eitaa logo
آوای معرفت
381 دنبال‌کننده
981 عکس
762 ویدیو
263 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 سه‌شنبه ٢٠ خرداد ماه ١٣٩٩ ... 🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️ گفته بود: «توی حرم که مشغول نماز و دعا هستم، هر کس می‌آید کنار سجّاده‌ام، منتظر می‌نشیند تا سؤالی کند یا حرفی بزند، از همان لحظه‌ او را هم در آن نماز و دعا شریک می‌کنم.» 📚 به شیوه باران، ص٣٠ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 غزوه خندق؛ ٥ق؛ روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای (١٧ شوال) 🔹 درگذشت عالم زاهد ملا عباس تربتی؛ ١٣٦٢ق. 🔹 روز صنایع دستی
حضرت علی (ع):  يَا مَعْشَرَ التُّجَّار الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ وَ اللَّهِ لَلرِّبَا فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ النَّمْلِ عَلَى الصَّفَا اى گروه تاجران! ابتدا احكام را ياد بگيريد، سپس تجارت كنيد! ابتدا احكام را ياد بگيريد، سپس تجارت كنيد! ابتدا احكام را ياد بگيريد، سپس تجارت كنيد! به خدا قسم كه ربا در ميان اين امت ناپيداتر از حركت مورچه بر روى تخته سنگ است. کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 150 ، ح 1 - من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 195 ، ح 3731
🗓 پنجشنبه ٢٢ خرداد ماه ١٣٩٩ 🔻 گزیده‌ای از روایات جهادبانفس را در روزهای پنجشنبه دنبال کنید: ▫️ از امام صادق علیه‌السلام سؤال شد عقل چیست؟ حضرت فرمود: عقل چیزی است که به‌واسطه آن خدای رحمان عبادت شود و بهشت‌ها به آن کسب گردد، سؤال‌کننده گفت: پس آنچه در معاویه بود چیست؟ فرمود: آن حیله و شیطنت است، به عقل شباهت دارد، ولی عقل نیست. 📚 وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص۲۰۵
🔸حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ✨ هر بار که نماز به‌جا می‌آوری، ملتفت باش که چیزی به دست آوری و مطلبی بفهمی که قبلاً آن را نمی‌فهمیدی. ⭕️ تلاوت سوره‌ها و آیات قرآن هم همین‌گونه است؛ یعنی در هر دفعه چیزی به دست بیاور، غیر از آنچه قبلاً به دست آورده بودی. 📚 در محضر بهجت، ج٢، ص٢۶٩
💠 شرح حال حضرت زکریا 🔻 اول سوره مریم، حضرت زکریا مناجاتی با خدا دارد، شرح حالی از خود می دهد و درخواستی در قالب دعا طرح می کند: «إِذْ نادى‏ رَبَّهُ نِداءً خَفِيا قالَ رَبِّ إِنِّي وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيباً؛ در آن هنگام که پروردگارش را در خلوتگاه عبادت خواند، گفت: پروردگارا! استخوان‌هايم سست شده، و شعله پیری سرم را فرا گرفته و من هرگز در دعای تو ای پروردگار من از اجابت محروم نبوده ام!» 🔸 حضرت زکريا اين مطلب را به عنوان مقدمه طرح کرد تا مطلب بعدی را از خداوند درخواست کند؛ آن مطلب چیست؟ یک دغدغه فرهنگی است! 🔹 مي‌‌گويد: «وَ إِنِّي خِفْتُ الْمَوالِي مِنْ وَرائي‏؛ و من از بستگانم بعد از خودم بیمناکم!...» خدايا برای جانشینی خودم در قومم فردی [شایسته] سراغ ندارم من نگران دين تو هستم؛ کسي که بيايد امور فرهنگي مردم را تکفل کند را نداريم. 🔸 جناب زکريا چه مي‌‌خواست که اين گونه دارد صحبت مي‌‌کند؟ ادامه دارد... ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
