eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
729 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️هر یک روز ماه رجب، یک نعمت خداست. در هر ساعتی از این ساعات، یک انسان اگر هوشمند و زرنگ و آگاه باشد، می‌تواند چیزی را به دست بیاورد که در مقابل آن، همه‌ی نعمت‌های دنیا پوچ است؛ یعنی می‌تواند رضا و لطف و عنایت و توجه الهی را به دست آورد. ۱۳۶۹/۱۱/۱۹ 👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
☀️هر روز با یک داستان تمدن ساز ✍استماع قرآن‏ ابن مسعود یکی از نویسندگان وحی بود، یعنی از کسانی بود که هرچه از قرآن نازل می‌شد، مرتب می‏نوشت و ضبط می‌کرد و چیزی فروگذار نمی‌کرد. یک روز رسول اکرم به او فرمود: «مقداری قرآن بخوان تا من گوش کنم.» ابن مسعود مصحف خویش را گشود، سوره مبارکه نساء آمد، او می‌خواند و رسول اکرم با دقت و توجه گوش می‌کرد، تا رسید به آیه 41: «فَکیفَ اذا جِئْنا مِنْ کلِّ امَّةٍ بِشَهیدٍ وَ جِئْنا بِک عَلی‏ هؤُلاءِ شَهیداً» یعنی چگونه باشد آن وقت که از هر امتی گواهی بیاوریم، و تو را برای این امت گواه بیاوریم. همینکه ابن مسعود این آیه را قرائت کرد، چشمهای رسول اکرم پر از اشک شد و فرمود: «دیگر کافی است.»[1] 1.کحل البصر محدث قمی، صفحه 79.   👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
6.mp3
11.03M
کتاب صوتی پایی که جا ماند کتاب تفریظ شده توسط امام خامنه ای مدظله العالی جلداول 👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
📚 بازيافت کاغذهای حاوی اسماء متبرکه @leader_ahkam 👈 کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
📚 بازيافت کاغذهای حاوی اسماء متبرکه 💠 سؤال: راه شرعی که دارای است، چیست؟ آیا سوزاندن آنها اشکال دارد؟ ✅ جواب: یا ، اشکال ندارد ولی از آنها خودداری شود. @leader_ahkam 👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
☀️برنامه روزانه ی مطالعه (بخش دوم) 🔷پیروزی انقلاب اسلامی؛آغازگر عصر جدید عالم آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمیبُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیک‌تر شدند. اکنون با گذشت چهل جشن سالانه‌ی انقلاب و چهل دهه‌ی فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار میدهند، دست‌وپنجه نرم میکند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به پیش میرود. 👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
تحلیل کلانِ بیانیه انقلاب؛ حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی استاد حوزه و مدرس دروس خارج فقه و اصول و از صاحب‌نظران و اساتید حوزه‌ی قسمت اول فهم مقیاسِ بیانیه‌ی انقلاب گفت‌وگو و تحلیل و تفسیر پیرامون بیانیه‌ی انقلاب، نیاز به این دارد که بفهمیم این بیانیه چه مقیاسی است تا با همان مقیاس درباره‌ی آن بحث کنیم. این بیانیه جایگاهش این است که در شرایط جنگ روانی دشمن و با توجه به آسیب‌ها و آفاتی که حادث شده، ما متناسب با مقیاس انقلاب اسلامی یک اقداماتی را انجام بدهیم و این تنها راه‌حل اساسی مسائل