✨ وصف مومن ✨
🌹🌹إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا.
به یقین براى پرهیزگاران نجات و رستگارى بزرگى است. ۳۱ نبا.
تفسیر: مَفازاً، اشاره به پیروزى عظیم و رسیدن به خیر و سعادت بزرگى دارد.
👈 سپس به شرح اوصاف بهشت پرداخته، می فرماید:
🌹حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا...
باغهایى سرسبز، و انواع انگورها، و حوریانى بسیار جوان و هم سن و سال. ۳۲ و ۳۳ نبا.
👈 حدیقه، به زمینى مى گویند که داراى آب است همچون حدقهء چشم که همیشه آب در آن وجود دارد.
و اینکه از بین تمام میوه ها به انگور اشاره شده، بخاطر مزایاى فوق العاده اى است که این میوه در میان میوه ها دارد. انگور، علاوه بر اینکه از نظر خواص، یک غذاى کامل محسوب مى شود و مواد غذائى آن بسیار نزدیک به شیر مادر است، دو برابر گوشت در بدن ایجاد حرارت مى کند. انگور داراى خاصیت ضد سم، مفید براى تصفیه خون، دفع رماتیسم، نقرس، و عامل مبارزه با افزایش اورهء خون است. اضافه بر اینها، انگور اعصاب را تقویت کرده، تولید نشاط مى کند، و بخاطر داشتن انواع ویتامینها به انسان نیرو و توان مى بخشد.
👈 پس از اشاره به همسران بهشتی، در آیهء بعد، چهارمین نعمت بهشتى را که در انتظار پرهیزگاران است بیان می فرماید:
🌹وَكَأْسًا دِهَاقًا.
و جامهایى لبریز و پیاپى (از شراب طهور). ۳۴ نبأ
👈از آنجا که سخن از جام و شراب، معنى نامطلوبی را که در دنیا دارد به ذهن می رساند، بلافاصله مى افزاید:
🌹لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا.
در آن جا نه سخن لغو و بیهوده اى مى شنوند و نه دروغى. ۳۵ نبأ
شراب دنیا عقل را مى زداید، هوش را از سر مى برد، و انسان را به بیهوده گوئى و سخنان ناموزون وا مى دارد، اما شراب طهور بهشتى، به انسان، روح، عقل و نور و صفا مى بخشد.
👈 و در پایان ذکر این نعمتها به نعمت معنوى دیگرى اشاره مى کند که از همه بالاتر است. مى فرماید:
🌹جَزَاءً مِّن رَّبِّكَ عَطَاءً حِسَابًا.
این پاداشى است از سوى پروردگارت و عطیه اى است مطابق (اعمالشان).
✅ چه بشارت و نعمتى از این برتر و بالاتر که بندهء ضعیف، مورد نوازش، الطاف و محبتهاى مولاى کریم خود قرار گیرد، او را اکرام کند، بزرگ دارد، و خلعت بخشد.
واژهء حِساباً به عقیدهء بسیارى از مفسران در اینجا به معنى کافِیاً، مى باشد، چنانکه گاه گفته مى شود: أَحْسَبْتُ یعنى آنقدر به او بخشیدم که گفت، حسبى (کافى است).
✅ عطایاى الهى با آنکه جنبهء تفضل دارد، در عین حال روى حساب اعمال است، یعنى تفضلات و عطایاى خداوند، تناسب با اعمال صالحهء انسانها دارد، لذا در آیاتی پاداش بعضی مومنین را فرموده ده برابر، و برای بعضی هفتصد برابر و برای بعضی، از آنهم بیشتر است.
اما وصف پروردگار بزرگ:
🌹رَّبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمَٰنِ ۖ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا.
همان پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آن دو است. همان پروردگار رحمان. و (در آنروز) هیچکس حق ندارد بى اجازهء او سخنى بگوید (یا شفاعتى کند). ۳۷ نبا.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ...
به یقین، متقین در باغها و نهرهاى بهشتى جاى دارند. در جایگاه صدق نزد خداوند مالک مقتدر. ۵۴ و ۵ قمر.
تفسیر: نَهَر، و همچنین نَهْر، هر دو به معنى مجراى آب فراوان است و به همین مناسبت گاهى به فضاى گسترده، یا فیض عظیم و نور گسترده هم، نَهْر گفته میشود.
🌸 اما در مورد این آیه، پیامبر بزرگوار فرموده اند:
النَّهْرُ الْفَضاءُ وَ السَّعةُ لَیْسَ بِنَهْرً جار:
نهر به معنى فضا و گستردگى است نه به معنى نهر جارى.
تفسیر درالمنثور، ج۶، ص۱۳۹.
👈 سپس برای این جایگاه متقین، دو ویژگى بیان شده که همهء امتیازات در آن جمع است.
