✨ وصف مومن ✨
🌹🌹الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ....
کسانیکه به آیات ما ایمان آوردند و تسلیم بودند، (به آنها خطاب مى شود) شما و همسرانتان در نهایت شادمانى وارد بهشت شوید. ۶۹ و ۷۰ زخرف.
تفسیر: ایمان و تسلیم.
ایمان، اعتقاد حقیقی و راستین است و تسلیم، عمل مومن است در پیشگاه خداوند و تسلیم بودن در برابر اوامر الهی.
🍃 به آنها خطاب میشود وارد بهشت شوید (ادْخُلُوا الْجَنَّةَ). دعوت میهمان به بهترین مکان موجود.
🍃 دومین نعمت، بودن همسران مومن و بااخلاق در کنار هم است. همانطور که در دنیا کنار هم آرامش داشته و راضی و خشنود بوده اند، در آخرت هم کنار هم خواهند بود. چون بهترین همسران بهشتی، همسران باایمان و بااخلاقی هستند که در دنیا کنار هم بوده اند.
👈 سپس به نعمتهای دیگر بهشت اشاره شده که در اختیار آنان قرار می گیرد:
🌹يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ.....
( براى پذیرایى آنها) ظرفهاى طلایى و جامهاى (شراب طهور) را گرداگرد آنها مى گردانند. و در آنجا هر چه دلها مى خواهد و چشمها از آن لذت مى برد آماده است. و شما جاودانه در آن خواهید ماند. ۷۱ زخرف.
🍃 در سومین نعمت مى فرماید: ظرفها و جامهاى طلائى و جامها که بوسیلهء خدمتکاران مخصوص در اختیار بهشتیان قرار می گیرد. در بارهء این نعمت، تنها سخن از ظرف هاى طلا به میان آمده، و از غذا و نوشیدنى هاى آن بحثى نشده، احتمالا این بخاطر اینست که نوشیدنیها و غذاها در ذهن محبوس ما نمی گنجد.
🍃 و دربارهء چهارمین و پنجمین نعمت می فرماید: در بهشت آنچه دل مى خواهد و چشم از آن لذت مى برد موجود است.
🍃 ششمین نعمت که در پایان آیه بیان شده جاودانگی است (وَ أَنْتُمْ فِیها خالِدُونَ).
تا مبادا فکر زوال نعمت، خاطر آنها را مکدر سازد و از آینده نگران کند.
در اینجا براى اینکه روشن شود اینهمه نعمتهاى بهشتى را به بها مى دهند نه به بهانه، مى افزاید:
🌹وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ.
این بهشتى است که شما وارث آن مى شوید بخاطر اعمالى که انجام مى دادید. ۷۲ زخرف.
🌸 پیامبر فرموده اند:
هر که، بدون استثناء منزلگاهى در بهشت و منزلگاهى در دوزخ دارد، کافران منزلگاه دوزخى مؤمنان را به ارث مى برند، و مؤمنان جایگاه بهشتى کافران را.
نورالثقلین، ج۲، ص۱۰۳.
✔ تفسیر دیگری هم از این آیه شده و آن اینکه: آنچه دریافت مى دارند، در مقایسه با اعمالشان آنقدر برترى دارد که گوئى همه را بی زحمت از فضل الهى به دست آورده اند. بی زحمت مانند ارث.
🍃 و هفتمین نعمت:
🌹لَكُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ كَثِيرَةٌ مِّنْهَا تَأْكُلُونَ.
و در آن براى شما میوه هاى فراوان است که از آن مى خورید. ۷۳ زخرف.
پس از بیان نوشیدنیها، در آیه ای جداگانه، به میوه های بهشتی اشاره شده.
این بدلیل اهمیت میوه است.
✅ از خوردن میوه غافل نشویم. خود، اهل خانه و نیازمندان.
🌹🌹فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ.
پس بسوى خدا فرار کنید. ۵۰ ذاریات.
