eitaa logo
هر صبح یک آیه
859 دنبال‌کننده
607 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ» (سپس به فرعون) گفتند: «او و برادرش را مهلت ده، و مأموران را براى گردآورى (ساحران) به تمام شهرها اعزام کن. (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۱۱) @ayehsobh
❇تفســــــیر ❇ سرانجام پس از بحث و تبادل نظر، رأى همگى بر این قرار گرفت که به فرعون گفتند: درباره او و برادرش (هارون) عجله مکن و هر گونه تصمیمى در این باره را به بعد موکول نما، ولى مأمور جمع آورى به همه شهرها بفرست (قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ أَرْسِلْ فِی الْمَدائِنِ حاشِرینَ). 🌼🌼🌼 پیام ها 1- در حكومت‌هاى طاغوتى فرعونى، روشنگرى مردم و هر صداى حقّى، مجازاتى در پى‌دارد. «قالُوا أَرْجِهْ» 2- تخريب شخصيّت، مهم‌تر از قتل ومجازات است. «أَرْجِهْ» (بنا بر اينكه مراد از «أرجه»، پيشنهاد تأخير مجازات موسى، براى رسوا كردن او در اجتماع باشد.) 3- طاغوت‌ها براى شكستن حقّ، گردهمايى سراسرى و جهانى از متخصّصان تشكيل مى‌دهند. «يَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ» 4- كفّار هم مى‌دانند براى مقابله با كار فرهنگى، بايد كار فرهنگى قوى‌ترى انجام داد. «بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ» 5- گاهى علم و تخصّص، در دست افراد منحرف و در مسير مبارزه با حقّ قرار مى‌گيرد. «يَأْتُوكَ بِكُلِّ ساحِرٍ عَلِيمٍ» (تفســــــیر نمونه و نور، ذیل آیه ۱۱۱ سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
007111.mp3
59.5K
آیه ۱۱۱ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «يَأْتُوكَ بِكُلِّ سَاحِرٍ عَلِيمٍ» تا هر ساحر ماهر و دانا را به خدمت تو بیاورند. (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۱۲) @ayehsobh
❇تفســــــیر ❇ تا همه ساحران ورزیده، آزموده و دانا را به سوى تو فرا خوانند و به محضر تو بیاورند (یَأْتُوکَ بِکُلِّ ساحِر عَلیم). اما سؤال این است آیا این پیشنهاد از طرف کارگردانان دستگاه فرعون، به خاطر آن بود که واقعاً احتمال مى دادند دعوى موسى(علیه السلام)، دعوى صادقانه باشد، و مى خواستند او را بیازمایند. 🌼🌼🌼 و یا این که به عکس، او را در دعوى خود، کاذب مى دانستند، و براى هر گونه تلاش و جنبش ـ همانند تلاش ها و جنبش هاى خودشان - انگیزه سیاسى قائل بودند که براى یک سلسله مقاصد شخصى انجام گرفته است؟ و از آنجا که عجله در کشتن موسى و هارون با توجه به دو معجزه عجیبش باعث گرایش عده زیادى به او مى شد و چهره نبوت او با چهره مظلومیت و شهادت آمیخته شده، جاذبه بیشترى به خود مى گرفت، لذا نخست، به این فکر افتادند که عمل او را با اعمال خارق العاده ساحران خنثى کنند، آبرویش را بریزند سپس او را به قتل برسانند تا داستان موسى و هارون براى همیشه از نظرها فراموش گردد! احتمال دوم با قرائن موجود در آیات به نظر نزدیک تر مى رسد. (تفســــــیر نمونه و نور، ذیل آیه ۱۱۲ سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
007112.mp3
37K
آیه ۱۱۲ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
3.47M
حتما گوش داده و انتشار دهید. حقیقت فوتی های روزهای اخیر چیست؟
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «وَ جَاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قَالُوا إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا إِن كُنَّا نَحْنُ الْغَالِبِينَ» ساحران نزد فرعون آمدند و گفتند: «آیا اگر ما پیروز گردیم، اجر و پاداش مهمّى خواهیم داشت؟!» (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۱۳) @ayehsobh
