☘🌸سلام ☘🌸
🌺وقت بخیر شادکام باشید 🌺
آيه شریفه ۲۵از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ
ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ . ﭘﺲ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻨﮕﺮ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎم ﺗﻜﺬﻳﺐ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻮﺩ .(٢٥)
پیام ها و نکته ها :
آیه به عاقبت تهی مغزان اشاره دارد.
خداوند با رحمت و رافتش قوم طغیانگر و لجوج و بی منطق را فرصت اندیشیدن داد ولی آنان بر خود ستم کردند و مجازات خویش را مشاهده نمودند ،گروهی با طوفان ، دسته ای را با زلزله ویرانگر ،جمعی با تند باد و صاعقه شاهد کیفر خود هستند .
اول : پايان كفر و لجاجت نابودى است. «فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ»
دوم : محازات ، پس از اتمام حجّت است. جِئْتُكُمْ بِأَهْدى ... إِنَّا ... كافِرُونَ فَانْتَقَمْنا
سوم : رحمت و رأفت الهى به آنان فرصت انديشيدن داد ولی انها لجاجت ورزیدند و در اثر ستمی که روا داشتند ،کیفر دیدند «فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ»
چهارم : از حوادث تلخ تاريخ عبرت بگيريم. فَانْظُرْ ... عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ
پنجم : پايان كار ملاك است، نه جلوههاى زودگذر. «عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ»
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼🌺☘🌹🌸💐☘🌷
۲۷ آبان ۱۴۰۳
☘🌸سلام ☘🌸
🌺وقت بخیر شادکام باشید 🌺
آيه شریفه ۲۶از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاءٌ مِّمَّا تَعْبُدُونَ
ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻦ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﻗﻮﻣﺶ ﮔﻔﺖ : ﻣﻦ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻴﺪ ، ﺑﻴﺰﺍﺭم .(٢٦)
پیام ها و نکته ها :
آیه به توحيد،سخن جاوید پیامبران اشاره دارد .
در این آیه به سرگذشت ابراهیم (ع) و ماجرای او با قوم بت پرست بابل پرداخته تا بحث نکوهش تقلید را که در آیات قبل آمده بود تکمیل کند زیرا بت پرستانی که ابراهیم (ع) در مقابل آنها قیام کرد همین استدلال واهی (پیروی از نیاکان ) را مطرح می کردند و او هرگز چنین استدلالی را از آنها نپذیرفت .
اول : یاد بزرگان و کلمات و حرکات و موضع گیرى هاى قاطع آنان را فراموش نکنیم. «و اذ قال»
دوم : وابستگى قومى و قبیله اى و حزبى نباید در عقیده و تفکّر ما اثر منفى داشته باشد. «قال لابیه و قومه»
سوم : انسان در برابر بستگان مسئولیّت ویژه دارد و هدایت آنان در اولویّت است. «قال لابیه»
چهارم : برائت از شرک یک شعار توحیدى است. «اننى براء مما تعبدون»
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼🌺☘🌹🌸💐☘🌷
۲۸ آبان ۱۴۰۳
☘🌸سلام ☘🌸
🌺وقت بخیر شادکام باشید 🌺
آيه شریفه ۲۷از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ
ﻣﮕﺮ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ، ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻭ ﻣﺮﺍ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ،(٢٧)
پیام ها و نکته ها :
آیه به آفرینش و هدایت خداوند اشاره دارد .
چون بسیاری از بت پرستان خدا را نیز می پرستیدند ،ابراهیم (ع)ایشان را استثنا کرده .
ابراهیم در این عبارت کوتاه ،هم استدلالی برای انحصار عبودیّت به پروردگار می آورد-زیرا معبود کسی است که خالق و مدبّر است ، و همه قبول داشتند که خالق خداست - و هم به هدایت تکوینی و تشر یعی خدا نظر دارد که " قانون لطف " آن را ایجاب می کند .
اول : آنکه آفرید هدایت هم خواهد کرد. «فطرنى... سیهدین»
دوم :تمام مردم حتّى انبیا به هدایت الهى نیازمندند. «سیهدین»
سوم : ایمان آغازین کافى نیست، هدایت الهى باید تداوم داشته باشد. «سیهدین
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼🌺☘🌹🌸💐☘🌷
۲۹ آبان ۱۴۰۳
☘🌸سلام ☘🌸
🌺وقت بخیر شادکام باشید 🌺
آيه شریفه ۲۸از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
ﻭ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﻳﻜﺘﺎﭘﺮﺳﺘﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺴﻞ ﻫﺎﻱ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺣﻘﻴﻘﺘﻲ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮﺣﻴﺪ ]ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻧﺪ ;(٢٨)
پیام ها و نکته ها :
آیه به توحيد و یکتاپرستی جاودان اشاره دارد.