است. این بیانیه مسیر حل چالش‌های انقلاب اسلامی را پیش روی ما قرار داده است. شاید بتوان گفت این بیانیه در استراتژی است. آمریکا برای تأمین امنیت ملی‌اش، که آن را در گرو قدرت و توسعه‌اش می‌بیند، درواقع برای جهان طراحی راهبری کرده و نوع مواجهه‌اش با رقبایش را ‌برنامه‌ریزی نموده است. استراتژی امنیت ملی آمریکا، اولاً کاملاً است و هدفش غلبه‌ی ایدئولوژی آمریکایی است. در ذیل غلبه‌ی ایدئولوژیک نیز دنبال غلبه‌ی است. یعنی در موازنه‌ی عینی هم می‌خواهد در مقیاس رهبری جامعه‌ی جهانی قرار بگیرد. آمریکا برای تأمین امنیت خودش می‌خواهد محقق شود و خودش هم این توسعه باشد. اگر ما آمریکا هستیم که هستیم (و این حرف را یکی از استراتژیست‌های آمریکایی نیز زده است که دوران ما دوران برخورد تمدن‌ها است که عمدتاً برخورد لیبرال‌دموکراسی به رهبری آمریکا با اسلام به محوریت ایران است)، طبیعتاً باید بتوانیم در این مقیاس، برنامه‌ی آینده‌ی خودمان را با توجه به واقعیات کنونی و گذشته‌مان طراحی کنیم. این دو سند با دو نگاه، یکی نگاه و سلطه‌گرایانه بر جهان و دیگری نگاهِ به جامعه‌ی جهانی و ایجاد در جهان و حرکت به سمت تحقق عدالت دینی در مقیاس جامعه‌ی جهانی تدوین شده است. اگر ما دنبال این هستیم که در مقابل رهبری آمریکا، یک تمدن دیگری را راهبری کنیم، برای این نیست که سلطه‌ی خودمان را بر جهان تثبیت کنیم؛ بلکه برای خدمت‌رسانی به جامعه‌ی جهانی است. این همان تفاوت با مستکبرین است. انبیاء فداکاری می‌کنند برای سعادت بشر، اما مستکبرین به اسم آزادی، عدالت و امنیت، سلطه‌ی خودشان را بر جهان تحکیم می‌کنند. بنابراین نوع رویکرد این بیانیه با رویکرد استراتژی امنیت ملی آمریکا متفاوت است. آن کاملاً استکباری و فرعونی است، ولی از این بیانیه معنویت و خدمت به جامعه‌ی جهانی کاملاً استشمام می‌شود. این اختلاف روحِ دو بیانیه است، ولی مقیاس این بیانیه، مقیاس استراتژی امنیت ملی آمریکا است و دقیقاً در همان مقیاس است، منتهی از منظر . ادامه دارد...
دروس مبحث آشنائی با سیاست اسلامی بخش اول👇👇 @atna_ir
1⃣ ☀️سیاست در لغت: عبارت است از حکم راندن بر رعیت و اداره کردن امور مملکت، حکومت کردن، ریاست کردن (معین،1353،ص1075). سیاست- «سیاسة»(سِ.سَ) اداره کردن امور مملکت، مراقبت امور داخلی و خارجی، اصلاح امور خلق، رعیت داری، مردم داری، پلتیک به معنی مصلحت دان و با تدبیر، در فارسی به معنی عقوبت و مجازات هم می گویند. (عمید، 1381،ج1 ، ص 1256) 👈آموزشهای تمدن ساز(آموزش سیاست اسلامی روزهای چهارشنبه) @atna_ir
2⃣ ☀️سیاست در اصطلاح: یعنی تدبیر هوشمندانه و جامع برای اجرای عدالت و حفظ کشور و افراد آن به منظور جلوگیری از فروپاشی و بی نظمی و نابسامانی داخلی و خارجی. همچنین سیاست یعنی به کار گرفتن صحیح و آگاهانه عوامل رشد و تکامل و استفاده از اهرم های نیرومند برای نابودی عوامل ضد تکامل. البته چنین کاری در پرتو حکومت عادلانه و شناخت ارزشها و ضد ارزشها بدست می آید. (عبدوس و محمدی اشتهاردی،1386،ص 337) 👈آموزشهای تمدن ساز (آموزش سیاست اسلامی روزهای چهارشنبه) @atna_ir
