دروس #سیاست_اسلامی مبحث آشنائی به سیاست اسلامی بخش دوم👇👇
@atna_ir
8⃣
در میان اندیشمندان اسلامی، امام خمینی، جامع ترین تعریف از سیاست را ارائه داده است. ایشان سیاست را به سه بخش تقسیم نموده است👇👇
@atna_ir
9⃣
☀️1ـ سیاست شیطانی
در توضیح آن به نقل از یک مقام دولتی رژیم پهلوی که گفته بود: سیاست عبارت از دروغگویی، خُدعه، فریب و پدرسوختگی...، این را بگذارید برای ما، ولی امام خمینی فرموده بود این سیاست مال شماست! البته سیاست به آن معنایی که اینها می گویند؛ دروغگویی. با دروغگویی، چپاول مردم و با حیله و تزویر و سایر چیزها، برای تسلط بر اموال و نفوس مردم، این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد، این سیاست شیطان است. (امام خمینی، 1391، ج 13، ص 431)
@atna_ir
1⃣0⃣
☀️2ـ سیاست مادی
امام خمینی در تبیین آن می فرماید:
اگر فرض کنیم یک فردی پیدا شود که سیاست صحیح (مادّی) را اجرا کند، نه به آن معنای شیطانی فاسدش... سیاست (او) اگر صحیح هم باشد، امت را در یک بُعد هدایت می کند و راه می برد و آن بُعد حیوانی است، بُعد اجتماعی مادّی است و این سیاست یک جزء ناقص سیاستی است که در اسلام برای انبیاء و اولیاء ثابت است. (امام خمینی،1391،ج 13،ص 432)
@atna_ir
1⃣1⃣
☀️3ـ سیاست اسلامی
سیاست به معنای اینکه جامعه را راه ببرد و هدایت کند به آن جایی که صلاح جامعه و صلاح افراد است. این در روایات ما برای نبّی اکرم- صلی الله علیه و آله و سلّم- با لفظ «سیاست» ثابت شده است. همانی که در قرآن صراط مستقیم گفته می شود و ما در نماز می گوییم: «اهدنا الصراط المستقیم» و از خدا می خواهیم که ملت و اجتماع و اشخاص را راه ببرد به یک صراط مستقیمی که از اینجا شروع می شود و به آخرت ختم می شود و الی الله است. این سیاست مختص به انبیاء و اولیاء است... انبیاء شغل شان سیاست است و دیانت همان سیاستی است که مردم را از اینجا حرکت می دهد و به همه چیزهایی که به صلاح ملت و مردم است، هدایت می کند. (امام خمینی۱۳۹۱،ج۱۳،ص۴۳۲)
@atna_ir
1⃣2⃣
☀️معنای صحیح سیاست
سیاست خدعه نیست، سیاست یک حقیقتی است، سیاست یک چیزی است که مملکت را اداره می کند؛ خدعه و فریب نیست؛ اینها همه اش خطاست. اسلام، اسلام سیاست است، حقیقتِ سیاست است، خدعه و فریب نیست.
