راه پیشرفت ایران اسلامی 🔻
♦️ما هر جا به انقلاب و به روحیهی انقلابی تکیه کردیم، پیش رفتیم؛ هر جا از ارزشها کوتاه آمدیم، انقلاب را ندیده گرفتیم و از گوشهاش زدیم برای خوشایند عناصر استکبار، عقب ماندیم. راه پیشرفت ایران اسلامی، احیا روحیهی انقلابی و احیا روحیهی مجاهدت است.
۱۳۹۵/۴/۵
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🕋 رشد عناصر مقاومت دلها را لبریز از امید میکند
رهبر انقلاب اسلامی در پیام به ملتهای مسلمان بهمناسبت فرار رسیدن موسم حج: سر برافراشتنِ عناصر مقاومت و بیداری ملّتها، و انگیزش نسل جوان، دلها را لبریز از امید میکند؛ فلسطین در همهی بخشهای خود «شمشیر قدس» را از نیام بیرون میکشد؛ یَمنِ محصور و تنها، تسلیم زورگویان نمیشود؛ در عراق، عناصر مقاومت، آمریکای اشغالگر و داعش دستنشاندهی آن را به عقب میرانند.1400/4/26
#پیام_حج1400
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
✍امسال نیز امّت اسلامی از نعمت عظیم حج محروم ماندند...
مهم آن است که حج در شاکلهی حقیقیاش، در دل و جان آحاد مسلمانان زنده بماند و اکنون که کالبد مناسکیِ آن موقّتاً حضور ندارد، پیام متعالی آن کمرنگ نشود.1400/4/26
#پیام_حج1400
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🔴رهبر انقلاب: آمریکا در افغانستان تحقیر شد
🔹درک غلط آمریکاییها از ملتهای این منطقه موجب شد که آمریکا در افغانستان تحقیر شود، و پس از آن ورودِ پُر سروصدا در بیست سال پیش، و پس از به کار بردن سلاح و بمب و آتش در برابر مردم بیدفاع و غیر نظامی، خود را در باتلاق حس کند و نیرو و ابزار نظامی خود را از آن بیرون بَرَد.
🔹همه سخنِ جمهوری اسلامی که دنیای استکبار را نگران و خشمگین کرده است، دعوت به این مقاومت است:
مقاومت در برابر دخالت و شرارت آمریکا و دیگر قدرتهای متجاوز و به دست گرفتنِ سررشتهی آینده دنیای اسلام با تکیه بر معارف اسلامی
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🕋 امسال حج نیست اما استغفار و دعا و طرد شیاطین ممکن است
رهبر انقلاب اسلامی در پیام به ملتهای مسلمان بهمناسبت فرار رسیدن موسم حج: امسال، حجّ بیتِ معظّم در دسترس نیست ولی توجّه به ربّالبیت و ذکر و خشوع و تضرّع و استغفار در دسترس است؛ حضور در عرفات میسّر نیست امّا دعا و مناجاتِ معرفتافزا در روز عرفه میسّر است؛ رَمی شیطان در منیٰ ممکن نیست امّا دفع و طرد شیاطین قدرتطلب در همه جا ممکن است.
1400/4/26
#پیام_حج1400
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اگر همین یک حدیث از #امام_باقر علیه السلام را باور و عمل کنیم، برای آخرت مان بس است.
🔹رحمت خدا بر آیت الله مصباح که تجسم واقعی این حدیث بود و تحت سخت ترین شرایط و تخریب ها هم ذره ای در دفاع از حق، منفعل نمی شد و سینه سپر می کرد...
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🕋 متن کامل پیام رهبر انقلاب اسلامی به ملتهای مسلمان بهمناسبت فرار رسیدن موسم حج، منتشر شد.
