🍃💚﷽💚🍃
در بیان فضائل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
#قسمت_اول
بر اهل دانش و بینش مخفی نیست که فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام را هیچ بیان و زبان برنسنجد و در هیچ باب و کتاب نگنجد بلکه ملائکه سموات ادراک درجات او نتوانند کرد، و فی الحقیقة فضائل آن حضرت را اِحصاء نمودن، آب دریا را بغرفه پیمودن است. و به همین ملاحظه این احقر را جرئت نبود که قلم بر دست گیرم و در این باب چیزی بنویسم لیکن حضرت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه معدن کرم و فتّوت است رجاء واثق آن است که بر من ببخشاید و این مختصر خدمت را قبول فرماید.
وَما تَوْفیقی اِلّا بِاللهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ اِلَیْهِ اُنیبُ.
بدانکه فضائل یا نفسانیه است یا بدنیه و امیرالمؤمنین صلوات الله علیه اکمل و افضل تمام مردم بود بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله در این دو نوع فضایل بوجوه عدیده. و ما در اینجا بذکر چهارده وجه از آن اکتفا می کنیم و به این عدد شریف تبرک می جوئیم.
وجه اول ـــ آنکه آنجناب جهادش در راه خدا زیادتر و بلایش عظیم تر بود از تمامی مردم در غزوات پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و هیچ کس به درجهٔ او نرسید در این باب چنانکه در غزوهٔ بدر که اول جنگی بود که مؤمنین به آن ممتَحَن شدند، جناب امیر المؤمنین علیه السلام در آن جنگ به دَرَک فرستاد ولید و شیبه و عاص و حنظله و طعمه و نوفل و دیگر شجاعان مشرکین را و پیوسته قتال کرد تا نصف مشرکین که مقتول گشتند بر دست آن حضرت کشته گردیدند و نصف دیگر را باقی مسلمین با سه هزار ملائکهٔ مسوّمین کشتند. و دیگر غزوهٔ اُحُد بود که مردم فرار کردند و آن حضرت ثابت ماند و لشکر دشمن را از دور پیغمبر صلی الله علیه و آله دور می کرد و از آنها می کشت تا زخمهای کاری بر بدن مقدسش وارد شد و با این همه رنج و تعب آن حضرت را هول و هرب نبود و پیوسته ابطال رجال را کشت تا از حضرت جبرئیل در میان آسمان و زمین ندای لٰا سَیفَ اِلّا ذُو الْفَقار و لٰا فَتیٰ اِلّا عَلّی شنیده شد. و دیگر غزوهٔ احزاب بود که حضرت امیر المؤمنین علیه السلام عمرو بن عبدود را کشت و فتح بر دست آن حضرت واقع شد و پیغمبر در حق او فرمود که ضربت علی علیه السلام بهتر است از عبادت جن و انس. و دیگر جنگ خیبر بود که مرحب یهودی بر دست آن حضرت کشته گشت و دَرِ قلعه را با آن عظمت به دست معجزنمای خود کَند و چهل گام دور افکند و چهل نفر از صحابه خواستند حرکت دهند نتوانستند. و دیگر غزوهٔ حُنَین بود که حضرت رسول با ده هزار نفر از مسلمین به جنگ رفت و ابوبکر از کثرت جمعیت تعجب کرد و تمام منهزم شدند و با رسول خدا باقی نماند مگر چند نفر که رئیس آنها امیر المؤمنین علیه السلام بود پس آن حضرت اَبُو جَرْوَلْ را کشت تا آنکه مشرکین دلشکسته شدند و فرار کردند و فرار کنندگان مسلمین بر گشتند. و غیر این غزوات از جنگ های دیگر که ارباب سیر و تواریخ ضبط نموده اند و بر متتبع آنها ظاهر است کثرت جهاد و شجاعت و بزرگی ابتلاء آن حضرت در آن غزوات.
