eitaa logo
آیات الهی
49 دنبال‌کننده
58 عکس
16 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَٰئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا. پذیرش توبه از سوى خدا، تنها براى کسانى است که کار بد را از روى جهالت انجام مى دهند، سپس بزودى توبه مى کنند. خداوند، توبهء چنین کسانى را مى پذیرد. و خدا دانا و حکیم است. ۱۷ نساء. تفسیر: منظور از جهالت در این آیه، طغیان غرائز و تسلط هوس هاى سرکش و چیره شدن آنها بر نیروى عقل و ایمان است، و در این حالت، علم و دانش انسان به گناه، گرچه از بین نمى رود، اما تحت تأثیر آن غرائز سرکش قرار گرفته و عملاً بى اثر مى گردد، و هنگامى که علم ( به معنی دانستن ) اثر خود را از دست داد، عملاً با جهل و نادانى برابر خواهد بود، و تبدیل به عملى بدون توجه به دستورات عقل خواهد شد. که توبه از آن پذیرفته است ان شاءالله. ◾ ولى اگر گناه بر اثر چنین جهالتى نباشد، بلکه از روى انکار حکم پروردگار و عناد و دشمنى انجام گیرد، چنین گناهى حکایت از کفر مى کند و به همین جهت توبهء آن قبول نیست، مگر اینکه از این حالت بازگردد و دست از عناد و انکار بردارد. 👈 و منظور از توبهء نزدیک (ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَریب)، اینست که توبه، کامل باشد و توبهء کامل آنست که آثار گناه را بطور کلى از روح و جان انسان بشوید، و کمترین اثرى از آن در دل باقى نماند، و این در صورتى ممکن است که در فاصلهء نزدیک قبل از آنکه گناه در وجود انسان ریشه بدواند، و به شکل طبیعت ثانوى در آید، از آن پشیمان شود، در غیر این صورت غالباً اثرات گناه در قلب و جان انسان باقى خواهد ماند. پس توبهء کامل توبه اى است که زود انجام شود. ✔ درست است که اگر پس از زمان طولانی، توبه صورت بگیرد باز هم در موارد بسیاری پذیرفته است، اما بسیار تفاوت دارد با توبه ای که زود صورت بگیرد. در واقع پذیرش توبهء سریع از طرف خداوند، حقی است برای بندگان، اما توبهء دور، اگر پذیرفته شود، البته اگر پذیرفته شود، تنها از روی تفضل خداوند است، یعنی ممکن است توبه را نپذیرد. آیهء بعد، اشاره به کسانى است که اصلاً توبهء آنها پذیرفته نمى شود، مى فرماید: 🌹وَلَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ حَتَّىُٰ ... ولى توبهء کسانیکه کارهاى بد انجام مى دهند، تا هنگامى که مرگ یکى از آنها فرا مى رسد مى گوید: الان توبه کردم، پذیرفته نیست. و نه کسانیکه در حال کفر از دنیا مى روند. اینها کسانى هستند که عذاب دردناکى برایشان فراهم کرده ایم. ۱۸ نساء. بر اساس آیات قرآن، در حال احتضار و در آستانهء مرگ، پرده ها از برابر چشم انسان کنار مى رود، و قسمتى از حقایق مربوط به جهان دیگر، و نتیجهء اعمالى را که در این زندگى انجام داده با چشم خود مى بیند، و مسائل، جنبهء حسى پیدا مى کند. 👈 توبه در این هنگام پذیرفته نیست. این پشیمانى نه فضیلت است، نه افتخار و نه تکامل، و به همین جهت چنین توبه ای بی اثر است. ◾ گروهى دیگر از کسانى که توبهء آنها پذیرفته نمى شود، آنها هستند که در حال کفر از جهان مى روند. 