eitaa logo
آیات الهی
49 دنبال‌کننده
58 عکس
16 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ. قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ. بنام خداوند بخشنده مهربان. به یقین مؤمنان رستگار شدند. ۱ مؤمنون. 👈 مؤمنان چه کسانی هستند؟ 🌹الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ آنها که در نمازشان خشوع دارند. ۲ مؤمنون. اولین خصوصیت مؤمن، در نماز او بیان شده. یعنی اینکه مؤمن اهل نماز است و در نمازش، خاشع است. خاشع به معنی خوف است، اما نه خوف از عذاب و نه خوف از دوزخ، بلکه خوف از مقام ربوبیت، خوف از شأن و عظمت پروردگار، و این مرتبهء بالاتری است از ترس از عذاب. 👈 سپس در بیان خصوصیت بعدی فرموده است: 🌹وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ و آنها که از لغو و بیهودگى رویگردانند. ۳ مؤمنون. لغو و بیهودگی یعنی هدر دادن زمان. یعنی پرداختن به اعمالی که نفعی در آن نیست، نه برای خود فرد و نه برای دیگران. یعنی پرداختن به گفتگوهای باطل و لغو. اصولا لغو و بیهودگی یعنی پرداختن به اموری که در آن هدف مفید و سازنده ای وجود ندارد. 👈 و باز فرموده اند: 🌹وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ. و آنها که به زکات عمل مى کنند. ۴ مؤمنون زکات، هر گونه بخشش و انفاقی را در بر می گیرد. در واقع زکات موارد ۹ گانه زکات خاص است و همهء بخشش‌ها زکات عام. مثل اینکه در آیهء ۵۵ مائده می خوانیم: 🌹إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ. سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و کسانیکه ایمان آورده اند. همانها که نماز را بر پا مى دارند، و در حال رکوع، زکات مى دهند. ۵۵ مائده. 👈 انگشتری که در رکوع داده شده، جزو موارد ۹ گانه نیست ولی بعنوان زکات بیان شده. 👈 سپس در وصف بعدی فرموده است: 🌹وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ و آنها که دامان خود را حفظ مى کنند. تنها با همسران و کنیزانشان هستند، که در اینصورت ملامت نمى شوند. و کسانیکه غیر از این طریق را طلب کنند، تجاوزگرند ( به معنی زیاده روی ). ۵ و ۶ و ۷ مؤمنون. 👈 و آنگاه فرموده است: 🌹وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ. و آنها که امانتها و عهد خود را رعایت مى کنند. ۸ مؤمنون. از عهدالله و رعایت امانتهایی که خداوند در اختیار ما گذارده، و از قول‌هایی که به خدا می دهیم، و از عهدها و پیمانهایی که با خلق خدا قرار می دهیم. عهدالله، همان فطرت خداجو است که خداوند در نهاد هر انسانی قرار داده اما بسیاری از مردم از آن غافلند. امانتها همهء آن چیزی است که خداوند عطا فرموده از جان و سرمایه و اولاد تا ایمان و علم و ادب. مراقبت از این امانتها شاخصهء مومن است. در بارهء قول‌هایی که به اطرافیان و دیگران می دهیم جای توضیح نیست. همین بس که خداوند فرموده است: 🌹بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ. بنام خداوند بخشنده مهربان. اى کسانیکه ایمان آورده اید! به پیمانها (و قراردادها) وفا کنید. ۱ مائده. 👈 و در آخرین بیان فرموده است: 🌹وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ. و آنها که بر نمازهایشان مواظبت مى نمایند. ۹ مؤمنون. اولین و آخرین شاخصهء مومن در این آیات، نماز است. حفاظت از نماز یعنی همهء جوانب یک نماز خوب را رعایت کنیم. طهارت، وضوی صحیح، لباس مناسب، تلفظ صحیح کلمات، حواس جمع، توجه به ارکان نماز و یک نماز با خشوع. و نماز اول وقت.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ. سبقت بگیرید براى رسیدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى که پهنه آن مانند پهنه آسمان و زمین است و براى کسانى که به خدا و پیامبرانش ایمان آورده اند. آماده شده است، این فضل خداوند است که به هرکه بخواهد مى دهد. و خداوند داراى فضل عظیم است. ۲۱ حدید. تفسیر: دعوت خداوند به یک مسابقهء بزرگ معنوی برای رسیدن به پاداشی بزرگ. ✅ سابقوا، یعنی سبقت بگیرید. فرموده است از دیگر مومنان سبقت بگیرید و پیش بیفتید برای رسیدن به مغفرت الهی. هر عملی که انسان را به مغفرت خداوند می رساند در این آیه، مورد نظر است 👈 از توبه و استغفار و جبران گناه تا انجام واجبات و دوری از محرمات و هر فعل و عملی که رضایت خداوند را در پی دارد. اما مغفرت به چه معناست؟ مغفرت الهی، یک بخشش همه جانبه است. یعنی آمرزش گناهان، پوشاندن تمام عیوب و خطاها و اشتباهات، و آبروداری. یعنی اگر مغفرت الهی شامل حال کسی شود، بعنوان یک انسان آبرومند و صالح معرفی می‌گردد که شایستهء بهترینهاست. حتی اگر مرتکب گناهانی هم شده باشد. 👈 البته که رسیدن به این مرتبه از لطف الهی، آسان نیست و بدون تلاش بدست نمی آید. قطعا مراحلی دارد، و مراتبی باید طی شود تا وصول به مغفرت الهی حاصل گردد. 💚 در ادامه فرموده هر که بتواند مغفرت الهی را شامل حال خود کند، بهشت با تمام پهنایش جایگاه اوست. 👈اما اولین شرط رسیدن به این مرتبه چیست؟ ایمان به خداوند و پیامبرانش. از حضرت آدم صفی الله، نوح نبی الله، ابراهیم خلیل الله، موسی کلیم الله، عیسی روح الله و پیامبر خاتم محمد مصطفی حبیب الله.....تا همهء پیامبرانی که در کتاب آسمانی قرآن نام آنها برده شده و یا نامی از آنها نیست. 👈 فضل الهی به چه معناست؟ یعنی مغفرت الهی، تفضل است از سوی خدا. یعنی بیش از تلاش بندگان به آنها عطا می‌شود. بیش از استحقاق. و بیش از شایستگی. 💚 من یشاء، یعنی به هر که بخواهد. به این معنی که، به هر که شایستگی لازم را داشته باشد تفضل می کند که قطعا قضاوت در این مورد از عهدهء انسانها خارج است و فقط خداوند است که شرایط را می داند. 👈 👈 👈 خداوند بارها در قرآن مجید فرموده است: لا تُکَلَّفُ نَفْسٌ إِلاّ وُسْعَها. کسی را تکلیف نمی کنیم مگر به اندازهء توانائیش. این جمله مفهوم بسیار مهمی دارد. یعنی اگر خداوند فرمانی صادر فرموده و انجام عملی را بر عهدهء انسان گذاشته، او توانایی انجام آن اعمال را دارد. و خداوند هرگز خارج از توان کسی به او فرمانی نداده. حالا میزان این توانایی در آدمها با هم متفاوت است. کمتر و بیشتر. اگر کسی با جدیت، و با میل و رغبت بدنبال جلب حداکثری رضایت خداست، قطعا به آن توانایی که دارد اکتفا نمی کند و آنرا با تلاش و کوشش بالا می برد تا بتواند هرچه بیشتر در پیشگاه خداوند به اعمال شایسته و بزرگتر بپردازد. هرچه توانایی بالاتر باشد، انجام اعمال صالح بزرگتری میسر خواهد شد. 👈 👈 اما بسیاری از بندگان، توانایی انجام عمل صالحی را دارند ولی یا اصلا آنرا انجام نمی دهند و یا کمتر از توانشان. و عده ای دیگر از بندگان خالص خداوند هستند که همزمان که تلاش می کنند برای بالا بردن توان خود، همهء آنچه را که در توان دارند در مسیر الهی خرج می کنند و عذرخواه خداوند هم هستند که بیشتر از این در توانشان نیست. 👈 👈 میان این دو گروه، تفاوت از زمین است تا آسمان. حالا اگر خداوند به گروه دوم تفضل بیشتری بفرماید، جای هیچگونه اعتراض و درخواستی برای بقیه وجود ندارد. ✅ پس با تلاش و ممارست، ظرفیت و توان خود را برای انجام اعمال صالح بالا ببریم. و آنچه در توان داریم بکار بگیریم. و از کوچکترین عمل خوب غافل نشویم و به آن اهمیت بدهیم، حتی اگر برداشتن سنگی است از سر راه عابران، که 💚 فَمَن یَعمَل مِثقَالَ ذَرَّة خَیراً یَرَه. البته اگر بتوانیم توان خود را بالا ببریم ولی کوتاهی کنیم، انتظار تفضل نداشته باشیم. به واجبات و محرمات اهمیت زیادی بدهیم: نماز، نماز، نماز، کنترل خشم، کنترل چشم، حجاب کامل، رعایت ادب و احترام........ 🟢 👈 همهء اعمال مستحب برای بالا بردن ظرفیت و توان بندگان است: نمازهای مستحب بخصوص نافلهء شب، روزه های مستحب، بخشش از هر آنچه خداوند به ما عطا فرموده از علم و دارایی و قدرت برای باز کردن گره از کار دیگران........ همهء اینها با تمرین و ممارست حاصل می‌شوند و توان انسان را تا حد غیرقابل باوری بالا می برند. و من الله توفیق.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ ۗ وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ. بگو: من هیچگونه اجر و پاداشى از شما بر این دعوت درخواست نمى کنم جز مودت نزدیکانم. و هر که کار نیکى انجام دهد، بر نیکى اش مى افزاییم. چرا که خداوند آمرزنده و قدردان است. ۲۳ شوری. تفسیر: دوستى ذوى القربى، بازگشت به مسئلهء ولایت و قبول رهبرى ائمه معصومین از دودمان پیامبر است که در حقیقت تداوم خط رهبرى پیامبر، و ادامهء مسئلهء ولایت الهیه می باشد. خداوند می فرماید: 🌹 بگو پاداشى را که از شما خواستم، تنها به سود شماست. اجر و پاداش من فقط بر خداوند است. ۴۷ سبا. و در جاى دیگر مى خوانیم: 🌹 بگو من در برابر ابلاغ رسالت، هیچگونه پاداشى از شما مطالبه نمى کنم، مگر کسانیکه بخواهند راهى بسوى پروردگارشان بجویند. ۵۷ فرقان. و باز می خوانیم: 🌹 من از شما پاداشى نمى طلبم و چیزى بر شما تحمیل نمى کنم. ۸۶ ص. 