ابراهیم (ع)نه تنها در زندگی خود طرفدار اصل توحید و مبارزه با بت پرستی به هر شکل و صورتی بود بلکه تمام تلاش خود را به کار گرفت تا پس از مرگ نیز کلمة توحید همیشه در جهان باقی و برقرار بماند .
کلمه " عَقِبه " در اصل به معنی پاشنه پاست ،سپس به صورت گسترده ای در مورد فرزندان و فرزند فرزندان به کار رفته است
اول : فریاد توحید در تاریخ مى ماند، گرچه مخاطب آن روز گوش ندهد. «كَلِمَةً باقِيَةً فِي عَقِبِهِ»
دوم : خداوند حافظ و نگاهبان آئین توحید در تاریخ است. «جعلها کلمة باقیة»
سوم : نسل حضرت ابراهیم پرچمدار توحید در طول تاریخ است. «جعلها کلمة باقیة فى عقبه»
چهارم: عملکرد پدران در سرنوشت نسل مؤثّر است "جَعَلَها كَلِمَةً باقِيَةً"
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼🌺☘🌹🌸💐☘🌷
۳۰ آبان ۱۴۰۳
☘🌸سلام ☘🌸
🌺وقت بخیر شادکام باشید 🌺
آيه شریفه ۲۹از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بَلْ مَتَّعْتُ هَٰؤُلَاءِ وَآبَاءَهُمْ حَتَّىٰ جَاءَهُمُ الْحَقُّ وَرَسُولٌ مُّبِينٌ
[ ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﺯﻧﮕﺸﺘﻨﺪ ﻭ ﻣﻦ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻧﮕﺮﻓﺘﻢ ] ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻳﻨﺎﻥ [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﻜﻪ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﺑﺖ ﭘﺮﺳﺘﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ] ﻭ ﭘﺪﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎ ]ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﻛﺮﺩم ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺣﻖ ﻭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮ [ ﭼﻮﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻣﺤﻤّﺪ ]ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺸﺎﻥ ﺁﻣﺪ ;(٢٩)
پیام ها و نکته ها :
آیه به علل تاخیر در کیفر برخی مشرکان اشاره دارد .
در آیات گذشته خواندیم که قرآن فرمود اقوام گذشته در اثر تکذیب پیامبران موجب کیفر قرار گرفتند ، اکنون این پرسش مطرح می شود که چرا مشرکان مکّه موجب عذاب نشدند ؟
اینان به حکم عقلشان ،به بطلان شرک و بت پرستی و به حکم وجدانشان،به توحيد قناعت نکردیم ، بلکه برای اتمام حجّت به آنها مهلت داده شد تا برای هدایتشان این کتاب آسمانی که سراسر حقّ است نازل شود و این پیامبر بزرگ ،محمد (ص) ،قیام کند .
اول : سنّت خداوند كامياب كردن مؤمن و كافر و مهلت دادن به همهى مردم است. «مَتَّعْتُ هؤُلاءِ وَ آباءَهُمْ»
دوم : براى اتمام حجّت هم كتاب لازم است و هم رهبر. «جاءَهُمُ الْحَقُّ وَ رَسُولٌ مُبِينٌ»
سوم : قرآن داراى، سخن سراسر حقّ و حقيقت است. «جاءَهُمُ الْحَقُّ»
چهارم : تبليغ دين و رسالت بايد روشن و رسا باشد. «رَسُولٌ مُبِينٌ»
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼🌺☘🌹🌸💐☘🌷:
۱ آذر ۱۴۰۳
۱ آذر ۱۴۰۳
☘🌸سلام ☘🌸
🌺وقت بخیر شادکام باشید 🌺
آيه شریفه ۳۰از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَمَّا جَاءَهُمُ الْحَقُّ قَالُوا هَٰذَا سِحْرٌ وَإِنَّا بِهِ كَافِرُونَ
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺣﻖ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺸﺎﻥ ﺁﻣﺪ ، ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻳﻦ ﺟﺎﺩﻭﺳﺖ ﻭ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺎﻓﺮﻳﻢ ،(٣٠)
پیام ها و نکته ها :
آیه به ارزش های کاذب زودگذر تهی مغزان اشاره دارد .
از دیدگاه آنها معیار ارزش انسانها مال ، ،ثروت ، مقام ظاهری و شهرت افراد است و بلای بزرگ جوامع بشری و عامل اصلی انحراف فکری انهاهمین نظام های ارزشی غلط است.
اول : تأثير قرآن بر جان و دل كفّار به حدّى بود كه آن را سحر و جادو مىخواندند. «هذا سِحْرٌ»
دوم : انسان ذاتاً توجيهگر است. كفّار تهمت سحر مىزدند تا كفر خود را توجيه كنند. «هذا سِحْرٌ وَ إِنَّا بِهِ كافِرُونَ»
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼🌺☘🌹🌸💐☘🌷:
۲ آذر ۱۴۰۳
☘🌸سلام ☘🌸
🌺وقت بخیر شادکام باشید 🌺
آيه شریفه ۳۱از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَقَالُوا لَوْلَا نُزِّلَ هَٰذَا الْقُرْآنُ عَلَىٰ رَجُلٍ مِّنَ الْقَرْيَتَيْنِ عَظِيمٍ
ﻭ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﭼﺮﺍ ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺷﻬﺮ [ ﻣﻜﻪ ﻭ ﻃﺎﻳﻒ ] ﻧﺎﺯﻝ ﻧﺸﺪ ؟ !(٣١)
پیام ها و نکته ها :
آیه به بهانه جویی های تهی مغزان اشاره دارد .
در آیه قبل بيان شد ،افراد مشرک معیارهای خوب بودن انسان ها را ،مال ،ثروت ،مقام و...می دانند در حالیکه در ادبیات دین باوران ارزش ها و عیار افراد ، انسانیت و تقوا است ،لذا تهی مغزان سوال می کردند چرا قرآن بر بزرگان مکه و مدینه نازل نشده ؟
اول : بهانهگيران هر لحظه حرفى مىزنند، يك بار مىگويند: قرآن سحر است و يك بار مىگويند: چرا قرآن به فلانى نازل نشد. هذا سِحْرٌ ... لَوْ لا نُزِّلَ
دوم : بزرگى، نزد عدّهاى از مردم داشتن مال و عنوان است. رَجُلٍ ... عَظِيمٍ
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼🌺☘🌹🌸💐☘🌷:
۳ آذر ۱۴۰۳
☘🌸سلام ☘🌸
🌺وقت بخیر شادکام باشید 🌺
آيه شریفه ۳۲از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِيًّا وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ
ﺁﻳﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ؟ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺩﺭﺟﺎﺕ [ ﻓﻜﺮﻱ ﻭ ﻣﺎﺩﻱ ] ﺑﺮ ﺑﺮﺧﻲ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﻣﻮﺭ ] ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﮔﻴﺮﻧﺪ ; ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻤﻊ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ .(٣٢)
پیام ها و نکته ها :
آیه به نقد تفکر خرافی اشاره دارد .
قرآن مجید برای نقد این طرز تفکر خرافی و روشن ساختن دیدگاه الهی و اسلامی ،خاطر نشان می کند اگر تفاوت و اختلافی از نظر سطح زندگی در میان انسان ها وجود دارد این امر هرگزدلیل تفاوت آنها در مقامات معنوي نیست .
وقتى معيشت انسانها در دست خداست، چگونه بعضى انتظار دارند مقام نبوّت با آنان باشد و آنها تصميم بگيرند كه وحى بر چه كسى نازل شود؟
اول : نبوّت، رحمت خاص الهى است. «رَحْمَةِ رَبِّكَ»
دوم : كسى از خداوند طلبى ندارد هر چه هست لطف و رحمت اوست. «رَحْمَةِ رَبِّكَ»
سوم : رزق فقط به دست خداست. «نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ»
چهارم : برترىهاى جسمى و فكرى سبب غرورتان نگردد زيرا همه از خداست.
«نَحْنُ قَسَمْنا- رَفَعْنا»
پنجم : انديشه جامعه بى طبقه، خيالى بيش نيست. (خداى حكيم خود تفاوتهايى قرار داده تا مردم به يكديگر احساس نياز كنند و با كمك به يكديگر در سايه اجتماع رشد كنند.) «رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ»
ششم : بکارگیری و استخدام بعضى انسانها توسط بعضى ديگر، امرى مجاز و مشروع است. «لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا»
هفتم : جامعهى پايدار و اقتصاد سالم، وابسته به تعاون و بهرهگيرى از توان نيروهاى مختلف انسانى است. «لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا»
هشتم : رحمت، از شئون ربوبيّت است. «رَحْمَةِ رَبِّكَ»
نهم : وحى و رسالت را با ماديات مقايسه نكنيم. «رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»
دهم : برترىهاى مادى، شما را از رحمت الهى غافل نكند. «وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼🌺☘🌹🌸💐☘🌷:
۳ آذر ۱۴۰۳
هدایت شده از آیات برگزیده
☘🌸سلام ☘🌸
🌺وقت بخیر شادکام باشید 🌺
آيه شریفه ۳۲از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُم مَّعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِّيَتَّخِذَ بَعْضُهُم بَعْضًا سُخْرِيًّا وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ
ﺁﻳﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺭﺍ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ؟ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﺩﺭﺟﺎﺕ [ ﻓﻜﺮﻱ ﻭ ﻣﺎﺩﻱ ] ﺑﺮ ﺑﺮﺧﻲ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﺗﺎ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺍﻣﻮﺭ ] ﺑﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﮔﻴﺮﻧﺪ ; ﻭ ﺭﺣﻤﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻤﻊ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ .(٣٢)
پیام ها و نکته ها :
آیه به نقد تفکر خرافی اشاره دارد .
قرآن مجید برای نقد این طرز تفکر خرافی و روشن ساختن دیدگاه الهی و اسلامی ،خاطر نشان می کند اگر تفاوت و اختلافی از نظر سطح زندگی در میان انسان ها وجود دارد این امر هرگزدلیل تفاوت آنها در مقامات معنوي نیست .
وقتى معيشت انسانها در دست خداست، چگونه بعضى انتظار دارند مقام نبوّت با آنان باشد و آنها تصميم بگيرند كه وحى بر چه كسى نازل شود؟
اول : نبوّت، رحمت خاص الهى است. «رَحْمَةِ رَبِّكَ»
دوم : كسى از خداوند طلبى ندارد هر چه هست لطف و رحمت اوست. «رَحْمَةِ رَبِّكَ»
سوم : رزق فقط به دست خداست. «نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ»
چهارم : برترىهاى جسمى و فكرى سبب غرورتان نگردد زيرا همه از خداست.
«نَحْنُ قَسَمْنا- رَفَعْنا»
پنجم : انديشه جامعه بى طبقه، خيالى بيش نيست. (خداى حكيم خود تفاوتهايى قرار داده تا مردم به يكديگر احساس نياز كنند و با كمك به يكديگر در سايه اجتماع رشد كنند.) «رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ»
ششم : بکارگیری و استخدام بعضى انسانها توسط بعضى ديگر، امرى مجاز و مشروع است. «لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا»
هفتم : جامعهى پايدار و اقتصاد سالم، وابسته به تعاون و بهرهگيرى از توان نيروهاى مختلف انسانى است. «لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا»
هشتم : رحمت، از شئون ربوبيّت است. «رَحْمَةِ رَبِّكَ»
نهم : وحى و رسالت را با ماديات مقايسه نكنيم. «رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»
دهم : برترىهاى مادى، شما را از رحمت الهى غافل نكند. «وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼🌺☘🌹🌸💐☘🌷:
۳ آذر ۱۴۰۳
☘🌸سلام ☘🌸
🌺وقت بخیر شادکام باشید 🌺
آيه شریفه ۳۳از سوره مبارکه " زخرف " تقدیم می گردد
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ
ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﻨﺪﻱ ﻛﻔﺎﺭ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩﻱ ﻭ ﺗﻬﻴﺪﺳﺘﻲ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﺳﺒﺐ ] ﺍﻳﻦ ﻧﺒﻮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺿﻌﻒ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﻧﺎﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ] ﺑﺮ ﻣﺤﻮﺭ ﻛﻔﺮ ﺍﻣﺘﻲ ﻭﺍﺣﺪ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻣﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺑﻪ[ ﺧﺪﺍﻱ ] ﺭﺣﻤﺎﻥ ﺳﻘﻒ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻧﻘﺮﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﻧﺮﺩﺑﺎﻥ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺮ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺮﺁﻳﻨﺪ .(٣٣)
پیام ها و نکته ها :
آیه به سقف های باشکوه و سقف های نقره ای خانه ها اشاره دارد .
زرق و برق دنيا به قدرى بىارزش است كه خداوند در اين آيه مىفرمايد: ما حاضريم دنيا را در حد وفور به كفّار بدهيم ولى چون عقل مردم در چشم آنهاست، اگر به كفّار بدهيم همه به سوى كفر گرايش پيدا مىكنند.
نه فقط همسان بودن همهى انسانها در مسائل اقتصادى و معيشتى مورد ارادهى خداوند نيست، بلكه در مسائل اعتقادى هم نبايد امور به سمتى برود كه حقّ انتخاب از افراد گرفته و گمان كنيم اگر همهى مردم جهان يك فكر و يك عقيده شوند، به مطلوب رسيدهايم.
اول : در دادن و پس گرفتن نعمتها بايد ظرفيّت جامعه مراعات بشود. لَوْ لا ...
لَجَعَلْنا ...
دوم :امّت واحدهاى ارزش دارد كه بر اساس ايمان باشد نه كفر. «لَوْ لا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً»
سوم : ثروت، نشانهى عزّت در نزد خداوند نيست. «لَجَعَلْنا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ»
https://t.me/ayatebargozide
🌷🌼🌺☘🌹🌸💐☘🌷:
۵ آذر ۱۴۰۳