@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۳)
✍️هارونالرشید یا عامل یهودی بود یا در راستای منافع آنها فعالیت میکرد
🔶در مانحنفیه، طرف مقابل، قله حکومت را در بلاد اسلامی تحت تصرف خود درآورده است. برای مثال، هارونالرشید، عامل یهودی است. اگر کسی نسبت به این قضیه، خوشبینانه نگاه کند و از این نکته که شخص هارونالرشید از طرف دستگاه یهود آمده باشد چشمپوشی کند، اما فعالیتهای او در راستای منافع یهود خواهد بود. به عبارتی، اگر کسی این نکته را که شخص هارون نیروی سازمان یهود است انکار کند، اما در اینکه او برای سیستم یهود در حال فعالیت است، تردید وجود ندارد؛ یعنی در عمل، هارون مجری منویات یهودیان است و قطعا مصداق «لَتَجِدَنَّ أشَدَّ الناسِ عداوةً للذین آمنوا الیهودَ و الذین أشرکوا» خواهد بود. بهطور کلی اگر در مورد کسی که لبه تیز عملیاتش علیه ائمه(ع) است، گفته نشود یهودی است، قطعا برای سازمان یهود فعالیت میکند؛ چون اَشَد اَعدا علیه مؤمنین، یهودیان هستند و هارون در حال فعالیت علیه امام زمان خود است و درنتیجه، این شخص به دلیل اشد اعدا بودن یهود، در حال فعالیت بهنفع آنهاست؛ ولو خودش یهودی نباشد. ممکن است فردی در اینکه او عامل یهودی است، اشکال کند؛ اما باید گفت فردی که علیه امام معصوم شمشیر میکشد، بهدلیل اینکه اشد اعدا یهود است، با این کار، رضایت یهود را فراهم میکند. همچنین اگر گفته شود فردی بهدلیل هواوهوس مقابل امام معصوم میایستد، باید گفت باز هم بهدلیل شدت عداوت یهود نسبت به امام معصوم، کسی که برای هواوهوس با امام زمان خود در حال نبرد است، درواقع بهنفع یهود کار میکند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۴)
✍️تدبیر و زیرکی رهبر الهی برای معکوس کردن توطئه یهود
🔷زیرکی یک رهبر الهی این است که بهگونهای طراحی و کار میکند که عملیات فردی که در حال حاضر بهنفع اشد اعدا یعنی یهود است، در نهایت علیه یهود برمیگردد و خودِ سازمان یهود را به چالش میکشد و زمینگیر میکند. ائمه اطهار(ع) دارای چنین توانمندی بودند. اگر حضرت امیر(ع) طی 25 سالی که در حکومت سه خلیفه اول زندگی میکردند حضور نداشتند، جامعه اسلامی به سمتوسویی میرفت که از دین نهتنها رسم آن، بلکه از اسم آن هم خبری نخواهد ماند. حضرت امیر(ع) در خطبهای فرمودند: لا یبقی من القرآن إلا رسمُه ؛ معنایش این است که اگرچه دشمن، حقیقت را از بین برد، اما اگر حضرت امیر(ع) حضور نداشتند، رسم قرآن نیز باقی نمیماند. برای این مطلب دلیل نیز وجود دارد و آن، سخن معاویه است: در زمان خلافت معاویه، مغیره از او خواست تا کشتار را متوقف سازد؛ چون معاویه خلیفه بود و به هرچه میخواست، رسیده بود. معاویه چیزی نگفت؛ اما بهمحض اینکه مؤذن اذان گفت و معاویه باید برای نماز آماده میشد، به مغیره گفت: آیا نشنیدی در اذان چه گفته شد؟! پسر عفان (عثمان) چند صباحی حکومت کرد؛ اسمی از او نیست. همینطور پسر خطاب چند روزی حکومت کرد؛ اما هیچ اسم و رسمی از او باقی نماند. پسر ابیقحافه مدتی بر مسند خلافت بود؛ اما از او نیز اسم و رسمی نمانده است؛ ولی پسر عبدالله مدتی یک ادعایی کرد و پادشاهی کرد و رفت؛ درحالیکه روزی پنج نوبت بالای مناره اسم او را میبرند. معاویه سپس گفت: لا والله دفنا دفنا؛ تو متوجه نیستی؛ ما برای دفن اسم و رسم او آمدیم. معاویه با این حرف، نیت خلفای قبلی را آشکار کرد؛ یعنی آنها برای دفن اسم و رسم پیامبر(ص) آمده بودند؛ اما درواقع بعد از 25 سال نهتنها آن دفن اتفاق نیفتاد، بلکه مردم بعد از خلیفه سوم به حضرت امیر(ع) مراجعه کردند -ولو بهعنوان امام مراجعه نکردند- چون به هر حال هنوز در وجود مردم چیزی بهعنوان اسلام باقی مانده است که در آن اسلام، علی(ع) را برای حکومت مناسب میدیدند؛ درحالیکه قصد و هدف دشمن، دفن اسم و رسم اسلام بود.