👈 اکنون این سؤال مهم پیش مى آید، کسانیکه در حال کفر از دنیا مى روند چه موقع توبه مى کنند که توبهء آنها پذیرفته نخواهد شد؟ کسانیکه از گناهان خود در حال صحت و سلامت و ایمان توبه کرده اند، ولى در حال مرگ با ایمان از دنیا نمی روند، توبه هاى گذشتهء آنها بى اثر است. 👈 👈 در حقیقت، یکى از شرائط قبولى اعمال نیک انسان، باقی بودن بر ایمان است تا زمان مرگ. و کسانیکه در لحظهء پایان زندگى کافر باشند، اعمال نیک گذشتهء آنها طبق صریح آیات قرآن حبط و نابود مى گردد(۲۱۷ بقره). توبه هاى آنان از گناه اگر چه در حال ایمان انجام شده نابود خواهد شد. ✅ بطور خلاصه، شرط قبولى توبه دو چیز است: نخست اینکه قبل از مشاهدهء نشانه هاى مرگ باشد. دیگر اینکه انسان، با ایمان از دنیا برود. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
فالله خیر حافظا و هو ارحم الراحمین 💚
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَّمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا... کسانیکه ایمان آوردند، سپس کافر شدند، و باز هم ایمان آوردند، و دیگر بار کافر شدند، سپس بر کفر خود افزودند، خدا هرگز آنها را نخواهد بخشید، و آنها را به راه (راست) هدایت نخواهد کرد. به منافقان بشارت ده که مجازات دردناکى در انتظار آنهاست. ۱۳۷ و ۸ نساء. تفسیر: یکروز در صف مؤمنان، روز دیگر در صف کفار، باز در صف مؤمنان. و سپس در صفوف کفار متعصب و خطرناک. 👈 این تغییر روش هاى پى در پى، و هر روز به رنگى در آمدن، یا مولود تلوُّن و چند رویی است یا عدم تحقیق کافى در مبانى اسلام، و یا نقشه اى است که افراد منافق و کفار متعصب اهل کتاب، براى متزلزل ساختن مؤمنان واقعى، طرح و اجرا مى کنند که متاسفانه مسلمانانی که ضعف ایمان بر آنان غالب است، با منافقان و دشمنان اسلام همسو و همفکر میشوند و در این زمینه به آنان یاری می رسانند. 👈 سپس فرموده است: به این دسته از منافقان بشارت ده که عذاب دردناکى براى آنهاست. 👈 عذاب الیم برای گنهکاران، بشارت است تا آنان از عذاب الهی که سرنوشت آنهاست باخبر شوند بلکه بازگردند و در ایمان خود ثابت قدم بمانند. و همچنین بشارت است برای مومنین که بدانند پایداریشان بر ایمان و تقوا و پرهیزکاری، بی نتیجه نیست و میان آنان و کسانیکه بدون هدف معنوی زندگی را سپری می کنند تفاوت وجود دارد و همینطور بدانند منافقان که باعث آزار مومنین در دنیا میشوند، مؤاخذه خواهند شد و باید به خداوند قهار پاسخگو باشند. 👈 در آیهء بعد، یکی از مشخصات مهم منافقان را برای مومنان روشن کرده می فرماید: 🌹الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا. (همان) کسانیکه کافران را بجاى مؤمنان، دوست خود انتخاب مى کنند. آیا عزت و سربلندى را نزد آنان مى جویند با اینکه همهء عزتها از آن خداست؟! ۱۳۹ نساء. ✔ این آیه به همهء مسلمانان هشدار مى دهد که عزت خود را در همهء شئون زندگى اعم از شئون اقتصادى، فرهنگى، سیاسى و مانند آن، در دوستى با دشمنان اسلام نجویند، بلکه تکیه گاه خود را ذات پاک خداوند قرار دهند که سرچشمهء همهء عزت هاست، که دشمنان اسلام نه عزتى دارند که به کسى ببخشند و نه اگر مى داشتند قابل اعتماد بودند. زیرا هر روز که منافع آنها اقتضاء کند، فوراً صمیمى ترین متحدان خود را رها کرده و به سراغ کار خویش مى روند، آن چنانکه گوئى هرگز با هم آشنائى نداشتند. ✨ حدیث ۷ نهج الفصاحه ✨ 🌸 پیامبر بزرگوار فرموده اند: نشان منافق سه چیز است: دروغ می گوید، از وعده تخلف می کند و در امانت خیانت می نماید 💫 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨ 👈 وظیفهء مومنین در مقابل محارب. 