eitaa logo
آیات الهی
49 دنبال‌کننده
58 عکس
16 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ وصف مومن ✨ آیات حجاب ( ۳ ) در آیات ۳۲و ۳۳ احزاب، همسران پیامبر، مخاطبان خاص و عموم زنان باایمان، مخاطبان عام خداوند هستند: 🌹🌹يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا. اى همسران پیامبر! شما همچون یکى از زنان نیستید (که با احکام دین آشنایی ندارد)، تقوا پیشه کنید. پس به گونه اى هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن، شایسته بگویید. ۳۲. 🌹وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا. و در خانه هاى خود بمانید، و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید. خداوند فقط مى خواهد پلیدى (گناه) را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد. ۳۳. تفسیر: الحمدالله رب العالمین در جامعه ای زندگی می کنیم که احکام دین مدام به گوشمان می رسد. 👈 حضور ضروری بانوان در سطح جامعه، مشاغلی است که الزاما باید بانوان آنرا انجام دهند و همچنین رسیدگی به ضروریتهای خانواده و فرزندان در بیرون از منزل. که البته یک بانوی باایمان در انجام این ضرورتها هم، هرگز نباید حدود اجتماعی خود را نادیده بگیرد. 👈 👈 👈 در عصر حاضر، حضور نداشتن در منزل، فقط به این معنی نیست که از منزل بیرون برویم. بلکه مشغول شدن به تمام اموری است که بانوان را از مسائل خانواده غافل میکند. اموری که در وقت نزول قرآن کریم نبوده ولی مصداق این آیهء شریفه است. مثل تماشای غیر ضروری برنامه ها و فیلمهای تلوزیون، تلفنهای طولانی و غیر ضروری و البته مهمتر از همه، سیر غیر ضروری در صفحات مجازی ◾ اما مهمترین رکن در رعایت حدود برای هر انسانی حفظ حجاب است. و حفظ حجاب اولین حافظ اوست از تمام خطرها. بخصوص ما مسلمانان که الحمدالله، رعایت حجاب در کتاب آسمانیمان بطور صریح و با جزئیات بیان شده. 👈 حجاب تن، حجاب ذهن، حجاب زبان و بطور کلی حجاب بر هر حرکتی که حدود محرم و نامحرم را از بین می برد. در دنیای حقیقی یا دنیای مجازی👉 ⚫ اما در این آیهء شریفه، یک تعبیری وجود دارد از بعضی مردان!! فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ ◾ یعنی بانوان و دختران گرامی! اگر زیبایی های خدادادی خود را در معرض دید همگان قرار دهید، و اگر به گونه ای هوس انگیز سخن بگویید، و اگر مثل دوران جاهلیت، آرایش کنید و به خیابان‌ها بروید، مردانی که در دلهایشان بیماری است به شما طمع می کنند. مردانی که چشم پاک نیستند. ◾ خواهران و دختران عزیز ما! چرا زیباییهایی را که متعلق به شماست در معرض نگاه مردان بیمار دل، قرار می دهید تا شما را چشم چرانی کنند؟!! آیا هزینه می کنید و خود را می آرائید برای لذت چشم آنها؟!! ⚫ 👈 زنانی که دچار خلأها و کمبودهای شدید عاطفی هستند و می خواهند با خودنمایی و ارائهء تن خود به دیگران، عقده گشایی کنند. حساب شما از آنان جداست. ⚫ 👈 و زنانی که بطور عمد و بخاطر ساختارشکنی و توهین و تحقیر مؤمنان دست به خودآرایی و جلب توجه می زنند. حساب شما از آنها هم جداست. 🟢 خواهرم! دخترم! حجاب یعنی من تصمیم می گیرم و تعیین میکنم که تو مرد بیماردل، چه مقدار از زیبایی‌های مرا ببینی. / ادامه فرداإن شاءالله/ 💚 اَلسَلامُ عَلَیکَ أَیُهَاالنَّبِیُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُه. اَلسَّلَامُ علَی الحَسَنِ وَ الحُسَین سَیِّدَی شَبَابِ اَهلِ الجَنَّه. اَلسَّلَامُ عَلَی عَلیِّ بنِ موُسَی الرِّضَا المُرتَضَی 💚
✨ وصف مومن✨ آیات حجاب ( ۴ ) فرمان حجاب به مردان 👇👇 🌹🌹قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ. به مردان مؤمنان بگو چشم هاى خود را فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ کنند، این براى آنان پاکیزه تر است. خداوند از آنچه انجام مى دهند آگاه است. ۳۰ نور. تفسیر: مشخص نفرموده از چه چیز چشمان خود را فرو گیرند، بنابراین یعنى از مشاهدهء تمام آنچه نگاه به آنها حرام است چشم برگیرند. از نگاه هوس آلود به زنان چه در حضورشان، و چه در فیلمها یا عکسها. یا حتی در بارهء زن نامحرم حرف زدن یا گوش دادن و یا....... فکر کردن. 