۲٠- داستان آنان که دنیا را آزموده اند داستان مسافرانی است که درجایی خراب و همراه با قحطی و تنگی منزل گرفته اند و عزم رفتن به منطقه ای پرنعمت و لذت و محلّی سرسبز و خرم نموده اند، رنج راه، و فراق یار،
و سختی سفر، و ناگواری طعام را تحمل کرده، تا به خانه فراخ و منزلگاه امنشان درآیند، بنابراین از آن همه سختی ها دردی نمی چشند، و خرج این سفر را خسارت نمی بینند، و چیزی نزد آنان از آنچه وجودشان را به منزل همیشگی و جاویدشان نزدیک کند محبوبتر نیست.
۲۱-ومثل مردمی که فریفته دنیا شدند مثل مسافرانی است که درمنزلی آباد و پرنعمت بودند
و از آنجا به سوی محلی خشک وخراب و بی آب و گیاه بارِ سفر بندند، پس چیزی نزد آنان ناخوشایندتر و سخت تر از جدایی از آنچه در آن بودند و رسیدن به جایی که به جانب آن روی می آورند و بدان جا می رسند نیست.
۲۲-پسرم! خود را میزان بین خود و دیگران قرار بده، بنابراین آنچه برای خود دوست داری برای دیگران هم دوست بدار، و هرچه برای خود نمی خواهی برای دیگران هم مخواه، به کسی ستم مکن چنانکه دوست داری به تو ستم نشود، و نیکی کن چنانکه علاقه داری به تو نیکی شود، آنچه را از غیر خود زشت می دانی از خود نیز زشت بدان، از مردم برای خود آن را بپسند که از خود برای آنان می پسندی.
۲۳- هر آنچه را نمی دانی مگو اگرچه دانسته هایت اندک است،
و آنچه را دوست نداری درباره تو بگویند تو هم درباره دیگران مگوی.
۲۴--اگر محتاجی را یافتی که قدرتِ بر دوش نهادن زاد و توشه ات را تا
قیامت دارد و در فردای محشر که به آن توشه نیازمند شدی در اختیارت بگذارد، وجودش را غنیمت بدان و زاد
و توشه ات را بر دوشش بگذار(به او کمک کن که در آخرت به کارت می اید)، و درحالی که قدرت اضافه کردن زاد و توشه را بر دوشش داری تا بتوانی اضافه کن(تا قبل مرگ به او زیاد کمک کن) چه بسا با از دست رفتن فرصت، چنین شخصی را بجویی و نیابی(بعد از مرگ).
۲۵- به روز داشتن مال و ثروت(در دنیا) اگر کسی از تو وام و کمکی
خواسـت وامـش ده و کمکش کن تـا در روز تنگدسـتی ات(آخرت) ادا کنـد .
۲۶-آگاه باش خدایی که گنجینه های آسمانها و زمین در اختیار اوست به تو اجازه دعا داده، و اجابت آن را ضمانت نموده، و دستور داده از او بخواهی تا ببخشد، و رحمتش را بطلبی تا رحمت آرد، و بین خودش و تو، کسی را(از انسان های دنیایی) حاجب و مانع قرار نداده
و تو را مجبور به توسل به واسطه ننموده، و اگر گناه کردی از توبه کردن مانعت نشده، و در عذابت عجله نکرده، و به بازگشتت سرزنشت ننموده، و آنجا که سزاوار
رسوا شدنی رسوایت نکرده، در پذیرش توبه بر تو سخت گیری روا نداشته،
و به حسابرسی گناهانت اقدام نکرده، و از رحمتش ناامیدت ننموده، بلکه خودداری از معصیت را
برایت حسنه قرار داده، و یک گناهت را یک گناه، و یک خوبیت را ده برابر حساب کرده، باب توبه و باب خشنودیش را به رویت گشوده، هرگاه او را بخوانی صدایت
را بشنود، چون با او به راز و نیاز برخیزی رازت را بداند، پس نیاز به سوی او می بری، و راز دل با او در میان می گذاری، از ناراحتی هایت به او شکایت می بری، و چاره گرفتاریهایت را از او می خواهی،
بر امورت از حضرتش یاری می طلبی، از خزائن رحمتش چیزهایی را می خواهی که غیر او را بر
عطاکـردنش قـدرت نیست، از قبیل زیـاد شـدن عمـرها، سـلامت بدنها، و گشـایش روزیـها.
