مستند صوتی شنود - 16.mp3
18.28M
🎙 مستند صوتی شنود، قسمت ۱۶
(تجربه نزدیک به مرگ یک مسئول امنیتی در بیمارستان بقیه الله تهران)
#هرشب
🔺 تجربهگر #کتاب_شنود در پی حذف برخی قسمتها توسط ارشاد، تصمیم به روایت صوتی تجربه خود گرفته است و استاد امینیخواه مستندات روایی مرتبط با تجربه را بیان میدارد.
مروری بر نکات جلسه شانزدهم:
🔻 جریان بیماری همسرم
🔻 هر چه باخدا در میان گذاشتم رابرایم نوشتند.
🔻 دوست داشتم زندگی من، شبیه امیرالمومنین باشد.
🔻 خدا به چه کسانی بدهکار است؟
🔻 افتخارعمرم این است که پرستار همسرم بودم.
🔻 آخرین باری که همسرم به اتاق عمل رفت
🔻 وقتی مادربزرگم را درخواب دیدم؛ فهمیدم کار تمام است.
🔻 برای اموات باقیات صالحات بفرستید.
🔻 مواظب بدیهیات زندگی ام بودم
🔻 در شیطان،برای ما هیچ خیری نیست مگر با مخالفت با او
🔻 سختی هایی که مبتلا بودم و ابتلائات الهی.
🔻 اثر تقوای چشم
🔻 نباید شیاطین را به زندگی راه داد
🔻 چگونه شیطان را از خود دور کنیم؟
🔻 شکستن نفس، بسیار سخت تر از شکست شیطان.
🔻 غفلت، کار اصلی شیطان
#مستند_صوتی_شنود
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
♦️ اینم استوری امین حیایی!
🔹 آقای قوه قضائیه حواست هست؟
پس چرا برخورد قاطع صورت نمیگیره با اینا؟!
ظاهرا برخوردها بازدارنده نیست یا اینکه پشت این جماعت به جایی گرم است.
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
وقاحت و بی شرفی این غربگدا ها تمامی نداره. یکی نیست به این بگه مملکت رو شما به این وضع انداختین بعد از دیگران توقع عذرخواهی دارید
#وقاحت_بی_حد_و_مرز
#غرب_گدا
#اصلاحات_لیبرالی
✍صدرا موحد
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🔺قهرمان پنبه. شما فعلا بزار پاهای قطع شده ات خوب بشه و پنجاه کیلو وزن رفته ات تو اعتصاب غذات برگرده بعد زر اضاف بزن دوزاری.
آخه پینوکیو رو چی به حرفهای گنده
#گنده_گوی_وقیح
#اغتشاشگر
#خائن_وطن
✍صدرا موحد
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
قسمت چهارم وپایانی فصل دوم کتاب آزادی معنوی شهیدمطهری(ره)👇👇 @atna_ir
قسمت چهارم و پایانی فصل دوم کتاب آزادی معنوی شهید مطهری ره 👆👆
☀️مطالعه کتاب ؛ رسم هرشب خانواده رهبری
در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان میبرد. خود من هم همینطورم. نه اینکه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه میکنم؛ تا خوابم میآید، کتاب را میگذارم و میخوابم. همه افراد خانه ما، وقتی میخواهند بخوابند حتماً یک کتاب کنار دستشان است. من فکر میکنم که همه خانوادههای ایرانی باید اینگونه باشند. توقّع من، این است. باید پدرها و مادرها، بچهها را از اوّل با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتّی بچههای کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند.۱۳۷۴/۰۲/۲۶
مصاحبه در پایان بازدید از نمایشگاه کتاب
@atna_ir
☀️هر شب با برنامه کتابخوانی در کانال اتنا
با ۵ دقیقه وقت گذاشتن در هر شب بعد از چند روز یک کتاب ارزشمند را به صورت کامل مطالعه نموده و به دانش و بصیرت خود بیفزائید
👈آموزشهای تمدن ساز
@atna_ir
قسمت اول ازبخش اول فصل سوم کتاب آزادی معنوی شهیدمطهری ره 👇👇
@atna_ir
1⃣
1 توبه
این فصل شامل دو سخنرانی است که در 4 و 5 آبان 1349 مطابق 25 و 26 رمضان 1390 قمری در حسینیه ارشاد ایراد شده است.
وَ ذَاالنّونِ اذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ انْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیهِ فَنادی فِی الظُّلُماتِ انْ لا الهَ الّا انْتَ سُبْحانَک انّی کنْتُ مِنَ الظّالِمینَ. فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کذلِک نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ[^1].
بحث ما درباره عبادت و دعا بود. در دو شب گذشته عرض کردم که عبادت و عبودیت اگر به شکل صحیحی صورت بگیرد، خواه ناخواه مستلزم تقرّب واقعی انسان به ذات اقدس الهی است. انسان به واسطه عبودیت بدون اینکه شائبه مجازی در کار باشد، به خدا نزدیک میشود و به عبارت دیگر عبودیت «سلوک» است، حرکت است، رفتن به سوی پروردگاراست.
امشب میخواهم درباره اولین منزل سلوک بحث کنم؛ اولین نقطهای که اگر انسان بخواهد به سوی پروردگارش سلوک کند و به مقام قرب پروردگار نایل گردد، باید از این منزل و از این مرحله و از این نقطه شروع کند، و آن چیزی که برای
@atna_ir
2⃣
ما مورد احتیاج است همین است یعنی برای ما که قدمی به آن سو برنداشتهایم، بحثدرباره منازل عالی سالکان سودی ندارد. ما اگر مرد عمل باشیم، باید ببینیم اولین منزل قرب و سلوک به سوی پروردگار کدام منزل است، کدام مرحله است و ما عبودیت و عبادت خودمان را از کجا شروع کنیم.
اولین منزل سلوک به خداوند، منزل «توبه» است. امشب میخواهم بحث خودم را در اطراف توبه ادامه بدهم.
تحلیل توبه از نظر روانی
توبه یعنی چه؟ توبه از نظر روانی برای انسان چه حالتی است و از نظر معنوی برای انسان چه اثری دارد؟ در نظر بسیاری از ما توبه یک امر بسیار سادهای است؛ هیچ وقت به این فکر نیفتادهایم که توبه را از نظر روانی تحلیل کنیم. اساساً توبه یکی از مشخصات انسان نسبت به حیوانات است. یعنی انسان بسیاری ممیزات و مشخصات و کمالات و استعدادهای عالی دارد که هیچ کدام از آنها در حیوانات وجود ندارد؛ یکی از این استعدادهای عالی در انسان، همین مسئله توبه است. توبه به معنی و مفهومی که ان شاء الله برای شما شرح میدهم، این نیست که ما لفظ اسْتَغْفِرُاللهَ رَبّی وَ اتوبُ الَیه را به زبان جاری کنیم؛ از مقوله لفظ نیست. توبه یک حالت روانی و روحی و بلکه یک انقلاب روحی در انسان است که لفظ اسْتَغْفِرُاللهَ رَبّی وَ اتوبُ الَیه بیان این حالت است نه خود این حالت، نه خود توبه، مثل بسیاری از چیزهای دیگر که در آنها لفظْ خودش آن حقیقت نیست بلکه مبین آن حقیقت است. اینکه ما روزی چندین بار میگوییم اسْتَغْفِرُاللهَ رَبّی وَ اتوبُ الَیه نباید خیال کنیم که روزی چند بار توبه میکنیم. ما اگر روزی یک بار توبه واقعی بکنیم، مسلّماً مراحل و منازلی از قرب به پروردگار را تحصیل میکنیم.
مقدمهای میخواهم عرض کنم، توجه بفرمایید. تفاوتی میان جمادات و نباتات و حیوانات وجود دارد و آن این است که جمادات این استعداد را ندارند که در مسیری که حرکت میکنند، خودشان از درون خودشان تغییر مسیر و تغییر جهت بدهند، مثل حرکتی که زمین به دور خورشید یا به دور خودش دارد یا حرکاتی که همه ستارگان در مدار خودشان دارند یا حرکت سنگی که از ارتفاع رها میشود و به طرف زمین میآید. این مسیر مسلّم و قطعی است؛ یعنی سنگی را که شما رها میکنید و در یک
@atna_ir
3⃣
مسیر معین حرکت میکند، در همان مسیر و در همان جهت به حرکت خودش ادامه میدهد. تغییر مسیر و تغییر جهت از ناحیه درون این سنگ امکان پذیر نیست. عاملی باید از خارج پیدا بشود تا مسیر این سنگ و این جماد را تغییر دهد، حال این عامل میخواهد مجسّم باشد و یا از قبیل یک موج باشد. مثلًا «آپولو» یا «لونا» را که به فضا میفرستند، از درون خودش هرگز تغییر مسیر نمیدهد مگر اینکه از خارج هدایتش کنند که تغییر مسیر بدهد. ولی موجودات زنده از قبیل نباتات و حیوانات، این استعداد را دارند که از درون خودشان تغییر مسیر بدهند؛ یعنی اگر به شرایطی برخورد کنند که با ادامه حیات آنها سازگار نباشد تغییر مسیر میدهند.
اما در مورد حیوانات بسیار واضح است. مثلًا یک گوسفند یا یک کبوتر و یا حتی یک مگس وقتی حرکت میکند، همین قدر که با یک مشکل مواجه میشود، فوراً مسیر خودش را تغییر میدهد و حتی ممکن است یک گردش صد و هشتاد درجهای هم بکند یعنی درست در خلاف جهت حرکت اولی خودش حرکت کند.
حتی نباتات هم اینطور هستند؛ یعنی گیاهان هم در یک شرایط و حدود معین از درون خودشان خود را هدایت میکنند، مسیر خود را تغییر میدهند. ریشه یک درخت که در زیر زمین حرکت میکند و به سویی میرود، اگر به صخرهای برخورد کند (حالا رسیده یا نرسیده) خودش مسیرش را عوض میکند. همین قدر که بفهمد که جای رفتن نیست و راهی ندارد، مسیرش را تغییر میدهد. بدیهی است که انسان هم تا این حدود مثل گیاه و حیوان است، یعنی تغییر مسیر میدهد.
توبه برای انسان تغییر مسیردادن است اما نه تغییر مسیر دادن ساده از قبیل تغییر مسیری که گیاه میدهد و یا تغییر مسیری که حیوان میدهد، بلکه یک نوع تغییر مسیری که مخصوص خود انسان است و از نظر روانی و روحی کاملًا ارزش تحلیل و بررسی و رسیدگی دارد.
توبه عبارت است از یک نوع انقلاب درونی، نوعی قیام، نوعی انقلاب از ناحیه خود انسان علیه خود انسان. این جهت از مختصات انسان است. گیاه تغییر مسیر میدهد ولی علیه خودش قیام نمیکند، نمیتواند قیام کند، این استعداد را ندارد.
همان طوری که میان گیاه و جماد این تفاوت هست که جماد از درون خود برای بقای خویش تغییر مسیر نمیدهد و این استعداد شگفت در نبات هست (در حیوان هم هست)، در انسان استعداد شگفت انگیزتری هست و آن اینکه از درون خودش
@atna_ir