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🕋 تلاش تبلیغاتی آمریکاییها
تحریف عزم عناصر مقاومت
رهبر انقلاب اسلامی در پیام به ملتهای مسلمان بهمناسبت فرار رسیدن موسم حج: تلاش تبلیغاتی آمریکاییان برای تحریف عزم و خواسته و عمل جوانان غیور و عناصر «مقاومت» در عراق و سوریه و لبنان و دیگر کشورها، و منتسب کردن آن به ایران یا هر مرجع دیگر، توهین به آن جوانان شجاع و بیدار، و ناشی از عدم فهم و درک درست آمریکاییها از ملّتهای این منطقه است.1400/4/26
#پیام_حج1400
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🕋 صراط مستقیمی که مناسک حج ــ سعی و طواف و عرفات و جمرات ــ و شعائر و شُکوه و وحدت حج به ما نشان میدهد، توکّل به خدا و توجّه به قدرت لایزال الهی، و اعتماد به نفْسِ ملّی، و اعتقاد به تلاش و مجاهدت، و عزم راسخ بر حرکت، و امید وافر به پیروزی است.1400/4/26
#پیام_حج1400
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🕋 برای ساختن آینده همه را به مقاومت دعوت میکنیم
رهبر انقلاب اسلامی در پیام به ملتهای مسلمان بهمناسبت فرار رسیدن موسم حج: همهی سخنِ جمهوری اسلامی ایران که دنیای استکبار را نگران و خشمگین کرده است، دعوت به این مقاومت است: مقاومت در برابر دخالت و شرارت آمریکا و دیگر قدرتهای متجاوز و به دست گرفتنِ سررشتهی آیندهی دنیای اسلام با تکیه بر معارف اسلامی.1400/4/26
#پیام_حج1400
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه هفتاد و سوم 📝 منبعسازی بنیعباس برای مخفی نگه
جلسه هفتاد و سوم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
شروع جلسه هفتاد و چهارم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
tarikh_tatbighi_islam_74(1).mp3
9.03M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه هفتاد و چهارم
📝 سوءاستفاده دشمن از گرایش مردم به عنوان «اهلبیت»
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و چهارم(۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض شد مقطع انتقال قدرت از بنیامیه به بنیعباس، مقطع بسیار حساسی است. آنچه در این مقطع خیلی مهم است، عبارت است از کشف اثرگذاری جریان یهود و اینکه ارتباط بنیعباس با آنها چگونه بوده است و ائمه(ع) در آن زمان چه کشیدند و آن دوران برای ائمه(ع) چه دوران سختی بوده است.
✍️گرایش مردم به عنوان «اهلبیت» بعد از حادثه عاشورا و سوءاستفاده دشمن از آن
🔷ائمه(ع) سعی داشتند مدیریت جامعه از دست نرود. آنچه باید مورد تأکید قرار بگیرد، این است که بعد از حادثه عاشورا گرایش مردم به عنوان اهلبیت زیاد شده بود و همین امر باعث شد اگر جریانی بهعنوان ضد اهلبیت مطرح شود، علیه آن موضعگیری کنند و با آن بجنگند. حادثه عاشورا بنیامیه را تابلوی مخالفت با اهلبیت(ع) قرار داد؛ بنابراین بنیامیه تابلویی هستند که هرکس بتواند علیه آنها از عنوان اهلبیت استفاده کرده و وارد عمل شود، مردم دور او را میگیرند. عنوان اهلبیت در بین مردم رواج پیدا کرده بود و چون مردم مسلمانند، به دنبال شاخص هستند؛ لذا همین جریان باعث میشود دشمن بتواند حرکتهای فرعی را به وجود آورد و در دل حرکتهای فرعی آن چیزی را که خواستار آن است، به کرسی بنشاند.