۲۷-خداوند کلیدهای گنجینه های رحمت خود را در اختیار تو گذاشته به دلیل آنکه به تو اجازه دعا و درخواست از خودش را داده، پس هرگاه بخواهی می توانی درهای نعمتش را با دعا باز کنی، و باران رحمتش
را بخواهی. پس تأخیر در اجابت دعا ناامیدت نکند، زیرا عطا و بخشش به اندازه نیّت است، چه بسا که اجابت دعایت به تأخیر افتد تا پاداش دعاکننده بیشتر، و عطای امیدوار فراوان تر گردد. و چه بسا چیزی را بخواهی و به تو داده نشود ولی بهتر از آن در دنیا یا آخرت به تو عنایت گردد، یا به خاطر برنامه نیکوتری این دعایت مستجاب
نشود. و چه بسا چیزی را می خواهی که اگر اجابت گردد دینت را تباه کند. روی این حساب باید چیزی
را بطلبی که زیباییش برای تو برقرار، و وبالش از تو برکنار باشد، که ثروت برای تو باقی نیست و تو هم برای آن باقی نخواهی بود.
۲۸-پسرم! بدان تو برای آخرت آفریده شده ای نه برای دنیا، و برای فنا
نه برای بقای در دنیا، و برای مرگ نه برای حیات، در منزلی هستی که باید از آن کوچ کنی، و جایی که از آن به
جای دیگر برسی، و خلاصه در راه آخرتی، و صید مرگی که گریزنده ی از آن را نجاتی نیست، و از دستِ خواهنده اش بیرون نرود، و ناگزیر او را بیابد. از اینکه مرگ تو را به هنگام
گناه دریابد- گناهی که با خود می گفتی از آن توبه می کنم- برحذر
باش، مرگی که بین تو و توبه ات مانع گردد، و بدین صورت خود را به هلاکت انداخته باشی.
۲۹-پسرم! مرگ را و عالم بعد از مرگ را زیاد
یاد کن، تا وقتی مرگت برسد خود را مهیّا، و دامن همت به کمر
زده باشی، مبادا که مرگ از راه برسد و تو را مغلوب نماید. از اینکه رغبت دنیاپرستان به دنیا،
و حرصشان بر متاع اندک آن، تو را فریفته کند برحذر باش.
دنیاپرستان سگانی عوعو کننده، و درندگانی وحشی هستند، یکدیگر را می درند، زورمندش ضعیفش
را می خورد، و بزرگش به کوچکش به قهر و غلبه حمله می کند. گروهی از دنیاداران چهارپایانی مهار شده،
و دسته ای حیوان رها شده اند، عقل خود را از دست داده، و به راه نامعلومی قدم نهاده اند، دنیا آنان را به راه کوری و ضلالت برده، و دیدگانشان را از دیدن نشانه های هدایت و آخرت و بهشت فرو بسته، در وادی حیرت دنیا سرگردان، و در نعمتهایش غرق، و آن را به عنوان خدای خود انتخاب کرده اند، از این رو دنیا با آنان و آنان با دنیا به بازی پرداخته اند،
و آخرت را فراموش کرده اند. اندکی صبر کن تا تاریکی برطرف شود(مرگ بیاید و قیامت برپا شود).
۳٠-پسرم! بدان و باور داشته باش كه تو به آرزوهايت نخواهى رسيد و از مرگ نمى توانى رهايى داشته باشى بنابراين خواسته هایت را تخفيف بده و كسب و کار خود را پاكيزه كن زيرا چه بسا خواسته اى كه باعث نابودى تمامى دارایی انسان شود.
۳۱-نفس خود را از هر پستى گرامى دار هر چند تو را به خواسته هايت برساند، زيرا آنچه از نفس و جان خود بذل مى كنى هرگز به جاى خود برنمى گردد.
۳۲-بنده و برده ديگرى مباش زيرا كه خداوند تبارك و تعالى تو را آزاد آفريده و كسى چه خوبى ديد از آن خوبى كه جز با بدى و از آن قدرتی كه جز با خوارى به دست نيايد؟
۳۳- و اگر توانستى كه بين تو و خداوند بخشنده اى نباشد چنان كن زيرا تو سهم خود را از دنيا مى برى و بهره خود را دريافت مى كنى. كم دادن خداوند بزرگتر و گرامي تر است از زياد دادن بندگان خدا، اگر چه كم و زياد همه از آن خداست.
۳۴-جبران آنچه به خاطر سکوت از دستت رفته آسان تر است از آنچه به خاطر حرف زدن بیجا از دست داده ای.
تلخی ناامیدی از دیگران، بهتر از درخواست از مردم است. مال اندک همراه با عفت نفس و اطاعت،بهتر از ثروت زیاد همراه با گناه است.
۳۵- زیاده گو هرزه گو می گردد، و آن که نسبت به امورش اندیشه کند بینا می شود.
۳۶-به اهل خیر نزدیک شو تا از آنان گردی، و از اهل شر جدا شو تا از آنان به حساب نیایی.
۳۷- بد خوراکی است خوراک حرام، و ستم بر ضعیف زشت ترین
ستم است.
۳۸-از اعتماد به آرزوها بپرهیز که سرمایه احمقان است. عقل به
حفظ و عمل به تجربه هاست، و بهترین چیزی که تجربه کرده ای آن چیزی است که تو را پند دهد. فرصت را غنیمت شمار پیش از
آنکه غصه و حسرت گردد.از زمینه های فساد ضایع کردن زاد و توشه(عمر) و تباه کردن معاد و آخرت است.
۴٠-در يارى نمودن آدم بى شخصيت و دوست گرفتار تهمت، خيرى نيست. هرگاه زمانه در اختيار تو مى باشد آن را آسان بگير و به اميد بيشتر خود را به خطر نينداز. مواظب باش لجاجت ترا چون حيوانى سركش عنانش را از دستت رها نسازد.
۴۱-نفس خود را در برابر دوست و برادر خويش موظف بدار كه اگر او قطع كرد تو ارتباط را قطع نكنى.اگر او دورى كرد تو با نرمى و خوبى به او نزديك شو و هرگاه بخل ورزيد تو به او بخشش كن و هنگام فاصله گرفتن او، تو از او فاصله نگير و هرگاه برخورد تند داشت تو برخورد ملايم داشته باش و اگر خطايى كرد عذرش را بپذير تا آنجا كه گويى تو غلام او هستى و گويى او ولى نعمت توست.
۴۲- مبادا اين كارها در غير جاى خودش به كار بندى و يا آن را درباره كسى كه شايستگى آن را ندارد انجام دهى. دشمن دوستت را به دوستی انتخاب مکن
تا دوستت را دشمن نباشی.
۴۳-خیرخواهی خود را نسبت به برادر دینی ات خالص کن چه خیرخواهیت به نظر او خوب آید یا زشت. جرعه خشم را فرو خور، که من جرعه ای شیرین تر و دارای عاقبتی
لذیذتر از آن ندیدم. با کسی که با تو خشونت کند نرم باش، که به زودی نسبت به تو نرم شود.
با دشمنت(دشمن شخصی نه دشمن دین و اسلام) نیکی کن که نیکی شیرین ترین دو پیروزی (انتقام و گذشت) است.
۴۴-اگر خواستی از برادرت
جدا شوی جایی برای او باقی گذار که اگر روزی خواست برگردد بهانه برگشت داشته باشد.
۴۵-آن که به تو گمان نیک دارد گمانش را عملاً تحقق بخش.
حق برادرت را با تکیه بر رفاقتی که بین تو و اوست ضایع مکن، زیرا کسی که حقّش را ضایع کنی برادر تو نیست.
۴۶-كسى كه ميل ندارد به تو دل ببندد و رفاقت كند تو نيز با او دل مبند و رفاقت مكن. مبادا كه نيت برادرت در بريدن و قطع رابطه با تو از اقدام تو در پيوستن با او قويتر باشد. و نبايد قطع رابطه و بدى كردن تو بر نيكى كردنت بيشتر باشد و نيز ستم كسى كه بر تو ستم روا داشته نبايد در نظرت بزرگ جلوه كند كه او به زيان خود و سود تو تلاش مى كند، و جزای آن که تو را شاد نموده، اندوهگین کردن او نیست.
۴۷-پسرم! آگاه باش رزق و روزی دو نوع است: رزقی که تو آن را می جویی، و رزقی که آن تو را می جوید،
و اگر تو به او نرسی او به تو می رسد. چه زشت است تواضع در مقابل دیگران به وقت احتیاج، و ستم به آنها در زمان
توانگری!
۴۸-از دنیایت به سود تو همان مقداری است که آخرتت را به آن اصلاح نمایی. اگر برای آنچه از دنیا از دستت رفته ناله می کنی پس برای هرچه از آخرت به دستت نرسیده نیز ناله بزن. بر آنچه نبوده به آنچه بوده استدلال کن(آینده دنیا و خودت را با گذشته پیش بینی کن) زیرا امور دنیا شبیه یکدیگرند.
۴۹-از کسانی مباش که موعظه به آنان سود ندهد مگر وقتی که در توبیخ و آزردنشان جدیّت کنی، که عاقل به ادب و فهم به موقع پند گیرد، و چهارپایان
جز با ضرب تازیانه و کتک اصلاح نگردند. غمهایی را که بر تو وارد می گردد با تصمیم های قوی بر صبر و استقامت و با حسن یقین(به یاری خدا) از خود دور کن.
۵٠-هر كه ارزش خود را بداند حرمتش باقى مى ماند. مطمئن ترین رشته ای که به آن چنگ میزنی رشته ای است که بین تو و خداوند است.
بی پروای نسبت به تو دشمن توست.
۵۱-در آنجايى كه حرص و طمع سبب هلاكت است نوميدى انسان را به مقصد مى رساند.
۵۲-بدی را به تأخیر انداز زیرا هرگاه بخواهی می توانی
به سوی آن بشتابی.
۵۳- بریدن از نادان مساوی با پیوستن به داناست.
۵۴- آن که خود را از زمانه و روزگار ایمن ببیند زمانه به او خیانت ورزد.
۵۵- قبل از حركت براى مسافرت از همسفر خويش جويا شو و قبل از خريد خانه از همسايه اش سوال كن(هم برای دنیا و هم برای آخرت).
۵۶-از نقل سخنان خنده دار پرهيز كن، گر چه از ديگران نقل كنى.
۵۷-از مشورت با زنان(خصوصا درباره آخرت) اجتناب کن، زیرا رأیشان ضعیف، و عزمشان سست است.
با پوشش و حجابی که بر آنان قرار می دهی دیده آنان را از دیدن مردمان بازدار، زیرا سختی حجابْ آنان را
پاک تر نگاه می دارد، و بیرون رفتن زنان از خانه(مگر در موارد ضروری و ناچاری) کمتر از این نیست که افراد غیرمطمئن را بر آنان
درآوری، و تا می توانی طوری زندگی کن که غیر تو را نشناسند . اموری که در توان زنان نیست به دستشان مسپار، زیرا زن زن ریحانه است نه قهرمان(یعنی زن مانند گلی است که در خانه به محیط منزل زیبایی و طراوت میبخشد، و او خدمتکار و پیشکار مرد در تمام امور منزل نیست تا همه کارهای خانه به او سپرده شده و در رتق و فتق امور زندگی از او بهرهبرداری شود.این تعبیر، کسانی را مخاطب قرار میدهد که از زنان مانند بردگان در کارهای سخت زندگی سوء استفاده میکنند، و به آنان هشدار میدهد تا با رفتار نادرست خود، روح لطیف زن را نیازارند و این اجازه را به او بدهند تا محیط خانواده را باطراوت نگهدارد.).
احترامش را در حدّ خودش مراعات کن. آنجا که
جای غیرت نسبت به زن نیست از غیرت بیجا بپرهیز، چرا که این روش افراطی،انسان سالم را به
بیماری، و پاکدامن را به آلودگی دچار می کند.
۵۸-برای هریک از خدمتگزاران و خادمان و زیردستانت کاری مربوط به آنها قرار ده
و آنها را نسبت به همان کار بازخواست نما،که این کار آنها را بهتر وامی دارد تا در خدمتت و انجام وظایف، کار را به یکدیگر وانگذارند.
۵۹-اقوامت را احترام کن، زیرا آنان بال و پر تواَند که با آن پرواز می کنی، و ریشه ی تواَند که به آن
بازمی گردی، و نیروی تواَند که به وسیله آنان به دشمن حمله می بری.
۶٠-دین و دنیایت را به خدا می سپارم.
و از او بهترین سرنوشت را برای تو در امروز و فردا و دنیا و آخرت درخواست و آرزو می کنم.
والسّـــلام .
دعای ۲۴ صحیفه سجادیه -فرزندم در محضر پدر و مادر اینچنین باید بود.docx
11.7K
دعای ۲۴ صحیفه سجادیه
فرزندم در محضر پدر و مادر اینچنین باید بود.
فرزندم پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) اینچنین بود.docx
13.3K
فرزندم پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) اینچنین بود.
گزیده ای از کتاب سنن النبیّ علامه طباطبایی
نامه ۳۱ نهج البلاغه-فرزندم در محضر خدا اینچنین باید بود.docx
22.1K
گزیده ای از نامه ۳۱ نهج البلاغه
فرزندم در محضر خدا اینچنین باید بود.
هر کسی غمِ دنیا در دلش بنشیند؛
در واقع از #قضای الهی ناراحت است!
_امیرمومنانعلیعلیهالسلام میفرمود.
نهجالبلاغهصبحیصالح،ص۵۰۸
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روضه حضرت زینب (س) توسط شهید سید حسن نصرالله
🔹️ذکر مصائب حضرت زینب سلام الله علیها توسط شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت سالروز وفات عقیله بنی هاشم.
430_Samavati-Dua-Umme-Dawood.mp3
36.85M
صوت دعای امّ داوود(علیهاالسلام)
با صدای حاج مهدی سماواتی