فرار بسوی پناهگاهی امن، زمانی اتفاق می افتد که وحشت و ترسی وجود دارد.
💚 مأمن و پناه، خداست......
وحشت و ترس چیست؟
گناه، ظلمت جهل، انحراف، غمها، غصه ها، نگرانیها، افسوسها، تنهائیها، دلتنگیها......
🌸 یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ، یا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ، یا ذُخْرَ مَنْ لا ذُخْرَ لَهُ، یا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ، یا کَهْفَ مَنْ لا کَهْفَ لَهُ، یا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ لَهُ، یا رُکْنَ مَنْ لا رُکْنَ لَهُ، یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ، یا جارَ مَنْ لا جارَ لَهُ، یا جارِیَ اللَّصیقَ یا رُکْنِیَ الْوَثیقَ، یا اِلهی...
ای تکیه گاه کسیکه تکیه گاهی ندارد، ای پشتوانهء کسیکه پشتوانه ندارد، ای ذخیرهء تهیدستان، ای نگهدار کسیکه نگهداری ندارد، ای پناهگاه کسیکه پناهگاهی ندارد، ای گنج بی گنجان، ای پایهء محکم کسیکه پایهء محکمی ندارد ای فریادرس کسیکه فریادرس ندارد، ای همسایهء بی همسایگان، ای همسایهء به من پیوسته، ای رکن استوار من، ای معبود من.....
فرازی از دعای زیبای مشمول.
🌹قُلْ مَن بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ عَلَيْهِ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ.
بگو: چه کسى حاکمیت همه موجودات را در دست دارد، و (به بى پناهان) پناه مى دهد، و نیاز به پناه دادن ندارد؟! ۸۸ مؤمنون.
🌸 در آستانهء انتخاباتی مهم، روایتی بسیار سودمند از پیامبر بزرگوار اسلام را بخوانیم در بیان شرایطی تلخ در میان امت اسلام، تا مبادا به آنها گرفتار شویم.
البته این شرایط یکبار در دورهء حکومت یزید در شام، در میان مسلمانان آن منطقه بوجود آمد و اسلام وارونه شد و در حال پیشرفت بود که منجر شد به واقعهء عظیم عاشورا.
و یکبار هم در دورهء حکومت پهلوی، با آن شرایط مواجه بودیم که به برکت انقلاب اسلامی، در هم شکسته شد.
و دوباره نزدیک بود در کشور، به آن شرایط مبتلا شویم اما شکر خدا نشد.
🌹🌹فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً ۖ فَقَدْ جَاءَ أَشْرَاطُهَا ۚ فَأَنَّىٰ لَهُمْ إِذَا جَاءَتْهُمْ ذِكْرَاهُمْ.
آیا کافران جز این انتظارى دارند که قیامت، ناگهان به سراغشان آید (آنگاه ایمان آورند؟)، در حالیکه هم اکنون نشانه هاى آن آمده است. اما هنگامیکه به سراغ آنها بیاید، ایمان آنها چه سودى خواهد داشت. ۱۸ محمد.
تفسیر: اشراطها، جمع شَرَط، به معنی علامت است. اشراط الساعة، اشاره به علامتها و نشانه های نزدیک شدن قیامت است. مهمترین و اولین این علامتها، به فرمودهء پیامبر بزرگوار اسلام، ظهور و بعثت آن حضرت است:
🌸 ایشان در عصر یک روز، نزدیک غروب، به اصحاب فرمودند: آنچه از دنیا گذشته نسبت به آنچه باقی مانده، مانند مقداری از امروز است که بر شما گذشته نسبت به آنچه از امروز باقی مانده. می بینید که جز مقدار کمی باقی نمانده است.
روح المعانی، ج۲۶، ص۴۸.