🔶باید توجه داشت که به هرمیزان حرکتهای فرعی ایجاد شود، نتیجه آن سردرگمی مردم نسبت به امامالحق است. ائمه متعدد دروغین باعث سردرگمی مردم نسبت به رسیدن به امامالحق میشود و یهود در ایجاد حرکتهای مشابه متعدد شگرد و مهارت دارد. با توجه به معارضهای که بین مردم و بنیامیه به وجود آمد، دشمن میتواند در همین راستا فعالیت کرده و حرکتهای فرعی را ایجاد کند و حرکت اصیل و اصلی که همان اسلام ناب است، در این حرکتها مورد غفلت واقع شود و دشمن آن حرکتی را که خواستار آن است، به قدرت برساند.
🔷اگرچه بدلسازی توسط دشمن صورت گرفته است، اما باید توجه داشت اگر در قبال اصل، یک بدل وجود داشته باشد، پیروزی با جبهه حق و حرکت اصیل است؛ اما اگر در عرض اصل، ده بدل وجود داشته باشد، نمیتوان بهراحتی اصل را به کرسی نشاند. به عبارتی، اگر ده بدل وجود داشته باشد که توسط یک جریان و یک خط اداره میشود، در این صورت چنین جامعهای با یازده امام مواجه میشود که در بین آنها، یک نفر امامالحق است و ده نفر دیگر درواقع یک جریان است؛ ولی در نظر مردم، ده جریان متفاوت هستند. لذا سردرگمی، مردم را از امام حق دور میکند و دشمن میتواند در بین بدلها، آن جریانی را که خواستار آن بوده و برای دشمن اصیل است، به قدرت برساند.
🔶این تاکتیک به معنای تغییر اصل نیست؛ چون تغییر اصل در ابتدای امر اتفاق افتاده بود. در ابتدا اصل بر حول محور علی(ع) بود؛ اما جامعه با تلاش دشمن به سمت دیگری گرایش پیدا کرد و اصل پنهان شد؛ تا اینکه اصل را در روز عاشورا جلوی چشم جامعه اسلامی به شهادت رساندند. این اتفاق باعث شد جامعه به طرف اصل گرایش پیدا کند.
🔷اگر در رجوع مردم به سمت اهلبیت(ع)، به تعداد زیادی بدلسازی با عنوان اهلبیت صورت بگیرد، در بین این بدلها امامالحق گُم میشود. حال اگر جریانی که بدلها را به میدان آورده است، یک جریان و یک فکر باشد، نتیجه این است که در بین بدلها، بدل اصلی به قدرت میرسد و اصل جبهه حق، مورد غفلت جامعه قرار میگیرد.
🔶هرچه به اواخر دوران بنیامیه نزدیک میشود، ظهوروبروز حرکتها با عنوان اهلبیت بیشتر میشود. خداوند زید، عموی امام صادق(ع) را رحمت کند. خود او هیچ ارتباطی با یهود نداشت و فردی بااخلاص بود؛ اما وقتی حرکت زید شروع شد، او نمیتوانست بهطور علنی امام صادق(ع) را مطرح کند؛ بلکه او حامل عنوان اهلبیت بود و بر همین مبنا، عدهای امام اهلبیت را زید میدانستند. وقتی زید به شهادت رسید، فرزند او یحیی قیام کرد و عدهای اطراف او را گرفتند؛ بنابراین کنار این حرکت، حرکتهای دیگری به وجود میآید که از جمله آن، حرکت بنیعباس بود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و چهارم(۲)
✍️گفتوگوی خالد بن یزید بن معاویه با عبدالملک
🔷آنچه برای تحقیق جا دارد، این است که قبلا راجع به پخش اطلاعات در سطح جامعه در مورد به قدرت رسیدن بنیعباس، مطالبی گفته و روایاتی بیان شد که نیاز به تحقیق و بررسی دارد. یکی از این روایات، روایت تبیع بود که در قسمتی از آن آمده:
🔶نظر عبدالملک إلی محمد بن علی و هو غلام من أجمل أهل زمانه فقال: هذا والله یفتن المرأة الشریفة (محمدبنعلی بهقدری زیبا بود که باعث اغوا شدن زن باشرافت نیز میشد) فقال له خالد بن یزید بن معاویة: أما والله إن ولده صاحب هذا الامر (خالدبنیزید به عبدالملک گفت: بچه محمد صاحب امر حکومت است و به قدرت میرسد) فقال عبدالملک: کلا (محال است) فقال خالد: هو کذاک (همینطور است که من گفتم) إن تبیعاً (نام فردی است) أخبرنی عن کعب (از کعبالأحبار نقل قول کرد) أن هذا الامر یصیر إلی بنیالعباس (حکومت به بنیعباس میرسد) و أنه لا یلی رجل من آل أبی طالب إلا أن یخرج علی وال فیقتل (هرکس از از آلعلی علیه بنیعباس قیام کند، کشته میشود) و أنها لا تزال لولد العباس إلی أن ینزل المسیح(حکومت در دست بنیعباس میماند تا عیسی مسیح ظهور کند. عیسی مسیح، مهدی موعود یهودیان است).
