#شعرمهدوی
حالا که گشتهاند گلآلوده آبها
افتاده دورِ کار، به دست سرابها
هر روز از زمین و زمان میرسد به خَلق
انواع غصّهها و بلاها، عذابها
در این زمان سخت، دل ما به این خوش است
هستیم زیر سایهی عالیجنابها
ما در پناه قائم آل محمّدیم
مِهرِ مُنیرِ طایفهی آفتابها
تاریکی زمانهی ما میرسد به نور
ای دل غمین مباش که افتد نقابها
دارم یقین که مصرع این بیت، صائب است
" آرامش است عاقبت اضطرابها "
#انشاءالله
#اللهمعجللولیکالفرج❤️
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
و یعلم ضمیرَ الصّامتین...
چقد خوبه از نگاهم حرفم رو میخونی...
آدم دلش میخواد بنشینه روی سجاده و فقط سکوت کنه و سکوت کنه...
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✍ توصیههایی از علامۀ طباطبائی به سالکان راهِ خدا
❓سؤال : آقا ، نصیحتی بفرمایید.
🌷 حضرت علاّمه (ره) فرمودند:
👌 فرشِ هر مجلس نشوید. هرکه هر صحبتی کرد ، گوشهاش را نگیرید ادامه بدهید. با رفیقی که مثل خودتان است ، رفیق بشوید.
👌 غذاتان متوسّط باشد. صحبتتان متوسّط ، نه آنقدر که لال بشوید. رفاقتتان متوسّط.
👌 ذکر خدا بکنید تا توجّه مخصوصی به شما بکند.
👌 توجّه مخصوص کردن خداوند به بندهای از بندگان، همان مفاد «أذکُرکُم» است ؛ اگر انسان مفاد «فَاذکُرُونی» را تحقّق داد به توفیق خداوند (سبحانهوتعالی)، توجّه مخصوص که مفاد «أذکُرکُم» است محقّق میشود.
📒 اقیانوس علم و معرفت ، ص۲۵۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✨﷽✨
✍انسان در این دنیا مشکلاتش را غالبا با پول وثروت و نیروی انسانی (فرزند و دوست و همکار و غیره) حل می کند. اما در آخرت و قیامت هیچ کدام سودی برای هیچکس ندارد! قرآن می فرماید: "یوم لاینفع مال و لابنون" (سوره شعرا، آیهی 88) روزی که مال و فرزندان به حال انسان هیچ سود نبخشد.
آری، در هنگامه قیامت موثرترین امور عالم تبدیل به بی فایده ترین امور خواهند شد! چه بسا وبال گردنشان نیز بشود واز آنها بازخواست شود که از کجا آوردی و کجا خرج کردی!؟ البته قطعا اینکه گفته می شود مال و فرزند در آن دنیا سودی ندارند مقصود مال و فرزندانی نیست که در طریق جلب رضای خدا به کار گرفته شده باشند. منظور این است که سرمایه های مادی در آن روز مشکلی را حل نمی کند، اما در صورتی که در طریق اطاعت فرمان پروردگار قرار گیرند سرمایه مادی نخواهند بود، رنگ الهی و صبغه الله به خود می گیرندباقیات الصالحات محسوب می شوند.
مولای متقیان علی (علیه السلام) می فرماید: «گناهی بزرگ تر از گناه توانگری که از بخشیدن مال به نیازمندان خودداری می کند وجود ندارد.»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✨﷽✨
#پندانه
✍ قبل از اینکه شروع به حرکت کنی، خودت را اصلاح کن
پیر سالکی روزی دو شاگرد برای تربیت گرفت. یکی را اصول معرفت میگفت و دیگری را همیشه خطایش تذکر میداد.
شاگرد روزی از کثرت ایراد و خطاگرفتن استاد خسته شد و بر استاد خود شکوه کرد که در تعلیم خود فرق میگذارد.
پیر مرشد شاگرد را جلوی آینه برد و گفت:
به آینه نگاه کن و روبهروی خود بنگر.
شاگرد گفت:
جز دیدن خود و پشتسر خود، چیزی در آینه نمیشود ببینم.
استاد گفت:
برای تو که بسیار خطای نفس داری، استادت باید همچون آینه باشد، و حال و پشتسر تو را نشانت دهد که رفع و ترک خطا کنی.
