✨ انتخابات ۱۴۰۳ ✨
🌹🌹بِنَصْرِ اللَّهِ ۚ يَنصُرُ مَن يَشَاءُ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ.
به یارى خداوند. و او هر که را بخواهد یارى مى دهد. و او توانا و مهربان است. ۵ روم.
💚 👈 یاری خداوند.
👈 یاری خداوند با چه کسانی است؟
🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ.
اى کسانیکه ایمان آورده اید! اگر خدا را یارى کنید، شما را یارى مى کند و گامهایتان را استوار مى دارد. ۷ محمد.
👈 یاری خداوند با آن مومنانی است که او را یاری می کنند.
🌹وَعْدَ اللَّهِ ۖ لَا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ.
این وعدهء خداست. و خداوند هرگز از وعده اش تخلف نمى کند. ولى بیشتر مردم نمى دانند. ۶ روم.
👈 ما جزو کدام دسته ایم؟
می دانیم یا نمی دانیم؟؟
⚫ آیا اگر با انتخاب ما، و یا با انتخاب ناصحیح ما، و یا با انتخاب نکردن ما، دولتی بر سر کار آید که در بسیاری از دستورات الهی اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاست خارجی، تکریم مردم، آنطور که شایسته است عمل نکند، خدا را یاری کرده ایم؟
👈 آیا می دانید منظور خداوند از کسانیکه نمی دانند؟ چه کسانی هستند؟
در آیهء بعد فرموده است:
🌹يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ.
آنها فقط ظاهرى از زندگى دنیا را مى دانند، و از آخرت (و پایان کار) غافلند. ۷ روم.
👈 دنیاطلبان، تجمل گرایان، بداخلاقها، بددهانها، دوست با دشمن، دشمن با خودی و با منتقدان، اشاعه دهندگان فرهنگ غیر الهی، حقوقهای نجومی، اختلاسگران، غربگرایان، بی برنامه ها، بی ادبها، متکبران، کسانیکه مؤمنان را اقلیت می دانند، کسانیکه به انسانهای بزرگ الهی اهانت می کنند، کسانیکه رفتارهای سوئشان را طی ۳۲ سال حاکمیت آنان دیده ایم بخصوص در ۸ سال سیاه و خاکستری.
💚 👈 مؤمنان! بشتابید برای اثبات ایمانتان به پروردگار.
بشتابید برای ساختن کشوری امن برای فرزندانتان.
بشتابید بسوی پاکی و تزکیه.
💚 👈 عزیزان باایمان!
اگر در انتخاب صحیح، شتاب نکنیم، فرقی با مردمی که وقتی حضرت زهرا صدایشان کرد و لبیک نگفتند نداریم.
فرمایش حضرت امیر در بارهء همان دولتی که بخاطر یاری نکردن مومنین بر سر کار آمد، در خطبهء شقشقیه 👇👇
واقعهء ناگواری که بزرگسالان با درک آن فرسوده میگردند و خردسالان، پیر و مومنان، تا لقای پروردگارشان با سختیها درگیر.
هدایت شده از عفاف امین
🔴سندی دیگر از خلاف واقع پزشکیان!
ظریف در کتاب خاطراتش مینویسد: «آقای جلیلی روی پرونده یورش به سفارت عربستان حساس بود.
در واقع یکی از معدود مواردی بود که نه تنها با آقای جلیلی چالش دیدگاه نداشتیم بلکه او گفته مرا تایید کرد و گفت ممکن است به جای فردا همین امشب عمل کنند و باید از امشب مراقب ویژه را آغاز کرد»
این در حالی است که پزشکیان و اطرافیانش در مناظرهها چندین بار موضوع حمله به سفارت عربستان را به گردن دکتر #جلیلی و هواداران او انداخته بود.
✨ انتخابات ۱۴۰۳ ✨
🌹🌹إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا.
ما امانت را (تعهد، تکلیف، و ولایت الهى را) بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه داشتیم، آنها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسیدند (و اظهار ناتوانى کردند). اما انسان آن را بر دوش کشید. او بسیار ستمکار و نادان بود (چون بر خود ستم کرد و قدر این مقام والا را ندانست). ۷۲ احزاب.
