eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
6هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
353 ویدیو
41 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
#دلایل_عقلی_و_روانشناختی_حجاب #حجاب_برتر ✍دلیل شماره۱۲: زمینه‌سازی رشد علمی @abolhasanmahdavi
#دلایل_عقلی_و_روانشناختی_حجاب #حجاب_برتر ✍دلیل شماره۱۳: پیشگیری از قانون‌شکنی @abolhasanmahdavi
#دلایل_عقلی_و_روانشناختی_حجاب #حجاب_برتر ✍دلیل شماره۱۴: مقایسه‌کردن همسر با زنان دیگر @abolhasanmahdavi
#دلایل_عقلی_و_روانشناختی_حجاب #حجاب_برتر ✍دلیل شماره۱۵: دفع چشم و فکر ناپاک @abolhasanmahdavi
#دلایل_عقلی_و_روانشناختی_حجاب #حجاب_برتر ✍دلیل شماره۱۶: میراندن میل به تعدد @abolhasanmahdavi
#دلایل_عقلی_و_روانشناختی_حجاب #حجاب_برتر ✍دلیل شماره۱۷: استحکام خانواده @abolhasanmahdavi
#دلایل_عقلی_و_روانشناختی_حجاب #حجاب_برتر ✍دلیل شماره۱۸: غیرت‌افزایی @abolhasanmahdavi
#دلایل_عقلی_و_روانشناختی_حجاب #حجاب_برتر ✍دلیل شماره۱۹: سلامت جسم @abolhasanmahdavi
✍دلیل شماره۲۰: رنگ مشکی؛ کمترین جاذبه @abolhasanmahdavi
🔻حضور آیت‌الله مهدوی در ششمین جلسه مشترک هیئت رئیسه کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری در دفتر دبیرخانه خبرگان در تهران 📆۵شنبه/۲۰تیر۹۸ @abolhasanmahdavi
🔻شرح نهج‌البلاغه 📆 شب‌های جمعه، (ساعت۲۲:۱۵) 🔸چهارراه شکرشکن، ابتدای خیابان حافظ، حسینیه جوادالائمه «علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
📆۲۱تیرماه؛ روز عفاف و حجاب 🔻آیه‌های متعدد قرآن کریم از سخن گفته‌اند. در اینجا یک آیه را ذکر می‌کنیم تا به پیوند عمیق عقل و وحی بیشتر توجه کنیم: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»(احزاب، ۵۹.) معنای سادۀ آیه این است: پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مسلمانان سفارش کن که با چادرهایشان خود را کامل و نیکو بپوشانند. این‌جور پوشش بهتر است برای آنکه آنان را به پاک‌دامنی بشناسند و اذیتشان نکنند. 🔹نکته‌های فراوانی در این چند کلمه نهفته است که برخی را بازگو می‌کنیم: 🔸این آیۀ شریفه به پیامبر می‌فرماید: اول زنان و دختران خودت، سپس بقیۀ زن‌ها. از نکاتی که این تأکید ویژه به ما می‌فهماند، این است: رهبر بزرگ اسلام پوشش کامل را از همسران و دختران خود آغاز می‌کنند؛ آنان نیز از شرّ بیماردلان در امان نیستند، چه رسد به زنان و دختران ما! 🔸وسیلۀ حجاب را با واژۀ «جلابیب» گفته که جمع جلباب بوده و از ریشۀ «جلب» است. جلب یعنی سوق‌دادن و کشاندن چیزی از جایی به جایی. نمونه‌اش هم جلبِ لباس است: پوشش را می‌کشاند. کجا؟ «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ»؛ یعنی دورتاردور خودشان بگیرند. درحقیقت، پوشش را باز نگذارند. 