👈 هرگاه، این آیات سه گانه را با آیه مورد بحث، در کنار هم بگذاریم نتیجه گیرى از آن آسان است: در یکجا به کلى نفى اجر و مزد مى کند. در جاى دیگر مى فرماید: من تنها، پاداش از کسى مى خواهم که راهى بسوى خدا مى جوید. و در مورد سوم، مى گوید: پاداشى را که از شما خواسته ام براى خود شماست. و بالاخره در آیهء مورد بحث مى افزاید: مودت ذوى القربى پاداش رسالت من است، یعنى من پاداشى از شما خواسته ام که این ویژگى ها را دارد: مطلقاً چیزى نیست که نفعش عائد من شود، صددرصد به سود خود شماست، و چیزى است که راه شما را بسوى خدا هموار مى سازد. به این ترتیب، آیا جز مسئلهء ادامهء خط مکتب پیامبر بوسیلهء رهبران الهى و جانشینان معصومش، که همگى از خاندان او بوده اند، امر دیگرى مى تواند باشد؟ ✔ ضمن اینکه غیر از آیهء مورد بحث در قرآن مجید، در پانزده مورد دیگر کلمهء القربى بکار رفته، که در تمام آنها به معنى خویشاوندان و نزدیکان است. 👈 دانشمندان بسیاری از اهل سنت و تشیع، این مفهوم را بیان کرده اند که منظور از ذوالقربی، حضرت فاطمه، امام علی، امام حسن و امام حسین هستند. احمد در فضائل الصحابه. در مستدرک الصحیحین از امام سجاد. سیوطى در الدُرّ المنثور. ابن جریر طبرى در تفسیرش. و بسیاری منابع دیگر. 👈 صلوات هم که اهل سنت نیز به آن معتقدند و رعایت میکنند، فقط برای اهل بیت پیامبر تاکید شده و لاغیر. این هم دلیلی دیگر برای ویژه بودن جایگاه اهل بیت است. جریان مباهله و حدیث کساء هم که کاملا روشن و متواتر است و نیازی به اشاره نیست. و احادیث متواتری هم که از پیامبر در بارهء اهمیت جایگاه اهل بیتشان بیان شده نشان میدهد فرمانبرداری از اهل بیت، دستور پیامبر بوده و بر طبق آیات کلام الله، دستور پیامبر لازم الاجراست: 🌹 کسانیکه فرمان او را مخالفت مى کنند از عذاب الهى بترسند. ۶۳ نور. و فرموده: 🌹 بگو اگر خدا را دوست مى دارید از من پیروى کنید، تا خدا شما را دوست دارد. ۳۱ آل عمران. و باز فرموده: 🌹براى شما در زندگى، رسول خدا سرمشق نیکوئى بود. ۲۱ احزاب. 👈 و از همه مهمتر اینکه فرموده است: 🌹وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا. هیچ مرد و زن با ایمانى حق ندارد هنگامى که خدا و پیامبرش فرمانى صادر کنند، اختیارى (در برابر فرمان خدا) در کار خود داشته باشد. و هر که خدا و پیامبرش را نافرمانى کند، به گمراهى آشکارى گرفتار شده است. ۳۶ احزاب.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ. بعضى از مردم، گفتارشان در زندگى دنیا مایهء اعجاب تو مى شود (در ظاهر، اظهار محبّت شدید مى کنند) و خدا را بر آنچه در دل دارند گواه مى گیرند. ۲۰۴ بقره. 👈 اشارهء سر بسته اى، به بعضى از منافقان است، که برخورد ظاهریشان با آنچه در دل دارند، متفاوت است و یکی نیست. و این خطرناکترین نوع شخصیت است، لذا فرموده دشمن ترین هستند. أَلَدّ، از لَدید گرفته شده که به دو طرف گردن گفته مى شود، و خِصام، معنى مصدرى دارد و به معنى خصومت و دشمنى است. أَلَدّالخصام، یعنی کسیکه از هر طرف که روی آورد، دشمن است و دشمنی می کند. ◾ حالا اگر چنین کسانی به راس اجتماع و جایگاه و موقعیتی برسند، از جوامع کوچک تا حکومتها، چه می کنند؟ 👇 🌹وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ. هنگامیکه به سرپرستی برسند ( و دستشان در امور باز شود )، در راه فساد در زمین، کوشش مى کنند، و زراعتها و چهارپایان و انسان ها را نابود مى سازند. (با این که مى دانند) خدا فساد را دوست نمى دارد. ۲۰۵ بقره. 👈 تَوَلّی به دو معنی است. یکی اینکه زمانیکه از تو دور شوند و دیگر اینکه وقتی به سرپرستی و حکومت برسند. که در این آیه به معنی دوم است. چون تا کسی ریاست به دستش نباشد چطور می تواند اینهمه فساد روی زمین مرتکب شود؟ 👈 یعنى منافقان هنگامیکه به مرحله اى از حکومت و سلطه برسند، دست به فساد و خرابى زده و ظلم و ستم را در میان بندگان خدا به راه مى اندازند، و بخاطر ظلم و ستم آنها آبادیها رو به ویرانى مى گذارد، کارگاهها و کارخانه ها تعطیل میشوند، دام ها هلاک مى شوند، ناموس مردم رها میشود و جان و مال مردم بر باد مى رود. تفسیر المیزان، ج۲، ص۹۶. ✔ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ، کلام بسیار مختصر و جامعى است که تولید فساد را در تمام سطح جامعه و در تمام زمینه ها و اموال و مردم، شامل مى شود. سپس مى فرماید: 🌹وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ ۚ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ ۚ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ. و هنگامیکه به آنها گفته شود: از خدا بترسید! لجاجت و تعصب، آنها را به گناه مى کشاند. آتش دوزخ براى آنان کافى است. و چه بد جایگاهى است!! ۲۰۶ بقره. 