💚 نخست اینکه، آنجا جایگاه صدق است و هیچگونه باطل و بیهودگى در آن راه ندارد، سراسر حق است و تمام وعده هاى خداوند دربارهء بهشت در آنجا عینیت پیدا مى کند، و صدق آنها آشکار مى شود.
💚 دیگر اینکه، در جوار و قرب خداست، همان چیزى که از کلمهء عِندَ (به معنی نزد) استفاده مى شود که، اشاره به نهایت قرب و نزدیکى معنوى است، نه جسمانى، آن هم نسبت به خداوندى که هم مالک است و هم قادر، هر گونه نعمت و موهبتى در قبضهء قدرت، و در فرمان حکومت و مالکیت اوست، و در پذیرائى این میهمانان گرامى فروگذار نخواهد کرد، و تنها خودش مى داند چه مواهبى براى آنها آماده ساخته است.
💚 اما دو نام مقدس ملیک و مقتدر. گفته شده اگر خداوند را با این دو نام صدا بزنیم، تأثیر عمیقى در اجابت دعا دارد:
أَللّهُمَّ إِنَّکَ مَلِیْکٌ مُقْتَدِرٌ، ما تَشاءُ مِنْ أَمْر یَکُونُ.
خداوندا! حقیقتا تو ملیک و مقتدری، و در هر چه بخواهی، امرت نافذ است.
روح المعانى ، ج ۲۷، ص ۸۳.
👈 اما سخنان مهم حضرت امیر در باب استجابت دعا:
🌷بخشی از سی و یکمین نامهء حضرت است خطاب به امام حسن مجتبی و مومنین 🌷
حاجتت را به خدا عرضه کن و ذات و حقیقت نفس خويشتن را در پيشگاه او بگستران و غصه ها و اندوه های خود را به بارگاه او بيان کن و برطرف شدن سختیهايت را از او بخواه و برای همهء امور زندگيت از او ياری بطلب و از خزائن رحمت او عطايايی را مسئلت نما که جز او نتواند آنها را به تو عنايت فرمايد از فزونی عمرها و صحت بدنها و گسترش روزيها.
سپس خداوند متعال کليدهای گنجينه های نعمتهايش را در اختيا تو قرار داده با اجازه و رخصت در مسئلت از او.
هر وقت بخواهی درهای نعمت او را به وسيلهء دعا به روی خود باز کن و انبوه رحمتش را بسوی خود سرازير نما.
پس تاخير اجابت دعايی که به بارگاه خداوند نموده ای نااميدت نسازد، زيرا عطای الهی به قدر نيت است. و گاهی اجابت دعا برای بزرگتر نمودن پاداش دعاکننده و فراوان بودن عطای آرزوکننده به تأخير می افتد. بسا باشد که چيزی را از خدا مسئلت نمايی ولی آن خواسته به تو داده نمی شود، ولی در مقابل، بهتر از آن درخواست، يا در اين دنيا و يا در آخرت نصيبت می گردد. يا آن خواسته به جهت آنچه که برای تو بهتر است از تو برمی گردد.
پس چه بسا که آنچه مسئلت نموده ای، اگر به تو داده شود، دينت از بين می رود.
پس تو خيری را از خدا مسئلت کن که زيبايی اش برای تو بماند و وبالش از تو دور گردد.
پس مال، چيزی است که نه آن برای تو می ماند و نه تو برای آن 🌷🌷
(ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخرة حسنه و قنا عذاب النار).
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این آقا قدرت کنترل هیجانات خود را ندارد.
از خشم او در تبلیغات انتخاباتی دیدیم تا شادی او در روز رای گیری.
حالا هم هیجان پیروزی 👇
شیعه بودن امتیازی ندارد.
نمی توانید در این جامعه به شیعه، امتیاز ندهید.
✨ وصف مومن ✨
🌹كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ...
هرکس در گرو اعمال خویش است. مگر اصحاب یمین. ۳۸ و ۹ مدثر.
تفسیر: رَهِیْنَه، از رهن به معنى وثیقه است. یعنی وجود انسان در رهن اعمال اوست. هنگامى که تکالیفش را انجام دهد آزاد مى گردد و گرنه در قید اسارت باقى خواهد ماند.
✅ مگر اصحاب یمین که از قید این اسارت آزادند. آنها در پرتو ایمان و عمل صالح، غل و زنجیرهاى اسارت را شکسته اند، و بى حساب وارد بهشت مى شوند.
