eitaa logo
آیات الهی
51 دنبال‌کننده
63 عکس
20 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹 در پیغام قرآنی روز گذشته در آیات ۱ تا ۵ سورهء فتح خواندیم خداوند، وعدهء فتح بزرگ را به پیامبر و مومنین داد که بعضی از مفسران، آنرا صلحنامهء حدیبیه می دانند و بعضی، فتح مکه ( ۲ ) 👈 صلح حدیبیه: در ماه ذیقعدهء سال ششم هجرت، پیغمبر و جمع کثیری از مسلمانان به قصد حج، بسوى مکه حرکت کردند، این جمعیت، که در حدود یک هزار و چهارصد نفر بودند، لباس احرام بر تن داشتند، و جز شمشیر، که اسلحهء مسافران بود، هیچ سلاح جنگى با خود نداشتند. هنگامیکه به عسفان در نزدیکى مکه رسیدند، با خبر شدند که قریش تصمیم گرفته از ورودشان به مکه جلوگیرى نماید، پیامبر به حدیبیه رسید (حدیبیه، روستائى است در بیست کیلومترى مکه). حضرت فرمود: همین جا توقف کنید. قریش، سهیل بن عمرو، را براى گفتگو خدمت پیامبر فرستاد، و تأکید کرد که امسال، به هیچ وجه ورود مسلمانان به مکه ممکن نیست. بعد از گفتگوهاى زیاد، پیمان صلحى منعقد شد که، یکى از موادش این بود که مسلمانان، آن سال را از حج چشم بپوشند، و سال آینده به مکه بیایند، مشروط بر اینکه بیش از سه روز نمانند، و سلاحى جز سلاح مسافر، با خود نیاورند، و مواد متعدد دیگرى دائر بر امنیت جانى و مالى مسلمانانى که از مدینه وارد مکه مى شوند، همچنین ۱۰ سال متارکهء جنگ میان مسلمین و مشرکین، و آزادى مسلمانان مکه در انجام فرائض مذهبى، در آن گنجانیده شد و این دستاورد بسیار بزرگی بود. پیامبر به حضرت على، دستور داد بنویس: بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیْم. سهیل بن عمرو که نمایندهء مشرکان بود، گفت: بنویس بِسْمِکَ اللّهُمَّ. پیامبر قبول کرد. آنگاه فرمود: بنویس: این چیزى است که محمد رسول اللّه با سهیل بن عمرو مصالحه کرده. سهیل گفت: تنها اسم خودت، و اسم پدرت را بنویس. پیغمبر قبول کرد. از مفاد دیگر عهدنامه این بود که، هر که از قریش بدون اجازهء ولیش نزد پیامبر بیاید (و مسلمان شود) او را بازگردانند، و هر که از آنها که با پیامبر هستند اگر نزد قریش بازگردد، بازگرداندن او نزد پیامبر لازم نیست (این مادهء از صلحنامه، مدتی بعد به ضرر مشرکان تمام شد و ناچار به حذف آن شدند. این ماده چگونه به ضرر مشرکان تمام شد؟ 👈 کسانیکه از مکه بسوی پیامبر مهاجرت می کردند پس از بازگرداندن آنها به مکه از دشمنان سرسخت مشرکان می‌شدند. و در طرف مقابل، کسانیکه از اطراف پیامبر بسوی مشرکان مهاجرت می کردند، باز گردانده نمی‌شدند و اینگونه اطراف پیامبر از مخالفان و منافقان خالی میشد ). ادامهء مفاد صلحنامه: همهء قبائل آزادند، هر که مى خواهد، در پیمان پیامبر وارد شود، و هر که مى خواهد در پیمان قریش. طرفین متعهدند نسبت به یکدیگر خیانت نکنند (و جان و مال یکدیگر را محترم بشمارند). و قرار شد سال آینده قریش به مدت سه روز از مکه بیرون بروند تا یاران پیامبر به زیارت بیایند، اما بیش از سه روز توقف نکنند (مراسم عمره را انجام دهند و بازگردند). و دیگر اینکه اسلام در مکه باید آشکار باشد، و کسى را در انتخاب مذهب مجبور نکنند و اذیت و آزارى به مسلمانان نرسانند. بر این عهدنامه گروهی از مسلمانان و مشرکان گواهی دادند و امیرالمومنین، کاتب آن بود. 