👈 هنگامیکه او را از این عمل زشت نهى کنند و به او گفته شود از خدا بترس، لجاجت می کند و بیشتر به گناه کشیده میشود. او نه به اندرز ناصحان، گوش فرا مى دهد، و نه به هشدارهاى الهى، بلکه پیوسته با غرور و نخوت مخصوص به خود، بر خلافکارى هایش مى افزاید، چنین کسى را جز آتش دوزخ رام نمى کند، و لذا در پایان آیه مى فرماید: آتش دوزخ براى او کافى است و چه بد جایگاهى است! ◾ در حقیقت، این یکى از صفات زشت و ناپسند منافقان است که بر اثر تعصب و لجاجت خشک و خشونت آمیز، در برابر هیچ حقیقتى تسلیم نمى شوند، و همین تعصب و غرور، آنها را به بدترین گناهان مى کشاند. به گفتهء مفسران، خداوند اینگونه اشخاص را به پنج وصف در آیات فوق توصیف کرده👇 ۱ ـ سخنانى فریبنده دارند. ۲ ـ درون قلب آنها آلوده و تاریک است. ۳ ـ سرسخت ترین دشمنان اند. ۴ ـ به هنگامیکه زمینه اى پیش آید، نه بر انسان ها رحم مى کنند و نه به دارائیهای آنها. ۵ ـ بر اثر غرور و نخوت، اندرز هیچ ناصحى را پذیرا نیستند. 🕌 آقا اباعبدالله فرموده اند: إنَّ شیعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُمْ مِنْ كُلِّ غِشٍّ وَ غِلّ وَ دَغَل. شیعیان و پیروان ما، آن كسانى هستند كه افكار و درون آنها از هر گونه حیله و نیرنگ و عوام فریبى، سلامت و تهى باشد. بحارالأنوار: ج ۶۵، ص ۱۵۶. 👈 👈 انتخابات نزدیک است. خیلی مهم است که چه کسی با انتخاب ما به راس جامعه می رسد. هر یک از ما به اندازهء همان یک رای که می دهیم و به اندازه تبلیغاتی که برای انتخاب نامزدها می کنیم، مسئولیم.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ. پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردى، (از راه حق) منحرف مگردان. و از سوى خود، رحمتى بر ما، ببخش زیرا تویی بخشنده. ۸ آل عمران. تفسیر: مومنان حقیقی از خدا درخواست می کنند که اگر خطاها و لغزشهای ما، هدایت ما را به مخاطره می اندازد، خودت مراقب و محافظ ما باش. گاهی هم غرور برخاسته از انجام اعمال صالح، بعضی افراد را دچار انحراف می کند. اینجاست که باید خود را به خدا سپرد و از او هدایت خواست. حتى در روایات آمده: 🌸 شخص پیامبر اسلام نیز خود را به خدا مى سپردند، و بسیار این دعا را تکرار مى کردند: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِى عَلى دِیْنِکَ: اى کسیکه دلها را مى گردانى قلب من را بر دین خودت ثابت بدار. درالمنثور، ج۲، ص۸. 👈 و همچنین آنان، با به یادآوردن رستاخیز و قیامت، امیال و هواهای نفسانی خود را، مهار و کنترل می نمایند. و مهر تایید می زنند به برپایی قیامت که وعدهء تخلف ناپذیر خداست: 🌹رَبَّنَا إِنَّكَ جَامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ. پروردگارا! تو مردم را براى روزى که تردیدى در آن نیست، جمع خواهى کرد. زیرا خداوند از وعده خود تخلّف نمى کند. ۹ آل عمران. 👈 👈 این دعاها و درخواست‌ها، نیاز دارد که فرد مومن به مرتبه ای از معرفت الله رسیده باشد. ✅ میان سواد دینی و معرفت دینی تفاوت از زمین است تا آسمان. ممکن است فردی سواد دینی بالایی داشته باشد اما همان دینی را که علمش را آموخته، درک نکند و بصیرتی بدنبال آن علم نباشد. اما هستند مومنانی که بهرهء زیادی از سواد دینی ندارند اما بصیرت دینی آنها بالاست و به مقام معرفت الله رسیده اند و صاحب درک و شعور معرف دینی شده اند. 👈 و در آیهء بعد همین مطلب ادامه پیدا کرده و فرموده است: 🌹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئًا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ. اموال و فرزندان کسانى که کافر شدند، هرگز نمى تواند، چیزى از (عذاب) خداوند را از آنان بکاهد (و از کیفر، رهایى بخشد). و آنان خود، آتشگیره دوزخند. ۱۰ آل عمران. وَقُود، به معنى چیزى است که آتش را با آن مى افروزند (مانند هیزم)، نه آتش زنه (مانند کبریت). و تعبیر وَ أُولئِکَ هُمْ وَقُودُ النّارِ: و آنها هیزم آتش دوزخند، مى رساند که آتش دوزخ از درون وجود خود آنها زبانه مى کشد، و وجود آنهاست که آنها را آتش مى زند. البته در بعضى از آیات داریم که آتشگیرهء دوزخ، علاوه بر گنهکاران، سنگها هستند که منظور از آن، بت هائى است که از سنگ مى ساختند. همین هم آتشی است از درونشان. و در آیهء بعد یک نمونهء بارز از این گروه را معرفی می نماید. فرعونیان: 🌹كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ ۚ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ ۗ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ. ( روش آنان)، همچون روش فرعونیان و کسانى است که پیش از آنها بودند. آیات ما را تکذیب کردند، و خداوند آنها را به (کیفر) گناهانشان گرفت. و خداوند، سخت کیفر است. ۱۱ آل عمران. ✔ آنان سنبل قدرت و ثروت هستند در تاریخ بشریت، اما در مقابله با مومنین، نه قدرت و نه ثروتشان بکارشان نیامد و مغلوب قدرت پروردگار شدند. 