آنگاه که چنین شدی، استادت سیماب (جیوه) از پشت آینه برخواهد داشت که شیشهای در مقابل خود بینی و از آن شیشه امام و راه مقابلت برای پیمودن، نشانت خواهد داد.
این مَثَل بدان ذکر کردم تا بدانی بسیاری از ما بهجای تلاش برای رفع عیوب و خطاهای خود میخواهیم راهی نشانمان دهند که فقط جلو برویم، آنگاه به خیال خود جلو میرویم. در حالی که در حال و گذشته خود کلی خطا و اشتباه داریم که نیاز به اصلاح آن است.
امام سجاد (علیهالسلام) میفرمایند:
خداوند کسی را که به آنچه میداند، عمل نمیکند ولی در جستوجوی دانستن بسیار است، دوست ندارد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✨﷽✨
🔴عارفی را در اواخر عمر به جنون متهم کردند و خانهنشین شد.
✍روزی چند تن از دوستان به ملاقات او آمدند تا او را نصیحت کنند. عارف سنگی برداشت و سوی هر کدام پرتاب کرد. اما سنگها از بیخ گوششان گذشت ولی به آنان نخورد و همه دوستان فرار کردند.
عارف گفت: بروید که شما دوستانِ خودتان هستید و نه دوستانِ من!!! که تحمل دردِ خوردنِ سنگِ کوچکی از مرا نداشتید.
دوست من خداست که این همه نافرمانی او را کردم و سنگ انداختم و با گناهانم آزارش دادم، اما او باز مرا از خود نراند.
و زمانیکه نیت کردم به شما سنگ بزنم، از او خواستم سنگها را از شما دور کند، او دوستی خود را با من ترک نکرد و سنگها به شما نخورد.
بروید که من دوست خود را پیدا کردهام و او را شاکرم مرا در چشم شما دیوانهای نشان میدهد تا شما را از من دور کند تا همیشه با خودش باشم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✨﷽✨
✅فقر را بیرون کنیم ...
✍امام باقر علیه السلام:
جارو کردن اتاق ها فقر را از بین میبرد.
امام صادق علیه السلام:
شستن ظرف و جارو کردن جلوی درب منزل، باعث جلب رزق و روزی می شود.
📚 میزان الحکمه، ج 12، ص 264
درک درست از نظامات هستی که در دین اسلام تبلور پیدا کرده و ارتباط دقیق حوزه های گوناگون مانند سلامت و معیشت را مشخص می کند، ناشی از شناخت کامل جهان خلقت، از طریق وحی است.
آیا در مکاتب طبی دیگر هم این شناخت از جهان خلقت و درک درست از نظامات هستی، وجود دارد؟
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
♦️امام حسن مجتبي عليه السلام فرمودند:
🔹هلاكت و نابودي دين و ايمان هر شخص در سه چيز است:
▪️تكبّر
▪️حرص
▪️حسد
🔺تكبّر سبب نابودي دين و ايمان شخص ميباشد و به وسيله تكبّر شيطان با آن همه عبادت ملعون گرديد.
🔺حرص و طمع دشمن شخصيّت انسان است، همان طوري كه حضرت آدم عليه السلام به وسيله آن از بهشت خارج شد.
🔺حسد سبب همه خلافها و زشتيها است و به همان جهت قابيل برادر خود هابيل را به قتل رساند.
📚اعيان الشّيعة، ج 1، ص 57
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✨﷽✨
#یک_پند_یک_معرفت
✍هر نیت و ذکری از انسان بر دو نوع است: ذکر آشکار که بر زبان جاری میشود و ذکر درونی یا خامل که بر زبان جاری نمیشود و جز خدا و انسان کسی آن را نمیداند، که این ذکر هفتاد برابر بیشتر از ذکر زبانی نزد خداوند اجر دارد.
جاری کردن نیت بر زبان در هر امری عبادی واجب نیست، و گاهی اگر نیت در درون انسان باشد اجر و قرباش بیشتر است. اما در مواردی جاری کردن آن بر زبان واجب و نیز در مواردی لازم است.