تفسیر: نپذیرفتن امانت الهی در بین مخلوقات عظیم خداوند از روی تکبر نبود، آنچنانکه شیطان در پیشگاه خدا تکبر ورزید. بلکه، اِبا کردن آنها بخاطر ترس و هراسِ آمیخته با توجه و خضوع بود. هراس از اینکه نتوانند از عهدهء این مسئولیت الهی برآیند.
👈 ولى، انسان جلو آمد، و این امانت را بر دوش کشید، چون قابلیت حمل این امانت بزرگ الهی را در خود دید.
انسانی که قوس صعودى و نزولیش بى انتهاست، و بطور نامحدود قادر به پرواز به سوى قلهء تکامل است، و یا سقوط به پائین ترین درجات.
و او تمام این کارها را با اراده و اختیار انجام مى دهد.
✅ این آیهء شریفه بخوبی نشان می دهد که انسان از صفات بسیار مهم و ارزنده ای برخوردار است:
در زمینهء ایمان، عمل صالح، جهاد، ایثار، عفت، ادب، و اخلاق، که در دیگر مخلوقات الهی نیست و یا با درجهء خیلی کم وچود دارد.
🌺 فقط انسان است که تجلی صفات خداست، و فقط انسان است که صاحب عقل و آزادی اراده است.
و این یعنی داشتن ظرفیتی عظیم برای حمل یک امانت بزرگ الهی و رسیدن به اعلی علیین.
◾👈 اما انسان جَهُول و ظَلوُم، متأسفانه در بسیاری از موارد، این اوصاف انسانی را نادیده گرفته و به خود و به دیگران ستم می کند و از عهدهء حمل این امانت بزرگ الهی برنمی آید و به اسفل السافلین سقوط می کند.
✅ 👈 امانت الهی که انسان پذیرفت یعنی قبول کرد تا با استفاده از تمام امانتهای خداوند از چشم و گوش و قلب و عقل و همهء سرمایه های وجود، و با استفاده از امانت اختیار، بتواند خود را تا مرتبهء خلیفة الله بالا بکشد، اما چون در شناخت خود دچار اشتباه و انحراف شد نتوانست امانت دار خوبی باشد، مگر پیامبران و اوصیای آنها و مؤمنان حقیقی.
👈 👈 لذا در آیهء بعد، انسانها را به سه گروه منافق و مشرک، و مومن تقسیم فرموده است:
🌹لِّيُعَذِّبَ اللَّهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ وَيَتُوبَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا.
هدف این بود که خداوند مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را (از مؤمنان جدا سازد و آنانرا) عذاب کند، و خدا توبهء مردان و زنان باایمان را بپذیرد. و خداوند همواره آمرزنده و مهربان است. ۷۳ احزاب.
👈 در یکطرف، مردان و زنان منافق، و مردان و زنان مشرک، که با فراموش کردن امانت الهی که به آنان سپرده شده، دچار انحراف میشوند، که عذاب الهی نصیبشان است....
و در طرف دیگر، مردان و زنان مومن که در حمل این امانت الهی، گاها دچار خطا و اشتباه میشوند و توبه می کنند و توبهء آنها از سوی خداوند آمرزنده و مهربان، پذیرفته میشود.
اما:
💚 🌹 وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ.
👈 این سخن، بیش از ۱۰ مرتبه در قرآن مجید در بارهء مومنین بیان شده.
✅ غم گذشته را نمی خوریم چون گذشته، عبرت است ( عبرت برای مسئولین و مردمی که در جبههء انقلاب هستند).
از آینده نمی ترسیم چون توکلمان بر خداست و با مقاومت و استقامت همیشگی، بسوی جلو حرکت می کنیم.
👈 👈 و فارغ از اینکه به چه کسی رأی داده ایم، برای رئیس جمهور منتخب دعا می کنیم که إن شاءالله همهء تلاش خود را برای عزت اسلام و اقتدار مردم خوب کشورمان بکار گیرد.
توکل بر خدا.
👈 خواهران و برادران مومن!
محرم در پیش است. به مکتب اباعبدالله پناه می بریم: هیهات من الذله.
🖤 تسلیت ماه محرم الحرام
✨ انتخابات ۱۴۰۳ ✨
این روزها در میان اغلب مؤمنان انقلابی، اندوهی فراگیر شده. بخصوص در میان جوانان و نوجوانان انقلابی.
با آنها که صحبت می کنیم بعضا با گریه از غم و اندوهشان می گویند.
💚 چقدر خالصند این بچه ها.....