🌹🌹إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ۚ ذَٰلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا ۖ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ. کیفر آنها که با خدا و پیامبرش به جنگ برمى خیزند، و براى فساد در روى زمین تلاش مى کنند، فقط اینست که کشته شوند. یا به دار آویخته گردند. یا دست و پاى آنها، بعکس یکدیگر (چهار انگشت از دست راست و چهار انگشت از پاى چپ)، بریده شود (فقط چهار انگشت پا بدلیل اینکه محل مسح نماز باقی بماند و چهار انگشت دست بدلیل اینکه کف دست بهنگام سجده باید روی زمین باشد. و این حکم، نشانهء اهمیت فوق العادهء نماز است ). و یا از سرزمین خود تبعید گردند. این رسوایى آنها در دنیاست. و در آخرت، مجازات بزرگى دارند. ۳۳ مائده. تفسیر: یُـقَتَّلُوا به معنی کشته شدن، در هنگام نبرد. یُصَلَّبُوا به معنی به دار آوبخته شدن، بعد از محاکمه. فساد در زمین از سوی کسانیکه با خدا و پیامبر می جنگند، یعنی تهدید با اسلحه و قتل و خسارت زدن به مال و ناموس مسلمانان. در حقیقت این آیه جزاى افراد متجاوزى است که با سلاح و با تهدید به مرگ، جان و اموال و ناموس مسلمانان را به غارت مى برند، كه با شدت هر چه تمام تر بیان فرموده. پس، فرد محارب کسی است که در سایهء حکومت اسلامی بر علیه حکومت و مسلمانان دست به عمل می زند و یا مرتکب قتل میشود، یا به مال و ناموس مردم خسارت وارد می کند. اعم از اینکه به صورت دزدان گردنه ها در بیرون شهرها چنین کارى کند و یا در داخل شهر. بنابراین، افراد چاقوکشى که به جان و مال و نوامیس مردم حمله مى کنند نیز مشمول آن هستند. جالب توجه اینکه، محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه، بعنوان محاربه با خدا معرفى شده و این، تأکید فوق العادهء اسلام است دربارهء حقوق انسانها و رعایت امنیت آنان. 👈 متفاوت بودن مجازات چهارگانه در این قانون مهم اسلامى به این دلیل است که همهء محاربان، یکسان عمل نمى کنند و یکسان نیستند، در نتیجه طرز مجازات آنها نیز متفاوت ذکر شده. (توضیحات بیشتر در کتب فقهی). 👈 در پایان آیه مى فرماید: این مجازات و رسوائى آنها در دنیاست و در آخرت نیز کیفر سخت و عظیمى خواهند داشت. به این معنی که در بسیاری از گناهان، اجراى حدود و مجازاتهاى اسلامى مانع از کیفرهاى آخرت نخواهد گردید. (دقت کنیم). 🍃 اما رأفت الهی شامل حال این دسته از بندگان سرکش خدا هم میشود. می فرماید: 🌹إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِن قَبْلِ أَن تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ ۖ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ. مگر کسانیکه پیش از دست یافتن شما بر آنان، توبه کنند. پس بدانید (خدا توبهء آنها را مى پذیرد.) خداوند آمرزنده و مهربان است. ۳۴ مائده. 