eitaa logo
آیات الهی
50 دنبال‌کننده
65 عکس
20 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا. اگر منافقان و بیماردلان و آنها که اخبار دروغ و شایعات بى اساس را در مدینه پخش مى کنند دست برندارند، تو را بر ضد آنان مى شورانیم، سپس جز مدت کوتاهى نمى توانند در کنار تو در این شهر بمانند. ۶۰ احزاب. تفسیر: در ادامهء آزارهایی که در پیغام روز گذشته خواندیم که منافقان و بیماردلان به پیامبر و مومنین وارد می کردند، در آیهء مورد بحث به یکی از مهمترین آن آزارها اشاره شده و آن پخش شایعات و سخنان بی اساس است. ● مُرْجِفُون، به معنى اشاعه اباطیل به منظور غمگین ساختن دیگران است، و اصل 《ارجاف》 به معنى اضطراب و تزلزل است. ● نُغْرِیَنَّکَ به معنى دعوت به انجام کار، یا گرفتن چیزى توأم با تشویق و تحریض است. ⚫ بنابراین در این آیه به ۳ گروه از دشمنان اسلام و مومنین اشاره شده که برنامهء آنها جنبهء شخصی هم ندارد و بصورت یک جریان است: ✔ نخست، منافقین که، با توطئه هاى ضد اسلامى براى براندازى اسلام مى کوشند. ✔ دوم، اراذل و اوباش، که قرآن از آنها تعبیر به بیماردلان کرده. ✔ و سوم کسانیکه شایعات ساخته شده بوسیلهء گروه‌های دیگر را پخش می‌کنند. 👈👈 در جای دیگری نیز از کتاب الله به بیماردلان اشاره شده: 🌹يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ ۚ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا. اى همسران پیامبر! شما همچون یکى از زنان (عادى) نیستید (که احکام دین به گوششان نمی رسد). اگر تقوا پیشه کنید ( وگرنه با زنانی که چیزی از دین نمی دانند فرقی نخواهید داشت). پس به گونه اى هوس انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید. ۳۲ احزاب. ■ 👈 یعنی افراد شهوتران و مزاحم نوامیس مردم. ■ ■ در این میان، بزرگترین و خطرناک‌ترین شایعه ای که همیشه از سمت منافقان پخش می‌شود و آسیبش از همه بیشتر است، پخش سخنانی مبنی بر شکست مؤمنان و شکست جبههء مقاومت است. چون منافقان فقط در اینصورت می‌توانند به اهداف شوم خودشان در ارتباط گرفتن با دشمن موفق شوند. ✅ به هر حال، قرآن مى گوید: اگر اینها به اعمال زشت و ننگین خود ادامه دهند، دستور حمله عمومى و یورش به آنها را صادر خواهیم کرد، تا با یک حرکت مردمى مؤمنان، همه را از خاک مسلمین ریشه کن سازیم، و آنها نتوانند دیگر در این شهر بمانند. 👈 آنقدر این قشر از منافقان در پیشگاه خداوند، مقبوح و خبیث هستند که خداوند به بیرون راندن آنها از شهر و کشور، اکتفا نمی‌کند و در ادامه می فرماید: 🌹مَّلْعُونِينَ ۖ أَيْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِيلًا. و از همه جا طرد مى شوند، و هر جا یافته شوند گرفته خواهند شد و به سختى به قتل خواهند رسید. ۶۱ احزاب. ⚫ یعنی پس از ابلاغ این حملهء عمومی، دیگر جایی در سرتاسر دنیا برای منافقان امن نیست. 👈 👈 👈 البته این حکم‌ مربوط است به آن منافقانی که نفاق را در عملکرد آنها به وضوح می‌توان دید که در اینصورت، حکومت اسلامی باید با آنان همین رفتار را داشته باشد که در این آیات شریفه فرمان داده شده. 👈 اما منافقانی که هنوز شناخته نشده اند مشمول این حکم نیستند که امیدواریم همهء منافقان به دست توانمند الهی رسوا شوند و باز به دست توانمند الهی از کشورهای اسلامی اخراج گردند. 👈 سپس، در آخرین آیهء مورد بحث، مى افزاید: این دستور تازه اى نیست: 🌹سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلُ ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا. این سنت خداوند در اقوام پیشین است، و براى سنت الهى هیچ گونه تغییرى نخواهى یافت. ۶۲ احزاب.