نه انقلاب را دیده اند، نه جنگ را، اما اینطور نگران آرمانهای انقلاب و جمهوری اسلامی هستند.
سلام و درود خدا بر اینان و بر خانواده هایشان.
👈 بسیاری از آنان می گویند ایکاش جامعه، یکپارچه و همدل بود.
🌸 عزیزانم! در تمام حکومتهای بزرگ و معتبر، وجود دو تفکر، کاملا طبیعی است. گروهی موافق نظام حاکم هستند و گروهی مخالف. و هر دو حرفهای خود را می زنند و در سطح جامعه از مقام و موقعیت برخوردارند. اگر غیر از این باشد مطمئن باشید حکومت زور حاکم است.
پس اینکه دو تفکر و دو جریان در کشور وجود دارد طبیعی است.
✅ اما تصمیم نظام حاکم بر کشور ما، بر مردم سالاری دینی است. یعنی اینکه همیشه یکی از جریانها با رأی و انتخاب طرفداران خود بر سر کار می آید. این یعنی دموکراسی دینی و احترام کامل به حقوق شهروندی که اگر نگوییم در تمام دنیا بی نظیر است اما قطعا کم نظیر است.
🖤 👈 اما در انتخابات اخیر چه شد که جبههء انقلاب شکست خورد؟ با وجود اینکه همهء مردم، خسارتهای جریان مخالف را دیده بودند و با تبعات آن در حال زندگی هستیم! چه شد که آراء آن جریان بیشتر شد؟
👈 نه بخاطر دو قطبی در کشور.
بلکه بخاطر دوقطبی در جبههء انقلاب این شکست شکل گرفت.
اولین دوقطبی، در میان کاندیداهای جبههء انقلاب وجود داشت. متأسفانه نتوانستند به اجماع برسند. ایکاش از ابتدا عزیزانی تصمیم به کاندیداتوری می گرفتند که محصولش، دو قطب نمیشد. و در ادامه ایکاش، عزیزانی تایید میشدند که نیازی به اجماع وجود نمی داشت. و در ادامه ایکاش طرفداران جریان انقلاب، به اجماع می رسیدند.
وقتی در یک جریان و یک جبهه اتحاد لازم وجود نداشته باشد، احتمال پیروزی، نزدیک به صفر خواهد بود.
🌸 حالا در این میان دلمان برای جوانان و نوجوانان انقلابی سوخت که در ابتدای راه اینطور دلشکسته شدند.
عزیزانم! نگران و ناراحت نباشید. ما با رئیس جمهور منتخب همراهی می کنیم. اگر طی این چهارسال، به دنبال عزت اسلام و سربلندی مردم کشورمان بود، که این انتخاب مبارکش باشد.....
اما اگر طی این چهارسال، نتوانست از حریم اسلام و مسلمین، بطور شایسته و به دور از تحقیر و ذلت دفاع کند، ما دوباره فرصت رأی دادن خواهیم داشت.
در آنصورت مسئولین و طرفداران آنها در جبههء انقلاب باید با عبرت گرفتن از اشتباهات گذشته، زمینه را برای پیروزی فراهم کنند.
جریان منتخب، ۴ سال فرصت دارد خود را به مومنین و به آرمانهای انقلاب ثابت کند، و ما به دقت آنها را رصد می کنیم، و اگر خطا یا تناقضی دیدیم، بدون تحقیر و توهین، به گفتگو با آنها می پردازیم و تذکر می دهیم.
⚫ 👈 👈 اینجا یک گلهء بزرگ هم از کسانی دارم که در جبههء انقلاب به تخریب یکدیگر می پردازند.
اگر کسی خطایی بزرگ مرتکب شود و لازم به تذکر باشد، قوهء قضائیه به وظیفهء خود عمل می کند. اما اگر خطای صورت گرفته، قابل تذکر جدی و توبیخ نباشد، نیازی نیست دیگران به تخریب او بپردازند که این جز خسارت و زیان برای انقلاب و نظام، و مردم دغدغه مند انقلاب چیزی ندارد. می توانید در جمعهای دوستانه و بصورت مخفی به یکدیگر تذکر دهید. نه اینکه در میان طرفداران خود ایجاد هرج و مرج و نگرانی کنید و جریان انقلابی را به دو قطب تبدیل کنید. از شما شدیدا گله مندیم.