📚منتهی الآمال
@atre1o1 🇮🇷
🍃💚﷽💚🍃
در بیان فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام
#قسمت_دوم
وجه دوم ـــ آنکه امیرالمؤمنین علیه السلام اعلم و داناترین مردم بود و اعلمیت آن جناب به جهاتی چند ظاهر است.
اول آنکه آن جناب در نهایت فطانت و قوّت حدس و شدت ذکاوت بود و پیوسته ملازم خدمت حضرت رسول صلی الله علیه و آله بود و از آن حضرت استفاده و از نور مشکوة نبوت اقتباس می نمود و این برهانی است واضح بر اعلمیت آن جناب بعد از نبی به علاوه آنکه رسول خدا در هنگام رحلت از دنیا هزار باب علم تعلیم آن حضرت نمود که از هر بابی هزار باب دیگر مفتوح می شد چنانکه از اخبار معتبرهٔ مستفیضه بلکه متواتره استفاده شده و شیعه و سنی روایت کرده اند که پیغمبر در حق آن جناب فرمود: (اَنا مَدینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیُّ بابُها). و معنی آن چنان است که حکیم فردوسی گفته:
چه گفت آن خداوند تنزیل و وحی/ خداوند امر و خداوند نهی
که من شهر علمم عَلیم دَر است/ درست این سخن قول پیغمبر است
گواهی دهم کاین سخن راز او است/ تو گویی دو گوسم بر آوار اوست
دوم آنکه بسیار اتفاق افتاد که صحابه احکام الهی بر آنها مشتبه می شد و بعضی غلط فتوی می دادند و رجوع به آن حضرت می کردند و آن جناب ایشان را به طریق صواب می داشت و هیچگاهی نقل نشده که آن حضرت در حکمی به آنها رجوع کند و این دلیل اعلمیت آن حضرت است و حکایت خطاهای صحابه و رجوع ایشان به آن حضرت بر ما هر خبیر واضح و مستنیر است.
سیم آنکه خود آن حضرت خبر داد از کثرت علم خود در مواصع متعدده چنانچه می فرمود بپرسید از من از طرق آسمان همانا شناسایی من به آن بیشتر است از طرق زمین و مکرر مردم را می فرمود. هر چه می خواهید از من بپرسید پیش از آنکه من از میان شما مفقود شوم و پیوسته مردم نیز از آن حضرت مطالب مشکله و علوم غامضه می پرسیدند و جواب می شنیدند. و از غرائب آنکه این کلمات را بعد از آن حضرت هر که ادعا کرد در کمال ذلت و خواری رسوا شد، چنانکه نقل شده که خود آن جناب از این مطلب خبر داد فرمود لٰا یَقُولُها بَعْدی اِلّا مُدَّعٍ کَذّابُ. هیچکس بعد از من بدین کلمه سخن نکند مگر آنکه ادعای مطلب دروغ کرده باشد. و نیز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام گاهی دست بر شکم مبارک می نهاد و می فرمود اِنَّ هیهنا لَعِلْما جمّاً در این جا علم بسیار جمع شده است و گاهی می فرمود: وَاللهِ لَوْ کُسِرَت (ثُنِّیَتْ) لِیَ الْوَسادَة لَحَکَمْتُ بَیْنَ اَهْلِ التَّوریة بِتَوْریٰتِهِم بالجمله نقل نشده از احدی آنچه از آن حضرت نقل شده از اصول علم و حکمت و قضایای کثیره و ما امروز می بینیم که حکمایی مانند ابن سینا و نصرالدین محقق طوسی و ابن میثم و مانند ایشان و همچنان علمای اعلام و فقهای کرام چون علامه و محقق و شهید و دیگران رضوان الله علیهم در تفسیر و تأویل کلمات آن حضرت از یکدیگر استمداد کرده اند و علوم بسیار از کلمات و قضایای آن جناب استفاده نموده اند.
📚منتهی الآمال
@atre1o1 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #استادپناهیان
✅ #دهمی_یه_چیزدیگهس !