❇تفســــــیر ❇ چگونه سرانجام حق پیروز شد؟ در این آیات از درگیرى موسى(علیه السلام) با ساحران و سرانجام کار او در این مبارزه گفتگو به میان آمده است، در نخستین آیه مى فرماید: ساحران به دعوت فرعون به سراغ او شتافتند و نخستین چیزى که در میان گذاشتند این بود: اگر ما غالب شویم آیا اجر و پاداش فراوانى خواهیم داشت ؟ (وَ جاءَ السَّحَرَةُ فِرْعَوْنَ قالُوا إِنَّ لَنا لاَ َجْراً إِنْ کُنّا نَحْنُ الْغالِبینَ). 🌼🌼🌼 کلمه أَجْر گر چه به معنى هر گونه پاداش است اما با توجه به این که به صورت نکره است ـ و نکره در این گونه موارد براى تعظیم و بزرگداشت یک موضوع مى آید ـ به معنى اجر و پاداش مهم و فوق العاده اى است. به خصوص این که در اصل اجر و پاداش جاى تردید و گفتگو نبود، آنچه آنها مى خواستند از فرعون قبل از آن قول بگیرند، مسأله اجر و پاداش مهم و برجسته بود. (تفســــــیر نمونه و نور، ذیل آیه ۱۱۳ سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
007113.mp3
92.3K
آیه ۱۱۳ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
آخرین جمعه سال است، کجایی آقا؟! امسال، جمعه آخر سال از هر سال دلگیرتر است و منتظرانت بیشتر از قبل منتظر فرج هستند. آقا جان! در این آخرین جمعه سال از شما عاجزانه داریم🙏🤲 🤲اللهم عجل لولیک الفرج🤲 @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «قَالَ نَعَمْ وَإِنَّكُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ» گفت: «آرى، و به یقین شما از مقرّبان خواهید بود.» (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۱۴) @ayehsobh
❇تفســــــیر ❇ و فرعون با توجه به شرایطى که داشت نیز، بلافاصله وعده مساعد به آنها داده گفت: آرى نه تنها اجر و پاداش مادى خواهید داشت، که از مقربان درگاه من نیز خواهید شد! (قالَ نَعَمْ وَ إِنَّکُمْ لَمِنَ الْمُقَرَّبینَ). و به این ترتیب، هم وعده مال به آنها داد و هم وعده مقام بزرگ. 🌼🌼🌼 از تعبیر آیه این چنین استفاده مى شود که تقرب به فرعون در آن محیط چیزى بالاتر از مال و ثروت بود، و یک موقعیت به اصطلاح معنوى محسوب مى شد که مى توانست سرچشمه اموال فراوان دیگرى گردد. (تفســــــیر نمونه و نور، ذیل آیه ۱۱۴ سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
007114.mp3
43.1K
آیه ۱۱۴ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
برگزار می کند: 📝 مسابقه خطاب به به مناسبت ۲۳ اسفند، روز حماسه و ایثار مردم شهرستان مبارکه، 📆 زمان ارسال دلنوشته ها تا پایان اسفند ۱۳۹۸ شیوه ارسال: گپ shahed1395@🆔 ایتا shahed@🆔 سروش shahed1394@🆔 شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر: 📱۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰ آدرس کانال در سروش و گپ: sapp.ir/shohadagomnamk https://gap.im/shohadagomnamk
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِمَّا أَن تُلْقِيَ وَإِمَّا أَن نَّكُونَ نَحْنُ الْمُلْقِينَ» (و چون روز مبارزه فرا رسید. ساحران) گفتند: «اى موسى!یا تو (وسایل سحرت را) بیفکن، یا ما مى افکنیم.» (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۱۵) @ayehsobh