مثال، چند نفر در یک جا جمع شدهاند و برای نیازمندان طعام میپزند و به نوعی کاری جهادی میکنند، اگر کسی در آن جمع نیت خویش بر زبان بیاورد که دیگران هم بشنوند برای آموزش آنان واجب است. به عنوان مثال بگوید؛ «خدایا! به اذن و رضایت تو امروز این کار نیک بر ما توفیق دادی، پس نیت ما را برای خود خالص گردان!»
در مواردی بر زبان آوردن نیت لازم است و آن زمانی است که انسان از طریق خواطر شیطانی در مورد نیتاش مورد آزار است.
مثال، کسی که برای اطعام نیازمندان بر سر دیگ غذاست شیطان به او خواطر میزند و میگوید: خوش به حال تو الان کسانی که تو را میبینند، میشناسند که چه انسان مؤمنی هستی..... اینجا چون شیطان از صدای درون و ذکر خامل ما آگاه نیست باید نیت را بر زبان بیاوریم که بشنود و مدد الهی دور شود و باید بگوییم: «خدایا! از شرّ شیطان به تو پناه میبرم و تمام اعمالام به یاری تو و فقط برای رضایِ توست»
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✨﷽✨
🌼یا ستارالعیوب
✍️ حضرت محمد صلی الله علیه و آله از امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام پرسیدند: اگر مردی را در حال ارتکاب فحشایی دیدی چه میکنی؟ مولا امیرالمؤمنین پاسخ دادند: او را میپوشانم. رسول الله پرسیدند: اگر دوباره او را در حال ارتکاب گناه دیدی چه؟ مولا باز هم جواب دادند: او را میپوشانم. رسول الله سه مرتبه این سوال را پرسیدند و مولا امیرالمؤمنین هر سه بار، همان پاسخ را دادند.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند: جوانمردی جز علی نیست. آنگاه رسول الله رو به اصحاب کردند و فرمودند: برای برادران خود پرده پوشی کنید.
📚مستدرک الوسائل ، ج12 ، ص 426
مضمون این روایت در احادیث دیگر دیده میشود؛ مانند اینکه امام علی(ع) فرمود: «اگر مؤمنى را در حال گناه با یک فاحشهای ببینم، همانا او را با لباس خود یا لباس او میپوشانم». مقصود از روایت، رازداری و پوشاندن عیوب پنهانی دیگران است که اگر شخص مؤمن، گناهى در خلوت و پنهانى انجام میدهد و کسى او را در آن حال ببیند، در حد امکان نباید عمل او را فاش و برملا سازد و به دیگران خبر دهد؛ بلکه باید پردهپوشى نماید. چنانکه دلیل این رفتار را میتوان از ادامه حدیث بالا از امام علی(ع) فهمید که فرمود: «إِنَّ التَّوْبَةَ فِیمَا بَیْنَ الْمُؤْمِنِ وَ بَیْنَ اللهِ»؛ «همانا توبه چیزی است بین مؤمن و خدا». در همین راستا است که بر اساس موازین دینی حتی اگر سه نفر گواهی دهند که فردی را در حال عمل نامشروع دیدهاند نه تنها گواهی آنان مورد پذیرش قرار نمیگیرد، بلکه خود آنان مجازات میشوند؛ چون وظیفه تمامشان رازداری بوده و آنان از انجام این وظیفه سرپیچی کردهاند، مگر آنکه تعداد گواهان به چهار نفر برسد که چنین فرد بیشرم و آزرمی که در حضور چهار نفر مرتکب عمل نامشروع شده مجازات خواهد شد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
❤حضرت امام صادق علیه السلام می فرمایند:
🔆 هركس چهل صبح(پیوسته) این "عهد" را بخواند :
⚘از یاوران قائم ما باشد
⚘و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد او را از قبر بیرون آورند
⚘و در خدمت آن حضرت باشد
⚘و حق تعالی به هركلمه از حسنه او را كرامت فرماید
⚘ و هزار گناه از او محو كند.
🌼🌼🌼
☘امام خمینی ره:
اگر هرروز (بعد از نماز صبح)دعای عهد خواندی،مقدراتت عوض میشود....⚡️
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر می خواهید
مال شما زیاد شود...
🎙#دکتررفیعی
#برکت
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•