👈 انسان به هنگام نگاه کردن معمولاً منطقه وسیعى را زیر نظر مى گیرد، هر گاه زن نامحرمى در حوزه دید او قرار گرفت چشم را چنان فرو گیرد که آن زن از منطقهء دید او خارج شود یعنى به او نگاه نکند، اما راه و چاه خود را ببیند. غَضّ یعنی کاهش. یعنی نگاه خود را کاهش دهد. به این معنی که وسعت نگاه خود را طوری کم کند که زن نامحرم در دید او نباشد. 👈👈 ما گاهی می بینیم، اما گاهی نگاه می کنیم. فرق است میان این دو..... اگر ناخواسته نگاهمان به حرام افتاد و فورا نگاهمان را برداشتیم و استغفار کردیم، ما فقط دیده ایم.... اما اگر خودخواسته، بدنبال حرام بگردیم و یا اگر در معرض دید ماست، به آن نگاه کنیم قطعا مرتکب عمل زشتی شده ایم که بطور طبیعی، عواقب دارد. 👈 یحفظوا فروجهم، در این آیه معنی گسترده ای دارد. یعنی حفظ خود از هرگونه بی عفتی. بی عفتی در دنیای واقعی یا مجازی. که بی عفتی در دنیای مجازی، به زنای مجازی تعبیر می‌شود. همچنانکه بی عفتی در ذهن، زنای ذهن است. 👈 👈 👈 و مفهوم دیگر یَحفَظوُا فُروجَهُم، حجاب ظاهری است. اگر می بینیم برای مردان، وسعت حجاب مشخص نشده به این دلیل است که مردان در صدر اسلام لباسی بر تن داشتند که هیچ قسمت از بدنشان نمایان نبود و کاملا پوشیده بود و لباس‌های تنگ و کوتاه و بدن نما به تن نمی کردند. اما از آنجائیکه ملت‌های مختلف، پوشش‌های متفاوت دارند نمی‌توان انتظار داشت لباس مردان صدر اسلام را بر تن کنند. اما بطور قطع لباسی باید پوشیده شود که هیچ قسمت از بدن، دیده نشود، بدن نما نباشد و جلب توجه کند. 👈 👈 آنگاه بعنوان اخطار، براى کسانیکه نگاه هوس آلود و آگاهانه به زنان نامحرم مى افکنند و گاه آنرا غیر اختیارى قلمداد مى کنند، مى فرماید: خداوند از آنچه انجام مى دهید مسلماً آگاه است. / ادامه فرداإن شاءالله/ 💚 اَلسَلامُ عَلَیکَ أَیُهَاالنَّبِیُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُه. اَلسَّلَامُ علَی الحَسَنِ وَ الحُسَین سَیِّدَی شَبَابِ اَهلِ الجَنَّه. اَلسَّلَامُ عَلَی عَلیِّ بنِ موُسَی الرِّضَا المُرتَضَی 💚
✨ وصف مومن✨ آیات حجاب ( ۵ ) فرمان حجاب به زنان 👇👇 🌹🌹وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنِی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التّابِعِینَ غَیْرِ أُولِی الإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفِینَ مِنْ زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. و به زنان مومن بگوچشمهای خود را فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند (تا اینجا با فرمان حجاب به مردان، یکی است، بدون هیچ تفاوتی). 👈 از این قسمت، فرمان حجاب مخصوص زنان است: و زینت خود را آشکار ننمایند (اعم از زیباییهای خدادادی، آرایش، زینت آلات و لباسهای زینتی) جز آن مقدار که نمایان است (گردی صورت و مچ دست تا پایین بدون آرایش و زینت، که همانرا هم در مرتبه های بالای حجاب، می پوشانند). و روسریهای خود را بر سینهء خود افکنند بطوریکه روی سینه را بپوشاند ( جُیوُبِهِن ). و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، پدرانشان، پدران شوهران، پسرانشان، پسران شوهران، برادرانشان، پسران برادران، پسران خواهران و زنان خود یا کنیزانشان یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از زنان آگاهی ندارند. آنها (زنان مومن) هنگام راه رفتن چنان پاهای خود را بر زمین نزنند تا زینت پنهانشان آشکار شود (الان میتواند صدای پاشنهء کفش باشد) و همگی بسوی خدا توبه کنید تا رستگار شوید. ۳۱ نور. 🌸 ملاحظه کنید رعایت حجاب برای مردان و زنان هیچ تفاوتی با هم ندارد و با کلمات مثل هم بیان شده. فقط در مواردی که بین آقایان و خانمها، تفاوت در نوع خلقت آنها وجود دارد، بخاطر زیبائیهایی که به زن عطا فرموده، وسعت حجاب هم متفاوت میشود، بنابراین تفسیر بخش اول آیه، همانست که روز قبل در تفسیر فرمان حجاب به مردان خواندیم. در اینجا تکرار نمی کنیم 🌸 /قبل از تفسیر ادامهء آیه، ذکر این نکته لازمست که زن مومن در قرآن یعنی هر زنی که ایمان به اسلام دارد. یعنی زن مسلمان. بر خلاف تصور بعضی که فکر میکنن زن مومن، یعنی زنی که ایمان بالایی دارد و نتیجه می گیرند حجاب فقط برای آنهاست. خیر اینطور