❇تفســــــیر ❇ ساحران مقدمات مبارزه را فراهم ساختند و آنچه لازمه کار بود تهیه کردند و در موعد معینى که براى مقابله موسى(علیه السلام) با ساحران تعیین شده بود ـ چنان که در دو سوره طه و شعراء آمده است - از همه مردم ـ به عنوان یک دعوت عمومى براى مشاهده این ماجرا ـ دعوت به عمل آمد. اینها نشان مى دهد که فرعون به پیروزى نهائى خود ایمان داشت. چرا که ساحران ـ چنان که اشاره کردیم ـ همه مقدمات کار خود را فراهم ساخته بودند. 🌼🌼🌼 یک مشت ریسمان و عصا که درون آنها ـ گویا ـ مواد شیمیائى مخصوصى قرار داده شده بود که در برابر تابش آفتاب به صورت گازهاى سبکى در مى آمد و آن طناب ها و عصاهاى توخالى را به حرکت در مى آورد، مهیا و آماده کار بود. روز موعود فرا رسید، صحنه عجیبى بود، موسى(علیه السلام) تک و تنها (فقط برادرش با او بود) در برابر انبوه جمعیتِ ساحران و مردم زیادى که غالباً طرفدار و پشتیبان آنها بودند، قرار گرفت. ساحران با غرور مخصوصى رو به سوى موسى(علیه السلام) کرده گفتند: یا تو شروع به کار کن و عصا را بیفکن و یا ما آغاز مى کنیم و وسائل خود را مى افکنیم (قالُوا یا مُوسى إِمّا أَنْ تُلْقِیَ وَ إِمّا أَنْ نَکُونَ نَحْنُ الْمُلْقینَ). (تفســــــیر نمونه و نور، ذیل آیه ۱۱۵ سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «قَالَ أَلْقُوا ۖ فَلَمَّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْيُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ وَجَاءُوا بِسِحْرٍ عَظِيمٍ» گفت: «شما بیفکنید.» و هنگامى که (وسایل سحر خود را) افکندند، مردم را چشم بندى کردند و ترساندند. و سحر عظیمى پدید آوردند. (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۱۶) @ayehsobh
❇تفســــــیر ❇ موسى ع، با خونسردى مخصوصى در پاسخ گفت: شما اول شروع کنید، شما وسائل خود را بیفکنید! (قالَ أَلْقُوا). هنگامى که ساحران طناب ها و ریسمان ها را به وسط میدان افکندند، مردم را چشم بندى کرده و با اعمال و گفتارهاى اغراق آمیز خود، هول و وحشتى در دل مردم افکندند و سحر عظیمى در برابر آنها انجام دادند (فَلَمّا أَلْقَوْا سَحَرُوا أَعْیُنَ النّاسِ وَ اسْتَرْهَبُوهُمْ وَ جائُوابِسِحْر عَظیم). 🌼🌼🌼 کلمه سِحْر در اصل به معنى خدعه، نیرنگ، شعبده و تردستى است، گاهى نیز به معنى هر چیزى که عامل و انگیزه آن نامرئى و مرموز باشد، آمده است. بنابراین، افرادى که با استفاده از سرعت حرکات دست و مهارت در جا به جا کردن اشیاء، مطالب را به صورت خارق العاده، جلوه گر مى سازند. و همچنین کسانى که با استفاده از خواص شیمیائى و فیزیکى مرموز، مواد و اشیاء مختلف، آثار خارق العاده اى به مردم نشان مى دهند، همه در عنوان ساحر داخل هستند. علاوه بر اینها ساحران معمولاً از یک سلسله تلقین هاى مؤثر نسبت به شنوندگان و جمله هاى اغراق آمیز و گاهى هول انگیز و وحشتناک براى تکمیل کار خود استفاده مى کنند که اثر روانى فوق العاده اى در بینندگان و شنوندگان مى گذارد. از آیات مختلفى که در این سوره و سوره هاى دیگر قرآن درباره ماجراى ساحران عصر فرعون آمده، چنین استفاده مى شود که آنها از همه این عوامل و وسائل استفاده کرده اند. جمله سَحَرُوا أَعْیُنَ النّاسِ: چشم مردم را سحر کردند . و جمله اسْتَرْهَبُوهُمْ: مردم را به وحشت انداختند . و یا تعبیرات دیگرى که در سوره هاى طه و شعراء آمده است همه گواه بر این حقیقت است. (تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۱۶ سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh
007116.mp3
104.6K
آیه ۱۱۶ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
برگزار می کند: 📝 مسابقه خطاب به به مناسبت ۲۳ اسفند، روز حماسه و ایثار مردم شهرستان مبارکه، 📆 زمان ارسال دلنوشته ها تا پایان اسفند ۱۳۹۸ شیوه ارسال: گپ shahed1395@🆔 ایتا shahed@🆔 سروش shahed1394@🆔 شماره تماس جهت اطلاعات بیشتر: 📱۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰ آدرس کانال در سروش و گپ: sapp.ir/shohadagomnamk https://gap.im/shohadagomnamk
