eitaa logo
آیات الهی
49 دنبال‌کننده
58 عکس
16 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹الْأَخِلَّاءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ. دوستان در آن روز دشمن یکدیگرند، مگر پرهیزگاران. ۶۷ زخرف. تفسیر: روز قیامت، روز از هم گسستن پیوندهاى دوستى است، مگر پیوندهائى که براى خدا و به نام خدا برقرار شده است. تبدیل شدن دوستیهای غیر خدا به عداوت در آنروز، طبیعى است. چرا که هر کدام از آنها دیگرى را عامل بدبختى و بیچارگى خود مى شمرد: تو بودى که این راه را به من نشان دادى و مرا بسوى آن دعوت کردى! تو بودى که دنیا را در نظر من زینت دادى و مرا به آن تشویق نمودی و ....... 🟢 👈 تنها پرهیزکارانند که پیوند دوستى آنها جاودانى است، چرا که بر محور ارزش هاى جاودانى دور مى زند، و نتایج پربارش، در قیامت آشکارتر مى شود. 👈 آیهء بعد، در حقیقت تفسیرى است براى اوصاف و حالات متقین و بیانى است از سرنوشت پرافتخار آنها: 🌹يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ. اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شماست و نه اندوهگین مى شوید. ۶۸ زخرف. منظور، ترس و اندوه بر سختیها و مصیبتهای دنیا نیست، که مومن در دنیا نه از آینده می ترسد و نه غم گذشته را می خورد. بلکه منظور، ترس و نگرانی از آسیبهایی است که مردمان بی ایمان بر دین و امت اسلامی وارد می کنند. 👈 اینان دقیقا چه کسانی هستند؟ 🌹الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ. همان کسانیکه به آیات ما ایمان آوردند و تسلیم بودند. ۶۹ زخرف. 👈 خداوند چه پاداشهایی برای اینان در نظر گرفته؟ 🌹ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ.... شما و همسرانتان در نهایت شادمانى وارد بهشت شوید! ۷۰. (این در حالى است که براى پذیرایى آنها) ظرفهاى طلایى و جامهاى (شراب طهور) را گرداگرد آنها مى گردانند. و در آنجا هر چه دلها مى خواهد و چشمها از آن لذت مى برد آماده است. و شما جاودانه در آن خواهید ماند. ۷۱. این بهشتى است که شما وارث آن مى شوید بخاطر اعمالى که انجام مى دادید. ۷۲. و در آن براى شما میوه هاى فراوان است که از آن مى خورید. ۷۳ زخرف. در تفسیر پاداشهایی که خداوند برای مومنین حقیقی آماده فرموده، به دو نکته اشاره می کنیم. 🍃 اول اینکه همسرانی که با مومنان حقیقی وارد بهشت میشوند، ممکن است همسران باایمانشان در دنیا باشند که در کنار هم با مهربانی و اخلاق خوب و در آرامش زندگی کرده اند، در آخرت هم با میل و رغبت کنار هم خواهند بود. و یا ممکن است منظور، همسران شایسته ای باشد که در آخرت خداوند برای زنان و مردان باایمان در نظر گرفته است. 🍃 و دوم اینکه اگر خداوند از میان تمام خوردنیهای بهشتی، به میوه اشاره فرموده، بخاطر اینست که میوه اهمیت ویژه ای دارد. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
⚫⚫⚫ 🌹🌹 الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ. ۱۵۶ بقره. و باز مردی دیگر از جنس نور، خاک و خاکیان را تنها گذاشت. سلام و درود خدا بر آنانکه سال‌های عمر خود را برای تحقق وعده های پروردگار عالم، صرف کرده و خالصانه آنچه را که خداوند به آنها عطا فرموده است، در راه خودش تقدیم می کنند. 🍃 از جان و از اموالشان. سلام خدا بر شهیدان. سلام خدا بر شهداء مقاومت. سلام خدا بر شهید السنوار که مردانه جنگید و مردانه شهید شد. گرچه خاک با رفتن اینان یتیم می‌شود.....اما درخت تنومند اسلام برای آبیاری به خون مومنین نیاز دارد. 🟢 یحیی إبراهیم حسن السِنوار که با کنیهء ابو ابراهیم شناخته می‌شد، سیاستمدار فلسطینی بود که ریاست دفتر سیاسی حماس و حکومت حماس در نوار غزه را بر عهده داشت. سنوار، بنیان‌گذار سرویس امنیتی حماس، با نام «مجد» بود که با پرونده‌های امنیت داخلی سر و کار دارد. 💚 گویی هم وارث حضرت عباس بود، و هم وارث اباعبدالله الحسین....... اینچنین شهادت، مبارکت باشد. سلام ما را به آقا برسان. 