🔶بقای اسلام از توانمندیهای حضرت امیر(ع) بود. اینکه حضرت بهگونهای کار کردند و کار را به جایی رساندند که طرف مقابل با وجود اینکه هدف و انگیزهاش نابودی اسم و رسم اسلام بود، میگوید: “لو لا علیٌ لَهَلَکَ عمر” ، خیلی عالی و مهم است. چنین کاری فقط از عهده یک مرد و رهبر الهی ساخته است و این مطلب را طرف مقابل متوجه است. نقشه دشمن، حذف کلی اسلام و حضرت امیر(ع) از جامعه بود؛ اما حضرت امیر(ع) در همین جامعهای که یهود افرادی را برای چنین نقشه و هدفی در رأس حکومت قرار دادند، بهگونهای عمل میکند که همین جامعه به نقطهای میرسد که بعد از سه خلیفه، سراغ علی(ع) میرود؛ ولو جامعه و مردم، علی(ع) را بهعنوان امام قبول نداشته باشند. آنچه مهم است، این است که مردمِ آن جامعه، مسلمان باقی ماندند. حضرت جامعه را بهگونهای مدیریت کردند که جامعه در همین چارچوب، حضرت را اولی میبیند و حال آنکه هدف طرف مقابل، انعدام اسلام از ریشه و اساس بود. با این بیان، معلوم میشود اصطلاح خانهنشینی برای حضرت در مدت 25 سالی که در رأس حکومت نبودند، اصطلاح درستی نیست.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۵)
✍️سعی و تلاش سازمان یهود بر مخفی ماندن است
🔶اینکه جریان یهود از ابتدا فردی را مورد حمایت خود قرار دهد و سپس او را رها کند، تصور ندارد؛ بلکه تا لحظهای که بتواند، از آن شخص استفاده میکند. و از طرفی، مردم متوجه چنین جریانی نمیشوند؛ یعنی متوجه نیستند که پشتسر افرادی مانند معاویه و خلفای بنیامیه و بنیمروان چه شبکهای نهفته است. سعی و تلاش سازمان یهود بر مخفی ماندن است. خداوند نیز در آیه «إنه یراکم هو و قَبیلُه من حیث لا تَرَونَهم إنا جعلنا الشیاطینَ أولیاءَ للذین لا یؤمنون» بر این مطلب اشاره دارد؛ شیطان و قبیلهاش شما را از جهتی که شما آنها را نمیبینید، میبینند. خداوند در قرآن میفرماید: «قل أعوذ برب الناس مَلِکِ الناس إله الناس مِن شر الوسواس الخنّاس الذی یوسوس فی صدور الناس* من الجِنَّة و الناس» . بین برخی افراد، عبارت “فلانی خناس است” متداول است؛ به این معنا که طرف مقابل را چنان به خود مشغول کرده و در حیرت و سرگردانی قرار داده و بازی داده است که فردِ بازیخورده هنوز متوجه نشده است از چه ناحیهای بازی خورده است و حال آنکه اگر علنی و واضح باشد، همه متوجه خواهند شد. یهود در خناسیت، برگ برنده را از همه دنیا برده است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۶)
✍️لزوم تحقیق و تأمل در قیامهای زمان ائمه(ع)
🔷اهلبیت(ع) محیط را بهگونهای مدیریت میکردند که شبکه اصلی نتواند ضربه نهایی را بر پیکره اسلام وارد آورد. یکی از شیوههای سازمان یهود، مشغولسازی حاکمیت از درون بود؛ یعنی کاری میکردند که مجموعه حاکمیت هیچگاه نتواند فکر و ذهن خود را به بیرون متمرکز کند. اگر برخی از قیامهای بیهوده رخ نمیداد، شاید مدیریت اهلبیت(ع) بهگونهای شکل میگرفت که فردی که سازمان یهود او را بر مسند ریاست و قله حاکمیت قرار دادند، خودش علیه سازمان یهود قرار میگرفت.