در گفت‌وگوی تفصیلی روح‌الله با رسانهٔ فکرت عنوان شد: 1⃣ در موضوع شیوع ویروس کرونا، بیشتر از اینکه خود ویروس آسیب وارد کند، عملیات‌روانی پیرامون این ویروس در حال ضربه‌زدن به کشور و مردم است. 2⃣ کاری که مسئولین باید انجام دهند و البته ظاهراً اراده‌ای برای انجامش ندارند، این است که شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی و فضای مجازی داخلی را تقویت کنند و فیلترشکن‌ها را متوقف کنند تا کنترل افکار عمومی در دست دشمنان نباشد. 3⃣ مردم اگر به دنبال آرامش هستند، حتماً نرم‌افزارهایی مانند واتس‌اپ، اینستاگرام و تله‌گرام را از تلفن‌های همراه‌شان حذف کنند. چراکه کاربران به محض ورود به این نرم‌افزارها، در معرض میلیون‌ها محتوای کذب قرار می‌گیرند. گاهی تشخیص کذب یا صدق بودن این محتواها برای کارشناسان نیز سخت می‌شود، چراکه این محتواها توسط تیم‌های حرفه‌ای عملیات‌روانی تدوین و طراحی شده‌اند. 4⃣ بیشتر از آموزش مقابله با کرونا، نیازمند آموزش سواد رسانه و سواد فضای مجازی در این روزها هستیم. بایستی به جامعه آموزش داده شود که از محصولات بدِ فناوری اطلاعات استفاده نکنند و از محصولات خوب نیز به اندازه و با برنامه استفاده کنند. 5⃣ مسئولین کشور که مسئولیت خود در قبال فضای مجازی را انجام نداده‌اند، بایستی توسط قوه قضائیه محاکمه و محکوم شوند. مثلاً، وزارت ارتباطات از برنامه پنجم توسعه تاکنون بیش از ۱۰ سال هست که وظیفه‌ داشته شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کند. اگر شبکه ملی اطلاعات راه افتاده بود، این همه آسیب به مردم و کسب‌وکارها وارد نمی‌شد. 6⃣ مسئولی مانند وزیر ارتباطات که فقط شعار می‌دهد و آبروی کشور را با اخبار جعلی می‌برد، باید در برابر هر پیامش در دادگاه پاسخ‌گو باشد. 7⃣ اگر با مسئولین امر به درستی برخورد شود، مردم نیز در انتشار مطالب توجه بیشتری به خرج می‌دهند. اما وقتی مسئول سطح بالای کشور، مطالب جعلی را چندین‌بار منتشر می‌کند و با او برخورد نمی‌شود، مردم نیز نسبت به بازنشر مطالب توجه نمی‌کنند. لذا بایستی برخورد با مسئولین آغاز شود، زیرا اثرگذارترند. 8⃣ فرماندهٔ جنگ‌روانی در مسئله ویروس کرونا، وزارت ارتباطات است و ستاد مبارزه با کرونا در وزارت بهداشت قرار داد. در حقیقت اکنون دو وزارت‌خانه دولت درحال جنگ با یکدیگر هستند. یکی به نیابت از دشمن، و یکی به طرفداری از کشور و مردم. در این شرایط باید ببینیم مجلس چه کاری انجام می‌دهد. مجلس باید ترمز وزرات ارتباطات را بکشد. 9⃣ تمام این بستر و فضای مجازی ما توسط سازمان‌های موساد و سیا مدیریت می‌شود. نرم‌افزارهایی نظیر تله‌گرام، اینستاگرام، واتس‌اپ و… را آن‌ها مدیریت می‌کنند. حتی اینترنت کشور را شرکت آمریکایی «جی‌تی‌تی» تأمین می‌کند که از شرکت‌های اقماری سازمان سیا است. 🔟 وزیر ارتباطات به جای اینکه بگوید: «باید منابع اطلاعاتی دقیق ایجاد کنیم»، تلاش کند تا این منابع ایجاد شود. مسئولین کشور نیز ضمن انجام وظایفشان، بایستی مطلع باشند که نباید ستاد مبارزه با کرونا را فقط در وزارت بهداشت مستقر کنند؛ بلکه بایستی "ستاد مبارزه با بحران‌ روانی کرونا" تشکیل شود و مدیریت افکار عمومی را بلافاصله از دست دشمنان، خارج کنند. در غیر این صورت، پس از ریشه‌کن‌کردن یا رفع‌شدن خطر ویروس کرونا، بازهم نرم‌افزارها و رسانه‌های خارجی وجود دارند و شایعه‌سازی می‌کنند و ما بایستی دائماً با شایعات مبارزه کنیم. 0⃣ دستگاه قضایی نیز وظیفه‌ای به مراتب مهم‌تر از برخورد با احتکارکنندگان ماسک و لوازم‌بهداشتی دارد و آن مقابله با کسانی است