🍃 تاریخ تولد ۷ آبان ۱۳۴۱ 🍃 تاریخ شهادت ۲۵ مهر ۱۴۰۳ 💚 با مولایشان امیرالمومنین، پدر خاک محشور شوند. ■■■■■■■ 🌹🌹وَقَالَ مُوسَىٰ رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلَأَهُ زِينَةً وَأَمْوَالًا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّوا عَن سَبِيلِكَ ۖ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَىٰ أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَلَا يُؤْمِنُوا حَتَّىٰ يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ. موسى گفت: پروردگارا! تو فرعون و اطرافیانش را زینت و اموالى در زندگى دنیا داده اى، پروردگارا! در نتیجه (آنها بندگانت را) از راه تو گمراه مى سازند. پروردگارا! اموالشان را نابود کن. و دلهایشان را سخت و سنگین ساز، که ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند. ۸۸ 🌹قَالَ قَدْ أُجِيبَت دَّعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيمَا وَلَا تَتَّبِعَانِّ سَبِيلَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ. فرمود: دعاى شما پذیرفته شد. استقامت به خرج دهید و از راه کسانیکه نمى دانند، تبعیت نکنید. ۸۹ یونس.
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ پرهیزگاران در جایگاه امنى قرار دارند. ۵۱ دخان. تفسیر: پاداشهای متقین در هفت قسمت بیان شده: 🍃 اولین نعمت: هیچگونه ناراحتى و ناامنى به آنها نمى رسد، و در امنیت کامل از آفات و بلاها، از غم و اندوه ها، از شیاطین و طاغوت ها به سر مى برند. 🍃 و دومین نعمت: 🌹فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ. در میان باغها و چشمه ها. ۵۲ دخان. جَنّات به معنی باغهاى پر درخت، یا اشاره به تعدد باغهائى دارد که هر یک از بهشتیان در اختیار دارند، و یا اشاره به مقامهاى مختلف آنان دارد، چرا که باغهاى بهشت، همه یکسان نیستند، و به تفاوت درجات بهشتیان متفاوت است. 🍃 سپس در بیان سومین نعمت اشاره به پوشش و لباس آنها فرموده: 🌹يَلْبَسُونَ مِن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَقَابِلِينَ. آنها لباسهایى ازحریر نازک و ضخیم مى پوشند، در حالیکه در مقابل یکدیگر نشسته اند. ۵۳ دخان. سُندُس، به پارچه هاى ابریشمین نازک و لطیف مى گویند، و بعضى قید زربافت را نیز به آن افزوده اند. إِسْتَبْرَق، به معنى پارچه هاى ابریشمى ضخیم است، و ریشهء آن در عربى از برق است به معنى تلألؤ، بخاطر درخشندگى خاصى که اینگونه پارچه ها دارند. البته در بهشت، گرما و سرماى شدیدى وجود ندارد تا بوسیلهء پوشیدن لباس دفع شود، بلکه اینها اشاره به لباس هاى متنوع و گوناگون بهشتى است. بعضی هم تفاوت این لباسها را اشاره به تفاوت مقام قرب بهشتیان دانسته اند. ضمن اینکه قطعا الفاظ و کلمات ما که در زندگى روزمرهء دنیا آنها را بکار می گیریم، قادر نیست مسائل آن جهان بزرگ را توصیف کند، بلکه تنها مى تواند اشاراتى به آن داشته باشد. و اینکه بهشتیان مقابل یکدیگر نشسته اند، اشاره اى است به روح انس و اخوتى که بر جلسات آنها حاکم است. 🍃 سپس به چهارمین نعمت اشاره فرموده است: 🌹كَذَٰلِكَ وَزَوَّجْنَاهُم بِحُورٍ عِينٍ. اینچنین اند بهشتیان. و آنها را با حورالعین تزویج مى کنیم. ۵۴ دخان. حورالعین یعنی سیاهى چشم او کاملاً مشکى، و سفیدى آن کاملاً شفاف است. اشاره به اینکه او بسیار زیباست، خواه زن باشد، خواه مَرد. (دقت کنیم. حورالعین فقط مخصوص مردان بهشتی نیست). 🍃 آنگاه با تکرار و تاکید وجود امنیت برای بهشتیان، نعمت پنجم را بیان می فرماید: 🌹يَدْعُونَ فِيهَا بِكُلِّ فَاكِهَةٍ آمِنِينَ. آنها در آنجا هر نوع میوه اى را بخواهند طلب مى کنند در حالیکه در نهایت امنیت به سر مى برند. ۵۵ دخان. میوه ها همگى نزدیک و در دسترس اند، بنابراین زحمت و رنج چیدن میوه از درختان بلند در آنجا نیست. انتخاب هر گونه میوه اى به دست آنهاست. و باز هم خداوند از میان خوردنیهای بهشتی به میوه اشاره فرموده، و این اهمیت میوه را در رژیم غذایی ما می رساند. 🍃 سپس برای برطرف کردن نگرانی مومنین از اینکه این نعم، روزی تمام شوند، به دو نعمت مهم دیگر اشاره فرموده است: 🌹لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَىٰ ۖ وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ. هرگز مرگى جز همان مرگ اول (که در دنیا چشیده اند) نخواهند چشید، و خداوند آنها را از عذاب دوزخ حفظ مى کند. ۵۶ دخان. هرگز با مُردن، این نعمتها تمام نمیشوند و حفظ بهشتیان از دوزخ اشاره به این دارد که اگر پرهیزگاران لغزش هائى هم داشته اند، خدا به لطف و کرمش آنها را بخشیده، و به آنها اطمینان داده است که از این نظر نگرانى به خود راه ندهند. 