👈 👈 👈 در توضیح این آیهء شریفه، حدیثی جامع و کامل و بسیار مهم را از پیامبر بزرگوار اسلام در بارهء اشراط الساعة - علامات قیامت - با هم می خوانیم:
ابن عباس می گوید، در حجة الوداع، پیامبر، حلقهء درب کعبه را گرفتند و آیهء مذکور را خواندند و فرمودند:
👈 از نشانه های قیامت، تضییع نماز است. و پیروی از شهوات، تمایل به هوی پرستی، گرامی داشتن ثروتمندان، و فروختن دین به دنیاست. در این هنگام است که قلب مومن، از اینهمه زشتیها که می بیند، و توانایی تغییر آنرا ندارد، در درونش آب میشود مانند نمک در آب.
در آنزمان زمامدارانی ظالم، وزیرانی فاسق، کارشناسانی ستمگر و امنائی خائن بر مردم حاکم میشوند.
در آن هنگام زشتیها زیبا، و زیباییها زشت میشود، امانت به خیانتکار سپرده میشود و او خیانت می کند، دروغگو را تصدیق و راستگو را تکذیب می کنند.
در آنزمان حکومت به دست زنان و مشورت با بردگان خواهد بود ( مشورت با افراد بی اطلاع و بی خرد)
دروغ، ظرافت. و زکات، غرامت. و بیت المال، غنیمت محسوب میشود. مردم به پدر و مادر بدی می کنند یا نیکی نمی کنند، اما به دوستانشان نیکی می کنند.
در آنزمان زن با شوهرش شریک تجارت میشود. باران، کم و صاحبان لطف، خسیس و تهیدستان، حقیر شمرده میشوند.
در آن هنگام بازارها به یکدیگر نزدیک می گردد (یعنی افرادی در چند قسمت بازار و در چند نوع کالای متفاوت فعالیت میکنند و به اینصورت، بازار یا قسمت عمده ای از آن، به دست گروهی خاص می افتد)، یکی می گوید چیزی نفروختم، یکی میگوید سودی نبردم و همه زبان به شکایت و مذمت پروردگار می گشایند.
در آنزمان اقوامی به حکومت می رسند که اگر مردم سخن بگویند آنانرا می کشند و اگر سکوت کنند، همه چیزشان را مباح می شمرند. اموال آنها را غارت و احترامشان را پایمال و دلها را پر از دشمنی و وحشت می کنند.
در آنزمان، قوانینی از مشرق و مغرب می آورند و امت من متلون (و رنگارنگ) می گردد. وای در آنروز بر ضعفای امت (همانها که بخاطر ضعف ایمان، این قوانین را به میان امت پیامبر می آورند و کسانیکه، باز بخاطر همین ضعف ایمان، تحت تأثیر این قوانین بیگانه قرار می گیرند)، و وای بر آنها از عذاب الهی. آنان نه به صغیر رحم میکنند و نه احترام کبیر می گذارند، و نه گنهکاران را می بخشند. بدنهایشان همچون آدمیان است و قلبهاشان، قلوب شیاطین.
در آنزمان مردان به مردان، و زنان به زنان قناعت می کنند. و مردان، خود را شبیه زنان و زنان، خود را شبیه مردان می کنند. و زنان بر مرکب سوار شده و خودنمایی می کنند ( مرکب در آنروزها اسب بوده و امروز، خودرو. البته سوار شدن زن بر مرکب منع نشده، فقط نباید خودنمایی کند).
آنگاه فرموده است: لعنت خدا بر آنها.
تفسیر علی بن ابراهیم، ج۲، ص۳۰۷.
تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۳۴.
تفسیر صافی و تفسیر نمونه، ذیل همین آیه.
/ بخش دوم، فردا إن شاءالله/
🌹🌹 در تفسیر آیهء ۱۸ سورهء محمد، در پیغام قرآنی روز گذشته، بخش اول روایتی بسیار مهم را از پیامبر بزرگوار اسلام خواندیم که پیش بینی شرایط بسیار تلخی را در امت اسلامی فرموده اند.
شرایطی که اگر انتخاب هوشمندانه نداشته باشیم، شاهد آن خواهیم بود.
