✨ وصف مومن ✨
🌹🌹 أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ ...
آیا کسیکه مرده بود، سپس او را زنده کردیم، (یعنی بی ایمانی که ایمان آورد) و نورى برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود، همانند کسى است که در تاریکى هاست و از آن خارج نمى شود؟! اینگونه براى کافران، آنچه که (از اعمال زشت) انجام مى دادند، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده) است. ۱۲۲ انعام.
تفسیر: این آیه، افرادى را که در گمراهى بوده اند و سپس با پذیرش حق و ایمان، تغییر مسیر داده اند، به مرده اى تشبیه کرده که به اراده و فرمان خدا زنده شده.
🟢 و نوری که با آن در میان مردم راه می رود، نوری است که مى تواند در پرتو آن، راه زندگى خود را در میان مردم پیدا کند، و از بسیارى اشتباهات که دیگران بخاطر حرص و طمع، و به علت تفکر محدود مادی، و یا غلبهء خودخواهى و هوا و هوس، گرفتار آن مى شوند، مصون و محفوظ بماند.
⚫ اما جلوهء زیبای اعمال کافران و گنهکاران، در خاصیت تکرار یک عمل زشت است که تدریجاً از قبح آن در نظر کاسته مى شود و حتى به جائى مى رسد که بعنوان یک کار خوب در نظر او جلوه مى کند (دقت کنیم).
👈 در آیهء دوم اشاره به وضع رهبران گمراه و زعماى کفر و فساد کرده، مى فرماید:
🌹 وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ ...
و (نیز) اینگونه در هر شهر و آبادى، بزرگان گنهکارى قرار دادیم. و سرانجام کارشان این شد که به مکر پرداختند. ولى (اینگونه افراد) تنها خودشان را فریب مى دهند و نمى فهمند. ۱۲۳ انعام.
👈 اینکه فرموده، افراد گنهکار را خدا قرار داده، به این معنی است که هر که هر کارى انجام مى دهد با استفاده از امکاناتى است که خداوند در اختیار او قرار داده، وگرنه هر انسانی، خودش راهش را انتخاب می کند و با سوءاستفاده از نعم خدا به بیراهه می رود.
● جملهء لِیَمْکُرُوا به معنی تا مکر و نیرنگ به کار زنند، به معنى سرانجام و عاقبت کار آنهاست نه هدف از خلقت آنان.
👈 و در پایان آیه فرموده، آنها جز به خودشان نیرنگ نمى زنند ولى نمى فهمند و متوجه نیستند.
چه نیرنگ و فریبى از این بالاتر که سرمایه هاى وجود خود اعم از فکر، هوش، ابتکار، عمر، وقت و مال خویش را در مسیرى به کار مى گیرند که نه تنها سودى به حال آنها ندارد، بلکه پشتشان را از بار گناه سنگین مى سازد.
👈 👈 👈 مکر به معنی کلک و حقه بازی نیست.
به هر چاره اندیشی، مکر گفته میشود بر خلاف آنچه در زبان فارسی مصطلح شده.
هم چاره اندیشی خوب و هم بد.
آنجا که در آیهء ۳۰ انفال از مکر خدا در برابر توطئه گران میگوید، چاره اندیشی خداست برای دفاع از مومنین در مقابل کافران. و این یک مکر خوبست.
👈 و در آیهء سوم، عذاب آنانرا بیان می فرماید:
🌹 وَإِذَا جَاءَتْهُمْ آيَةٌ قَالُوا لَن نُّؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ ۘ ...
و هنگامیکه آیه اى براى آنها بیاید، مى گویند: ما هرگز ایمان نمى آوریم، مگر اینکه همانند چیزى که به پیامبران خدا داده شده، به ما داده شود. خداوند آگاهتر است که رسالت خویش را در کجا (و به عهدهء چه کسى) قرار دهد. بزودى کسانى که مرتکب گناه شدند، (و مردم را از راه حق منحرف ساختند)، در برابر مکری که مى کردند، گرفتار حقارت در پیشگاه خدا، و عذاب شدید خواهند شد. ۱۲۴ انعام.
آنها خیال مى کنند احراز مقام رسالت و رهبرى خلق، به سن و دارایی است و یا به رقابت هاى کودکانه!
