eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
6.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
359 ویدیو
45 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠زمزمه عاشقانه دعای ابوحمزه‌ثمالی 🔻با نوای: آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی 🗓جمعه ۱۱خرداد، از ساعت۲۳:۴۵ 🔸میدان قدس«طوقچی»، خیابان آیت الله مدرس، روبه‌روی خیابان مولوی، منزل حجت الاسلام نیلی‌پور @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۸ 🗓 شنبه، ۵ خرداد ۹۷ ⏱مدت ‌زمان: ۵۵دقیقه 🔸مسجد م
📝خلاصه‌ای از جلسه شماره۸ اخلاق عملی (۵ خرداد ۹۷) موضوع: شهوت 🔷 در ادامه بحث شهوت، نکته مهمی در مباحث روحی و کمالی انسان است و آن این است: ما باید سعی کنیم شهوت خودمان را با اراده‌ی الهی تطبیق بدهیم. پیرامون این مبحث نکاتی مطرح است: 🔻کمال هر موجودی در گرو چیست؟ وقتی موجودی کامل می‌شود که آنچه پرودگارش از او می‌خواهد، آنها را دقیق رعایت کند و انجام دهد. 🔻این خواسته‌ی خداوند باز حرف آخر نیست ، چون تا می‌گوییم خواسته‌ی خدا، این سؤال مطرح است که پروردگار برای چه از ما می‌خواهد؟ این سؤال یعنی این اعمال برای رسیدن به یک مقصد دیگری است. خدای متعال مجموعه‌ای از دستورات را که به ما داده است، هدف چیست؟ ✅ هدف، رسیدن به صفات خوب است، مانند ژیمناستیک که بچه را از کودکی تمرین می‌دهند تا ۵ یا ۱۰ سال بعد استخوان‌بندی بدن به گونه‌ای باشد که حرکت خاصی را انجام دهند که ما نمی‌توانیم انجام دهیم. 👈خدای متعال برای اینکه ما به کمال برسیم گفته این واجبات را انجام دهید. این واجبات همان راه رسیدن به مقصد است. 🔸مثلا راه رسیدن به سخاوت(که یک کمال در وجود ما است) چیست؟ خداوند یکسری واجبات مالی( مثل: کفارات، خمس، زکات، رد مظالم) و مستحب (مثل: تشویق به اطعام) برای ما می‌گذارد تا بوسیله آن به سخاوت برسیم، وقتی سخاوت روحیه شد، یک کمال است. 🔸در واقع رشد روحی ما در انجام واجبات و ترک محرمات است. 🔸ما به ظاهر، شاید موسیقی را زیاد توجه نکنیم در حالی که همین موسیقی اراده انسان را به شدت سرکوب می‌کند و انسان نمی‌تواند درست تصمیم بگیرد، علاوه بر اینکه سیستم سلامتی بدن را به هم می‌ریزد این را دانشمندان می‌گویند. ✅ مقصد مهدی‌گونه شدن و خدایی‌شدن است، مَثَل خدا شدن است. مقصد این است که همه‌ی فاصله‌ها و حجاب‌ها بین ما و خدا از بین برود جز یک حجاب که آن از بین رفتنی نیست و آن حجاب واجبیت است که خداوند دارد، او واجب الوجود است و من نمی‌توانم آن را کنار بزنم و وجود خودم را واجب بکنم. ✅ هدف جنب الله شدن است، هدف آیینه خدا شدن و به تعبیر فارسی آیه‌ی خدا شدن است. ❓چگونه به این هدف برسیم؟ 🔹در قالب همین انجام واجبات و ترک محرمات. 👈امام زمان«علیه‌السلام» هم که انسان کامل هستند، کمالشان در گرو همین کار است. ✅ برای اینکه راه را خوب طی بکنیم به ۲ کار عمده توجه شود: 1⃣ اعمالمان را باید مطابق با فرمان الهی بکنیم؛ 2⃣و یکی هم افکارمان را. 