نیست. حجاب برای تمام زنان مسلمان است و هر چه ایمان، قوی تر باشد حجاب هم کاملتر خواهد بود. لذا در این آیه که حالت عمومی دارد سخنی از چادر برده نشده، دقت کنیم: چادر، کاملترین حجاب است/ تفسیر آیه: بر طبق این آیه، زنان مسلمان باید لباس مناسبی بپوشند که زیباییهای خدادادی نمایان نباشد یعنی تنگ و کوتاه نباشد، و باز و رها نباشد، کاملا پوشیده باشد و رنگ و طرح آن هم جلب توجه نکند، زیرا رنگ لباس، زینت آنست. و آرایش و زینت آلات استفاده نکنند مگر برای گروههایی که ذکر شده، و سر و گردن و سینهء خود را هم با لباسی جداگانه بپوشانند. خِمار. خِمار پارچه ای بوده که زنان و مردان بر سر می انداخته اند احتمالا بخاطر اقلیم. اما فقط آنرا روی سر می انداخته اند بدون اینکه آنرا بسته نگه دارند. خداوند در این آیه خطاب به زنان فرموده است، آن خِمار را که روی سر می اندازید طوری ببندید که روی سینه را هم بگیرد. نه باز باشد و نه کوتاه. بسته باشد و بلند. ✅ بنابراین بر اساس این آیهء شریفه، دختران و بانوان مسلمان باید مو، گردن و سینه، و اندام خود را بپوشانند، آنهم با لباسی موقر و بدون جلب توجه. 👈 و یکی از گروههایی که بانوی مسلمان می تواند مقابل ایشان حجاب نداشته باشد، زنان خود است. زنان خود یعنی زنان مسلمان. یعنی بانوان مسلمان باید در مقابل زنان غیر مسلمان هم حجاب داشته باشند. چون زن غیر مسلمان بدون داشتن تعهدی ممکن است از ظاهر بدون حجاب زن مسلمان برای مردان نامحرم سخن بگوید. 👈 در ادامه، برای تکامل این حجاب، آیهء ۵۹، احزاب نازل شد که إن شاءالله فردا میخوانیم. در پیغام فردا خواهیم دید که از منظر قرآن، زنان بدون حجاب کامل، زنانی هستند که از نظر اجتماعی، دارای منزلت و جایگاه خوب و باارزشی نیستند. 💚 اَلسَلامُ عَلَیکَ أَیُهَاالنَّبِیُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُه. اَلسَّلَامُ علَی الحَسَنِ وَ الحُسَین سَیِّدَی شَبَابِ اَهلِ الجَنَّه. اَلسَّلَامُ عَلَی عَلیِّ بنِ موُسَی الرِّضَا المُرتَضَی 💚
✨ وصف مومن ✨ آیات حجاب ( ۶ ) پس از آیهء ۳۱ نور که در پیغام روز گذشته خواندیم، آیهء ۵۹ احزاب نازل شد برای تکمیل حجاب ۳۱ نور: 🌹🌹 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا. ای پیامبر! به زنانت و دخترانت و زنان مومن بگو جلبابهای خود را نزدیک به خود، بر خویش فرو افکنند، اینکار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون کوتاهی کرده اند توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده و مهربان است. تفسیر: قبلا گفتیم مخاطب آیات حجاب، همهء زنان مسلمان هستند. حجاب در آیهء ۳۱ نور، و یا حجاب با چادر. ■ حالا ممکن است بانوی مسلمانی به اختیار خودش با فرمان حجاب مخالف باشد که در اینصورت هیچ هرجی بر او نیست اگر در اماکن خصوصی و مربوط به خودش نافرمانی کند. اما اگر در اماکنی که متعلق به عموم مردم جامعه است، بصورت علنی با این فرمان مخالفت کند و باعث آزار دیگران شود قابل توبیخ است. بی حجابی، هم از نظر علمی، هم شرعی و هم عرفی قبیح و زشت است. 👈 ادامهء تفسیر: بعضی از بانوان به حکم حجاب و پوششی که در آیهء ۳۱ نور نازل شده بود از روى ساده اندیشى، درست عمل نمی کردند، لذا آیهء فوق تأکید مى کند که در رعایت آن دقیق باشید. و از آنجا که نزول این حکم، جمعى از این زنان با ایمان را نسبت به گذشته پریشان ساخت، در پایان آیه مى فرماید: خداوند همواره غفور و رحیم است. 👈 👈 جلباب در زبان عربی به معنی پارچهء بزرگ و مشکی است. که از همان زمان صدر اسلام بصورت چادر روی حجابی که در آیهء ۳۱ نور فرمان داده شده بود، می پوشیدند، و به مرور زمان تغییراتی در دوخت آن صورت گرفت و بصورت چادرهای امروز درآمد. هرچند همهء انواع چادرهایی که امروز بانوان بر سر دارند، حجاب کامل نیست. 👈 چرا رنگ چادر، مشکی سفارش شده؟ چون یکی از جنبه های زینتی لباس، رنگ آنست و رنگ مشکی، کمترین جلب توجه را دارد و ابهتی به زن می دهد که مزاحمتها را دفع می کند. ✅ و یُدنین یعنی، نزدیک به خود باشد، یعنی چادر، رها نباشد، به اصطلاح آنرا جمع نگه دارند نه باز. 