@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و پنجم(۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
به این مسئله پرداخته شد که مشکل امام صادق(ع) در تحول و دگرگونی حکومت زمانه به بنیعباس و رسیدن حکومت به منصور عباسی و تداوم آن، با چه اموری بود و طرف مقابل چگونه عرصه را بر دین و دینداران واقعی تنگ میکردند. به بیان دیگر، اگر معتقد باشیم یهود کماکان در حال اثرگذاری بود، نوع اثرگذاری آنها چگونه و به چه شکل بود؟
✍️به اینجا رسیدیم که حرکتهایی که بعداً به حرکتهای علویون مشهور شد، چگونه بوده و آیا تاریخ، واقعیت این حرکتها را منعکس کرده است یا اینکه آنچه در تاریخ بیان شده است، ساخته و پرداخته حکومتهای آن زمان بوده و واقعیت این حرکتها چیز دیگری است؟
🔷احتمال وجود تقیه در روایاتی که زیدبنعلی را مورد مذمت قرار میدهند
🔶در مورد زیدبنعلیبنالحسین عرض شد آن چیزی که از روایت و سیره شیعه استفاده میشود، این است که شخص زید انسانی خوب و مورد تأیید و دارای نیت خوبی بوده است؛ اما شاید در انتخاب شیوه، دچار اشتباه شده است. دلیل اینکه این مطلب با تردید بیان میشود، این است که نمیتوان نسبت به روایاتی که در آنها اهلبیت(ع) نسبت به زید تعریض زدهاند، حساب باز کرد. به عبارتی، احتمال دارد روایاتی که در آن علیه زید تعریض زده شده و مخالفت شده است، از باب تقیه باشد. صحبت کردن درباره زید، راحتتر از صحبت کردن درباره زراره نیست. روایات ذامه با سند خوب از امام صادق(ع) درباره زراره وارد شده است. این روایات قطعا از روی تقیه صادر شده است؛ چون امام صادق(ع) جهت حفظ موقعیت زراره، این مطالب را بیان میفرمودند. زراره، خزانهدار و مسئول خزانه منصور دوانیقی بود و هرکس پول میخواست، میبایست حواله مبلغ مورد نظر را به زراره تحویل دهد تا زراره، آن مبلغ را به او بدهد. اگر ارتباط زراره با امام صادق(ع) لو میرفت، جان زراره به خطر میافتاد؛ لذا این روایاتِ تقیهای بیان شده است. حضرت بهگونهای با زراره برخورد میکردند که انگار زراره فردی مانند ابوحنیفه است و رفتوآمد زراره با امام(ع) همانند رفتوآمد ابوحنیفه و شرکت او در درس امام(ع) بود؛ بهدلیل اینکه ائمه اطهار(ع) کمترین قدرت را از لحاظ تعداد شیعه در زمان بنیامیه و بنیعباس داشتند. شیعه به تعریف امروزی از زمان حضرت امیر(ع) رو به ازدیاد نهاد و از تعداد چهار نفر شروع شد. از طرفی، برخی از این چهار نفر نیز طبق ویژگیهای شیعه، خیلی قوی نبودند و به عبارتی، همگی در یک رتبه و مرتبه نبودند. در روایت بیان شده است که «لو علم ابوذر ما فی قلب سلمان لقتله» . اگر ابوذر میدانست سلمان فارسی راجع به حضرت امیر(ع) چگونه فکر میکند، کشته میشد؛ به این صورت که اطلاعات سلمان بر قلب ابوذر سنگینی میکرد و ابوذر از دنیا میرفت. گفته شده معنای این روایت به این صورت است که اگر ابوذر نسبت به آنچه در قلب سلمان میگذشت علم پیدا میکرد، سلمان را میکشت؛ ولی باید دانست زمانی که این روایت صادر شد، ابوذر حدود نود سال سن داشت و نمیتوانست کسی را به قتل برساند. ابوذر نمیتوانست معارفی را که در قلب سلمان فارسی بود، درک کند و درکی که سلمان فارسی نسبت به حضرت امیر(ع) داشت، ابوذر نداشت.
🔷شخصی آیات ابتدایی سوره حدید را تلاوت میکرد: «هو الأولُ و الآخِرُ و الظاهرُ و الباطنُ و هو بکل شیئ علیم» ؛ حضرت امیر(ع) فرمودند: «أنا الاول و أنا الآخر و أنا الظاهر و أنا الباطن و أنا بکل شیئ علیم و أنا عین الله». قاری قرآن خطاب به حضرت عرض کرد: کفرت بالله. امام(ع) در جواب به او فرمودند: «أنا الاول أول من آمن برسول الله صلوات الله علیه و أنا الآخر آخر من نظر فیه لمّا کان فی لَحدِه و أنا الظاهر ظاهر الإسلام و أنا الباطن بَطینٌ من العِلم و أنا بکل شیئ علیم فإنی علیم بکل شیئ أخبر الله به نبیَّه فأخبَرَنی به» .