👈 👈 و این هشدارى است به همهء کافران لجوج که سرنوشت فرعونیان و اقوام پیشین را بخاطر بیاورند و مراقب اعمال خود باشند. 🕌 آقا عبدالله فرموده اند:  عِباداللهِ! لا تَشْتَغِلُوا بِالدُّنْیا، فَإنَّ الْقَبْرَ بَیْتُ الْعَمَلِ، فَاعْمَلُوا وَ لا تَغْعُلُوا. اى بندگان خدا! خود را مشغول و سرگرم دنیا نکنید كه همانا قبر، خانه اى است كه تنها عمل (صالح) در آن مفید و نجات بخش مى باشد، پس مواظب باشید كه غفلت نكنید. نهج الشّهادة: ص۴۷.
می گویند: هر کسیکه مومن است و بدنبال آخرت خوبیست، از نعمتهای این دنیا محروم شده و باید سختی بکشد و بدبخت باشد!! اینطور نیست. طالبان آخرت باید آمادگی لازم را برای آن پیدا کنند. در بسیاری از موارد، نعمت و راحتی، مانع رشد آنهاست و به شایستگی لازم نمی رسند و آن آخرتی را که مد نظر دارند، فراهم نمی شود. هستند و بوده اند و خواهند بود مومنانی که آنقدر روحشان صیقل داده شده و آمادگی لازم را بدست آورده اند که هیچ نعمت و آسایشی آنها را از انجام اعمال صالحی که باعث رسیدنشان به خشنودی خدا میشود، باز نمی دارد. بنابراین اگر طالب آخرت هستیم، خود را مانند برگ روی آب به خدا بسپاریم و هر آنچه شد راضی باشیم تا هدف مطلوب بدست قدرتمند پروردگار حاصل شود. و سختیها و گرفتاریها، ما را از مسیر منحرف نکند و در ابهامات گم نشویم، بلکه از سختیها پلکانی بسازیم برای رشد. شاید آنقدر رشد کنیم که قبل از مرگ، روزی برسد و تمام روزهای قبل را پاک کند.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ كَمَن بَاءَ بِسَخَطٍ مِّنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ ۚ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ..... آیا کسیکه به دنبال رضاى خدا بوده، همانند کسى است که به خشم الهى گرفتار شده و جایگاه او جهنم، و پایان کار او بسیار بد است؟! هر یک از آنان، درجه و مقامى در پیشگاه خدا دارند. وخداوند به آنچه انجام مى دهند، بیناست. ۱۶۲ و ۳ آل عمران. تفسیر: این آیات پس از جنگ احد نازل شده. در بارهء منافقان و مؤمنان سست ایمانى که به پیروى از آنها در میدان جنگ، حضور نیافتند. در روایات مى خوانیم: هنگامیکه پیامبر، فرمان حرکت بسوى احد را صادر فرمود، جمعى از منافقان به بهانهء اینکه یقین به وقوع جنگ ندارند از حضور در میدان، خوددارى کردند و بعضى از مسلمانان ضعیف الایمان نیز به آنها ملحق شدند، آیهء فوق، سرنوشت آنها را تشریح کرده است. سپس مى فرماید: هر یک از آنها براى خود درجه و موقعیتى در پیشگاه خدا دارند (هُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ اللّهِ). به این معنی که: نه تنها منافقان و مجاهدان با هم فرق دارند، بلکه هر یک از کسانیکه در این دو صف قرار دارند هم، به تفاوت درجهء فداکارى و جانبازى و یا نفاق و دشمنى با حق، در پیشگاه خدا درجهء خاصى خواهند داشت که از صفر شروع مى شود و تا ما فوق تصور ادامه مى یابد. 🌸 امام رضا فرمود: هر درجه اى به اندازهء فاصلهء میان آسمان و زمین است. نورالثقلین، ج، ص۴۰۶. و در حدیث دیگر: بهشتیان، کسانى را که در درجات علیین قرار دارند، آنچنان مى بینند که ستاره اى در آسمان دیده مى شود. مجمع البیان، ذیل همین آیه. 👈 در قرآن کریم، معمولاً درجه به پله هائى گفته مى شود که انسان بوسیلهء آنها صعود مى کند، و به پله هائى که از آن براى پائین رفتن استفاده مى شود، دَرْک، بر وزن مرگ، مى گویند. 🟢 و لذا دربارهء پیامبران در سورهء بقره آیهء ۲۵۳ مى خوانیم: وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجات. ⚫ و دربارهء منافقان در سورهء نساء آیهء ۱۴۵ مى خوانیم: إِنَّ الْمُنافِقینَ فِی الدَّرْکِ الأَسْفَلِ مِنَ النّارِ. 