🔸اعمال؛ خداوند متعال یک امری کرده مثلا به نماز و ممکن است ۱۰۰ دستور در آن باشد(وجوبی و استحبابی)، حال من در عمل نمازی را که می‌خواهم بخوانم باید منطبق باشد با آن فرمان الهی. اگر بتوانم موفق شوم آن وقت نماز من مثل نماز امیرالمومنین«علیه‌السلام» می‌شود، الان خیلی فاصله دارم، اکتفا می‌کنم به یکسری واجبات تا برئ الذمه بشویم اما خیلی فاصله دارم با آن نمازی که بخواهد حبّاً للّه باشد، بحث وقوع نیست بحث هدف است. 🔶 قرآن هم ۲ آیه دارد: 1⃣ ۵۶ ذاریات که به‌طور کلی می‌فرماید هدف عبادت است: «و ما خلقت الإنس و الجن الا لیعبدون» 2⃣ اما یک آیه داریم که می‌گوید هدف عبادت امام زمان«علیه‌السلام» است: «الذی خلق الموت و الحیاة لیبلوکم ایکم احسن عملا» امتحان میکنیم شما را از بهترین عمل، احسن العمل آن است که پیامبر انجام دادند. 🔺پس هدف، بهترین عمل است ولو به آن نرسیم و بدانیم که آن احسن العمل است که من را به نتیجه(خدایی شدن) می‌رساند. 🔹فکرمان ؛ و درونمان را مطابق با فرمان الهی بکنیم. مثلا در دلم حسادت به کسی دارم ولو در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهم، این قطعا عیب است، این چه فکری است که من دارم؟! یا سوء ظن، بخل ... ✅ آن چیزی که مورد بحث ماست این است که می‌خواهیم به جایی برسیم که تصمیمات ما، تصمیمات الهی باشد، آیا می‌شود؟ آیا می‌شود تمایلات ما، شوق ما (که ما اسمش را شهوت گذاشتیم) همان اراده‌ی الهی باشد؟ 🔶 وقتی فکر ما تطبیق بکند با مشیت خدا، خیلی انسان کاملی هستیم و اهل‌بیت«علیهم‌السلام» چنین هستند. 🔶 امام باقر«علیه‌السلام» از قول خداوند در حدیث قدسی می فرمایند: «وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي وَ عَظَمَتِي وَ عُلُوِّي وَ ارْتِفَاعِ مَكَانِي لَا يُؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَايَ عَلَى هَوَى نَفْسِهِ إِلَّا كَفَفْتُ عَلَيْهِ ضَيْعَتَهُ وَ ضَمَّنْتُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ رِزْقَهُ وَ كُنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ كُلِّ تَاجِرٍ»(اصول کافی، ج۲، ص۱۳۷) 👈به عزت و جلال و عظمتم به جایگاه بلندم، هیچ انسانی هوای خود را کنار نمی‌گذارد و هوای من را ترجیح بدهد، مگر اینکه کفایت می‌کنم شغل او را، ضمانت می‌کنم آسمان‌ها و زمین رزق او را برسانند و من پشت هر تجارتی که می‌کند ایستاده‌ام تا تجارت او با سود جلو برود. @abolhasanmahdavi 🔻صفحه رسمی آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی در : instagram.com/abolhasanmahdavi
🔻عبودیت؛ شرط معراج پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌وآله» 🗓۱۷رمضان‌المبارک؛ سالروز معراج پیامبر اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» @abolhasanmahdavi 🔻صفحه رسمی آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام: instagram.com/abolhasanmahdavi
💠 🔻بانوای: آیت الله مهدوی 🗓 شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان ⏱ از ساعت ۲۳ 🔸میدان امام، مسجد امام (جهت استفاده از فضای مسجد، به همراه خود زیرانداز بیاورید.) @abolhasanmahdavi