🔸جلب و جلباب ازنظر واژه‌شناسی، چند تفاوت دارند؛ ازجمله اینکه اصل کلمۀ جلب سه‌حرفی (ج، ل، ب) است و جلباب پنج‌حرفی (ج، ل، ب، ا، ب). در زبان عربی، افزایش حرف نشانۀ تقویت و تکرار معناست و تکرار معنا یعنی استمرار. همچنین الف هم که به شکل ایستاده نوشته می‌شود، یعنی استقامت در عمل؛ بنابراین، این پوششِ زن باید دائمی باشد. 🔸فرمود: «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ» (به خودشان نزدیک بکنند)؛ یعنی پوشش را باز نکنند که لباس زیر آن پیدا باشد. 🔸«عَلَيْهِنَّ» گویای این است که جلباب پوششی سرتاسری است؛ ازاین‌رو، غیر از «خُمُر»ی است که در آیۀ۳۱سورۀ نور، سفارش شده و به‌معنای مقنعه و روسری است که سر و گردن و روی سینه را کاملاً می‌پوشاند: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ». 🔸عبارت «ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ» علت را گفته: با این‌ پوشش، بینندگان تقوا و عفت و پاک‌دامنی آن‌ها را بهتر می‌شناسند و آزارشان نمی‌دهند. 👈این استدلال محکم، بخشی از رهنمودهای عقل است، به نظر شما با این اوصاف، امکان دارد این پوشش چیزی جز «چادر» باشد؟! @abolhasanmahdavi
🔻از دیدگاه عقل و وحی، محور اساسی حضور زنان در جامعه و در برابر نامحرم، یک نکته است: رعایت حدود شرعی و قانونی و خودداری از خودنمایی و جلب توجه. 🔹از لابه‌لای دلایل عقلی، این مطلب به‌وضوح پیداست. برای روشن‌ترشدن موضوع از دیدگاه وحی نیز چند نکته را کوتاه، مرور می‌کنیم: 🔸خودنمایی نکردن: «لَا تَبَرَّجْنَ» (خودنمایی نکنید.)"احزاب،۳۲" 🔸پنهان‌کردن زینت‌ها: «لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» (زیور و آرایش خود را آشکار نکنند.)"نور،۳۱" 🔸آرایش‌نکردن: «لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» (زیور و آرایش خود را آشکار نکنند.)"نور،۳۱" 🔸صدانکردن پا و کفش هنگام راه‌رفتن: «لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» (پاهاى خود را چنان بر زمين نكوبند تا آن زينتى كه پنهان كردهاند، جلب توجه کند.)"نور،۳۱" 🔸مراقبت از نگاه: «يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ» (ديدگان خود را فرو بندند [و چشم‌چرانی نکنند].)"نور،۳۱" 🔸تحریک‌آمیز سخن‌نگفتن: «فلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا» (صدا را نازک نکنید و با ناز و کرشمه حرف نزنید تا کسی‌که مرض دارد، مبادا به شما طمع کند! و در کل، پسندیده [و باادب] حرف بزنید.)"احزاب،۳۲" 🔸خوش‌بونکردن خود: «أَيُّ امْرَأَةٍ تَطَيَّبَتْ ثُمَّ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا فَهِيَ تُلْعَنُ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى بَيْتِهَا مَتَى مَا رَجَعَتْ» (هر زنی خود را خوش‌بو کرده و از منزل بیرون رود، تا وقتی برگردد، پیوسته مورد لعنت قرار می‌گیرد و از رحمت الهی دور است.)"از رسول اکرم در الکافی، ج۵: ۵۱۸" @abolhasanmahdavi