رسالت نه ارتباطى به سن و ثروت دارد و نه به موقعیت اجتماعی، بلکه شرط آن قبل از هر چیز، آمادگى روحى، پاکى ضمیر، سجایاى اصیل انسانى، فکر بلند و اندیشهء قوى، و از همه مهمتر تقوا و پرهیزگارى بالاست.
از وجود این خصوصیات میتوان تشخیص داد چه کسی لیاقت زمامداری مسلمانان را دارد.
و بزودى این گنهکاران بخاطر مکر و فریبى که براى گمراه ساختن مردم به کار زدند، گرفتار کوچکى و حقارت در پیشگاه خدا و عذاب شدید خواهند شد.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
🌼 نماز روز اول ماههای قمری:
دو رکعت نماز با این کیفیت:
در رکعت اول، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء توحید.
و در رکعت دوم، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء قدر.
🌼سپس دعای ارزشمندی که مشتمل است بر آیات کلام الله:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا، كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلّا هُوَ، وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ، يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً، مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً، وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ.
زادالمعاد، ص ۴۶۲.
✨ وصف مومن ✨
👈 ■ وظیفهء مومنان در قبال منافقان.
🌹🌹 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ.
اى پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن، و بر آنها سخت بگیر! جایگاهشان جهنم است. و بد فرجامى است! ۷۳ توبه.
تفسیر: طرز جهاد در برابر کفار، روشن است، و آن جهاد همه جانبه، مخصوصاً جهاد مسلحانه است.
ولى جهاد با منافقان، به این روشنی و وضوح نیست. چرا که منافق کسى است که ظاهراً در صفوف مسلمین قرار دارد، هر چند در باطن کارشکنى مى کند. چه بسا افرادى هستند که مى دانیم ایمان واقعى ندارند، ولى بخاطر اظهار اسلام، نمى توانیم با آنها رفتار یک نامسلمان داشته باشیم.
لذا، همانگونه که از روایات اسلامى و گفتار مفسران استفاده مى شود، باید گفت، منظور از جهاد با منافقان، انواع و اشکال دیگر مبارزه، غیر از مبارزهء مسلحانه است، مانند مذمت، توبیخ، تهدید و رسوا ساختن آنها، و جملهء وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ نیز اشاره به همین معنى دارد، یعنی بدون اغماض و چشمپوشی.
👈 در حقیقت منافقان، مادام که اسرار درونشان بر ملا نشده، داراى احکام اسلامند.
اما هنگامیکه وضعشان مشخص شد، به حکم کفار حربى خواهند بود، و در این حال، نبرد مسلحانه نیز با آنها مجاز است.
آنچنانکه همان منافقینی که پیامبر بزرگوار با آنان نبرد مسلحانه نداشت (بخاطر اینکه نفاقشان را اظهار نمی کردند)، ولی بعد از پیامبر بواسطهء اینکه نفاقشان را علنی و آشکار کردند، و بی پرده در مقابل مومنین حقیقی ایستادند و بلکه آنانرا به جنگ مسلحانه تهدید کردند، امیر مومنان، به دفاع از خود و دین و شرف و ناموس مومنان، با آنها به نبرد مسلحانه پرداخت (دقت کنیم).
👈 سپس در آیهء بعد برای معرفی آنان بخش دیگری از روحیاتشان را بیان می فرماید:
🌹 يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُوا بَعْدَ إِسْلَامِهِم...
بخدا سوگند یاد مى کنند که (سخنان کفر آمیز) نگفته اند. در حالیکه به یقین سخنان کفرآمیز گفته اند. و پس از اسلام آوردنشان، کافر شده اند. و تصمیم به امرى (خطرناک) گرفتند، که به آن نرسیدند. آنها فقط از این ایراد مى گیرند که خداوند و پیامبرش، آنان را به فضل (و لطف) خود، بى نیاز ساختند. (با اینحال) اگر توبه کنند، براى آنها بهتر است. و اگر روى گردانند، خداوند آنها را در دنیا و آخرت، به مجازات دردناکى کیفر خواهد داد. و در سراسر زمین، نه ولی و سرپرستى دارند، و نه یاورى. ۷۴ توبه.
👈 👈 در این آیه، از روى یکى دیگر از اعمال منافقان پرده برداشته شده، و آن اینکه وقتى مى بینند اسرارشان فاش شده، واقعیات را انکار مى کنند، و حتى براى اثبات گفتار خود به قسم هاى دروغ متوسل مى شوند.