🔻برنامه امشب آیت‌الله مهدوی «۱شنبه، ۱۳خرداد۹۷»: ▪️اقامه نماز مغرب و عشا و قرائت دعای افتتاح و انجام اعمال شب نوزدهم ماه مبارک رمضان(ساعت۲۲): میدان امام‌علی «علیه‌السلام»، خیابان هاتف، امامزاده جعفر«علیه‌السلام» ▪️مراسم احیای شب‌قدر و قرائت دعای ابوحمزه‌ثمالی(ساعت۲۳): میدان امام، مسجد امام 🔸مراسم احیای مسجد امام از طریق پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله مهدوی و صفحه رسمی اینستاگرام به صورت پخش خواهد شد. @abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۹ 🗓 ۱شنبه، ۶ خرداد ۹۷ ⏱مدت ‌زمان: ۵۳دقیقه 🔸مسجد
🔻خلاصه‌ای از جلسه شماره۹ اخلاق عملی (۶ خرداد ۹۷) موضوع: شهوت ❓چگونه انسان هوای نفس خود را مطابق با هوای پرودگار قرار دهد؟ چگونه شهوت خودش را مطابق مشیّت خداوند قرار دهد؟ 🔹در جایی که شهوت به حرام باشد، آسان‌تر است و افراد می‌گویند: کار حرام را اشتهاء نداریم به دلیل اینکه غضب الهی روی آن است و صرف نظر می‌کنیم. سختی آن در امور مباح است؛ امور مباح دنیا را چگونه دل بکَنیم در حالیکه غضب خداوند هم روی آن نیست؟ 👈 مباح دنیا را نگفته‌اند استفاده نکنید، بلکه گفته‌اند: شهوت به آن نداشته باشید و گاهی ما بین این دو قاطی می‌کنیم و می‌گوییم چون مال دنیا حلال است، پس شهوت به آن داشته باشیم؛ چون غذای حلال جلوی ما گذاشتند، پس اشکالی نیست و حلال است و غذا را با شهوت بخوریم. 👈 باید بدانیم بدن ما به خوراک نیاز دارد ولی به شهوت به خوراک نیاز ندارد: دلیل آن هم این است که: بدون شهوت همان غذا را بخورم و حرص نداشته باشم، نیاز بدن من تأمین می‌شود. 🔸قبلا گفتیم انسان باید به جایی برسد که هوای نفس در وجودش نباشد، خیلی سخت است... ❓چه کنیم هوای نفس از ما خارج شود؟ 🔸ما برای استفاده از دنیا، ۳ مرحله داریم و برای هر کدام یک راهکار معالجه مطرح می‌شود: ⬅ نکته: حرص به دنیا را جزء مراحل حساب نمی کنیم ؛ اگر بخواهیم بگوییم ۴ مرحله می شود، حرص به دنیا اصلا ممدوح نیست و مذموم است. 🔶 اما آنهایی که حرص ندارند سه مرحله را دارند : 1⃣ حرص در وجودشان به سمت دنیا نیست،اما کم، استفاده می کنند، با قناعت (مربوط به دل است) و کفاف (مربوط به عمل است ) زندگی می‌کنند و یا با زهد زندگی می‌کنند یعنی رغبت و شهوت به دنیا ندارند. در مرحله‌ی عمل در حد متوسط(کافی) و در دل هم حرص ندارد و قانع است. 2⃣ یک مرحله بالاتر از مرحله‌ی اول است و آن اینکه : روح او منقطع از دنیا بشود و در عین حال جسم در حال استفاده کردن از دنیا است. 🔹الهی هَب لی کَمالَ الإنقِطاعِ إلیک برای این مرحله است؛ که یک عده‌ای هستند به دنبال انقطاع کامل از دنیا هستند، یعنی دل، هیچ به دنیا متمایل نیست. ⬅ نکته: در مرحله‌ی اول، با کفاف زندگی می‌کرد اما یک لذت کمی را از دنیا می‌برد، در مرحله‌ی دوم کمال انقطاع را پیدا کرده است، غذا را می‌خورد اما از نظر روحی، هیچ وصل به غذا نیست ... 