👈 👈 با این توضیح که، محارب، حکمش اعدام است حتی اگر صاحب دم و یا خسارت دیده رضایت دهند. اما وقتی محارب توبه می کند، حکم اعدام از طرف حکومت از او برداشته میشود، ولی حکم قصاص او اگر صاحب دم یا خسارت دیده تقاضای قصاص داشته باشند بر جای خود باقیست. (دقت کنیم). 👈 👈 👈 ممکن است سؤال شود، توبه یک امر باطنى است از کجا مى توان آنرا اثبات کرد؟ طریق اثبات این موضوع فراوان است، از جمله اینکه دو شاهد عادل گواهى بدهند که در مجلسى توبهء آنها را شنیده اند و بدون اینکه کسى آنها را اجبار کند، به میل خود توبه نموده اند و یا اینکه برنامه و روش زندگى خود را چنان تغییر دهند که آثار توبه از آن آشکار باشد. بهرحال همینکه بگوید توبه کردم، حکم محاربه از او برداشته میشود چون هیچکس جز خدا از درون قلبها خبر ندارد. حالا دروغ گفته باشد، فقط جرمش را به درگاه خدا سنگین تر کرده. ✨حدیث ۳۱۹۲ نهج الفصاحه✨ 🌸 پیامبر فرموده اند: وای بر کسیکه به مومنی تطاول کند و حق او را بکاهد💫 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨ 🌹وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَعِبٌ وَلَهْوٌ ۖ وَلَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ ۗ أَفَلَا تَعْقِلُونَ. زندگى دنیا، جز بازى و سرگرمى نیست. و سراى آخرت، براى آنها که پرهیزگارند، بهتر است. آیا نمى اندیشید؟! ۳۲ انعام. تفسیر: آنها که تنها به دنیا دل بسته اند و جز آن را نمى جویند و نمى طلبند در واقع کودکان هوسبازى هستند که یک عمر به بازى و سرگرمى پرداخته و از همه چیز بى خبر مانده اند! تشبیه زندگى دنیا به بازى و سرگرمى از این نظر است که بازیها و سرگرمیها معمولاً کارهایى توخالى و بى اساس هستند که از متن زندگى حقیقى دورند. 👈به معنی کسانیکه همهء هدف و ارزشهایشان خلاصه شده در دنیا. نه به این معنی که برای کسب معیشت حلال و رشد آن تلاش نکنیم! بلکه به این معنی که به آن دلبسته نشویم و از داشتن آن مغرور و از نداشتنش ناامید و ناراحت نشویم. و نه در بخشش آن بخل بورزیم. که دنیا بازیچه ای بیش نیست، نه پیروزی در آن غرورآفرین است و نه شکست، باعث سرافکندگی. زندگی دنیا مکانی است برای رشد و به تعالی رسیدن و آماده شدن برای سفر به ابدیت و جاودانگی. 💚 زیرا حیات در آخرت، حیاتى است جاویدان و فناناپذیر در جهانى وسیع تر و سطحى بسیار بالاتر. از آنجا که درک این واقعیات، با توجه به مظاهر فریبندهء دنیا، براى غیر اندیشمندان ممکن نیست، لذا روى سخن در پایان آیه به چنین افراد شده است 👈 آیا نمی اندیشید؟ 👈 اندیشه در بارهء خلقت و اینکه چگونه باید دنیا را بگذرانیم و هدف، چه باید باشد و از چه مسیری باید حرکت کنیم و بهترین راهنمایان در این مسیر چه کسانی هستند و خلاصه در بارهء خودمان و پروردگارمان درست اندیشه کنیم. اندیشه توأم با مطالعه، دانستن و شناخت بایدها و نبایدها...... إن شاءالله به نتیجهء مطلوب خواهیم رسید. ✨حدیث ۳۱۹ نهج الفصاحه✨ 🌸 پیامبر فرموده اند: دنیای خویش را اصلاح کنید و برای آخرت خویش بکوشید، چنانکه گویی فردا خواهید مُرد 💫 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الم. ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ. بنام خداوند بخشنده مهربان. الم. این کتاب با عظمتى است که هیچگونه شکى در آن نیست و مایهء هدایت متقین است. ۱ و ۲ بقره. تفسیر: در بارهء حروف مقطعه، تفاسیر متعددی است. تفسیری که از همه مهم تر و معتبرتر است، و هماهنگ با آخرین تحقیقاتى است که در این زمینه به عمل آمده، اینست که خداوند ۲۹ سوره از قرآن را با این حروف آغاز کرد تا به بشر بگوید، این کتاب باعظمت، با همین حروفی است که جمیع بشر با آن سخن می گویند. که برای تایید این تفسیر میتوان به این نکته اشاره کرد که در ۲۴ مورد از آغاز سوره هائى که با این حروف شروع شده است، بلافاصله سخن از قرآن و عظمت آن به میان آمده. به تعبیر دیگر، در عین اینکه قرآن از همان حروف الف، باء و کلمات معمولى، ترکیب یافته، به قدرى کلمات آن موزون است و معانى بزرگى در بر دارد، که در اعماق دل و جان انسان نفوذ مى کند. عصر جاهلیت یک عصر طلائى از نظر ادبیات بود، همان اعراب بادیه نشین، پا برهنه و نیمه وحشى، با تمام محرومیت هاى اقتصادى و اجتماعى، دل هائى سرشار از ذوق ادبى و سخن سنجى داشتند، به طوریکه اشعار یادگار آن دوران طلائى، از اصیل ترین و پرمایه ترین اشعار عرب محسوب مى شود. بهمین دلیل خداوند با کلماتی موزون و سرشار از ذوق ادبی، و سخن سنجی با بشر سخن گفت. 👈 سپس در دو آیهء بعد، پنج ویژگی مهم برای متقین بیان می فرماید: 🌹الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ... (همان) کسانیکه به غیب، ایمان مى آورند و نماز را برپا مى دارند و از نعمتهایى که به آنان روزى داده ایم انفاق مى کنند. و کسانیکه به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده ایمان مى آورند و به سراى دیگر یقین دارند. ۳ و ۴ بقره. ✅ ایمان به غیب، نخستین ویژگی است که برای متقین بیان شده. غیب در اصل، به معنى چیزى است که پوشیده و پنهان است و چون عالم ماوراء از حس ما پوشیده است به آن غیب گفته مى شود. جهان هستى از آنچه ما با حس خود درک مى کنیم بسیار بزرگ تر و وسیع تر است. انسان متقی معتقد است سازندهء این عالم آفرینش، علم و قدرتى بى انتها، و عظمت و ادراکى بى نهایت دارد، و ازلى و ابدى است. و عالم را طبق یک نقشهء بسیار حساب شده و دقیق پى ریزى کرده. همچنین انسان متقی معتقد است مرگ به معنى فنا و نابودى نیست، بلکه یکى از مراحل تکامل انسان و دریچه اى است به جهان وسیع تر و پهناورتر. انسان متقی نمى تواند از حق، عدالت، خیرخواهى و کمک به دیگران صرف نظر کند. و تنها براى امروز یا فردا بیندیشد. به این معنی که، در دنیاى مؤمنان راستین، برادرى است و تفاهم، پاکى است و تعاون. بهمین دلیل در حکومت مومنان راستین، استعمار و استثمار، و خونریزى نیست و غارت و چپاول، جایی ندارد. و اگر مى بینیم قرآن نقطهء شروع تقوا را در آیات فوق، ایمان به غیب دانسته، دلیلش همین است. 