ادامه مطلب قبل... 🔻 زکرياست! عبدالله است رحمت خدا شامل حالش شده، ولي فرزند مي‌‌خواهد فرزندی مي‌‌خواهد که تاج سر همه باشد، نه فرزند معمولی؛ ولی از طرفی می داند کسي که فرزند مي‌‌خواهد اسبابي را بايد داشته باشد، قوتي بايد داشته باشد لذا عرض مي‌‌کند: «قالَ ربِّ اِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّي وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيباً؛ گفت: پروردگارا! استخوان‌هايم سست شده، و شعله پیری سرم را فرا گرفته. مریم/۴» 🔸 فرزند آوری قائم به دو طرف است، مرد بايد شرايطي داشته باشد، زن هم بايد شرايطي داشته باشد، حضرت زکریا از ناتوانی خودش گفت و در ادامه می گوید: «وَ کانَتِ امْرَأَتي‏ عاقِرا؛ خدايا زنم نازاست» خودم که ناتوانم و همسرم هم نازاست. 🔹 این آورده ما. مگر چه مي‌‌خواهيد؟ «فَهَبْ لي‏ مِنْ لَدُنْک وَلِيا، يرِثُني‏ وَ يرِثُ مِنْ آلِ يعْقُوبَ وَ اجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيا؛ تو از نزد خودت جانشینی به من ببخش که وارث من و وارث دودمان یعقوب باشد و او را ای پروردگار من مورد رضایت خود قرار ده! مریم/۶» 🔸 یک نفر مي‌‌خواهم ولیّ تو باشد، يک نفر بزرگ مي‌‌خواهم یک نفر مي‌‌خواهم وارث علم باشد، از آل يعقوب گرفته تا خودم. يک بچه معمولي نمي‌خواهم، يک بچه‌اي مي‌‌خواهم تمام باشد. ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل... 🔻 نه خودش نه همسرش، هیچکدام شرایط لازم را نداشتند ولی خداوند مي‌‌گويد: «يا زَکرِيا إِنَّا نُبَشِّرُک بِغُلامٍ اسْمُهُ يحْيى؛ ای زکریا! ما تو را به پسری بشارت می دهیم که نامش یحیی است. مریم/۷» 🔸 و عجيب است در همين سوره مريم، داستان يحيي را مي‌‌گويد دو طرف حاضر ولي اسباب، کارآمد نيست. مقدمات آماده است چه از حيث رجوليت و چه از حيث انوثیت؛ ولی کار آمد نیستند. 🔹 بعد وارد داستان مريم مي‌‌شود به تولد عيسي، اینجا ديگر اصلاً يک طرف قضيه یعنی مرد وجود ندارد؛ مريم مفتخر به فرزند دار شدني است که از دميدن روح الله موجود شده است. مريم باکره فرزند دار مي‌‌شود. 🔸 و عجيب‌تر اينکه در همين سوره صحبت از خلقتي مي‌‌شود که نه پدری در کار است و نه مادری و آن خلقت حضرت آدم (علیه السلام) است. اين‌ها روي حساب و کتاب چینش شده است، گام به گام براي توجيه ما آمده است. [که اراده الهی فوق اراده هاست تا جایی که حتی اگر اسباب هم فراهم نباشد و خدا اراده کند آن کار شدنی است]. 🔹 براي اين که خداوند به ما بگويد که انبياء به خاطر بندگي اسوه شده‌اند. و دغدغه امور دینی و فرهنگی مردم را داشتند همان افتخاری که در طول تاریخ حوزه های علمیه شیعه و طلاب داشته اند. [اگر دغدغه ها مقدس باشد امداد الهی و استجابت دعا هم می رسد.] يکي از دغدغه‌هاي حضرت زکريا این است که معبد و افرادي که کار فرهنگي در معبد مي‌‌کردند، گرايش‌هايشان به دنيا زياد بود. [که این مراقبه می طلبد.] ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
"نقش خدا" 💎 هیچگاه نخواه که نقش خدا را بازی کنی. این دامی پر خطر است. نابودکننده ی خود و دیگران است. نقش خدا برازنده ی خود خداست. همواره نقش بندگی داشته باش و با بسم الله الرحمن الرحیم سلوک کن. با بخشش و مهربانی رفتن، در غوغای اسم ها و وسوسه ها، راهی است آسان که به سلامت و آرامش می رسد.