■ و تصمیم خطرناک آنان، اشاره به تمام کارها و فعالیت هائى دارد که، براى به هم ریختن سازمان جامعهء اسلامى، و تولید فساد و نفاق و شکاف، انجام می دهند، که هرگز به هدف نهائى منتهى نمی شود.
👈 پس از آن، براى اینکه زشتى و وقاحت فعالیتهاى منافقان، و نمک نشناسى آنها کاملاً آشکار شود، اشاره می فرماید که، آنها خلافى از پیامبر ندیده بودند، و هیچ لطمه اى از ناحیهء اسلام بر آنان وارد نشده بود، بلکه به عکس، در پرتو حکومت اسلام، به انواع نعمتهاى مادى و معنوى رسیده بودند.
پس آسیبی از سمت پیامبر بزرگوار ندیده بودند که بخواهند تلافی کنند بلکه آنها ناسپاس، قدرنشناس و طماع هستند، و پاسخ خوبی را با بدی می دهند. شاید هم حسادت می کنند.
💚 اما باز لطف و مهربانی، و حلم و صبر خدا آنها را به توبه و بازگشت دعوت می کند، ولی هشدار می دهد اگر توبه و جبران نکنند، عذاب شدید، هم در دنیا و هم در آخرت، دامانشان را خواهد گرفت.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹 إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ إِنَّهُ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ بِالْقِسْطِ ۚ وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِّنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ.
بازگشت همهء شما تنها به سوى اوست. خداوند وعدهء حقی فرموده. او آفرینش را آغاز مى کند، سپس آنرا باز مى گرداند، تا کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، به عدالت جزا دهد (بالقسط). و براى کسانیکه کافر شدند، نوشابه اى از آب سوزان و عذابى دردناک است، به سزاى آنکه کفر می ورزیدند! ۴ یونس.
تفسیر: در این آیه سخن از معاد است، که در جمله هاى کوتاهى هم اصل این مسئله، هم دلیل، و هم هدف آنرا بیان مى فرماید.
ابتدا می فرماید، بازگشت همهء شما بسوى خداست.
پس از آن، روى مسئله ای مهم تکیه و تأکید کرده، می فرماید: این وعدهء قطعى خداوند است.
آنگاه با این عبارت، اشاره به دلیل آن کرده، مى فرماید: خداوند آفرینش را آغاز کرد و سپس تجدید مى کند.
یعنى آنها که در معاد تردید دارند، باید آغاز خلقت را بنگرند، کسیکه جهان را در آغاز ایجاد کرد، توانائى اعادهء آنرا دارد.
فراموش نکنیم، آن کسیکه جهان را از نو سامان مى بخشد، و مردگان را زنده مى کند، همان آفریدگارى است که در آغاز، چنین کرده است.
سپس، از هدف معاد سخن به میان مى آید که حیات و زندگى دیگر، براى آنست که خداوند، افرادى را که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند، با عدالت پاداش دهد، بى آنکه کوچک ترین اعمال آنها از نظر لطف و مرحمت او مخفى و بى اجر بماند (بِالْقِسْطِ).
اما باید بدانند براى آنها که راه کفر و انکار پوئیدند، مجازاتى دردناک، و عذاب الیم است بخاطر آنکه کفر می ورزیدند.
چرا که عمل صالحى نداشته اند، به دلیل این که عمل خوب از اعتقاد خوب سرچشمه مى گیرد.
🌷 کلمات قصار، شمارهء ۱۲۲:
حضرت امیر در تشييع جنازه ای شركت فرموده بودند، شنيدند كه مردی می خندد.
پس فرمودند: گويا مرگ برای ديگران مقرر شده است (نه برای ما)، و گويا حق در آن برای جز ما ثابت شده است (نه برای ما)، و گويا اين مردگان كه رو به خاك برده می شوند، مسافرانی هستند كه بزودی بسوی ما برمی گردند. بدن های آنانرا زير خاك می پوشانيم و آنچه را كه ارث گذاشته اند، می خوريم، گويی ما بعد از رفتن آنان جاويدان خواهيم ماند!! سپس هرگونه پند دهنده را فراموش می كنيم و نشانهء هر بلا و مصيبتی می شويم.
و در شمارهء ۲۰۳ فرموده اند:
ای مردم! تقوی بورزيد خداوندی را كه اگر سخنی بگوييد، می شنود و اگر مخفی كنيد می داند.