🌷حضرت امیر در بیستمین حکمتهای خود فرموده اند:
خطاهای جوانمردان و صاحبان مروت را ناديده بگيريد و ببخشيد، هيچيك از آنان به لغزش نمی افتد، مگر اينكه دست خداوند دستش را بگيرد و بلندش كند 🌷
✅ 🌸 اما جوانان و نوجوانان انقلابی! من از طرف همهء بزرگترهای انقلاب از شما عذرخواهی میکنم، و برایتان از خداوند منان بهترینها را مسئلت می کنم. هر روزتان بهتر از دیروز.
امید ما شمائید و امید همهء ما خداست. تزلزل به خود راه ندهید محکم باشید که آینده از آنِ شماست💐
🖤 تسلیت ماه محرم الحرام 🖤
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَعِيمٍ....
حقیقتا متقین (پرهیزگاران) در میان باغهاى بهشتى و نعمتهاى فراوان جاى دارند. ۱۷ طور.
تفسیر: تعبیر به متقین به جاى مؤمنین، بخاطر آنست که این عنوان، هم ایمان را در بردارد، و هم جنبه هاى عمل صالح را.
تعبیر به جنات (به معنی باغها)، اشاره به تنوع و عظمت آن باغهاست.
👈 بعد از آن به تأثیر بهشت و نعمتهای فراوان، بر روحیهء بهشتیان اشاره کرده، مى فرماید:
🌹فَاكِهِينَ بِمَا آتَاهُمْ رَبُّهُمْ وَوَقَاهُمْ رَبُّهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ.
و از آنچه پروردگارشان به آنها داده شاد و مسرورند و پروردگارشان آنانرا از عذاب دوزخ نگاه داشته است. ۱۸ طور.
✅ شاد و مسرورند، بدون هیچ غمی و از هول و هراس دوزخ در امان هستند.
💚 پس بهشتیان از دو چیز مسرورند: نخست بخاطر نعمتهائى که خداوند به آنها داده، و دیگر بخاطر عذابهائى که از آنها دور ساخته است.
👈 تاکید خداوند بر نتیجهء اعمال صالح:
🌹كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ.
(به آنها گفته مى شود) بخورید و بیاشامید گوارا باد (بر شما). اینها در برابر اعمالى است که انجام مى دادید. ۱۹ طور.
👈 و نعمت دیگر اینکه:
🌹مُتَّكِئِينَ عَلَىٰ سُرُرٍ مَّصْفُوفَةٍ ۖ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ.
این در حالى است که بر تختهایى که در کنار هم چیده شده تکیه مى زنند، و حورالعین را به همسرىِ آنها در مى آوریم. ۲۰ طور.
🌸 مَصْفُوفَة به این معنى است که این تختها در کنار یکدیگر قرار گرفته، و مجلس انس عظیمى برپا مى کنند.
🌸 مُتَّکِئِین هم،اشاره به نهایت آرامش آنهاست، زیرا انسان، معمولاً در حال آرامش تکیه مى کند، و افرادى که نگران و ناآرامند، معمولاً چنین نیستند.
👈 👈 اما حورالعین:
حور، به معنی چشمان بسیار زیباست، و بطور کلى کنایه از جمال و زیبائى کامل است، و عین، به معنى چشم درشت است، و به این ترتیب، کلمهء 《حور و عین》 بر مذکر و مؤنث، هر دو اطلاق مى شود، و مفهوم گسترده اى دارد که همهء همسران بهشتى را شامل مى شود، همسران زن براى مردان با ایمان و همسران مرد براى زنان مؤمن. هرچند همهء مفسران، این مفهوم را تایید نمی کنند، اما ظاهرا منطقی است.
👈 البته پیش از این خواندیم که زنان و مردان باایمان و بااخلاقی که در دنیا زندگی خوب و آرامی کنار یکدیگر داشته اند در قیامت، اولین انتخابشان برای همسر بهشتی، همسر خودشان است.
/ادامهء نعم بهشتیان که در این آیات بیان شده، إن شاءالله در پیغام فردا/
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
🖤 تسلیت ماه محرم الحرام 🖤
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ ۚ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ...
کسانیکه ایمان آوردند و فرزندانشان به پیروى از آنان ایمان اختیار کردند، فرزندانشان را (در بهشت) به آنان ملحق مى کنیم. و از (پاداش) عملشان چیزى نمى کاهیم. و هر که در گرو اعمال خویش است. ۲۱ طور.