3⃣ ☀️هدف علم سیاست: تشریح منظم و پیش‌بینی پدیده‌های سیاسی است و پدیده‌های سیاسی را به این دلیل بررسی می‌کند که بتواند تصمیمات عملی درباره سیاستی که باید اتخاذ شود بگیرد. کمیته تخصصی سیاست شورای انقلاب فرهنگی اهداف سه‌گانه زیر را برای آموزش این علم مطرح کرده است: 👇👇 @atna_ir
4⃣ 👆👆۱. اعتلای علم سیاست. ۲. اعتلای ارزش‌های انسانی و پیدا کردن امکان تفاهم با ملت‌های دیگر بر اساس ارزش‌های انسانی مشترک. ۳. تربیت‌ افراد کارآمد و متعهد به انقلاب و قانون اساسی و تامین نیروی انسانی مورد نیاز وزارتخانه‌ها و مؤسسات و سازمان‌های عمومی کشوری. @atna_ir
5⃣ اما در فلسفه سیاسی اسلامی به‌گونه‌ای متفاوت از غرب به مقوله سیاست نگریسته می‌شود. تعاریفی که از بزرگان تفکر سیاسی در اسلام وجود دارد گویای این تفاوت است. @atna_ir
6⃣  ☀️قول فارابی فارابی ضمن مقدم داشتن اخلاق بر سیاست، رابطه فرماندهی و فرمان‌برداری و خدمت حکومت خوب را «سیاست» می‌نامد. @atna_ir
7⃣ ☀️قول شهید صدر از متفکرین معاصر نیز، شهید صدر در تعریف سیاست می‌گوید، سیاست متکی به راستی و صداقت است. سیاست وسیله هدایت انسان و جامعه انسانی را فراهم می‌آورد و هدفی دنیائی و اخروی دارد. @atna_ir
پایان بخش اول👆👆 @atna_ir
دروس مبحث آشنائی به سیاست اسلامی بخش دوم👇👇 @atna_ir
8⃣ در میان اندیشمندان اسلامی، امام خمینی، جامع ترین تعریف از سیاست را ارائه داده است. ایشان سیاست را به سه بخش تقسیم نموده است👇👇 @atna_ir
9⃣  ☀️1ـ سیاست شیطانی                                   در توضیح آن به نقل از یک مقام دولتی رژیم پهلوی که گفته بود: سیاست عبارت از دروغگویی، خُدعه، فریب و پدرسوختگی...، این را بگذارید برای ما، ولی امام خمینی فرموده بود این سیاست مال شماست! البته سیاست به آن معنایی که اینها می‏ گویند؛ دروغگویی. با دروغگویی، چپاول مردم و با حیله و تزویر و سایر چیزها، برای تسلط بر اموال و نفوس مردم، این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد، این سیاست شیطان است. (امام خمینی، 1391، ج 13، ص 431) @atna_ir
1⃣0⃣ ☀️2ـ سیاست مادی  امام خمینی در تبیین آن می فرماید:  اگر فرض کنیم یک فردی پیدا شود که سیاست صحیح (مادّی) را اجرا کند، نه به آن معنای شیطانی فاسدش... سیاست (او) اگر صحیح هم باشد، امت را در یک بُعد هدایت می کند و راه می برد و آن بُعد حیوانی است، بُعد اجتماعی مادّی است و این سیاست یک جزء ناقص سیاستی است که در اسلام برای انبیاء و اولیاء ثابت است. (امام خمینی،1391،ج 13،ص 432)  @atna_ir
1⃣1⃣ ☀️3ـ سیاست اسلامی سیاست به معنای اینکه جامعه را راه ببرد و هدایت کند به آن جایی که صلاح جامعه و صلاح افراد است. این در روایات ما برای نبّی اکرم- صلی الله علیه و آله و سلّم- با لفظ «سیاست» ثابت شده است. همانی که در قرآن صراط مستقیم گفته می شود و ما در نماز می گوییم: «اهدنا الصراط المستقیم» و از خدا می خواهیم که ملت و اجتماع و اشخاص را راه ببرد به یک صراط مستقیمی که از اینجا شروع می شود و به آخرت ختم می شود و الی الله است. این سیاست مختص به انبیاء و اولیاء است... انبیاء شغل شان سیاست است و دیانت همان سیاستی است که مردم را از اینجا حرکت می دهد و به همه چیزهایی که به صلاح ملت و مردم است، هدایت می کند. (امام خمینی۱۳۹۱،ج۱۳،ص۴۳۲) @atna_ir