🔶خداوند شیخ صدوق را رحمت کند. ایشان قائمۀ انتقال دین به نسلهای بعد از خود بود. حال اگر برخی از اشعاری که برخی مداحان راجع به اهلبیت(ع) میخوانند، در زمان شیخ صدوق خوانده میشد، آنها را بهعنوان غالی از شهر بیرون میکردند. معرفتی که امروز برای شیعه نسبت به اهلبیت(ع) حاصل شده است، در آن زمان وجود نداشت.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و پنجم(۲)
✍️ارتداد اکثر مردم بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص)
🔷اینکه گفته شد چهار نفر شیعه بهمعنای امروزی در زمان امیرالمؤمنین(ع) وجود داشت، بهدلیل روایتی است که میفرماید: ارتد الناس بعد رسول الله(ص) إلا ثلاث؛ جامعه بعد از رسول خدا(ص) مرتد شدند مگر سه یا چهار نفر. جامعه از دین و اسلام مرتد نشدند -چون اهل نماز و روزه بودند- بلکه از قول رسول خدا(ص) درباره علی(ع) مرتد شدند؛ چون رسول خدا(ص) در مورد علی(ع) فرمودند: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» . ارتداد جامعه بعد از رسول خدا(ص) مانند ارتدادی است که قوم موسی(ع) از قول موسی(ع) داشتند. خداوند در این زمینه میفرماید: «یا قومِ ادخُلُوا الأرضَ المُقَدَّسَةَ التی کَتَبَ اللهُ لَکُم و لا تَرتَدُّوا علی أدبارِکم فتَنقَلِبُوا خاسرین» . در این آیه، خداوند از قول موسی(ع) خطاب به بنیاسرائیل میفرماید: از قول من مرتد نشوید. در چهار آیه بعد میفرماید: «قال ربِّ إنّی لا أملِک إلا نفسی و أخی» .
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و پنجم(۳)
✍️آیا میتوان قیام زید را توجیه کرده و به آن مشروعیت داد؟
🔶بحث درباره این است که آیا زید از افرادی است که امام معصوم به او دستور قیام دادند و امام در مواردی از باب تقیه علیه او صحبت میکرد یا اینکه از افرادی است که بدون اذن و اجازه امام دست به قیام زده است؟ چون احتمال دارد قیام زید به این صورت توجیه شود که اگر در یک برههای از زمان، قیام مسلحانه علیه طاغوت یعنی هشامبنعبدالملک انجام نشود، بعداً حکومت طاغوت در نقاط مختلفی علیه جبهه حق شمشیر میکشد و افرادی را به شهادت میرساند و چنین اتفاقی برای کل نظام اسلامی خسارتبار خواهد بود؛ لذا وظیفه امام معصوم است که فردی را به میدان بفرستد تا عملیات دشمن خنثی شود و درعینحال در ظاهر از اقدام او برائت میجوید. این حرکت از ناحیه معصوم، نوعی دفاع است. شاید در این مورد این اصطلاح صحیح نباشد، ولی امروزه اصطلاحا به آن، سیاست چماق و هویج گویند. به عبارت دیگر اگر نتوان حکومت طاغوت را بهطور مطلق از بین برد و حکومت طاغوت درصدد انجام اقداماتی است که اگر جبهه حق، سیر و روال طبیعی خود را در پیش بگیرد و حرکت کند، حکومت طاغوت موفق به انجام آن اقدامات خواهد شد و این اقدامات برای جبهه حق زیانبار خواهد بود، چهبسا جبهه حق در برههای از زمان در رفتار و حرکت خود تغییر تاکتیک داده و رفتاری غیر از رفتار سابق انجام دهد که این باعث میشود طرف مقابل، آن اقدامات را انجام ندهد. امام باقر(ع) و امام صادق(ع) شیوهای را مقابل طاغوت در پیش گرفتند. هشامبنعبدالملک امام باقر(ع) را به شهادت رساند. حال اگر هشام در زمان امام صادق(ع) با حرکت مسلحانه مواجه نشود، خودش را قدرت مطلق میداند و برای به شهادت رساندن امام صادق(ع) نیز اقدام خواهد کرد؛ اما وقتی فردی مانند زید، حکومت طاغوت را به خودش مشغول و قیام مسلحانه را آغاز نماید، همه توجه طاغوت، صرف سرنگونی آن قیام خواهد شد و طاغوت از امام صادق(ع) غفلت میکند؛ درنتیجه حضرت میتوانند در چنین فضایی به اقدامات خود بپردازند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و پنجم(۴)
✍️در مورد زید نمیتوان بهطور قاطعانه سخن گفت
🔷آیا میتوان اقدام زید را اینگونه توجیه نمود یا نه؟ در طول تاریخ، چنین روشی وجود داشته است. در مورد زید نمیتوان بهطور قاطعانه حکم کرد و سخن گفت. البته درباره او مطلبی محرز است و آن، روایتی از امام صادق(ع) است که میفرماید: «رحم الله عمی زیدا» ؛ خدا عمویم زید را رحمت کند؛ اگر موفق میشد، یَعرِف مقامَنا؛ یعنی ما را بهعنوان امام قبول داشت. در روایت دیگری امام صادق(ع) فرمودند: رحم الله عمی زیدا خرج علی ما خرج آبائه و وددت أنی استطعتُ أن أصنع فأکون مثل عمی. مَن قُتِلَ مع زید بن علی کمَن قُتِلَ مع الحسین بن علی(ع)؛ خدا رحمت کند عمویم زید را؛ قیام او همان راه پدران او بود و من دوست داشتم میتوانستم کاری را که عمویم کرد، انجام میدادم (قیام میکردم). هرکس که همراه زیدبنعلی کشته شد، همانند کسی است که در کنار حسینبنعلی(ع) به شهادت رسیده است.
🔶کلام امام صادق(ع) درباره او مطلب خیلی بزرگی است و معلوم میشود زید از شیعیان بوده است. از کلام امام صادق(ع) در مورد زید میتوان استفاده کرد که شاید حرکت زید بهگونهای بوده است که حضرت با حرکت زید، از شدت و حدت هشام کم کردند؛ اما از طرف دیگر، امام باید خودش را از این حرکت دور نگه دارند تا شمشیری که هشام علیه زید بهکار میبرد، علیه حضرت بهکار نرود؛ چون حکومت طاغوت، بهدلیل خروج زید علیه حاکمیت، علیه او اقدام کرد. در دلیل آمده: مَن خرَج علی الإمام فهو باغٍ. حضرت امیر(ع) خوارج را بهعنوان بُغاة از صحنه حذف کردند.
🔷سؤال: آیا امام کسی را با دست خود به کشتن و هلاکت میدهد؟
🔶پاسخ استاد: شهادت هلاکت نیست. اگر رزمندهای در جبهه به میدان مین برسد و برای عبور سپاه اسلام، چارهای جز رفتن آن رزمنده روی مین نباشد، باید این کار را انجام دهد. در واقعه عاشورا شهادت فردی که خود را سپر امام(ع) کرد تا آن حضرت نماز را اقامه کنند و در همان حالِ ایستادگی به شهادت رسید، هلاکت نیست.
🔷خلاصه اینکه نمیتوان درباره زید بهطور قاطع سخن گفت و قضاوت کرد؛ ولی میتوان حرکت زید را به این نحو توجیه کرد که شمشیری که قرار بود بهسمت امام صادق(ع) برود، زید آن را بهسمت خود کشید. حرکتهای آن زمان دارای پیچیدگیهای خاصی بود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و پنجم(۵)
✍️بررسی قیامهای بنیالحسن (ابراهیم و محمد)
🔶ابراهیم و محمد (نفس زکیه) قیام کردند؛ ابراهیم در بصره و محمد در مدینه. در روایتی از محمد نفس زکیه اقداماتی نقل شده که آن روایت را محمدبناُورَمه و رنجوی نقل کردند؛ البته این دو راوی، انسانهای مشکوکی بودند. آنها میگویند: محمد نفس زکیه که قصد داشت علیه بنیعباس قیام کند، بهزور میخواست از امام صادق(ع) برای خودش بیعت بگیرد. طبق این روایت، محمد نزد امام صادق(ع) رفت تا همراهی امام(ع) را در این قیام به خود جلب کند و آن حضرت را با خود همراه سازد. همچنین نزد اسماعیلبنعبداللهبنجعفر رفت؛ چون امام صادق(ع) و اسماعیلبنعبداللهبنجعفر نزد بنیهاشم دارای جایگاه و آبرو بودند.
🔷متن روایت مذکور این است:أرسل محمد إلی اسماعیل بن عبدالله بن جعفر یدعوه إلی بیعته و کان شیخا کبیرا فقال انت والله و ابن اخی مقتول(برادرزاده اسماعیل، فرزند معاویةبنعبداللهبنجعفر بود و با محمد نفس زکیه همکاری میکردند. اسماعیل گفت: به خدا قسم تو و برادرزاده من، هردو کشته میشوید) فکیف أبایعک؟ (برای چه من بیعت کنم؟) فرجع الناس عنه قلیلا (عدهای بهدلیل عدم بیعت او برگشتند) و أسرع بنو معاویة ابن عبدالله بن جعفر الی محمد (فرزندان معاویةبنعبداللهبنجعفر رفتند)فجائت جُمادة (حُمادة) أختهم إلی عمها اسماعیل (خواهر بنیمعاویه یعنی دختر معاویةبنعبداللهبنجعفر نزد عموی خود اسماعیل آمد) و قالت: یا عم إنّ مقالتک لثبّطت الناس عن محمد و إخوتی معه (سخن تو راجع به کشته شدن محمد و برادرم باعث شد مردم از اطراف آنها کنارهگیری کنند) فأخشی أن یقتلوا (میترسم کشته شوند) فردّها (اسماعیل او را رد کرد) فیقال: إنها عادت علیه فقتلته (گفته شده خواهر بنیمعاویه برگشت و عموی خود را کشت) .
🔶این روایت هم از طریق اهلسنت مانند ذهبی نقل شده است:
🔷قیل: أرسل محمد إلی اسماعیل… لیبایعه (خود محمد نزد اسماعیل فرستاد تا بیعت کند) فقال: یابن أخی أنت والله مقتول کیف أبایعک؟ فارتدع الناس عنه قلیلا فأتته حمادة بنت معاویة بن عبدالله فقالت: یا عم إن إخوتی قد أسرعوا إلی ابن خالهم (عمو جان اینها رفتند تا با پسردایی خود یعنی محمد بیعت کنند) فلا تثبط عنه الناس (مردم را از او رویگردان و منصرف مکن) فیقتل ابن خالی و إخوتی فأبی إلا أن ینهی عنه (این کار را انجام ندهید) فیقال: إنها قتلته فأراد محمد الصلاة علیه (محمد خواست بر جنازه اسماعیل نماز بخواند) فقال ابنه عبدالله (فرزند اسماعیل، عبدالله گفت:) یقتل أبی و تُصَلّی علیه (دستور میدهی پدرم را بکشند و سپس بر جنازه او نماز میخوانی؟) فنحّاه الحرس (محافظین محمد همه را کنار زدند تا او نماز بخواند) .
🔶این داستانی است که راجع به محمد نفس زکیه با اسماعیل ساخته شده است. اگر این داستان واقعیت داشته باشد، محمد انسان ملعونی است. با این حال آیا میتوان تصور کرد امام صادق(ع) برای او اعلام همدردی کند؟! دشمنان در تحریف واقعیت، استاد بودند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و پنجم(۶/۱)
✍️مکاتبات بین منصور دوانیقی و محمد نفس زکیه
🔷محمد در مدینه قدرت پیدا کرد و بین او و منصوردوانیقی، نامهنگاری و مکاتباتی ردوبدل شد. بعد از قیام محمد، منصور برای او نامه نوشت و در نامه گفت:
🔶بسمالله الرحمن الرحیم
من عبدالله بن عبدالله امیرالمؤمنین إلی محمد بن عبدالله «إنما جزاءُ الذین یُحارِبون اللهَ و رسولَه و یَسعَون فی الارض فسادا أن یُقَتَّلُوا أو یُصَلَّبُوا أو تُقَطَّعَ أیدیهم و أرجُلُهم مِن خِلافٍ أو یُنفَوا مِن الأرض ذلک لهم خزی فی الدنیا و لهم فی الآخرة عذاب عظیم» .
🔷فلک عهد الله و میثاقه… (ای محمد عهد و میثاق خدا برای تو است) إن أنت رجَعتَ إلی الطاعة لأومننک و مَن اتبعک(اگر از شورش دست برداری و برگردی، تو و هرکس که از تو تبعیت کرده، در امان هستید) و لأعطینک ألف ألف درهم (یک میلیون درهم به تو میدهم) و لأدعنک تقیم فی أحب البلاد إلیک (تو را رها میکنم تا هرکجا خواستی اقامت کنی) و لأقضین لک جمیع حوائجک (تمام حوائج تو را ادا میکنم و به تو حقوق ثابت میدهم).
🔶نامه منصور طولانی است. اما محمد در جواب منصور نوشت:
🔷من عبدالله المهدی (اگر این نامه جعلی نباشد و صحت داشته باشد، کلمه مهدی در این نامه خیلی مهم و هدفمند است)محمد بن عبدالله بن حسن
🔶بسم الله الرحمن الرحیم
«طسمتلک آیات الکتاب المبیننتلو علیک من نبأ موسی و فرعون بالحق لقوم یؤمنونإن فرعون علا فی الارض و جعل أهلها شیعا یستضعف طائفة منهم یذبح ابنائهم و یستحیی نسائهم إنه کان من المفسدینو نرید أن نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» إنی أعرض علیک من الأمان مثل ما عرضت علیّ (من هم به تو امان میدهم) فأنا أحق بهذا الأمر**منکم (ما نسبت به خلافت احق هستیم) و أنتم إنما وصلتم الیه بنا (شما بهخاطر ما به قدرت رسیدید) فإن علیاً کان الوصی (علی وصی بود) و کان الإمام فکیف ورثتم ولایته (چگونه این ولایت به شما به ارث رسیده است) و ولده أحیاء؟! (درحالیکه بچههای او زنده هستند؛ یعنی اگر علی وصی بود، بهدلیل وراثت، ولایت باید به فرزندان او برسد؛ چرا به تو رسیده است؟!) و نحن أشرف أهل الأرض نسبا فرسول الله خیر الناس و هو جدنا و جدتنا خدیجة و هی أفضل زوجاته و فاطمة ابنته أمّنا و هی أکرم بناته و إن هاشما ولّد علیا مرتین (نسب ابوطالب و فاطمهبنتاسد به هاشم میرسد؛ لذا گفته شد: علیٌ ولّده هاشم مرتین) و إن حسناً ولّده عبدالمطّلب مرتین (فرزند عبدالمطلب است؛ هم از جهت پدر و هم از جهت مادر) و هو و أخوه سیدا شباب أهل الجنة و إن رسول الله ولّد أبی مرتین (یعنی عبدالله، پدر محمد از دو جهت به رسول خدا میرسد؛ یکی از جهت پدر و دیگری از جهت مادر. به عبارتی، پدر و مادر محمد، دخترعمو و پسرعمو بودند) و إنی أوسط بنی هاشم نسبا (در بین بنیهاشم، من بهترین نسب را دارم) و أصرحهم أباً لم تعرق فی العجم (من هیچ نسبی به عجم (غیرعرب) ندارم. این کلام محمد ناظر به این است که مادر منصور دوانیقی کنیز بود و کنیزها از اعاجم بودند) و لم تنازع فی أمهات الأولاد فأنا ابن أرفع الناس درجة فی الجنة (درجه پیامبر در بهشت از همه بالاتر است)
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و پنجم(۶/۲)
🔷 و أخفهم عذابا فی النار (من بچه کسی هستم که ولو در آتش جهنم است، ولی عذابش از همه خفیفتر و سبکتر است. مراد محمد در این نامه از این شخص، ابوطالب است؛ چون آنها معتقدند حضرت ابوطالب بیایمان از دنیا رفت ولذا او در جهنم است؛ ولی عذابش بهواسطه حمایتهایی که از رسول خدا(ص) میکرد، از همه کمتر است. باید دید محمد عقیده چه کسانی را بر زبان جاری ساخته است؟ از اینجا تحریفات این نامه روشن میشود. اگر این نامه جعلی نباشد، میتوان فهمید امام صادق(ع) در چه عصری زندگی میکردند. محمد نفس زکیه دارای خاندان و مدعی است. کلام محمد نفس زکیه در این نامه مبنی بر اینکه او فرزند کسی است که در آتش جهنم کمترین عذاب را میبیند، تأیید حرف کسانی است که معتقدند ابوطالب، مشرک از این دنیا رحلت نموده است) فأنا أولی بالأمر منک و أولی بالعهد و أوفی به منک فإنک تعطی العهد ثم تنکث (تو به من میگویی اگر بیایی، یکمیلیون درهم به تو میدهم؛ ولی تو از کسانی هستی که قول میدهی، اما بدقولی میکنی) کما فعلت بابن هبیرة (ابنهبیره نیروی مروان حمار بود و نیروی خوبی داشت. در شهر واسط، دروازهها را بهروی منصور که فرستاده ابوالعباس سفاح بود، بست. منصور شهر واسط را محاصره کرد و محاصره بهطول انجامید؛ لذا منصور نامهای به ابنهبیره نوشت که اگر دروازه را باز و به ما بپیوندی، پول زیادی به تو میدهم و در امان خواهی بود. ابنهبیره قبول کرد؛ اما بهمحض اینکه دروازه را باز کرد و بیرون آمد، منصور او را گردن زد) فإنک أعطیته العهد ثم غدرت به و لا أشد عذابا من امام غادر کذلک فعلت بعمک عبدالله بن علی (عمویش هم همینطور قیام کرد؛ منصور به او امان داد و سپس او را به قتل رساند)و أبی مسلم الخراسانی** (یعنی و ابومسلم خراسانی را هم کشتی).
🔶فکتب إلیه أبوجعفر:أما بعد فقد قرأت کتابک فإذا جل فخرک و إدلالک قرابة النساء (همه افتخار تو یک زن بود. تو توسط یک زن به پیامبر(ص) میرسی؛ یعنی از ناحیه مادر، نه از ناحیه پدر. بعد به نسب من از ناحیه مادر اشاره کردی) لتضل به الجفاة و الغوغاء (این حرف را زدی تا بیسوادها به تو کمک کنند) و لم یجعل الله النساء کالعمومة و الآباء (درحالیکه خداوند آنگونه که در قرآن، پدران و عموها را قرار داده است، زنها را قرار نداده است) و لا کالعصبیة و الأولیاء (میراث عصبه چیست؟ ابوبکر گفت: میخواستم از پیامبر(ص) در مورد میراث عصبه سؤال کنم؛ ولی موفقق نشدم. هیچگاه عصبه را مانند اولیا قرار نداده است؛ یعنی فرزندانی که از مادر به جد میرسند) و قد أنزل الله «و أنذر عشیرتک الأقربین» و کان له حینئذ أربعة أعمام (وقتی آیه انذار نارل شد، پیامبر(ص) چهار عمو داشت) فاستجاب له اثنان أحدهما جدّنا (یکی از دو نفری که قبول کرد، جد ما بود) و کفر اثنان أحدهما أبوک (و یکی از دو نفری که کفر ورزیدند، پدر تو بود. این قسمت از جواب منصور، به نامه محمد نفس زکیه اشاره دارد که در آن، به حضرت ابوطالب اشاره کرد. منصور میگوید: من فرزند عباس هستم که او دعوت پیامبر(ص) را اجابت کرد. اما واقع این است که عباس کسی است که در نبرد بدر اسیر شد. او با مشرکین آمده بود تا با پیامبر(ص) مقابله کند. سپاه حضرت او را اسیر کردند. حضرت به او فرمودند: پول بده و خودت را آزاد کن. عباس گفت: پولی ندارم. پیامبر(ص) فرمودند: پولهایی را که نزد امفضل گذاشتی بیاور. او مجبور شد طلاها را بیاورد تا خود را آزاد کند. درحالیکه منصور میگوید: عباس در آن جلسه به پیامبر(ص) ایمان آورد؛ اما ابوطالب ایمان نیاورد! اگر ابوطالب نبود، اصلا آن جلسه برگزار نمیشد).
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و پنجم(۷)
✍️تردیدافکنی دشمنان نسبت به ایمان جناب ابوطالب
🔷به همین دلیل، خداوند در قرآن، روی صفت محرِّف بودن یهود تأکید دارد: «یُحَرِّفُونَ الکَلِمَ عن مَواضعه» . تمام تحریفات از ناحیه یهود بود؛ یعنی بهگونهای که حتی امروزه برخی به مسلمان بودن ابوطالب تصریح نمیکنند و معتقدند ایشان بدون ایمان از دنیا رفت!
🔶مرحوم علامه امینی راجع به ابوطالب کتابی دارند. ایشان در این کتاب ثابت میکنند که ابوطالب با ایمان از دنیا رفتند؛ درحالیکه دشمنان، روایاتی در مورد ابوطالب جعل کردند مبنی بر اینکه ایشان در آتش است و بهدلیل کمکهای ایشان به پیامبر(ص) خیلی عذاب نمیبینند!
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
یک وقت انسان نماز میخواند، مثل بقیهی عادات روزانه؛ مسواک میزنیم - فرض بفرمائید - ورزش میکنیم، همین جور نماز هم میخوانیم در وقت. یک وقت نه، انسان نماز میخواند، با این احساس که میخواهد حضور در محضر پروردگار پیدا کند. این یک جور دیگر است. ما همیشه در محضر پروردگاریم؛ خواب باشیم، بیدار باشیم، غافل باشیم، ذاکر باشیم. لیکن یک وقت هست که شما وضو میگیرید، تطهیر میکنید، خودتان را آماده میکنید، با طهارت جسم، با طهارت لباس، با طهارت معنویِ ناشی از وضو و غسل میروید خدمت پروردگار عالم. ما در نماز باید یک چنین احساسی داشته باشیم. ۸۷/۰۸/۲۹
#نماز
#حضور
#معراج
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#معنای_انتظار
این انتظار به معنای آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمهی امید را از دلهای منتظران نمیزداید و خاموش نمیکند. اگر این نقطهی امید در زندگی جمعیتی نباشد، چارهای ندارد جز اینکه به آیندهی بشریت بدبین باشد.
این ظلم عظیم مسلط بر عالم، این سلطههای ناحق، این زورگویی به ملتها در سطح جهان، این ریختن خونهای بناحق، این پایمال کردن شریفترین و عزیزترین ارزشهای انسانی، این دروغها و تزویرهایی که سردمداران استکبار جهانی هر روز تحویل بشریت میدهند، این همه بدی، این همه استثمار و ظلم، انسانی را که چشمهی امیدی در دل نداشته باشد، بهطور طبیعی مأیوس میکند؛ لذاست که شما میبینید نسل جوان در کشورهای غربی، به سوی پوچی کشانده میشوند. نسل جوانی که به سنتها خو نگرفته است و خود را پایبند سنتها نکرده است، وقتی که این نابسامانی محیط زندگی بشریت را میبیند، ناامید میشود؛ لذا به سمت پوچی کشیده میشود. بسیاری از دختران و پسران در کشورهای غربی، به سمت بیهودگی و بیاعتنایی به مظاهر زندگی و پوچی و غرقه شدن در شهواتِ آنی کشیده میشوند؛ این بر اثر یأس است؛ بسیاری از دانشمندان و نویسندگان و سخنگویان بشریت به این حالت دچار میشوند؛ اما آن ملتی که به آینده امید دارد، میداند که روزگار ظلم و ستم و زورگویی و تجاوز و طغیان و استکبار، با همهی حجم عظیمی که امروز در جهان به وجود آورده است، یک روزگار تمامشدنی است و دورانی خواهد رسید که قدرت قاهرهی حق، همهی قلههای فساد و ظلم را از بین خواهد برد و چشمانداز زندگی بشر را با نور عدالت منور خواهد کرد؛ معنای انتظار دوران امام زمان این است.
شما جوانان عزیز که در آغاز زندگی و تلاش خود هستید، باید سعی کنید تا زمینه را برای آنچنان دورانی آماده کنید؛ دورانی که در آن، ظلم و ستم به هیچ شکلی وجود ندارد؛ دورانی که در آن، اندیشه و عقول بشر، از همیشه فعالتر و خلاقتر و آفرینندهتر است؛ دورانی که ملتها با یکدیگر نمیجنگند؛ دستهای جنگافروز عالم - همانهایی که جنگهای منطقهیی و جهانی را در گذشته به راه انداختند و میاندازند - دیگر نمیتوانند جنگی به راه بیندازند؛ در مقیاس عالم، صلح و امنیتِ کامل هست؛ باید برای آن دوران تلاش کرد. قبل از دوران مهدی موعود، آسایش و راحتطلبی و عافیت نیست. در روایات، «والله لتمحّصنّ» و «والله لتغربلنّ» است؛ بشدت امتحان میشوید؛ فشار داده میشوید. امتحان در کجا و چه زمانی است؟ آن وقتی که میدان مجاهدتی هست. قبل از ظهور مهدی موعود، در میدانهای مجاهدت، انسانهای پاک امتحان میشوند؛ در کورههای آزمایش وارد میشوند و سربلند بیرون میآیند و جهان به دوران آرمانی و هدفىِ مهدی موعود (ارواحنافداه) روزبهروز نزدیکتر میشود؛ این، آن امید بزرگ است.
۱۳۷۰/۱۱/۳۰
#امید
#جهاد
#عدالت_خواهی
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه هفتاد و پنجم 📝 بررسی قیام زید بن علی و قیامه
جلسه هفتاد و پنجم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
شروع جلسه هفتاد و ششم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
tarikh_tatbighi_islam_76.mp3
9.17M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه هفتاد و ششم
📝 لزوم تحقیق و تأمل در قیامهای زمان ائمه(ع)
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️قیامهای داخلی در جامعه اسلامی و غفلت از محیط پیرامون
🔷شناخت حرکتهایی که بهعنوان مبارزه با حاکمیتهای بنیامیه و بنیعباس رخ میداد، در فهم دو چیز راهگشا بود: یکی پی بردن به ماهیت حاکمیتهای موجود؛ و دوم، علل اقدامات ائمه(ع).
🔶نکتهای که در این حرکتها وجود داشت، این بود که جامعه اسلامی را در درون خودش بهگونهای مشغولسازی کند و نگه دارد تا هرگز متوجه اتفاقات بیرون و پیرامونی جامعه اسلامی نشود. چرا اسلام نتوانست اروپای موجود را به تصرف خود درآورد؟! چرا هرگز اسلام به اروپای موجود نرسید؟! چرا در مجموعه شبهقاره هند، اسلام نتوانست تا انتهای آن پیشروی کند و چین را هم فتح کند؟! به عبارتی دیگر، محدودسازی در درون جامعه اسلامی چه سودی برای جریان یهود داشت؟!
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۲)
✍️تبدیل تهدید به فرصت؛ هنر رهبران دینی
🔷یکی از هنرهای بالای رهبران دینی این است که تهدیدها را به فرصت تبدیل میکنند. در میدان نبرد و جنگ رودررو، زیرکی فرمانده حکیم این است که طراحی عملیات را بهگونهای قرار دهد که اقدامات طرف مقابل، به یک چالشی برای خودش تبدیل و زمینه پیروزی برای نیروهای خودی فراهم شود. به عبارتی، فرمانده حکیم، آرایش نیروهای خود را بهگونهای قرار دهد که طرف مقابل، با هجوم خود، خودش را دور بزند؛ بهنحوی که اگرچه طرف مقابل، حملهکننده و مهاجم باشد، اما فریب خوردن و دور زده شدنش را متوجه نشده باشد و خودش را به چالش انداخته و ابزار شکست خود را فراهم کند. چنین کاری از رهبران حکیم در میدان نبرد ساخته است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۳)
✍️هارونالرشید یا عامل یهودی بود یا در راستای منافع آنها فعالیت میکرد
🔶در مانحنفیه، طرف مقابل، قله حکومت را در بلاد اسلامی تحت تصرف خود درآورده است. برای مثال، هارونالرشید، عامل یهودی است. اگر کسی نسبت به این قضیه، خوشبینانه نگاه کند و از این نکته که شخص هارونالرشید از طرف دستگاه یهود آمده باشد چشمپوشی کند، اما فعالیتهای او در راستای منافع یهود خواهد بود. به عبارتی، اگر کسی این نکته را که شخص هارون نیروی سازمان یهود است انکار کند، اما در اینکه او برای سیستم یهود در حال فعالیت است، تردید وجود ندارد؛ یعنی در عمل، هارون مجری منویات یهودیان است و قطعا مصداق «لَتَجِدَنَّ أشَدَّ الناسِ عداوةً للذین آمنوا الیهودَ و الذین أشرکوا» خواهد بود. بهطور کلی اگر در مورد کسی که لبه تیز عملیاتش علیه ائمه(ع) است، گفته نشود یهودی است، قطعا برای سازمان یهود فعالیت میکند؛ چون اَشَد اَعدا علیه مؤمنین، یهودیان هستند و هارون در حال فعالیت علیه امام زمان خود است و درنتیجه، این شخص به دلیل اشد اعدا بودن یهود، در حال فعالیت بهنفع آنهاست؛ ولو خودش یهودی نباشد. ممکن است فردی در اینکه او عامل یهودی است، اشکال کند؛ اما باید گفت فردی که علیه امام معصوم شمشیر میکشد، بهدلیل اینکه اشد اعدا یهود است، با این کار، رضایت یهود را فراهم میکند. همچنین اگر گفته شود فردی بهدلیل هواوهوس مقابل امام معصوم میایستد، باید گفت باز هم بهدلیل شدت عداوت یهود نسبت به امام معصوم، کسی که برای هواوهوس با امام زمان خود در حال نبرد است، درواقع بهنفع یهود کار میکند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۴)
✍️تدبیر و زیرکی رهبر الهی برای معکوس کردن توطئه یهود
🔷زیرکی یک رهبر الهی این است که بهگونهای طراحی و کار میکند که عملیات فردی که در حال حاضر بهنفع اشد اعدا یعنی یهود است، در نهایت علیه یهود برمیگردد و خودِ سازمان یهود را به چالش میکشد و زمینگیر میکند. ائمه اطهار(ع) دارای چنین توانمندی بودند. اگر حضرت امیر(ع) طی 25 سالی که در حکومت سه خلیفه اول زندگی میکردند حضور نداشتند، جامعه اسلامی به سمتوسویی میرفت که از دین نهتنها رسم آن، بلکه از اسم آن هم خبری نخواهد ماند. حضرت امیر(ع) در خطبهای فرمودند: لا یبقی من القرآن إلا رسمُه ؛ معنایش این است که اگرچه دشمن، حقیقت را از بین برد، اما اگر حضرت امیر(ع) حضور نداشتند، رسم قرآن نیز باقی نمیماند. برای این مطلب دلیل نیز وجود دارد و آن، سخن معاویه است: در زمان خلافت معاویه، مغیره از او خواست تا کشتار را متوقف سازد؛ چون معاویه خلیفه بود و به هرچه میخواست، رسیده بود. معاویه چیزی نگفت؛ اما بهمحض اینکه مؤذن اذان گفت و معاویه باید برای نماز آماده میشد، به مغیره گفت: آیا نشنیدی در اذان چه گفته شد؟! پسر عفان (عثمان) چند صباحی حکومت کرد؛ اسمی از او نیست. همینطور پسر خطاب چند روزی حکومت کرد؛ اما هیچ اسم و رسمی از او باقی نماند. پسر ابیقحافه مدتی بر مسند خلافت بود؛ اما از او نیز اسم و رسمی نمانده است؛ ولی پسر عبدالله مدتی یک ادعایی کرد و پادشاهی کرد و رفت؛ درحالیکه روزی پنج نوبت بالای مناره اسم او را میبرند. معاویه سپس گفت: لا والله دفنا دفنا؛ تو متوجه نیستی؛ ما برای دفن اسم و رسم او آمدیم. معاویه با این حرف، نیت خلفای قبلی را آشکار کرد؛ یعنی آنها برای دفن اسم و رسم پیامبر(ص) آمده بودند؛ اما درواقع بعد از 25 سال نهتنها آن دفن اتفاق نیفتاد، بلکه مردم بعد از خلیفه سوم به حضرت امیر(ع) مراجعه کردند -ولو بهعنوان امام مراجعه نکردند- چون به هر حال هنوز در وجود مردم چیزی بهعنوان اسلام باقی مانده است که در آن اسلام، علی(ع) را برای حکومت مناسب میدیدند؛ درحالیکه قصد و هدف دشمن، دفن اسم و رسم اسلام بود.
🔶بقای اسلام از توانمندیهای حضرت امیر(ع) بود. اینکه حضرت بهگونهای کار کردند و کار را به جایی رساندند که طرف مقابل با وجود اینکه هدف و انگیزهاش نابودی اسم و رسم اسلام بود، میگوید: “لو لا علیٌ لَهَلَکَ عمر” ، خیلی عالی و مهم است. چنین کاری فقط از عهده یک مرد و رهبر الهی ساخته است و این مطلب را طرف مقابل متوجه است. نقشه دشمن، حذف کلی اسلام و حضرت امیر(ع) از جامعه بود؛ اما حضرت امیر(ع) در همین جامعهای که یهود افرادی را برای چنین نقشه و هدفی در رأس حکومت قرار دادند، بهگونهای عمل میکند که همین جامعه به نقطهای میرسد که بعد از سه خلیفه، سراغ علی(ع) میرود؛ ولو جامعه و مردم، علی(ع) را بهعنوان امام قبول نداشته باشند. آنچه مهم است، این است که مردمِ آن جامعه، مسلمان باقی ماندند. حضرت جامعه را بهگونهای مدیریت کردند که جامعه در همین چارچوب، حضرت را اولی میبیند و حال آنکه هدف طرف مقابل، انعدام اسلام از ریشه و اساس بود. با این بیان، معلوم میشود اصطلاح خانهنشینی برای حضرت در مدت 25 سالی که در رأس حکومت نبودند، اصطلاح درستی نیست.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه هفتاد و ششم(۵)
✍️سعی و تلاش سازمان یهود بر مخفی ماندن است
🔶اینکه جریان یهود از ابتدا فردی را مورد حمایت خود قرار دهد و سپس او را رها کند، تصور ندارد؛ بلکه تا لحظهای که بتواند، از آن شخص استفاده میکند. و از طرفی، مردم متوجه چنین جریانی نمیشوند؛ یعنی متوجه نیستند که پشتسر افرادی مانند معاویه و خلفای بنیامیه و بنیمروان چه شبکهای نهفته است. سعی و تلاش سازمان یهود بر مخفی ماندن است. خداوند نیز در آیه «إنه یراکم هو و قَبیلُه من حیث لا تَرَونَهم إنا جعلنا الشیاطینَ أولیاءَ للذین لا یؤمنون» بر این مطلب اشاره دارد؛ شیطان و قبیلهاش شما را از جهتی که شما آنها را نمیبینید، میبینند. خداوند در قرآن میفرماید: «قل أعوذ برب الناس مَلِکِ الناس إله الناس مِن شر الوسواس الخنّاس الذی یوسوس فی صدور الناس* من الجِنَّة و الناس» . بین برخی افراد، عبارت “فلانی خناس است” متداول است؛ به این معنا که طرف مقابل را چنان به خود مشغول کرده و در حیرت و سرگردانی قرار داده و بازی داده است که فردِ بازیخورده هنوز متوجه نشده است از چه ناحیهای بازی خورده است و حال آنکه اگر علنی و واضح باشد، همه متوجه خواهند شد. یهود در خناسیت، برگ برنده را از همه دنیا برده است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های زوج در کانال اتنا)
@atna_ir