🔻«چادر سیاه» بال مشکی پرواز است و با فروغی تابناک، چشمان هوسناک را می‌راند؛ شخص را می‌پوشاند و شخصیت را نمایان می‌سازد؛ سلوک پاکان است و پاک‌سیرتی را فریاد می‌زند که «از كوزه همان برون تَراود كه در اوست.» 👈مبانی و آثار بحث «حجاب» و « چادر» در بیان آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی را در اینجا پی بگیرید: http://abolhasanmahdavi.ir/lecture/420/
بهداشت جسم؛ جلسه18.mp3
6.25M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۱۸ 📆۴شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۲۵دقیقه 🔸بیت آیت‌الله مهدوی @abolhasanmahdavi
شرح حکمت210نهج‌البلاغه.mp3
9.71M
🔻 #شرح_حکمت ۲۱۰ نهج‌البلاغه 📆 ۵شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۳۹دقیقه 🔸حسینیه جوادالائمه«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه 🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظه‌الله 🔹امشب از نماز مغرب و عشاء 🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیه‌السلام @abolhasanmahdavi
شرح دعای23؛ جلسه4.mp3
14.96M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه 🔸شرح دعای۲۳؛ جلسه۴ 📆 ۲۱ تیر ۱۳۹۸ ⏰مدت زمان: ۶۱دقیقه 🔻مسجد امام سجاد«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
🔻سخنرانی بمناسبت میلاد امام رضا"علیه‌السلام" 📆 شنبه/۲۲تیر۹۸ ⏰ساعت۲۱:۱۵ 🔸بلوار کشاورز، کوی گلزار، خیابان ششم، مسجد شهید آیت‌الله بهشتی @abolhasanmahdavi
🔻از دستور هایی که در روایات اهل بیت«علیهم‌السلام» وارد شده است، تأسی به سیره و سُنت پیامبر گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» است. 🔹وجود مبارک پیامبر خدا نیز از نعمت‌های حلال دنیا استفاده می‌کردند. ایشان هیچکدام از نعمت‌های حلال را بر خودشان حرام نکردند؛ بنابراین، ما نیز نباید حلالی را حرام کنیم؛ زیرا اگر بنا بود نعمتی بر ما حرام باشد، پیامبر الهی حتماً آن را برای مردم بیان می‌فرمودند. 🔸از سوی دیگر، وجود مبارک ایشان هیچگاه در زندگی زیاده‌رَوی نمی‌کردند و همواره در امکانات زندگی و در مصرف، به حداقل بسنده می‌کردند. 🔹چنین نبود که حتما همیشه غذای خوش طعم و مناسب بخورند: گاهی نان خشک می خوردند و گاهی نیز چیزی برای خوردن نداشتند. 🔸حکایت های زیبایی که از روحیه پیامبر نقل شده، بسیار زیباست و هریک از آن ها انسان را برای خود سازی تحریک می‌کند. ایشان حتی به پرده‌ای که در منزل دخترشان نصب شده بود، حساس بودند و مایل نبودند به همین اندازه نیز دخترشان به دنیا توجه کنند. 👈البته معنای این کار این نیست که ما نیز در زمان فعلی چنین کاری کنیم؛ بلکه ما طبق دستور روایات، وظیفه داریم موقعیت زمان و مکان را در نظر بگیریم و با توجه به شأن خودمان عمل کنیم. آنچه در تأسی به سُنت پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» اهمیت دارد، از سویی همان تحصیل روحیه‌ی زهد است و از سوی دیگر رعایت قناعت و کفاف در مقام عمل است. ✳️برای رعایت قناعت (روحیه‌ی اکتفا به کمتر از حد نیاز) و کفاف (اکتفاکردن به اندازه‌ی نیاز در مقام عمل)، هر کس باید سطح زندگی خود و شأن خود را در نظر بگیرد. طبیعی است در تعیین مقدار حد نیاز، افراد با هم متفاوت‌اند. 👈ماجرای حمادبن‌عیسی خواندنی است: در محضر امام صادق«علیه‌السلام» بودم که مردی به آن حضرت عرض کرد: «خدا شما را اصلاح کند! شما فرمودید که علی‌بن‌ابی‌طالب"علیه‌السلام" لباس زبر و خشن در بر می‌کرد و پیراهن چهاردرهمی می‌پوشید و مانند اینها؛ در صورتی که بر تن شما، لباس نو می‌بینیم» حضرت به او فرمودند: «همانا علی‌بن‌ابی‌طالب"علیه‌السلام" آن لباس‌ها را در زمانی می‌پوشید که انگشت‌نما نبود و اگر آن لباس را این زمان می‌پوشید، به بدی انگشت‌نما می‌شد؛ پس بهترین لباس هر زمان، لباس مردم آن زمان است؛ ولی قائم ما اهلبیت"علیه‌السلام" زمانی که قیام کند، همان جامه‌ی علی"علیه‌السلام" را پوشیده و به روش علی"علیه‌السلام" رفتار می‌کند.» [زیرا آن حضرت همچون جدش حضرت امیرالمومنین«علیه‌السلام»، حکمفرمایی و زمامداری می‌کند و وظیفه‌ی امام در زمان حکومتش این است که خود را در ردیف مردم فقیر آورد.] @abolhasanmahdavi
🔸فرخنده میلاد پر برکت ثامن‌الحجج، امام رئوف، حضرت ابوالحسن علی‌بن‌موسی‌الرضا«علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء» را به محضر مقدس حضرت بقیةالله‌الأعظم«سلام‌الله‌علیه» و همه‌ی موالیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت می‌گوییم. @abolhasanmahdavi
🔻جملۀ «وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى» در صلوات خاصه امام رضا"علیه‌السلام" وارد شده است. 👈«فَوْقَ الْأَرْضِ» شامل همه چیز حتی همۀ انبیا و ملائکه می‌شود. یعنی همۀ انبیا از نظر مقام و منزلت زیر مجموعۀ چهارده معصوم"علیهم‌السلام" محسوب می‌شوند. بنابراین، جا دارد که نام امام هشتم"علیه‌السلام" به همۀ دنیا منقل شود. 🔸روایت: «رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا» از امام هشتم"علیه‌السلام" است که از همۀ ما تقاضا کردند و تقاضای امام این بود که امر ما را زنده کنید، منظور از امر همان امر ولایت است و در زمان امام هشتم"علیه‌السلام" این کار به خوبی محقق شد. 🔹از یک جهت ما چهار امامی، شش امامی و ... نداریم. این نشان می‌دهد که مردم بیدار شدند و کسانیکه قصد انحراف داشتند، زمینه برای آنها نبود و در زمان آن امام انحرافی به وجود نیامد. ❓در این زمان وظیفۀ ما نسبت به تقاضای امام چیست؟ ✍دعوت امام هشتم"علیه‌السلام" از ما در این زمان معنای دیگری دارد و ما باید حرکت کنیم و ولایت امام را به تمام دنیا برسانیم تا «حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ» را تثبیت کرده باشیم و مردم را آشنا کنیم. ✅روش آشنا کردن هم با بیان معارف نورانی معصومین"علیهم‌السلام" است. شخصی از امام رضا"علیه‌السلام" سوال کرد: «امر ولایت شما چگونه احیا می‌شود؟» 🔰امام"علیه‌السلام" فرمودند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» علوم ما را فرا گیرید و سپس به مردم یاد بدهید، وقتی مردم محاسن کلام ما را فرا گرفتند، از ما تبعیت می‌کنند. @abolhasanmahdavi