و آمادهء استقبال از مرگی باشيد كه اگر از آن بگريزيد شما را در خواهد يافت و اگر در جايی توقف كنيد شما را خواهد گرفت و اگر او را فراموش كرديد شما را در علم خود دارد.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
✅ مومن، ستم نمی کند.
🌹🌹 ثُمَّ قِيلَ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ.
سپس به کسانیکه ستم کردند گفته مى شود: عذاب ابدى رابچشید! آیا جز به آنچه انجام مى دادید کیفر داده مى شوید؟! ۵۲ یونس.
تفسیر: جز به آنچه انجام می دهید کیفر داده نمی شوید.
در واقع فرموده، این اعمال خود شماست که دامانتان را گرفته است، همانهاست که در برابرتان مجسم شده، و شما را براى همیشه آزار مى دهد.
👈 👈 در اینجا سوال مهمی ذهنها را مشغول کرده و آن اینکه آیا امت اسلام هم گرفتار عذاب الهی میشوند؟
پاسخ این سؤال، مثبت است. زیرا هیچ دلیلى نداریم که این امت مستثنى باشند، بلکه این قانون دربارهء همهء امتها و ملتهاست.
👈 و اینکه در بعضى از آیات قرآن خوانده ایم، خداوند این امت را مجازات نخواهد کرد:
🌹وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ.
ولى (اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد. و تا (گروهى از آنها) استغفار مى کنند، خدا عذابشان نمى کند. ۳۳ انفال.
👈 👈 بوضوح عذاب نکردن امت اسلامی را مشروط به یکى از این دو شرط فرموده است:
🍃 یا بودن پیامبر اسلام در میان امت،
🍃 و یا استغفار و توبه از گناه، البته نه بدون قید و شرط. و نه توبه به هنگام رویت عذاب و یا آثار مرگ ( دقت کنیم )
🌷 امیرالمومنین در این باره در کلمات قصار، شمارهء ۸۸ در نهج البلاغه فرموده اند:
در روی زمين دو وسيله برای امان از عذاب خداوند بود، يكی از آن دو به عالم بالا برده شده است، پس دومی را بگيريد و به آن تمسك بجوييد. اما امانتی كه به عالم بالا برده شده است، رسول خداست، و آن وسيلهء امان كه در روی زمين باقی است، توبه و بازگشت بسوی خداست ( استغفرالله ربی و اتوب الیه ).
💚 خدایا! ما را ببخش.
👈 سپس خداوند پاسخ کسانی را که برای رسیدن مجازات الهی، در شک و تردیدند در آیهء بعد داده و می فرماید:
🌹 وَيَسْتَنبِئُونَكَ أَحَقٌّ هُوَ ۖ قُلْ إِي وَرَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ ۖ وَمَا أَنتُم بِمُعْجِزِينَ.
از تو مى پرسند: آیا آن (وعدهء مجازات الهى) حق است؟ بگو: آرى، به پروردگارم سوگند، قطعاً حق است. و شما نمى توانید فرار کنید. ۵۳ یونس.
👈 و برای تاکید بیشتر در آیهء بعد می فرماید:
🌹 وَلَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِي الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ ۗ وَأَسَرُّوا النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذَابَ ۖ وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ ۚ وَهُمْ لَا يُظْلَمُون.
و هر که ستم کرده، اگر تمامى آنچه روى زمین است در اختیار داشته باشد، (همه را براى نجات خویش) فدیه مى دهد. و هنگامیکه عذاب را ببینند، (پشیمان مى شوند. اما) پشیمانى خود را کتمان مى کنند (مبادا رسواتر شوند). و در میان آنها، به عدالت داورى مى شود. و ستمى بر آنها نخواهد شد. ۵۴ یونس.
■ آنچنان عذاب الهى، وحشتناک و هول انگیز است که، اگر هر یک از ستمکاران، مالک تمام ثروتهاى روى زمین باشند، حاضرند همهء آنرا بدهند تا از این کیفر سخت رهائى یابند.
آنها حاضرند، بزرگ ترین رشوه اى را که مى توان تصور کرد، براى رهائى از چنگال عذاب الهى بدهند، اما کسى از آنها نمى پذیرد، تا سر سوزنى از مجازاتشان بکاهد (رشوه ندهیم و رشوه نگیریم. اگر خلافی کردیم که باید جریمه شویم، جریمه را بپردازیم نه رشوه برای نجات از جریمه، که آن خود جریمهء سنگین تری دارد.
