eitaa logo
شیعت Na
242 دنبال‌کننده
953 عکس
1.6هزار ویدیو
71 فایل
﷽ مطالب خود را در حوزه شیعه شناسی( کلام, تاریخ, ...) تقدیم خواهیم کرد. شیعت: همان شیعه و نا نشانه تار نمای تخصصی است. محمدی: دکتری شیعه شناسی و پژوهشگر در حوزه تاریخ و کلام @atvar0 مدیر کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
🍂🍂🍂 پیامبر اسلام ( ص) در وصیت خود به امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید: ای علی در هر جمعه غسل کن اگرچه مجبور شوی غذای روز خود را بفروشی و آب بخری و غسل کنی و حتی گرسنه بمانی، زیرا هیچ سنتی بزرگتر از این نیست. که: یَا عَلِیُّ عَلَى النَّاسِ فِی کُلِّ یَوْمٍ.... فَاغْتَسِلْ فِی کُلِّ جُمُعَةٍ وَ لَوْ أَنَّکَ تَشْتَرِی الْمَاءَ بِقُوتِ یَوْمِکَ وَ تَطْوِیهِ فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْءٌ مِنَ التَّطَوُّعِ أَعْظَمَ مِنْهُ.(1) و در روایتی امیر المومنین علی علیه السلام می فرمایند: اگر خداوند همۀ عالم را بمن ببخشد، من تمامی عالم را میدهم و در قبال آن یک انگشتری عقیق خریداری می کنم و باز آن انگشتری را فروخته وپول آن را برای انجام غسل جمعه می پردازم. مرحوم کلینی، در کتاب کافی با سند خودش از وجود مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام نقل کرده که راوی از امام هشتم درباره ی حکم غسل روز جمعه سوال کرد و امام علیه السلام فرمود: وَاجِبٌ عَلَى کُلِّ ذَکَرٍ وَ أُنْثَى عَبْدٍ أَوْ حُرٍّ.(2) غسل جمعه بر هر مرد و زن چه آزاد و چه عبد واجب است. ------------- (1) جمال الاسبوع، سید بن طاووس، ص366. (2) الکافی، کلینی، ج3، ص41. @atvar12
🍂🍂🍂 بخاطر آنچه از دست داده ای اندوه به دلت راه نده که تو را از آنچه خواهد رسید باز می دارد. ---------- غرر الحکم، ح 10434؛ امیر مومنان علیه السلام @atvar12
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍂🍂🍂 حال و هوای حرم کریمه اهلبیت، اخت الرضا، بنت موسی بن جعفر. فاطمه معصومه سلام الله علیها @atvar12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂🍂🍂 ⭕️ یاد روز فرود حکم وجوب روزه ماه مبارک رمضان حکم وجوب روزه ماه مبارک رمضان، در روز دوم ماه شعبان سال دوم هجری بر مسلمانان نازل شد. فاصله میان تغییر قبله و وجوب روزه ماه رمضان، به گفته برخی از منابع، یک ماه بود و مسلمانان موظف شدند تا ماه رمضان را روزه بگیرند --------------------- تاریخ اسلام، آیتی، محمد ابراهیم، ص 298؛ زندگانی حضرت محمد (ص)، رسولی محلاتی، سید هاشم؛ مروج الذهب، مسعودی، ص 287؛ منتهی الآمال، ج 1، ص 53. @atvar12
🍂🍂🍂 از سخنان جناب جعفر بن ابی‌طالب در حضور نجاشی پادشاه حبشه در داستان هجرت به حبشه، چنین برمی آید که روزه، قبل از هجرت در اسلام بوده است؛ گر چه جزئیات آن مشخص نیست که آیا به صورت غیر وجوب بوده و یا در هر ماه، سه روز باشد. در آغاز چنان بود که چون شب فرا می رسید و افطار می کردند و می خوابیدند و یا افطار نکرده به خواب می رفتند تا غروب روز دیگر افطار بر آنان حرام بود؛ چنانکه جماع با زنان نیز در تمام این ماه بر آنها حرام بود. سپس این حکم نسخ شد، و خوردن و آشامیدن و مفطرات دیگر تا طلوع فجر و سپیده صبح بر آنان حلال شد و به دنبال آن زکات فطر نیز واجب شد و رسول خدا (ص) روز اول ماه شوال را عید قرار داد و نماز عید خواند به کیفیتی که در کتاب‌های فقهی مذکور است. ------------------ تفسیر علی بن ابراهیم، ج 1، ص 65 @atvar12
🍂🍂🍂 طبق فرموده قران کریم مدت حیات انسان بطور دقیق مشخص است اما این امکان هم وجود دارد که انسان قبل از طی شدن این مدت معلوم بواسطه عوامل غیر طبیعی از دنیا برود. امام جواد علیه السلام در این زمینه می فرماید: فرارسیدن مرگ انسان ها، به جهت معصیت و گناه، بیشتر است تا مرگ طبیعی و عادی، همچنین حیات و زندگی ـ لذّت بخش ـ به وسیله نیکی و إحسان به دیگران بیشتر و بهتر است از عمر بی نتیجه. -----------'----- قالَ الإمام الجواد - علیه السلام -: مَوْتُ الاْنْسانِ بِالذُّنُوبِ أکْثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاْجَلِ، وَ حَیاتُهُ بِالْبِرِّ أکْثَرُ مِنْ حَیاتِهِ بِالْعُمْر. کشف الغمّه، ج 2، ص 350 @atvar12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂🍂🍂 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‌ كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ...... .(1) اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! بخشش‌هاى خود را با منّت وآزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمايى به مردم، انفاق مى‌كند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد. امام علی علیه السلام خطاب به مالك اشتر در این خصوص می نویسد: «وَ إِیّاكَ وَالْمَنَّ عَلی رَعِیَّتِكَ بِاِحْسانِكَ... فَإِنَّ الْمَنَّ یُبّطِلُ الْاِحْسانَ... ؛) بپرهیز از اینكه به احسانی كه می‌كنی به رعیتت منّت‌گذاری... زیرا منّت گذاشتن احسان را باطل می‌كند.»(2) امام صادق(ع) درباره احباط عمل صالح با منت‌گذاری فرموده است: اَلْمَنُّ يَهْدِمُ اَلصَّنِيعَةَ ؛ منت نهادن ارزش نیکیها را از بین می‌برد. (3) رسول خدا(ص) نیز فرموده است: کسی که کار نیکی برای برادر دینی خویش انجام دهد سپس بر او منت گذارد خداوند اجر و ثواب کارش را نابود می‌کند و گناهش برایش می‌ماند؛ سپس حضرت فرمود: ‌خدای بزرگ می‌فرماید: منت‌گذار را از بهشت محروم کردم. (4) ------------ (1) بقره آیه264 (2)نهج البلاغه، نامه 53 (3)اصول کافی، ج 4، ص 22 (4)وسائل الشیعه، ج 9، ص 452 @atvar12