👈 ولى در آیهء مورد بحث، چون سخن از هر دو طایفه در میان بوده، جانب طایفه مؤمنان، گرفته شده و تعبیر به درجه شده است. به این طرز بیان در اصطلاح ادبى، تغلیب مى گویند. تغلیب یعنی غلبه داشتن، مستولی بودن. و مومنین بر منافقین، در پیشگاه خدا غالبند. مثل حَسَنَین یعنی امام حسن و امام حسین. مَشرِقَین یعنی مشرق و مغرب (۳۸ زخرف). 👈 و در پایان آیه مى فرماید: خداوند نسبت به اعمال همهء آنها بیناست، و به خوبى مى داند هر کسى طبق نیت، ایمان و عمل خود، شایستهء کدامین درجه است. 👈 و یک نکته در بارهء اینکه چرا خداوند، بعضی مسائل مهم را در قالب سوال مطرح می فرماید: برای اینست که شنونده، با فکر خود یکى را انتخاب کند. این روش، یک روش تربیتی غیر مستقیم است. انسان، معمولاً به افکار و برداشت هاى خود از مسائل مختلف، بیش از هر چیز اهمیت مى دهد. هنگامیکه مسئله به صورت یک مطلب قطعى طرح شود، گاهى در مقابل آن، مقاومت می کند، ولى هنگامیکه به صورت سؤال طرح شود و پاسخ را از درون وجدان و قلب خود بشنود، مبنا را بر تشخیص خودش گذاشته و آنرا می پذیرد، و در مقابل آن مقاومت نمیکند. برای افراد لجوج و کودکان، روش تربیتی خوب و مؤثری است.
هدایت شده از آیات الهی
✅ نماز یکشنبه های ماه ذیقعده. کیفیت نماز، سنجاق شده. همه و ما را دعا کنید.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِّأُولِي الْأَلْبَابِ.... به یقین در آفرینش آسمانها و زمین، و آمد و شد شب و روز، نشانه هاى (روشنى) براى خردمندان است. ۱۹۰ آل عمران. 👈خردمندان چه کسانی هستند؟ 🌹الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ... (همان) کسانیکه خدا را ایستاده و نشسته، و در حالیکه بر پهلو خوابیده اند، یاد مى کنند. و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین مى اندیشند. (و مى گویند) پروردگارا! اینها را بیهوده نیافریده اى. منزّهى تو! ما را از عذاب دوزخ، نگاهدار. ۱۹۱ آل عمران. تفسیر: انسان خردمند در همه حال، خدا را یاد می کند و علاوه بر آن، در مورد خلقت و آفرینش این جهان بی انتها تفکر و اندیشه می کند. 👈 آنگاه که به یقین رسید خلقت خداوند، بیهوده نیست، عرضه میدارد: بار الها! اینها را بیهوده نیافریده ای، و به معاد ایمان پیدا می کند و دعا می کند که خداوند او را از عذاب جهنم حفظ فرماید. او می آموزد که خداوند منان، انسان را بوجود آورد و او را هدایت کرد و او را به معرفت الله رساند، تا کسیکه خلق شده و از نعمت هدایت بهره مند گشته، خداوند را بخاطر بوجود آمدنش و هدایتش شکر کند. کسیکه به این نقطه از شناخت می رسد، نقطهء مقابل را هم بخوبی درک می کند و آنگاه خاضعانه و خاشعانه به خداوند عرض می کند: 🌹رَبَّنَا إِنَّكَ مَن تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنصَارٍ. پروردگارا! هر که را تو به آتش افکنى، او را خوار و رسوا ساخته اى. و براى ستمکاران، هیچ یاورى نیست. ۱۹۲ آل عمران. 👈 آنگاه با همان خشوع عرض می کند: 🌹رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَار.ِ پروردگارا! ما صداى منادى (تو) را شنیدیم که به ایمان دعوت مى کرد که: به پروردگار خود، ایمان بیاورید. و ما ایمان آوردیم. پروردگارا! گناهان ما را ببخش. و بدیهاى ما را بپوشان. و ما را با نیکان (و در مسیر آنها) بمیران! ۱۹۳ آل عمران. و چنین افراد آبرومندی، بیش از آنکه از عذاب الهی هراسان باشند، از رسوایی و بی آبرویی هراسانند. لذا عرض میکنند: 🌹رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَاد.َ پروردگارا! آنچه را بوسیلهء پیامبرانت به ما وعده فرمودى، به ما عطا کن. و ما را در روز رستاخیز، رسوا مگردان. زیرا تو هیچگاه از وعدهء خود، تخلّف نمى کنى. ۱۹۴ آل عمران. 👈 👈 👈 دقت کنیم انسان خردمند، گام به گام رشد می کند و دارای معرفت الله میشود و مرحله به مرحله گفتگوی او با پروردگار، مفهوم عمیق تری می یابد. ✅ اما پاداش او چیست؟ 🌹فَاسْتَجَابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لَا أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم..... پروردگارشان، درخواست آنها را پذیرفت. (و فرمود) من عمل هیچکس از شما را، زن باشد یا مرد، ضایع نخواهم کرد. شما از جنس یکدیگرید. لذا کسانیکه در راه خدا هجرت کردند، و از خانه هاى خود بیرون رانده شدند و در راه من آزار دیدند، و جنگ کردند و کشته شدند، به یقین گناهانشان را مى بخشم. و آنها را در باغهاى بهشتى، که از پاى درختانش نهرها جاریست، وارد مى کنم. این پاداشى است از طرف خداوند. و بهترین پاداشها نزد خداوند است. ۱۹۵ آل عمران.