🔶خلاصه اینکه پیرامون حرکتهای داخل جامعه اسلامی تحقیق زیادی لازم است. اگرچه زید انسان خوبی بود، اما آیا حرکت او بجا و لازم بود یا نه؟ آیا قیام زید، امام صادق(ع) را در تنگنا قرار داد یا اینکه راه را برای حضرت باز کرد؟ در این زمینه تحقیق لازم است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۷)
✍️روایتی از امام صادق(ع) که دلیل بر شهادت و حقانیت زید است
🔷مرحوم صدوق در کتاب عیون أخبار الرضا(ع) به احوالات زید میپردازد و روایتی را نقل میکند که در آن، راوی میگوید: امام صادق(ع) را دیدم که یکمرتبه گریه کردند. عرض کردم: علت گریه شما چیست؟ حضرت فرمودند: به یاد عمویم زید افتادم. عرض کردم: کجا به یاد عمویتان افتادید؟ فرمودند: آن زمانی که تیر به پیشانی او اصابت کرده و روی زمین افتاده بود؛ درحالیکه پسرش یحیی بالای سر او بود. یحیی تیر را از سر عمویم بیرون کشید و همان دم، زید به شهادت رسید. او و برخی از نیروهای عمویم همانجا قبری کندند و او را به خاک سپرده و آب را بر قبر او مسلط کردند. غلام فلانی (حضرت اسم او را بردند) که شاهد ماجرا بود، نزد یوسفبنعمر رفت و او را از محل قبر آگاه کرد. عمویم را از قبر بیرون آورده و او را در کُناسه به دار آویختند.
🔶متن روایت مذکور این است: زمانی که پدر یحیی یعنی زید به شهادت رسید، إنکبّ علیه (خود را روی جنازه انداخت) و قال له: أبشِر یا أبتاه (ای پدر بر تو بشارت باد) فإنک تَرِدُ علی رسول الله و علی و فاطمة و الحسن و الحسین صلوات الله علیهم (تو بر رسول خدا(ص)، علی(ع)، فاطمه(س) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) وارد میشوی. این گفتوگو قبل از شهادت زید رخ داد. زید در جواب یحیی گفت:) أجل یا بُنَیَّ (بله ای پسرم) ثم دعا بِحَدّادٍ فنزَع السهمَ من جَبِینه (از آهنگری دعوت کردند تا تیر را از پیشانی زید بیرون آورد) فکانت نفسُه معه (همراه با کشیدن تیر، عمویم به شهادت رسید) فجِیء به إلی ساقیةٍ تَجرِی عند بستان زائدةٍ (او را در کنار یکی از نهرهایی که به نخلستانها راه داشت بردند)فحُفِرَ له فیها و دُفِنَ و اُجرِیَ علیه الماء و کان معهم غلامٌ سِندیٌّ لبعضهم فذهب إلی یوسفَ بنَ عمر من الغَد فأخبره بدفنهم إیاه فأخرجه یوسف بن عمر فصلَبه فی الکُناسَة (مزبله و جایی که آشغال میریزند) أربعَ سِنین ثم أمَر به فاُحرِق بالنار.
🔷معلوم میشود که جنازه سالم مانده که او را آتش زدند و خاکستر را به باد دادند. خیلی عجیب است! جنازه برخی از شهدا در بعضی از مراتب، بهدلیل شهادت خراب نمیشود و از بین نمیرود. جنازه در کوفه، آنهم در تابستان که هوا خیلی گرم است، بهسرعت تجزیه میشود؛ اما اینکه روایت میگوید تا چهار سال جنازه بالای دار مانده است، معنایش این است که جنازه بالای دار، سالم مانده است و اگر جنازه بالای دار سالم مانده، معنایش این است که او شهید است و وقتی زید شهید است، به این معناست که او در خط و صراط حق بوده است. عدم تجزیه و معدوم شدن جنازه، دال بر حقانیت اوست. البته طرف دیگر آن کلیت ندارد؛ یعنی گندیدن و تجزیه جنازه، دال بر عدم حقانیت نیست. شهید در برخی از شرایط، جنازهاش سالم میماند. جنازه برخی از شهدای هشت سال دفاع مقدس، سالم مانده بود. خداوند شهید شفیعی را رحمت کند! مادر بزرگوار این شهید الآن نیز در قید حیات هستند. جنازه این شهید را بعد از چند سال از قبری در کاظمین که زمین شورهزاری دارد، تازه از دل خاک بیرون آوردند. جالب اینکه محاسن این شهید را بهدلیل شیمیایی شدن، قبل از شهادت، در بیمارستان عراق کوتاه کرده بودند؛ اما بعد از خروج از قبر، محاسن او رشد کرده بود! خدای متعال برخی مواقع علائمی را نشان میدهد تا کسانی که اهل شک و تردید هستند، متنبه شوند.