امام خمینی رحمه الله علیه4 / 7 / 58
@atna_ir
1⃣3⃣
برای شناخت بهترسیاست دراسلام بایدتعاریف ذیل راهم مطالعه نمود👇👇
@atna_ir
1⃣4⃣
☀️تعریف جامع از سیاست در اسلام
براساس این تعریف و دیگر تعاریف موجود در بین اندیشمندان سیاسی در اسلام، میتوان به این بیان از سیاست دست یافت که سیاست مدینه، تدبیر زندگی سیاسی - اجتماعی امت و جامعه بر مبنای عدل و استقامت و حرکت بسوی خیر و کمال راستین است. در این دیدگاه که بحث «خلافت انسان» در طول خلافت خداوند مطرح میشود، سیاست، امانت عمومی الهی است و جنبهای همگانی دارد و لذا مسئولیتی طبیعی است و از همینجا بحث مشارکت سیاسی مردم و حق آنها بر حکومت و مسئولیتها و وظایف حکومت در برابر مردم آغاز میشود
@atna_ir
1⃣5⃣
☀️هدایت بشر
در این تعریف، موضوع سیاست نه «قدرت» یا «دولت» بلکه استصلاح الخلق یا «هدایت بشر» است و از همینرو بعضاً به مکتب «هدایت» در مقابل مکتب «قدرت» تعبیر میشود. بر همین اساس هدف سیاست در اسلام، رهنمون شدن بشر به سوی خیر و کمال و سعادت است و طبیعی است که چنین آرمانی در سایه حکومتی قابل دسترسی است که به دنبال کسب هر چه بیشتر قدرت یا توزیع ناعادلانه آن نباشد. در این نوع حکومت هدایت و رهبری عبارت از آن نوع سیاستی خواهد بود که براساس آن ایدئولوژی الهی و متکی بر وحی بر کلیه روابط انسانی حاکم میشود و بنیادها، نهادها، روابط اجتماعی، آراء، عقاید، فرهنگ، اخلاق و بطور کلی ارزشها در جامعه انسانی هدایت میشوند و انسانسازی و تشکیل امت مدّ نظر قرار میگیرد.
@atna_ir
1⃣6⃣
☀️وحدت سیاست و دیانت
نکته دیگر قابل توجه در تعاریف متفکران مسلمان از سیاست، پیوند ناگسستنی بین دو حوزه دین و سیاست است. با توجه به فطری بودن دین نه تنها تعارضی بین آن با سیاست وجو ندارد بلکه سیاست در ذات دین و بخشی از آن تلقی میشود که بدین لحاظ جداییناپذیر از وجود انسانی است. هم از اینروست که سیاست را اینگونه تعریف کردهاند: استصلاح الخلق بارشاد هم الی الطریق المنجی فی العاجل و الآجل؛ سیاست یعنی همت گماشتن به اصلاح مردم و هدایت آنان به راهی که در دنیا و آخرت موجب نجاتشان است.»
@atna_ir
پایان دروس امروز(سیاست اسلامی)دوستان لطفا کامل مطالعه بفرمائید👆👆
@atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ حماسی که "سرایا القدس" شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، از تمرینها و معرکههای خود با دشمن صهیونیستی منتشر کرده است.
👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم شد. این کلیپ رو اکثر عزیزان تو چند سال گذشته شاید به مراتب دیده بودن ولی کسی نمیدونست که آینده ایشون میشه همین آقای روحالله نجابت کاندیدای راه یافته به مجلس از طرف ائتلاف انقلابیان شیراز ✅خیلی جالبه لطفاً ببینید
قابل توجه کسانیکه میگن انقلابیون راه نیافتن
نجابت دقیقاً اگراتقلابی نیست
پس چیست؟؟
مجری تلویزیون انقلابیه؟؟!!!!!!!
👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
☀️سبک زندگی(تربیت فرزند)
🔷بدرفتاری-ملاک جلوگیری از بدرفتاری
سوال:
ملاک منع کودکان و نوجوانان از رفتارهای نابهنجار چیست و از چه زمانی باید آنان را منع کرد؟
جواب:
ملاک ما برای منع کودکان و نوجوانان از رفتارهای نابهنجار، باید شرع مقدس باشد و ملاک دین، واجب و حرام است. برخورد سلیقه ای والدین در این مسأله، پسندیده نیست. برخی والدین براساس سلیقه ی شخصی خود، کودکان را از اموری منع میکنند؛ حال آن که از دیدگاه دین، منعی برای آنها نیست.
بازی کودکان (اگر مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند)؛ سر و صدای آنان (اگر دیگران را نیازارد)؛ تحرک بیش از حدشان (اگر ضرر و خطری را در پی نداشته باشد)؛ قدم زدن با دوستان، حضور در منازل دوستان یا دعوت آنان (اگر همسالان مورد اعتمادند)؛ خرید کفش و لباس مورد علاقه و...، هیچ گونه اشکالی ندارد و نباید کودکان را از این امور منع کرد.