آنها کسانى هستند که داراى ایمان و عمل صالحند، و اگر گناهان مختصرى داشته باشند تحت الشعاع حسنات آنهاست، و به حکم (اِنَّ الْحَسَناتَ یُذْهِبْنَ السَّیِّئات. ۱۱۴ هود)، اعمال نیکشان اعمال بد را مى پوشاند، و یا بدون حساب وارد بهشت مى شوند و یا اگر حسابى داشته باشند سهل و ساده و آسان است، همانگونه که در آیات ۷ و ۸ سورهء انشقاق آمده است:
🌹فَأَمّا مَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ / فَسَوْفَ یُحاسَبُ حِساباً یَسِیراً:
اما کسیکه نامهء اعمالش به دست راست او داده شده، حساب او آسان خواهد بود.
👈 👈 سپس از گفتگوی بهشتیان با مجرمان می فرماید:
🌹فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُون...
آنها در باغهاى بهشتى اند، و از مجرمان سؤال مى کنند. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! ۴۰ و ۴۱ و ۲ مدثر.
✔ پس رابطه میان بهشتیان و دوزخیان به کلى قطع نمى گردد، بهشتیان مى توانند از عالم خود وضع دوزخیان را مشاهده، و با آنها گفتگو کنند.
⚫ 👈 👈 دوزخیان در پاسخ به چهار گناه بزرگ اشاره می کنند:
🌹قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ.
مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم. ۴۳.
🌹وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ.
و اطعام مسکین نمى کردیم. ۴۴.
🌹وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ.
و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم. ۴۵.
🌹وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ.
و همواره روز جزا را انکار مى کردیم. ۴۶.
🌹حَتَّىٰ أَتَانَا الْيَقِينُ.
تا زمانى که مرگ ما فرا رسید! ۴۷ مدثر.
👈 👈 👈 خوض در باطل، معنى وسیع و گسترده اى دارد که شامل ورود در مجالس کسانى مى شود که آیات خدا را به باد استهزا مى گیرند، تبلیغات ضد اسلامى مى کنند، یا ترویج بدعت مى نمایند، و یا شوخى هاى رکیک دارند، یا گناهانى را که انجام داده اند، بعنوان افتخار یا تلذذ نقل مى کنند، و همچنین شرکت در مجالس غیبت، تهمت، لهو، لعب و مانند آنها. و تعریف کردن اعمال زشت دیگران هم خوض در باطل است.
بطور کلی هر سخنی که باعث تضعیف دین و معنویت در خود یا دیگران شود، چه گفته شود چه شنیده شود، خوض در باطل است.
👈 انکار و تکذیب قیامت و یا حتی شک و تردید داشتن به رستاخیز، چهارمین گناهی است که قید شده که تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را سست می کند، و موانع گناه را از سر راه انسام بر مى دارد.
⚫ حالا دردناکترین عذابی که در انتظار این مجرمان است، چیست؟!
🌹فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ.
از این رو شفاعت شفاعت کنندگان به حال آنها سودى نمى بخشد. ۴۸ مدثر.
شفاعت، نیاز به وجود زمینهء مساعد دارد، و اینها زمینه ها را بکلى از میان برده اند. شفاعت همچون آب زلالى است که بر پاى نهال ضعیفى ریخته مى شود، و بدیهى است اگر نهال بکلى مرده باشد این آب زلال، آنرا زنده نمى کند، و به تعبیر دیگر شخص شفاعت شونده قسمتى از راه را با پاى خود پیموده، و شخص شفاعت کننده، او را یارى مى کند تا بقیه راه را بپیماید.
👈 👈 سپس خداوند، متعجبانه سوال می کند:
🌹فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ...
چرا آنها از تذکر (از آیات قرآن) روى گردانند؟! گوئى گورخرانى رمیده اند. که از (مقابل) شیرى فرار کرده اند! ۴۹ تا ۵۱ مدثر.
/إن شاءالله، در پیغام فردا روایاتی را می خوانیم که شفیعان روز قیامت را معرفی کرده اند/
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹شفیعان روز جزا، بر اساس روایات:
🌸 ۱) نخستین شفیع، شخص پیامبر بزرگوار اسلام صلى الله علیه وآله، است.
پیامبر بزرگوار فرموده اند:
أَنَا أَوَّلُ شافِع فِى الْجَنَّةِ.
صحیح مسلم، ج۲، ص۱۳۰.
🌸 ۲) تمام انبیاء، از شفیعان روز قیامتند.
پیامبر بزرگوار فرموده اند:
یَشْفَعُ الأَنْبِیاءُ فِى کُلِّ مَنْ یَشْهَدُ أَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ مُخْلِصاً فَیُخْرِجُونَهُمْ مِنْها:
پیامبران دربارهء تمام کسانیکه از روى اخلاص، به وحدانیت خداوند گواهى مى دهند، شفاعت مى کنند، و آنها را از دوزخ خارج مى سازند.
مسند احمد، ج۳، ص۱۲.
🌸 ۳) فرشتگان از شفیعان روز محشرند.
پیامبر بزرگوار فرموده اند:
یُؤْذَنُ لِلْمَلائِکَةِ وَ النَّبِیِّیْنَ وَ الشُّهَداءِ أَنْ یَشْفَعُوا:
در آنروز به فرشتگان و انبیاء و شهداء اجازه داده مى شود که شفاعت کنند.
مسند احمد، ج۵، ص۴۳.
🌸 ۴ و ۵) ائمهء معصومین و شیعیان آنها نیز شفاعت مى کنند:
اميرالمومنين علی علیه السلام فرموده اند:
لَنا شَفاعَةٌ وَ لاِ َهْلِ مَوَدَّتِنا شَفاعَةٌ: براى ما شفاعت است و براى دوستان ما نیز مقام شفاعت است.
خصال صدوق، ج۲، ص۶۲۴.
🌸 ۶ و ۷) علماء و دانشمندان و همچنین شهیدان راه خدا از شفیعانند.
پیامبر بزرگوار فرموده اند:
یَشفَعُ یَوْمَ الْقِیامَةِ الأَنْبِیاءُ ثُمَّ الْعُلَماءُ ثُمَّ الشُّهَداءُ:
روز قیامت نخست انبیاء شفاعت مى کنند سپس علما، و بعد از آنها شهداء.
سنن ابی ماجه، ج۲، ص۱۴۴۳.
💚 و در حدیثی دیگر فرموده اند:
یَشْفَعُ الشَّهِیْدُ فِى سَبْعِیْنَ اِنْساناً مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ:
شفاعت شهید دربارهء هفتاد نفر از خانواده اش پذیرفته مى شود.
سنن ابی داوود، ج۲، ص۱۵.
💚 و در حدیث دیگرى از پیامبر بزرگوار که مرحوم علامه مجلسى در بحار الانوار آورده:
شفاعت آنها دربارهء هفتاد هزار نفر پذیرفته مى شود.
بحارالانوار، ج۱۰۰، ص۱۴.
👈 و با توجه به اینکه عدد هفتاد، و هفتاد هزار، هر دو از اعداد تکثیر است منافاتى بین این دو روایت نیست. (عدد تکثیر یعنی عددی که برای تعداد زیاد استفاده می شود).
🌸 ۸) قرآن، نیز در روز قیامت شفاعت مى کند.
حضرت امیر فرموده اند:
وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ (القُرْآنُ) شَافِعٌ مُشَفَّعٌ: بدانید قرآن شفاعت کننده اى است که شفاعتش پذیرفته مى شود.
نهج البلاغه، خطبهء ۱۷۶. (قرائت قرآن و ترجمه را در برنامهء روزانهء خود قرار دهیم حتی به اندازهء چند آیه).
🌸 ۹) کسانیکه عمر خود را در اسلام صرف کرده اند.
پیامبر بزرگوار فرموده اند:
اِذا بَلَغَ الرَّجُلُ التِّسْعِیْنَ غَفَرَ اللّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ ما تَأَخَّرَ وَ شُفِّعَ فِى أَهْلِهِ:
هنگامیکه انسان به نودسالگى برسد (و در مسیر ایمان سیر کند) خداوند گناهان گذشته و آیندهء او را مى بخشد، و شفاعت او در خانواده اش پذیرفته مى شود.
مسند احمد، ج۲، ص۸۹.
🌸 ۱۰) عبادات نیز شفاعت مى کنند.
پیامبر بزرگوار فرموده اند:
الصِّیامُ وَ الْقُرْآنُ یَشْفَعانِ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیامَةِ:
روزه و قرآن براى بندگان در قیامت شفاعت مى کنند.
مسند احمد، ج۲، ص۱۷۴.
🌸 ۱۱) به نقل از معصوم، اعمال نیک مانند امانتى که انسان در حفظ آن کوشیده است، نیز در قیامت از انسان شفاعت مى کند.
مناقب شهر آشوب، ج۲، ص۱۴.
🌸 ۱۲) خود خداوند کریم هم گنهکاران را شفاعت مى کند (یاالله) 💚
پیامبر بزرگوار فرموده اند:
یَشْفَعُ النَّبِیُّونَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ الْمُؤْمِنُونَ فَیَقُولُ الْجَبّارُ بَقِیَتْ شفاعَتِى:
در قیامت پیامبران و فرشتگان و مؤمنان شفاعت مى کنند، و خداوند مى گوید شفاعت من باقى مانده است.
صحیح بخاری، ج۹، ص۱۴۹.
👈 👈 👈 ذکر دوبارهء این نکته لازم است که شفاعت، شرائط و قیودى دارد که بدون آن، امکان پذیر نیست، چنانکه در آیهء ۴۸ سورهء مدثر، صریحاً این معنى دربارهء گروهى از مجرمان، آمده که شفاعت تمام شفیعان بى اثر است.
مجرمانی که به گناههای چهارگانهء قید شده، مرتکب هستند: بی نماز، اطعام نکردن مسکین، خوض در باطل به معنی فرو رفتن در هر سخنی که موجب تضعیف دین و معنویت شود چه تضعیف در خودمان و چه در دیگران، و آخرین گناه تکذیب و انکار و حتی تشکیک در بارهء قیامت.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🍃 یک سوال مهم که مومنین باید پاسخ آنرا بدانند 👇👇
🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ.
کسانیکه کافر شدند، براى آنان یکسان است که آنانرا (از عذاب الهى) بیم دهى یا ندهى. ایمان نخواهند آورد. ۶ بقره.
👈 آیهء بعد اشاره به دلیل این تعصب و لجاجت کرده و مى فرماید:
🌹خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ.
خدا بر دلها و گوشهاى آنان مهر نهاده. و بر چشمهایشان پرده اى افکنده و عذاب بزرگى در انتظار آنهاست. ۷ بقره.
👈 در اینجا سوالی که برای بسیاری پیش می آید، اینست که:
اگر طبق آیهء فوق خداوند بر دلها و گوشهاى این گروه مُهر نهاده، و بر چشمهاشان پرده افکنده، آنها مجبورند در کفر باقى بمانند، آیا این جبر نیست؟
✅ پاسخ این سؤال را خود قرآن داده است و آن اینکه:
اصرار و لجاجت آنها در برابر حق و ادامه به ظلم، بیدادگرى و کفر، سبب مى شود که پرده اى بر حس تشخیص آنها بیفتد.
در واقع او ابزار شناخت را که خداوند در اختیارش قرار داده برای رشد و به کمال رسیدن، با انجام مکرر گناه از دست داده است.
مسلما انسان تا به این مرحله نرسیده باشد، قابل هدایت است، هرچند گمراه باشد. اما هنگامیکه حس تشخیص را بر اثر انجام گناه و غفلت، از دست داد دیگر راه نجاتی برای او نیست.
👈 در سورهء نساء آیهء ۱۵۵ مى خوانیم:
🌹بَلْ طَبَعَ اللّهُ عَلَیْها بِکُفْرِهِمْ:
خداوند به واسطهء کفرشان، مهر بر دلهاشان نهاده.
👈 و در سورهء مؤمن (غافر) آیهء ۳۵ مى خوانیم:
🌹کَذلِکَ یَطْبَعُ اللّهُ عَلى کُلِّ قَلْبِ مُتَکَبِّر جَبّار:
اینگونه خداوند بر هر قلب متکبر ستمکار مهر مى نهد.
👈 و در سورهء جاثیه آیهء ۲۳ چنین آمده است:
🌹أَفَرَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ وَ أَضَلَّهُ اللّهُ عَلى عِلْم وَ خَتَمَ عَلى سَمْعِهِ وَ قَلْبِهِ وَ جَعَلَ عَلى بَصَرِهِ غِشاوَةً:
آیا مشاهده کردى کسى را که هواى نفس را خداى خود قرار داده؟ و لذا گمراه شده، و خدا مهر بر گوش و قلبش نهاده و پرده بر چشمش افکنده است؟!
👈 👈 👈 به این معنی که اگر انسان به کار خلاف و غلطى ادامه دهد تدریجاً با آن انس مى گیرد، نخست یک حالت است، بعداً یک عادت مى شود، سپس مبدل به یک ملکه مى گردد و جزء بافت جان انسان مى شود. گاه کارش به جائى مى رسد که بازگشت براى او ممکن نیست، و این راهی است که خود، آگاهانه انتخاب کرده.
👈 👈 👈 و اگر مى بینیم اینها به خدا نسبت داده شده، چون قانون خلقت هستند 👈 هر که راه نادرست را برود، به مرور بر چشم و گوش و فهم و درک او از حقایق، مهر زده خواهد شد. این خاصیت را خداوند در این اعمال نهاده است، بهمین دلیل منسوب به خداوند کریم است (دقت کنیم).
👈 👈 👈 عکس این مطلب نیز در قوانین آفرینش کاملاً مشهود است، یعنى کسیکه پاکى و تقوا، درستى و راستى را پیشه کند، حس تشخیص او قوى مى شود و درک و دید و روشن بینى او بالا می رود. اینهم قانون خلقت است و خداوند آنرا خلق فرموده.
👈 چنانکه در سورهء انفال آیهء ۲۹ مى خوانیم:
🌹یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً:
اى مؤمنان اگر تقوا پیشه کنید خداوند فرقان یعنى وسیلهء تشخیص حق از باطل را به شما عطا مى کند.
👈 سوال دومی که ممکن است پیش بیاید اینست که اگر اینها قابل هدایت نیستند اصرار پیامبران براى چیست؟
✅ اصرار پیامبران یک فرصت مهم است از جانب خداوند منان. شاید هنوز در میان کافران کسی قابل هدایت باشد. خدا می داند و ما نمی دانیم.
همچنین اتمام حجت است با کافران لجوج که جای بهانه ای برایشان باقی نماند.
✨ وصف مومن ✨
👈 معرفی منافق تا مومنین بدانند ( ۱ )
🌹🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِينَ...
گروهى از مردم کسانى هستند که مى گویند: به خدا و روز بازپسین ایمان آورده ایم. درحالیکه ایمان نیاورده اند. (به گمان خود) خدا و مؤمنان را فریب مى دهند. در حالیکه جز خودشان را فریب نمى دهند. ولى نمى فهمند. ۸ و ۹ بقره.
تفسیر: اسلام در یک مقطع خاص تاریخى خود، با گروهى روبرو شد که نه اخلاص و شهامت براى ایمان آوردن داشتند و نه قدرت و جرأت بر مخالفت صریح.
و از آنجا که ظاهر اسلامى دارند، غالباً شناخت آنها مشکل است، ولى قرآن نشانه هاى دقیق و زنده اى براى آنها بیان مى کند که خط باطنى آنها را مشخص مى سازد.
◾ 👈 اولین نشانهء آنها اینست که می گویند به خدا و روز قیامت ایمان آورده ایم در حالیکه ایمان ندارند.
در واقع چنین انسانهایی دو رو، و یا چند رو هستند و این یعنی نفاق که خداوند در آیهء بعد، آنها را بیمار معرفی می کند:
🌹فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ.
در دلهاى آنان یک نوع بیمارى است. خداوند بر بیمارى آنان افزوده. و بخاطر دروغهایى که مى گویند، عذاب دردناکى در انتظار آنهاست. ۱۰ بقره.
در حقیقت، انسان سالم یک چهره بیشتر ندارد، اگر مؤمن است، تمام وجود او فریاد ایمان مى کشد و اگر منحرف شود، باز هم ظاهر و باطن او نشان دهندهء انحراف اوست، اما دوگانگى ظاهر و باطن، یک بیمارى است.
👈 و طبق نظام آفرینش که به فرمان خدا برپاست، همهء انسانها در هر مسیری که هستند، خوب یا بد، رو به جلو حرکت می کنند، و در همان مسیر، رشد می کنند. پس کسیکه بیماردل است، با این بیماری رو به جلو حرکت می کند و طبق نظام خلقت بر بیماریش افزوده می گردد، لذا می فرماید خدا بر بیماری او می افزاید. (دقت کنیم).
و از آنجا که سرمایهء اصلى منافقان، دروغ است یا بزرگنمایی، لذا تناقض هایی را که در زندگیشان دیده مى شود با آن دروغها و بزرگنمائیها توجیه می کنند، و طبق فرمایش همین آیه، براى آنها عذاب الیمى است بخاطر دروغهائى که مى گویند.
👈 کسیکه با دیگران خوشرو است و به اصطلاح آنها را تحویل می گیرد، ولی پشت سرشان، غیبت می کند، یا بزرگنمایی، نفاق دارد.
نفاق در مقیاس کوچک.
حتما نباید مقابل اسلام بایستد تا منافق باشد. همینکه صادق نیست و دو رو دارد، منافق است.
خود را محک بزنیم.
/ادامه، فرداإن شاءالله/
✨ وصف مومن ✨
👈 معرفی منافق تا مؤمنین بدانند ( ۲ )
🌹🌹وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ.
و هنگامیکه به آنان گفته شود در زمین فساد نکنید مى گویند ما فقط اصلاح کننده ایم. ۱۱ بقره.
تفسیر: اصرار و پافشارى آنها در راه نفاق، سبب شده که تدریجاً گمان کنند، این برنامه ها مفید، سازنده و اصلاح طلبانه است. در حقیقت، دو و چند رویی، حس تشخیص را از آنها گرفته، بلکه آنرا واژگونه مى کند، و ناپاکى و آلودگى به صورت طبیعت ثانوى آنها در مى آید.
لذا در آیهء بعد می فرماید:
🌹أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰكِن لَّا يَشْعُرُونَ.
آگاه باشید! اینها همان مفسدانند. ولى نمى فهمند. ۱۲ بقره.
👈 نشانهء دیگر آنها اینست که خود را عاقل و هوشیار، و مؤمنان را در اقلیت، و سفیه و ساده لوح به حساب می آورند.
لذا قرآن می فرماید:
🌹وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِن لَّا يَعْلَمُونَ.
و هنگامیکه به آنان گفته شود ایمان آورید، همانگونه که (سایر) مردم ایمان آورده اند، مى گویند آیا همچون ابلهان ایمان بیاوریم؟! آگاه باشید اینها همان ابلهانند ولى نمى دانند. ۱۳ بقره.
👈 👈 در واقع، افراد پاکدل، حق طلب و حقیقت جو را که در برابر دعوت و تعلیمات اسلام، سر تعظیم فرود آورده اند به سفاهت متهم مى کنند و شیطنت و دوروئى و نفاق خود را دلیل بر هوش و عقل و درایت مى شمرند.
لذا قرآن در پاسخ آنها فرمود بدانید سفیهان واقعى اینها هستند اما نمی دانند.
◾ 👈 آیا سفاهت واقعی این نیست که انسان خط زندگى خود را مشخص نکند و در میان هر گروهى به رنگ آن گروه در آید و به جاى تمرکز و وحدت شخصیت، دوگانگى و چند گانگى را پذیرا گردد؟ استعداد و نیروى خود را در طریق شیطنت و توطئه و تخریب به کار گیرد، و در عین حال خود را عاقل بشمرد؟!
و در آیهء بعد در بارهء سومین نشانهء نفاق فرموده است:
🌹وَإِذَا لَقُوا الَّذِينَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَىٰ شَيَاطِينِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ.
و هنگامیکه افراد با ایمان را ملاقات مى کنند، مى گویند ما ایمان آورده ایم! ولى هنگامیکه با شیطانها (و هم کیشان) خود خلوت مى کنند، مى گویند ما با شماییم! ما فقط (مومنان را) استهزا مى کنیم. ۱۴ بقره.
◾ 👈 آنان به مومنان می گویند ما از شما هستیم و پیرو یک مکتبیم، از جان و دل اسلام را پذیرا گشتیم و با شما هیچ فرقى نداریم. اما هنگامیکه با دوستان شیطان صفت خود، ملاقات می کنند مى گویند ما با شمائیم و اگر کنار مومنین هستیم، و ادعا می کنیم که با آنهاییم، برای آنست که از درون و باطن ما آگاه نشوند و در واقع با اینکار آنانرا مسخره می کنیم.
💚 👈 اما خداوند در پاسخشان می فرماید:
🌹اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ.
خداوند آنانرا استهزا مى کند. و آنها را در طغیانشان نگه مى دارد، تا سرگردان شوند. ۱۵ بقره.
/ادامه فرداإن شاءالله/
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
👈 معرفی منافق تا مؤمنین بدانند ( ۳ )
🌹🌹أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ.
آنان کسانى هستند که گمراهى را با (از دست دادن) هدایت خریده اند. و (این) تجارت آنها سودى نداده. و هدایت نیافته اند. ۱۶ بقره.
تفسیر: آنان شرایط هدایت را که عمدهء آن عقل است و پیامبران، داده اند و گمراهی را خریده اند.
در حقیقت، تکرار گناه و خطا و فراموشی و غفلت، قدرت تشخیص حق از باطل را در اینان از بین برده و هدایت را به گمراهی فروخته اند و هیچ سودی از این تجارت نابخردانه ندارند. نه در آخرت و نه حتی در دنیا.
در ادامه با تشبیهی پرمعنا می فرماید:
🌹مَثَلُهُمْ كَمَثَلِ الَّذِي اسْتَوْقَدَ نَارًا فَلَمَّا أَضَاءَتْ مَا حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَتَرَكَهُمْ فِي ظُلُمَاتٍ لَّا يُبْصِرُونَ.
آنان همانند کسانى هستند که آتشى افروخته اند(تا از تاریکى رهایى یابند)، ولى همینکه آتش، اطرافشان را روشن ساخت، خداوند روشنایى آنها را گرفته. و در تاریکیها رهایشان مى سازد، در حالیکه (چیزى را) نمى بینند. آنها کر و لال و کورند. لذا (از راه خطا) باز نمى گردند. ۱۷ و ۱۸ بقره.
👈 منافقان با انتخاب راه نفاق، چنین مى پندارند که مى توانند در همه حال موقعیت خویش را حفظ کنند و از هر خطر احتمالى مصون بمانند، از منافعى که به هر دو طرف راست و چپ مى رسد، استفاده می کنند.
آنها خود را افرادى زیرک و باهوش مى پندارند و در پرتو روشنائى این شعلهء ضعیف و ناپایدار، مى خواهند راه زندگى خود را ادامه دهند!!
ولی با پیشرفت در این مسیر، بطور طبیعی، قدرت تشخیص را از دست داده و مانند انسانهای کر و لال و کور می مانند!!
و این نهایت بدبختی و شقاوت است.
💚 🌹رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ.
پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردى، (از راه حق) منحرف مگردان. و از سوى خود، رحمتى بر ما ببخش، زیرا تویى بخشنده! ۸ آل عمران.
👈 تکرار اینکه: وقتی از خدا می خواهیم ما را منحرف نگرداند، به این معنی نیست که او انسانها را به انحراف می کشاند! در واقع از خدا می خواهیم تا در مسیر هدایت که مسیر اولیه است، و خداوند آنرا برای بشر قرار داده، ثابت قدم باشیم و کمکمان کند تا در چاله های انحراف سقوط نکنیم که در اینصورت بطور طبیعی و طبق قانون خلقت، در همین مسیر پیش می رویم تا جایی که آثار انحراف بر ما غالب میشود و دیگر راه بازگشتی نیست.
✨ حدیث ۱۱۸۸ نهج الفصاحه ✨
🌸 پیامبر فرموده اند :
پیش از آنکه مرگ فرا رسد توبه کنید و پیش از آنکه گرفتار شوید کار نیک انجام دهید 💫
/اعمال نیک، مانع گرفتاری میشود/
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ ۗ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ.
بعضى از مردم، غیر از خداوند همتایانى (براى پرستش) انتخاب مى کنند. و آنها را همچون خدا دوست دارند. اما کسانیکه ایمان آورده اند، محبتشان به خدا، شدیدتر است. وکسانیکه ستم کردند، (و معبودى غیر خدا برگزیدند) هرگاه عذاب الهى را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمام قدرت، از آن خداست. و خداوند، سخت کیفر است. ۱۶۵ بقره.
تفسیر: اساساً عشق حقیقى، همیشه متوجه نوعى از کمال است، انسان هرگز عاشق کمبودها نمى شود.
همان طور که آیهء فوق فرموده، عشق و علاقهء مومنان نسبت به خدا از عشق و علاقهء بت پرستان به معبودهاى خودشان ریشه دارتر، عمیق تر و شدیدتر است. هر میل و محبتى در برابر عشق خدا در نظرشان بى ارزش و ناچیز است، و اصلاً آنها غیر او را شایستهء عشق و محبت نمى بینند، جز بخاطر او.
عشق مؤمنان به خداوند منان، از عقل و علم و معرفت سرچشمه مى گیرد، اما عشق کافران به معبودهایشان از جهل و خرافه و خیال. و به همین دلیل، عشق مومنان به هیچ وجه متزلزل نمى گردد ولى عشق مشرکان، ثبات و دوامى ندارد.
👈 اما در یک زمانی حقیت این معبودان دروغین، برای عابدانشان روشن میشود و آن روز، روز سختی خواهد بود.
🌹إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ.
در آن هنگام، پیشوایان (گمراه کننده) از پیروان خود، بیزارى مى جویند. و عذاب الهى را مشاهده مى کنند. و دستشان از همه جا کوتاه مى شود. ۱۶۶ بقره.
این معبودهای ظالم، هنگامیکه عذاب الهى را مشاهده مى کنند و مى فهمند که تمام قدرت ها به دست خداست و او داراى مجازات شدید است، در آن هنگام متوجه زشتى اعمال خود و بدى عاقبت کارشان مى شوند و اعتراف مى کنند انسان هاى منحرفى بوده اند.
بدیهى است، منظور از معبودها در اینجا بت هاى سنگى و چوبى نیستند، بلکه انسان هاى جبار، خودکامه و شیاطینى هستند که عابدان جاهل آنها، خود را دربست در اختیارشان گذارده، تسلیم بى قید و شرط در مقابل آنها شده اند.
اما این پیروان گمراه که بی وفائى معبودان خود را چنین آشکارا مى بینند براى تسلى دل خویشتن مى گویند:
🌹وَقَالَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا لَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَتَبَرَّأَ مِنْهُمْ كَمَا تَبَرَّءُوا مِنَّا ۗ كَذَٰلِكَ يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَيْهِمْ ۖ وَمَا هُم بِخَارِجِينَ مِنَ النَّارِ.
پیروان مى گویند: کاش بار دیگر به دنیا برمى گشتیم، تا از آنها (از پیشوایان گمراه)، بیزارى جوییم، آن چنانکه آنان (امروز) ازمابیزارى جستند. خداوند این چنین، اعمال آنها را بصورتى حسرت آور به آنان نشان مى دهد. و از آتش دوزخ، هرگز خارج نخواهند شد. ۱۶۷ بقره.
⚫ آنها جز این که حسرت بخورند چه مى توانند انجام دهند؟
حسرت بر اموالى که فراهم کردند، و بهرهء آنرا دیگران بردند.
حسرت بر امکانات فوق العاده اى که براى رستگارى و نجات در اختیار داشتند و از دست دادند.
حسرت بر عبادت معبودانى بى عرضه و بى ارزش بجاى عبادت خداوند قادر متعال.
اما این حسرتى بیهوده است، چرا که نه موقع عمل است و نه جاى جبران، بلکه تنها هنگام مجازات است و دیدن نتیجهء اعمال!
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