👈 👈 👈 و آنجا که فرموده است حجاب داشته باشید تا شناخته شوید، دو تفسیر وجود دارد که منافاتی هم با هم ندارند. اول اینکه در صدر اسلام، کنیزان، بدون حجاب و یا با حجاب کم در جامعه حاضر می شدند. چون کنیز بودند و جایگاه و منزلت اجتماعی بالایی نداشتند و معمولا اخلاق را هم رعایت نمیکردند. البته نه به این معنی که آزار آنان آزاد بوده، ولی احکام اسلام در بارهء این دو گروه از زنان با هم متفاوت بوده است ( زنان آزاد و کنیز ). و دوم تفاوت زن مسلمان با ایمان از زنان بی بندوبار است. چون بی بندوبارها حتی اگر حجاب هم داشته باشند، قطعا آنچنان زننده است که موجب جلب توجه بیماردلان میشود. 👈 👈 👈 به این معنی که بانوانی که خود را بوسیلهء حجاب، حفاظت نمی کنند، ارزش و منزلت بالایی برای خودشان قائل نیستند. در واقع، کسیکه حجابش را رعایت نمی کند، آنقدر نادار است که هیچ چیز جز جسمش برای ارائه دادن و دیده شدن ندارد. و آنقدر از سطح شعور پائینی برخوردار است که تشخیص نمی دهد جسمش متعلق به خود اوست و باید در حفظ آن کوشا باشد. 👈 و در پاسخ بعضی که می گویند بی‌حجابی در کشورهایی که آنرا آزاد گذاشته اند باعث عادی شدن شده و دیگر نگاههای آزار دهنده وجود ندارد، باید گفت، گرایشهای جنسی هرگز عادی نمیشوند چون خالق، این گرایش را در نهاد انسان قرار داده. چیزی که در آن کشورها اتفاق افتاده، عادی شدن نیست، بی ارزش شدن است و زمانیکه این گرایش طبیعی بی ارزش شود، هرزگی بدنبال آنست. ابتدا گرایش به جنس مخالف حلال، بی ارزش میشود، سپس گرایش پیدا می کنند به جنس مخالف حرام، آنهم بی ارزش میشود و رو می آورند به همجنس، و از آنهم اشباع نمیشوند و روی می آورند به حیوانات و این بی ارزشی در تمام این مراحل، هرزگی است. 💚 اَلسَلامُ عَلَیکَ أَیُهَاالنَّبِیُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُه. اَلسَّلَامُ علَی الحَسَنِ وَ الحُسَین سَیِّدَی شَبَابِ اَهلِ الجَنَّه. اَلسَّلَامُ عَلَی عَلیِّ بنِ موُسَی الرِّضَا المُرتَضَی 💚
🖤 اَلسَلامُ عَلَیکَ أَیُهَاالنَّبِیُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُه. 🖤 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ. ⚫⚫⚫ تسلیت شهادت جانسوز آقا رسول الله و سبط اکبر ایشان حضرت امام حسن مجتبی.
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن با قرآن مأنوس است: 🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ طس ۚ تِلْكَ آيَاتُ الْقُرْآنِ وَكِتَابٍ مُّبِينٍ. بنام خداوند بخشنده مهربان. طس، این آیات قرآن و کتاب مبین است ۱ نمل. تفسیر: در بارهء حروف مقطعهء قرآن بحثها و نظرهای فراوانی وجود دارد. یکی از مهمترین آنها اینست که قرآن کریم، با همهء عظمتش با همان حروفی بیان شده که ما با آن حروف گفتگو می کنیم. 🍃 پس میشود و می توانیم بهترین و زیباترین گفتگوها را داشته باشیم. ✅ تِلْکَ آیاتُ الْقُرْآنِ وَ کِتاب مُبِین، یعنی این کتاب باعظمت، هم آشکار است و هم آشکار کننده. 👈 سپس در دومین آیه، وصف دیگری از قرآن مجید را بیان فرموده است: 🌹 هُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ. که وسیلهء هدایت و بشارت براى مؤمنان است. ۲ نمل. 👈 آنگاه به معرفی مومن پرداخته می فرماید: 🌹 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُم بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ. همان کسانیکه نماز را برپا مى دارند، و زکات را ادا مى کنند، و آنها که به آخرت یقین دارند. ۳ نمل. ✔ یک سوال: وقتی کسی نشانه های فوق را دارد، دیگر چه نیازی است که قرآن با این عظمت برای هدایت او آمده باشد؟ در پاسخ باید گفت: حتی انسانی هم که ایمان آورده، همچنان به هدایت نیاز دارد تا به مراحل بالاتر ایمان دست پیدا کند. و بهترین قوانین و مقرراتی هم که برای هدایت روز افزون انسان وضع شده کلام خود خداست که انسان را آفریده. قطعا او بهتر از هر کسی راه سعادت بشر را می شناسد. پس عقل سلیم که به دنبال ارتقاء ایمان خود می باشد، در کلام الله به دنبال درست ترین و بهترین راه هدایت می گردد و لا غیر. 🍃 آنچنانکه در آیهء ۲ بقره، قرآن مایهء هدایت پرهیزگاران معرفى شده. 🍃 و در ۱۰۲ نحل مایهء هدایت مسلمین. 🍃 و در اینجا مایهء هدایت مؤمنین. 