👈 👈 در اینجا سؤالى مطرح است، و آن اینکه، بعضى از مؤمنان مدت زمانى بخاطر گناهشان در دوزخ مى مانند تا پاک شوند، و سپس به بهشت مى آیند، آیا آیهء فوق شامل حال آنها نمى شود؟ در پاسخ مى توان گفت: آیه از پرهیزگاران بلند پایه اى سخن مى گوید که از همان ابتدا قدم در بهشت مى نهند. آنها کسانی هستند که تمام توان خود را در دوری از هر گناه و خطا و اشتباه و فراموشی، و غفلت بکار می گیرند و همچنانکه با مجاهدت نفس، توان خود را بالا می برند به ارتقاء ایمان و معنویت خود می پردازند. و اگر در این میان ناخواسته گرفتار لغزشهایی شوند، مورد عفو و مغفرت الهی قرار خواهند گرفت. 🍃 و در آخرین آیهء مورد بحث، اشاره به تمام این نعمتهاى هفتگانه کرده، به صورت یک جمع بندى مى فرماید: 🌹فَضْلًا مِّن رَّبِّكَ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ. این فضل و بخششى است از سوى پروردگارت، این همان رستگارى بزرگ است. ۵۷ دخان. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، دروغ نمی گوید. 🌹🌹وَيْلٌ لِّكُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ. واى بر هر دروغگوى گنهکار. ۷ جاثیه. أَفّاک، به معنى کسى است که بسیار دروغ مى گوید، و گاهی هم به کسیکه دروغ بزرگ مى گوید گفته میشود، هر چند زیاد هم نباشد. أَثِیم هم به معنى گنهکار است. 👈 در آیهء بعد عملکرد این دروغگویان را بیان فرموده که میتوان به این واسطه آنها را شناخت: 🌹يَسْمَعُ آيَاتِ اللَّهِ تُتْلَىٰ عَلَيْهِ ثُمَّ يُصِرُّ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا ۖ فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ. پیوسته آیات خدا را که بر او تلاوت مى شود مى شنود، اما از روى تکبر، اصرار بر مخالفت دارد. گویى اصلا آنرا نشنیده است. او را به عذابى دردناک بشارت ده! ۸ جاثیه. به این ترتیب آلودگى به گناه و دروغ، و کبر و خودبینى سبب مى شود که اینهمه آیات را نشنیده بگیرد. و در پایان آیه، مجرمان را به عذاب بشارت می دهد. ✨ چرا بشارت؟ وعدهء عذاب برای مجرمان بشارت است که با شنیدن آن بسوی پروردگار بازگردند. یعنی در این مرحله هنوز عذاب به آنها حتمی نشده. و برای مومنین بشارت تا بدانند تفاوت آنها با گنهکاران در پیشگاه خدا از زمین است تا آسمان. 👈 اما در آیهء بعد که همچنان در بارهء همین گنهکاران است، دیگر از بشارت نمی گوید بلکه از حتمی شدن عذابی خوارکننده بر آنان خبر می دهد: 🌹وَإِذَا عَلِمَ مِنْ آيَاتِنَا شَيْئًا اتَّخَذَهَا هُزُوًا ۚ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ. و هرگاه از بعضى آیات ما آگاه شود، آنرا به باد استهزا مى گیرد. براى آنان عذاب خوارکننده اى است! ۹ جاثیه. 👈 در واقع این آیات برای این گنهکاران دو حالت را بیان فرموده: ✔ حالت اول اینکه غالباً آیات الهى را مى شنوند و نادیده مى گیرند و با بى اعتنائى مى گذرند، گوئى اصلاً نشنیده اند، که وعدهء عذاب الهی برای بیداری آنهاست لذا برایشان بشارت است. ✔ اما حالت دوم اینکه آیات الهی را استهزاء و مسخره می کنند، که برای اینان وعدهء سخت و شدید الهی قطعی شده و حتما اجرا خواهد شد. در دنیا و آخرت. 👈 و در توضیح بیشتر این وعدهء الهی که در بارهء آنان محقق میشود می فرماید: 🌹مِّن وَرَائِهِمْ جَهَنَّمُ ۖ وَلَا يُغْنِي عَنْهُم مَّا كَسَبُوا شَيْئًا وَلَا مَا اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ. و پشت سرشان دوزخ است. و هرگز آنچه را بدست آورده اند آنها را رهایى نمى بخشد، و نه اولیایى که غیر از خدا براى خود برگزیدند. و عذاب بزرگى براى آنهاست! ۱۰ جاثیه. آنها آیات بزرگ الهى را کوچک می شمردند، خداوند هم عذاب آنها را بزرگ مى کند. گناه عظیم در برابر خداوند عظیم کیفرش عذاب عظیم است. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، متکبر نیست و استکبار در زمین ندارد. 