👈 بخش دوم:
در آنزمان، به تزئین مساجد می پردازند، مانند معابد یهود و نصارا. قرآنها را می آرایند بدون عمل به محتوای آن. مناره های مساجد، طولانی و صفوف نمازگزاران، فراوان اما دلها نسبت به یکدیگر دشمن و زبانها مختلف است.
درآنزمان پسران را با طلا تزیین می کنند و لباسهای ابریشمی و دیباج می پوشند و از پوست پلنگ برای خود لباس تهیه می کنند.
در آنزمان زنا آشکار می گردد، معاملات با غیبت و رشوه انجام می گیرد، دین را فرو می نهند و دنیا را بر می دارند.
در آنزمان طلاق، فزونی می گیرد و حدی برای خدا اجرا نمیشود. اما با این وجود به خدا ضرر نمی زنند بلکه خودشان زیان می کنند.
در آنزمان زنان، خواننده و آلات لهو و نوازندگی آشکار میشود و اشرار امتم به دنبال آن می روند.
در آنزمان حج، وسیله ای میشود برای تفریح یا تجارت یا ریا و تظاهر.
در آنزمان اقوامی پیدا میشوند که قرآن را برای غیر خدا فرامی گیرند و با آن همچون آلات لهو رفتار می کنند، و اقوامی روی کار می آیند که علم دین را برای غیر خدا فرامی گیرند (کسانیکه علم دین را فرا می گیرند برای ضربه زدن به دین).
فرزندان نامشروع، فراوان میشود و قرآن را بصورت غنا می خوانند و برای دنیا بر یکدیگر سبقت می گیرند.
در آنزمان پرده های حرمت دریده میشود، گناه، فراوان و بدها بر نیکان مسلط می گردند. فقر، فزونی می گیرد و مردم با انواع لباسها (و مقامها) بر یکدیگر فخر می فروشند. بارانهای بی موقع می بارد. قمار و آلات موسیقی را جالب می شمرند و امر به معروف و نهی از منکر را زشت می دانند بگونه ای که مومن در آنزمان از همهء امت، خوارتر است. قاریان قرآن و عبادت کنندگان، پیوسته به یکدیگر بدگویی می کنند و در ملکوت آسمان، آنها را افرادی پلید و آلوده می خوانند.
در آنزمان ثروتمند بر فقیر رحم نمی کند تا آنجا که نیازمندی در میان جمعیت به پا می خیزد و اظهار حاجت می کند و هیچکس چیزی در دست او نمی نهد.
سپس فرموده است: اینست معنی سخن پروردگار که فرمود فقد جاء اشراطها.
در این هنگام، سلمان فارسی از پیامبر سوال کرد، آیا واقعاً همهء اینها واقع خواهدشد؟! پیامبر فرمود: قسم به آنکه جانم در دست اوست، همهء اینها واقع خواهد شد.
تفسیر علی بن ابراهیم، ج۲، ص۳۰۷.
و تفسیر نورالثقلین، ج۵، ص۳۴.
و تفسیر صافی و تفسیر نمونه، ذیل همین آیه.
⚫ از فرمایشات حضرت باقرالعلوم، آقا محمدبن علی بن الحسین علیه السلام:
🖤 از سستی و بی قراری بپرهیز، که این دو، کلید هر بدی میباشند، کسیکه سستی کند، حقی را ادا نکند. و کسیکه بی قرار شود، بر حق صبر نکند.
بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۷۵.
🖤 تواضع، راضی بودن به نشستن در جایی است که کمتر از شأنش باشد، و به هر که رسیدی سلام کنی، و جدال را هر چند حق با تو باشد، ترک کنی.
بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۷۶.