🔶ادامه روایت: و ذُرِیَ بالریاح (خاکستر او را به باد دادند) فلعن الله قاتله و خاذله (خداوند هرکس که او را کشت و هرکس که یاری او را رها کرد، لعنت کند) و إلی الله جل اسمه أشکو ما نزَل بنا أهلَ بیت نبیه بعد موته و به نستعین علی عدونا و هو خیر مُستعان .
🔷تعریفی که امام(ع) در این روایت از زید داشتند، با برخی روایاتی که در آنها زید را مورد مذمت قرار دادند، در تعارض است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۸)
✍️قیامهایی که حضرات معصومین(ع) ضمن تأیید آنها نمیخواستند بهشکل جامع اتفاق بیفتد
🔶برخی از حرکتها و قیامها در زمان ائمه(ع) عبارت بودند از حرکتهایی که درست است لازم بودهاند، ولی حضرات معصومین(ع) نمیخواستند بهشکل جامع اتفاق بیفتد؛ والّا طی آن، خود امام معصوم به شهادت میرسید. حضرت این حرکت را مدیریت میکردند؛ بهنحوی که هم این حرکت صورت گرفته و اثر مثبت خود را داشته باشد، و هم از طرف دیگر، حاشیههای مخرب آن به اصل حرکت و سیستم جبهه حق، ضربه وارد نکند تا جبهه مؤمنین در امان بماند و بهطور کلی از بین نرود. به عبارتی، به عملیات محدود نیاز است؛ به این صورت که چند صد نفر برای عملیات شرکت کنند. حال اگر شخص امام معصوم رسما در کنار این عملیات قرار بگیرد، جماعت و سازمان شیعه نیز در کنار حضرت قرار میگرفتند و دشمن نیز همه را شناسایی میکرد و سازمان شیعه را بهطور کلی از بین میبرد. برای مثال، بهدلیل اینکه هشامبنعبدالملک تا حدی کنترل شود، باید علیه او یک حرکتی صورت بگیرد و درنتیجه، جبهه باطل و دشمنان که قصد داشتند عملیات بعدی را انجام دهند، به انجام آن موفق نشوند. لذا امام(ع) حرکت زید را بهگونهای مدیریت کردند تا اینکه این عملیات، هم محقق شود و هم طرف مقابل، دچار خذلان شود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۹)
✍️قیامهای علویون از چه گروههایی تشکیل میشد؟
🔷حرکتهایی که به حرکت علویون معروف شد، به سه گروه منتهی میشد: یکی به اولاد امام حسن(ع)؛ دوم به اولاد جعفربنابیطالب (عبداللهبنجعفر) و سوم به خود ائمه(ع). اکثریت حرکت علویون از نوههای امام مجتبی(ع) بودند. اکثریت بعدی به اولاد جعفربنابیطالب مربوط میشدند و در رتبه بعدی، ائمه(ع) و اولاد آنها حضور داشتند؛ یعنی از اولاد ائمه(ع) افرادی که در این حرکتها بهطور مستقیم شرکت کرده باشند، نسبت به دیگران کمتر بودند؛ مانند محمدبنجعفر برادر موسیبنجعفر(ع) که قیام کرد. این فرد به محمد دیباج معروف و فردی زیبارو بود. حرکت این افراد در زمان هارون و مأمون عباسی بود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۱۱)
✍️روایتی که تفاوت زید بن موسی بن جعفر را با زیدبنعلیبنالحسین میرساند
🔷روایت: لمّا حُمِلَ زید بن موسی بن جعفر (زید پسر موسیبنجعفر(ع) و برادر امام رضا(ع)) إلی المأمون و قد کان خرج بالبصرة و أحرَقَ دُورَ وُلد العباس (در بصره خروج کرده و خانههای بنیعباس را به آتش کشیده بود) وَهَبَ المأمونُ جرمَه لأخیه علی بن موسی الرضا(ع) (مأمون امام رضا(ع) را احضار کرد و به حضرت گفت: من بهخاطر شما او را بخشیدم) و قال له: یا أباالحسن (مأموم به امام رضا(ع) گفت:) لإن خرج أخوک و فعَل ما فعَل (اگر برادرت زید خروج و جنایت کرده است) لقد خرج قبله زیدُ بن علی (قبل از او زیدبنعلی نیز این کار را کرده است. جالب اینجاست که اگر بنیعباس با بنیامیه درگیر بودند، چه دلیلی دارد حرکت زیدبنعلی را که علیه بنیامیه بود، زیر سؤال ببرد؟!) فقُتل(کشته شد) و لو لا مکانُک مِنّی لقتلتُه (اگر تو ولیعهد من نبودی، او را میکشتم) فلیس ما أتاه بصغیر (این کاری که او کرد، کار کوچکی نبود) فقال الرضا(ع): یا أمیر المؤمنین لا تَقِس أخی زیدا إلی زید بن علی… (برادرم را با زیدبنعلی مقایسه نکن). سپس حضرت از زیدبنعلی تعریف کردند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۱۰)
