🖤 تسلیت ماه محرم الحرام 🖤
✨ وصف مومن ✨
چند روز گذشته در بارهء دو بهشت بالاتر خواندیم. در این پیغام قرآنی در بارهء دو بهشت پائین تر می خوانیم:
🌹🌹وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ...
و پایین تر از آنها، دو باغ بهشتى (دیگر) است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۶۲ و ۳ الرحمن.
تفسیر: در ادامهء بحث گذشته که، پیرامون دو بهشت خائفان، با ویژگیهاى والا سخن مى فرمود، در این آیات از دو بهشت مى فرماید که، در مرحلهء پائین ترى قرار دارند و طبعاً براى افرادى هستند که، در سطح پائین ترى از ایمان و خوف از پروردگار می باشند. و به تعبیر دیگر، هدف، بیان وجود سلسله مراتب به تناسب ایمان و عمل صالح است.
🌸 پیامبر گرامى اسلام در تفسیر این آیه فرموده اند:
دو بهشت است که بناى آنها و هر چه در آنهاست از نقره است، و دو بهشت است که بناى آنها و هر چه در آنهاست از طلا است (تعبیر به طلا و نقره، اشاره به تفاوت ارزش مواهب آنهاست).
مجمع البیان، ذیل همین آیات.
🌸 امام صادق علیه السلام در تفسیر همین آیه فرموده اند:
نگو بهشت یکى است، چرا که خداوند مى فرماید: غیر از آن دو بهشت، دو بهشت دیگر است. و نگو، درجهء واحدى است، چرا که خداوند مى فرماید: درجاتى است که بعضى بالاتر از بعضی دیگر است و این تفاوت بخاطر اعمال مى باشد.
مجمع البیان، ذیل همین آیات.
🌸و باز در حدیثی دیگر از پیامبر بزرگوار اسلام آمده:
دو بهشت از طلا است براى مقربان، و دو بهشت از نقره براى اصحاب الیمین. درالمنثور، ج۶، ص۱۴.
👈 چنانکه در آیات ۷ تا ۱۱سورهء واقعه می خوانیم:
🌹وَكُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً....
و شما (در قیامت) سه گروه خواهید بود. (نخست) سعادتمندان و خجستگان (اصحاب یمین)، چه سعادتمندان و خجستگانى! گروه دیگر شقاوتمندان و شومانند (اصحاب شمال)، چه شقاوتمندان و شومانى! و (سومین گروه) سبقت گیرندگان از سبقت گیرندگانند (السابقون السابقون: سبقت گیرنده در عمل خیر)، آنها مقربانند!
👈 سپس در ادامهء آیات الرحمن، پنج ویژگى دو بهشت پایین تر را می فرماید که بعضى با آنچه دربارهء دو بهشت بالا گفته شد، شباهت دارد و بعضى متفاوت است، که إن شاءالله در پیغام فردا می خوانیم.
✨ حدیث ۱۲۹۴ نهج الفصاحه ✨
🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند :
هشت گروهند که در قیامت از همهء خلق خدا منفورترند.
اول) دروغگویان.
دوم) متکبران.
سوم) آنها که دشمنی برادران خود را در دل دارند ولی وقتی آنها را ببینند گشاده رویی کنند.
چهارم) آنها که وقتی بسوی خدا و پیغمبر دعوت شوند، کُند باشند و همینکه بسوی شیطان دعوت شوند، تند باشند.
پنجم) آنها که وقتی به چیزی از دنیا طمع میکنند حتی اگر شده بوسیلهء قسم آنرا برای خود جلب میکنند اگر چه به آن حق نداشته باشند.
ششم) سخن چینان.
هفتم) آنها که به هر طریقی میان دوستان جدایی اندازند.
و هشتم) کسانیکه بر بیگناهان از پا افتاده ستم کنند.
اینها را خداوند کثیف میشمرد 💫
🌸 مورد هشتم، همان است که پیامبر بزرگوار اسلام در حدیث ۲۹۸ نهج الفصاحه، فرموده اند:
خشم خدا بسیار سخت است بر آن کسیکه بر بینوایی ستم کند که جز خدا پناهی ندارد.