هرگاه کودک مرتکب حرامی شد، باید او را بازداشت. «کودکی» نمیتواند دلیل بر بی توجهی به گناهان او باشد؛ همان گونه که اگر مقداری هروئین مصرف کند، به دلیل سن پایین او از آن چشم نمیپوشید.
اقدام به موقع شما در برابر اعمال خلاف کودک، او را از رفتارهای نابهنجار بعدی مصون خواهد کرد. پرمود بترا (Permuda Betra)، روانشناس غربی، سخن هشدار دهندهای دارد:
جلو بسیاری از آتشسوزیهای بزرگ جهان را با یک فنجان آب میتوان گرفت؛ البته اگر به موقع انجام شود .
متأسفانه برخی خانوادهها به سبب عدم اقدام به موقع در برابر گناهان کودک، در دوران نوجوانی اش با فرزندی مواجه میشوند که رفتار نابهنجار در او نهادینه شده است و اصلاح او، کار بسیار سختی خواهد بود.
پی نوشت ها
ـ حسین سیدی، یک شاخه گل مینا، ص 122.
#استاددهنوی
👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
☀️سبک زندگی اسلامی(همسرانه)
🔷مدارا با همسر
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام مي فرمايند:
«فدارها علي كل حال واحسن الصحبة لها فيصفو عيشك ; هميشه با همسرت مدارا كن، و با او به نيكي همنشيني كن تا زندگيت باصفا شود .»
مکارم الاخلاق، ص 218
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
پ.ن:راز زندگی لذت بخش و مسالمت آمیز در مدارا کردن و گذشتن از خطا ها و محبت کردن به همدیگر است. بنابرابن باید یاد بگیرم از خطاها با مدارا بگذریم
👈آموزشهای تمدن ساز
@atna_ir
امام علی النقی علیه السلام
ماکلمات[خداوند جل جلاله عظم شانه]هستیم، که پایان نمی پذیرد و فضیلتهای ما درک نمی شود
🌑شهادت مظلومانه امام هادی تسلیت باد🌑
👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#اعمال_لیله_الرغائب
روزه روز پنج شنبه
نمازلیله الرغائب
شب زنده داری
👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#پیام_صبحگاهی
#یاد_خدا_واصلاح_دلها
🔹کلید حل مشکلات؛ دعا، یاد خدا و اصلاح دلها است و ماه رجب عید کسانی است که قصد اصلاح قلوب خود را دارند.
۹۷/۱/۲۰
👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
1⃣
☀️هر روز با یک داستان تمدن ساز
✍شهرت عوام
چندی بود که در میان مردم عوام نام شخصی بسیار برده میشد و شهرت او به قدس و تقوا و دیانت پیچیده بود. همه جا عامه مردم سخن از بزرگی و بزرگواری او میگفتند. مکرر در محضر امام صادق(ع) سخن از آن مرد و ارادت و اخلاص عوام الناس نسبت به او به میان میآمد. امام به فکر افتاد که دور از چشم دیگران آن مرد «بزرگوار» را که تا این حد مورد علاقه و ارادت توده مردم واقع شده از نزدیک ببیند. یک روز به طور ناشناس نزد او رفت، دید ارادتمندان وی که همه از طبقه عوام بودند غوغایی در اطراف او بپا کردهاند. امام بدون آنکه خود را بنمایاند و معرفی کند
@atna_ir
2⃣
ناظرجریان بود. اولین چیزی که نظر امام را جلب کرد اطوارها و ژستهای عوام فریبانه وی بود. تا آنکه او از مردم جدا شد و به تنهایی راهی را پیش گرفت.
امام آهسته به دنبال او روان شد تا ببیند کجا میرود و چه میکند و اعمال جالب و مورد توجه این مرد از چه نوع اعمالی است؟.
طولی نکشید که آن مرد جلو دکان نانوایی ایستاد. امام با کمال تعجب مشاهده کرد که این مرد همینکه چشم صاحب دکان را غافل دید، آهسته دو عدد نان برداشت و در زیر جامه خویش مخفی کرد و راه افتاد. امام با خود گفت شاید منظورش خریداری است و پول نان را قبلا داده یا بعدا خواهد داد. ولی بعد فکر کرد اگر اینطور بود پس چرا همینکه چشم نانوای بیچاره را دور دید نانها را بلند کرد و راه افتاد.