🌹🌹وَيَوْمَ يُعْرَضُ الَّذِينَ كَفَرُوا عَلَى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَاتِكُمْ فِي حَيَاتِكُمُ الدُّنْيَا وَاسْتَمْتَعْتُم بِهَا فَالْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَبِمَا كُنتُمْ تَفْسُقُونَ. آنروز که کافران را بر آتش عرضه مى کنند (به آنها گفته مى شود) از نعمتهاى پاکیزه در زندگى دنیاى خود استفاده کردید و از آن بهره گرفتید. اما امروز عذاب ذلت بار بخاطر استکبارى که در زمین به ناحق داشتید و بخاطر گناهانى که انجام مى دادید، جزاى شما خواهد بود. ۲۰ احقاف. تفسیر: حقیقتِ عرضه داشتن، به معنى رفع موانع میان دو چیز است، تا آنجا که یکى در اختیار دیگرى قرار گیرد. و در مورد کافران و دوزخ، مطلب چنین است که موانع در میان آن دو بر طرف مى شود، و در این صورت، هم مى توان گفت: آنها بر آتش عرضه مى شوند، و هم آتش بر آنها، و هر دو تعبیر صحیح است. 👈 👈 مسلماً تمتع از مواهب الهى، در این جهان کار نکوهیده اى نیست، آنچه نکوهیده است غرق شدن در لذات مادى و فراموش کردن یاد خدا و قیامت، یا بهره گیرى گناه آلود و بى قید و شرط، از این لذات و غصب حقوق دیگران در این رابطه است. (دقت کنیم). ■ در واقع آنان غرق در لذات هستند، و جز تمتع از مواهب مادى این جهان، چیزى نمى فهمند، و بخاطر اینکه آزادى بى قید و شرط داشته باشند معاد را انکار می کنند، تا دستشان کاملاً باز باشد، و هر گونه ظلم و ستم براى بدست آوردن این مواهب بر دیگران روا می دارند. ولی در قیامت کیفر آنهمه هوسبازى ها، و هواپرستى ها، و استکبار و فسق خود را خواهند دید. أَذْهَبْتُمْ طَیِّباتِکُمْ فِی حَیاتِکُمُ الدُّنْیا یعنی همین. ■ و عَذابَ الهُونِ به معنی مجازات توهین آمیز و تحقیرکننده است و عکس العملى است در مقابل استکبار آنها در زمین. چرا که مجازات الهى، کاملاً متناسب با نوع گناه است، آنها که بر خدا و انبیاء و خلق خدا، کبر فروختند و در برابر هیچ قانونى خضوع نکردند، باید با ذلت و حقارت تمام، کیفر بینند. 🌸 دو روایت مهم در برخورد پیشوایانمان با نعمتهای پاک دنیا. همانها که در اوج بوده اند: روزی یکی از اصحاب پیامبر نزد ایشان آمد در حالیکه ایشان بر حصیرى از برگ خرما خوابیده بودند و قسمتى از بدن مبارکشان روى خاک قرار داشت، و متکائى از الیاف درخت خرما زیر سر داشتند. سلام کرد نشست و گفت: تو پیامبر خدا و بهترین خلق او هستى، کسرى و قیصر بر تخت هاى طلا و فرش هاى ابریشمین مى خوابند، ولى شما این چنین! پیامبر فرمودند: آنها گروهى هستند که طیباتشان در این دنیا به آنها داده شده، و بزودى قطع مى شود، ولى طیبات ما براى قیامت ذخیره شده است. مجمع البیان، ج۹، ص۲۲۴. 🌸 در حدیث دیگرى از آقا امام باقر مى خوانیم: روزى مقدارى حلواى مخصوصى خدمت امیرمؤمنان آوردند، حضرت از خوردن آن امتناع فرمود، عرض کردند: آیا آنرا حرام مى دانى؟! فرمودند: نه، ولی من از این مى ترسم که نفسم به آن مشتاق گردد، و پیوسته به دنبال آن باشم، سپس این آیه را تلاوت فرمود: اَذْهَبْتُمْ طَیِّباتِکُمْ فِی حَیاتِکُمُ الدُّنْیا... . تفسیر برهان، ج۴، ص۱۷۵. ✅ نعمتهای خدا را از راه حلال کسب کنیم و ساده زیست باشیم، رزق خود را با دیگران تقسیم کنیم و دلبسته به انعام الهی نشویم. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُم بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُم مِّنْ عَمَلِهِم مِّن شَيْءٍ ۚ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ. کسانیکه ایمان آوردند و فرزندانشان به پیروى از آنان ایمان اختیار کردند، فرزندانشان را (در بهشت) به آنان ملحق مى کنیم. و از (پاداش) عملشان چیزى نمى کاهیم. و هر کس در گرو اعمال خویش است. ۲۱ طور. تفسیر: منظور از ذریه، فرزندان بالغى است که در مسیر والدین، گام برمى دارند، در ایمان از آنها پیروى مى کنند، و از نظر مکتبى به آنها ملحق مى شوند. اینگونه افراد، اگر از نظر عمل، کوتاهى و تقصیراتى داشته باشند، خداوند به احترام والدین صالحشان، آنها را مى بخشد و ترفیع مقام مى دهد، و به درجهء آنان مى رساند، و این موهبتى است بزرگ براى والدین و فرزندان. ✔ ولى جمعى از مفسران، ذُرِّیَّه را در اینجا به معنى اعم تفسیر کرده اند، بطوریکه اطفال خردسال را نیز شامل مى شود. اما تبعیت در ایمان، دلیل بر رسیدن به مرحلهء بلوغ یا نزدیک به آنست مگر اینکه گفته شود اطفال خردسال در قیامت به مرحلهء بلوغ مى رسند، و آزمایش مى شوند، هر گاه از این آزمایش پیروز درآیند، ملحق به والدین باایمان خود خواهند شد. (الله اعلم). 