👈 👈 بر اساس این صلحنامه، قریش براى اولین بار، اسلام و مسلمین را به رسمیت شناخت. بعد از صلح حدیبیه، مسلمانان به راحتى مى توانستند همه جا رفت و آمد کنند، و جان و مالشان محفوظ بود، رفت و آمدی که نتیجه اش، شناخت بیشتر اسلام از سوى مشرکان می شد. راه براى نشر اسلام در سراسر جزیرهء عرب گشوده شده و آوازهء صلح طلبى پیامبر، اقوام مختلفى را که برداشت غلطى از اسلام و شخص پیامبر داشتند، به تجدید نظر وادار کرد، و امکانات وسیعى از نظر تبلیغاتى به دست مسلمانان افتاد. همچنین راه را براى گشودن خیبر و بر چیدن این غدهء سرطانى یهود، که خطر مهمى براى اسلام و مسلمین محسوب مى شد، هموار ساخت ( اگر معاهده ای با دشمن منعقد می کنیم باید مثل معاهدهء حدیبیه، به نفع اسلام و مسلمین باشد و قاطعانه از آنها دفاع کند). بعد از ماجراى حدیبیه، پیامبر نامه هاى متعددى به سران کشورهاى بزرگ ایران، روم، حبشه و پادشاهان بزرگ جهان، نوشت، و آنها را بسوى اسلام دعوت کرد. ◾ پس از گذشت مدتی، قریشیان، پیمان نامه را نقض کردند و گروهی از مسلمانان را به قتل رساندند. ابوسفیان وارد مدینه شد و خواست بواسطهء دخترش که همسر پیامبر بود، با پیامبر دیدار و مذاکره کند و نقض پیمان نامه را توجیه نماید. اما دختر ابوسفیان به دستور پیامبر، پدرش را به حضور نپذیرفت. سپس پیامبر، با شجاعت و قدرت و صلابت، سپاهی عظیم از مسلمانان تدارک دید و در سال هشتم هجرت، با شکوه تمام بدون هیچ خونریزی، مکه را فتح کرد. 👈 اینست برخورد یک مسلمان شجاع با نقض پیمان از سوی دشمن. نه اینکه با تحقیر خود و سرکوب مومنین، حق را به دشمن دهد و تصور کند برای ادامهء مسیر، راهی جز برقراری ارتباط با آنان وجود ندارد.
🌹🌹 در آیات ۱ تا ۵ سورهء فتح، خواندیم خداوند، پیامبر را به فتح المبین بشارت داد که بواسطه آن، همهء نسبتهای ناروایی که به پیامبر و اسلام و مومنین می دادند، محو و نابود شد. و مومنین با این پیروزی بزرگ، دلهایشان آرامش گرفت و با اعتماد به نفس بالا و اطمینان خاطر از پیروزی و موفقیت، به سمت نشر و گسترش اسلام، گامهای بزرگی برداشتند. هدف دیگر اعطای این پیروزی بزرگ، این بود که شرایطی برای مردان و زنان مومن فراهم شود تا آنها راحتتر بتوانند به بهشت دست پیدا کنند ( ۳ ) 👈 و در ادامه می فرماید: 🌹 وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ ۚ عَلَيْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ ۖ وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَلَعَنَهُمْ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا. و (هدف دیگر اینکه) مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد مى برند مجازات کند. (و) حوادث ناگوارى (که براى مؤمنان انتظار مى کشند) تنها بر خودشان فرود آید. خداوند بر آنان غضب کرده و از رحمت خود دورشان ساخته و جهنم را براى آنان آماده کرده. و چه بد سرانجامى است. ۶ فتح. تفسیر: زمانیکه پیامبر و گروهی از مسلمانان برای انجام عمره، از مدینه بسمت مکه خارج شدند که منجر شد به صلحنامهء حدیبیه، و همچنین زمانیکه بعد از نقض همین پیمان از سوی دشمن، پیامبر اسلام، مسلمانان را تجهیز کرد برای مقابله با ناقضان پیمان و بسمت مکه حرکت کردند، منافقان گمان داشتند که پیامبر و مسلمانانی که ایشان را همراهی می کنند، هرگز سالم به مدینه باز نخواهند گشت. همچنین مشرکان، نیز گمان داشتند که پیامبر با این جمع کم از مسلمانان، سالم به مدینه باز نخواهد گشت، و ستارهء اسلام به زودى افول خواهد کرد. اما هم منافقان و هم مشرکان شاهد پیروزی بزرگ پیامبر و مسلمانان بودند و شاهد سربلندی اسلام. 