تفسیر: در ادامهء نعم بهشتی که در آیات ۱۷ تا ۲۰ همین سوره در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، نعم دیگری را برای بهشتیان معرفی می فرماید.
ملحق شدن فرزندان به پدران (و مادران) صالح در بهشت. با این توضیح که در زبان عرب، جمع بین مذکر و مونث را با اسم مذکر بکار می برند. مگر اینکه فرمایشی خاص در بارهء زن داشته باشند که جداگانه نام می برند. مانند بسیاری از آیاتی که در بارهء یکسان بودن حقوق زن و مرد است.
👈 منظور، از فرزندان، فرزندان بالغى است که در مسیر پدران گام برمى دارند، در ایمان از آنها پیروى مى کنند، و از نظر مکتبى به آنها ملحق مى شوند.
اینگونه افراد، اگر از نظر عمل، کوتاهى و تقصیراتى داشته باشند، خداوند به احترام پدران (و مادران) صالح، آنها را مى بخشد و ترفیع مقام مى دهد، و به درجهء آنان مى رساند، و این موهبتى است بزرگ براى والدین و فرزندان.
👈 جملهء کُلُّ امْرِئ بِما کَسَبَ رَهِینٌ، مفهومش اینست که اعمال هر کسى ملازم و همراه اوست، و هرگز از او جدا نمى شود، خواه عمل نیک باشد یا بد.
👈 سپس از غذاهای بهشتی می فرماید:
🌹وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاكِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ.
و همواره از انواع میوه ها و گوشتها، از هر گونه که بخواهند، در اختیارشان مى گذاریم. ۲۲ طور
البته غذاهاى بهشتى منحصر به دو نوع گوشت و میوه نیست، ولى اینها دو غذاى مهمند.
و مقدم داشتن فاکهه بر لحم، اشاره اى است به برترى میوه بر گوشت.
👈 سپس به وصف شراب بهشتی پرداخته می فرماید:
🌹يَتَنَازَعُونَ فِيهَا كَأْسًا لَّا لَغْوٌ فِيهَا وَلَا تَأْثِيمٌ.
آنها در بهشت، جامهاى لبریز (از شراب طهور) را که نه بیهوده گویى در آن است و نه گناه، از یکدیگر مى گیرند. ۲۳ طور.
این شراب، هرگز عقل و هوش انسان را نمى گیرد، بلکه به حکم آنکه شراب طهور است، آنها را پاک تر و خالص تر و هوشیارتر مى کند.
👈 سپس، به چهارمین نعمت، که نعمت وجود خدمتگزاران بهشتى است پرداخته می فرماید:
🌹وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ.
و پیوسته بر گِردشان نوجوانانى براى (خدمت) آنان گردش مى کنند که همچون مرواریدهاى پوشیده در صدفند. ۲۴ طور.
مروارید در درون صدف، بسیار زیباتر از آنست که بیرون از صدف می بینیم، در بیرون از صدف، گرد و غبار هوا و دست به دست شدنها از شفافیت و زیبایی آن مى کاهد. اما خدمتگزاران بهشتى از نظر زیبایی گوئى مرواریدهائى درون صدفند.
🌸 از رسول اکرم سؤال کردند، اگر خدمتگزار، همچون مروارید در صدف باشد، یعنى مؤمنان بهشتى چگونه اند
فرمودند:
برترى مخدوم بر خدمتگزار در آنجا، همچون برترى ماه شب چهارده، بر سایر کواکب است.
مجمع البیان، کشاف، قرطبى، روح البیان و ابوالفتوح رازى.
در ادامه، از گفتگوی میان بهشتیان فرموده که إن شاءالله در پیغام فردا می خوانیم.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هل من ناصر ینصرنی؟
💚 یا اباعبدالله! ما شرمنده ایم.....
آیا باید دوباره انقلاب کنیم؟!!!
🖤 تسلیت ماه محرم الحرام 🖤
✨ وصف مومن ✨
👈 در آیات سورهء طور از نعمتهای بهشتیان خواندیم. در ادامه، گفتگوی میان بهشتیان را فرموده است:
🌹🌹وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ يَتَسَاءَلُونَ...
در این هنگام رو به یکدیگر کرده (از گذشته ها) مى پرسند. مى گویند: ما در میان خانوادهء خود ترسان بودیم. ۲۵ و ۲۶ طور.