💚 از آنجا که ارتقاء فرزندان به درجهء والدین، ممکن است این ذهنیت را بوجود آورد که از اعمال والدین برمى دارند و به فرزندان مى دهند، بدنبال آن آمده است، ما چیزى از اعمال آنها نمى کاهیم. 🌸 در حدیثی به نقل از پیامبر بزرگوار اسلام آمده است: هنگامیکه انسان وارد بهشت مى شود، سراغ پدر و مادر و همسر و فرزندانش را مى گیرد، به او مى گویند: آنها (بهشتی هستند ولی) به درجه و مقام و عمل تو نرسیده اند، عرض مى کند: پروردگارا! من براى خودم و آنها عمل کردم، در اینجا دستور داده مى شود که آنها را به او ملحق کنید. تفسیر مراغی، ج۲۷، ص۲۶. 👈 جملهء کُلُّ امْرِئ بِما کَسَبَ رَهِینٌ، مفهومش اینست که اعمال هر کسى ملازم و همراه اوست، و هرگز از او جدا نمى شود، خواه عمل نیک باشد یا بد. 👈 سپس در بیان نعمتهای دیگر می فرماید: 🌹وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاكِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ. و همواره از انواع میوه ها و گوشتها از هر گونه که بخواهند، در اختیارشان مى گذاریم. ۲۲ طور. 🍃 أَمْدَدْناهُمْ، یعنى میوه ها و غذاهاى بهشتى آنچنان نیست که با تناول کردن کمبودى پیدا کند بلکه همیشگى، جاودانى و مستمر است. 🍃 مِمّا یَشْتَهُونَ یعنی از آنچه بخواهند، نشان مى دهد که بهشتیان در انتخاب نوع و کمیت و کیفیت این میوه ها و غذاها، کاملاً آزادند. و مقدم داشتن فاکهه بر لحم، اشاره اى است به برترى میوه ها بر گوشت ها. 👈 آنگاه به شربتهای گواراى بهشتیان اشاره کرده مى فرماید: 🌹يَتَنَازَعُونَ فِيهَا كَأْسًا لَّا لَغْوٌ فِيهَا وَلَا تَأْثِيمٌ. آنها در بهشت جامهاى لبریز (از شراب طهور) را که نه بیهوده گویى در آنست و نه گناه، از یکدیگر مى گیرند. ۲۳ طور. شرابى است گوارا و لذت بخش، نشاط آفرین و روح پرور، خالى از هر گونه تخدیر و فساد عقل، که به دنبال آن بیهوده گوئى و گناه هرگز نیست، بلکه سراسر هوشیارى و لذت جسمى و روحانى است. 🍃 تنازع هر گاه در موردى مانند کأس (یعنی جام) به کار مى رود، به معنى گرفتن از یکدیگر است، نه کشمکش. و منظور اینست که آنها از روی سرور و شادمانی، جامهای یکدیگر را از روی مزاح از یکدیگر می گیرند. /ادامهء این نعمتها فردا إن شاءالله/ / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 💚 در ادامهء نعمتهای بهشتی که در پیغام روز گذشته خواندیم، خداوند در آیهء بعد، به نعمت خدمتگزاران بهشتى پرداخته مى فرماید: 🌹وَيَطُوفُ عَلَيْهِمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنَّهُمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ. و پیوسته بر گِردشان نوجوانانى براى (خدمت) آنان گردش مى کنند که همچون مرواریدهاى پوشیده در صدفند. ۲۴ طور. 🍃 مروارید درون صدف از نظر شفافیت و درخشندگی با مروارید بیرون از صدف به مراتب تفاوت دارد و زیباتر است. 🍃 یَطُوفُ عَلَیْهِمْ به معنی بر آنها طواف مى کنند اشاره به آمادگى دائمى آنها براى خدمت است. گرچه، در بهشت نیازى به خدمتکار نیست، و هر چه بخواهند در اختیار آنها قرار مى گیرد، ولى، این خود احترام و اکرام بیشترى براى بهشتیان است. 👈 آخرین نعمت در این سلسله، همان نعمت آرامش کامل و اطمینان خاطر از هر گونه عذاب و کیفر است، چنانکه در آیهء بعد مى فرماید: 🌹وَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ يَتَسَاءَلُونَ. در این هنگام رو به یکدیگر کرده (از گذشته ها) مى پرسند. ۲۵. مى گویند: ما در میان خانوادهء خود ترسان بودیم! ۲۶. اما خداوند بر ما منت نهاد و از عذاب سخت و نافذ (دوزخ) ما را حفظ کرد. ۲۷ طور. سخنشان اینست که پروردگار مهربان، ما را از زندان دنیا با تمام وحشت هایش نجات بخشید (وحشت از مخالفتهای خانواده یا از گناهان آنان) و ما را در کانون نعمتهایش، یعنى بهشت، جاى داد. آنها هنگامیکه گذشتهء خود را بخاطر مى آورند، و جزئیات آنرا متذکر مى شوند، و با وضعى که در آن قرار دارند، مقایسه مى کنند، به ارزش نعمتهاى بزرگ الهى و مواهب او بیشتر پى مى برند. 👈 بهشتیان در آخرین سخنى که از آنها در اینجا نقل شده، به این واقعیت اعتراف مى کنند که، نیکوکار و رحیم بودن خدا را در آنجا، از هر زمان دیگر بیشتر احساس مى کنند، مى گویند: 🌹إِنَّا كُنَّا مِن قَبْلُ نَدْعُوهُ ۖ إِنَّهُ هُوَ الْبَرُّ الرَّحِيمُ. ما از پیش، او را مى خواندیم (و مى پرستیدیم)، که اوست نیکوکار و مهربان. ۲۸ طور. ولى در اینجا به واقعیت و عمق این صفات بیشتر پى مى بریم، که چگونه در مقابل اعمال ناچیز ما اینهمه نیکى کرده، و در برابر آنهمه لغزشها، ما را مشمول رحمتش ساخته است. 💚 صحنهء قیامت و نعمتهاى بهشت، تجلیگاه اسماء و صفات خداست، و مؤمنان با مشاهدهء این صحنه ها با حقیقت این اسماء و صفات، بیش از هر زمان آشنا مى شوند. حتى دوزخ نیز بیانگر صفات اوست، چراکه حکمت و عدل و قدرتش را نشان مى دهد. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 🌹🌹الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ. کسانیکه ایمان آورده اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است، آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرام مى گیرد. ۲۸ رعد. تفسیر: ذکرالله، یعنی علاوه بر ذکر زبانی که بزرگترین آن نماز است، همیشه به یاد خدا باشیم و همیشه او را حاضر و ناظر بر اعمالمان بدانیم. 👈 اما در آیهء بعد، سرنوشت چنین ایمانی بیان شده، و آن " طوبی لهم و حسن مآب" است. 🌹الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ. کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، براى آنها پاکیزه ترین (زندگى) و سرانجام نیک است. ۲۹ رعد. ✅ طوبی معنی وسیعی دارد و تمام نیکیها و پاکیها را شامل میشود. یعنی از هر چیز، بهترینش. بهترین نعمت، بهترین آرامش، بهترین همنشین و بهترین زندگی. در روایات متعددی، طوبی در بهشت، درختی است در خانهء پیامبر که شاخه هایش بر خانهء مومنین گسترده شده. ✅ 👈 👈 پس ذکرالله، ما را از اضطراب و نگرانی دور می کند و به آرامش می رساند. آرامشی که سعادت دنیا و سعادت آخرت است. ■ 👈 بطور کلی اضطراب و نگرانی، یا بخاطر آیندهء مبهمی است که پیش روست، ترس از سختیها، گرفتاریها، بیماریها، نگرانی اولاد و اموال، ترس از جنگ، از پیری و از مرگ. یا بخاطر لغزشها و کوتاهیهایی است که گذشته را پر از ناکامی و تلخی کرده. همهء این اضطرابها و نگرانیها، مادی و زاییدهء دنیاطلبی و دنیاپرستی است، که یا انسان، اضطراب بدست آوردن دنیا را دارد و یا نگران از دست دادن آنست. 💚 اما اگر به خدا ایمان کامل داشته باشیم و هدفمان، جلب رضایت و خشنودی خدا و داشتن آخرتی آباد باشد، در اینصورت با توکل بر خدا و در پرتو ایمان کامل، برای آینده، برنامه ریزی و تصمیم گیری می کنیم و در سایهء خوف از عذاب الهی و امید به رحمت او، غلطهای گذشته را پاک و اصلاح می نمائيم (توبه و جبران - توبوا و أصلحوا). در اینصورت نه از آینده می ترسیم، نه غم گذشته را می خوریم، و نه احساس پوچی می کنیم، حتی اگر کسی قدر زحماتمان را نداند. چون یقین داریم خداوند، شکور و قدرشناس است. اینست معنی ألا بذکرالله تطمئن القلوب. 💚 و پاداش این آرامش که در پرتو آن، هدفمان رسیدن به کمال و قرب الهی است، پاکیزه ترین زندگی و سرانجام نیک است. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، کم فروش و گرانفروش نیست. 🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ. وَيْلٌ لِّلْمُطَفِّفِينَ.... بنام خداوند بخشندهء مهربان. واى بر کم فروشان! آنانکه وقتى براى خود پیمانه مى کنند، حق خود را بطور کامل مى گیرند. اما هنگامیکه مى خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى گذارند. آیا آنها گمان نمى کنند که برانگیخته مى شوند؟ در روزى بزرگ؟! روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان مى ایستند. ۱ تا ۶ مطففین. تفسیر: وَیْل به معنى شر، غم، اندوه، هلاکت، عذاب دردناک، و یا وادى سخت و سوزانى در دوزخ است، و معمولاً این واژه به هنگام نفرین و بیان زشتى چیزى بکار مى رود. بهرحال تعبیرى است کوتاه اما مفاهیم زیادى را تداعى مى کند. 🌸 در روایتى از امام صادق علیه السلام آمده: خداوند، وَیْل را دربارهء هیچکس در قرآن قرار نداده، مگر اینکه او را کافر نام نهاده است، همانگونه که مى فرماید: فَوَیْلٌ لِلَّذِیْنَ کَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ یَوْم عَظِیْم: واى بر کافران از مشاهده روز بزرگ. نورالثقلبن، ج۵، ص۵۲۷. ⚫ 👈 این روایت به این معنی است که، کم فروشى بوى کفر مى دهد. 