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و چهارم(۳)
✍️آخرین عملیات مروان حمار و سخن قابل تأمل او
🔷حال سؤال میشود: برای چه چنین مطلب و اعتقادی در سطح جامعه رواج پیدا کرده بود؟ ابنابیالحدید ماجرایی جالب نقل میکند: آخرین عملیات مروان حمار در منطقهای به نام زاب که نام رودخانهای در شمال عراق است، رخ داد. قحطبةبنشبیب و ابوسلمه خلال نیرو فرستاده بودند و بالأخره در منطقه زاب، دو نیروی بزرگ جمع شدند. ابوالعباس سفاح گفت: هرکس مروان را شکست بدهد، جانشین من در حکومت خواهد بود. عموی ابوالعباس گفت: من این کار را خواهم کرد. او نیروی خود را جمعآوری کرد و مقابل نیروی مروان حمار قرار گرفت. نبرد ابتدایی صورت گرفت و سپس به مرحله نهایی نبرد رسید. مروان حمار نیروهای خود را سازماندهی کرد و به فرمانده میمنه لشکر خود که نوه عمربنعبدالعزیز بود، گفت: اگر لشکر مقابل تا قبل از ظهر امروز حمله نکردند، کسی که پرچم را به دست عیسی مسیح خواهد داد، ما هستیم و تا روز ظهور، حکومت در دست ما خواهد بود؛ اما اگر قبل از ظهر به ما حمله شد، فاتحه ما خوانده و نابود خواهیم شد .
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و چهارم(۴)
✍️ حریف در مصداق منجی آخرالزمان
🔶در این قضیهای که توسط ابنابیالحدید نقل میشود، چرا مروان حمار از چنین اعتقادی سخن میگوید؟ واقع امر این است که بنیامیه حضرت مهدی(عج) را به عیسی مسیح(ع) تحریف کردند. مسئله مهدویت مطلبی بود که حضرت رسول(ص) بسیار نسبت به آن تأکید داشتند و آنقدر روایات راجع به مهدویت صریح بود که بعد از سقوط بنیامیه و در زمان بنیعباس، این روایت حضرت رسول(ص) که «المهدیُ منّا أهلَ البیت یَملَأ اللهُ به الأرض قسطا و عدلا کما مُلِئَت ظلما و جورا» ظهور پیدا کرد و صحاح سته مثل صحیح بخاری و صحیح مسلم نیز این روایت را نقل کردهاند. در زمان بنیامیه یکی از اقداماتی که دشمن درصدد انجام آن بود، حذف و از بین بردن مسئله امامت تا مهدویت بود؛ بنابراین تفکر مهدویت را به ظهور عیسی مسیح(ع) تغییر دادند و گفتند: عیسی مسیح، عالم را پر از عدل و داد میکند و جریان اسلام تا ظهور عیسی ادامه پیدا میکند. آنها در سطح جامعه اخباری مبنی بر اینکه بنیامیه پرچم را به دست عیسی مسیح میدهد، رواج دادند.