👈 یعنی تا مرحله اى از تقوا و تسلیم و ایمان به واقعیت ها در دل انسان نباشد، به دنبال مرحلهء بالاتر نمی رود. 💚 و هدایت و بشارت، توأم با یکدیگر که در آیات مذکور بیان شده فقط براى مؤمنین است و دیگران را چنین بشارتى نیست. 👈 آنگاه در چهارمین آیه به بیان حال گروهى که در نقطهء مقابل مؤمنان قرار دارند، پرداخته، مى فرماید: 🌹 إِنَّ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمَالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ. کسانیکه به آخرت ایمان ندارند، اعمال (بد) شان را براى آنان زینت مى دهیم به گونه اى که (در تشخیص حق) سرگردان مى شوند. ۴ نمل. ■ واضح است وقتى انسان کار زشت و نادرستى را انجام داد، تدریجاً قبح و زشتی آن در نظر او کم مى شود، و به آن عادت مى کند، پس از مدتى که به آن خو گرفت، توجیهاتى براى آن مى تراشد، کم کم بصورت زیبا و حتى بعنوان یک وظیفه در نظرش جلوه مى کند. 👈 سپس در پنجمین آیه، سرانجام کار چنین کسانى را اینگونه بیان مى فرماید: 🌹 أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَهُمْ سُوءُ الْعَذَابِ وَهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ. آنان کسانى هستند که عذاب بد (و دردناک) براى آنهاست. و آنها در آخرت، زیانکارترین مردمند! ۵ نمل. ■ حقیقتا زیانی بالاتر از این نیست که سرمایهء وجود خود از فکر و اندیشه و چشم و گوش و قلب را به هیچ ببازیم. بهرحال همهء ما این سرمایه های وجودی را که خداوند در اختیارمان قرار داده روزی از دست خواهیم داد. و این کاملا طبیعی است، پس نابود شدن این سرمایه ها، به خودی خود و فی نفسه، ضرر و زیان نیست. کسی با از دست دادن اینها دچار ضرر میشود که نتوانسته باشد از آنها بهرهء لازم را ببرد، و در قیامت، دستش از هرگونه ذخیره ای خالی باشد. اما کسیکه از این سرمایه ها در جهت رسیدن به هدف خلقت بهره بگیرد که همانا به کمال رسیدن انسان است، و این سرمایه ها را در مسیر کسب معرفت الله و رشد و ارتقاء معنویت و یادگیری و عمل به قرآن بکار بگیرد، قطعا روزی که این سرمایه ها را از دست بدهد، افسوس نمی خورد. چون بهرهء لازم را از آنها برده است. 👈 و در آیهء بعد، کلام تکمیلى را در زمینهء عظمت محتواى قرآن، مى فرماید: 🌹 وَإِنَّكَ لَتُلَقَّى الْقُرْآنَ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ. به یقین این قرآن از سوى (خداوند) حکیم و دانا بر تو القا مى شود. ۶ نمل. 💚 اَلسَلامُ عَلَیکَ أَیُهَاالنَّبِیُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُه. اَلسَّلَامُ علَی الحَسَنِ وَ الحُسَین سَیِّدَی شَبَابِ اَهلِ الجَنَّه. اَلسَّلَامُ عَلَی عَلیِّ بنِ موُسَی الرِّضَا المُرتَضَی 💚
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 وَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَزِينَتُهَا ۚ وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ. آنچه به شما داده شده، متاع زندگى دنیا و زینت آنست. و آنچه نزد خداست بهترو پایدارتر است. آیا نمى اندیشید؟! ۶۰ قصص. تفسیر: در یک مقایسه ساده، هر انسان معتقد و عاقلى مى داند که نباید آخرت را فداى دنیا کند، لذا در پایان آیه، مى فرماید: آیا تعقل نمى کنید؟! (أَفَلاتَعْقِلُونَ). 👈 فخر رازى، چنین نقل مى کند: اگر کسى وصیت کند، ثلث مالش را به عاقل ترین مردم بدهند، فتواى من این است که این ثلث را به کسانى بدهند، که اطاعت فرمان حق مى کنند، زیرا عاقل ترینِ مردم، کسى است که متاعِ اندک (زودگذرى) را بدهد، و سرمایهء فراوان (پایدارى) را بگیرد، و این، تنها در مورد مطیعان فرمان خدا صادق است. تفسیر کبیر فخر رازى، ج ۲۵، ص ۶. 👈 (البته نه به این معنی که برای معیشت بهتر تلاش نکنیم و زندگی را به خود و خانواده سخت بگیریم، بلکه به این معنی که دلبستهء دنیا نشویم و آنطور برای آن وقت نگذاریم و تلاش نکنیم که از یاد و نام خدا غافل شویم). 👈 سپس در آیهء بعد وجدان همگان را به داوری می طلبد: 🌹أَفَمَن وَعَدْنَاهُ وَعْدًا حَسَنًا فَهُوَ لَاقِيهِ كَمَن مَّتَّعْنَاهُ مَتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ هُوَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنَ الْمُحْضَرِينَ؟ آیا کسیکه به او وعدهء نیکو داده ایم و به آن خواهد رسید، همانند کسى است که (فقط) متاع زندگى دنیا به او داده ایم سپس روز قیامت (براى حساب و جزا) از احضارشدگان خواهد بود؟! ۶۱ قصص. 👈 سپس به دنبال این سخن، صحنه هاى رستاخیز را در برابر کفار مجسم مى کند، صحنه هائى وحشتناک و هول انگیز: 🌹وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ الَّذِينَ كُنتُمْ تَزْعُمُونَ. روزى را (بخاطر بیاورید) که خداوند آنانرا ندا مى دهد و مى گوید: کجا هستند همتایانى که شما براى من مى پنداشتید؟! ۶۲ قصص. این سؤالى است توبیخى، براى اینکه در قیامت که روز کنار رفتن پرده ها و حجاب هاست، نه شرک مفهومى دارد و نه مشرکان بر عقیدهء خود باقیند، این سؤال در حقیقت یک نوع سرزنش و مجازات است، یک نوع توبیخ و عقوبت. ■ 👈 معبودان، گاه بتهاى سنگی و چوبى هستند، و گاه مقدسینى همچون فرشتگان و اولیاء الله، و گاه جن و شیاطین، و انسانهای گمراه که پیشوای گمراهان دیگر هستند. در اینجا، از بین این گروهها، همان انسانها و جن های گمراه که معبود بعضی از انسانها قرار گرفته اند به سخن مى آیند: 🌹 قَالَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِم..... گروهى (از معبودان) که فرمان عذاب دربارهء آنها مسلم شده است مى گویند: پروردگارا! ما این (عبادت کنندگانمان) را گمراه کردیم. (آرى) ما آنها را گمراه کردیم همانگونه که خودمان گمراه شدیم. ما از آنان بسوى تو بیزارى مى جوییم. آنان در حقیقت ما را نمى پرستیدند (بلکه هواى نفس خود را پرستش مى کردند). ۶۳ قصص. 👈 👈 از آین آیه دو عبرت بگیریم. یکی اینکه هیچ انسانی حتی مقدساتمان، خدایی ناکرده، معبودانمان نشوند. و دوم، حواسمان باشد شیاطین از جن و بخصوص انس را همتای خدا قرار ندهیم. 💚 اَلسَّلَامُ عَلَی عَلیِّ بنِ موُسَی الرِّضَا المُرتَضَی 💚
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن هرگز سخنان لغو در بارهء آیات و نشانه های الهی نمی گوید: 🌹🌹 وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ. و بعضى از مردم سخنان بیهوده را مى خرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آیات الهى را به استهزا گیرند. براى آنان عذابى خوارکننده است! ۶ لقمان. تفسیر: در اینجا سخن از جمعیتى است که سرمایه هاى خود را براى بیهودگى و گمراه ساختن مردم بکار مى گیرند، و بدبختى دنیا و آخرت را براى خود مى خرند! از افسانه هاى خرافى و باطل گرفته تا ترتیب دادن مجالس لهو و غنا، و یا صرف کردن مال، به هر صورت و به هر طریقى که بوسیلهء آن به این هدف نامشروع، یعنى سخنان باطل و بیهوده برسند. عجب اینکه این کوردلان، مطالب باطل و بیهوده را به گرانترین قیمت خریدارى مى کنند، اما آیات الهى و حکمت را که پروردگار، رایگان در اختیارشان گذارده، نادیده مى گیرند. 👈 بطور کلی، لَهْوَ الْحَدِیْث، هرگونه سخن یا آهنگ سرگرم کننده و غفلت زاست که انسان را به بیهودگى یا گمراهى مى کشاند. می تواند از طریق غنا و آهنگ هاى شهوت انگیز و هوس آلود باشد، و می تواند محتوای سخنانى باشد که انسان را به بیهودگى و فساد، سوق مى دهد. ■ جملهء لِیُضِلَّ عَنْ سَبِیْلِ اللّه، نیز مفهوم وسیعى دارد که هم اعتقاد مردم را نشانه گرفته، و هم اخلاق آنها را. ■ تعبیر بِغَیْرِ عِلْم، هم یعنی اطاعت کورکورانه که فقط از روی جهل و نادانی است. 👈 این بى خبران، گاه از این هم فراتر مى روند، یعنى تنها به جنبه هاى سرگرمى و غافل کنندهء این مسائل قانع نمى شوند، بلکه سخنان لهو و بیهودهء خود را وسیله اى براى استهزاء و سخریه آیات الهى قرار مى دهند، و این همان است که در آخر آیه فوق به آن اشاره کرده، مى فرماید: وَ یَتَّخِذَها هُزُواً. ■ متأسفانه در مواردی، گروهی آیات و نشانه های خداوند سبحان را هدف قرار داده و سخنان لغو و طنز می سازند و تاسف بیشتر آنکه گروهی دیگر از سر ندانستن، آنها را پخش کرده و بستر خنده و استهزاء را فراهم می کنند. ■ اما توصیف عذاب به مُهِیْنٌ به معنی خوار کننده و اهانت بار، بخاطر آنست که جریمه، باید همانند جرم باشد، آنها نسبت به آیات الهى توهین کردند، خداوند هم براى آنها مجازاتى تعیین کرده که علاوه بر دردناک بودن، توهین آمیز هم مى باشد. (مراقب باشیم ناخواسته گرفتار سخنانی نشویم که در قالب طنز، آیات و مقدسات را به سخره می گیرند). آیهء بعد، به عکس العمل این گروه در برابر آیات الهى اشاره کرده، مى فرماید: 🌹 وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّىٰ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا ۖ فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ. و هنگامیکه آیات ما بر او خوانده شود، با تکبر، روى برمى گرداند، چنانچه گویى آنرا نشنیده است. گویا اصلاً (کلا) گوشهایش کر است. او را به عذابى دردناک بشارت ده! ۷ لقمان. جزاى چنین افراد نیز، متناسب اعمالشان است همانگونه که عملشان براى اهل حق، دردآور بوده، خداوند مجازاتشان را نیز دردناک قرار داده، و به عذاب الیمشان گرفتار مى سازد! 👈 سپس در آیات بعد، به مومنین پرداخته می فرماید: 🌹 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيمِ... (ولى) کسانیکه ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، باغهاى پرنعمت بهشت از آن آنهاست. جاودانه در آن خواهند ماند. این وعدهء حتمى الهى است. و اوست توانا و حکیم. ۸ و ۹ لقمان. 💚 اَلسَّلَامُ عَلَی عَلیِّ بنِ موُسَی الرِّضَا المُرتَضَی 💚
✨حلول ماه ربیع الاول، مبارک✨ وقایع و بعضی اعمال این ماه شریف: 🌸 شب اول این ماه بنام لیلة المبیت است. شبی که پیامبر بزرگوار اسلام، مخفیانه بسمت مدینه هجرت فرمودند و حضرت امیر شب را در بستر آن بزرگوار آرمید و فداکارانه جان خود را در معرض تیر دشمن قرار داد تا در این فرصت ایجاد شده پیامبر اسلام بتوانند از مهلکه نجات پیدا کنند. در همین رابطه آیهء شریفهء ۲۰۷ بقره در حق حضرت امیر نازل شد: 🌹 وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ. بعضى از مردم، جان خود را بخاطر خشنودى خدا مى فروشند. و خداوند نسبت به همهء بندگان مهربان است. ۲۰۷ بقره. و این روز شد مبدا تاریخ اسلام. 💫 سفارش شده ایم این روز را به شکرانه، روزه بداریم و صدقه و انفاق و احسان نماییم. اقبال، ص۵۹۲. 🌸 روز هشتم، شهادت امام حسن عسکری و آغاز امامت امام زمان است. 🌸 روز دهم از این‌ ماه مبارک، روز ازدواج پربرکت و سرنوشت ساز آقا رسول الله است با أم المومنین خدیجهء کبری. 💫 سفارش شده ایم این روز را به شکرانه، روزه بداریم. اقبال، ص۵۹۹. 🌸 دوازدهم این ماه، میلاد باسعادت آقا رسول الله است به روایت اهل تسنن. همچنین در این روز حضرت رسول بعد از ۱۲ روز پیاده روی بین مکه و مدینه، وارد مدینه شدند. 💫 برای این روز به یک‌ نماز دو رکعتی سفارش شده ایم با این کیفیت: در رکعت اول بعد از حمد، سه مرتبه سورهء کافرون. و در رکعت دوم بعد از حمد، سه مرتبه سورهء توحید. اقبال، ص۵۹۹. 🌸 روز چهادهم، هلاکت یزید بن معاویه است. اقبال، ص۶۰۰. 🌸 شب هفدهم، یکسال قبل از هجرت، رسول الله به معراج رفتند. اقبال، ص۶۰۱. 🌺🌸 و روز هفدهم این ماه شریف، روز میلاد باسعادت حضرت رسول است به روایت تشیع. (تبریک). 💫 سفارش شده ایم به غسل در این روز. فلاح السائل، ص۶۱. و روزه (روزهء این روز پاداش یکسال روزه داری را دارد). اقبال، ص۶۰۳. دادن صدقه و خوشحال نمودن مومنین و زیارت مشاهد شریفه. همان مدرک. زیارت رسول الله از دور و نزدیک. اقبال، ص۶۰۴. زیارت حضرت امیر از دور و نزدیک. اقبال، ص۶۰۸. و بزرگداشت این روز مهم و گرامی از طرف پیروان آن حضرت. اقبال، ص۶۰۳. 💚 زائر آقا رسول الله باشید در هر دو عالم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼 نماز روز اول ماههای قمری: دو رکعت نماز با این کیفیت: در رکعت اول، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء توحید. و در رکعت دوم، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء قدر. 🌼سپس دعای ارزشمندی که مشتمل است بر آیات کلام الله: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا، كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلّا هُوَ، وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ، يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً، مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً، وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. زادالمعاد، ص ۴۶۲.
✨ وصف مومن ✨ 👈 فرازی از دعای کمیل که آیهء شریفهء قرآن است: 🌹🌹 أَفَمَن كَانَ مُؤْمِنًا كَمَن كَانَ فَاسِقًا؟ ۚ لَّا يَسْتَوُونَ. آیا کسیکه باایمان بوده همچون کسى است که فاسق بوده؟! (هرگز) آنها برابر نیستند. ۱۸ سجده. ■ فاسق، کسی است که از فرمان خداوند سبحان اطاعت نمی کند و سرکشی می کند. 👈 اما مومنان: 🌹أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ جَنَّاتُ الْمَأْوَىٰ نُزُلًا بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ. اما کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، باغهاى جاویدان بهشتى از آن آنها خواهد بود، این وسیلهء پذیرایى(خداوند) از آنهاست به پاداش آنچه انجام مى دادند. ۱۹ سجده. تفسیر: نُزُل، نخستین چیزى است که با آن از میهمان تازه وارد، پذیرائى مى شود (مثل همان چاى و شربت). و این یعنی جنات مأوى با تمام نعمتها و برکاتش، نخستین وسیلهء پذیرائى از میهمانان الهى است، و به دنبال آن، مواهب و برکات دیگرى هست که هیچکس جز خدا نمى داند!. 👈 و سرنوشت فاسقان: 🌹وَأَمَّا الَّذِينَ فَسَقُوا فَمَأْوَاهُمُ النَّارُ .... و اما کسانیکه از اطاعت خدا سرباز زدند، جایگاه همیشگى آنها آتش است. هر زمان بخواهند از آن خارج شوند، آنها را به آن بازمى گردانند و به آنان گفته مى شود، بچشید عذاب آتشى را که تکذیب مى کردید! ۲۰ سجده. 👈 👈 👈 عذاب الهى در برابر کفر و تکذیب قرار گرفته و ثواب و پاداش در برابر عمل. یعنی ایمان، به تنهائى کافى نیست، بلکه باید با عمل صالح همراه باشد ولى کفر، به تنهائى براى عذاب کافى است هر چند عملى همراه آن نباشد. 👈 بدلیل اینکه ایمان باید در حدی باشد که انگیزه به انسان بدهد برای انجام عمل صالح.... 👈 اما کسیکه به مرحلهء فسق و نافرمانی خدا رسیده حتی اگر گناه هم نکند مرتکب گناه است. کسیکه نافرمان خداست، یعنی از حد و حدود بندگی خدا خارج شده. دیگر نیازی به انجام عمل خاصی نیست. همین خارج شدن، گناه بزرگی است. امیدوارم منظورم را رسانده باشم. 👈 اما نکتهء بسیار مهمی در آیهء بعد بیان شده و آن اینکه: 🌹وَلَنُذِيقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ. به آنان از عذاب نزدیک، پیش از عذاب بزرگ، مى چشانیم، شاید بازگردند. ۲۱ سجده. ✔ عذاب نزدیک، عذاب دنیاست، و عذاب بزرگ، عذاب آخرت است. وجود عذابهای دنیا، هشدار است برای بیدار شدن. تا معلوم شود خدا هرگز نمى خواهد بنده اى گرفتار عذاب جاویدان آخرت شود، به همین دلیل، از تمام وسائل بیدار کننده براى نجات آنها استفاده مى کند. از پیامبران الهى تا کتب آسمانى، و گرفتار شدن به مصیبتها، و اگر هیچیک از اینها سودى نداشت، چنین کسانى جز آتش دوزخ سرنوشتى ندارند. ✔ اما نکتهء مهمی که در این آیه وجود دارد، تعبیر لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ، است به معنی شاید بازگردند. یعنی چشیدن عذابهاى هشدار دهنده، علت تامه براى بیدارى نیست که هرگاه بر کسی نازل شد، او بیدار شود و متوجه ضعف ایمان خود گردد و تصمیم به توبه و بازگشت بگیرد، بلکه تا زمینهء توبه در او وجود نداشته باشد، سختیها و مشکلات تلنگری برای بیداری او نخواهند بود. به همین دلیل فرموده مردم با عذابهای دنیوی شاید بیدار شوند، شاید هم خیر. (مراقب وجدان بیدار خود باشیم). پس با چشم نعمت، به سختیها و‌گرفتاریها نگاه کنیم و از آنها پلکانی برای بالارفتن بسازیم. به این ترتیب که یا، بازتاب اعمال اشتباه و ندانم کاری خودمان است. گاهی جریمه و عذاب الهی است. گاهی برای پاک شدن گناهانمان گرفتار میشویم. گاهی هم بر اثر نداشتن علم و حلم است که باید از آن کسب تجربه کنیم. گاهی بر اثر بی احتیاطی است و به ما می آموزد آرامش داشته باشیم و تصمیم درست بر پایهء ایمان بگیریم و محتاط عمل کنیم. 🟩 به این ترتیب با نگاه درست، در می یابیم که هر سختی و گرفتاری، نعمت است که می توانیم از آن برای نزدیک شدن به رضا و خشنودی خدا بهره بگیریم. حضرت زینب به این باور رسید که در سختیها گفت: (( بخدا قسم جز زیبایی چیزی ندیدم )) 💚 اَلسَلامُ عَلَیکَ أَیُهَاالنَّبِیُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکَاتُه 💚