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. برگرفته از کتاب ارزشمند انسان ۲۵۰ ساله 🌺
💚 دورهء امام محمد باقر علیه السلام ( ۱ )
دورهء امام باقر دقیقا ادامهء دورهء امام سجاد است. یعنی زمینه سازی برای اینکه امام بعد ایشان بتوانند حکومت اسلامی تشکیل دهند، اما با این تفاوت که حالا شیعه احساس وجود میکند و دعوت شیعی که پس از حادثهء کربلا بعلت خفقان و سخت گیری خلفا متوقف شده بود، اینک به برکت تلاشهای مخفیانه امام سجاد، در بسیاری از اقطار کشورهای اسلامی مخصوصا در حجاز و عراق و خراسان ریشه دوانده و قشر وسیعی را به خود متوجه ساخته است.
بزرگانی مثل طاووس یمانی، قتادة بن دعامه و ابوحنیفه و بسیاری بزرگان دیگر.
و اینک آوازهء دانش وسیع امام باقر، بزرگان را به سمت ایشان می کشاند و همه برای استفاده، یا برای احتجاج و مجادله به ایشان روی می آوردند.
خلفای مروانی هم که پس از ۲۰ سال اقتدار عبدالملک مروان، روی کار آمده بودند، چندان به کار تشیع نپرداختند و بیشتر به سرگرمی، و به جاه و جلال مشغول بودند. در نتیجه امام باقر و یارانشان تا حدودی از تعرضات آنها در امان بودند.
👈 صحبت در بارهء این امام همام زیاد است اما، امام خامنه ای در این کتاب ارزشمند، به دو نکته توجه بیشتری کرده اند:
یکی مبارزات امام باقر است با تحریف معارف و احکام اسلامی، و دوم عبارت است از تشکل.
مبارزه با تحریف یعنی چه؟
یعنی اینکه اسلام، احکام و معارفی دارد برای انسان و زندگی بشر که اگر همگان به آنها آگاهی داشته باشند، هرگز حکومتهای فسق و فجور، ستمگر و بیخبران از دین را تحمل نخواهند کرد لذا بیشترین اهتمام خلفا بر این بود که بوسیلهء چهره های مورد قبول مردم، احکام حکومت را تحریف کنند.
مثلا در بارهء《 اولی الامر 》که خداوند فرمان اطاعت از آنها را در قرآن فرموده، اینجور مردم را به باور رسانده بودند که اولی الامر کسی است که بتواند به مردم مسلط شود. این حرف آنقدر ناعاقلانه است که فقط با متصل کردن آن به دین میتواند مورد قبول عده ای واقع شود.
و یا خود خلفا زمانیکه احساس میکردند در میان مردم جایگاهشان محکم شده حرفی را که دوست داشتند، بنام اسلام به خورد مردم می دادند. و آنرا بصورت فرهنگ رایج در می آوردند. یک فرهنگ ضد اسلام.
💚 لذا امام باقر یک مبارزهء فرهنگی را آغاز نمود. یعنی باید ذهنها را عوض می کرد و راه را برای حکومت الهی هموار می نمود و بر حکومت شیطانی و طاغوت می بست.
راه بسیار دشواری پیش روی امام باقر بود اما ایشان بخوبی آنرا انجام دادند. با دیگران ارتباط می گرفتند و ذهنها را روشن می کردند بدون لحظه ای توقف.
کار دیگر حضرت عبارت است از تشکل.
تشکل یعنی چه؟
/إن شاءالله فردا/
🌺 حرکات امامان علیهم السلام برای تشکیل حکومت اسلامی. انسان ۲۵۰ ساله 🌺
💚 ادامهء دورهء حضرت امام باقر علیه السلام ( ۲ )
در پیغام روز گذشته خواندیم یکی از جنبهه های مبارزاتی حضرت باقر، مبارزه با تحریف احکام اسلام بود و دوم تشکل.
در مبارزه با تحریف، اذهان عمومی را که با خدعهء خلفا، به فرهنگ ضد اسلام گرایش پیدا کرده بودند، آشنا کردند به مکتب تشیع.
👈 اما تشکل:
دومین حرکت امام باقر در مبارزه با طاغوت، این بود که افراد و شاگردانی را تربیت کند و به نقاط مختلف بلاد اسلامی بفرستد بعنوان وکیل و نایب خود و آنها تبلیغات و تعلیمات آن حضرت را در میان مسلمانان بعهده بگیرند. و در زمان مقتضی با پیوستن آنها به یکدیگر تشکل عظیمی از شیعیان ایجاد شود.
🟢 👈 در روایات از این اصحاب امام باقر بنام اصحاب 《سِرّ و رازداران》 یاد شده مثل جابربن یزید جعفی و فضیل بن یسار.
سراسر دورهء نوزده سالهء امامت امام باقر از لحظهء شهادت پدر در سال ۹۵ که در حضور فرزندان، امام باقر را بعنوان جانشین خود اعلام فرمود تا سال ۱۱۴ که شهادت ایشان است، تماما احیاء فرهنگ اسلامی است و تعلیم و تربیت شاگردان بزرگی که تشکل شیعی را منسجم کنند برای ایجاد حکومت شیعی بدست امام صادق.
👈 اصحاب سِرّ، در مناطق مختلف مسلمان نشین تحرک داشتند، از مدینه و کوفه تا مناطق دورتر از شام، مرکز حکومت بنی امیه و خراسان.
👈 داستان جالبی از جابر جعفی یکی از اصحاب سِرّ امام باقر بخوانیم تا با معنای واقعی رازداری و سختیهایی را که این اصحاب تحمل کرده اند تا راز امام باقر برملا نشود، بیشتر آشنا شویم:
نعمان بن بشیر می گوید با جابر در سفر حج همراه بودم. در راه بازگشت به کوفه، در بین راه یک نفر نامه ای به او داد. جابر نامه را بوسید و خواند و چهره اش گرفته شد و در ادامهء راه شادمان نبود. به کوفه رسیدیم. فردای آن روز برای عرض ادب خدمت جابر رسیدم که با منظرهء شگفت آوری روبرو شدم:
جابر بر نی سوار بود و گردنبندی از استخوان گوسفند بر گردن داشت و شعرهای بی سر و ته می خواند و می دوید.
نگاهی به من کرد و هیچ نگفت. کودکان دور او را گرفته و بازی می کردند. و مردم به یکدیگر می گفتند جابر دیوانه شده.
در آنزمان هشام بن عبدالملک، خلیفهء وقت به حاکم کوفه نوشته بود، مردی بنام جابربن یزید جعفی را پیدا و گردن بزن. وقتی حاکم کوفه سراغ او را گرفت همه گفتند از حج برگشته و دیوانه شده. او را یافت و همانگونه دید که مردم می گفتند.
این یعنی رازداری برای پیشوا.
در اواخر زندگی امام محمد باقر، یکبار حکومت وقت ایشان و فرزندشان امام صادق را احضار کرد. این دو بزرگوار به شام رفتند که پایتخت امویها بود.
خلیفه، قبل از حاضر شدن این بزرگواران در جلسهء، حاضرین را آماده کرده بود برای تهمت زدن و شماتت امام باقر.
آنچه در آنجا رخ میدهد بسیار خواندنی است.
/فردا إن شاءالله/
خداوندا! در روز عرفه خود را برای شناخت و درک قربانگاه گناهانم آماده می کنم....
قربانگاه عادتهای زشت و ناپسند، قربانگاه نافرمانیها و طغیان در پیشگاه ذات اقدست.
قربانگاه فرمانبرداری از شیطان.
روز عرفه معرفی توانائیهای انسان است برای قرار گرفتن در مسیر درست بسمت تعالی....
بسوی قرب الهی.
و چه زیبا اباعبدالله، راهی شد.....
نه به قربانگاه گناه، او با همهء هستیش بسمت قربانگاه عشق راهی شد.
دعای عرفه 💚
السلام علیک یا اباعبدالله.
🌺 عرفه، روز شناخت.
شناخت خداوند و شناخت توانائیهایی که به انسان عطا فرموده تا بتواند در برابر گناه و پلیدی مقاومت کند و خود را پاک سازد 🌺
👈 آیا امام حسین، حج خود را نیمه تمام گذاشت و به کربلا عزیمت نمود؟
هیچکس مجاز نیست عمل حج را نیمه تمام رها کند و اگر کسی احرام ببندد بر او واجب است تا پایان کار، اعمال حج را انجام دهد.
🟢 امام حسین اواخر ماه رجب سال ۶۰ بسمت مکه حرکت کرده و اوائل شعبان به مکه رسیدند.
و چون هر کسیکه میخواهد وارد شهر مکه شود باید احرام ببندد، لذا اباعبدالله هم قبل از ورود به شهر مکه محرم شده و عمرهء مفرده بجا آوردند.
اگر ایشان تصمیم داشتند که حج تمتع را انجام دهند باید دوباره محرم می شدند اما در هیچ جایی از تاریخ ثبت نشده که ایشان به مواقیت رفته و دوباره محرم شده اند.
اصولا ایشان در آن ایام تصمیم به انجام حج تمتع نداشتند. 👇
🟩 از آنجائیکه قبل از فرا رسیدن ماه ذی الحجه، نامه های فراوانی از کوفه به امام حسین رسیده و از ایشان برای تشکیل حکومت شیعی دعوت کرده بودند، لذا امام حسین هیچ تصمیمی برای انجام فریضهء حج تمتع نگرفته و احرام نبستند و آماده می شدند برای عزیمت به کوفه.
🟩 اما اینکه چرا ایشان روز هشتم ذی الحجه مکه را بسمت کوفه ترک کردند به این دلیل بود که در این ایام، همهء مسلمانانی که برای انجام فریضهء حج به مکه عزیمت کرده اند در آن سرزمین جمع هستند و امام حسین بخوبی می توانستند علل خروج از مدینه و سفر به کوفه را برای مردم بیان کنند.
و البته اینکه ایشان در آن ایام، احرام نبسته و آمادهء حج نشدند توجه مردم را بیشتر بسوی ایشان جلب کرده و همه کنجکاو شدند که پسر پیامبر چرا در همچین ایامی در مکه آمادهء حج نمیشود؟!!
✅ بخشی از خطبهء امام حسین که در هفتم ذی الحجه ایراد فرموده اند و نشان می دهد حضرت احرام نبسته و تصمیم به خروج از مکه قبل از روزهای انجام مناسک حج را داشته اند:
مرگ برای فرزندان آدم همانند گردنبند بر گردن دختران جوان است، اشتیاق من برای دیدار پدر و جدم و رفتگان خاندان، همانند اشتیاق یعقوب برای دیدار یوسف است.
گویا میبینیم درجایی که برای کشتنم مقرر شده گرگها بند بند مرا از هم جدا میکنند و فرار از آن نیست و بر بلاهای او صابریم و او اجر ما را کامل خواهد کرد پس کسی که حاضر است ایثار کند و جانش را در این راه بدهد و با ما بیاید، بداند که من فردا حرکت میکنم إن شاء الله.
( با توضیح اینکه حاجیان، روز هشتم ذی الحجه احرام می بندند و آمادهء انجام مناسک میشوند. و روز هفتم که امام حسین از مردم دعوت بعمل آوردند هنوز کسی احرام نبسته بود و می توانستند با امام، همراه شوند).
👈 و حالا در روزهای بسیار مهم هشتم و نهم و دهم ذی الحجه، جای خالی پسر پیامبر و کاروان ایشان و هزاران نفر از مردم که همراه ایشان قصد کوفه را کرده بودند بخوبی دیده میشد و این سوال که چرا اباعبدالله با خلیفه مخالف است، پررنگتر گشته و ذهنها را به خود مشغول می کرد.
◾ متاسفانه، مسلم بن عقیل که برای حصول اطمینان از عزم کوفیان به آنجا سفر کرده بود و البته نامه ای در تایید دعوتنامه ها در ۱۱ ذی القعده برای امام حسین فرستاده بود در همین هشتم ذی الحجه به شهادت رسید و خبر شهادت او در بین راه مکه به کوفه، به امام حسین رسید و همهء مردمی که ایشان را همراهی می کردند، از ادامهء سفر دست کشیده و کاروان امام حسین را ترک کردند.
فقط خانواده و یاران امام که از مدینه همراه ایشان بودند باقی ماندند.
⚫ سلام بر محرم....
گرچه محرم، ماه غم و عزاداری بر مصیبت عظمای جنایات وارده بر امام حسین و کاروان ایشان است، اما این عزاداریها به شیعیان ایشان انرژی و انگیزهء مضاعف می دهد برای ایستادگی و مقاومت، و عزم جنگ و مبارزه با دشمنان.
🟢 به تعبیری میتوانیم اولین نقطهء آغاز حرکت امام حسین بسمت کربلا و مصیبت عظمای شهادت ایشان و اسارت خانوادهء حضرت را روز بزرگ غدیر خم بدانیم.
با بزرگداشت عید غدیر، این روز را احیاء کنیم و به معرفی بهتر علل حرکت امام حسین و درک بیشتر آن بپردازیم.
✨ از اعمال عصر روز عرفه و شب عید قربان✨
🌸 قبل از غروب روز عرفه، دعای عشرات بخوانید.
اقبال، ص۴۱۶.
🌸و دعای:
يَا رَبِّ إِنَّ ذُنُوبِي لاَ تَضُرُّكَ وَ إِنَّ مَغْفِرَتَكَ لِي لاَ تَنْقُصُكَ فَأَعْطِنِي مَا لاَ يَنْقُصُكَ وَ اِغْفِرْ لِي مَا لاَ يَضُرُّكَ.
اقبال، ص۴۲۰.
🌸 و همچنین دعای:
اَللَّهُمَّ لاَ تَحْرِمْنِی خَیْرَ مَا عِنْدَکَ لِشَرِّ مَا عِنْدِی فَإِنْ أَنْتَ لَمْ تَرْحَمْنِی بِتَعَبِی وَ نَصَبِی فَلاَ تَحْرِمْنِی أَجْرَ الْمُصَابِ عَلَى مُصِیبَتِهِ.
اقبال، ص۴۲۰.
🌸 و شب عید قربان را احیاء بدارید به عبادت و به نماز.
اقبال، ص۴۲۱.
🌸 و این دعا را بخوانید:
یَا دَائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّهِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّهِ یَا صَاحِبَ الْمَوَاهِبِ السَّنِیَّهِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرَى سَجِیَّهً وَ اغْفِرْ لَنَا یَا ذَا الْعُلَى فِی هَذِهِ الْعَشِیَّهِ.
مصباح کفعمی، ص۶۴۷.
🌸 و زیارت اباعبدالله، اگر مقدور نشد، زیارتنامهء ایشان از راه دور.
اقبال، ص۴۲۱.
🌸 روز عید قربان، نماز عید با کیفیت نماز عید فطر.
زادالمعاد، ص۳۱۹.
🌸 و روز دهم و یازدهم، این تکبیر را تکرار کنید:
اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا؛ اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَْنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا.
کافی، ج ۴، ص ۵۱۷.
🌹🌹قَالَ نُوحٌ رَبِّ إِنَّهُمْ عَصَوْنِی وَاتَّبَعُوا مَنْ لَمْ یَزِدْهُ مَالُهُ وَوَلَدُهُ إِلَّا خَسَارًا.
نوح عرض کرد پروردگارا! آنها نافرمانی من کردند، و از کسانی پیروی نمودند که اموال و فرزندانشان چیزی جز زیانکاری بر آنها نیفزوده. ۲۱ نوح.
● کاش با انتخاب ما کسانی بر سر کار نیایند که اموال و فرزندانشان جز خسارت و زیان، چیزی برای ما ندارند.