👈 سپس، تحت چهار عنوان، عذابی که در انتظار منافقان و مشرکان است را شرح مى دهد: ■ حوادث و پیش آمدهاى سوء، تنها بر این گروه نازل مى شود (عَلَیْهِمْ دائِرَةُ السَّوْءِ). دائِرَة در لغت به معنى حادثه و رویدادى است که براى انسان پیش مى آید، اعم از خوب و بد، ولى، در اینجا با ذکر کلمهء سوء، منظور حوادث نامطلوب است. ■ دیگر اینکه، خداوند بر آنها غضب می کند (وَ غَضِبَ اللّهُ عَلَیْهِمْ). ■ و نیز خداوند آنها را از رحمت خود دور می سازد (وَ لَعَنَهُمْ). ■ و بالاخره، جهنم را براى آنها، از هم اکنون، فراهم ساخته، و چه بد سرانجامى است (وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَهَنَّمَ وَ ساءَتْ مَصِیراً). 👈 👈 👈 یک نکتهء مهم: در صحنهء این پیروزی بزرگ، غالباً مردان مسلمان حضور داشتند، و در نقطهء مقابل نیز مردان منافق و مشرک. ولى در آیات فوق، قرآن زنان و مردان را در آن فوز عظیم، و این عذاب الیم، مشترک شمرده است. این بخاطر آنست که مردان با ایمان که در میدان نبرد حاضر مى شوند، بدون پشتیبانى زنان با ایمان، و مردان منافق بدون همکارى زنان منافق، به اهداف خود نائل نمى شوند. 👈 اصولاً اسلام دین مردان نیست که شخصیت زنان را نادیده بگیرد، و لذا در هر مورد که عدم ذکر نام زنان، مفهوم انحصارى به کلام مى دهد، آنها را صریحاً مطرح مى کند، تا معلوم شود اسلام، متعلق به همهء انسانهاست. 👈 در حقیقت، عدم حضور میدانی زنان بخاطر تفاوت‌های فردی که با مردان دارند، باعث نمی شود ایمان، و یا نفاق و شرک آنان نادیده گرفته شود. همانطور که قبلا اشاره شد گرچه زن و مرد بخاطر خصوصیات فردی و تفاوتهایی که در خلقت دارند، هرگز با هم مساوی نیستند اما حقوقشان در پیشگاه خداوند، مساوی است.
💚💚💚💚💚
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا. به یقین ما تو را گواه (بر اعمال آنها) و بشارت دهنده وبیم دهنده فرستادیم. ۸ فتح. تفسیر: توصیف بزرگ و سه مقام برجسته، از مهم ترین مقامات پیامبر: گواه بودن و بشیر و نذیر بودن. گواه بر تمام امت اسلام، بلکه گواه بر همهء امتها. چنانکه در آیهء ۴۱ نساء آمده است: 🌹فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِن كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِيدًا؟ حال آنها چگونه است هنگامیکه از هر امتى، شاهد و گواهى (بر اعمالشان) مى  آوریم، و تو را نیز بر آنان گواه خواهیم آورد؟! ۴۱ نساء. و در آیهء ۱۰۵ سورهء توبه، مى فرماید: 🌹وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ... بگو: عمل کنید! خداوند و فرستادهء او و مؤمنان، اعمال شما را مى بینند! و بزودى، بسوى داناى نهان و آشکار، بازگردانده مى شوید. و شما را به آنچه عمل مى کردید، خبر مى دهد! ۱۰۵ توبه. 👈 اصولاً هر انسانى گواهان زیادى دارد، و قبل از هر کسی خداوند ناظر بر همهء اعمال و نیات ماست. بعد از او، فرشتگان، مأمور ضبط اعمال آدمى هستند. 🌹چنانکه در آیهء ۲۱ سورهء ق اشاره شده است: و هر انسانى (به محشر) مى آید در حالیکه فرشته اى او را مى راند و گواهى همراه اوست. 🌹سپس اعضاى پیکر آدمى و حتى پوست تن او گواهی می دهند: در آنروز زبانها و دستها و پاهایشان بر ضد آنها به اعمالى که مرتکب مى شدند گواهى مى دهد. ۲۴ نور. 🌹زمین نیز جزء گواهان است. در سورهء زلزال آمده: یَوْمَئِذ تُحَدِّثُ أَخْبارَها. 👈 طبق بعضى از روایات، زمان نیز در آنروز در صف گواهان است. 