🔷با این اوضاع، اگر بنیعباس جریان بدل باشند، باید بر وجود منجی میان خودشان دارای ادعا باشند و از همینجا معلوم میشود آنها چگونه از بنیالحسن (محمد نفس زکیه) استفاده کردند؛ یعنی در مقابل اعتقاد بنیامیه مبنی بر وجود منجی، مهدی موعود را به خود منسوب کردند.
🔶در همین نقطه، امامالحق فدا میشود. از یک طرف، بنیامیه ادعا میکنند پرچم توسط آنها به عیسی مسیح(ع) داده میشود و از طرف دیگر، بنیعباس ادعا میکنند مهدی موعود در میان آنهاست. بنیعباس جملاتی را به انتهای روایت پیامبر(ص) بهعنوان تتمه اضافه کردند و گفتند: «المهدی منا أهل البیت یملأ الله به الأرض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا إسمه إسمی و إسم أبیه إسم أبی». محمد نفس زکیه، همنام پیامبر(ص) و اسم پدر او عبدالله بود؛ یعنی محمدبنعبداللهبنالحسنبنالحسنبنعلیبنابیطالب. این فرد از اهلبیت است و همنام پیامبر(ص) نیز است؛ اما جمله (إسم أبیه إسم أبی) را به آن اضافه کردند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و چهارم(۵)
✍️امروز باید شمشیر علیه کسی باشد که وجودش مانع ظهور منجی است
🔷عین همین اتفاق یعنی تشتت در امامالحق ، در جامعه امروز هم در حال رخ دادن است و این، کار یهود است. آن زمان موفق شدند؛ امروز نیز همین رویه را دنبال میکنند. جامعه آن زمان به دنبال منجی بود؛ اما واقع قضیه این است که شمشیر هیچکدام از گروههای فریبخورده، علیه دشمن اصلی (یهود) نبود. کسانی که اطرف بنیامیه جمع شده بودند، کفار نبودند؛ بلکه مسلمان بودند و با نیرنگ و فریب بنیامیه شمشیر خود را علیه اهلبیت(ع) گرفته بودند. شمشیر قیام زید هم علیه بنیامیه است. از طرفی، مسلمانان بودند که اطراف بنیعباس جمع شدند؛ ولذا این درگیریها یک داخلی به حساب میآمد و به همین جهت، شمشیر هیچکدام از آنها علیه جریان اصلی یعنی یهود به کار نرفته است. اما امروز شمشیر علیه جریان اصلی یعنی اسرائیل رفته است. مرحوم امام در سال 42 فرمودند: اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود. امام دقیقا نقطه اصلی را هدف گرفتند و امروز باید شمشیر علیه کسی باشد که وجودش مانع ظهور منجی است؛ ولذا امروزه تمام تلاشهای طرف مقابل بر این است که این شمشیر از این نقطه برگردد. حتی برخی از مسئولین نیز توجه نداشته و سعی دارند تمام توجهات را به مشکلات داخلی معطوف دارند و میگویند: مشکلات اقتصادی و مُعزِلات اجتماعی را باید حل کرد و راهحل آن این است که بخشی از خواسته کسانی که این مشکلات را برای ما به وجود آوردند (یعنی آمریکا و اروپا) برآورده ساخت. اما وقتی خواسته آنها مطرح میشود، معلوم میشود خواسته آنها دقیقا همان چیزی است که شمشیر اسلام علیه آن نشانه رفته است و آن، دست برداشتن از سر اسرائیل است. دشمن در صورتی به هدف خود رسیده و موفق میشود که در داخل، تشتت ایجاد شود و درنتیجه در این زمینه، ناهماهنگی به وجود بیاید.