👈 با توضیح اینکه عالم غیب، عالم وحى و رستاخیز و جهان فرشتگان و بطور کلى آنچه ماوراى حس است را شامل مى شود. ✅ ویژگی دوم، نماز است. نماز که رمز ارتباط با خداست، مؤمنانى را که به جهان ماوراء طبیعت راه یافته اند در یک رابطهء دائمى و همیشگى با آن مبدأ بزرگ آفرینش نگه مى دارد آنها تنها در برابر خدا سر تعظیم خم مى کنند، و تنها تسلیم آفرینندهء بزرگ جهان هستى هستند. ✅ سومین ویژگی اینست که آنها علاوه بر ارتباط دائم با پروردگار، خلق خدا را هم فراموش نمی کنند، و از تمام مواهبى که خداوند به آنها روزى داده است انفاق مى کنند. قابل توجه اینکه نفرموده: مِنْ أَمْوالِهِمْ یُنْفِقُون، از اموالشان انفاق مى کنند. بلکه مى فرماید: مِمّا رَزَقْناهُم، از آنچه به آنها روزى دادیم. یعنی مردم پرهیزگار آنها هستند که نه تنها از اموال خود، بلکه از علم و عقل و دانش، نیروهاى جسمانى و مقام و موقعیت اجتماعى خود، و خلاصه از تمام سرمایه هاى خویش به کسانیکه نیاز دارند مى بخشند، بى آنکه انتظار پاداشى داشته باشند. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹 أَوَمَن كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ ... آیا کسیکه مرده بود، سپس او را زنده کردیم، (یعنی بی ایمانی که ایمان آورد) و نورى برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود، همانند کسى است که در تاریکى هاست و از آن خارج نمى شود؟! اینگونه براى کافران، آنچه که (از اعمال زشت) انجام مى دادند، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده) است. ۱۲۲ انعام. تفسیر: این آیه، افرادى را که در گمراهى بوده اند و سپس با پذیرش حق و ایمان، تغییر مسیر داده اند، به مرده اى تشبیه کرده که به اراده و فرمان خدا زنده شده. 🟢 و نوری که با آن در میان مردم راه می رود، نوری است که مى تواند در پرتو آن، راه زندگى خود را در میان مردم پیدا کند، و از بسیارى اشتباهات که دیگران بخاطر حرص و طمع، و به علت تفکر محدود مادی، و یا غلبهء خودخواهى و هوا و هوس، گرفتار آن مى شوند، مصون و محفوظ بماند. ⚫ اما جلوهء زیبای اعمال کافران و گنهکاران، در خاصیت تکرار یک عمل زشت است که تدریجاً از قبح آن در نظر کاسته مى شود و حتى به جائى مى رسد که بعنوان یک کار خوب در نظر او جلوه مى کند (دقت کنیم). 👈 در آیهء دوم اشاره به وضع رهبران گمراه و زعماى کفر و فساد کرده، مى فرماید: 🌹 وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ ... و (نیز) اینگونه در هر شهر و آبادى، بزرگان گنهکارى قرار دادیم. و سرانجام کارشان این شد که به مکر پرداختند. ولى (اینگونه افراد) تنها خودشان را فریب مى دهند و نمى فهمند. ۱۲۳ انعام. 👈 اینکه فرموده، افراد گنهکار را خدا قرار داده، به این معنی است که هر که هر کارى انجام مى دهد با استفاده از امکاناتى است که خداوند در اختیار او قرار داده، وگرنه هر انسانی، خودش راهش را انتخاب می کند و با سوءاستفاده از نعم خدا به بیراهه می رود. ● جملهء لِیَمْکُرُوا به معنی تا مکر و نیرنگ به کار زنند، به معنى سرانجام و عاقبت کار آنهاست نه هدف از خلقت آنان. 