🌷امام علی فرمود: هیچ روزى بر فرزند آدم نمى گذرد، مگر اینکه به او مى گوید: من روز تازه اى هستم، و دربارهء تو گواهى مى دهم. در من کار نیک کن، و عمل خیر به جا آور، تا روز قیامت به نفع تو گواهى دهم. چرا که بعد از این هرگز مرا نخواهى دید. نورالثقلین، ج۵، ص۱۱۲. ✅ بدون شک، گواهى خداوند به تنهائى کافیست، ولى تعدد گواهان، هم اتمام حجت بیشترى است، و هم اثر تربیتى قوى ترى در انسانها دارد. به هر حال، قرآن مجید در این آیه، سه مأموریت مهم پیامبر را که شهادت، بشارت و انذار است، بعنوان سه وصف عمده بیان فرموده است، تا مقدمه اى باشد براى وظائفى که در آیهء بعد بر مردم نهاده است. 👈 👈 در آیهء بعد، پنج دستور مهم، به پیروان حضرت رسول داده شده است: 🌹لِّتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُعَزِّرُوهُ وَتُوَقِّرُوهُ وَتُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا. تا (شما) به خدا و پیامبرش ایمان بیاورید و از او دفاع کنید و او را بزرگ دارید، و خدا را صبح و شام تسبیح گویید. ۹ فتح. هدف اینست که ایمان به خداوند و رسولش بیاورید، و از او در برابر دشمنان دفاع نمائید، او را بزرگ دارید، و خدا را صبح و شام تسبیح و تقدیس کنید. 👈 ضمیرهائى که در تُعَزِّرُوهُ و تُوَقِّرُوهُ آمده، به شخص پیامبر(صلى الله علیه وآله) باز مى گردد. یعنی به رسالت پیامبر عظیم الشأن ایمان داشته باشیم و در راه دفاع از ایشان و بزرگداشت آن حضرت تلاش کنیم.
🌹🌹إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُن لِّلْخَائِنِينَ خَصِيمًا. ما این کتاب را بحق بر تو نازل کردیم. تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در میان مردم قضاوت کنى. و از کسانى مباش که از خائنان حمایت نمایى. ۱۰۵ نساء. 🌹وَاسْتَغْفِرِ اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا. و از خداوند، طلب آمرزش نما، که خداوند، آمرزنده و مهربان است. ۱۰۶ نساء. 🌹وَلَا تُجَادِلْ عَنِ الَّذِينَ يَخْتَانُونَ أَنفُسَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ خَوَّانًا أَثِيمًا. و از آنها که به خود خیانت کردند، دفاع مکن. زیرا خداوند، افراد خیانت پیشهء گنهکار را دوست ندارد. ۱۰۷ نساء. 🌹يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ وَهُوَ مَعَهُمْ إِذْ يُبَيِّتُونَ مَا لَا يَرْضَىٰ مِنَ الْقَوْلِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطًا. (آنها زشتکارى خود را) از مردم پنهان مى دارند. اما از خدا پنهان نمى دارند. و هنگامیکه در مجالس شبانه، سخنانى که خدا راضى نبود مى گفتند، خدا با آنها بود. خدا به آنچه انجام مى دهند، احاطه دارد. ۱۰۸ نساء. 🌹هَا أَنتُمْ هَٰؤُلَاءِ جَادَلْتُمْ عَنْهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَمَن يُجَادِلُ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَم مَّن يَكُونُ عَلَيْهِمْ وَكِيلًا. شما کسانى هستید که در زندگى این جهان، از آنان دفاع کردید. اما کیست که در برابر خداوند، در روز رستاخیز از آنها دفاع کند؟! یا چه کسى است که حامى آنها باشد؟! ۱۰۹ نساء. 👈 👈 ملاک اصلح، رضایت خدا و مومنین باشد. به کارنامهء هر یک از کاندیداها مراجعه کنیم و دقت کنیم چه کسانی آنها را برای رسیدن به هدف، یاری می کنند. امید به اینکه خداوند، بهترین را انتخاب فرماید.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ... (بخاطر بیاورید) هنگامى را که دو فرشتهء راست و چپ که ملازم انسانند اعمال او را دریافت مى دارند. انسان هیچ سخنى را بر زبان نمى آورد مگر اینکه، فرشته اى مراقب و آماده براى (ضبط) آنست. ۱۷ و ۱۸ ق. تفسیر: علاوه بر احاطهء علمى خداوند به ظاهر و باطن انسان، دو فرشته نیز مأمور حفظ و نگهدارى حساب اعمال او هستند، که از طرف راست و چپ از او مراقبت مى کنند، پیوسته با او هستند و لحظه اى جدا نمى شوند. تَلَقّى به معنى دریافت و اخذ و ضبط است، و مُتَلَقِّیان، دو فرشته اى هستند که مأمور ثبت اعمال انسان مى باشند. 🌸 در روایات ائمه آمده: فرشتهء اول فرماندهء فرشتهء دوم است، هنگامیکه انسان عمل نیکى انجام دهد، فرشتهء سمت راست ده برابر مى نویسد، و هنگامیکه عمل بدى از او سر زند، و فرشتهء سمت چپ مى خواهد آنرا بنویسد، فرشتهء اول مى گوید: عجله مکن. لذا او هفت ساعت به تأخیر مى اندازد، اگر پشیمان شد و توبه کرد، چیزى نمى نویسد، و اگر توبه نکرد، تنها یک گناه براى او مى نویسد ( و این فرمان خدای مهربان است ). مجمع البیان، ج۹، ص۱۴۴. 👈 در این آیه، فقط روی ثبت سخنان آدمی تاکید شده، این بخاطر اهمیت فوق العاده و نقش مؤثرى است که گفتار، در زندگى انسانها دارد، وگرنه تمام اعمال بدون هیچ کم و کاستی ثبت و ضبط میشود. 👈 چنانچه در آیاتی از سورهء انفطار فرموده است: 🌹وَ إِنَّ عَلَیْکُمْ لَحافِظِینَ، کِراماً کاتِبِینَ، یَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ. و بى شک نگاهبانانى بر شما گمارده شده. والامقام و نویسنده (اعمال شما). که مى دانند شما چه مى کنید. ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ انفطار. پس از آن، در آیهء ۱۹ سورهء ق از حادث شدن مرگ می فرماید: 🌹وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَٰلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ. و سرانجام، سکرات مرگ، حقیقت را (پیش چشم او) مى آورد (و گفته مى شود) این همان چیزى است که تو از آن مى گریختى. ۱۹ ق. مرگ، واقعیتى است که غالب افراد از آن مى گریزند. بخاطر اینکه آنرا فنا مى دانند، نه دریچه اى به عالم بقاء، و یا بخاطر علائق و پیوندهاى شدیدى که با دنیا و مواهب مادى دارند، و نمى توانند از آن دل بر کنند، و یا بخاطر تاریکى نامهء اعمالشان. 👈 در اغلب انسانها سکرهء مرگ، حالتی است شبیه به مستى که بر اثر فرا رسیدن مقدمات مرگ، هیجانی به انسان دست مى دهد، و گاه بر عقل او چیره مى گردد، و او را در اضطراب و نا آرامى شدیدى فرو مى برد. حتى انبیاء و اولیاء الهی که در لحظهء مرگ از آرامش کاملى برخوردارند، از مشکلات و شدائد این لحظهء انتقالى، غافل نیستند، چنانکه در حالات پیامبر بزرگوار اسلام آمده است که در لحظات آخر عمر مبارکشان، دست خود را در ظرف آبى مى بردند، به صورت مى کشیدند، و لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ مى گفتند و مى فرمودند: اِنَّ لِلْمَوْتِ سَکَرات: مرگ سکراتى دارد. روح البیان، ج۹، ص۱۱۸. 🌸 امام سجاد فرموده اند: مرگ براى مؤمن، مانند کندن لباس چرکین و پر از حشرات است، و گشودن غل و زنجیرهاى سنگین، و تبدیل آن به فاخرترین لباسها، و خوشبوترین عطرها، و راهوارترین مرکبها و مناسب ترین منزلهاست. و براى کافر، مانند کندن لباسى است فاخر، و انتقال از منزل هاى مورد علاقه، و تبدیل آن به چرک ترین و خشن ترین لباسها، و وحشتناک ترین منزلها و بزرگ ترین عذاب. بحارالانوار، ج۶، ص۱۵۵. /ادامه فردا إن شاءالله/
وقتی عمل به آیات کتاب آسمانی برعکس می‌شود 👇👇 🟢 أَشِدّاءُ عَلَى الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ. ۲۹ فتح. ⚫ أَشِدّاءُ بَیْنَهُمْ رُحَماءُ عَلَى الْکُفّارِ. ظریف.
✨ وصف مومن ✨ 👈 در پیغام قرآنی روز گذشته در آیات ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ سورهء ق خواندیم، دو فرشتهء راست و چپ که ملازم انسانند همهء اعمال او را ثبت می کنند که در این میان روی ثبت سخنان او تأکید شده است. انگاه خواندیم مرگ به سراغ انسان می آید. ادامه: ( ۲ ) 🌹وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ۚ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ. و در صور دمیده مى شود. آنروز، روز وعدهء وحشتناک است. ۲۰ ق. تفسیر: منظور از نفخ صور در اینجا، همان نفخ دوم است، زیرا دو بار در صور دمیده مى شود، نفخهء اول نفخه ایست که در پایان جهان صورت مى گیرد، و همهء انسانها با شنیدن آن مى میرند، و نظام عالم دنیا متلاشى مى شود، و نفخهء دوم نفخه اى است که در آغاز رستاخیز انجام مى گیرد، و با آن، همهء انسانها زنده مى شوند، از قبرها برخاسته و براى حساب و جزا در محضر عدل الهى حاضر مى گردند. 👈 آنگاه به وضعیت انسانها اشاره فرموده است: 🌹وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ. و هر انسانى (به محشر) مى آید در حالیکه فرشته اى او را (بسوى دادگاه عدل الهى) مى راند و شاهدی همراه اوست. ۲۱ ق. 👈 👈 سائق، او را بسوى دادگاه عدل الهى مى راند، و شاهد بر اعمال او گواهى مى دهد ( یاالله ). در اینکه سائق و شاهد چه کسانی هستند، تفاسیر متعددی وجود دارد که بهترین آنها دو فرشته هستند که فرشتهء اول مانع از فرار است، و فرشتهء دوم مانع از انکار، و به این ترتیب، هر انسانى در آنروز گرفتار اعمال خویش است، و راه گریزى از جزاء و کیفر وجود ندارد. 👈 سپس به انسان غافل خطاب میشود: 🌹لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ. تو از این صحنه غافل بودى و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم، و امروز چشمت تیزبین است. ۲۲ ق. 🌹 يَوْمَ هُم بَارِزُونَ. روزى که همه چیز آشکار مى شوند. ۱۶ غافر. 🌹يَوْمَ تَشْهَدُ. روزى که شهادت می دهند. ۲۴ نور. 🌹يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ. در آن روز که اسرار نهان (انسان) آشکار مى شود. ۹ طارق. 🌹يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَادُ. روزی که شاهدان به پا می خیزند. به همین دلیل، چشمى تیز بین پیدا کرده اى، و بخوبى مى توانى حقائق را درک کنى. 👈 آنگاه: 🌹وَقَالَ قَرِينُهُ هَٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ. فرشته همراه او مى گوید: این نامهء اعمال اوست که نزد من حاضر است! ۲۳ ق. /ادامه در پیغام فردا إن شاءالله/ ✨ حدیث ۴۸ نهج الفصاحه ✨ 🌸 پیامبر فرموده اند: از نفرین مظلوم بترسید حتی اگر کافر باشد، زیرا در برابر نفرین مظلوم، پرده و مانعی نیست.
👈 پس از انکه شیطان برای اغوای بندگان از خدا مهلت خواست و خداوند به او مهلت داد، گفت: 🌹ثُمَّ لَآتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَن شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ. سپس از پیش رو و از پشت سر، و از طرف راست و از طرف چپ آنها، به سراغشان مى روم. و بیشتر آنها را شکرگزار نخواهى یافت. ۱۷ اعراف. 👈 👈 👈 مهمترین هدف شیطان اینست که بتواند بندگان خدا را از شکرگزاری پروردگار، دور و منصرف کند. 💚 الهی شکر، و هزاران مرتبه شکر، بلکه به اندازهء تمام شنهای روی زمین شکر که باز هم کم است، بخاطر تمام نعمتهایت. نعمتهای گذشته و آینده.... آنها که می بینیم و آنها که نمی بینیم.... آنها که می دانیم و آنها که نمی دانیم.... خدا را شکر..................... 🌹وَلَوْ أَنَّمَا فِي الْأَرْضِ مِن شَجَرَةٍ أَقْلَامٌ وَالْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِن بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ مَّا نَفِدَتْ كَلِمَاتُ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ. و اگر همهء درختان روى زمین قلم شود، و دریا براى آن مرکّب گردد، و هفت دریا به آن افزوده شود، (اینها همه تمام مى شود ولى) کلمات ( و نعمتهای ) خدا پایان نمى گیرد. خداوند توانا و حکیم است. ۲۷ لقمان.
✨ وصف مومن ✨ در پیغامهای قرآنی دو روز گذشته خواندیم، روز قیامت دو فرشته انسان را همراهی می کنند و شاهد بر اعمالی هستند که او در دنیا انجام داده است. ( ۳ ) 👈 در ادامه، وضعیت گنهکاران را شرح فرموده اند: 🌹🌹وَقَالَ قَرِينُهُ هَٰذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ.... فرشتهء قرین او مى گوید: این نامهء اعمال اوست که نزد من حاضر است. (خداوند فرمان مى دهد) هر کافر لجوج را در جهنم افکنید. ۲۳ و ۲۴ ق. تفسیر: منظور از قرین، فرشته اى است که در دنیا همراه انسان و مأمور ضبط اعمال اوست، و در دادگاه عدل الهى گواهى مى دهد. سپس، خداوند فرشته ای را مأمور بندهء گنهکار نموده و او را مخاطب ساخته مى فرماید: در جهنم بیفکنید هر کافر خودخواه متکبر و لجوج را. در اینکه این مامور یک نفر است یا دو نفر، و اصولا کدامیک از ماموران همراه انسان است، تفاسیر متعددی وجود دارد. 👈 در آیهء بعد، به چند وصف از اوصاف زشت و مذموم این کافران عنید اشاره کرده، مى فرماید: 🌹مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ. آن کسیکه به شدت مانع خیر و متجاوز و در شک و تردید بوده است. ۲۵ ق. ◾ مَنّاع لِلْخَیْرِ، کسی است که مانع انجام اعمال خیر میشود و مُعْتَد یعنى متجاوز، خواه متجاوز به حقوق دیگران، یا متجاوز از حدود احکام الهى. مُرِیْب، شخصى است که در شک است، شکى توأم با بدبینى، و دیگران را هم با گفتار و عمل خود به شک مى اندازد، و باعث گمراهى آنها مى شود. 👈 👈 سپس ریشهء اصلی این صفات رذیله را می فرماید: 🌹الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ. همان کسیکه معبود دیگرى با خدا قرارداده بود، او را درعذاب شدید بیفکنید. ۲۶ ق. 👈 کسی یا چیزی را بیشتر از خدا یا به اندازهء او دوست دارد و باعث می‌شود بخاطر آن، خدا را نادیده بگیرد و در انجام فرمان پروردگار، متزلزل شود. ◾ 👈 و در آیهء بعد، پرده ای دیگر از وضعیت اسفبار گنهکاران برداشته می فرماید: 🌹قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَٰكِن كَانَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ. و قرین او (از شیاطین) مى گوید: پروردگارا! من او را به طغیان وانداشتم، بلکه او خود در گمراهى دور و درازى بود. ۲۷ ق. 👈 👈 در این آیه منظور از قرین، شیاطین همنشین گنهکاران است. اینکه هم فرشتهء مامور انسان و هم شیطان همنشین او را با کلمهء قرین معرفی می فرماید، به این دلیل است که به همان اندازه که خداوند، فرشته ای را نزدیک به بنده اش قرار داده، این بندهء غافل به همان اندازه شیاطین جن و انس را به خود نزدیک می کند!!! البته شیطان با این توجیه، نمى خواهد نقش خود را در اغواى انسان انکار کند، بلکه مى خواهد این امر را ثابت کند که اجبارى در کار نبوده، و انسان با میل و رغبت خویش وسوسه هاى او را پذیرفته، بنابراین تضادى با آیه لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ: من همهء آنها را اغوا مى کنم ندارد. ۸۲ سورهء ص. ◾ این انکار شیطان، چیزی از بار گناه او کم نمی کند. درست مثل زمانیکه افرادی، عامدا انسان را به راههای کج و اشتباه، راهنمایی می کنند، حال اگر انسان حرف آنها را حجت قرار نداده و از مسیر درست زندگی منحرف نشود، این چیزی از بار گناه منحرف کنندگان کم نمی کند (دقت کنیم). 👈 سپس خداوند به مخاصمه کنندگان می فرماید: 🌹قَالَ لَا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُم بِالْوَعِيدِ... نزد من جدال و مخاصمه نکنید. من پیشتر به شما هشدار داده ام (و اتمام حجت کرده ام). سخن من تغییرناپذیر است، و من هرگز به بندگان ستم نخواهم کرد. ۲۸ و ۹ ق. یک سوال: سخن پروردگار تغییر ناپذیر است، پس چگونه جمعى مشمول عفو او مى شوند؟ پاسخ اینست که عفو نیز طبق برنامهء حساب شده اى است، به این معنی که انسان، عملى انجام داده باشد که در عین مجرم بودن، قابلیت و شایستگى عفو را داشته باشد، این خود، یکى از سنت هاى الهى است. کسانى را مشمول عفو خویش قرار می دهد که شایسته عفوند، و این نیز تغییر ناپذیر است.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ. (در آنروز) بهشت را به پرهیزگاران نزدیک مى کنند، و فاصله اى از آنان ندارد. ۳۱ق. تفسیر: نفرموده پرهیزگاران را به بهشت نزدیک مى کنند، بلکه مى فرماید بهشت را به آنها نزدیک مى کنند. این نهایت لطف و احترام خدا به بندگان مؤمن است که بالاتر از آن تصور نمى شود. 👈 اما اینهمه لطف و مرحمت از آن کیست؟ 🌹هَٰذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ. این چیزى است که به شما وعده داده مى شود، براى توبه کاران و حافظان پیمان. ۳۲ ق. اواب، به معنى بازگشت است. بازگشت و توبه از گناهان کوچک و بزرگ، و بازگشت به طاعت او. به این معنی که بهشتیان، پرهیزگارانى هستند که هر عاملى بخواهد آنها را از اطاعت خدا دور سازد، فوراً متوجه شده و به طاعت او باز مى گردند، و از تقصیرات و غفلتهاى خود توبه مى کنند تا به مقام نفس مطمئنه برسند. حفیظ هم به معنى حافظ و نگاهدارنده است. حفظ عهد و پیمانهاى الهى، که از انسانها گرفته که اطاعت پروردگار را کنند و عبادت شیطان ننمایند (آیهء ۶۰ یس). و حفظ قوانین و حدود الهى، که توبه از گناه و جبران آن، یکی از همین قوانینی است که باید حفظ کنیم. 👈 و در ادامهء این اوصاف، به دو وصف دیگر آنها اشاره مى فرماید: 🌹مَّنْ خَشِيَ الرَّحْمَٰنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُّنِيبٍ. همان کسیکه از خداوند رحمان در نهان بترسد و با قلبى پر إنابه در محضر او حاضر شود. ۳۳ ق. منظور از نهان، پنهان از چشم مردم است، وگرنه جایی نیست که از دیدگان خداوند، پنهان باشد. به این معنی که آنها در خلوت نیز مرتکب گناه نمى شوند. این خوف و خشیت، سبب مى شود که قلب آنها منیب باشد، یعنی دائماً متوجه خدا گردد، و میل به طاعت او داشته باشد، و از هر گناه و لغزشى توبه نماید. 👈 آنگاه فرشتگان به آنان می گویند: 🌹ادْخُلُوهَا بِسَلَامٍ ۖ ذَٰلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ. بسلامت وارد بهشت شوید، امروز روز جاودانگى است. ۳۴ ق. سلامت از هر گونه بدى، ناراحتى، آفت، بلا، کیفر و عذاب، سلامت کامل از نظر جسم و جان. 🟢 امروز، روز جاودانى است، جاودانى نعمتها، و جاودانى بهشت با تمام مواهبش. و به دنبال این دو موهبت سلامت و جاودانگى، خداوند منان دو بشارت دیگر به آنها مى دهد که مجموعا چهار بشارت میشود. 👈 مى فرماید: 🌹لَهُم مَّا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ. هرچه بخواهند در آن جا براى آنها هست، و نزد ما افزون بر آن است (نعمتهایى که به فکر هیچ کس نمى رسد). ۳۵ ق. ✅ و این به این معنی است که موازنه اى میان پاداش الهى و اعمال مؤمنان نیست، بلکه، از آن افزون و بسیار برتر و بالاتر است.
آیات الهی
چه شب سخت و عجیبی را گذراندیم.... اما گذشت و چه پایان غم انگیزی داشت. ملت بزرگ ایران عادت دارند که
⚫ چهل روز گذشت....... چه فرازها و نشیب‌ها که این ملت بزرگ و شریف به خود ندیده..... اما همیشه مقاوم و مستحکم ایستاده است. نه در غمها به زانو درآمده، و نه در شادیها مغرور شده. ملت بزرگ ایران اسلامی مصداق این آیهء شریفه است: 🌹 وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ. نه ترسی دارند و نه غمی. 👈 این سخن، بیش از ۱۰ مرتبه در قرآن مجید در بارهء مومنین بیان شده. ✅ غم گذشته را نمی خوریم چون گذشته، عبرت است. از آینده نمی ترسیم چون توکلمان بر خداست.