و اگر مجری قانون هستیم، اگر خلافی دیدیم که چشم پوشی از آن، آثار مخرب داشت، جریمه کنیم تا هم برای فرد خلافکار و هم برای دیگران عبرت شود.
چقدر احمقانه است که با گرفتن رشوه و پول حرام، گره از دنیای دیگران باز کنیم و خود را گرفتار!!!!!).
👈 اما بعد:
سپس فرموده، آنها با مشاهدهء عذاب الهى پشیمان مى شوند، ولى از اظهار ندامت، که مایهء رسوائى بیشتر در برابر رقیبان مجرم یا پیروانشان مى شود، خوددارى مى کنند.
پس از آن، تأکید مى کند با همهء این احوال، در میان آنها به عدالت داورى مى شود، و ظلم و ستمى دربارهء آنان نخواهد شد، و هرگز مجازات الهی جنبهء انتقامجویی ندارد و بیشتر از جرم انجام شده نخواهد بود.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹 أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ ۚ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ.
(دعوت من اینست) که جز خداوند یگانه را نپرستید. من از سوى او براى شما بیم دهنده و بشارت دهنده ام. ۲ هود.
تفسیر:🍃 نخستین دستور این کتاب بزرگ که توسط پیامبر بزرگوار اسلام ابلاغ شده یکتاپرستی است.
🍃 و دومین برنامهء دعوت پیامبر اینست که: من براى شما از سوى او نذیر و بشیرم.
در برابر نافرمانى ها و ظلم و فساد و شرک و کفر، شما را بیم مى دهم، و در برابر اطاعت و پاکى و تقوا شما را بشارت مى دهم.
👈 سپس در آیهء بعد، سومین و چهارمین برنامهء دعوت پیامبر را بیان می فرماید:
🌹 وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ ۖ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ.
و از پروردگار خویش آمرزش بطلبید. سپس بسوى او بازگردید (توبهء حقیقی. توبه و جبران). تا شما را تا مدت معینى، از مواهب خوب (زندگى این جهان) بهره مند سازد. و به هر صاحب فضیلتى، به مقدار فضیلتش عطا کند. و اگر (از این دعوت) روى گردان شوید، من بر شما از عذاب روز بزرگى بیمناکم. ۳ هود.
✅ در واقع، دعوت بسوی حق، چهار مرحله دارد. دو مرحله، جنبهء عقیدتى و زیربنائى دارد، و دو قسمت جنبهء عملى و رو بنائى.
🍃 قبول اصل توحید و مبارزه با شرک، و قبول رسالت پیامبر دو اصل اعتقادى است.
و شستشو از گناه و تخلق به صفات الهى، دو دستور عملى قرآن است.
👈 پس از آن، موافقت یا مخالفت با این چهار دستور را چنین بیان مى فرماید:
🟢 هر گاه به این برنامه ها جامهء عمل بپوشانید، خداوند تا پایان عمر، شما را از زندگانى سعادتبخش این دنیا بهره مند و متمتع مى سازد.
و به هر که به اندازهء تلاشش بهره مى دهد. به این معنی که تفاوت انسانها در چگونگى عمل به این چهار اصل است که میزان فضیلت او را مشخص می کند. و خداوند به هر صاحب فضیلتى، به اندازهء فضیلتش عطا مى فرماید.
⚫ اما اگر راه مخالفت را پیش گیرید، من از عذاب روز بزرگى بر شما بیمناکم همانروز که در دادگاه بزرگ عدل الهى حضور مى یابید.
✅ و این، یعنى مسئلهء معاد و روز رستاخیز.
👈 در ادامهء تفسیر باید گفت: گمان نکنیم دیندارى فقط براى آباد ساختن سراى آخرت است و تاثیری در زندگی دنیای ما ندارد!! 👇👇
🌹فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا....
و (نوح) گفت: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است.
تا باران هاى پر برکت آسمان را پى در پى بر شما فرستد.
و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغ هاى سر سبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد. ۱۰ تا ۱۲ نوح.
👈 و آیهء بعد ضمانتنامهء این وعده های خداست:
🌹 إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ.