باز امام آن مرد را تعقیب کرد و هنوز در فکر جریان دکان نانوایی بود که دید در مقابل بساط یک میوه فروش ایستاد، آنجا هم مقداری درنگ کرد و تا چشم میوه فروش را دور دید، دو عدد انار برداشت
@atna_ir
3⃣
و زیرجامه خود پنهان کرد و راه افتاد.
بر تعجب امام افزوده شد. تعجب امام آن وقت به منتهی درجه رسید که دید آن مرد رفت به سراغ یک نفر مریض و نانها و انارها را به او داد و راه افتاد. در این وقت امام خود را به آن مرد رساند و اظهار داشت: «من امروز کار عجیبی از تو دیدم.» تمام جریان را برایش بازگو کرد و از او توضیح خواست.
او نگاهی به قیافه امام کرد و گفت: «خیال میکنم تو جعفر بن محمدی.».
•.بلی درست حدس زدی، من جعفر بن محمدم.
•.البته تو فرزند رسول خدایی و دارای شرافت نسب میباشی، اما افسوس که این اندازه جاهل و نادانی.
•.چه جهالتی از من دیدی؟.
•.همین پرسشی که میکنی از منتهای جهالت است، معلوم میشود که یک حساب ساده را در کار دین نمیتوانی درک کنی، مگر نمیدانی که خداوند در قرآن فرموده: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ امْثالِها»
@atna_ir
5⃣
مردم را به نام صدقه و احسان به دیگران دادی نه تنها حسنهای نداری، بلکه به عدد هر یک از آنها گناه
دیگری مرتکب شدی. پس چهار گناه دیگر بر چهار گناه اوّلی تو اضافه شد و مجموعا هشت گناه شد، هیچ حسنهای هم نداری.
امام این بیان را کرد و در حالی که چشمان بهت زده او به صورت امام خیره شده بود او را رها کرد و برگشت.
امام صادق وقتی این داستان را برای دوستان نقل کرد، فرمود: «این گونه تفسیرها و توجیه های جاهلانه و زشت در امور دینی سبب میشود که عدهای گمراه شوند و دیگران را هم گمراه سازند.»[1]
1.وسائل، ج 2/ ص 57. ↩
@atna_ir
4⃣
هر کار نیکی ده برابر پاداش دارد. باز قرآن فرموده: «وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیئَةِ فَلا یجْزی الّا مِثْلَها» هر کار بد فقط یک برابر کیفر دارد.
روی این حساب پس من دو نان دزدیدم دو خطا محسوب شد، دو انار هم دزدیدم دو خطای دیگر شد، مجموعا چهار خطا شد؛ اما از آن طرف آن دو نان و آن دو انار را در راه خدا دادم، در برابر هر کدام از آنها ده حسنه دارم، مجموعا چهل حسنه نصیب من میشود. در اینجا یک حساب خیلی ساده نتیجه مطلب را روشن میکند و آن اینکه چون چهار را از چهل تفریق کنیم، سی و شش باقی میماند. بنابراین من سی و شش حسنه خالص دارم. و این است آن حساب سادهای که گفتم تو از درک آن عاجزی.
•.خدا تو را مرگ بدهد. جاهل تویی که به خیال خود اینطور حساب میکنی. آیه قرآن را مگر نشنیدهای که میفرماید: «انَّما یتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقینَ» خدا فقط عمل پرهیزگاران را میپذیرد. حالا یک حساب بسیار ساده کافی است که تو را به اشتباهت واقف کند. تو به اقرار خودت چهار گناه مرتکب شدی، و چون مال
@atna_ir
📚 مستحبات آشامیدن آب
#احکام_آشامیدنی_ها #اعمال_مستحبی_نوشیدن_آب
@leader_ahkam
👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir