✨ وصف مومن ✨
🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَّمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا...
کسانیکه ایمان آوردند، سپس کافر شدند، و باز هم ایمان آوردند، و دیگر بار کافر شدند، سپس بر کفر خود افزودند، خدا هرگز آنها را نخواهد بخشید، و آنها را به راه (راست) هدایت نخواهد کرد. به منافقان بشارت ده که مجازات دردناکى در انتظار آنهاست. ۱۳۷ و ۸ نساء.
تفسیر: یکروز در صف مؤمنان، روز دیگر در صف کفار، باز در صف مؤمنان. و سپس در صفوف کفار متعصب و خطرناک.
👈 این تغییر روش هاى پى در پى، و هر روز به رنگى در آمدن، یا مولود تلوُّن و چند رویی است یا عدم تحقیق کافى در مبانى اسلام، و یا نقشه اى است که افراد منافق و کفار متعصب اهل کتاب، براى متزلزل ساختن مؤمنان واقعى، طرح و اجرا مى کنند که متاسفانه مسلمانانی که ضعف ایمان بر آنان غالب است، با منافقان و دشمنان اسلام همسو و همفکر میشوند و در این زمینه به آنان یاری می رسانند.
👈 سپس فرموده است:
به این دسته از منافقان بشارت ده که عذاب دردناکى براى آنهاست.
👈 عذاب الیم برای گنهکاران، بشارت است تا آنان از عذاب الهی که سرنوشت آنهاست باخبر شوند بلکه بازگردند و در ایمان خود ثابت قدم بمانند. و همچنین بشارت است برای مومنین که بدانند پایداریشان بر ایمان و تقوا و پرهیزکاری، بی نتیجه نیست و میان آنان و کسانیکه بدون هدف معنوی زندگی را سپری می کنند تفاوت وجود دارد و همینطور بدانند منافقان که باعث آزار مومنین در دنیا میشوند، مؤاخذه خواهند شد و باید به خداوند قهار پاسخگو باشند.
👈 در آیهء بعد، یکی از مشخصات مهم منافقان را برای مومنان روشن کرده می فرماید:
🌹الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا.
(همان) کسانیکه کافران را بجاى مؤمنان، دوست خود انتخاب مى کنند. آیا عزت و سربلندى را نزد آنان مى جویند با اینکه همهء عزتها از آن خداست؟! ۱۳۹ نساء.
✔ این آیه به همهء مسلمانان هشدار مى دهد که عزت خود را در همهء شئون زندگى اعم از شئون اقتصادى، فرهنگى، سیاسى و مانند آن، در دوستى با دشمنان اسلام نجویند، بلکه تکیه گاه خود را ذات پاک خداوند قرار دهند که سرچشمهء همهء عزت هاست، که دشمنان اسلام نه عزتى دارند که به کسى ببخشند و نه اگر مى داشتند قابل اعتماد بودند. زیرا هر روز که منافع آنها اقتضاء کند، فوراً صمیمى ترین متحدان خود را رها کرده و به سراغ کار خویش مى روند، آن چنانکه گوئى هرگز با هم آشنائى نداشتند.
✨ حدیث ۷ نهج الفصاحه ✨
🌸 پیامبر بزرگوار فرموده اند:
نشان منافق سه چیز است:
دروغ می گوید، از وعده تخلف می کند و در امانت خیانت می نماید 💫
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
👈 وظیفهء مومنین در مقابل محارب.
🌹🌹إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ.
کیفر آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمى خیزند، و براى فساد در روى زمین تلاش مى کنند، فقط اینست که کشته شوند. یا به دار آویخته گردند. یا دست و پاى آنها، بعکس یکدیگر (چهار انگشت از دست راست و چهار انگشت از پاى چپ)، بریده شود (فقط چهار انگشت پا بدلیل اینکه محل مسح نماز باقی بماند و چهار انگشت دست بدلیل اینکه کف دست بهنگام سجده باید روی زمین باشد. و این حکم، نشانهء اهمیت فوق العادهء نماز است ). و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایى آنها در دنیاست. و در آخرت، مجازات بزرگى دارند. ۳۳ مائده.
تفسیر: یُـقَتَّلُوا به معنی کشته شدن، در هنگام نبرد.
یُصَلَّبُوا به معنی به دار آوبخته شدن، بعد از محاکمه.
فساد در زمین از سوی کسانیکه با خدا و پیامبر می جنگند، یعنی تهدید با اسلحه و قتل و خسارت زدن به مال و ناموس مسلمانان. در حقیقت این آیه جزاى افراد متجاوزى است که با سلاح و با تهدید به مرگ، جان و اموال و ناموس مسلمانان را به غارت مى برند، كه با شدت هر چه تمام تر بیان فرموده.
پس، فرد محارب کسی است که در سایهء حکومت اسلامی بر علیه حکومت و مسلمانان دست به عمل می زند و یا مرتکب قتل میشود، یا به مال و ناموس مردم خسارت وارد می کند. اعم از اینکه به صورت دزدان گردنه ها در بیرون شهرها چنین کارى کند و یا در داخل شهر.
بنابراین، افراد چاقوکشى که به جان و مال و نوامیس مردم حمله مى کنند نیز مشمول آن هستند.
جالب توجه اینکه، محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه، بعنوان محاربه با خدا معرفى شده و این، تأکید فوق العادهء اسلام است دربارهء حقوق انسانها و رعایت امنیت آنان.
👈 متفاوت بودن مجازات چهارگانه در این قانون مهم اسلامى به این دلیل است که همهء محاربان، یکسان عمل نمى کنند و یکسان نیستند، در نتیجه طرز مجازات آنها نیز متفاوت ذکر شده. (توضیحات بیشتر در کتب فقهی).
👈 در پایان آیه مى فرماید:
این مجازات و رسوائى آنها در دنیاست و در آخرت نیز کیفر سخت و عظیمى خواهند داشت.
به این معنی که در بسیاری از گناهان، اجراى حدود و مجازاتهاى اسلامى مانع از کیفرهاى آخرت نخواهد گردید. (دقت کنیم).
🍃 اما رأفت الهی شامل حال این دسته از بندگان سرکش خدا هم میشود. می فرماید:
🌹إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِن قَبْلِ أَن تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ ۖ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ.
مگر کسانیکه پیش از دست یافتن شما بر آنان، توبه کنند. پس بدانید (خدا توبهء آنها را مى پذیرد.) خداوند آمرزنده و مهربان است. ۳۴ مائده.
👈 👈 با این توضیح که، محارب، حکمش اعدام است حتی اگر صاحب دم و یا خسارت دیده رضایت دهند.
اما وقتی محارب توبه می کند، حکم اعدام از طرف حکومت از او برداشته میشود، ولی حکم قصاص او اگر صاحب دم یا خسارت دیده تقاضای قصاص داشته باشند بر جای خود باقیست. (دقت کنیم).
👈 👈 👈 ممکن است سؤال شود، توبه یک امر باطنى است از کجا مى توان آنرا اثبات کرد؟
طریق اثبات این موضوع فراوان است، از جمله اینکه دو شاهد عادل گواهى بدهند که در مجلسى توبهء آنها را شنیده اند و بدون اینکه کسى آنها را اجبار کند، به میل خود توبه نموده اند و یا اینکه برنامه و روش زندگى خود را چنان تغییر دهند که آثار توبه از آن آشکار باشد.
بهرحال همینکه بگوید توبه کردم، حکم محاربه از او برداشته میشود چون هیچکس جز خدا از درون قلبها خبر ندارد. حالا دروغ گفته باشد، فقط جرمش را به درگاه خدا سنگین تر کرده.
✨حدیث ۳۱۹۲ نهج الفصاحه✨
🌸 پیامبر فرموده اند:
وای بر کسیکه به مومنی تطاول کند و حق او را بکاهد💫
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ.
زندگى دنیا، جز بازى و سرگرمى نیست. و سراى آخرت، براى آنها که پرهیزگارند، بهتر است. آیا نمى اندیشید؟! ۳۲ انعام.
تفسیر: آنها که تنها به دنیا دل بسته اند و جز آن را نمى جویند و نمى طلبند در واقع کودکان هوسبازى هستند که یک عمر به بازى و سرگرمى پرداخته و از همه چیز بى خبر مانده اند!
تشبیه زندگى دنیا به بازى و سرگرمى از این نظر است که بازیها و سرگرمیها معمولاً کارهایى توخالى و بى اساس هستند که از متن زندگى حقیقى دورند.
👈به معنی کسانیکه همهء هدف و ارزشهایشان خلاصه شده در دنیا.
نه به این معنی که برای کسب معیشت حلال و رشد آن تلاش نکنیم! بلکه به این معنی که به آن دلبسته نشویم و از داشتن آن مغرور و از نداشتنش ناامید و ناراحت نشویم. و نه در بخشش آن بخل بورزیم. که دنیا بازیچه ای بیش نیست، نه پیروزی در آن غرورآفرین است و نه شکست، باعث سرافکندگی.
زندگی دنیا مکانی است برای رشد و به تعالی رسیدن و آماده شدن برای سفر به ابدیت و جاودانگی.
💚 زیرا حیات در آخرت، حیاتى است جاویدان و فناناپذیر در جهانى وسیع تر و سطحى بسیار بالاتر.
از آنجا که درک این واقعیات، با توجه به مظاهر فریبندهء دنیا، براى غیر اندیشمندان ممکن نیست، لذا روى سخن در پایان آیه به چنین افراد شده است 👈 آیا نمی اندیشید؟
👈 اندیشه در بارهء خلقت و اینکه چگونه باید دنیا را بگذرانیم و هدف، چه باید باشد و از چه مسیری باید حرکت کنیم و بهترین راهنمایان در این مسیر چه کسانی هستند و خلاصه در بارهء خودمان و پروردگارمان درست اندیشه کنیم. اندیشه توأم با مطالعه، دانستن و شناخت بایدها و نبایدها......
إن شاءالله به نتیجهء مطلوب خواهیم رسید.
✨حدیث ۳۱۹ نهج الفصاحه✨
🌸 پیامبر فرموده اند:
دنیای خویش را اصلاح کنید و برای آخرت خویش بکوشید، چنانکه گویی فردا خواهید مُرد 💫
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الم.
ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ.
بنام خداوند بخشنده مهربان. الم.
این کتاب با عظمتى است که هیچگونه شکى در آن نیست و مایهء هدایت متقین است. ۱ و ۲ بقره.
تفسیر: در بارهء حروف مقطعه، تفاسیر متعددی است. تفسیری که از همه مهم تر و معتبرتر است، و هماهنگ با آخرین تحقیقاتى است که در این زمینه به عمل آمده، اینست که خداوند ۲۹ سوره از قرآن را با این حروف آغاز کرد تا به بشر بگوید، این کتاب باعظمت، با همین حروفی است که جمیع بشر با آن سخن می گویند. که برای تایید این تفسیر میتوان به این نکته اشاره کرد که در ۲۴ مورد از آغاز سوره هائى که با این حروف شروع شده است، بلافاصله سخن از قرآن و عظمت آن به میان آمده.
به تعبیر دیگر، در عین اینکه قرآن از همان حروف الف، باء و کلمات معمولى، ترکیب یافته، به قدرى کلمات آن موزون است و معانى بزرگى در بر دارد، که در اعماق دل و جان انسان نفوذ مى کند.
عصر جاهلیت یک عصر طلائى از نظر ادبیات بود، همان اعراب بادیه نشین، پا برهنه و نیمه وحشى، با تمام محرومیت هاى اقتصادى و اجتماعى، دل هائى سرشار از ذوق ادبى و سخن سنجى داشتند، به طوریکه اشعار یادگار آن دوران طلائى، از اصیل ترین و پرمایه ترین اشعار عرب محسوب مى شود. بهمین دلیل خداوند با کلماتی موزون و سرشار از ذوق ادبی، و سخن سنجی با بشر سخن گفت.
👈 سپس در دو آیهء بعد، پنج ویژگی مهم برای متقین بیان می فرماید:
🌹الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ...
(همان) کسانیکه به غیب، ایمان مى آورند و نماز را برپا مى دارند و از نعمتهایى که به آنان روزى داده ایم انفاق مى کنند. و کسانیکه به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده ایمان مى آورند و به سراى دیگر یقین دارند. ۳ و ۴ بقره.
✅ ایمان به غیب، نخستین ویژگی است که برای متقین بیان شده.
غیب در اصل، به معنى چیزى است که پوشیده و پنهان است و چون عالم ماوراء از حس ما پوشیده است به آن غیب گفته مى شود.
جهان هستى از آنچه ما با حس خود درک مى کنیم بسیار بزرگ تر و وسیع تر است.
انسان متقی معتقد است سازندهء این عالم آفرینش، علم و قدرتى بى انتها، و عظمت و ادراکى بى نهایت دارد، و ازلى و ابدى است. و عالم را طبق یک نقشهء بسیار حساب شده و دقیق پى ریزى کرده. همچنین انسان متقی معتقد است مرگ به معنى فنا و نابودى نیست، بلکه یکى از مراحل تکامل انسان و دریچه اى است به جهان وسیع تر و پهناورتر.
انسان متقی نمى تواند از حق، عدالت، خیرخواهى و کمک به دیگران صرف نظر کند. و تنها براى امروز یا فردا بیندیشد. به این معنی که، در دنیاى مؤمنان راستین، برادرى است و تفاهم، پاکى است و تعاون.
بهمین دلیل در حکومت مومنان راستین، استعمار و استثمار، و خونریزى نیست و غارت و چپاول، جایی ندارد. و اگر مى بینیم قرآن نقطهء شروع تقوا را در آیات فوق، ایمان به غیب دانسته، دلیلش همین است.
👈 با توضیح اینکه عالم غیب، عالم وحى و رستاخیز و جهان فرشتگان و بطور کلى آنچه ماوراى حس است را شامل مى شود.
✅ ویژگی دوم، نماز است.
نماز که رمز ارتباط با خداست، مؤمنانى را که به جهان ماوراء طبیعت راه یافته اند در یک رابطهء دائمى و همیشگى با آن مبدأ بزرگ آفرینش نگه مى دارد آنها تنها در برابر خدا سر تعظیم خم مى کنند، و تنها تسلیم آفرینندهء بزرگ جهان هستى هستند.
✅ سومین ویژگی اینست که آنها علاوه بر ارتباط دائم با پروردگار، خلق خدا را هم فراموش نمی کنند، و از تمام مواهبى که خداوند به آنها روزى داده است انفاق مى کنند.
قابل توجه اینکه نفرموده: مِنْ أَمْوالِهِمْ یُنْفِقُون، از اموالشان انفاق مى کنند. بلکه مى فرماید: مِمّا رَزَقْناهُم، از آنچه به آنها روزى دادیم.
یعنی مردم پرهیزگار آنها هستند که نه تنها از اموال خود، بلکه از علم و عقل و دانش، نیروهاى جسمانى و مقام و موقعیت اجتماعى خود، و خلاصه از تمام سرمایه هاى خویش به کسانیکه نیاز دارند مى بخشند، بى آنکه انتظار پاداشى داشته باشند.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹 أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ ...
آیا کسیکه مرده بود، سپس او را زنده کردیم، (یعنی بی ایمانی که ایمان آورد) و نورى برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود، همانند کسى است که در تاریکى هاست و از آن خارج نمى شود؟! اینگونه براى کافران، آنچه که (از اعمال زشت) انجام مى دادند، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده) است. ۱۲۲ انعام.
تفسیر: این آیه، افرادى را که در گمراهى بوده اند و سپس با پذیرش حق و ایمان، تغییر مسیر داده اند، به مرده اى تشبیه کرده که به اراده و فرمان خدا زنده شده.
🟢 و نوری که با آن در میان مردم راه می رود، نوری است که مى تواند در پرتو آن، راه زندگى خود را در میان مردم پیدا کند، و از بسیارى اشتباهات که دیگران بخاطر حرص و طمع، و به علت تفکر محدود مادی، و یا غلبهء خودخواهى و هوا و هوس، گرفتار آن مى شوند، مصون و محفوظ بماند.
⚫ اما جلوهء زیبای اعمال کافران و گنهکاران، در خاصیت تکرار یک عمل زشت است که تدریجاً از قبح آن در نظر کاسته مى شود و حتى به جائى مى رسد که بعنوان یک کار خوب در نظر او جلوه مى کند (دقت کنیم).
👈 در آیهء دوم اشاره به وضع رهبران گمراه و زعماى کفر و فساد کرده، مى فرماید:
🌹 وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ ...
و (نیز) اینگونه در هر شهر و آبادى، بزرگان گنهکارى قرار دادیم. و سرانجام کارشان این شد که به مکر پرداختند. ولى (اینگونه افراد) تنها خودشان را فریب مى دهند و نمى فهمند. ۱۲۳ انعام.
👈 اینکه فرموده، افراد گنهکار را خدا قرار داده، به این معنی است که هر که هر کارى انجام مى دهد با استفاده از امکاناتى است که خداوند در اختیار او قرار داده، وگرنه هر انسانی، خودش راهش را انتخاب می کند و با سوءاستفاده از نعم خدا به بیراهه می رود.
● جملهء لِیَمْکُرُوا به معنی تا مکر و نیرنگ به کار زنند، به معنى سرانجام و عاقبت کار آنهاست نه هدف از خلقت آنان.
👈 و در پایان آیه فرموده، آنها جز به خودشان نیرنگ نمى زنند ولى نمى فهمند و متوجه نیستند.
چه نیرنگ و فریبى از این بالاتر که سرمایه هاى وجود خود اعم از فکر، هوش، ابتکار، عمر، وقت و مال خویش را در مسیرى به کار مى گیرند که نه تنها سودى به حال آنها ندارد، بلکه پشتشان را از بار گناه سنگین مى سازد.
👈 👈 👈 مکر به معنی کلک و حقه بازی نیست.
به هر چاره اندیشی، مکر گفته میشود بر خلاف آنچه در زبان فارسی مصطلح شده.
هم چاره اندیشی خوب و هم بد.
آنجا که در آیهء ۳۰ انفال از مکر خدا در برابر توطئه گران میگوید، چاره اندیشی خداست برای دفاع از مومنین در مقابل کافران. و این یک مکر خوبست.
👈 و در آیهء سوم، عذاب آنانرا بیان می فرماید:
🌹 وَإِذَا جَاءَتْهُمْ آيَةٌ قَالُوا لَن نُّؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ ۘ ...
و هنگامیکه آیه اى براى آنها بیاید، مى گویند: ما هرگز ایمان نمى آوریم، مگر اینکه همانند چیزى که به پیامبران خدا داده شده، به ما داده شود. خداوند آگاهتر است که رسالت خویش را در کجا (و به عهدهء چه کسى) قرار دهد. بزودى کسانى که مرتکب گناه شدند، (و مردم را از راه حق منحرف ساختند)، در برابر مکری که مى کردند، گرفتار حقارت در پیشگاه خدا، و عذاب شدید خواهند شد. ۱۲۴ انعام.
آنها خیال مى کنند احراز مقام رسالت و رهبرى خلق، به سن و دارایی است و یا به رقابت هاى کودکانه!
رسالت نه ارتباطى به سن و ثروت دارد و نه به موقعیت اجتماعی، بلکه شرط آن قبل از هر چیز، آمادگى روحى، پاکى ضمیر، سجایاى اصیل انسانى، فکر بلند و اندیشهء قوى، و از همه مهمتر تقوا و پرهیزگارى بالاست.
از وجود این خصوصیات میتوان تشخیص داد چه کسی لیاقت زمامداری مسلمانان را دارد.
و بزودى این گنهکاران بخاطر مکر و فریبى که براى گمراه ساختن مردم به کار زدند، گرفتار کوچکى و حقارت در پیشگاه خدا و عذاب شدید خواهند شد.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
🌼 نماز روز اول ماههای قمری:
دو رکعت نماز با این کیفیت:
در رکعت اول، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء توحید.
و در رکعت دوم، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء قدر.
🌼سپس دعای ارزشمندی که مشتمل است بر آیات کلام الله:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا، كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلّا هُوَ، وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ، يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً، مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً، وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.
زادالمعاد، ص ۴۶۲.
✨ وصف مومن ✨
👈 ■ وظیفهء مومنان در قبال منافقان.
🌹🌹 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ.
اى پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن، و بر آنها سخت بگیر! جایگاهشان جهنم است. و بد فرجامى است! ۷۳ توبه.
تفسیر: طرز جهاد در برابر کفار، روشن است، و آن جهاد همه جانبه، مخصوصاً جهاد مسلحانه است.
ولى جهاد با منافقان، به این روشنی و وضوح نیست. چرا که منافق کسى است که ظاهراً در صفوف مسلمین قرار دارد، هر چند در باطن کارشکنى مى کند. چه بسا افرادى هستند که مى دانیم ایمان واقعى ندارند، ولى بخاطر اظهار اسلام، نمى توانیم با آنها رفتار یک نامسلمان داشته باشیم.
لذا، همانگونه که از روایات اسلامى و گفتار مفسران استفاده مى شود، باید گفت، منظور از جهاد با منافقان، انواع و اشکال دیگر مبارزه، غیر از مبارزهء مسلحانه است، مانند مذمت، توبیخ، تهدید و رسوا ساختن آنها، و جملهء وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ نیز اشاره به همین معنى دارد، یعنی بدون اغماض و چشمپوشی.
👈 در حقیقت منافقان، مادام که اسرار درونشان بر ملا نشده، داراى احکام اسلامند.
اما هنگامیکه وضعشان مشخص شد، به حکم کفار حربى خواهند بود، و در این حال، نبرد مسلحانه نیز با آنها مجاز است.
آنچنانکه همان منافقینی که پیامبر بزرگوار با آنان نبرد مسلحانه نداشت (بخاطر اینکه نفاقشان را اظهار نمی کردند)، ولی بعد از پیامبر بواسطهء اینکه نفاقشان را علنی و آشکار کردند، و بی پرده در مقابل مومنین حقیقی ایستادند و بلکه آنانرا به جنگ مسلحانه تهدید کردند، امیر مومنان، به دفاع از خود و دین و شرف و ناموس مومنان، با آنها به نبرد مسلحانه پرداخت (دقت کنیم).
👈 سپس در آیهء بعد برای معرفی آنان بخش دیگری از روحیاتشان را بیان می فرماید:
🌹 يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُوا بَعْدَ إِسْلَامِهِم...
بخدا سوگند یاد مى کنند که (سخنان کفر آمیز) نگفته اند. در حالیکه به یقین سخنان کفرآمیز گفته اند. و پس از اسلام آوردنشان، کافر شده اند. و تصمیم به امرى (خطرناک) گرفتند، که به آن نرسیدند. آنها فقط از این ایراد مى گیرند که خداوند و پیامبرش، آنان را به فضل (و لطف) خود، بى نیاز ساختند. (با اینحال) اگر توبه کنند، براى آنها بهتر است. و اگر روى گردانند، خداوند آنها را در دنیا و آخرت، به مجازات دردناکى کیفر خواهد داد. و در سراسر زمین، نه ولی و سرپرستى دارند، و نه یاورى. ۷۴ توبه.
👈 👈 در این آیه، از روى یکى دیگر از اعمال منافقان پرده برداشته شده، و آن اینکه وقتى مى بینند اسرارشان فاش شده، واقعیات را انکار مى کنند، و حتى براى اثبات گفتار خود به قسم هاى دروغ متوسل مى شوند.
■ و تصمیم خطرناک آنان، اشاره به تمام کارها و فعالیت هائى دارد که، براى به هم ریختن سازمان جامعهء اسلامى، و تولید فساد و نفاق و شکاف، انجام می دهند، که هرگز به هدف نهائى منتهى نمی شود.
👈 پس از آن، براى اینکه زشتى و وقاحت فعالیتهاى منافقان، و نمک نشناسى آنها کاملاً آشکار شود، اشاره می فرماید که، آنها خلافى از پیامبر ندیده بودند، و هیچ لطمه اى از ناحیهء اسلام بر آنان وارد نشده بود، بلکه به عکس، در پرتو حکومت اسلام، به انواع نعمتهاى مادى و معنوى رسیده بودند.
پس آسیبی از سمت پیامبر بزرگوار ندیده بودند که بخواهند تلافی کنند بلکه آنها ناسپاس، قدرنشناس و طماع هستند، و پاسخ خوبی را با بدی می دهند. شاید هم حسادت می کنند.
💚 اما باز لطف و مهربانی، و حلم و صبر خدا آنها را به توبه و بازگشت دعوت می کند، ولی هشدار می دهد اگر توبه و جبران نکنند، عذاب شدید، هم در دنیا و هم در آخرت، دامانشان را خواهد گرفت.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹 إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ إِنَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ بِالْقِسْطِ ۚ وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ.
بازگشت همهء شما تنها به سوى اوست. خداوند وعدهء حقی فرموده. او آفرینش را آغاز مى کند، سپس آنرا باز مى گرداند، تا کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، به عدالت جزا دهد (بالقسط). و براى کسانیکه کافر شدند، نوشابه اى از آب سوزان و عذابى دردناک است، به سزاى آنکه کفر می ورزیدند! ۴ یونس.
تفسیر: در این آیه سخن از معاد است، که در جمله هاى کوتاهى هم اصل این مسئله، هم دلیل، و هم هدف آنرا بیان مى فرماید.
ابتدا می فرماید، بازگشت همهء شما بسوى خداست.
پس از آن، روى مسئله ای مهم تکیه و تأکید کرده، می فرماید: این وعدهء قطعى خداوند است.
آنگاه با این عبارت، اشاره به دلیل آن کرده، مى فرماید: خداوند آفرینش را آغاز کرد و سپس تجدید مى کند.
یعنى آنها که در معاد تردید دارند، باید آغاز خلقت را بنگرند، کسیکه جهان را در آغاز ایجاد کرد، توانائى اعادهء آنرا دارد.
فراموش نکنیم، آن کسیکه جهان را از نو سامان مى بخشد، و مردگان را زنده مى کند، همان آفریدگارى است که در آغاز، چنین کرده است.
سپس، از هدف معاد سخن به میان مى آید که حیات و زندگى دیگر، براى آنست که خداوند، افرادى را که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، با عدالت پاداش دهد، بى آنکه کوچک ترین اعمال آنها از نظر لطف و مرحمت او مخفى و بى اجر بماند (بِالْقِسْطِ).
اما باید بدانند براى آنها که راه کفر و انکار پوئیدند، مجازاتى دردناک، و عذاب الیم است بخاطر آنکه کفر می ورزیدند.
چرا که عمل صالحى نداشته اند، به دلیل این که عمل خوب از اعتقاد خوب سرچشمه مى گیرد.
🌷 کلمات قصار، شمارهء ۱۲۲:
حضرت امیر در تشييع جنازه ای شركت فرموده بودند، شنيدند كه مردی می خندد.
پس فرمودند: گويا مرگ برای ديگران مقرر شده است (نه برای ما)، و گويا حق در آن برای جز ما ثابت شده است (نه برای ما)، و گويا اين مردگان كه رو به خاك برده می شوند، مسافرانی هستند كه بزودی بسوی ما برمی گردند. بدن های آنانرا زير خاك می پوشانيم و آنچه را كه ارث گذاشته اند، می خوريم، گويی ما بعد از رفتن آنان جاويدان خواهيم ماند!! سپس هرگونه پند دهنده را فراموش می كنيم و نشانهء هر بلا و مصيبتی می شويم.
و در شمارهء ۲۰۳ فرموده اند:
ای مردم! تقوی بورزيد خداوندی را كه اگر سخنی بگوييد، می شنود و اگر مخفی كنيد می داند.
و آمادهء استقبال از مرگی باشيد كه اگر از آن بگريزيد شما را در خواهد يافت و اگر در جايی توقف كنيد شما را خواهد گرفت و اگر او را فراموش كرديد شما را در علم خود دارد.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
✅ مومن، ستم نمی کند.
🌹🌹 ثُمَّ قِيلَ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ.
سپس به کسانیکه ستم کردند گفته مى شود: عذاب ابدى رابچشید! آیا جز به آنچه انجام مى دادید کیفر داده مى شوید؟! ۵۲ یونس.
تفسیر: جز به آنچه انجام می دهید کیفر داده نمی شوید.
در واقع فرموده، این اعمال خود شماست که دامانتان را گرفته است، همانهاست که در برابرتان مجسم شده، و شما را براى همیشه آزار مى دهد.
👈 👈 در اینجا سوال مهمی ذهنها را مشغول کرده و آن اینکه آیا امت اسلام هم گرفتار عذاب الهی میشوند؟
پاسخ این سؤال، مثبت است. زیرا هیچ دلیلى نداریم که این امت مستثنى باشند، بلکه این قانون دربارهء همهء امتها و ملتهاست.
👈 و اینکه در بعضى از آیات قرآن خوانده ایم، خداوند این امت را مجازات نخواهد کرد:
🌹وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ.
ولى (اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد. و تا (گروهى از آنها) استغفار مى کنند، خدا عذابشان نمى کند. ۳۳ انفال.
👈 👈 بوضوح عذاب نکردن امت اسلامی را مشروط به یکى از این دو شرط فرموده است:
🍃 یا بودن پیامبر اسلام در میان امت،
🍃 و یا استغفار و توبه از گناه، البته نه بدون قید و شرط. و نه توبه به هنگام رویت عذاب و یا آثار مرگ ( دقت کنیم )
🌷 امیرالمومنین در این باره در کلمات قصار، شمارهء ۸۸ در نهج البلاغه فرموده اند:
در روی زمين دو وسيله برای امان از عذاب خداوند بود، يكی از آن دو به عالم بالا برده شده است، پس دومی را بگيريد و به آن تمسك بجوييد. اما امانتی كه به عالم بالا برده شده است، رسول خداست، و آن وسيلهء امان كه در روی زمين باقی است، توبه و بازگشت بسوی خداست ( استغفرالله ربی و اتوب الیه ).
💚 خدایا! ما را ببخش.
👈 سپس خداوند پاسخ کسانی را که برای رسیدن مجازات الهی، در شک و تردیدند در آیهء بعد داده و می فرماید:
🌹 وَيَسْتَنبِئُونَكَ أَحَقٌّ هُوَ ۖ قُلْ إِي وَرَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ ۖ وَمَا أَنتُم بِمُعْجِزِينَ.
از تو مى پرسند: آیا آن (وعدهء مجازات الهى) حق است؟ بگو: آرى، به پروردگارم سوگند، قطعاً حق است. و شما نمى توانید فرار کنید. ۵۳ یونس.
👈 و برای تاکید بیشتر در آیهء بعد می فرماید:
🌹 وَلَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ وَأَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ ۖ وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ ۚ وَهُمْ لَا يُظْلَمُون.
و هر که ستم کرده، اگر تمامى آنچه روى زمین است در اختیار داشته باشد، (همه را براى نجات خویش) فدیه مى دهد. و هنگامیکه عذاب را ببینند، (پشیمان مى شوند. اما) پشیمانى خود را کتمان مى کنند (مبادا رسواتر شوند). و در میان آنها، به عدالت داورى مى شود. و ستمى بر آنها نخواهد شد. ۵۴ یونس.
■ آنچنان عذاب الهى، وحشتناک و هول انگیز است که، اگر هر یک از ستمکاران، مالک تمام ثروتهاى روى زمین باشند، حاضرند همهء آنرا بدهند تا از این کیفر سخت رهائى یابند.
آنها حاضرند، بزرگ ترین رشوه اى را که مى توان تصور کرد، براى رهائى از چنگال عذاب الهى بدهند، اما کسى از آنها نمى پذیرد، تا سر سوزنى از مجازاتشان بکاهد (رشوه ندهیم و رشوه نگیریم. اگر خلافی کردیم که باید جریمه شویم، جریمه را بپردازیم نه رشوه برای نجات از جریمه، که آن خود جریمهء سنگین تری دارد.
و اگر مجری قانون هستیم، اگر خلافی دیدیم که چشم پوشی از آن، آثار مخرب داشت، جریمه کنیم تا هم برای فرد خلافکار و هم برای دیگران عبرت شود.
چقدر احمقانه است که با گرفتن رشوه و پول حرام، گره از دنیای دیگران باز کنیم و خود را گرفتار!!!!!).
👈 اما بعد:
سپس فرموده، آنها با مشاهدهء عذاب الهى پشیمان مى شوند، ولى از اظهار ندامت، که مایهء رسوائى بیشتر در برابر رقیبان مجرم یا پیروانشان مى شود، خوددارى مى کنند.
پس از آن، تأکید مى کند با همهء این احوال، در میان آنها به عدالت داورى مى شود، و ظلم و ستمى دربارهء آنان نخواهد شد، و هرگز مجازات الهی جنبهء انتقامجویی ندارد و بیشتر از جرم انجام شده نخواهد بود.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹 أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ ۚ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ.
(دعوت من اینست) که جز خداوند یگانه را نپرستید. من از سوى او براى شما بیم دهنده و بشارت دهنده ام. ۲ هود.
تفسیر:🍃 نخستین دستور این کتاب بزرگ که توسط پیامبر بزرگوار اسلام ابلاغ شده یکتاپرستی است.
🍃 و دومین برنامهء دعوت پیامبر اینست که: من براى شما از سوى او نذیر و بشیرم.
در برابر نافرمانى ها و ظلم و فساد و شرک و کفر، شما را بیم مى دهم، و در برابر اطاعت و پاکى و تقوا شما را بشارت مى دهم.
👈 سپس در آیهء بعد، سومین و چهارمین برنامهء دعوت پیامبر را بیان می فرماید:
🌹 وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ ۖ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ.
و از پروردگار خویش آمرزش بطلبید. سپس بسوى او بازگردید (توبهء حقیقی. توبه و جبران). تا شما را تا مدت معینى، از مواهب خوب (زندگى این جهان) بهره مند سازد. و به هر صاحب فضیلتى، به مقدار فضیلتش عطا کند. و اگر (از این دعوت) روى گردان شوید، من بر شما از عذاب روز بزرگى بیمناکم. ۳ هود.
✅ در واقع، دعوت بسوی حق، چهار مرحله دارد. دو مرحله، جنبهء عقیدتى و زیربنائى دارد، و دو قسمت جنبهء عملى و رو بنائى.
🍃 قبول اصل توحید و مبارزه با شرک، و قبول رسالت پیامبر دو اصل اعتقادى است.
و شستشو از گناه و تخلق به صفات الهى، دو دستور عملى قرآن است.
👈 پس از آن، موافقت یا مخالفت با این چهار دستور را چنین بیان مى فرماید:
🟢 هر گاه به این برنامه ها جامهء عمل بپوشانید، خداوند تا پایان عمر، شما را از زندگانى سعادتبخش این دنیا بهره مند و متمتع مى سازد.
و به هر که به اندازهء تلاشش بهره مى دهد. به این معنی که تفاوت انسانها در چگونگى عمل به این چهار اصل است که میزان فضیلت او را مشخص می کند. و خداوند به هر صاحب فضیلتى، به اندازهء فضیلتش عطا مى فرماید.
⚫ اما اگر راه مخالفت را پیش گیرید، من از عذاب روز بزرگى بر شما بیمناکم همانروز که در دادگاه بزرگ عدل الهى حضور مى یابید.
✅ و این، یعنى مسئلهء معاد و روز رستاخیز.
👈 در ادامهء تفسیر باید گفت: گمان نکنیم دیندارى فقط براى آباد ساختن سراى آخرت است و تاثیری در زندگی دنیای ما ندارد!! 👇👇
🌹فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا....
و (نوح) گفت: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است.
تا باران هاى پر برکت آسمان را پى در پى بر شما فرستد.
و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ هاى سر سبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد. ۱۰ تا ۱۲ نوح.
👈 و آیهء بعد ضمانتنامهء این وعده های خداست:
🌹 إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
(بدانید) بازگشت شما تنها بسوى خداوند یگانه است، و او بر هر چیزى تواناست. ۴ هود.
✨ پس برای سعادت دنیا که سعادت آخرت در گرو آنست به فرمان چهارگانهء خدا عمل کنیم:
🌸 اول) پرستش خداوند، بدور از شرک (یعنی هیچ چیز و هیچکس را بیشتر یا به اندازهء خدا دوست نداشته باشیم).
🌸 دوم) قبول رسالت پیامبر بزرگوار اسلام.
🌸 سوم) استغفار.
🌸 و چهارم) توبه و جبران.
و در انتها خود را آمادهء روز بزرگ رستاخیز کنیم ✨
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