👈 آنگاه در بارهء نامهء اعمال بدکاران و جایگاه آنان می فرماید: 🌹كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ... هرگز چنین نیست (که آنها درباره قیامت مى پندارند)، به یقین نامهء اعمال بدکاران در سجّین است. تو چه مى دانى سجّین چیست! نامه اى است رقم زده شده و سرنوشتى است حتمى. واى در آن روز بر تکذیب کنندگان. ۷ و ۸ و ۹ مطففین. ⚫ 👈 منظور از کتاب، همان نامهء اعمال انسانهاست که هیچ کار کوچک و بزرگ را از نظر دور نداشته است، و همه چیز بى کم و کاست در آن ثبت است. و سجّین یعنى جهنم. 🌸 در حدیثى هم از امام باقر علیه السلام مى خوانیم: أَلسِّجِّیْنُ الأَرْضُ السّابِعَةُ وَ عِلِیُّونَ السَّماءُ السّابِعَةُ: سجین زمین هفتم و علیین آسمان هفتم است (اشاره به پائین ترین و برترین مکان). نورالثقلین، ج۵، ص۵۳۰. ⚫ وای بر مطففین. کمفروشان و گرانفروشان. 👈 کم فروشی فقط مخصوص کسبه نیست. در هر لباس و در هر شغلی که هستیم نباید کم فروشی کنیم: از والدین که از وظیفهء خود در قبال فرزندان، کم می گذارند تا معلم و استاد و کارکنان ادارات و پزشک و مسئولین و ..... همه کسانی که با نام انسان روی خاک قدم گذاشته اند و مسئولیت و وظیفه ای دارند. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، کمفروشی و گرانفروشی نمی کند ( ۲ ) 🌹🌹أَوْفُوا الْكَيْلَ وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِينَ.... حق پیمانه را ادا کنید (و کم فروشى نکنید)، و به دیگران زیان نرسانید. و با ترازوى صحیح وزن کنید! و حق مردم را کم نگذارید، و در زمین تلاش براى فساد نکنید! از (نا فرمانى) کسیکه شما و اقوام پیشین را آفرید بپرهیزید. ۱۸۱ تا ۱۸۴ شعرا. تفسیر: بعضى از مفسران چنین تصور کرده اند که این فرمانها، تأکید یکدیگر هستند، در حالیکه دقت کافى نشان مى دهد، این پنج دستور، اشاره به پنج مطلب اساسى و متفاوت است و یا چهار دستور است و یک جمع بندى کلی. 🍃 در یک مورد، دستور به ادا کردن حق پیمانه مى دهد، و در جاى دیگر توزین با ترازوى درست، و مى دانیم سنجش کالاها، یا از طریق کیل است و یا وزن. ( کیل به معنی پیمانه). در ضمن، کم فروشى هم طرقى دارد، گاهى ترازو و پیمانه درست است ولى حق آن ادا نمى شود، و گاه ترازو خراب است و پیمانه نادرست و قلابى، و در آیات فوق به همهء اینها اشاره شده. 🍃 پس از روشن شدن این دو تعبیر، به سراغ لا تَبْخَسُوا میرود به معنى کم گذاردن ظالمانه از حقوق مردم، و گاه به معنى تقلب و نیرنگى که منتهى به تضییع حقوق دیگران مى گردد. بنابراین، جملهء فوق هر گونه غش، تقلب، تزویر و خدعه در معامله، و هر گونه پایمال کردن حق دیگران را شامل مى شود ( که فقط مخصوص کسبه نیست. شامل حال سرپرستانی هم می‌شود که تامین مالی خانواده بر عهدهء آنهاست ). 🍃 اما چهارمین تذکر، جملهء لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِینَ است. یعنی علاوه بر کمفروشى، هر عاملى را که سبب زیان و خسران طرف مقابل در معامله بشود در برمى گیرد. (دقت کنیم). ⚫ 👈 و از آنجا که نابسامانى هاى اقتصادى سرچشمهء از هم گسیختگى نظام اجتماعى مى شود، در پایان این دستورات بعنوان یک جمع بندى، هم خطاب به مردم و هم به حکومتها مى فرماید: وَ لا تَعْثَوْا فِی الأَرْضِ مُفْسِدِینَ: در زمین فساد نکنید، و جامعه ها را به تباهى نکشانید و به هر گونه استثمار و بهره کشى ظالمانه و تضییع حقوق دیگران پایان دهید. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، رباخواری نمی کند. 🌹🌹الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ فَمَن جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَانتَهَىٰ فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَمَنْ عَادَ فَأُولَٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ. کسانیکه ربا مى خورند، (در قیامت) مانند کسیکه بر اثر تماس شیطان، دیوانه شده (و تعادل خود را از دست داده) بر مى خیزند. این، بخاطر آنست که گفتند: بیع مانند ربا است در حالیکه خدا بیع را حلال کرده، و ربا را حرام. و اگر کسى اندرزى از جانب پروردگارش به او رسد، و (از رباخوارى) خوددارى کند، سودهاى پیشین (قبل از نزول این آیه) از آن اوست. و کار او به (عفو) خدا واگذار مى شود. اما کسانیکه (به ربا خوارى) بازگردند اهل دوزخند. و جاودانه در آن خواهند بود. ۲۷۵ بقره. تفسیر: رباخوارى موجب افزایش فقر در جامعه، تراکم ثروت در دست عده اى محدود و محرومیت اکثر افراد اجتماع، پیدایش بخل، کینه، نفرت و ناپاکى است. ■ و آنجا که فرموده رباخوار در قیامت مانند کسی است که بر اثر تماس با شیطان، مجنون شده، شخص رباخوار تشبیه به آدم مصروع یا دیوانهء بیمار گونه اى شده که به هنگام راه رفتن قادر نیست تعادل خود را حفظ کند و بطور صحیح گام بر دارد. ■ آیا آنها به هنگام ورود در عرصه محشر به شکل دیوانگان و مصروعان محشور مى شوند؟ یا این حالت مربوط به دنیای آنهاست؟ 👈 اکثر مفسران این حالت را در قیامت می دانند. ولى بعضى هم مى گویند منظور، تجسم حال آنها در زندگى این دنیا است، زیرا عمل آنها همچون دیوانگان است که فاقد تفکر صحیح اجتماعى هستند و حتى نمى توانند منافع خود را در نظر بگیرند، و مسائلى مانند تعاون، همدردى، عواطف انسانى، نوع دوستى براى آنها، مفهومى ندارد. اما از آنجا که وضع انسان در جهان دیگر، تجسمى از اعمال او در این جهان است، ممکن است این آیه اشاره به هر دو معنى باشد. 👈 پس آیا سرچشمهء جنون، شیطان است؟ در بعضی موارد بله. بعضى از کارهاى شیطانى و اعمال بى رویه و نادرست، سبب یک نوع جنون شیطانى می گردد، یعنى به دنبال آن اعمال، شیطان تعادل روانى او را بر هم می زند. (بسیار دیده ایم). 👈 👈 رباخواران می گویند بیع، همان ربا است اما خداوند توضیح می دهد اینطور نیست زیرا در بیع، هر دو طرف در سود و زیان شریکند اما در ربا یک طرف متضرر و یک طرف سود می برد. گرچه در واقع کسیکه رباخواری میکند سودی نمی برد بلکه ضرری بزرگ در دنیا و آخرت متوجه او خواهد بود ولی او نمی داند. 👈 سپس راه را به روى توبه کاران باز گشوده، مى فرماید: کسانیکه قبل از نزول این آیه، رباخواری کرده اند اشکالی ندارد اما بعد از نزول این آیه، هر که به رباخواری ادامه دهد جایگاه او دوزخ است و جاودان هم در آن می ماند. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ وصف مومن ✨ 👈 مومن، رباخواری نمی کند. ( ۲ ) 🌹🌹 يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ. خداوند، ربا را نابود مى کند. و صدقات را افزایش مى دهد و خداوند، هیچ ناسپاسِ گنهکارى را دوست نمى دارد. ۲۷۶ بقره. تفسیر: یَمْحَقُ اللّهُ الرِّبا وَ یُرْبِی الصَّدَقاتِ، یعنی نقصان و نابودى تدریجى در ربا، و نمو و رشد تدریجى در صدقه. ⚫ 👈 به این معنی که ثروت نامشروعی که رباخوار به وسیلهء دسترنج طبقه زحمتکش جمع مى کند، قطعا به طریقی نابود خواهد شد ضمن اینکه بذر دشمنى و کینه را در دل قشر نیازمند جامعه که با او معامله کرده اند، مى پاشد بطورى که تدریجاً تشنهء خون رباخوار مى گردند، و جان و مالش را در معرض خطر قرار مى دهند. (مطالعهء زندگی و پرونده های قضایی آنها گویای نابودیشان در همین دنیاست). این نابودى تدریجى که قرآن فرموده، علاوه بر افراد رباخوار، براى اجتماع رباخوار نیز هست. یعنی جوامعی که در آنها رباخواری امری عادی است و برخورد جدی با آن نمیشود، هم تدریجا نابود خواهند شد (دقت کنیم). 🟢 👈 و برعکس، کسانیکه با عواطف انسانى و دلسوزى در اجتماع گام مى نهند و از سرمایه و اموالى که تحت اختیار دارند انفاق کرده و یا قرض الحسنه می دهند و بهرحال به شکلی در رفع نیازمندى هاى مردم مى کوشند، با محبت و عواطف عمومى مواجه مى گردند، و سرمایهء آنها نه تنها در معرض خطر نیست، بلکه با همکارى عمومى، رشد طبیعى خود را مى نماید، همین است که قرآن مى فرماید: و انفاق ها را افزایش مى دهد. 🍃 همین حکم در مورد اجتماع هم صدق می کند: در اجتماعى که به نیازمندى هاى عمومى رسیدگى شود، قدرت فکرى و جسمى طبقه زحمتکش و کارگر که اکثریت اجتماع را تشکیل مى دهد به کار مى افتد، و به دنبال آن یک نظام اقتصادى صحیح که بر پایهء همکارى عمومى است بوجود می آید و عموم جامعه از آن بهره مند می‌شوند. ⚫⚫ و کَفّار هم به کسى گویند که بسیار ناسپاس و کفران کننده است، و اَثِیم، کسى است که گناه زیاد مرتکب مى شود. به این معنی که رباخواران نه تنها با ترک انفاق و قرض الحسنه و صرف مال در راه نیازمندى هاى عمومى، شکر نعمتى که خداوند به آنها ارزانى داشته را بجا نمى آورند، بلکه آنرا وسیلهء هرگونه ظلم، ستم، گناه و فساد قرار مى دهند و طبیعى است که خدا چنین کسانى را دوست نمى دارد. / إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/