✍️قیام محمد دیباج و فرجام او
🔶محمد دیباج اولین نفری بود که بر خود ادعای عنوان امیرالمؤمنین کرد؛ یعنی نه محمد نفس زکیه و نه برادرش ابراهیم و نه یحییبنزید، هیچکدام چنین ادعایی نکردند؛ بلکه با شعار «الرضا من آل الرسول» قیام کردند؛ ولی محمد دیباج چنین ادعایی کرد و در مکه خطبه خواند. افرادی مانند فرزند خودش و یکی از نوادههای امام مجتبی(ع) و همچنین برادرزاده او یعنی زید فرزند امام کاظم(ع) اطراف او جمع شدند. او با ادعای امیرالمؤمنین بودن در قسمتهایی از مکه به قدرت رسید. زید از طرف او دست و پای هر فردی را که در مکه از بنیعباس دستگیر میکرد، قطع مینمود و یا اینکه زندهزنده در آتش میسوزاند. فضلبنسهل زید را دستگیر و او را به طوس منتقل کرد. ابتدا میخواست او را به قتل برساند. فردی به او گفت: آیا میخواهی زید را بکشی؟ فضل گفت: بله. آن شخص به فضل گفت: آیا به یاد داری آلبرمک، سر از بدن حسن افطس که در زندان هارون بود، جدا کرده و برای هارون فرستادند؟ زمانی که هارون با آلبرمک درافتاد، آنها را گرفت و گفت: چون پسرعمویم حسن افطس را در زندان گردن زدید، من هم شما را گردن میزنم. این در حالی است که شخص هارون، دستور کشتن حسن افطس را داده بود. تو اگر چنین کاری انجام دهی و زید را بکشی و بعدا مأمون با تو کدورت پیدا کند، بهبهانه قتل زید، تو را خواهد کشت. آن فرد به فضل گفت: او را به مأمون تحویل بده. فضل نیز او را به مأمون تحویل داد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۱۲)
✍️طراحی قیامهای داخلی توسط یهود برای غفلت اذهان عمومی
🔶در این تحرکات مسلحانهای که علیه حکومتها رخ میداد، یک طراحی دقیقی وجود داشت که افراد قیامکننده متوجه نبودند از چه ناحیهای مدیریت میشدند. فایده نوع چنین قیامهایی برای جریان یهود این بود که این قیامها تمام تفکر جامعه را به درون جامعه معطوف میکرد و جریان بیرونی یعنی جریان یهود مورد غفلت واقع میشد؛ لذا در امان میماند. قدرت جریان یهود در آن زمان روم بود و رومِ آن زمان متحمل هیچگونه خسارتی نشد و هیچگاه نشد که روم فتح شود و حرکتها متوجه روم باشد و بهسمت آنجا نشانه رود؛ درحالیکه جریان یهود برخی از قیامهای داخلی را با دقت طراحی میکرد تا اذهان عمومی جامعه متوجه آنها نشود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
معنای آرمانگرایی
▪️معنای آرمانگرایی این است که نگاه کنید به واقعیّتها و آنها را درست بشناسید؛ از واقعیّتهای مثبت استفاده کنید، با واقعیّتهای سلبی و منفی مقابله کنید و مبارزه کنید. این معنای آرمانگرایی است. چشمتان به آرمانها باشد. این اوّلین فریضهی دانشجو است.
۱۳۹۴/۰۴/۲۰
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#رهبر_معظم_انقلاب
🔹فعال دانشجوئىِ آرمانخواه که واقعیتها را هم میشناسد، هرگز نباید در هیچ شرائطی احساس انفعال و بنبست کند. یعنی نباید از آرمانخواهی دست برداشت؛ نه در هنگام پیروزیهای شیرین، نه در هنگام هزیمتهای تلخ.
۱۳۹۲/۰۵/۰۶
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#رهبر_معظم_انقلاب
🔹 عید سعید غدیر بخش عمدهای از شناسنامهی شیعهی ائمه "علیهمالسّلام" محسوب میشود و مرد و زن شیعی در طول سالیان طولانی و قرنهای متمادی با یاد این روز و این حادثه هویت خود را احساس کردهاند.
۸۷/۹/۲۷
#عید_غدیر
#عید_ولایت
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir