eitaa logo
آوای قلم
1.7هزار دنبال‌کننده
374 عکس
281 ویدیو
9 فایل
درنگی بر شعر، فرهنگ و اجتماع @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
☝️برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹 رهبر انقلاب در دیدار با اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از بروز نداشتن هویت جمعی این شورا در جامعه گلایه کرده و خواهان تاثیرگذاری بیشتر این نهاد بر فرهنگ کشور شدند. 🔻 با توجه به مطرح شدن مساله ، یک سوال پیش می آید: اگر کسی وقت ندارد که در این شورا بر مدیریت فرهنگی کشور تمرکز کند، شرعا مجاز به اشغال صندلی شورای عالی هست یا نه؟ 🔻در ثانی، جز استاد رحیم پور ازغدی و برخی از مسئولین دولت، کدامیک از آقایان عضو شورا در حضور موثری داشته اند؟ @darseenghelab @naghdname_ir
📌نقدپذیری و نگاه‌های میان‌رشته‌ای برخی گفته‌اند کسی که فقط در یک رشته‌ی علمی محصور و محبوس می‌شود نسبت به همان رشته نیز ناآگاه می‌ماند. شکستن حصار و از بیرون نگاه کردن موجب آگاهی و شناسایی می‌شود. غلامحسین ابراهیمی دینانی @naghdname_ir @alamekabireaghl
📌در اين كاسه شير خون خواهيد دوشيد... ▪️سوز و اشک بر حضرت زهرا سلام الله عليها مادامی انسان را به حرکت در می‌آورد و منجر به تربیت انسان می‌شود که دقت نظری داشته باشیم بر سخنانی که ریشه‌ی آن مصیبت‌ها را بیان می‌‍کند. ▪️حضرت در پاسخ به ام سلمه که گفت شب را چگونه صبح کردی، فرمود: ✔️حزن و اندوه قلبم را فراگرفته، حرمت علی را هتک کردند و خلافتش را غصب کردند. ✔️این منافقان دشمنی علی را در دل‌هایشان پنهان داشتند و بند کمان ایمان از سینه‌های آنان برید. ✔️آنچه دلشان می‌خواست به سبب غرور دنیا به ما آزار کردند. ▪️حضرت در این فرازها ، ، را عامل ايستادن مقابل حق امام مي‌داند. ▪️در دنياي امروز نيز يقيناً انسان همان انسان است و اگر دردها درمان نشود ممكن است روزي مقابل امام زمان نيز به طغيان بپردازد. ▪️حضرت خطاب به زنان انصار و مهاجر نكاتي را بيان فرمودند كه اين نكات هم دقيقاً مي‌تواند علت و منشاء مقابل امام ايستادند باشد: ✔️زشت باد كندي شوهرانتان، شكستگي شمشيرشان و تباهي رايشان ✔️شوهران شما با علي دشمني كردند چون سخت‌گير بود در راه خدا ✔️كار شوهران شما آبستن فتنه و فساد شد، كمي صبر كنيد تا نتيجه دهد و در اين كاسه شير خون خواهند دوشيد، آنجاست كه بازماندگان مي‌فهمند گذشتگان چه كردند؟ 📜برگرفته از كتاب سقیفه؛ بررسی نحوه شکل گیری حکومت پس از رحلت پیامبر اکرم (ص)، علامه سید مرتضی عسکری 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🟣 سلف مختلط - به پیر به پیغمبر من کاری نکردم حاج آقا، نمی‌دونم چرا این برادرای گمنام اطلاعات منو دستگیر کردن - کاری نکردی؟ - به خدا من کاری نکردم من نه سر پیاز بودم نه ته پیاز - وسط پیاز چی وسط پیاز هم نبودی؟ - وسط چیه حاج آقا من غلط می‌کنم وسط باشم منِ اُسکل هیچ جا نیستم - وسط دخترای دانشجو چیکار می‌کردی؟ - من به روح پدرم خندیدم وسط پیاز ببخشید وسط دخترا باشم - دوربینا ولی چیز دیگه‌ای می‌گن - برادرای گمنام اونجا هم دوربین داشتن؟ میگم ها یه حس بدی داشتم فکر می‌کردم یکی منو می‌پاد. به خدا اتفاقی بود اومدیم هجوم بیاریم درِ سلف رو بشکنیم، یعنی من نه حاج آقا دانشجونماها حمله کردن سمت سلف، منم که از اونجا می‌گذشتم اتفاقی وسطشون گیر افتادم - چرا وسط دخترا رفتی پسرا سمت راست بودن - به خدا من از بچگی راستُ چپمو نمی‌شناختم اومدم برم سمت راست اشتباهی پیچیدم سمت چپ -- چند تا از دخترا شکایت کردن که بهشون تعرض کردی - تعرض چیه حاج آقا مگه میشد تو اون شلوغی جلوی دوربین‌های برادران گمنام اطلاعات تعرض کرد؟ - پس اگه دوربینا نبود تعرض می‌کردی؟ - نه به قرآن برای من پاپوش درست کردن، من چشامو بسته بودم خودمو هم جمع کرده بودم که به خواهرا برخورد نکنم - ولی چند تا از دخترا گفتن که اونا رو آزار و اذیت کردی؟ - من حاج آقا من زورم به مورچه هم نمی‌رسه چه برسه به دخترای وحشیه دانشگاه، اتفاقا من شکایت دارم اونا می‌خواستن به من تعرض کنن - چرا شیشه‌ و درِ سلف رو شکوندی؟ - اونا رو هم فیلمبرداری کردن؟ جو گیر شدم حاج آقا ... خوردم. من از وقتی که دانشجو بودم از این غلطا نکرده بودم اولین بارم بود - ترم چندمی؟ - ترم اول حاج آقا - میخوای انقلاب کنی؟ - من به روح همه اجدادم خندیدم اگه بخوام انقلاب کنم، من نه از سیاست سر در میارم نه از اقتصاد - پس چرا دانشگاه رو به هم ریختی؟ - من حاج آقا؟ من فقط می‌خواستم سلف مختلط شه همین - که راحتتر بتونی تعرض کنی؟ - نه حاج آقا من غلط بکنم تعرض کنم اگه سلفم مختلط بشه من میرم سمت راست کنار پسرا غذا می‌خورم - اگه دخترا سمت راست بودن چی؟ - اونوقت می‌رم سمت چپ - اگه بازم سمت چپُ راستتو اشتباه کنی چی؟ - قول می‌دم دیگه اشتباه نکنم، اصلا دست راستم نوار بنفش پُر رنگ می‌بندم دست چپم نوار بنفش کم رنگ تا گم نکنم - بلند شو برو تو آدم نمی‌شی - یعنی آزادم؟ - سرکار اینو ببر چند روز آب خنک بخوره شاید آدم بشه - من دانشجوی این مملکتم شما حق ندارین با من چنین برخوردی کنین ... غلط کردم دستبند نبند خودم میام ✍️ محمد میرزایی @Tarhi_No1 @naghdname_ir
📌مراقب باشید، مخاطبان شما متاسفانه فکر هم می‌کنند.... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌با اعدام امثال او مخالفم... 🔻 در فضای ناسالم دو قطبی، مستقل نوشتن یک خطای بزرگ سیاسی است! اما من نه سودای قدرت دارم نه ترس از چوب دو سر طلا شدن؛پیش تر به نقد آشوب و شورش پرداختم و امروز به نقد صدور احکام غیر حقوقی! برای من مهم نیست از هر دو طرف فحش بخورم مهم آن است که بدون ریاکاری و نفاق پاسدار آنچه صحیح میدانم باشم! 🔻به هر ترتیب اعدام شتاب زده از سوی دستگاه قضا را غیر شرعی، غیر حقوقی، سیاست زده و برخلاف مصالح ملی و حتی منافع ج.ا.ا می دانم که در ادامه استدلال های خود را در این خصوص ارائه می کنم: 🔻احکام مجازات اسلامی چهار مدل است، حد، قصاص، دیه و تعزیرات...محاربه را مستند به آیه شریفه «إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِینَ یحَارِبُونَ اللهَ وَرَسُولَهُ وَیسْعَوْنَ فِی الْأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ یُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ...» می داننددر آیه فوق سه روش مجازاتی قتل ؛ به صلیب کشیدن؛ قطع دست و پا و نفی بلد ذکر شده که علما ترتیب اجرای آن را شرح داده اند. 🔻به عنوان مثال آیت‌الله خوئی مجازات ترتیبی محاربه را این‌گونه توضیح داده است: کسی که تنها سلاح می‌کشد و مردم را می‌ترساند، مجازاتش نفی‌بلد (تبعید) است، کسی که علاوه بر کشیدن سلاح، صدمه هم وارد می‌کند، ابتدا قصاص (به میزان صدمه ای که زده) و سپس نفی‌بلد می‌شود، آن که سلاح می‌کشد و مال مردم را می‌دزدد، دست و پایش قطع می‌شود، کسی که باکشیدن سلاح، فرد یا افرادی را می‌کشد، اما مالشان را نمی‌دزدد، کشته می‌شود. 🔻 کسی که علاوه بر کشتن، مال را هم می‌برَد، ابتدا دست راستش قطع می‌شود، سپس به خانواده مقتول تحویل داده می‌شود تا اموالشان را بگیرند و او را بکشند. 🔻اگر خانواده مقتول او را بخشیدند، (جنبه عمومی مثل راهزنی دارد و صرفا دزدی شخصی نیست) خود حاکم باید او را بکشد.در ماده ۲۷۹، نیز تصریح شده هرگاه کسی عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد،در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارِب محسوب نمی‌شود. 🔻در پرونده محسن شکاری اساسا سازماندهی و عضویت در یک گروه محارب یا بغی توسط وی وجود نداشته است! دو جوان کاملاگمنام تحت تاثیر جو صرفا در یک منطقه تهران دست به شرارت زده و هیچ فردی کشته نشده است اساسا اقدامشان هم بلافاصله خنثی و در صحنه دستگیر شدند پس نه ابعاد گسترده عمومی داشته نه توانایی ویژه ای این افراد در برهم زدن امنیت داشتند؛ سابقه قبلی شرارت اینچنینی هم از او ثبت نشده اما متاسفانه صرفا برای مرعوب کردن سایرین در اقدامی شتابزده؛ اشد مجازات اجرا شد... 🔻بعد از پیروزی انقلاب با انرژی اولیه این واقعه بزرگ با رهبری کاریزماتیک و دینی امام خمینی اساسا جریان های مخالف که عمده شان چپ گرا بودندبا انتخاب روش مبارزه مسلحانه کوشش به براندازی با کمک سلاح و قتل ...داشتند طبیعتا در چنین فضای رادیکالی، دهه شصت متولد شد و پاسخ نیز برای کنترل آن مشت آهنین بود به نحوی که هر گونه عضویت و حمایت در این گروه ها مجازاتش مرگ بود! که بر خلاف تصورتان در آن مقطع مورد استقبال عامه مردم نیز بود! اما در وقایع اخیر ما شاهد چریک های حرفه ای نیستیم، ما شاهد گونه جدیدی از اعتراضات و شورش های اجتماعی هستیم افراد عادی سرشار از خشم و کینه که اتفاقا در بخش چشم گیری از جامعه هم پایگاه دارند... برخی از آنها مستقلا (بدون عضویت در گروه خاص) دست به اقدامات رادیکالی می زنند! طبیعتا روش های دهه شصتی اینجا نه تنها کارآمد نیست بلکه باعث عمیق تر شدن شکاف در جامعه می شود ... 🔻دقت بفرمایید اگر برای یک اقدام خشن شورشی که منجر به قتل نشده است، اشد مجازات یعنی مرگ اجرا شود چرا سایر شورشیان نباید تشکیلاتی شوند، چرا نباید به جای چاقو با سلاح گرم اقدام کنند و چرا نباید جای بازو شاهرگ را نشانه نگیرند؟! اینجا آژیر خطر سوریه شدن را باید به صدا درآورد...از ابعاد بین المللی هم بگذریم که چه هزینه و فشاری را تحمیل می کند... 🔻 از قهرمان سازی و شهید سازی و تحریک احساسات برای هویت بخشی به قطب مقابل را هم باید لحاظ کرد ... (بماند که ظلم به ظالم هم غلط است یعنی اگر کسی باید ۹۱ ضربه شلاق بخورد و ۹۲ تا بخورد قطعا آن یکی ظلم است) ✍محمد رحمانی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
آوای قلم
📌با اعدام امثال او مخالفم... 🔻 در فضای ناسالم دو قطبی، مستقل نوشتن یک خطای بزرگ سیاسی است! اما من ن
🔵 اثرات اعدام محسن شکاری ۱_ پیام به سایر اغتشاشگران و لیدرها که سزای ایجاد رعب و وحشت عمومی اشد مجازات است و لزوما مجازات اعدام برای بکار گیری سلاح منتهی به قتل نیست. صرف ایجاد رعب و وحشت و نا امنی برای این حکم کافی است. ٢_ پیام به رسانه های خارجی که فشار رسانه ای مانع اجرای عدالت نخواهد شد، حال اینکه خود آن رسانه ها میدانند که این حکم نقش بازدارندگی شدیدی نسبت به آشوبهای بعدی که در صدد تدارک آنند، خواهد داشت. ٣_ جریحه دار شدن احساسات عمومی. بسیاری از مردم از شنیدن چنین خبری ناراحت میشوند، بخصوص که رسانه مثل همیشه در اقناع افکار عمومی خوب عمل نکرد و ناگهان در اخبار خبر اعدام محسن شکاری را اعلام کرد درحالیکه بسیاری از مردم اصلا نمی‌دانستند قضیه از چه قرار است، صداوسیما و دیگر رسانه‌های حاکمیت باید جرمی که این فرد انجام داده بود را بهتر به مردم نشان می‌داد. اما خرد جمعی همین مردم تصدیق میکند که با مجازات مخل امنیت (محارب)، احساس امنیتی که از مردم سلب شده، به جامعه باز میگردد و عدم مجازات موجب جری شدن سایر اغتشاشگران و در نتیجه اتفاقات مشابه بعدی خواهد بود. 🔻پ ن ۱. در این بازه زمانی مورد 1 و 2 اولویت بیشتری نسبت به مورد 3 دارند و صحبت از رافت اسلامی در شرایط فعلی، جامعه را در معرض ناامنی مکرر قرار خواهد داد. بنابراین هرچند احساسات عمومی یاری نکند اما پیام اصلی به اغتشاشگران صادر شد و عموم جامعه از اثرات مثبت آن بهره‌مند خواهند شد. 🔻پ.ن ۲. قرار نیست بخاطر این اعدام بریزیم بیرون وشادی کنیم. ولی میتوانیم با تبیین چرایی وجود چنین حکمی در قوانین کشور و وجود احکام مشابه و بسیار سختگیرانه تر در قوانین سایر کشورها، به اثرات مثبت و بازدارنده این حکم برسیم و از شجاعت و وظیفه شناسی سیستم قضایی در این برهه پرفشار رسانه ای تشکر کنیم. بخصوص که در روز‌های آینده احتمالا احکام مشابهی اجرا خواهد شد. ✍حسین دارابی 📌مطلب ارسالی مخاطبان در نقد مطلب اقای رحمانی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌قرار بود ایران گوشِ شنوایِ صداهای متکثر باشد! 🔸️قطعا این نوشته، دل بسیای از دوستان را خواهد رنجاند؛ اما قصدش رنجاندن نیست! 🔸️میانه بودن یا همین وسط‌باز خودمان، مزایایی دارد مثل دوستان زیاد در دوران آرامش و معایبی چون تبدیل بسیاری از دوستان به شاکی! در مواقع حساس کنونی! 🔸️اینجور وقت‌ها باید تک‌تک‌شان را دعوت کرد ناهار، آن هم حتما خانه خودت، که قشنگ بتوانید وردل هم بنشینید و همدیگر را بغل و ماچ کنید. بعد نمک‌گیرش کنی طوریکه در تعارف بماند؛ امان بدهد تا حرف‌هایت را بگویی و بشنود و بعد او بگوید و خودت بشنوی و در نهایت هم روی هم را ببوسید و بدون ذره‌ای تغییر از مواضع قبلی!! ولی با یک حس خوب، و خیالی راحت از ماندگار ماندن دوستی‌ها، از هم خداحافظی کنید. 🔸️روزیکه شعار دادیم: زن، زندگی، آزادی! هدفمان یک زندگی معمولی بود برای همه. با هر اندیشه‌ای! قرار بود ایران گوشِ شنوایِ صداهای متکثر باشد! 🔸️مهمترین نقد ما به سیاستمداران ج.ا این است که اگر ادعای دین دارید؛ اینهمه ظلم چیست؟ اگر از علی دم می زنید؛ عدالت کجاست؟ اگر سیاست همه جای دنیا کثیف است؛ اینجا نباید باشد! این روزها می‌بینم اغلب طرفداران «زندگی» مدام حرف از مرگ می زنند با این توجیه که وقتی می‌کشند؛ وقتی راهی نیست؛ وقتی گوشی نیست؛ ما هم می‌کشیم! 🔸️حالا مهمترین نقد من امروز همین است:‌ ما که ادعای زندگی داریم، آزادی و برابری؛ چرا کسی نمیتواند آزادانه اعلام کند با اعتصاب مخالف است؟ یا به دیدن بازی‌های فوتبال ایران برود؟ پرچم ایران افتخار بداند؟ چرا اگر کسی دلش خواست به کس دیگری شکلات دهد؛ مجبور به عذرخواهی می‌شود؟ چرا از ابزار رسانه اینقدر بی‌رحم و نامحترم برای حذف زندگی‌ها استفاده می‌شود؟ مرگ فقط اعدام نیست؛ عرصه زندگی برای کسی سخت شدن است! 🔸️چگونه است که نمی‌توان نقد کرد این جنبش را؟ کدام اندیشمند یا عقل انتقادی این تندروی را توصیه کرده؟ 🔸️روزیکه هشتک‌‌ها در مقیاسی عجیب به نام دو یا سه نفر زندان سیاسی زده شده؛ دیدم اگر بخواهم هشتک بزنم افرادی اندیشمندتر، فعال‌تر، هزینه‌داده‌تر، و فداکارتر وجود دارند که هرگز هیچ رسانه‌ای مردم را تشویق نکردند برای هشتک زدن به نام آنان! زیرا به نفعشان نبود آن اندیشمندان چراغ راه مردم شوند چراکه در آنصورت راهِ سوءاستفاده از این حرکت مردمی و مسیر تندروی و خونریزی بسته می‌ماند! 🔸️قرار بود هرکس ملحق شد، خوشامدگویش باشیم؛‌ اما شروع کردیم به انگ سوپاپ اطمینان زدن به میانه‌روها! مگر می‌توان برای زندگی محدوده تعیین کرد که هر روز کسی را از دایره میاندازیم بیرون؟ چه شد که هر کداممان دیکتاتوری شدیم برای شعار زن زندگی آزادی... ✍زهرا شیخ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
🌱خیلی ها حجاب ندارند اما عفاف دارند 🔻 امروزه تبلیغات فراوانی در صدا و سیما پخش می‌شود و حال آنکه وقت مردم محترم است و این خود نوعی ظلم به مردم است. 🔻صدا و سیما باید واقعیت ها را بیان کند و سبب رشد فرهنگی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی شود. 🔻حجاب و عفاف دو مقوله متفاوت هستند بنابراین نباید این دو مقوله با یکدیگر خلط شوند، 🔻 خیلی ها حجاب ندارند اما عفاف دارند الحمدلله زنان کشور ما عفیف هستند. 🔻 ما مسئولیت داریم این پوششی را که اسلام لازم دانسته رعایت کنیم و در این راه با دقت گام برداریم و با امر به معروف این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم.  آیت الله نوری همدانی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
⚠️نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو قانع نشدند و به او کارت زرد دادند. اما باید دانست که قیمت کارخانه نتیجه اعمال وزیر صمت و قیمت بازار نتیجه اعمال وزیر اقتصاد است! گرانی خودرو در بازار نتیجه اقدامات وزارت اقتصاد بود اما وزیر صمت کارتش را گرفت.. تک تک انتقادات نمایندگان مجلس ناظر به تبعات تصمیمات وزیر اقتصاد و سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس که هر دو زیرمجموعه این وزارتخانه هستند مطرح گردید! کمی هم البته مافیای واردات و صدای نمایندگان آن ها در مجلس را می بایست در این ماجرا جدی تر گرفت! همچنین حتما مواضع و راهکارهای آنان که از گرانی قیمت خودرو در بازار گله میکنند بررسی کنید. عرضه خودرو در بورس کالا، آزادسازی قیمت خودرو، عدم تولید خودروهای ارزان قیمت، واردات خودرو و .. از جمله مواضع آنان است. همین کافی است تا پروژه روشن گردد! در باب عملکرد وزیر صمت در حوزه خودرو نیز باید گفت علیرغم انتقادات اما آن چه بر دوش او بوده است تا به حال به خوبی پیش رفته و ۱۵درصد تولید خودرو افزایش و کل ماجرای خودروهای ناقص برطرف گشته و عرضه خودرو با شیب مناسبی افزایش پیدا کرده است اگرچه تا وضع مطلوب فاصله دارد. اما نکته جدی آن است که مطالبه مردم فقط یک چیز و آن هم خودروی با کیفیت متناسب با قدرت خرید آنان است در حالیکه هیچ یک از گزینه های روی میز مجلس، وزارتخانه های اقتصادی، هیات دولت و خودروسازان این مطالبه را پیگیری نمی کند و صرفا منافع اصحاب قدرت و ثروت را تامین خواهد کرد. ✍سیدامیرحسین حسینی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
آوای قلم
🔸️از اجرای حدود الهی کوتاه نیایید 🔸️ما معتقد هستیم تشکیل جامعه اسلامی و قیام برای انقلاب اسلامی ریش
📎اجرای حدود مایه آرامش و برکت جامعه است؛ چرا برخی از اذهان نسبت به برکت و آرامش آن اقناع نمی‌شوند؟ 🔻در این روزها برخی برای پاسخ به اعدام‌های انجام شده شاهد مثال‌هایی را از دوران ائمه معصومین می‌آورند، این کار، شایسته است و البته باید پیش از استفاده اینچنینی فحص کاملی از مخصصات انجام داد، که متاسفانه انجام نشده است. 🔻 اما به نظر می‌رسد عصبانیت عده‌ای از اجرای حدود به خاطر اجرای گزینشی آن است نه صرفاً اینکه چرا حد اجرا می‌شود. اجرای گزینشی حدود باعث ایجاد تناقض و عصبانی‌سازی جامعه می‌شود. 🔻بله مسلما اجرای حدودِ مفسد اقتصادی با اخلال‌گر امنیتی روال آن متفاوت است اما انقدرها هم تفاوت ندارد که آن دامن هیچ‌کس را نگیرد. 🔻اگر برای اقناع افکار عمومی از دوران حکومت اهل‌بیت وام می‌گیریم در مقابل بگوییم و جریان مطالبه راه بیاندازیم که امیرالمومنین: ۱_ عدالت را اجرا کرد و گفت حقوق بیت‌المال حتی اگر مهریه زنانتان شده باشد پس خواهم گرفت و به همین دلیل در تاریخ می‌بینیم خواص بعضا در اجرای عدالت از همه ناراضی‌تر بودند و در برار مشکلات استقامت نداشتند. ۲_ در حکومت حضرات معصومین نقش و مشورت مردم حتی به غلط با توجه به نگاه‌های تربیتی بسیار پررنگ بوده و شاهد مثال ان در حکومت حضرت امیر زیاد است. ۳_ معصومین به شدت با تبارگزینی و حکومت‌های هزار فامیل مقابله می‌کردند. ۴_به شدت از شهوت غلبه گفتمان جلوگیری می‌کردند و از این مسئله نسبت به زمامداران، پاسداران و ماموران نیز مراقبت داشتند. ۵_ قضاوت و درک عمومی عباد را تنها راه درست بودن حکومت بیان می‌کنند. ۶_اجازه نمی‌دادند مسئولین از ادبیات فرمانبری، اقتدار و... استفاده نمایند. ۷_بین طرف‌داران، دوستداران و مردم عادی انصاف و عدالت برقرار بود. ۸_ گزینش و کارگزینی بر اساس شایستگان و اولویت شایستگان غیر فامیل بوده است نه شایستگان فامیل یا تنبل‌گزینی. ۹_ حضرت بهترین راه را نه معرفی می‌داند و نه ملاک‌های ظاهری و... بلکه بیان می‌دارد بهترین راهِ گزینش بررسی تجربه‌های کاری و اختبار است. و... جهت مطالعه بیشتر ر.ک نامه ۵۳ نهج‌البلاغه 🔻 بیان این موارد به معنی عدم اجرای صفر و صدی آن‌ها در جمهوری اسلامی نیست اما موضوع بحث اینجاست: 🔻 اگر می‌خواهیم مردم از اجرای حدود الهی احساس ارامش داشته باشند باید در حوزه‌های مختلف اقداماتی از قبیل سه مورد زیر انجام بشود: 1️⃣زمینه اجرای حدود را فراهم نماییم و اجرای آنها فرسایشی نشود. تمام حدود الهي به صورت كامل اجرا بشود. 2️⃣در زمینه‌های مختلف را فرهنگ‌سازی نماییم؛ یقینا ایجاد زمینه شنیدن صدای معترض: 🔸اولاً: احساس امنیت صرف و تنبلی را از مسئول دور می‌کند. 🔸 ثانیا افراد جامعه را از انفعال فاصله می‌دهد. 3️⃣جایگاه اعتراضات و وصول سریع آن‌ها در نیازهای ابتدایی مردم کاملا مشخص و تبیین شده باشد. ✍️مجید رحیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir