feq-haj-(99-3-29).mp3
28.9M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_29_03_1399
با سلام محضر مبارک حضرت آیتالله سیفی مازندرانی
✳️ اخیرا اظهارنظرهایی درباره حکم قتل فرزند توسط پدر مطرح شده است، و برخی افراد عدم قصاص پدر در قتل فرزند را نوعی مالکیت پدر بر فرزند تعبیر کرده اند، و آن را صرفا یک برداشت فقهی از سوی فقها و نه متکی به آیات قرآن دانسته اند.
❓با توجه به این اظهار نظرها سوالات زیر مطرح می شود که تقاضا دارم پاسخ بفرمایید.
(مجید راسخی)
🔴 بر اساس فقه اهل بیت آیا پدر قاتل فرزند قصاص می شود یا خیر؟ و آیا در این زمینه مستندات قرآنی و روایی وجود دارد؟
✅ قصاص پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است به اتفاق فقها و بدون هیچ مخالفی جایز نیست، بلکه در کلمات فقها امامیه تصریح به اجماع بر آن شده است، و در ریاض و جواهر ( جواهر الکلام ج ۴۲ ص ۱۶۹ و ریاض المسائل ج ۱۴ ص ۹۱ ، موسوعه السید الخوئی / مبانی تکمله المنهاج : ج ۴۲ ص ۸۷) و سایر کتب فقهی معتبر به این اجماع تصریح و به استفاضه نقل شده است.
⭕️ و نیز روایات صحاح مستفیضه به صراحت دلالت بر عدم جواز قصاص پدر به سبب قتل فرزند دارد( وسائل الشیعه ب ۳۲ من ابواب قصاص النفس) ولکن برخی روایات بالخصوص دلالت بر ضرب شدید و تبعید و نفی بلد پدر قاتل دارد ولی سند آن ضعیف است( وسائل الشیعه ب ۳۲ از ابواب قصاص ح ۹).
⭕️ ولی دیهی فرزند مقتول بر پدر واجب است که تعلق به ورثهی فرزند دارد ، دلیل آن _ علاوه بر آیه شریفه: ( فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ) و فتوای اصحاب _ روایت معتبره ظریف (طریف) بر ثبوت دیه فرزند مقتول میباشد که علی التحقیق سند این روایت معتبر است.
⭕️ و اما تعزیر پدر _ علاوه بر دیه _ توسط حاکم بر حسب تشخیص ایشان جایز است و این به دلیل عموم صحیحه حماد بن عثمان (وسائل الشیعه ب ۱۰ از ابواب بقیه الحدود ح ۳) بر جواز تعزیر کل من ارتکب معصیه به تشخیص الحاکم می باشد، بنابراین قصاص پدر قاتل جائز نیست، و دیه فرزند مقتول بر پدر واجب است و به وراث فرزند تعلق میگیرد و حاکم شرع بر حسب تشخیص مصلحت میتواند پدر او را تعزیر نماید.
🔴 در فرض عدم قصاص حکمت و فلسفه عدم قصاص پدر در قتل فرزند چیست؟
✅ حکمت عدم قصاص پدر قاتل فرزند حق بزرگ پدر بر فرزند است که در روایات صحیحه به آن تصریح شده است.
در صحیحه محمد بن مسلم ( وسایل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۵۸ ح ۱ ب ۷۹) از رسول خدا سوال شد چه کسی بیشترین حق را بر مرد دارد ؟رسول خدا فرمود: پدر.
البته این از مصالح و حکمت های حکم است نه علت ، که حکم دائر مدار آن باشد.
🔴 آیا این بدین معناست که از نظر شرع مقدس برای پدر جایز است فرزندان خود را بکشد؟
✅پاسخ: حرمت قتل فرزند توسط پدر از ضروریات دین است چون مشمول آیه ی (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا ) که صریح در حرمت قتل هر انسان مومن است می باشد.
و هیچ روایتی حتی ضعیف دلالت بر استثناء پدر از اطلاق این آیه وارد نشده است و نیز کسی از فقها اعم از علماء شیعه و سنی فتوا به جواز قتل فرزند توسط پدر نداده است و حرمت آن مورد اتفاق همه علمای اسلام میباشد.
🔴. در صورتی که پدری عادت به کشتن فرزندان خود نماید آیا حکم قصاص ثابت است؟
✅ پاسخ : نه هیچ دلیلی بر قصاص پدر در فرض مذکور نیست مگر به عنوان ثانوی با تشخیص ولی امر در جهت حفظ مصالح اسلام و مسلمین.
🔴 آیا عدم قصاص پدر در قتل فرزند ناشی از مالکیت پدر بر فرزند است و آیا این صرفا یک برداشت فقهی از ناحیه فقها است؟
✅ پاسخ : هرگز چنین ملازمه ای نیست، اما اینکه در روایت وارد شده است انت و مالک لابیک مقصود حق حرمت پدر بر فرزند است نه مالکیت به حمل شایع ، حتی انسان بر نفس خود به اتفاق نص و فتوی مالک نیست ، از اینرو حرمت اضرار و جنایت بر نفس (قطع یا قتل) از مسلمات فقه و اجماع همه فقهاست.
همه احکام فوق الذکر به استناد آیات شریفه قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است ، که به برخی از آنها اشاره کرده ایم.
البته چون نفی قصاص پدر قاتل فرزند بر خلاف اطلاقات کتاب و سنت و اصول و قواعد مسلمه است لذا باید اقتصار بر موردش نمود و در سایر حدود اثبات نفی حد، نیاز به دلیل دارد.
۱۸ تیر ماه ۱۳۹۹
۱۶ ذی القعده ۱۴۴۱
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
https://eitaa.com/joinchat/1864433688C6e3b02e090
🔷 برنامه های علمی تابستانه معهد الاجتهاد الفعال
✳️ فضلایی که حائز امتیازات خوب مائل به عالی و عالی می باشند در کلاس رجال آیت الله سیفی مازندرانی شرکت نمایند.
✳️ فضلا جدید الورود و حائز امتیاز خوب و خوب مائل به متوسط ملزم به شرکت در سائر کلاس ها خواهند بود.
✳️ فضلائی که مبتلا به بیماری خاص و یا مبتلا به کرونا باشند ، پس از تائید آموزش در کلاس مجازی شرکت نمایند.
✳️حضور در کلاس ها ملاک ارزیابی و شرط حضور در برنامه های علمی سال جدید خواهد بود.
rejal-(99-5-1).mp3
16.76M
فایل صوتی درس #رجال حضرت آیت الله سیفی مازندرانی #01_02_1399
rejal-(99-5-2).mp3
13.13M
فایل صوتی درس خارج #رجال #02_05_1399
feqh-hokomati99-05-01.mp3
16.37M
بیانات آیت الله سیفی مازندرانی در مورد #فقه_حکومتی 1399/05/01
feqh-hokomati-porsesh-pasokh 99-05-01.mp3
5.65M
بیانات آیت الله سیفی مازندرانی در مورد #فقه_حکومتی 1399/05/01 #پرسش_و_پاسخ https://eitaa.com/ayatollahseyfi
دروس آیت الله سیفی مازندرانی
بیانات آیت الله سیفی مازندرانی در مورد #فقه_حکومتی 1399/05/01 #پرسش_و_پاسخ h
فقه حکومتی آیت الله سیفی.docx
72.8K
❇️ متن کامل بیانات آیت الله سیفی مازندرانی در بحث #فقه_حکومتی که به صورت ویدئو کنفرانس با حوزه صالحیه قزوین برگزار شد. https://eitaa.com/ayatollahseyfi
❇️ بیانات حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله در بحث #فقه_حکومتی
✳️ فقه حکومتی، فقهی است که متکفل بیان احکام الهی در شئون حکومت است و همانند کل فقه شیعه، در روایات نبی مکرم و اهل بیت، علیهمالسلام ریشه دارد.
✳️ بیگمان هر حکومتی در هر جامعهای باید و نبایدهایی دارد و کارگزاران حکومتی باید بر اساس قوانینی، حکومت را اداره، مدیریت و تدبیر کنند. حکومت الهی در اسلام نیز مهمترین هدف بعثت نبی مکرم، نزول قرآن مجید و بعثت همه پیامبران الهی و در رأس رسالتهای پیامبران بوده است. فقهی که بیانگر احکام و مقرراتی است که در واقع بُنیه و بنیان یک حکومت را تشکیل میدهد. برای حکومت ریلگذاری و قانونگذاری میکند؛ بنابراین در قانون اساسی ما آمده است که هیچ قانونی از مصوبات مجلس شورا یا خبرگان و مانند آنها در نظام مقدس جمهوری اسلامی که بر خلاف قانون مقدس شرع باشد، حجیت ندارد؛ مگر اینکه برپایه شرع مقدس باشد و مهمترین جهت همنوای شرع، نفس ولی امر است؛ همانگونه که رسول خدا حکم میفرمود.
✳️ فقه حکومتی مهمترین بخش فقه بعد از عبادات است.
ادله فقه حکومتی
1-مسئله حکومت، در صریح قرآن کریم، هدف نزول قرآن بیانشده است: «إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیک الْکتَابَ بالحقّ لِتَحْکمَ بَینَ النَّاسِ بِمَا أَرَاک اللَّهُ»
«حکم بینالناس» در بسیاری از روایات و اغلب یا دستکم خیلی از موارد در قضاء استعمال میشود؛ اما سیاق آیه گویای روشنی است بر اینکه مقصود تنها قضاء نیست و آنچه در شأن پیامبر و در شأن هدف نزول قرآن مجید است، این نیست که پیامبر فقط مبعوث شده برای اینکه بخواهد بین عدهای رفع خصومت کند. از ضروریات دین ما است که رسالت پیامبر و هدف نزول قرآن در این منحصر نیست.
2-«شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَ مَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَ مُوسَى وَ عِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لاَ تَتَفَرَّقُوا فِيهِ»؛ از [احكام] دين آنچه را كه به نوح درباره آن سفارش كرد براى شما تشريع كرد و آنچه را به تو وحى كرديم و آنچه را كه درباره آن به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش نموديم كه دين را برپا داريد.
پنج پیامبر اولواالعزم را نام میبرد که گل سرسبد همه پیامبران الهیاند و مقصود ذات مقدس حق همه انبیای الهی است.
اقامه دین فقط این نیست که شخص در منزل خودش بنشیند و نماز بخواند و روزه بگیرد یا بعضی از عبادات فردی را انجام دهد. اقامه دین یعنی در بستر جامعه، در میان عباد، دین پابرجا شود، انجام و اجراء شود.
اقامه دین بدون حکومت امکان ندارد؛ چون سلاطین عالم و طواغیت و قدرتمندان و صاحبان زر و زور و تزویر هرگز راضی نمیشوند احکام دین بر آنها حاکم باشد و بین غنی و فقیر و ضعیف و قوی عدالت بر قرار شود.
اسلام آمد تا حکومت الهی بر قرار کند. انبیای الهی آمدند تا جلوی این زیادهرویها و طغیانها گرفته شود؛ پس اقامه دین همیشه مزاحم سرکشان و طغیانگران و طواغیت تاریخ بوده است؛ برای همین به طرفداران انبیا اراذل میگفتند: «فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَراً مِثْلَنَا وَ مَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ».
3- «فَلاَ وَ رَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَيَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً»؛
به خدایت قسم! ای پیامبر! امت تو در ادعای ایمان خود صادق نیستند و ادعای ایمان آنان را نپذیر؛ مگر اینکه تو را در اختلافات خود حَکَم قرار دهند و به حکم حکومتی تو تن بدهد. شَجَرَ اطلاق در مشاجرات و نزاعات دارد(اعم از نزاعهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...).
✳️ همانطور که امام راحل فرمود: «ولایت فقیه استمرار ولایت رسول خدا » است، معنایش این است که اگر ولی امر و فقیه جامع که متولی حکومت است، حکم کند، هرچند با مذاق سیاسی من جور در نیاید و مخالف باشد، با آن مخالفت یا سرکشی و ستیزهجویی نکنم و در قلب هم آن را پذیرا باشد.
روایت اول
1- روایت معروف عمر بن حنظله از امام صادق، علیهالسلام است که فرمود: «يَنْظُرَانِ إِلَى مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَلْيَرْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً».
نگاه کنید از میان خودتان انسانهای سالم و پاکدستِ روایت محور را به حاکمیت برگزینید؛ یعنی نظری جز نظر اهل بیت نداشته باشند و در همه شئون حکومت احکامی صادر میکنند که حکم ما اهل بیت باشد؛ البته تنها روایت و حدیث کفایت نمیکند؛ بلکه باید صاحبنظر در حلال و حرام الهی و بر فقه الرجال و فقه الاسناد و فقه الحدیث و فقه المدلول و فقه المضمون مسلط باشد. ⬇️
@ayatollahseyfi
⬆️
✳️ به گفته شیخ انصاری ـ برخلاف آنچه در کتاب مکاسب به ایشان نسبت داده میشود ـ ایشان حرف اول و آخرش را درباره به ولایت فقیه در کتاب القضاء زده است: «این روایت دلالت بر ولایت مطلقه فقیه دارد».
«مطلقه» از قیود جداییناپذیر ولایت فقیه است، معنا ندارد فقیه در بعضی شئون حکومت داشته باشد و در بعضی شئون نداشته باشد. برداشتن مطلقه یعنی ناکارآمد کردن اصل مترقی ولایت فقیه.
بعضی از اهالی حوزه و مدعی علم، میگفتند ولایت فقیه مربوط به ایران است و به بین الملل ربطی ندارد لذا شروط مقام معظم رهبری در بحث برجام لازم الاجرا نیست زیرا این قرارداد بین المللی است.
کسی که میگوید ولایت فقیه به بین الملل ربطی ندارد به قول صاحب جواهر «ما ذاق من طعم الفقه شيئا » معنای فقه را درک نکرده است.
✳️ حتی «حج» که سورهای به نام آن نازل شده، اگر زمانی آمریکا و اسرائیل آنجا را بگیرند و بگویند به ایرانیها اجازه حج نمیدهیم؛ مگر اینکه به فلان قرارداد استبدادی و استعماری ما تن دهند آیا اینجا فقیه باید تن بدهد؟ پس آیه شریفه «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً» چه میشود؟ خدای تعالی در این آیه میفرماید هچ قانونی که موجب سلطه کفار بر مؤمنین و مسلمین شود، مشروع نیست و در اینجا فقیه میتواند به تعطیلی حج حکم کند و نرفتن به حج واجب میشود و در چنین فرضی رفتن به حج مخالفت با حکم ولی امر است.
روایت دوم
جایگاه فقه حکومتی در روایات ما دامنه گستردهای دارد؛ برای نمونه آن توقیع مبارک که معنای بلندی دارد: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ».
روایت سوم
معتبره فضل بن شاذان که مرحوم امام در کتاب بیع بسیار به آن تکیه دارد و میتوان به سهولت از دل آن ولایت فقیه در عصر غیبت را استخراج کرد: «أنّا لا نجد فرقة من الفِرَق و لا ملّة من الملل عاشوا و بقوا إلّا بقيّم و رئيس؛ لما لا بدّ لهم منه في أمر الدين و الدنيا، فلم يجز في حكمة الحكيم أن يترك الخلق بما يعلم أنّه لا بدّ لهم منه و لا قوام لهم إلّا به».⬇️
@ayatollahseyfi