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ...... کسانیکه ایمان آورده اند مى گویند: چرا سوره اى نازل نمى شود (که در آن فرمان جهاد باشد)؟! اما هنگامیکه سوره اى محکم (و روشنى) نازل مى گردد و در آن سخنى از جنگ است، منافقان بیماردل را مى بینى که همچون کسیکه در آستانهء مرگ قرار گرفته به تو نگاه مى کنند. پس چه بهتر که آنها بمیرند! ۲۰ محمد. تفسیر: کسانیکه ایمان آورده اند دو گروهند. یک گروه مؤمنان راستین هستند که در شرایط جنگ و جهاد، قدرتمند و آماده اند برای انجام فرمان خدا و پیشوایان. اما گروه دیگری از مومنان ظاهری هستند که در میان مومنان حقیقی جاگیر شده اند. اگر شرایط جهاد پیش آید، گویی مرگ در دوقدمی آنهاست. خداوند اینان را بیماردل خطاب فرموده و مرگ را سزاوارشان می‌داند. 👈 ولی بدانند: 🌹طَاعَةٌ وَقَوْلٌ مَّعْرُوفٌ ۚ فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكَانَ خَيْرًا لَّهُمْ. اطاعت و سخن سنجیده براى آنان شایسته تر است. و اگر هنگامیکه فرمان جهاد قطعى مى شود به خدا راست گویند براى آنها بهتر مى باشد. ۲۱ محمد. 👈 منظور از سخن شایسته، دوری از بهانه جویی است. آنچنانکه منافقان در شرایط جهاد، مدام با بهانه های متعدد، شانه از مسئولیت جهاد خالی می کنند. ■ آنها نه تنها مردم را تشویق به جهاد نمى کنند، بلکه در تضعیف روحیهء آنها سخت مى کوشند و حتی برای رسیدن به مقصودشان دروغ هم می گویند. 👈 در آیهء بعد خطاب به منافقان مى فرماید: 🌹فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ. اگر حکومت را بدست گیرید، آیا جز این انتظار مى رود که در زمین فساد نمایید و پیوند خویشاوندى را قطع کنید؟! ۲۲ محمد. یعنی اگر منافقان به حکومت برسند، نه به زمین رحم می کنند و نه به زمینیان. آنها حتی به خویشاوندان خود اگر مخالف باشند هم رحم نمی‌کنند. 👈 در آیهء بعد توضیحات بیشتری در بارهء آنان فرموده است: 🌹أُولَٰئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَىٰ أَبْصَارَهُمْ. آنها کسانى هستند که خداوند از رحمت خویش دورشان ساخته، گوشهایشان را کر و چشمهایشان را کور کرده است. ۲۳ محمد. این منافقان چندرو، بواسطهء عملکردشان دیگر فرصت هدایت برای خودشان باقی نگذاشته اند و از رحمت خدا دور شده اند و نه حق را می بینند، و نه می‌شنوند. 👈 آنگاه با یک اشارهء لطیف، علت این حجم از غفلت را بیان فرموده است: 🌹أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا. آیا آنها در قرآن تدبّر نمى کنند، یا بر دلهایشان قفل هایى نهاده شده است؟! ۲۴ محمد. آنها چون کتاب آسمانی را با تدبر و توجه کافی، نمی خوانند لذا آنرا یاد نمی گیرند پس به آن عمل نمی کنند و هرگز در آیات الهی به باور نمی رسند. و آنقدر فرصتهای الهی را سوزانده اند که دلهایشان بر حق و حقیقت قفل شده. / ادامهء این آیات را فردا می خوانیم إن شاءالله /
⚫ منافق ⚫ 👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، منافقان، مؤمنان ظاهری هستند که خود را در میان مومنان حقیقی، جاگیر کرده اند و براحتی نمیتوان نفاق آنها را تشخیص داد. خواندیم آنها چون در قرآن تدبر نمی کنند، حقیقت آنرا نمی‌دانند لذا اگر به حکومت برسند، عملکرد صحیحی نسبت به زمین و زمینیان نخواهند داشت. 👈 خداوند در ادامه، در بارهء آنان فرموده است: 🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَىٰ أَدْبَارِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى ۙ الشَّيْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَىٰ لَهُمْ. به یقین کسانیکه بعد از روشن شدن راه هدایت براى آنها، پشت به آن کردند، شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهاى طولانى فریفته است. ۲۵ محمد. تفسیر: آنها کسانی هستند که راه هدایت به گوششان رسیده اما از آن پیروی نمی‌کنند و بخاطر آرزوهای دنیایی که دارند، فریب شیطان را میخورند و اسیر فرمان شیاطین اعم از انس و جن میشوند. 👈 اما چرا کارشان به اینجا رسیده؟ 🌹ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ ۖ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ. این بخاطر آنست که آنان به کسانیکه از نزول وحى الهى ناخشنود بودند ( یعنی دشمنان اسلام و پیامبر ) گفتند: ما در بعضى از امور از شما پیروى مى کنیم. در حالیکه خداوند پنهانکارى آنانرا مى داند. ۲۶ محمد. 👈 چون اگر بخواهند از تمام اوامر آنها پیروی کنند نفاقشان برملا شده و مجبورند از صف مؤمنان خارج شوند. در اینصورت دیگر چگونه به آنچه می‌خواهند دست پیدا کنند؟!! 👈 سپس در آیهء بعد با لحن تهدید و تحقیر در بارهء آنان می فرماید: 🌹فَكَيْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ. حالِ آنها چگونه خواهد بود هنگامیکه فرشتگان (مرگ) بر صورت و پشت آنان مى زنند و جانشان را مى گیرند؟! ۲۷ محمد. ■ ■ 👈 عذاب منافقان از لحظهء مرگ آغاز می‌شود بدون کمترین چشم‌پوشی! آنان پشت به حق کرده اند و رویشان را به دشمن.....