تفسیر: بهشتیان از وضع گذشته از یکدیگر سؤال مى کنند و آنرا با وضع بهشت مقایسه کرده لذت مى برند.
لذتی بزرگ پس از اتمام گرفتاریها و سختیها و رسیدن به امنیت و آرامشی جاودانی و همیشگی.
سپس آنان از ترس خود در میان خانواده می گویند.
👈 مفسران، سه تفسیر برای این آیه دارند:
✔ یا از این بیم داشتند که، حوادث ناگوار زندگى و عذاب الهى، هر لحظه فرا رسد، و دامن آنها را فرا گیرد.
✔ یا از این بیم داشتند که، فرزندان و خانواده شان، راه خطا پیش گیرند، و در وادى ضلالت، گمراه و سرگردان شوند. و یا اینکه بخاطر گناه بعضی از افراد خانواده، آنها عذاب شوند بدون اینکه نقشی داشته باشند. و یا ترس و نگرانی بخاطر سختیهایی که بخاطر ندانم کاریهای اهل خانواده، گریبانشان را بگیرد.
✔ و یا از این بیم داشتند که، دشمنان سنگدل، آنها را غافلگیر کرده و عرصه را بر آنها تنگ کنند.
👈 سپس می گویند:
🌹فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْنَا وَوَقَانَا عَذَابَ السَّمُومِ.
اما خداوند بر ما منت نهاد و از عذاب سخت و نافذ (دوزخ) ما را حفظ کرد. ۲۷ طور.
آنها هنگامی که گذشتهء خود را بخاطر مى آورند، و جزئیات آن را متذکر مى شوند، و با وضعى که در آن قرار دارند، مقایسه مى کنند، به ارزش نعمتهاى بزرگ الهى و مواهب او بیشتر پى مى برند، و مسرور می شوند از اینکه وقتی در دنیا بوده اند در شرایط مختلف، درست ترین تصمیم را گرفته اند و از مسیر حق منحرف نشده اند، حالا در بهشت جای دارند و از نعمتهای آن لذت می برند.
✅ 👈 بهشتیان در آخرین سخنى که از آنها در اینجا نقل شده، به این واقعیت اعتراف مى کنند که:
🌹إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُ ۖ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ.
ما از پیش او را مى خواندیم (و مى پرستیدیم)، که اوست نیکوکار و مهربان. ۲۸ طور.
منظورشان اینست که ما از قبل خدا را می پرستیدیم ولی او را آنگونه که هست نمی شناختیم و نمی دانستیم رحمت، و مِهر و لطف او تا چه حد است! ولى حالا که می بینیم چگونه در مقابل اعمال ناچیز ما اینهمه نیکى کرده، و در برابر آنهمه لغزش، ما را مشمول رحمتش ساخته است، تازه می دانیم او کیست و ما پرستش شایسته ای از پرودگار عالم نداشته ایم!
👈 👈 👈 تعبیر به فِى أَهْلِنا (در میان خانواده)، در اینجا معنى گسترده اى دارد، و همهء فرزندان و همسر و دوستان و یاران و اهل خانواده را شامل مى شود.
به این معنی که انسان قاعدتاً در میان چنین جمعى از همه جا بیشتر احساس امنیت مى کند. وقتى کسی در میان اینان خائف و بیمناک باشد، پس کجا احساس امنیت خواهد کرد؟!
🟢 امنیت را برای افراد خانواده، برقرار کنیم 🟢
این احتمال نیز وجود دارد که این تعبیر، اشاره به کسانى است که در میان خانواده اى غیر مؤمن گرفتار بوده اند، و حتى از خود آنها مى ترسیدند، ولى در عین حال مقاومت کردند و با تکیه بر لطف الهى، استقلال خود را حفظ نموده، و همرنگ جماعت آنها نشده اند.
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
🖤 تسلیت ماه محرم الحرام 🖤
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَ الثَّقَلَان، فَبِأَىِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ.
(أَیُّهَ الثَّقَلَان) اى دو گروه انس و جن! بزودى به (حساب) شما مى پردازیم. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۳۱ و ۲ الرحمن.