🔶بنابراین باید تحقیق و بررسی شود که اعتقاد به عیسی مسیح(ع) چه تفکری بود و چرا آن زمان چنین اعتقادی شکل گرفت و رواج پیدا کرد؟ چرا در دربار عبدالملک از قول «تبیع» گفته شد این خاندان یعنی بنیعباس پرچم را به دست عیسی مسیح(ع) میدهند؛ درحالیکه این جریان نیز دروغ است. باید توجه داشت که یکی از علائم ظهور، دعوای بنیالعیس است که آن را به بنیعباس تفسیر کردند؛ یعنی بین بنیعباس نزاع رخ میدهد. البته وقوع چنین جریانی جای تحقیق دارد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و چهارم(۶/۱)
✍️سرگذشت یعقوببنداوود (وزیر مهدی عباسی) و پدرش
🔷مهدی عباسی وزیری به نام یعقوببنداوود دارد. داوودبنطَهمان (پدر یعقوب) و برادرانش همکاران نصربنسیار بودند. نصربنسیار نیروی هشامبنعبدالملک و از طرف او والی خراسان بود و با حرکت بنیعباس درگیر شد و تا آن موقع زنده بود و سرانجام کشته شد. داوود و برادرانش دفتردار و کاتب نصربنسیار بوده و اسامی سپاهیان او را مینوشتند. نصربنسیار با زیدیها درگیر میشود؛ چون از طرف هشامبنعبدالملک والی خراسان بود. بعد از سرکوب زید، فرزندش یحیی در منطقه خراسان قیام کرد و نصربنسیار مأمور سرکوبی یحییبنزید میشود. داوودبنطهمان به زید گرایش داشت؛ ولذا اخبار و اطلاعات نصربنسیار را برای او میفرستاد؛ به این معنا که اگر نصربنسیار قصد حمله به زید داشت، سریع به زید اطلاعات میداد و او را از قصد نصربنسیار آگاه میکرد و نصر نیز از این ارتباط آگاهی نداشت تا اینکه ابومسلم خراسانی قیام کرد و بنیعباس به قدرت رسیدند. بعد از به قدرت رسیدن بنیعباس، داوودبنطهمان نزد ابومسلم رفت و از ارتباطش با زید خبر داد. یکی از شعارهای ابومسلم، گرفتن انتقام خون اهلبیت(ع) بود و زید و فرزندش یحیی هم از اهلبیت بودند. ادعای ابومسلم، انتقام از خون زید و یحیی بود که در منطقه خراسان کشته شده بودند و مردم نیز با ابومسلم همراهی کردند. داوودبنطهمان از پرونده خود مبنی بر ارتباط با زید خبر داد؛ لذا ابومسلم از کشتن او صرفنظر کرد؛ اما اموال او را مصادره کرد.
🔶داوود و برادرانش در حکومت ابومسلم صاحب پست و منصبی نشدند؛ ولذا به حرکت بنیالحسن پیوستند و با بچههای عبداللهبنالحسنبنالحسن یعنی ابراهیم و محمد همکاری کردند. داوود از دنیا رفت و پسر او یعقوب و برادرانش در کنار محمد و ابراهیم قرار گرفتند و با آنها همکاری کردند تا زمانی که منصور دوانیقی توانست جریان عبدالله، محمد و ابراهیم را سرکوب کند. او یعقوببنداوود و برادرانش را اسیر کرد و به زندان انداخت. آنها در زندان با فردی به نام اسحاقبنفضل هاشمی آشنا شدند که از مریدان اهلبیت(ع) بود تا اینکه منصور مُرد و مهدی عباسی به قدرت رسید و او یعقوببنداوود را از زندان آزاد کرد (البته علت آن بعدا ذکر خواهد شد) و او را بهعنوان وزیر خود در دربار قرار داده و همه کارها را به او واگذار کرد. یعقوب نیز اسحاقبنفضل را نزد خود آورد. یکمرتبه اطرافیان مهدی عباسی متوجه شدند که فرزندان زید در حال تصدی پستهای حکومتی هستند و به