(بدانید) بازگشت شما تنها بسوى خداوند یگانه است، و او بر هر چیزى تواناست. ۴ هود.
✨ پس برای سعادت دنیا که سعادت آخرت در گرو آنست به فرمان چهارگانهء خدا عمل کنیم:
🌸 اول) پرستش خداوند، بدور از شرک (یعنی هیچ چیز و هیچکس را بیشتر یا به اندازهء خدا دوست نداشته باشیم).
🌸 دوم) قبول رسالت پیامبر بزرگوار اسلام.
🌸 سوم) استغفار.
🌸 و چهارم) توبه و جبران.
و در انتها خود را آمادهء روز بزرگ رستاخیز کنیم ✨
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹بَلِ اللّهَ فَاعْبُدْ وَ کُنْ مِنَ الشّاکِرِینَ.
بلکه تنها خداوند را عبادت کن و از شکرگزاران باش. ۶۶ زمر.
تفسیر: در این آیه، به دو اصل سفارش شده ایم.
💚 اول عبادت خدا و دوم، شکرگزاری.
عبادت خدا مقابل شرک است. شرک یعنی کسی یا چیزی را بیشتر از خدا یا حتی به اندازهء او دوست داشته باشیم. اینکه فرموده فقط خدا را عبادت کن یعنی خدا را از همه چیز و همه کس بیشتر دوست داشته باش.
🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ ۗ وَلَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذَابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا وَأَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذَابِ.
بعضى از مردم، غیر از خداوند همتایانى (براى پرستش) انتخاب مى کنند. و آنها را همچون خدا دوست دارند. اما کسانیکه ایمان آورده اند، محبتشان به خدا، شدیدتر است. وکسانى که ستم کردند، (و معبودى غیر خدا برگزیدند،) هرگاه عذاب الهى را مشاهده کنند، خواهند دانست که تمامِ قدرت، از آنِ خداست. و خداوند، سخت کیفر است. ۱۶۵ بقره.
👈 اما شکر که بعد از عبادت خداوند آورده شده بسیار می تواند در دور شدن از شرک به ما کمک کند چون برای اینکه بابت عطایی که به ما شده بخواهیم تشکر کنیم باید بدانیم چه کسی آنرا به ما عطا کرده.
✅ کسیکه شکرگزار نعم بیحد خداست، او را می شناسد و خداوند را در رأس همهء امور خود می داند، و این یعنی معرفة الله، پس او را شکر می کند و خداوند را بالاتر از هر دستی می داند و این یعنی توحید، مقابل شرک.
✅ کسیکه شکرگزار است می داند:
🌹وَآتَاكُم مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ الْإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ.
و از هر چیزى که از او خواستید، به شما داد. و اگر نعمتهاى خدا را بشمارید، هرگز نمى توانید آنها را احصا کنید. انسان، ستمکار و ناسپاس است. ۳۴ ابراهیم.
🌹وَإِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ.
و اگر نعمتهاى خدا را بشمارید، هرگز نمى توانید آنها را احصا کنید. خداوند آمرزنده و مهربان است. ۱۸ نحل.
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹 وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ ۖ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ.
و نیز به یاد آورید هنگامى را که پروردگارتان اعلام داشت: اگر شکرگزارى کنید، (نعمت خود را) بر شما افزون خواهم کرد. و اگر ناسپاسى کنید، مجازاتم شدید است! ۷ ابراهیم.
تفسیر: تَاَذَّنَ، به معنى اعلام با تأکید است.
بی شک خداوند در برابر نعمتهایى که به ما مى بخشد، نیازى به شکر ندارد و اگر دستور به شکرگزارى داده، آن هم موجب نعمت دیگرى بر ما میشود و یک مکتب عالىِ تربیتى است.
مهم اینست که بدانیم حقیقت شکر چیست تا روشن شود که رابطهء آن با افزونى نعمت از کجاست و چگونه مى تواند خود، یک عامل تربیت باشد؟
👈 حقیقت شکر تنها تشکر زبانى یا گفتن الحمدلله و مانند آن نیست، بلکه شکر داراى سه مرحله است.
🍃 نخست آنکه به دقت بیندیشیم که بخشندهء نعمت کیست و همین توجه و ایمان و آگاهى، اولین پایهء شکر است.
🍃 سپس مرحلهء زبانیست.
🍃 و اما مرحله سوم، مرحلهء عمل است و شکر عملى آنست که درست بیندیشیم هر نعمتى براى چه هدفى به ما داده شده، و آنرا در مورد خودش صرف کنیم، وگرنه کفران نعمت میشود.
👈 چرا خدا به ما چشم داد؟ و چرا نعمت شنوایى و گویایى بخشید؟ آیا جز این بوده که عظمت او را در این جهان ببینیم، راه زندگى را بشناسیم و با این وسایل در مسیر تکامل گام برداریم، حق را درک و از آن دفاع کنیم و با باطل بجنگیم؟ اگر این نعمت هاى بزرگ خدا را در این مسیرها صرف کردیم، شکر عملى اوست. و اگر وسیله اى شد براى طغیان و خودپرستى و غرور و غفلت و بیگانگى و دورى از خدا، این عین کفران است.
🌸 امام صادق فرموده اند:
کمترین شکر اینست که نعمت را از خدا بدانى بى آنکه قلب تو مشغول به آن نعمت شود و خدا را فراموش کنى. و همچنین راضى بودن به نعمت او و اینکه نعمت خدا را وسیلهء عصیان او قرار ندهى، و اوامر و نواهى او را با استفاده از نعمت هایش زیر پا نگذارى.
سفینة البحار، ج۱، ص۷۱۰.
یعنی بجا آوردن شکر قدرت، علم و دانش، نیروى فکر و اندیشه، نفوذ اجتماعى، مال و ثروت و سلامت و تندرستى، هر کدام از چه راهى است و کفران آنها چگونه است.
🌸 و نیز فرموده اند:
شکر نعمت آنست که از گناهان پرهیز شود.
نور الثقلین، ج ۲، ص۵۲۹.
و از این حدیث هم رابطهء میان شکر و فزونى نعمت روشن مى شود، زیرا هرگاه انسان، نعمتهاى خدا را در جهت همان هدفهاى واقعى نعمت صرف کند، عملاً به اثبات می رساند که شایسته است و این لیاقت، سبب فیض بیشتر و افزونی موهبت مى شود.
👈 اصولاً ما دو گونه شکر داریم: شکر تکوینى و شکر تشریعى.
✨ نعم تکوینی همان موهبتهایی است که خداوند در اختیار ما گذاشته اعم از بدن سالم، عقل، فکر، سرمایه و دیگر موهبتها.
✨ و نعمت تشریعی همان تعلیم و تربیت بر اساس قوانین و مقرراتی است که خداوند بوسیلهء پیامبران بر ما نازل فرموده.
✅ در حقیقت بوسیلهء نعمت تشریعی می آموزیم که چگونه از نعم تکوینی در مسیر حق، و رشد و رسیدن به کمال استفاده کنیم.
توانایی و اقدام بر شکر، یک موهبت تازه است که خودش به شکر دیگری نیاز دارد.
🌸امام سجاد فرموده اند:
چگونه مى توانم حق شکر تو را بجا آورم، در حالیکه همین شکر من نیاز به شکرى دیگر دارد، و هر زمانکه مى گویم: لَکَ الحَمدُ، بر من لازم است که بخاطر همین توفیق شکرگزارى بگویم: لَکَ الْحَمْدُ. (مناجات شاکرین).
👈 پس برترین مرحلهء شکر که انجام آن از انسان برمى آید اینست که از شکر نعمتهاى خدا اظهار ناتوانى کند.
🌸 امام صادق فرموده اند:
خداوند به موسى وحى فرستاد که حق شکر مرا ادا کن. عرض کرد: پروردگارا! چگونه حق شکر تو را ادا کنم در حالیکه هر زمان شکر تو را بجا آورم، این توفیق، خود نعمت تازه اى براى من خواهد بود.
خداوند فرمود: اى موسى، الآن حق شکر مرا ادا کردى، چون باور داری و مى دانى که حتی این توفیق هم از ناحیهء من است.
اصول کافی، ج۲، ص۹۸.
👈 و در پایان:
افزایش نعمتهاى خداوند که به شکرگزاران وعده داده شده، تنها به این نیست که نعمتهاى مادی تازه اى به آنها ببخشد بلکه توجه و عشق بیشتر به خدا که نتیجهء شکرگزاری است، خود یک نعمت بسیار بزرگ است.
بلکه شکر، ذاتاً راهى است براى شناخت هر چه بیشتر خداوند.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹 يَوْمَ نَحْشُرُ الْمُتَّقِينَ إِلَى الرَّحْمَٰنِ وَفْدًا.
در آنروز، پرهیزگاران را بصورت گروهى بسوى خداوند رحمان محشور مى کنیم. ۸۵ مریم.
تفسیر:
🌸 امام صادق علیه السلام مى فرماید: على علیه السلام، تفسیر این آیه را از پیامبر صلى الله علیه وآله جویا شدند، پیامبر فرمودند:
اى على! وَفدا، به کسانى مى گویند که سوار بر مرکب هستند، آنها افرادى هستند که تقوا و پرهیزگارى را پیشه ساختند، خدا آنها را دوست داشت و آنانرا مخصوص خود گردانید، و از اعمالشان خشنود شد، و نام متقین بر آنها گذارد... .
نورالثقلین، ج۳، ص۳۵۹.
✅ متقین، مومنان پرهیزکار هستند. نه صرفا ایمان آورندگان بلکه مومنانی که خود را از انواع گناهان کوچک و بزرگ و خطا و فراموشی و غفلت حفظ می کنند.
💚 فرموده اند پرهیزگاران را بسوى خداى رحمان مى برد. نفرموده اند بسوی جنت.
به این معنی است که جایگاه متقین، بالاتر از جنت است و به مقام قرب خدا و جلوه هاى خاص او نزدیک مى شوند، و رضایت او که برترین بهشت است را درک مى کنند.
👈 سپس در آیهء بعد، در مقابل متقیان، وضعیت مجرمان را بیان می فرماید:
🌹 وَنَسُوقُ الْمُجْرِمِينَ إِلَىٰ جَهَنَّمَ وِرْدًا.
و مجرمان را تشنه کام، بسوى جهنم مى رانیم. ۸۶ مریم.
■ 👈 و اگر این گناهکاران، تصور کنند که در آنجا از طریق شفاعت، مى توانند به جائى برسند، باید بدانند:
🌹 لَّا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا.
آنان هرگز مالک شفاعت نیستند. مگر کسیکه نزد خداوند رحمان، عهد و پیمانى گرفته است. ۸۷ مریم.
تنها، کسانیکه نزد خدای رحمن عهد و پیمان گرفته اند، مشمول شفاعت شافعان مى شوند و یا مقامشان از این هم برتر است، و توانائى دارند از کسانیکه لایق شفاعت اند شفاعت کنند.
معنى عهد چیست؟
🌸 امام صادق در تفسیر این آیه فرموده اند: کسیکه به ولایت امیر مؤمنان و امامان اهلبیت، بعد از او عقیده داشته باشد، آن عهد نزد خداست.
نورالثقلین، ج۳، ص۳۶۲.
🌸 در روایت دیگرى از پیامبر عظیم الشان مى خوانیم:
کسیکه سرور و شادى در دل مؤمنى ایجاد کند، مرا مسرور کرده، و هر که مرا مسرور کند، عهدى نزد خدا دارد.
درالمنثور، ذیل همین آیه.
🌸 و در حدیث دیگرى از پیامبر بزرگوار اسلام مى خوانیم: محافظت بر عهد، همان محافظت بر نمازهاى پنجگانه است.
همان مدرک.
🌸 در ادامهء توضیح عهد، حدیث دیگرى از پیامبر بزرگوار اسلام را می خوانیم که در بیان چگونگى وصیت کردن نقل فرموده اند که تقریباً تمام مسائل اعتقادى در آن جمع است.
إن شاءالله این حدیث مهم را در پیغام قرآنی فردا می خوانیم.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
هدایت شده از خبر فوری
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ سخنان اعجاب آور دکتر تیجانی
🔹 بشنوید سخن تازه دکتر تیجانی را در مورد سنیان متعصبی که بخاطر ماجرای غزه شیعه شده اند .
🔹 ایشان از افرادی است که به واسطه ارتباط با علمای شیعه و مطالعه، به مکتب اهل بیت علیهم السلام پیوسته و کتاب های فراوانی نوشته از جمله کتاب "ثم اهتدیت" ؛ "آنگاه که هدایت شدم" است که جریان چگونگی شیعه شدنش را توضیح میدهد....
این کلیپ بسیار شنیدنیست...
🔹 رسانه باشیم و در روشنگری لااقل یک نفر شریک باشیم .
@AkhbareFori