👈 همهء کسانیکه به دلیلی، در موضع ضعف هستند و قدرت دفاع از خود ندارند، بینوایانی هستند که جز خدا پناهی ندارند:
کودکان، نوجوانان، سالمندان، بیماران، فقرا، اسرا، بسیاری از زنان، تا.........حیوانات و گیاهان.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
🖤 تسلیت تاسوعای حسینی 🖤
✨ وصف مومن ✨
👈 در ادامهء توصیف نعمتهای دو بهشت پایین تر فرموده اند:
🌹🌹مُدْهَامَّتَانِ...
هر دو خرّم و سرسبزند. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! در آنها دو چشمهء جوشنده است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۶۴ تا ۶۷ الرحمن.
تفسیر: مُدْهامَّتانِ، به معنى سبز پر رنگ است، نشانهء نهایت شادابى و طراوت گیاهان و درختان و بیانگر نهایت خرمى آن دو بهشت.
👈 سپس فرموده اند:
🌹فِيهِمَا فَاكِهَةٌ وَنَخْلٌ وَرُمَّانٌ...
در آنها میوه هاى فراوان و درخت خرما و انار است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۶۸ و ۹ الرحمن.
فاکِهَة، همهء انواع میوه را شامل مى شود، و اهمیت میوه سبب شده که از میان تمام غذاهاى بهشتى روى میوه ها تکیه شود، و اهمیت خرما و انار سبب شده از میان تمام میوه ها، این دو میوه را نام برد.
چرا بجاى خرما، درخت نخل گفته شده، ولى در مورد انار نام خود میوه آمده است؟
درخت نخل علاوه بر میوه اش از جهات مختلف مورد استفاده است. از برگهاى نخل انواع وسائل زندگى، از فرش گرفته تا کلاه و لباس و وسیلهء حمل و نقل مى بافند، و از الیاف آن هم استفاده هاى مختلف مى کنند. بعضى از قسمتهاى آن خواص داروئى دارد، و حتى از تنهء آن بعنوان ستون براى بعضى عمارتها یا پل براى عبور از نهرها استفاده مى شود. و در بارهء نیروبخشی این میوه، آیهء ۲۵ سورهء مریم کافیست. آنجا که خداوند بعد از وضع حمل حضرت مریم به او فرمود تا خرمای تازه بخورد.
👈 فرمایش پیامبر بزرگوار اسلام در بارهء انار:
سَیِّدُ الْفاکِهَة.
بحارالانوار، ج۶۶، ص۱۶۳.
✔ علم هم فواید فراوانی برای این میوه بیان می کند، از جمله قدرت پاک کنندگى و تصفیهء خون، وجود مقدار قابل ملاحظه اى ویتامین ث در آن، تقویت معده، دفع تبهاى صفرائى و یرقان، و فواید دیگر.
🌸امام صادق فرموده اند: به کودکان خود انار دهید که موجب رشد سریع آنهاست.
بحارالانوار، ج۶۶، ص۱۶۴.
🌸و در حدیث دیگرى فرموده است:
زودتر به سخن مى آیند.
همان مدرک، ص۱۶۵.
🌸و در حدیثی دیگر، امام باقر و امام صادق فرموده اند:
هیچ میوه اى در روى زمین نزد رسول خدا محبوبتر از انار نبود.
اصول کافی، ج۶، ص۳۵۲.
دو نعمت دیگر، در پیغام فرداإن شاءالله.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
هدایت شده از هیئت مجازی
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆امشبی را شهِ دین در حرمش
مهمان است..
مکن ای صبح طلوع..
@heyate_majazii
🖤 تسلیت عاشورای حسینی 🖤
✨ وصف مومن ✨
سه نعمت از نعمتهای دو بهشت پایین تر را در پیغام قرانی روز گذشته خواندیم.
دو نعمت دیگر:
🌹🌹فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ...
و در آن باغهاى بهشتى زنانى نیکوخلق و زیبایند. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! حوریانى که در خیمه هاى بهشتى مستورند! پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! هیچ انس و جن پیش از ایشان با آنها تماس نگرفته. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۷۰ تا ۷۵ الرحمن.
تفسیر: خَیْر، غالباً در مورد صفات نیک و جمال معنوى به کار مى رود و حُسن غالباً در زیبائى و جمال ظاهر.
پس خَیْراتٌ حِسان، به معنی جمال صورت و جمال سیرت است. به این معنی که آنچه خوبان همه دارند آنها تنها دارند.
و در ادامهء توصیف این حوریان بهشتى اضافه مى فرماید: آنها حوریانى هستند که در خیمه هاى بهشتى مستورند (حُورٌ مَقْصُوراتٌ فِى الْخِیامِ).
حور، جمع حوراء به معنی بسیار زیبا و بی نقص است.
و مَقْصُورات، اشاره به اینست که، آنها تنها تعلق به همسرانشان دارند و از دیگران مستور و پنهانند.
خِیام، هم جمع خیمه است، اما خیمه هایی که از نظر وسعت و زیبایی در ذهن نمی گنجد.
👈 آیهء بعد، توصیف دیگرى است دربارهء حوریان بهشتى، مى فرماید: هرگز پیش از این هیچ جن و انسی با آنها تماس نگرفته (لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَ لا جَانٌّ).
✅ قبلا خواندیم که حوری بهشتی، زن و مرد است. و خواندیم مردان و زنان باایمان که به بهشت راه پیدا میکنند، الویت همسر بهشتی، همسران خودشان هستند که در دنیا کنار هم زندگی خوبی داشته اند 👇👇
🌹جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ.
(همان) باغهاى جاویدان بهشتى که همراه پدران و همسران و فرزندان صالحشان، وارد آن مى شوند. و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى گردند. ۲۳ رعد.
👈 و همچنین:
🌹رَبَّنَا وَأَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدتَّهُمْ وَمَن صَلَحَ مِنْ آبَائِهِمْ وَأَزْوَاجِهِمْ وَذُرِّيَّاتِهِمْ ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ.
(دعای ملائک) پروردگارا! آنها را در باغهاى جاویدان بهشتى که به آنها وعده فرموده اى وارد کن و، (همچنین) از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، به یقین تو توانا و حکیمى. ۸ غافر.
✅ سپس آخرین نعمت را می فرماید:
🌹مُتَّكِئِينَ عَلَىٰ رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ...
این در حالى است که بهشتیان بر تختهایى سبز رنگ بسیار ممتاز و زیبا تکیه زده اند. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۷۶ و ۷ الرحمن.
👈 رَفْرَف، به پارچه هاى زیباى رنگارنگ که، بى شباهت به منظرهء باغها نیست، اطلاق شده.
عَبْقَرِى، در اصل به معنى هر موجود بى نظیر یا کم نظیر است.
حسان، هم جمع حَسَن به معنى خوب و زیباست.
به هر حال، این تعبیرات همه، حاکى از اینست که، بهشت همه چیزش ممتاز است. میوه ها، غذاها، قصرها، فرشها و خلاصه هر چیزش در نوع خود بى نظیر و بى مانند است. البته باید گفت، این تعبیرات هرگز نمى تواند آن مفاهیم بزرگ و بى مانند را در خود جاى دهد، و تنها می تواند قطره ای از ان دریای بیکران را در ذهن ما ترسیم مى کند.
سپس براى آخرین بار (و سى و یکمین مرتبه) از انس و جن و از تمام افراد سوال می کند که کدامین نعمت از نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید ؟! (فَبِأَىِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ).
💚 👈 آیا چنین خدایی شایستهء بهترین حمدها و بزرگترین سپاسگزاریها نیست؟؟
پس در آخرین آیه می خوانیم:
🌹تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ.
پربرکت و زوال ناپذیر است نام پروردگار صاحب جلال و بزرگوار تو. ۷۸ الرحمن.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
هدایت شده از خبر فوری
16.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️مقتل خوانی تکاندهنده شهید آیت الله حکیم به زبان عربی و زیرنویس فارسی
#محرم #مقتل_خوانی
@AkhbareFori
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا.
به یقین براى پرهیزگاران نجات و رستگارى بزرگى است. ۳۱ نبا.
تفسیر: مَفازاً، اشاره به پیروزى عظیم و رسیدن به خیر و سعادت بزرگى دارد.
👈 سپس به شرح اوصاف بهشت پرداخته، می فرماید:
🌹حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا...
باغهایى سرسبز، و انواع انگورها، و حوریانى بسیار جوان و هم سن و سال. ۳۲ و ۳۳ نبا.
👈 حدیقه، به زمینى مى گویند که داراى آب است همچون حدقهء چشم که همیشه آب در آن وجود دارد.
و اینکه از بین تمام میوه ها به انگور اشاره شده، بخاطر مزایاى فوق العاده اى است که این میوه در میان میوه ها دارد. انگور، علاوه بر اینکه از نظر خواص، یک غذاى کامل محسوب مى شود و مواد غذائى آن بسیار نزدیک به شیر مادر است، دو برابر گوشت در بدن ایجاد حرارت مى کند. انگور داراى خاصیت ضد سم، مفید براى تصفیه خون، دفع رماتیسم، نقرس، و عامل مبارزه با افزایش اورهء خون است. اضافه بر اینها، انگور اعصاب را تقویت کرده، تولید نشاط مى کند، و بخاطر داشتن انواع ویتامینها به انسان نیرو و توان مى بخشد.
👈 پس از اشاره به همسران بهشتی، در آیهء بعد، چهارمین نعمت بهشتى را که در انتظار پرهیزگاران است بیان می فرماید:
🌹وَكَأْسًا دِهَاقًا.
و جامهایى لبریز و پیاپى (از شراب طهور). ۳۴ نبأ
👈از آنجا که سخن از جام و شراب، معنى نامطلوبی را که در دنیا دارد به ذهن می رساند، بلافاصله مى افزاید:
🌹لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا.
در آن جا نه سخن لغو و بیهوده اى مى شنوند و نه دروغى. ۳۵ نبأ
شراب دنیا عقل را مى زداید، هوش را از سر مى برد، و انسان را به بیهوده گوئى و سخنان ناموزون وا مى دارد، اما شراب طهور بهشتى، به انسان، روح، عقل و نور و صفا مى بخشد.
👈 و در پایان ذکر این نعمتها به نعمت معنوى دیگرى اشاره مى کند که از همه بالاتر است. مى فرماید:
🌹جَزَاءً مِّن رَّبِّكَ عَطَاءً حِسَابًا.
این پاداشى است از سوى پروردگارت و عطیه اى است مطابق (اعمالشان).
✅ چه بشارت و نعمتى از این برتر و بالاتر که بندهء ضعیف، مورد نوازش، الطاف و محبتهاى مولاى کریم خود قرار گیرد، او را اکرام کند، بزرگ دارد، و خلعت بخشد.
واژهء حِساباً به عقیدهء بسیارى از مفسران در اینجا به معنى کافِیاً، مى باشد، چنانکه گاه گفته مى شود: أَحْسَبْتُ یعنى آنقدر به او بخشیدم که گفت، حسبى (کافى است).
✅ عطایاى الهى با آنکه جنبهء تفضل دارد، در عین حال روى حساب اعمال است، یعنى تفضلات و عطایاى خداوند، تناسب با اعمال صالحهء انسانها دارد، لذا در آیاتی پاداش بعضی مومنین را فرموده ده برابر، و برای بعضی هفتصد برابر و برای بعضی، از آنهم بیشتر است.
اما وصف پروردگار بزرگ:
🌹رَّبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمَٰنِ ۖ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا.
همان پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آن دو است. همان پروردگار رحمان. و (در آنروز) هیچکس حق ندارد بى اجازهء او سخنى بگوید (یا شفاعتى کند). ۳۷ نبا.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ...
به یقین، متقین در باغها و نهرهاى بهشتى جاى دارند. در جایگاه صدق نزد خداوند مالک مقتدر. ۵۴ و ۵ قمر.
تفسیر: نَهَر، و همچنین نَهْر، هر دو به معنى مجراى آب فراوان است و به همین مناسبت گاهى به فضاى گسترده، یا فیض عظیم و نور گسترده هم، نَهْر گفته میشود.
🌸 اما در مورد این آیه، پیامبر بزرگوار فرموده اند:
النَّهْرُ الْفَضاءُ وَ السَّعةُ لَیْسَ بِنَهْرً جار:
نهر به معنى فضا و گستردگى است نه به معنى نهر جارى.
تفسیر درالمنثور، ج۶، ص۱۳۹.
👈 سپس برای این جایگاه متقین، دو ویژگى بیان شده که همهء امتیازات در آن جمع است.
💚 نخست اینکه، آنجا جایگاه صدق است و هیچگونه باطل و بیهودگى در آن راه ندارد، سراسر حق است و تمام وعده هاى خداوند دربارهء بهشت در آنجا عینیت پیدا مى کند، و صدق آنها آشکار مى شود.
💚 دیگر اینکه، در جوار و قرب خداست، همان چیزى که از کلمهء عِندَ (به معنی نزد) استفاده مى شود که، اشاره به نهایت قرب و نزدیکى معنوى است، نه جسمانى، آن هم نسبت به خداوندى که هم مالک است و هم قادر، هر گونه نعمت و موهبتى در قبضهء قدرت، و در فرمان حکومت و مالکیت اوست، و در پذیرائى این میهمانان گرامى فروگذار نخواهد کرد، و تنها خودش مى داند چه مواهبى براى آنها آماده ساخته است.
💚 اما دو نام مقدس ملیک و مقتدر. گفته شده اگر خداوند را با این دو نام صدا بزنیم، تأثیر عمیقى در اجابت دعا دارد:
أَللّهُمَّ إِنَّکَ مَلِیْکٌ مُقْتَدِرٌ، ما تَشاءُ مِنْ أَمْر یَکُونُ.
خداوندا! حقیقتا تو ملیک و مقتدری، و در هر چه بخواهی، امرت نافذ است.
روح المعانى ، ج ۲۷، ص ۸۳.
👈 اما سخنان مهم حضرت امیر در باب استجابت دعا:
🌷بخشی از سی و یکمین نامهء حضرت است خطاب به امام حسن مجتبی و مومنین 🌷
حاجتت را به خدا عرضه کن و ذات و حقیقت نفس خويشتن را در پيشگاه او بگستران و غصه ها و اندوه های خود را به بارگاه او بيان کن و برطرف شدن سختیهايت را از او بخواه و برای همهء امور زندگيت از او ياری بطلب و از خزائن رحمت او عطايايی را مسئلت نما که جز او نتواند آنها را به تو عنايت فرمايد از فزونی عمرها و صحت بدنها و گسترش روزيها.
سپس خداوند متعال کليدهای گنجينه های نعمتهايش را در اختيا تو قرار داده با اجازه و رخصت در مسئلت از او.
هر وقت بخواهی درهای نعمت او را به وسيلهء دعا به روی خود باز کن و انبوه رحمتش را بسوی خود سرازير نما.
پس تاخير اجابت دعايی که به بارگاه خداوند نموده ای نااميدت نسازد، زيرا عطای الهی به قدر نيت است. و گاهی اجابت دعا برای بزرگتر نمودن پاداش دعاکننده و فراوان بودن عطای آرزوکننده به تأخير می افتد. بسا باشد که چيزی را از خدا مسئلت نمايی ولی آن خواسته به تو داده نمی شود، ولی در مقابل، بهتر از آن درخواست، يا در اين دنيا و يا در آخرت نصيبت می گردد. يا آن خواسته به جهت آنچه که برای تو بهتر است از تو برمی گردد.
پس چه بسا که آنچه مسئلت نموده ای، اگر به تو داده شود، دينت از بين می رود.
پس تو خيری را از خدا مسئلت کن که زيبايی اش برای تو بماند و وبالش از تو دور گردد.
پس مال، چيزی است که نه آن برای تو می ماند و نه تو برای آن 🌷🌷
(ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخرة حسنه و قنا عذاب النار).
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این آقا قدرت کنترل هیجانات خود را ندارد.
از خشم او در تبلیغات انتخاباتی دیدیم تا شادی او در روز رای گیری.
حالا هم هیجان پیروزی 👇
شیعه بودن امتیازی ندارد.
نمی توانید در این جامعه به شیعه، امتیاز ندهید.
✨ وصف مومن ✨
🌹كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ...
هرکس در گرو اعمال خویش است. مگر اصحاب یمین. ۳۸ و ۹ مدثر.
تفسیر: رَهِیْنَه، از رهن به معنى وثیقه است. یعنی وجود انسان در رهن اعمال اوست. هنگامى که تکالیفش را انجام دهد آزاد مى گردد و گرنه در قید اسارت باقى خواهد ماند.
✅ مگر اصحاب یمین که از قید این اسارت آزادند. آنها در پرتو ایمان و عمل صالح، غل و زنجیرهاى اسارت را شکسته اند، و بى حساب وارد بهشت مى شوند.
آنها کسانى هستند که داراى ایمان و عمل صالحند، و اگر گناهان مختصرى داشته باشند تحت الشعاع حسنات آنهاست، و به حکم (اِنَّ الْحَسَناتَ یُذْهِبْنَ السَّیِّئات. ۱۱۴ هود)، اعمال نیکشان اعمال بد را مى پوشاند، و یا بدون حساب وارد بهشت مى شوند و یا اگر حسابى داشته باشند سهل و ساده و آسان است، همانگونه که در آیات ۷ و ۸ سورهء انشقاق آمده است:
🌹فَأَمّا مَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ / فَسَوْفَ یُحاسَبُ حِساباً یَسِیراً:
اما کسیکه نامهء اعمالش به دست راست او داده شده، حساب او آسان خواهد بود.
👈 👈 سپس از گفتگوی بهشتیان با مجرمان می فرماید:
🌹فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُون...
آنها در باغهاى بهشتى اند، و از مجرمان سؤال مى کنند. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! ۴۰ و ۴۱ و ۲ مدثر.
✔ پس رابطه میان بهشتیان و دوزخیان به کلى قطع نمى گردد، بهشتیان مى توانند از عالم خود وضع دوزخیان را مشاهده، و با آنها گفتگو کنند.
⚫ 👈 👈 دوزخیان در پاسخ به چهار گناه بزرگ اشاره می کنند:
🌹قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ.
مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم. ۴۳.
🌹وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ.
و اطعام مسکین نمى کردیم. ۴۴.
🌹وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ.
و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم. ۴۵.
🌹وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ.
و همواره روز جزا را انکار مى کردیم. ۴۶.
🌹حَتَّىٰ أَتَانَا الْيَقِينُ.
تا زمانى که مرگ ما فرا رسید! ۴۷ مدثر.
👈 👈 👈 خوض در باطل، معنى وسیع و گسترده اى دارد که شامل ورود در مجالس کسانى مى شود که آیات خدا را به باد استهزا مى گیرند، تبلیغات ضد اسلامى مى کنند، یا ترویج بدعت مى نمایند، و یا شوخى هاى رکیک دارند، یا گناهانى را که انجام داده اند، بعنوان افتخار یا تلذذ نقل مى کنند، و همچنین شرکت در مجالس غیبت، تهمت، لهو، لعب و مانند آنها. و تعریف کردن اعمال زشت دیگران هم خوض در باطل است.
بطور کلی هر سخنی که باعث تضعیف دین و معنویت در خود یا دیگران شود، چه گفته شود چه شنیده شود، خوض در باطل است.
👈 انکار و تکذیب قیامت و یا حتی شک و تردید داشتن به رستاخیز، چهارمین گناهی است که قید شده که تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را سست می کند، و موانع گناه را از سر راه انسام بر مى دارد.
⚫ حالا دردناکترین عذابی که در انتظار این مجرمان است، چیست؟!
🌹فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ.
از این رو شفاعت شفاعت کنندگان به حال آنها سودى نمى بخشد. ۴۸ مدثر.
شفاعت، نیاز به وجود زمینهء مساعد دارد، و اینها زمینه ها را بکلى از میان برده اند. شفاعت همچون آب زلالى است که بر پاى نهال ضعیفى ریخته مى شود، و بدیهى است اگر نهال بکلى مرده باشد این آب زلال، آنرا زنده نمى کند، و به تعبیر دیگر شخص شفاعت شونده قسمتى از راه را با پاى خود پیموده، و شخص شفاعت کننده، او را یارى مى کند تا بقیه راه را بپیماید.
👈 👈 سپس خداوند، متعجبانه سوال می کند:
🌹فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ...
چرا آنها از تذکر (از آیات قرآن) روى گردانند؟! گوئى گورخرانى رمیده اند. که از (مقابل) شیرى فرار کرده اند! ۴۹ تا ۵۱ مدثر.
/إن شاءالله، در پیغام فردا روایاتی را می خوانیم که شفیعان روز قیامت را معرفی کرده اند/
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