بدنه دستگاه حکومتی نفوذ کردند. اطرافیان مهدی عباسی مدام او را نسبت به یعقوببنداوود گوشزد میکردند؛ ولی او اعتنا نمیکرد؛ تا اینکه تصمیم گرفت یعقوببنداوود را امتحان کند. از طرف دیگر، یعقوب مرتب مهدی عباسی را از شرب خمر و استماع موسیقی نهی میکرد؛ ولی مهدی عباسی اعتنایی به نصایح او نمیکرد. بالأخره به مهدی عباسی گزارش دادند یعقوب تصمیم دارد اسحاقبنفضل را در دستگاه حکومتی نفوذ بدهد؛ لذا مهدی عباسی تصمیم گرفت یعقوب را آزمایش کند. به همین منظور، او را به جلسهای دعوت کرد. یعقوب میگوید: وقتی به جلسه مهدی عباسی وارد شدم، متوجه شدم یک فرشی پهن است و یک کنیزی به غایت زیبا نیز نزد مهدی عباسی حضور دارد. یعقوب بهطور مفصل از اوضاع ظاهری آن جلسه تعریف میکند. در آن جلسه، مهدی عباسی به یعقوب میگوید: قصد دارم این کنیز را با همه اموال به تو بدهم؛ منتها یک خواسته از تو دارم. یعقوب گفت: آن خواسته چیست؟ مهدی عباسی گفت: فلان شخص از علویین موی دماغ ما شده است؛ از تو میخواهم او را بکشی. یعقوب قبول کرد. مهدی عباسی گفت: باید قسم بخوری. یعقوب قسم خورد. مهدی عباسی گفت: آنجوری که من میگویم باید قسم بخوری و بگویی به سر مهدی عباسی قسم که او را میکشم. یعقوب به همین صورت قسم خورد. مهدی عباسی دوباره گفت: دست خود را روی سر من بگذار و بگو: به سر مهدی عباسی قسم که فلانی را میکشم. یعقوب بار دیگر به همین شکل قسم خورد و سپس جاریه و اموال را برداشت و رفت.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و چهارم(۶/۲)
🔷در جلسهای که کنیز نیز حضور داشت، یعقوب آن علوی را احضار کرد و متوجه شد آن فرد از خوبان است. به او گفت: مهدی عباسی دستور داده تا تو را بکشم. مرد علوی گفت: اشکالی ندارد؛ ولی باید جواب فردای قیامت را نیز حاضر کنی. یعقوب گفت: چون انسان شریفی هستی، تو را نمیکشم؛ ولی باید فرار کنی. پرسید: از کدام مسیر میتوانی فرار کنی و چه کسی میتواند در این راه تو را همراهی کند؟ علوی گفت: از فلان مسیر و فلانی و فلانی میتوانند مرا کمک دهند. یعقوب و آن مرد علوی، همه جوانب را در نظر گرفتند تا چه زمانی و از چه مکانی آن مرد علوی فرار کند؛ اما غافل از اینکه کنیز تمام گفتوگوها را یادداشت کرده است. روز بعد، آن کنیز نامهای به غلام یعقوب میدهد تا او آن نامه را به مهدی عباسی داده و او را در جریان تصمیم یعقوب قرار دهد. مهدی عباسی نیز نیروی خود را در همان مسیر قرار میدهد و آن مرد علوی و همراهان او را دستگیر کرده و به کاخ خود میآورد و آنها را پنهان و سپس یعقوببنداوود را احضار میکند. به یعقوب میگوید: با آن مرد علوی چه کردی؟ یعقوب گفت: او را کشتم. مهدی عباسی گفت: به سر مهدی قسم بخور که او را کشتی. یعقوب گفت: به سر مهدی قسم او را کشتم. وقتی یعقوب قسم خورد، مهدی عباسی به غلام خود دستور داد تا آنها را احضار کنند. وقتی آنها را احضار کردند، زبان یعقوب بند آمد. مهدی عباسی به یعقوب گفت: من باید تو را بکشم؛ اما تو را نمیکشم؛ بلکه کاری میکنم که از کشتن بدتر باشد. بنیعباس زندانهایی مانند چاه داشتند که حدود بیست متر و به شکل طبقهطبقه بود و برای آن، روزنهای کوچک جهت ورود هوا تعبیه کرده بودند و زندانی را در آن چاه تنها میگذاشتند. مهدی عباسی دستور داد او را درون یکی از همین سیاهچالها قرار دهند و گفت: از این به بعد، اسم او را جلوی من نبرید و از او یاد نکنید. این دستور او بدین جهت بود که اگر بعد از گذشت یک یا دو سال از او یاد میشد، ممکن بود خشم او نسبت به یعقوب خوابیده باشد و سپس دستور دهد تا او را احضار کنند و بعد او را بکشد و یا اینکه او را آزاد کند. یعقوب را در چاه زندانی کردند و حدود بیست سال در آن چاه زندانی بود. چشمهایش کور شده بود و موهای بدن او مانند حیوانات رشد کرده بود؛ چون به او قیچی نمیدادند. تا اینکه مهدی عباسی مُرد و هارون به قدرت رسید و یعقوب هنوز در آن سیاهچال زندانی بود. به دلیلی یک نفر جلوی هارون اسم او را برده و از او یاد میکند. هارون دستور میدهد او را از آنجا بیرون آورده و احضار کنند. آنها متوجه میشوند بدن او پر از مو و دو چشم او نابینا شده است. هارون به او میگوید: ماجرا چیست؟ او ماجرا را نقل میکند. هارون به او میگوید: من خبر دارم و میخواهم تو را ببخشم و حال هر چه میخواهی، بگو. یعقوب میگوید: من در این دنیا از چیزی نمیتوانم استفاده کنم؛ فقط از تو میخواهم تا مرا به مکه بفرستی. هارون او را به مکه میفرستد و در همانجا از دنیا میرود.
🔶حال باید شخصیت یعقوب را مورد بررسی قرار داد. او به زیدیه معروف است. مرحوم صدوق در رجال در مورد او میگوید: او کسی است که نسبت به امام هفتم(ع) نزد مهدی عباسی سعایت کرده است و همین باعث ارج و قرب او نزد مهدی عباسی شده بود؛ ولی هرچه تاریخ مورد بررسی قرار میگیرد تا یک مورد مبنی بر سعایت او در تاریخ نقل شده باشد، وجود ندارد. از طرف دیگر، مرحوم صدوق میگوید: فلانی گفت: من در جلسه با یعقوببنداوود بودم و او به من گفت: من به امامت قائل هستم و موسیبنجعفر(ع) را قبول دارم. پس اگر به امامت موسیبنجعفر(ع) اعتقاد دارد، از شیعیان خواهد بود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و چهارم(۷)
✍️نفوذ دادن افراد به دستگاه حکومتی توسط ائمه(ع)
🔷حال سؤال میشود او در دربار بنیعباس چه میکند؟ اگر دقت شود، کشف میشود که حضرات معصومین(ع) در درون حرکت زیدیه افرادی داشتند. جالبتر اینکه وقتی یعقوب را از دربار مهدی عباسی بیرون میکنند، بهجای او آلیقطین وارد میشود و علیبنیقطین لو نرفت.
🔶تشتت در آن زمان، اهلبیت(ع) را خیلی به زحمت انداخت و در همین تشتت، توانستند اسلام ناب را نگه دارند و یکی از راهها، نفوذ دادن افراد به دربار و بدنه دستگاه حکومتی بود. یعقوب چقدر توانست مهدی عباسی را کنترل کند! لذا وقتی تاریخ مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرد، معلوم میشود در همین زمان یعنی زمان مهدی عباسی فرصت تنفسی برای ائمه(ع) حاصل شد؛ اما در زمان هارون اوضاع دوباره سختتر میشود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️