(دَهُمی10)
👈 عقل هیچ مسلمانی کامل نمیشود مگر با داشتن این ۱۰ خصلت ...
📡 @atre1o1 🇮🇷
خبر فوری :
با پیشی گرفتن قیمت مرغ از دلار، دولت اعلام کرد به زودی برای تنظیم بازار ، مرغ جهانگیری را با قیمت ۴۲۰۰ تومان راهی بازار خواهد کرد 😂
#دلار_جهانگیری =#مرغ_جهانگیری
📡 @atre1o1 🇮🇷
🍃💚﷽💚🍃
در بیان فضائل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
#قسمت_سوم
وجه سیّم ـــ از وجوهی که دلالت بر فضیلت و افضلیت آن حضرت می کندآن چیزی است که از آیهٔ مبارکهٔ تطهیر و آیهٔ وافی هدایهٔ مباهله استفاده شده به بیانی که در جای خودش به شرح رفته و این مختصر را گنجایش بسط نیست. بلی از فخر رازی کلامی در ذیل آیهٔ مباهله منقول است که نقل آن در این جا مناسب است، فخر بن الخطیب گفته که شیعه از این آیه استدلال می کنند برآنکه علی بن ابیطالب علیه السلام از جمیع پیغمبران به جز پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم و جمیع صحابه افضل است زیرا حقتعالی فرموده وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ بخوانیم نفسهای خود و نفسهای شما را و مراد از نفس نفس مقدس نبوی نیست زیرا که دعوت اقتضای مغایرت می کند و آدمی خود را نمی خواند پس باید مراد دیگری باشد و باتفاق غیر از زنان و پسران کسی که بانفسنا تعبیر از او شده باشد به غیر از علی بن ابیطالب علیه السلام بود، پس معلوم شد که حقتعالی نفس علی را نفس محمد گرفته است و اتحاد حقیقی میان دو نفس محال است پس باید که مجاز باشد و در علم اصول مقرر است که حمل لفظ بر اقرب مجازات اولی است از حمل بر ابعد، و اقرب مجازات استوای علی است با حضرت رسول در جمیع امور و شرکت در جمیع کمالات مگر آنچه بدلیل خارج شود مانند نبوت که به اجماع بیرون رفته است و علی در این امر با او شریک نیست اما در کمالات دیگر با او شریک است که از جمله فضیلت رسول خداست بر سایر پیغمبران و جمیع صحابه و مردمان پس علی نیز باید افضل باشد. تمام شد موضع حاجت از کلام فخر رازی. وَلنِعْمُ مَا قالَ ابْن حماد رحمة الله:
وَسَمّاهُ رَبُّ الْعَرْشِ فِی الذِّکْرِ نَفْسَهُ/ فَحَسْبُکَ هٰذا الْقَوْلُ اِنْ کُنْتَ ذاخُبْرٍ
وَ قالَ لَهُمْ هذا وَصِیّی وَ وارثی/ وَ مَنْ شَدَّ رَبُّ الْعالَمینَ بِهِ اَزْری
عَلیٌّ کَزُرّی مِنْ قَمیصی اِشارَة/ بِاَنْ لَیْسَ یَسْتَغْنِی الْقَمیصُ عَنِ الزُّرِّ
ابن حماد در هریک از این سه شعر اشاره به فضیلتی از فضایل امیر المؤمنین علیه السلام نموده در شعر اول اشاره به آیهٔ مباهله و در ثانی به حدیث غدیر و تعیین کردن پیغمبر آن جناب را به وصایت و در شعر سیم اشاره کرده به حدیث شریف نبوی که بامیر المؤمنین علیه السلام فرموده چنانکه ابن شهر آشوب نقل کرده نسبت تو با من نسبت دکمه است با پیراهن و ابن حماد در شعر خود گفته که این تشبیه اشاره است به آنکه همچنان که پیراهن دکمه لازم دارد و محتاج است به او پیغمبر هم علی را لازم دارد و از او مستغنی نیست.
📚منتهی الآمال
@atre1o1 🇮🇷