لذا فرشتگان بر صورت و پشتشان می زنند و برای آنان هرگز بخششی در کار نیست. 👈 چرا که آنان: 🌹ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا مَا أَسْخَطَ اللَّهَ وَكَرِهُوا رِضْوَانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ. این بخاطر آنست که آنها از آنچه خداوند را به خشم مى آورد پیروى کردند، و از آنچه موجب رضاى اوست ناخشنود بودند. از این رو (خداوند) اعمالشان را نابود کرد. ۲۸ محمد. 👈 خداوند در آیات فراوانی، راههای مقابله با هر شرارتی را به مؤمنان گوشزد فرموده و به آنها روش‌های مقابله با آنها را آموخته است. کافیست در آیات قرآن مجید تدبر کنیم..... یعنی آنها را با دقت بخوانیم، تحقیق کنیم، یاد بگیریم و عمل کنیم. 👈👈 اما در نهایت، منافقان تصور نکنند هرگز شکستی برای آنان نیست. بلکه خداوند فرموده است: 🌹أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ أَن لَّن يُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ. آیا کسانیکه در دلهایشان بیمارى است گمان کردند خدا کینه هایشان را آشکار نمى کند؟! ۲۹ محمد. ■ ■ آن چیزی که در انتظار منافقان و بیماردلان است، تنها رسوایی است و عذاب الیم.
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ ۖ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ ۖ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ. و بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى پرستند، اگر (دنیا به آنها رو کند و) خیرى به آنان برسد، حالت اطمینان پیدا مى کنند. اما اگر مصیبتى براى امتحان به آنها برسد، دگرگون مى شوند (و به کفر رو مى آورند). هم دنیا را از دست داده اند، و هم آخرت را. و این همان خسران و زیانِ آشکار است. ۱۱ حج. سخن از افراد ضعیف الایمان است که بشدت در معرض انحراف و سقوط هستند. افرادی که با راهنمائی منافقان، براحتی تغییر موضع می دهند و در زمرهء آنان درمی آیند. کلمهء《عَلَی حَرف》که در این آیه آمده به معنی لبهء کوه است. یعنی این افراد در لبهء پرتگاه قرار دارند و به راحتی امکان سقوط است. هر لحظه ممکن است از ایمان خود دست بردارند و به کفر سقوط کنند. ■ 👈 اینان در حقیقت دین و ایمان را برای خاطر دنیا می خواند بهمین دلیل اگر دنیایشان تامین شود ( اعم از تندرستی، اولاد و اموال) نسبت به دین، مطمئن می‌شوند اما همینکه دنیایشان دچار خسارت و سختی شد، ایمانشان متزلزل شده و به خداوند گمان بد می برند. 👈👈 نکتهء بسیار مهمی که باید به آن توجه کنیم اینست که خداوند سبحان در این آیه از سختیها به《فتنه》تعبیر فرموده است. یعنی سختیها، به غیر از آنچه نتیجهء اعمال خودمان است، غالبا آزمایش است برای رشد و تعالی انسان. و به هیچ وجه شر و بدی نیست. ⚫ و چه خسارتی از این سنگین‌تر که زمانی که دنیا را از دست داده، ایمانش را هم از دست بدهد!! خسرالدنیا و الآخره. 👈 سپس در آیهء بعد به اعتقاد شرک آلود این گروه اشاره فرموده: 🌹یَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَضُرُّهُ وَمَا لَا یَنْفَعُهُ ذَلِکَ هُوَ الضَّلَالُ الْبَعِیدُ. او جز خدا کسی را می‏خواند که نه زیانی به او می‏رساند، و نه سودی، این گمراهی بسیار عمیقی است. ۱۲ ■ افراد ضعیف الایمان برای کسب دنیا، به غیر از خدا رو می آورند. مثلا به فالگیر و جن و خرافه و بدتر از همه به طاغوت. ⚫ دقیقا مثل کسانیکه اصلاح امور را فقط و فقط در برقراری ارتباط با آمریکا می دانند. اینان همان افراد ضعیف الایمان و دنیا طلبی هستند که آخرت جاویدان را به زندگی چند ده سالهء دنیا می فروشند. کسانیکه اولاد و اموال را بیش از خدا دوست دارند.... 《《 این در حالیست که خداوند فرموده است: 🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ...... بعضى از مردم، غیر از خداوند، همتایانى انتخاب مى کنند. و آنها را همچون خدا دوست دارند. اما کسانیکه ایمان آورده اند، محبتشان به خدا، شدیدتر است. و کسانیکه ستم کردند، (و معبودى غیر خدا برگزیدند)، هرگاه عذاب الهى را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمامِ قدرت، از آنِ خداست. و خداوند، سخت کیفر است. ۱۶۵ بقره.》》 👈 و در آیهء بعد، خسارت انتخاب معبودانی غیر از خدا را روشن‌تر فرموده است: 🌹يَدْعُو لَمَن ضَرُّهُ أَقْرَبُ مِن نَّفْعِهِ ۚ لَبِئْسَ الْمَوْلَىٰ وَلَبِئْسَ الْعَشِيرُ. او کسى را مى خواند که زیانش از نفعش نزدیکتر است. چه بد سرپرست و یاورى، و چه بد مونس و همنشینى. ۱۳ حج. یعنی اگر به سراغ غیر از خدا بروید هرگز منتظر نفعی نباشید. قبل از اینکه نفعی به شما برسانند، زیان خواهند رساند و شما را دچار خسارت خواهند کرد.