1⃣2⃣ ☀️معنای صحیح سیاست‏ ‏‏سیاست خدعه نیست، سیاست یک حقیقتی است، سیاست یک چیزی است که مملکت را اداره می کند؛ خدعه و فریب نیست؛ اینها همه اش خطاست. اسلام، اسلام سیاست است، حقیقتِ سیاست است، خدعه و فریب نیست. امام خمینی رحمه الله‏‏ علیه4 / 7 / 58 @atna_ir
1⃣3⃣ برای شناخت بهترسیاست دراسلام بایدتعاریف ذیل راهم مطالعه نمود👇👇 @atna_ir
1⃣4⃣ ☀️تعریف جامع از سیاست در اسلام براساس این تعریف و دیگر تعاریف موجود در بین ‌اندیشمندان سیاسی در اسلام، می‌توان به این بیان از سیاست دست یافت که سیاست مدینه، تدبیر زندگی سیاسی - اجتماعی امت و جامعه بر مبنای عدل و استقامت و حرکت بسوی خیر و کمال راستین است. در این دیدگاه که بحث «خلافت انسان» در طول خلافت خداوند مطرح می‌شود، سیاست، امانت عمومی الهی است و جنبه‌ای همگانی دارد و لذا مسئولیتی طبیعی است و از همین‌جا بحث مشارکت سیاسی مردم و حق آنها بر حکومت و مسئولیت‌ها و وظایف حکومت در برابر مردم آغاز می‌شود @atna_ir
1⃣5⃣ ☀️هدایت بشر در این تعریف، موضوع سیاست نه «قدرت» یا «دولت» بلکه استصلاح الخلق یا «هدایت بشر» است و از همین‌رو بعضاً به مکتب «هدایت» در مقابل مکتب «قدرت» تعبیر می‌شود. بر همین اساس هدف سیاست در اسلام، رهنمون شدن بشر به سوی خیر و کمال و سعادت است و طبیعی است که چنین آرمانی در سایه حکومتی قابل دسترسی است که به دنبال کسب هر چه بیشتر قدرت یا توزیع ناعادلانه آن نباشد. در این نوع حکومت هدایت و رهبری عبارت از آن نوع سیاستی خواهد بود که براساس آن ایدئولوژی الهی و متکی بر وحی بر کلیه روابط انسانی حاکم می‌شود و بنیادها، نهادها، روابط اجتماعی، آراء، عقاید، فرهنگ، اخلاق و بطور کلی ارزش‌ها در جامعه انسانی هدایت می‌شوند و انسان‌سازی و تشکیل امت مدّ نظر قرار می‌گیرد. @atna_ir
1⃣6⃣ ☀️وحدت سیاست و دیانت نکته دیگر قابل توجه در تعاریف متفکران مسلمان از سیاست، پیوند ناگسستنی بین دو حوزه دین و سیاست است. با توجه به فطری بودن دین نه تنها تعارضی بین آن با سیاست وجو ندارد بلکه سیاست در ذات دین و بخشی از آن تلقی می‌شود که بدین لحاظ جدایی‌ناپذیر از وجود انسانی است. هم از این‌روست که سیاست را این‌گونه تعریف کرده‌اند: استصلاح الخلق بارشاد هم الی الطریق المنجی فی العاجل و الآجل؛ سیاست یعنی همت گماشتن به اصلاح مردم و هدایت آنان به راهی که در دنیا و آخرت موجب نجاتشان است.» @atna_ir
پایان دروس امروز(سیاست اسلامی)دوستان لطفا کامل مطالعه بفرمائید👆👆 @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ حماسی که "سرایا القدس" شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، از تمرین‌ها و معرکه‌های خود با دشمن صهیونیستی منتشر کرده است. 👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir