eitaa logo
شهید سید مرتضی آوینی
7.6هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
3 فایل
🔶 شهید سید مرتضی آوینی، سید شهیدان اهل قلم باز نشر کلیپ ها‌ و تصاویر 📽 نوشته ها 📝 صوت 🎧 مقالات و کتب ✒️ 📌 لینک دیگر کانالها: zil.ink/aviny_com 🔴 تبلیغات پربازده راجی نت: https://eitaa.com/joinchat/1621426385C118d13c9c5
مشاهده در ایتا
دانلود
اگر رسم بر این است كه صبر را جز در برابر رنج نمی بخشند و رضای او نیز در صبر است، پس این سرِ ما و تیغِ جفای تو... فتح خون 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
گل وجود آدمی خاک فقر است که با اشک آمیخته‌اند و در کوره‌‌ی رنج پخته‌اند... فتح خون 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
خون حسین واصحابش كهكشانی است كه بر آسمان دنیا راه قبله را می نمایاند .بگذار اصحاب دنیا ندانند . كِرم لجن زار چگونه بداند كه بیرون از دنیایی كه او تن می پرورد ، چیست؟ زمین و آسمان او همان است ، و اگر او را از آن لجن زار بیرون كشند ، می میرد فتح خون 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
فتح خون 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
در آخرین ورق از فتح خون سید نوشت: هیچ پرسیده ای عالم شهادت،برچه شهادت میدهد که نامی این چنین بر او نهاده اند؟ 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
💠 ای دل! نیك بنگر تا قلاّده دنیا را برگردنشان ببینی و سررشته قلاّده را ، كه در دست شیطان است . آنان می انگارند كه این راه را به اختیار خویش می روند ، غافل كه شیطان اصحاب دنیا را با همان غرایزی كه در نفس خویش دارند می فریبد. 🖋‌منبع: کتاب فتح خون 💠 پیج شهید سید مرتضی آوینی { مارو دنبــال کنیـد و به دوستـانتــون هم معرفی کنید } صفحات ما در دیگر پیام‌رسان ها: 🆔@aviny_com
انفجار اطلاعات! نمی دانم چرا من از این تعبیر آنچنان که باید نمی ترسم و حتی چه بسا مثل کسی که دیگر صبرش تمام شده است از فکر اینکه جهان به سرنوشت محتوم این عصر نزدیک تر می شود خوشحال می شوم. نیچه خطاب به فیلسوفان می گوید: « خانه هایتان را در دامنه های کوه آتشفشان بنا کنید » و من همه کسانی را که در جست و جوی حقیقتند مخاطب این سخن می یابم. «گریختن » مطلوب طبع کسانی است که فقط به عافیت می اندیشند و اگر نه، مرگ یک بار، زاری هم یک بار 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
و اما درباره خودمان. نباید بترسیم. حصارها تا هنگامی مفید فایده ای هستند که دزدان شب رو، بر زمین می زیند، اما آن گاه که دزدان از آسمان فرود می آیند، چگونه می توان به حصارها اطمینان کرد؟ پس باید از این اندیشه که حصارهایی بتوانند ما را از شرّ ماهواره ها محفوظ دارند، بیرون شد و « خانه را در دامنه آتشفشان بنا کرد. » باید در رو به رو شدن با واقعیت، به اندازه کافی جرئت و شجاعت داشت. غرب چنین است که در عین ضعف، بیش تر از همیشه رجز می خواند تا خود را در پناه وهم حفظ کند 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
۲۷۴ اگر « شیدایی » را از انسان بازگیرند، هنر را باز گرفته اند؛ شیدایی جان هنر است، اما خود ریشه در عشق دارد. شیدایی همان جنون همراه عشق است؛ ملازم ازلی عشق، جنون و شیدایی عاطف و معطوف هستند و مُرادف با یکدیگرند.
عاقلان می گویند: خداوند عادل است. عاشقان می گویند: بَل عدل آن است که معشوق می کند. عاقلان چون گرفتار بلا شوند، گویند شکیبایی ورزیم که این نیز بگذرد، اما عاشقان چون در معرکه بلا درآیند گویند: اگر با دیگرانش بود میلی چرا ظرف مرا بشکست لیلی؟ 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
حق انسان را به جنون ستوده است: اِنّهُ کانَ ظَلوُماً جَهولاً. عاشق مجنون است و مجنون را با «عقل » میانه ای نیست؛ ظلوم است و جهول. و اگر این جنون عشق نبود، با ما بگو که انسان آن امنتِ ازلی را بر کدام گُرده می کشید؟ کدام گُرده است که ثقل این بار صبر آوَرد، جز مجنون ظلوم و جهول؟ 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
عاشقان عاشق بلایند. دُرّ حیات در احتجاب صدف عشق است و آن را جز در اقیانوس بلا نمی توان یافت؛ در ژرفای اقیانوس بلا. عاشقان غواصان این بحرند و اگر مجنون نباشد، چگونه به دریا زنند؟ 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
کار عشق به شیدایی و جنون می کشد و کار جنون به تغزُّل؛ تغزل ذاتِ هنر است. جنون سرچشمه هنر است و همه، از آن « زمزمه های بی خودانه » آغاز می شود که عاشق با خود دارد، در تنهایی. جنونش را می سراید، و این یعنی تغزل. باباطاهر را ببین! « عریان » است از لباس عقل، و همین جنون برای آنکه شاعر شود کافی است: مو آن رندُم که عصیان پیشه دیرُم به دستی جام و دستی شیشه دیرُم اگر تو بی گناهی، رو مَلک شو من از حوا و آدم ریشه دیرُم 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
اهل نظر اگر عقل را در برابر عشق نهاده اند از آن است که عقل اهل اعتبار است و درک و وصف، و محرم راز نیست. اگر منکر راز نشود، او را همین قدر می رسد که دریابد رازی هست، و دیگر هیچ. راز لایُدرک و لایوصَف است و بیرون از حدود اعتباراتِ عقل؛ چشمه ای است مکنون در ظلمات وادی حیرت. اما عقل از حیرت می گریزد. عقل گرفتار عالم حدوث است و از تفکر درقِدَم می گریزد، چرا که آن راز به تفکر گشوده نمی شود. 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
آنچه به درک و وصف درآید راز نیست و مگر چیزی هست که در وصف و درک نیاید؟ در این روزگار که روزگار غفلت زدگی است، کسی راز را باور ندارد. آنان به خود و عقل زمین گیر خود ایمان آورده اند و می پرسند: « مگر چیزی هم هست که در درک و وصف نیاید؟ » دانشمندان بر مسند حکما نشسته اند و همگان می انگارند که مرتبت انسان به میزان دانسته های اوست، حال آنکه اهل حکمت می دانند که اینچنین نیست؛ حکمت بر پرسش ها می افزاید، تا آنجا که حکیم عالَم را سراسر رازی نامکشوف ببیند و دریابد که حقیقت، مقصدِ وصول است نه حصول. بال های اشتیاق وصل را باید گشود، که با پای حصول نمی توان بر آسمان بَر شد. 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
دل بیت الاحزان است و از بیت الاحزان امید مدار که جز ناله حُزن بشنوی. یار، هجران گرفته است تا شوق وصل هماره باشد؛ اما هجران، شوق و حزن را با هم بر می انگیزاند. جهان بی حُزن گو مباد که جهان بی حزن جهان بی عشق است 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
عقل در جست و جوی نور است و راز، پرده نشین سیاهی های ناکجا آبادِ غیب هویت. آنجا عقل جز عِقالی بیش نیست، چرا که اهل تفکر است و گفته اند: تَفَکّرُوا فی الاءِ اللهِ و لا تَتَفَکّروا فی ذاتِ الله. آلاء الله حُجُب ذاتند و مرزی فی مابین عدم و وجود؛ از آن حیث که یار را جلوه می دهند آینه اند و از آن حیث که خود را می نمایانند حجابند و یار را محجوب می دارند. چشم عقل در حجاب می نگرد و از آینه غافل است. 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
تو می آیی و می بینم شهیدان باز می گردند وَ آوینی روایت می کند فتح نهایی را 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
تو می آیی و می گویند پیر می فروش آمد به دست میگساران می دهی فرمانروائی را 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
می‌دانم که نه دکتر داوری را می‌شناسی و نه می‌خواهی بشناسی. اما تو باید بدانی که شهید آوینی مظهر تمامیت فرهنگ انقلاب است و از بسیج تا حکمت تأویلی، از رزمنده‌های ساده و مردم عامی تا بزرگترین متفکر معاصر، از تو تا منِ هیچ ‌اندر هیچ، از من تا بزرگ‌ترین سرداران شهید، از شهدای گمنام تا گرامی‌ترین هنرمندان این روزگار، در وجود شهيد آوینی به وحدت می‌رسند. خیلی‌ها در مورد سید مرتضی حرف زده‌اند و خیلی حرف‌ها زده‌اند، اما این یک جمله را از هم‌دل و هم‌زبان او در عرصهٔ تفکر فلسفی بشنو؛ دکتر داوری می‌گوید: «فراموش می‌کنند وجود او را، اما عدم او را فراموش نمی‌کنند.» - نامه‌هایی به یک بسیجی | یوسفعلی میرشکاک 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
سید(مرتضی آوینی) یک حکیم تأویلی بود و بعد از مرادم سیدناالاستاد دکتر سید احمد فردید(قدس سره) و استادم دکتر رضا داوری اردکانی، نخستین کسی بود که توانست در تمام تار و پود من رخنه کند و مرا در برابر فهم شگرف خود از سینما و فلسفه و ادبیات و هنر مدرن به حیرت اندازد. گرفتار او شدم و این گرفتاری روز به روز بیشتر شد و هر روز من از یک طرف با حسرت، شاهد کمال یافتن شریعت و تقوای سید بودم و از طرف دیگر با حیرت، کمال یافتن طریقت و درخشش شکوهمند حقیقت تفکر او را نظاره می‌کردم تا روزی که خبر شهادت سید کمر روحم را شکست. -نامه‌هایی به یک بسیجی | یوسفعلی میرشکاک 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
جهان همین طور که هست ما را به شهود حقیقی بیرون از وجود که در عین حال همه وجود است دلالت می کند . مایستر اکهارت این حقیقت را « نا ـ چیز » می خواند، معنایی نزدیک به لَیسَ کَمِثِله شَیء. او می گوید هرگز نباید گفت که خدا دارای وجود است، زیرا که او عین وجود است. همین حقیقت را رودلف اوتو، متألّه آلمانی قرن نوزدهم و بیستم، « مطلقاً غیر » می خواند، معنایی نزدیک به « هو » آن سان که در نزد صوفیه وجود دارد. و اما این « مطلقاً غیر » به تعبیر امیر مؤمنان مَعَ کُلّ شَیءٍ لا بِمُقارَنَةٍ و غَیرُ کُلّ شَیءٍ لا بِمُزایَلَةٍ است، یعنی با هر چیزی است بی آنکه مقارن آن باشد و غیر هر چیزی است بی آنکه مقارن آن باشد و غیر هر چیز بی آنکه از آن دور باشد. 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
ما اشیا را چنان که هستند نمی بینیم، اگر چه حقیقت وجود ما – آنچه که هیدگر آن را «دازاین» می نامد – حضوری بی واسطه نسبت به حقیقت دارد. موجودات حجابهای وجود خویش هستند مگر آنکه آنها را همچون نشانه هایی تأویلی یا «کلمات» ببینیم. اگر این مبنای فلسفی را به این صورت بگیریم که «من هستم، پس فکر می کنم»، آنگاه نحوه تعقل انسان با نحوه وجود او تطابق پیدا می کند. حکمت هرمنوتیک نیز همین را می گوید. انسان به همین علت که « فکر می کند »، کلمه ای است واجد همه کلمات. وجود انسان قبل از خود و بعد از خود او، از هیچ تا همه چیز گسترده است 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
شهروندِ مطیع کسی است که وجود فردی اش مستحیل در جامعه ای است که پیرامون او وجود دارد. اعتراضی ندارد. استدلال های رسمی را می پذیرد و در صدق گفتار سیاستمداران تردید روا نمی دارد. تا آنجا تسلیم قوانین محلی است که عدالت را نه قبله قانون، که تابع آن می بیند. به آنچه فرا می خوانندش روی می آورد و از آنچه باز می دارندش پرهیز می کند. دروازه های گوش و چشم و عقلش برای پیام های پروپاگاندا باز است و مثلاً در ایران خودمان وقتی می شنود که «بانک فلان، بانک شماست »، باور می کند و پولش را در بانکی انبار می کند که جایزه بیش تری می دهد... و از این قبیل. و خوب! دهکده جهانی هم برای آنکه سر پا بماند به شهروندان مطیعی نیاز دارد که سرشان در آخور خودشان باشد 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com
دهکده جهانی واقعیت پیدا خواهد کرد، چه بخواهیم و چه نخواهیم. این حقیقت تنها ما را که شهروندان مطیعی برای این دهکده بزرگ نیستیم مضطرب نمی دارد و بلکه غرب را هم چه بسا بیش تر از ما به اضطراب می اندازد. ما شهروندان مطیعی برای دهکده جهانی نیستیم؛ این سخن نیاز به کمی توضیح دارد. 🔷 کانال شهید سید مرتضی‌ آوینی را دنبال کنید 🆔@aviny_com