⚫ منافق ⚫ 👈 👈 فرمان به جهاد. همراه با توجه ویژهء خداوند متعال به جهادگران: 🌹🌹وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتَّىٰ نَعْلَمَ الْمُجَاهِدِينَ مِنكُمْ وَالصَّابِرِينَ وَنَبْلُوَ أَخْبَارَكُمْ. به یقین ما همهء شما را مى آزماییم تا معلوم شود مجاهدان واقعى و صابران از میان شما چه کسانی هستند، و اخبار شما را هم، می آزماییم. ۳۱ محمد. تفسیر: مردم در میدان جهاد، آزمایش میشوند و سه گروه مشخص می گردند. آنها که بی حرف پیش و پس در جهاد شرکت‌ می کنند، آنها که دو دل هستند و مردد، و آنها که اصلا شرکت‌ نمی کنند. اینها مورد آزمایش الهی قرار می گیرند و مشخص می‌شوند تا حجتی برایشان باقی نماند که اگر جهاد میشد ما هم شرکت می کردیم. جهاد برای مومن علاوه بر جنگ مسلحانه، هر حرکتی که باعث تقویت اسلام و ضعف دشمن شود را شامل می‌شود. ✅ 👈 مراد از اخبار، در اینجا اعمال انسانهاست. چرا که وقتى عملى از انسان سرمى زند، به صورت خبر، در میان مردم پخش مى شود. همچنین گفته شده: منظور از اخبار در اینجا اسرار درونى است. چرا که اعمال مردم از این اسرار خبر مى دهد. و نیز این اخبار، معرفی نامهء افراد است. 💚 👈 مثل اخباری که از روز بزرگ عاشورا به ما رسیده، و جایگاه حق و باطل بودن را در هر دو جبهه کاملا روشن می کند. 👈 اما در آیهء بعد، ابعاد دیگری از فراریان از جهاد را روشن فرموده است: 🌹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَشَاقُّوا الرَّسُولَ..... آنان که کافر شدند و (مردم را) از راه خدا باز داشتند و بعد از روشن شدن هدایت براى آنان (باز) به مخالفت با پیامبر برخاستند، هرگز زیانى به خدا نمى رسانند و (خداوند) بزودى اعمالشان را نابود مى کند. ۳۲ محمد. ■ افرادی که در شرایط مطلوبی برای هدایت قرار دارند ولی کافر شده اند و با پیامبر و سخن او مخالفت می‌کنند..... اینان هر چقدر که در برابر بندگان خدا، قادر به مخالفت باشند اما هرگز به خداوند زیانی نمی‌توانند برسانند، ضمن اینکه خدای قادر، اعمالشان را نابود می‌کند. 👈 آنگاه برای تاکید بیشتر به مومنین فرموده است: 🌹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَلَا تُبْطِلُوا أَعْمَالَكُمْ اى کسانیکه ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را، و اطاعت کنید پیامبر (خدا) را، و اعمال خود را باطل نسازید. ۳۳ محمد. 👈 تأکیدی بر اینکه اطاعت نکردن فرمان خدا و پیامبر، برابر است با نابودی اعمال. 👈 آنگاه ابعاد بیشتری را از وضعیت وخیم کسانیکه خود، کافر شده اند و مردم را نیز از مسیر درست منحرف می کنند فرموده است: 🌹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ مَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ. کسانیکه کافر شدند و (مردم را) از راه خدا بازداشتند سپس در حال کفر از دنیا رفتند، خدا هرگز آنها را نخواهد بخشید. ۳۴ محمد. 👈👈 به این معنی که قبل از اینکه توبه کنند، عمرشان به پایان می‌رسد و کافر از دنیا می‌روند. درهای بخشش به روی آنان کاملا بسته است. 🟢 👈 آنگاه در آیهء بعد، تکلیف همگان را در برابر شرایط جنگ و جهاد روشن فرموده است: 🌹فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَاللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن يَتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ. پس هرگز سست نشوید و (از دشمنان) صلح (ذلّت بار) نطلبید در حالیکه شما برترید، و خداوند با شماست و هرگز از (ثواب) اعمالتان نمى کاهد. ۳۵ محمد. ■ 👈 حالا که شما برترید و خداوند با شماست، چگونه با پیشنهاد صلح که مفهومش عقب نشینى و شکست است، پیروزى هاى خود را عقیم مى گذارید؟ این، در حقیقت صلح نیست، این تسلیم و سازشى است که از سستى و زبونى سرچشمه مى گیرد، این یک نوع عافیت طلبى زشتى است که عواقب دردناک و خطرناک به بار مى آورد. ✅ کسیکه خدا با اوست، همهء عوامل پیروزى را در اختیار دارد، هرگز احساس تنهائى نمى کند، ضعف و سستى به خود راه نمى دهد، به نام صلح، تسلیم دشمن نمى شود، و فراورده هاى خون هاى شهیدان را در لحظات حساس، به باد نمى دهد. 🍃 👈 اگر در تاریخ اسلام، صلح امام حسن رخ داد، به این دلیل بود که سه عامل ترس، دنیاطلبی و خیانت، بجای مقاومت در میان غالب یاران امام حسن موج میزد.... 🍃 👈 اما امروز به فضل الهی، مقاومت زنده است و زنده خواهد ماند و هر کسیکه آرزوی صلح با دشمنان را دارد، آرزویش را به گور خواهد برد.
🟢 ما می‌توانیم.... به یاری خداوند سبحان ما می‌توانیم..... ما می‌توانیم قله های پیروزی را فتح کنیم، اگر ایمانمان قلبی باشد. پس نترسیم، سست نشویم و امیدمان را به یاری خداوند مقتدر از دست ندهیم. 🍃 ما، نه مردم زمان حضرت امیر هستیم که ایشان را خانه نشین کردند.... 🍃 نه مردم زمان امام حسن مجتبی هستیم که ایشان را مجبور به پذیرش صلح کردند.... 🍃 و نه مردم زمان اباعبدالله هستیم که ایشان را به کشتن دادند.... 💚 ما در مکتب این بزرگواران بدنیا آمديم و بزرگ شدیم....
⚫ منافق ⚫ 👈👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خطاب به مومنان خواندیم در شرایط جنگ و جهاد، سست نشوید و صلح ذلت بار نطلبید چراکه شما بواسطهء یاری خداوند سبحان، برترید. 👈 در ادامه و در آیهء بعد، برای ترغیب و تشویق مؤمنان به جهاد، از بُعد دیگری به آن پرداخته است، بخصوص دنیاطلبان را مخاطب قرار داده: 🌹إِنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۚ وَإِن تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا يُؤْتِكُمْ أُجُورَكُمْ وَلَا يَسْأَلْكُمْ أَمْوَالَكُمْ. زندگى دنیا تنها بازى و سرگرمى است. و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کنید، پاداشهاى شما را مى دهد و (جز اندکى از) اموال شما را طلب نمى کند. ۳۶ محمد. تفسیر: یکی از مهمترین عواملی که عده ای را از جهاد بازمی‌دارد، پرداختن به مادیات دنیاست. 👈 لهو و لعب، یعنی سرگرمی‌هایی که انسان را از مسائل مهم غافل می‌کند. 👈 اما اموال که خداوند فرموده است انفاق کنید.... نه خداوند سبحان به آن نیاز دارد و نه پیامبر بزرگوار بلکه هر انفاقی را که خداوند به پرداخت آن دستور فرموده، به نفع خود انسان است. 👈👈 یکی از موارد بسیار مهم انفاق، تامین مالی امنیت کشور از سوی مردم است. به تعبیری جهاد با اموال. اصولاً، هر گونه نبرد با دشمن، نیاز به هزینه هائى دارد که باید از سوى مسلمانان با ایمان و پرهیزگار، و آنها که شوابسته و دلبسته به دنیا نیستند، گردآورى شود و آیات مورد بحث، در حقیقت زمینه هاى فکرى و فرهنگى را براى این مسئله آماده مى کند. 👈 در آیهء بعد، براى نشان دادن میزان دلبستگى غالب مردم به اموال و ثروت هاى شخصى، مى افزاید: 🌹إِن يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ. چراکه هرگاه اموال شما را طلب کند و بر آن تأکید نماید، بخل می‌ورزید. و کینه و خشم شما را آشکار مى سازد. ۳۷ محمد. ■ آیه، بیانگر دلبستگى شدید بسیارى از مردم به مسائل مالى است، و در حقیقت یک نوع ملامت و سرزنش آنها و در عین حال، تشویق به ترک این وابستگى است، تا آنجا که اگر خدا نیز از آنها مطالبه کند، خشم و کینهء او را به دل مى گیرند! 