تفسیر: این آیات که از محاسبهء قیامت، سخن مى گوید، در عین تهدید براى مجرمان، وسیلهء تربیت و آگاهى و بیدارى برای آنان است و هم، وسیلهء تشویق و دلگرمى برای مؤمنان، که اگر خود را از گناه حفظ می کنید بدانید میان شما و گنهکاران تفاوت هست و در روزی بزرگ، به همهء حسابها رسیدگی خواهد شد. پس زحمات شما در خودداری از گناه، بیهوده نیست. به همین جهات یادآوری قیامت به مجرمان، هم برای خود آنان، نعمت محسوب مى شود هم برای مومنان.
👈 ذکر این دو گروه از میان تمام مخلوقات، بخاطر آنست که، عمدهء کسانیکه مکلف به تکالیف الهى، و بااختیار و اراده هستند همین دو گروهند.
👈 سپس می فرماید:
🌹يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا ۚ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ...
اى گروه جن و انس! اگر مى توانید از مرزهاى آسمانها و زمین بگذرید، پس بگذرید، ولى هرگز نمى توانید، مگر با نیرویى (فوق العاده). پس کدامین نعمتهای پروردگارتان را انکار می کنید؟! ۳۳ و ۴ الرحمن.
این آیه اشاره به این دارد که ای جن و انس! شما هرگز یاراى فرار از دادگاه عدل خدا و پیامدهاى آنرا ندارید، هر جا بروید ملک خداست، و هر کجا باشید محل حکومت اوست.
چنانکه در دعاى روح پرور کمیل عرضه مى داریم: وَ لایُمْکِنُ الْفِرارُ مِنْ حُکُومَتِکَ ؟!
✔ مَعْشَر، به معنى عدد ده می باشد، و چون عدد ده یک عدد کامل است واژهء معشر، به جمعیت کاملى گفته مى شود که از اصناف و طوائف مختلف، تشکیل گردد. در این آیه یعنی همهء جنها و انسانها.
در اینکه آیهء فوق، مربوط به قیامت است، یا دنیا، و یا هر دو، در میان مفسران گفتگوست.
👈 اگر مربوط به دنیا باشد، منظور از نیروی فوق العاده، همان رشد علم در صنعت و تکنولوژی است، و تا جایی که خداوند اجازه دهد انسان به آن دست پیدا می کند و می تواند سفرهای آسمانی داشته باشد.
🌸 امام صادق علیه السلام در بارهء این آیه فرموده اند:
روز قیامت، خداوند بندگان را در محل واحدى جمع مى کند و به فرشتگان آسمان پائین وحى مى فرستد فرود آئید، آنها که دو برابر جمعیت روى زمین از جن و انس هستند فرود مى آیند، سپس اهل آسمان دوم، که آنها نیز دو برابر همه مى باشند فرود مى آیند، و به همین ترتیب فرشتگان هفت آسمان فرود مى آیند و همچون هفت حجابى گرداگرد انس و جن را احاطه مى کنند، اینجاست که منادى صدا مى زند: اى جمعیت جن و انس! اگر مى توانید از اقطار آسمانها و زمین بگذرید، اما هرگز نمى توانید، جز با نیرو و قدرت الهى. و در اینجا مى بینند اطراف آنها را هفت گروه عظیم از فرشتگان فرا گرفته اند و راهى براى فرار از چنگال عدالت نیست.
تفسیر صافى، ص۵۱۷.
و تفسیر مجمع البیان، ج۹، ص۲۰۵.
باز هم در اینجا دو گروه جن و انس را مخاطب ساخته، مى فرماید: کدامین یک از نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! (فَبِأَىِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ).
اصولاً وجود حساب در هر دستگاه، نعمت بزرگى است. اگر بحث حساب و کتاب نباشد، بیشتر مردم، به وظیفهء خود عمل نخواهند کرد. اگر امتحان پایان سال نباشد، بیشتر دانش آموزان درس نخواهند خواند. معلمان و اساتید موفق، آنها هستند که مدام، برای دانش آموزان و دانشجویان خود امتحان برگزار می کنند.
/ادامه در پیغام فرداإن شاءالله/
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
🖤 تسلیت ماه محرم الحرام 🖤
✨ وصف مومن ✨
🌹🌹وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ...
و براى کسیکه از مقام پروردگارش خائف است، دو باغ بهشتى است. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى کنید؟! ۴۶ و ۷ الرحمن.
تفسیر: در بارهء خوف از خدا چهار تفسیر وجود دارد که تضادی بین آنها نیست:
اول) خوف از مقام پروردگار، به معنى خوف از مواقف قیامت و حضور در پیشگاه او براى حساب است.
دوم) به معنى خوف از مقام علمى خدا و مراقبت دائمى او نسبت به همهء انسانهاست.
🌸 حدیثی در این باره از امام صادق که می فرمایند:
کسیکه مى داند خدا او را مى بیند، و آنچه مى گوید مى شنود، و آنچه را از خیر و شر انجام مى دهد مى داند، و این توجه، او را از اعمال قبیح باز مى دارد، این کسى است که از مقام پروردگارش خائف است، و خود را از هواى نفس بازداشته.
اصول کافی، ج۲، ص۷۰.
سوم) منظور ترس از خداست، نه بخاطر آتش دوزخ و طمع در نعیم بهشت، بلکه تنها بخاطر مقام پروردگار و جلال و عظمت او خائف است (خشیت).
و چهارم) منظور ترس از مقام پروردگار، مقام عدالت اوست، چرا که ذات اقدس او مایهء خوف نیست، که او همه رحمت است و لطف، بلکه خوف از عدالت اوست، و خوف از عدالت نیز، بازگشت به خوف از اعمال خود انسان است. زیرا کسیکه پاک است از محاسبه چه باک است؟
🍃 یک فرد مجرم هنگامیکه از کنار محکمه و دادگاه و زندان مى گذرد ترسان می شود، اما براى پاکان فرق نمى کند که، آنجا دادگاه است یا هر مکان دیگر.
🟢 👈 و دو بهشت که در آیه بیان شده، منظور بهشت بالاتر است. چون در آیات بعدی که خواهیم خواند از دو بهشت پایین تر سخن می فرماید.
🌺 اما منظور از جَنَّتان به معنی دو باغ بهشت، ممکن است بهشت اول، بهشت جسمانى باشد و بهشت دوم، بهشت معنوى.
🌺 یا اینکه، بهشت اول، بعنوان پاداش اعمال به آنها داده مى شود، و بهشت دوم بعنوان تفضل.
🌺 یا اینکه، یک بهشت براى اطاعت، و دیگرى براى ترک معصیت است.
🌺 و یا یکى براى ایمان و عقیده، و دیگرى براى اعمال صالح.
🌺 و یا اینکه دو بهشت به معنی طبقه بندی بر اساس ایمان و پرهیزکاری بهشتیان است.
👈 با این توضیح که:
این دو بهشت بالا برای کسانی است که خوف الهی دارند.
اما کسانیکه خشیت الهی دارند، مقامشان از این دو بهشت هم بالاتر است.
🌹 در آیهء ۳۱ سورهء رعد دربارهء اولی الالباب (خردمندان) می فرماید: وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ:
و از پروردگارشان مى ترسند (خشیت). و از بدى حساب بیم دارند (خوف).
🌹 و در آیهء ۸ بینه، رضایت و خشنودی خدا را بالاتربن مقام در روز قیامت معرفی فرموده که مخصوص کسانی است که دارای خشیت الهی هستند.
👈 خوف و ترس، به هر گونه ترسی گفته میشود که الزاما انسان را وادار به تکریم و تعظیم نمی کند. اما خشیت الهی، یعنی ترس توأم با تعظیم و احترام.
یعنی خشیت الهی، ترسی است که اعمال صالح را نه برای فرار از عذاب و نه برای کسب پاداش، بلکه فقط برای جلب خشنودی پروردگارش انجام می دهد. این نهایت بندگی و در خور بالاترین پاداش است که رضایت خداست.
چنانکه خداوند در آیهء ۷۲ توبه، رضایت خود را پاداش اکبر بیان فرموده (الفوز العظیم).
/ادامه فرداإن شاءالله/
💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
هدایت شده از خبر فوری
42.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ نشر حداکثـــــــری لطفا
🔹پیام تصویری حضرت آیت الله #جاودان (حفظه الله) خطاب به همه مومنین و مومنات و عزیزان منبری و مادحین و هیئتی ها ، در خصوص اسیر مدافع حرم و وطن #محمدرضا_نوری ( #ابوعباس ) و فراخوان و درخواست ایشان برای دعا و روشنگری و رساندن صدای مظلومیت او در هیئات و مراسم ها ، به خصوص در روز تاسوعا و عاشورای حسینی .
🔹لطفا در نشر این مطلب برای بزرگ تر شدن دایره ی دعا ، ما را همراهی کنید .
@AkhbareFori