3⃣ یک مرحله بالاتر از مرحله‌ی دوم و آن اینکه : بغض دنیا را دارد؛ اصلا از دنیا نفرت دارد. ❓حال ما از مرحله حرص به دنیا بخواهیم بیاییم به مرحله‌ی اول چه کنیم؟ و بعد بخواهیم بیاییم مرحله‌ی دوم چه کنیم؟ و بعد بخواهیم بیاییم مرحله سوم چه کنیم؟ 🔻راهکارها: 1⃣توده‌های مردم حرص به دنیا دارند، خود ما هم ممکن است همین‌طور باشیم، اگر چنین حرصی داریم و بخواهیم در مرحله‌ی اول وارد بشویم و بخواهیم با قناعت و کفاف زندگی کنیم، راهکار و معالجه‌ی آن چیست؟ ✅ راه آن تفکر روی فناء دنیا است. بدانم این نعمتی را که به‌دست می‌آورم چند وقت دیگر از بین می‌رود، این حرص، برای کسی است که فکر می‌کند که این نعمت برایش باقی است در حالی‌که به تعبیر روایت، نه شما برای دنیا باقی می‌مانید و نه دنیا برای شما. 2⃣در مرحله‌ی دوم یعنی بخواهیم منقطع بشویم از دنیا راهکار چیست؟ ✅ راه آن تفکر در بقاء آخرت است. روی این فکر کنیم که داریم به جایی می‌رویم که آنجا باقی است، اگر فکر ما در امر باقی رفت، از این امر فانی کاملاً بریده می‌شوم. متقین را حضرت می فرمایند: « عَظُمَ الخالِقُ فی أنفُسِهِم فَصَغُرَ ما دونَه فی أعیُنِهِم» 3⃣و در مرحله‌ی سوم اگر بخواهیم بغض به دنیا را پیدا بکنیم، راهکار چیست؟ ✅ راه آن تفکر در مانع بودن دنیا در رسیدن به محبوب‌مان است، راهش این است که بدانیم دنیا غَرور( فریبنده) است. 🔸برای اینکه بغض دنیا را پیدا کنیم، باید یک محبوب خوبی داشته باشم به نام حجت الهی، بعد تا می‌بینم کسی مرا به سمت امام زمان«علیه السلام» سوق می‌دهد خیلی دوستش می‌دارم، اما تا می‌بینم کسی مرا از ایشان دور می‌کند و مانع است، می‌خواهم بر سر او بزنم. 🔸بغض به دنیا به این معنا نیست که خداوند بد آفریده است؛ نه خداوند خوب آفریده است و لکن ما بد استفاده می‌کنیم. @abolhasanmahdavi 🔻صفحه رسمی آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی در : instagram.com/abolhasanmahdavi
شهوت؛ جلسه14.mp3
12.6M
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۱۴ 🗓شنبه، ۱۲ خرداد ۹۷ ⏱مدت ‌زمان: ۴۹دقیقه 🔸مسجد ملاعبدالله @abolhasanmahdavi
🔻شب نوزدهم؛ شب تقدیرات @abolhasanmahdavi 🔻صفحه رسمی آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی در #اینستاگرام: instagram.com/abolhasanmahdavi
▪️۱۴خرداد؛ سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی«قدس‌سره» را خدمت ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi 🔻صفحه رسمی آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی در : instagram.com/abolhasanmahdavi
شهوت؛ جلسه15.mp3
12.07M
🔻اخلاق عملی، کاوشی نو در مفاهیم و آثار 🔹 #شهوت، جلسه۱۵ 🗓۱شنبه، ۱۳ خرداد ۹۷ ⏱مدت ‌زمان: ۴۹دقیقه 🔸مسجد ملاعبدالله @abolhasanmahdavi
ویژگی شب قدر.mp3
9.38M
🔻سخنرانی شب ۱۹ماه مبارک رمضان 🔹 موضوعات: 1⃣ویژگی شب قدر 2⃣شب قدر؛ شب تمسک به ثقلین 3⃣توصیه به مسئولین استان اصفهان 🗓 ۲شنبه، ۱۴ خرداد ۹۷ ⏱مدت ‌زمان: ۳۸دقیقه 🔸مسجد امام @abolhasanmahdavi