👈 آخرین آیه، که آخرین آیهء سورهء محمد (صلى الله علیه وآله) نیز است، تأکید دیگرى است بر ترک دلبستگی به اموال و انفاق آن در راه خدا و در راه جهاد با دشمنان: 🌹هَا أَنتُمْ هَٰؤُلَاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَمِنكُم مَّن يَبْخَلُ ۖ وَمَن يَبْخَلْ فَإِنَّمَا يَبْخَلُ عَن نَّفْسِهِ ۚ وَاللَّهُ الْغَنِيُّ وَأَنتُمُ الْفُقَرَاءُ ۚ وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُم. آرى، شما همان گروهى هستید که براى انفاق در راه خدا دعوت مى شوید، بعضى از شما بخل می‌ورزید. و هر که بخل ورزد، نسبت به خود بخل کرده است. و خداوند بى نیاز است و شما همه نیازمندید. و هرگاه سرپیچى کنید، خداوند گروه دیگرى را به جاى شما مى آورد، پس آنها مانند شما نخواهند بود (و سخاوتمندانه در راه خدا انفاق مى کنند). ۳۸ محمد. 🍃 با توجه به آیات قبل که سخن از جهاد بود، انفاق در این آیه، جهاد با اموال است. فرموده است اگر جهاد با اموال نکنید، خداوند قادر، این افتخار را که به شما عطا فرموده تا در راهش جهاد کنید و آئین او را یاری کنید، از شما خواهد گرفت و به قوم و مردم دیگری خواهد داد. 👈 👈 👈 حالا که خداوند توانا، منت گذاشته و همه جوره توانایی جهاد با دشمنان بشریت را به مردم شریف ایران اسلامی عطا فرموده، خیلی بدور از منطق و بدور از ایمان است که آنرا بخاطر ترس یا دنیاطلبی یا مصلحت و یا به هر دلیل دیگری از دست بدهیم و شاهد باشیم تا خداوند این موهبت را به قوم و ملت دیگری عطا کند. 👈👈👈 خدا نکند.........
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... اى کسانیکه ایمان آورده اید! اگر پدران و برادران شما، کفر را بر ایمان ترجیح دهند، آنها را ولى (و یار و یاور و تکیه گاه) خود قرار ندهید. وکسانى از شما که آنانرا ولىّ خود قرار دهند، آنان ستمکارانند. ۲۳ توبه. تفسیر: هدف مومن جلب رضایت خداست و برای رسیدن به این هدف مقدس، هیچ چیز و هیچکس نباید مانع شود، حتی اگر لازم باشد که در مقابل نزدیکانمان بایستیم. اگر آنان کفر را بر ایمان ترجیح دهند دیگر نباید جایی در زندگی ما داشته باشند بلکه اگر همچنان با آنان دوستی کنیم ستمکاریم. 👈 سپس در آیهء بعد، بخاطر اهمیت فوق العادهء موضوع، همین مطلب را با تأکید و تهدید بیشترى بیان می فرماید: 🌹 قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا..... بگو: اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طایفهء شما، و اموالى که بدست آورده اید، و تجارتى که از کساد شدنش مى ترسید، و خانه هایى که به آن علاقه دارید، در نظرتان از خداوند و پیامبرش و جهاد در راه او محبوبتر است، در انتظار این باشید که خداوند عذابش را بر شما نازل کند! و خداوند گروه فاسقان را هدایت نمى کند. ۲۴ توبه. ■ فسق یعنی قانون شکنی و فاسق یعنی قانون شکن. یعنی کسیکه از قانون، فرمانبرداری نمیکند و مقابل آن‌ می ایستد و سرکشی و طغیان میکند، قانون شکن و فاسق است. 👈 👈 و از آنجا که مهمترین قانونی که در مسیر حق برای حفظ دین و قرآن باید از آن تبعیت کنیم، حکم جهاد است لذا فرموده اگر نعمتهایی را که خدا به انسان عطا فرموده از خدا و رسول و جهاد در راه او عزیزتر باشد، او فاسق است و این فسق و قانون شکنی، چنان بزرگ است که فرد قانون شکن منتظر عذاب الهی باشد‌. 👈 👈 چراکه کسیکه در قانون شکنی به مرحله ای رسیده است که از حکم جهاد سرپیچی میکند، در واقع به مرحله ای رسیده که تمام مسیرهای هدایت را به روی خود بسته و دیگر قابل هدایت نیست لذا خداوند در پایان آیه فرموده است او را هدایت نمیکند. ✔(البته می دانیم راه توبه و بازگشت و جبران، همیشه باز است. پس فرصتها را از دست ندهیم. و یا اگر کسی در جهاد شرکت‌ نمیکند، لااقل حرفی هم نزند یا حرکتی نکند که جهادگران سست شده و عقب بنشینند، و یا اگر کسی تصمیم دارد جهاد کند، منصرف شود). بخصوص که در حال حاضر علاوه بر جهاد مسلحانه، درگیر جهاد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هم هستیم. هرکه در هر زمینه ای که میتواند باید در جهاد شرکت‌ کند. ✅ اما در این میان، یک جهاد است که از همه بزرگتر است و تا به آن نپردازیم نمیتوانیم در جهاد دیگر شرکت کنیم و آن جهاد با نفس است. اصولا برای اینکه خود را به انسان کامل برسانیم و الگوی مناسبی برای دیگران شویم باید با نفس خود جهاد کنیم که همان جهاد اکبر است. البته انتظار نداشته باشیم به آسانی صورت بگیرد. بطور قطع سختیهایی دارد که فقط در سایهء کلام الله و کلام معصومین، و صبر و شکیبایی و البته تمرین و ممارست، محقق خواهد شد، إن شاءالله. 👈 👈 👈 به هرحال در آیات بالا خطوط اصلى ایمان راستین از ایمان آلوده به شرک و نفاق ترسیم شده است و حد فاصل میان مؤمنان واقعى و افراد ضعیف الایمان مشخص گردیده و با صراحت مى گوید: اگر سرمایه هاى زندگى مادى، از نزدیکان تا خانه های مرفه، در نظر انسان، پرارزش تر و گرانبهاتر از خدا و پیامبر و جهاد در راه او باشد تا آنجا که حاضر نباشد آنها را فداى دین کند، معلوم مى شود ایمان واقعى و کامل تحقق نیافته است. 👈 👈 به علاوه آنها که آماده چنین گذشتى نیستند، در واقع به خویش و به آنچه دوستشان دارند ستم مى کنند، زیرا کسیکه در همچین شرایطی، آمادهء چنین فداکارى هائى نباشد، دیر یا زود مواجه با همان چیزی میشود که از آن هراس دارد. و همان خویشاوندان و اموال و سرمایه هائى که بخاطر دلبستگى به آن از جهاد چشم پوشیده است به خطر مى افتند و در چنگال دشمن نیست و نابود خواهند شد. پس اتفاقا اگر به نعمتهایی که در آیهء شریفه نام برده شده علاقه داریم باید برای حفظ آنان، در جهاد شرکت‌ کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 السَّلامُ عَلَى الشَّجَرَةِ النَّبَوِيَّةِ، وَالدَّوْحَةِ الْهَاشِمِيَّةِ، الْمُضِيئَةِ الْمُثْمِرَةِ بِالنُّبُوَّةِ الْمُونِقَةِ بِالْإِمَامَةِ، وَعَلىٰ ضَجِيعَيْكَ آدَمَ وَنُوحٍ عَلَيْهِمَا السَّلامُ. سلام بر شجرهء نبوت و درخت تنومند هاشمی، درخت تابان و بارور به برکت نبوّت و خرّم و سرسبز به حرمت امامت و بر دو آرمیده در کنارت آدم و نوح درود بر آن‌ها باد. 🍃 👈 حضرت آدم ( ابوالبشر )، پدر انسان است. 🍃 👈 و حضرت نوح پدر دوم انسان است، چون نسل بشر بعد از طوفان نوح از افرادی ادامه پیدا کرد که بر کشتی آن حضرت سوار بودند و آنان فرزندان نوح نبی بوده اند. 💚👈 و ابوتراب، حضرت امیر در مکانی به خاک سپرده شده اند که آدم صفی الله و نوح نبی الله در آنجا مدفون هستند. 💚💚 خوشا به حال ما که شیعهء حیدریم. 🌺💚 میلاد نور مبارک 💚🌺 🌷 بخشی از شصت و نهمین نامهء حضرت امیر در نهج البلاغه 🌷 از همنشینی با کسیکه نظرش بی پایه و کارش نامعقول است حذر کن، که هر فردی را از دوستش می شناسند. و در شهرهایی ساکن شو که جمع مسلمانان باشد. و بر حذر باش از نقاطی که در آن از ذکر خدا غافلند و جایی که به هم ستم می کنند و به انجام طاعت خدا اهتمام ندارند. فقط نظرت را به چیزی جلب کن که به کارت بیاید ( یعنی به چیزی که به ما مربوط نیست کاری نداشته باشیم). نکند که بر سر بازارها بنشینی که محل حضور شیطان است و عرضه گاه فتنه های آن ( یعنی رفت و آمدهای غیر ضروری در کوچه و خیابان ). و به کسیکه فضل بیشتری نسبت به او به تو شده، بسیار بنگر، و این را یکی از راه‌های شکر و سپاس بدان. روز جمعه تا نماز جمعه نخوانده ای مسافرت مکن، مگر سفری که در راه خدا باشد، یا عذر خاصی برای آن داشته باشی. در تمام کارها از خداوند اطاعت نما که از هر امری بهتر است. نفس خود را در انجام عبادات فریب ده ( یعنی با لطافت برخورد کن )، و سرکوبش مساز و به او فرصت ده و جای نشاط برایش گذار، جز در مواردی که واجبی را باید انجام دهی و واجب را به وقتش بجا آور. و برحذر باش از اینکه مرگ به سراغت آید و تو از پروردگار دور، و در طلب دنیا باشی. از مصاحبت با فاسقان حذر کن که شر، دامن شر را می گیرد. خدا را والا شناس و دوستانش را دوست بدار و خشم خود را نگه دار که، خشم زیاد، سپاهی از سپاهیان ابلیس است. والسلام.
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُم مِّن بَعْضٍ...... مردان منافق و زنان منافق، همه از یک گروهند. آنها امر به منکر، و نهى از معروف مى کنند. و دستهایشان را (از انفاق و بخشش) مى بندند. خدا را فراموش کردند، و خدا (نیز) آنها را فراموش کرد (و رحمتش را از آنها قطع نمود). به یقین، منافقان همان فاسقانند. ۶۷ توبه. تفسیر: گرچه تفاوت منافقین و مومنین از زمین است تا آسمان، اما فاصلهء آنان، از زمین تا آسمان نیست. بسیار دیده شده، مومنانی که الگوی مومنان دیگر بوده اند و در یک مرحله، با چرخش به سمت نفاق، تبدیل به عبرت شده اند. چه در صدر اسلام (همانها که مقابل حضرت امیر ایستادند و بسیاری از مومنان بی بصیرت هم از آنان حمایت کردند)، و چه در عصر حاضر که با وجود تلمذ و تذکر فراوان و سواد کافی و در دسترس بودن کتب دینی فراوان، باز هم شاهدیم منافقانی که در لباس ایمان، عقل و هوش مومنان را برده و آنها را به بیراهه می کشانند. 👈 آنگاه عذاب منافقان را بیان فرموده است: 🌹 وَعَدَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ هِيَ حَسْبُهُمْ ۚ وَلَعَنَهُمُ اللَّهُ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ مُّقِيمٌ. خداوند به مردان و زنان منافق و کفار، وعدهء آتش دوزخ داده. جاودانه در آن خواهند ماند، همان براى آنها کافى است. و خدا آنها را از رحمت خود دور ساخته. و عذابى پایدار براى آنهاست. ۶۸ توبه. تفسیر: دوزخ برای آنها کافیست... مجازاتی که تمام انواع عذابها و کیفرها را در بر دارد. تمام عذابهای جسمانی و عذابهای روحانی (هِیَ حَسْبُهُمْ). ■ در پایان آیه برای تاکید بر عذاب آنان می افزاید: خداوند آنها را از رحمت خود دور ساخته و عذاب همیشگى نصیبشان نموده است. ■ اصولا چنین عذاب سنگینی، نتیجهء دور شدن رحمت خداست. 👈 و در آیهء بعد براى بیدار ساختن منافقان، آئینهء تاریخ را پیش روى آنها مى گذارد، و با مقایسهء زندگى آنان، با منافقان و گردنکشان پیشین، درسهای عبرت انگیزی به آنها مى دهد، و مى فرماید: 🌹 كَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ كَانُوا أَشَدَّ مِنكُمْ قُوَّةً وَأَكْثَرَ أَمْوَالًا وَ أَولَادَاً....... (شما منافقان) همانند کسانى هستید که قبل از شما بودند (و راه نفاق پیمودند. بلکه) آنها از شما نیرومندتر، و اموال و فرزندانشان بیشتر بود. آنها از بهرهء خود (از مواهب الهى، در راه گناه و هوس) استفاده کردند. شما نیز از بهرهء خود، (در همین راه) استفاده کردید، همانگونه که آنها استفاده کردند. شما (در کفر و نفاق و استهزاى مؤمنان) فرو رفتید، همانگونه که آنها فرورفتند. (و سرانجام) اعمالشان در دنیا وآخرت نابود شد. و آنها همان زیانکارانند. ۶۹ توبه. 👈 👈 نیاز به تفسیر ندارد غیر از اینکه، منافقان در همهء اعصار با یک تفکر و اندیشه، و با یک عملکرد ظاهر میشوند. چه آن منافقانی که در صدر اسلام می زیستند، حتی قبل از آنان و چه آنها که در عصر حاضر زندگی می کنند. همهء آنها، مومنان واقعی را در اقلیت دیده اند و آنها را به باد استهزاء گرفته اند. 🌹 فَاننتَظِرُوا إِنَّا مُنتَظِروُنَ. پس منتظر باشید. ما هم منتظریم. ۱۲۲ هود.