👈 و در پایان آیه فرموده، آنها جز به خودشان نیرنگ نمى زنند ولى نمى فهمند و متوجه نیستند. چه نیرنگ و فریبى از این بالاتر که سرمایه هاى وجود خود اعم از فکر، هوش، ابتکار، عمر، وقت و مال خویش را در مسیرى به کار مى گیرند که نه تنها سودى به حال آنها ندارد، بلکه پشتشان را از بار گناه سنگین مى سازد. 👈 👈 👈 مکر به معنی کلک و حقه بازی نیست. به هر چاره اندیشی، مکر گفته میشود بر خلاف آنچه در زبان فارسی مصطلح شده. هم چاره اندیشی خوب و هم بد. آنجا که در آیهء ۳۰ انفال از مکر خدا در برابر توطئه گران میگوید، چاره اندیشی خداست برای دفاع از مومنین در مقابل کافران. و این یک مکر خوبست. 👈 و در آیهء سوم، عذاب آنانرا بیان می فرماید: 🌹 وَإِذَا جَاءَتْهُمْ آيَةٌ قَالُوا لَن نُّؤْمِنَ حَتَّىٰ نُؤْتَىٰ مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ ۘ ... و هنگامیکه آیه اى براى آنها بیاید، مى گویند: ما هرگز ایمان نمى آوریم، مگر اینکه همانند چیزى که به پیامبران خدا داده شده، به ما داده شود. خداوند آگاهتر است که رسالت خویش را در کجا (و به عهدهء چه کسى) قرار دهد. بزودى کسانى که مرتکب گناه شدند، (و مردم را از راه حق منحرف ساختند)، در برابر مکری که مى کردند، گرفتار حقارت در پیشگاه خدا، و عذاب شدید خواهند شد. ۱۲۴ انعام. آنها خیال مى کنند احراز مقام رسالت و رهبرى خلق، به سن و دارایی است و یا به رقابت هاى کودکانه! رسالت نه ارتباطى به سن و ثروت دارد و نه به موقعیت اجتماعی، بلکه شرط آن قبل از هر چیز، آمادگى روحى، پاکى ضمیر، سجایاى اصیل انسانى، فکر بلند و اندیشهء قوى، و از همه مهمتر تقوا و پرهیزگارى بالاست. از وجود این خصوصیات میتوان تشخیص داد چه کسی لیاقت زمامداری مسلمانان را دارد. و بزودى این گنهکاران بخاطر مکر و فریبى که براى گمراه ساختن مردم به کار زدند، گرفتار کوچکى و حقارت در پیشگاه خدا و عذاب شدید خواهند شد. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚
🖤🖤🖤🖤
🌼 نماز روز اول ماههای قمری: دو رکعت نماز با این کیفیت: در رکعت اول، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء توحید. و در رکعت دوم، بعد از حمد، ۳۰ مرتبه سورهء قدر. 🌼سپس دعای ارزشمندی که مشتمل است بر آیات کلام الله: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا، كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلّا هُوَ، وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ، يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ، وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْراً، مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلّا بِاللَّهِ، حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ، وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ، إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ، لا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ، سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ، رَبِّ إِنِّي لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ، رَبِّ لا تَذَرْنِي فَرْداً، وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ. زادالمعاد، ص ۴۶۲.