✨ از اعمال ماه ذیقعده ✨ ✨ فردا، بیست و پنجم ماه ذیقعده، دحوالارض است. روزیکه نخستین خشکی از زیر آب سر برآورد و سپس گسترش یافت. گفته شده، آن نقطه، مکانیست که کعبه روی آن بنا گردیده ✨ 🌷 در روایتی از امیرالمومنین، نقل شده: اولین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در این روز بوده. بنابراین این روز را روزه بدارید و شب آنرا عبادت کنید که پاداش عبادت یکسال را دارد. همچنین فرموده اند: اگر گروهی به ذکر خدا بپردازند، خداوند حاجتشان را پیش از آنکه متفرق شوند برآورده میسازد. (این به این معنی است که قطعا حاجات در این شب و روز برآورده میشود، اما کیفیت و زمانش ممکن است آن کیفیت و زمانی که ما می خواهیم نباشد، اما حتما ثبت شده و با کیفیت و در زمانی که خدا بخواهد برآورده خواهد شد). ادامهء روایت: خداوند در این روز هزار هزار رحمت نازل می کند که قسمتی از آن شامل کسانی است که جمع گردند و به ذکر خدا بپردازند و روزش را روزه بدارند و شبش را عبادت کنند. اقبال، ص۳۰۹. مستحب است در آغاز روز (قبل از طلوع)، دو رکعت نماز بجا آورد با این کیفیت: در هر رکعت، بعد از حمد، پنج بار سورهء والشمس خوانده شود و پس از پایان نماز این دعا را بخوانیم: لاَ حَوْلَ وَ لاَ قُوَّهَ إلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيم يَا مُقِيلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِي عَثْرَتِي يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِي يَا سَامِعَ الأَْصْوَاتِ اِسْمَعْ صَوْتِي وَ ارْحَمْنِي وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَيِّئَاتِي وَ مَا عِنْدِي يَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الإِْكْرَامِ. اقبال، ص۳۱۴. 🌺 همه و ما را دعا کنید 🌺
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ.... آمد و شد کافران ( ثروتمند ) در شهرها، تو را نفریبد. این متاع ناچیزى است. و سپس جایگاهشان دوزخ است، و چه بدجایگاهى است! ۱۹۶ و ۷ آل عمران. تفسیر: این آیهء شریفه پاسخ کسانی است که با مقایسهء بعضی از کافران ثروتمند با بعضی از مؤمنان فقیر، این سؤال برایشان مطرح میشود که چرا افراد بى ایمان این چنین در ناز و نعمتند، اما افراد با ایمان در رنج و عذاب، و در فقر و پریشانى زندگى مى کنند؟ 👈 خداوند، با این آیات اینگونه پاسخ فرمود: این متاع ناچیزی است. یعنی، بسیارى از پیروزى هاى طغیانگران و ستمکاران ابعاد محدودى دارد، همانطور که محرومیت ها و ناراحتى هاى بسیارى از افراد باایمان نیز، محدود است. در همان صدر اسلام، می بینیم، پس از مدت کوتاهی، مسلمانان پاداش صبر و تحمل و مجاهدتشان را گرفتند و خیلی زود، دشمن، مغلوب شد و قدرت و ثروت بدست مسلمانان افتاد. 👈 👈 و فرموده جایگاهشان دوزخ است. یعنی اگر کافران، ثروتمند هستند، در واقع این رزق و روزی آنها از جانب خدا نیست. بلکه خودشان از هر راهی، برای خود ثروت اندوخته اند که نه تنها جای غبطه ندارد بلکه انسان مومن باید خدا را شکر کند که اینگونه ثروت در داراییش نیست. ◾ از جمله راههای کسب حرام در عصر حاضر، می‌توان به این موارد اشاره کرد: فرار مالیاتی، دریافت وامهای سنگین بدون پرداخت قسط، گرفتن دستمزد از دشمن در ازای فعالیتهای دلخواه آنها، ربا، گرانفروشی، دزدی، و .... 👈👈 البته این به آن معنا نیست که همهء ثروتمندان از راه حرام کسب ثروت کرده اند!! ✅ و اما در آیهء سوم، جایگاه مومنین را در قیامت می فرماید که بهشت است با تمام نعمتهایش: 🌹لَٰكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا نُزُلًا مِّنْ عِندِ اللَّهِ ۗ وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ لِّلْأَبْرَارِ. اما متقین. براى آنها باغهایى بهشتى است، که از پاى درختانش نهرها جارى است. جاودانه در آن خواهند بود. این (نخستین) پذیرایى است که از سوى خداوند به آنها مى رسد. و آنچه در نزد خداست، براى نیکان بهتر است! ۱۹۸ آل عمران. و البته این سرانجام نیک، برای مومنین، فقط در قیامت نیست. خداوند منان، در همین دنیا هم، پاداش صبر و مجاهدت مومنین را خواهد داد: 🌹وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا. و هر که تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى کند. ۲ 🌹وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا. و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى دهد. و هر که بر خدا توکل کند، خدا امر او را کفایت مى کند. خداوند فرمان خود را به انجام مى رساند. به یقین خدا براى هر چیزى اندازه اى قرار داده است. ۳ طلاق. 