"دو مفهوم مختلف از خواب و بیداری" 💎 آن چه را که مردم عادی به آن بیداری می گویند، سالکان به آن خواب می گویند و آن چه را که آنان خواب می نامند، سالکان بیداری می نامند. و اما توضیح: انسانهای معمول، وقتی به خواب می روند که ذهن خودآگاهشان محو گشته و آنها از زیر سلطه اش خارج شده اند، فلذا به خواب می روند. و هنگامی بیدار می شوند که دوباره به ذهن خودآگاهشان بر گشته و زیر سلطه اش قرار می گیرند. این روند معمول زندگی مردمان عادی و معنای خواب و بیداری شان است. لکن در مورد سالکانِ مراقبه گر این مفاهیم دگرگون می شوند. سالکان هر گاه با مراقبه از زیر سلطه ی ذهن بشری شان خارج شوند، آن را بیداری، و هر گاه تحت سلطه اش باشند، آن را خواب می دانند. این یعنی؛ بی ذهنی نزد مردمان عادی، خواب و نزد اهل مراقبه، بیداری است. واضحتر آنکه؛ سالکانِ مراقبه گر در بیداری شان شبیه مردمان معمول در خواب اند اما با یک فرق مهم و اساسی، و آن این که آنها با خروج از ذهن، به خوابی ناهشیار فرو نمی روند. آنان در این کیفیت هشیارند، منتها این هشیاری، محصول خودآگاه ذهن معمول نیست. آن یک هشیاری روحی منبعث از آگاهی کل است.
علیه السلام : در روز هیچ عملی برتر از بر محمد صلی الله علیه و آله وسلم و خاندان او نیست. 📚(الخصال ص۳۹۴) ╭━═━⊰❀💢❀⊱━═━╮🔸️🍁
🔴سختی دین داری در آخرالزمان یمان تمار گوید: خدمت امام صادق علیه السلام نشسته بودیم، به ما فرمود: همانا صاحب اﻷمر را غیبتی است، هرکه در آن زمان دینش را نگهدارد مانند کسی است که درخت خار قتاده [1] را با دست بتراشد. سپس فرمود: -این چنین و با اشاره ی دست مجسم فرمود- کدامیک از شما میتواند خار آن درخت را به دستش نگهدارد، سپس کمی سر به زیر انداخت و باز فرمود: همانا صاحب اﻷمر را غیبتی است، هر بنده ئی باید از خدا پروا کند و به دین خود بچسبد. 📚 اصول کافی-کتاب الحجة باب في الغيبة- ج1 ص 335 ط دارالکتب اﻹسلامية📚 [1].قتاده درختی است که خار بسیار دارد، و خارهایش مثل سوزن است و تراشیدن خارش به این طریق است که یک دست را بالای شاخه محکم گرفته و با دست دیگر تا پایین بکشند و این جمله در عرب مثلی است برای انجام کارهایی دشوار و سخت. ➖➖➖➖➖➖➖
🔴 اهمیت مداومت در انجام عمل شیطان هیچ وقت نمی آید انسان را با بدی به سمت خود جذب کند یعنی هیچ وقت به یک مؤمن نمی گوید بیا شراب بخور . بلکه در روایات داریم ممکن است به یک فرد اهل عبادت این طور تلقین کند که بیشتر عبادت کن یا وقتی تصمیم به استمرار در انجام عمل صحیحی را داشته باشید شیطان یک عمل بزرگتر و بهتر را پیش روی شما قرار می دهد تا از این عمل کوچک و دائمی دست بردارید چون شیطان می داند که عمل بزرگ ، دوامش در مدت توان انجامش است اما یک عمل کوچک ملکه شده و مداوم خیلی برای شیطان سنگین است. [ فرازی از فرمایشات آیت الله (ره)] 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