✨ وصف مومن ✨ 👈 ■ وظیفهء مومنان در قبال منافقان. 🌹🌹 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ. اى پیامبر! با کافران و منافقان جهاد کن، و بر آنها سخت بگیر! جایگاهشان جهنم است. و بد فرجامى است! ۷۳ توبه. تفسیر: طرز جهاد در برابر کفار، روشن است، و آن جهاد همه جانبه، مخصوصاً جهاد مسلحانه است. ولى جهاد با منافقان، به این روشنی و وضوح نیست. چرا که منافق کسى است که ظاهراً در صفوف مسلمین قرار دارد، هر چند در باطن کارشکنى مى کند. چه بسا افرادى هستند که مى دانیم ایمان واقعى ندارند، ولى بخاطر اظهار اسلام، نمى توانیم با آنها رفتار یک نامسلمان داشته باشیم. لذا، همانگونه که از روایات اسلامى و گفتار مفسران استفاده مى شود، باید گفت، منظور از جهاد با منافقان، انواع و اشکال دیگر مبارزه، غیر از مبارزهء مسلحانه است، مانند مذمت، توبیخ، تهدید و رسوا ساختن آنها، و جملهء وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ نیز اشاره به همین معنى دارد، یعنی بدون اغماض و چشم‌پوشی. 👈 در حقیقت منافقان، مادام که اسرار درونشان بر ملا نشده، داراى احکام اسلامند. اما هنگامیکه وضعشان مشخص شد، به حکم کفار حربى خواهند بود، و در این حال، نبرد مسلحانه نیز با آنها مجاز است. آنچنانکه همان منافقینی که پیامبر بزرگوار با آنان نبرد مسلحانه نداشت (بخاطر اینکه نفاقشان را اظهار نمی کردند)، ولی بعد از پیامبر بواسطهء اینکه نفاقشان را علنی و آشکار کردند، و بی پرده در مقابل مومنین حقیقی ایستادند و بلکه آنانرا به جنگ مسلحانه تهدید کردند، امیر مومنان، به دفاع از خود و دین و شرف و ناموس مومنان، با آنها به نبرد مسلحانه پرداخت (دقت کنیم). 👈 سپس در آیهء بعد برای معرفی آنان بخش دیگری از روحیاتشان را بیان می فرماید: 🌹 يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ مَا قَالُوا وَلَقَدْ قَالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَكَفَرُوا بَعْدَ إِسْلَامِهِم... بخدا سوگند یاد مى کنند که (سخنان کفر آمیز) نگفته اند. در حالیکه به یقین سخنان کفرآمیز گفته اند. و پس از اسلام آوردنشان، کافر شده اند. و تصمیم به امرى (خطرناک) گرفتند، که به آن نرسیدند. آنها فقط از این ایراد مى گیرند که خداوند و پیامبرش، آنان را به فضل (و لطف) خود، بى نیاز ساختند. (با اینحال) اگر توبه کنند، براى آنها بهتر است. و اگر روى گردانند، خداوند آنها را در دنیا و آخرت، به مجازات دردناکى کیفر خواهد داد. و در سراسر زمین، نه ولی و سرپرستى دارند، و نه یاورى. ۷۴ توبه. 👈 👈 در این آیه، از روى یکى دیگر از اعمال منافقان پرده برداشته شده، و آن اینکه وقتى مى بینند اسرارشان فاش شده، واقعیات را انکار مى کنند، و حتى براى اثبات گفتار خود به قسم هاى دروغ متوسل مى شوند. ■ و تصمیم خطرناک آنان، اشاره به تمام کارها و فعالیت هائى دارد که، براى به هم ریختن سازمان جامعهء اسلامى، و تولید فساد و نفاق و شکاف، انجام می دهند، که هرگز به هدف نهائى منتهى نمی شود. 👈 پس از آن، براى اینکه زشتى و وقاحت فعالیتهاى منافقان، و نمک نشناسى آنها کاملاً آشکار شود، اشاره می فرماید که، آنها خلافى از پیامبر ندیده بودند، و هیچ لطمه اى از ناحیهء اسلام بر آنان وارد نشده بود، بلکه به عکس، در پرتو حکومت اسلام، به انواع نعمتهاى مادى و معنوى رسیده بودند. پس آسیبی از سمت پیامبر بزرگوار ندیده بودند که بخواهند تلافی کنند بلکه آنها ناسپاس، قدرنشناس و طماع هستند، و پاسخ خوبی را با بدی می دهند. شاید هم حسادت می کنند. 💚 اما باز لطف و مهربانی، و حلم و صبر خدا آنها را به توبه و بازگشت دعوت می کند، ولی هشدار می دهد اگر توبه و جبران نکنند، عذاب شدید، هم در دنیا و هم در آخرت، دامانشان را خواهد گرفت. 💚 صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💚