👈 البته ناگفته پیداست که نباید نشست و منتظر شد تا از غیب، رزق و روزی فراوان برسد. باید در مسیر راست و درست، برای معیشت بهتر تلاش کنیم. و باز البته حواسمان باشد که با بخل و یا اسراف، اموال بدست آمده را از دست ندهیم. بخل، برکت را از زندگی می برد، و زندگی بخیل، فقیرانه است و ضمن اینکه پس از مرگ، اموالش را برای وارث می گذارد. 💚 و در پایان آیه فرموده: بهشت با تمام نعمتهایش پذیرایی اول است (نُزُل)، مثل شربت یا چای که آماده می کنیم برای ابتدای پذیرایی از میهمان. اما آنچه در ذهن ما نمی گنجد نزد خداست برای بهترینها، برای سابقوالخیرات، برای مقربین ( برای الابرار ).
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا. کسانیکه به آیات ما کافر شدند، بزودى آنها را در آتشى وارد مى کنیم که هر گاه پوستهاى تن آنها (در آن) بسوزد، پوستهاى دیگرى بجاى آن براى آنها قرار مى دهیم، تا کیفر (الهى) را بچشند. خداوند، توانا و حکیم است (و روى حساب، کیفر مى دهد). ۵۶ نساء. تفسیر: تعبیر پوست بدن می سوزد و پوست تازه ای جای آنرا می گیرد، یعنی دوزخیان، یک لحظه هم آرامش ندارند. و پوست جدیدی روی پوست سوختهء قبلی نتیجهء اصرار در زیر پا گذاشتن حق و عدالت و انحراف از فرمان خداست، و نتیجهء اصرار در نافرمانی از اوامر حق است. 👈 ابن اَبِى العَوجاء، از امام صادق علیه السلام، سوال کرد، گناه پوستهای جدید چیست؟ این از عدالت بدور است. امام، پاسخى کوتاه و پر معنى به او داده، فرمود: هِىَ هِىَ وَ هِىَ غَیْرُها: یعنى پوست هاى نو همان پوست هاى سابق و در عین حال غیر آنست. ابن ابى العوجاء گفت: مَثِّلْ لِى ذلِکَ شَیْئاً مِنْ أَمْرِ الدُّنیا: در این زمینه مثالى براى من بزن. امام فرمود: أَرَأَیْتَ لَوْ أَنَّ رَجُلاً أَخَذَ لَبِنَةً فَکَسَرَها، ثُمَّ رَدَّها فِى مَلْبَنِها، فَهِىَ هِىَ، وَ هِىَ غَیْرُها: این همانند آنست که کسى خشتى را بشکند و خرد کند، دو مرتبه آن را در قالب بریزد و بصورت خشت تازه اى درآورد، این خشت دوم همان خشت اول است و در عین حال خشتی نو مى باشد. بحارالانوار، ج۷، ص۳۸. البته توجه داشته باشیم، پاداش و کیفر در حقیقت با روح و قوهء درک انسان ارتباط دارد، و جسم همواره وسیله اى است براى انتقال پاداش و کیفر به روح انسان. 🟢 اما در آیهء بعد، وضعیت گروه مقابل را می فرماید: 🌹وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ لَّهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِيلًا. و کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، بزودى آنها را در باغهاى بهشتى وارد مى کنیم که نهرها از پاى درختانش جاریست. جاودانه در آن خواهند ماند. و در آنجا همسرانى پاکیزه براى آنها خواهد بود. و آنانرا در سایه اى گسترده (و فرح بخش) وارد مى کنیم. ۵۷ نساء. 👈 همیشه اثر عمل خوب یا بد، از خود عمل بیشتر است. زیرا اثر عمل، تا مدتها باقیست. عمل خوب یا بد ( در مقیاس کوچک یا بزرگ )، در مدت زمانی کوتاه انجام می‌شود اما اثر آن تا روزها، سالها و حتی در مواردی تا آخر عمر باقیست. ممکن است ظلمی در حق کسی واقع شود و او را تا آخر عمرش گرفتار کند. و یا عمل خیری در حق کسی انجام می‌شود و او تا پایان عمر از آن بهره می برد. 👈 یکی از دلائلی که در آخرت، مدت زمان پاداش و کیفر اعمالی که انجام می دهیم، بسیار طولانی است، همین است. کسی تمام عمرش را در دنیا ظلم می کند پس باید تمام آخرتش در عذاب باشد. و کسیکه تمام عمر، خیرخواه است و نیکی می کند، در قیامت برای همیشه بهشتی خواهد بود.