💠صلوات خاصه امام رضا"علیه‌السلام" @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠نماز روزهای یک‌شنبه ماه ‌ذی‌القعده💠 ✳️در روز يكشنبه ماه ذی‌القعده نمازی با فضيلت بسيار از رسول‌خدا(صلی‌الله‌عليه‌وآله) روايت شده که هر كه آن را به‌جا آورد توبه‌اش مقبول و گناهش آمرزيده شود و خصماء او در روز قيامت از او راضی شوند و با ايمان بميرد و دينش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد و والدينش از او راضی گردند و مغفرت شامل حال والدين او و ذريّه او گردد و توسعه رزق پيدا كند و ملک‌الموت با او در وقت مُردن مدارا كند و به آسانی جان او بيرون شود. 🔸کیفیت انجام نماز: كيفيّت آن چنان است كه در روز يكشنبه غسل كند و وضو بگيرد و چهار ركعت نماز گذارد در هر ركعت حمد يک مرتبه و سوره توحید سه مرتبه و مُعَوَّذَتَيْن(فلق و ناس) يک مرتبه، پس استغفار كند هفتاد مرتبه و ختم كند استغفار را به لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَليِّ الْعَظيمِ، پس بگويد: يا عَزيزُ يا غَفّارُ، اغْفِرْ لي ذُنُوبي وَ ذُنُوبَ جَميعِ المُؤمِنينَ وَ الْمُؤمِناتِ، فَاِنَّهُ لا يَغْفِر ُالذُّنُوبَ اِلاّ اَنْتَ. 📚مفاتیح‌الجنان، اعمال ماه ذی‌القعده. @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻از دستور هایی که در روایات اهل بیت«علیهم‌السلام» وارد شده است، تأسی به سیره و سُنت پیامبر گرامی اسل
🔻کسی که می‌خواهد شأن خود را تشخیص دهد، باید به عرف رجوع کند. درباره‌ی ملاک‌بودن عرف، باید به نکات زیر توجه کرد: 🔹۱. مراد از عرف مردم، اکثریت آنان است و اقلیت معیار نیست؛ زیرا غالباً اقلیتی وجود دارد که به دلایل مختلف شخصی، تنگ‌نظر یا وسیع‌نظر است و همیشه برخلاف اکثریت حکم می‌کند. 🔹۲. عرف جامعه از سویی، وضعیت هر فردی را ملاحظه می‌کند؛ اعم از وضعیت مالی، سطح زندگی، شغل و میزان درآمد. 👈از سوی دیگر، نوع و اغلب مردم را بر حسب شغل، درآمد، میزان دارایی و نوع لوازم و امکانات زندگی‌شان در نظر می‌گیرد و سپس به صورت تقریبی تشخیص می‌دهد که سطح زندگی فرد در مقایسه با آنها چگونه است و بر این اساس، شأن اجتماعی هر کسی را از روی سطح زندگی مردم معیّن می‌کند. البته این میزان، حدِّ کاملا مشخصی ندارد؛ بلکه تقریبی است و حداقل و حداکثری دارد. 🔹۳. نشانه‌ی میزان شأن هر فرد هم این است که اگر مردم از مسائلی مانند شغل، زندگی، درآمد و بدهی‌های شخص اطلاع داشته باشند، وقتی از میزان و نحوه‌ی هزینه‌کردن و خرید او اطلاع پیدا کنند، درباره‌اش چگونه قضاوت می‌کنند. اگر اکثر آنها بگویند زیاده‌رَوی کرده و پایش را از گلیمش درازتر، معلوم می‌شود که بیش از شأن خود هزینه کرده است؛ اما اگر بگویند بقیه‌ی افرادی هم که موقعیت او را دارند، با مقداری کم و زیاد همین‌گونه هستند، معلوم می‌شود که به اندازه‌ی شأن خود هزینه کرده است. 👈البته از نظر شرعی، کسیکه بیش از شأن خود هزینه کند و سطح زندگی‌اش را بالا ببرد، آن مقداری را که بیش از شأنش بوده، بیجا هزینه کرده و خمس آن را باید بدهد. 🔹۴. بنابراین، تشخیص شأن افراد با عرف است؛ اما باید توجه کرد معنای این سخن این نیست که انسان برای تعیین شأن خود، ملزم شود برای هر خریدی مرتب از مردم سوال کند؛ به این‌صورت که مثلا موضوع را با دَه نفر، از بین همان اکثریت که در بند یک ذکر شد، در میان بگذارد و از آنها بخواهد با نگاهی به وضعیت زندگی و درآمدش، درباره‌ی میزان شأن او قضاوت کنند و سپس بگویند فلان چیز در شأن او هست یا نه؛ بلکه در اینجا، نظر خود شخص معیار است و نیازی به جویاشدن موضوع از دیگران نیست. 👈هر شخص باید خود را به جای مردم (عرف) قرار دهد و از دریچه‌ی نگاه و فکر غالب آنها، رفتار خود را نگاه کند و مثل آنها، درباره‌ی خود قضاوت کند. ✅در نتیجه، اگر رفتار خود را از منظر اکثر مردم تأیید کرد، آن کار در شأن اوست. اگر تأیید نکرد، آن کار در شأن او نیست. پس نیازی به سوال‌کردن نیست و تشخیص خودِ شخص ملاک است. @abolhasanmahdavi
توصیه به حُجاج بیت‌الله‌الحرام.MP3
13.38M
توصیه‌هایی برای بهره‌ی افزون‌تر از سفر #حج ⏱مدت زمان: ۱۳دقیقه 🔴 @abolhasanmahdavi
توصیه‌هایی برای بهرۀ افزون‌تر از سفر حج.pdf
351.1K
فایل pdf مشروح بیانات و توصیه‌های آیت‌الله مهدوی به حُجاج بیت‌الله‌الحرام @abolhasanmahdavi
۱۴توصیه‌ برای بهره‌ی افزون‌تر از سفر حج 🔴 @abolhasanmahdavi
🔻هرکس به قصد انجام مناسک حج تمتع، در ایام حج به سرزمین وحی پا می‌گذارد، باید در ابتدا عمره‌ی تمتع به‌جا بیاورد. اعمال عمره‌ی تمتع اینچنین است: ▫️۱. احرام در میقات؛ ▫️۲. طواف عمره‌ی تمتع؛ ▫️۳. نماز طواف عمره‌ی تمتع؛ ▫️۴. سعی صفا و مروه؛ ▫️۵. تقصیر. 🔹حاجی قبل از ورود به شهر مقدس مکه، وارد میقات می‌شود. او در آنجا لباس احرام می‌پوشد و سپس نیت می‌کند و همراه آن، لبیک می‌گوید. 🔸میقات‌ها مکان‌هایی هستند که حج‌کنندگان و عمره‌گزاران که به قصد حج یا عمره می‌خواهند وارد حرم شوند، با حضور در این مکان‌ها، اولین عمل واجب خود را انجام می‌دهند و مُحرِم می‌شوند؛ یعنی لباس احرام می‌پوشند و با نیت، لبیک می‌گویند. 👈البته میقاتِ کسانیکه از سرزمین‌های مختلف به سمت مکه‌ی مکرمه و حرکت می‌کنند، متفاوت است. ✅این میقات‌ها عبارتند از: 🔹۱. مسجد «شجره» برای کسانیکه از سمت مدینه‌ی منوره و سمت شمال مکه وارد می‌شوند؛ 🔹۲. مسجد «جُحفه» در نزدیکی بندر جدّه، برای اهل مغرب و شام و مصر و کسانیکه از این جهت به مکه می‌آیند؛ 🔹۳. میقات «کوه یلَمْلَم» برای اهل یمن و آنانی‌که از آن مناطق عبور می‌کنند؛ 🔹۴. میقات «قَرْنُ‌المَنازِل» برای اهل طائف و آنانی‌که از آنجا حرکت می‌کنند؛ 🔹۵. میقات «عقیق» برای اهل نَجد و عراق و آنانی‌که از آنجا رد می‌شوند. 🔰علاوه بر این‌ها، میقات کسیکه منزلش بین میقات‌ها یا نزدیک‌تر از میقات به حرم باشد، خانه‌ی اوست. @abolhasanmahdavi