که شایعات و نیازهای کاذب را برای مردم می‌سازند. مسئولین قضایی بایستی مسئولین ارتباطی کشور را تحت پیگرد قانونی قرار دهند تا بتوانیم در آینده از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کنیم. البته اگر همین الان هم مسئولین دست به کار شوند، می‌شود بخش زیادی از بحران را کنترل کرد و شرایط را تغییر داد. ⚡️⚡️⚡️ پیشنهاد می‌شود همهٔ این گفت‌وگو را بخوانید 👇👇👇 🔗 http://fekrat.net/?p=500 ⚡️ خطرناک‌تر از برخی مسئولین فضای مجازی کشورند! إن‌شاءالله قوهٔ قضاییه و نمایندگان انقلابی شرشان را کم کنند... جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊ @jebheh
: «حوزه‌های علمیه و روحانیون باید با شناخت فضای مجازی و استفاده از فرصت‌های آن، معارف و مفاهیم اسلامی را تبیین کنند.» ♻️ پیشنهاد باسلام اکنون که درب مساجد بسته و نمازهای جمعه و جماعت، تعطیل شده است؛ فرصت خوبی است که ائمه محترم جمعه و جماعات از فرصت پیش آمده به نحو احسن استفاده کنند و همان طور که امام خامنه‌ای تأکید کرده اند؛ در فعالیت داشته و برای مردم روشنگری کنند. همچنین ایشان فرمود:«اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت اسلامی است.» پس حالا که دشمن از بستر این فضا، بر ذهن و فکر، تصمیمات و سبک زندگی مردم ما به ویژه، نوجوانان و جوانان خیلی تأثیر منفی گذاشته و می گذارد؛ چرا از این طرف، استفاده صحیح برای تأثیرگذاری مثبت، انجام نشود؟! ♻️ به نظر می رسد با توجه به اینکه اکثر علما در فضای مجازی حضور دارند؛ امام جماعت هر مسجد در هر محله، میتواند یک گروه یا کانال در پیام رسان های داخلی داشته باشد و از این طریق بتواند علاوه بر بیان احکام و معارف و مسائل روز، کاربران را به استفاده از پیام رسان های ایرانی تشویق و ترغیب کند؛ چون قابلیت پیام رسان های ایرانی اگر بیشتر از مشابهات خارجی نباشد؛ کمتر از آنها نیست؛ به ویژه پیام رسان گپ در نسخه جدید خود؛ امکان پخش زنده توسط مدیر گروه یا کانال را نیز اضافه کرده است. ✍ زهرا سادات امیری @rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺 «وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَلْقِ عَصَاكَ ۖ فَإِذَا هِيَ تَلْقَفُ مَا يَأْفِكُونَ» (ما) به موسى وحى کردیم که «عصاى خود را بیفکن.» ناگهان (به صورت مار عظیمى در آمد و) وسایل دروغین آنها را (بسرعت) بلعید. (سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۱۷) @ayehsobh
❇تفســــــیر ❇ در آیه بعد، توضیح این معنى آمده که موسى(علیه السلام) چگونه به معارضه پرداخت: هنگامى که همه مردم به جنب و جوش افتاده بودند، غریو شادى از هر سو بلند بود و فرعون و اطرافیانش تبسم رضایت بخشى بر لب داشتند و برق شادى از چشمانشان مى درخشید، وحى الهى به سراغ موسى(علیه السلام) آمد و او را فرمان به انداختن عصا داد، ناگهان صحنه به کلّى دگرگون شد، رنگ ها از چهره ها پرید و تزلزل بر ارکان فرعون و یارانش افتاد، قرآن مى فرماید: ما به موسى وحى کردیم که عصایت را بیفکن ناگهان (به صورت اژدهائى درآمد و) با دقت و سرعت، مارهاى دروغین و وسائل قلابى ساحران را جمع کرد (وَ أَوْحَیْنا إِلى مُوسى أَنْ أَلْقِ عَصاکَ فَإِذا هِیَ تَلْقَفُ مایَأْفِکُونَ). 🌼🌼🌼 تَلْقَفُ از ماده لقف (بر وزن وقف) به معنى برگرفتن چیزى با قدرت و سرعت است، خواه به وسیله دهان و دندان باشد، یا به وسیله دست، ولى در پاره اى از موارد به معنى بلعیدن نیز آمده است، و در آیه مورد بحث، نیز ظاهراً به همین معنى است. یَأْفِکُونَ از ماده افک (بر وزن کتف) در اصل، به معنى منصرف ساختن از چیزى است و از آنجا که دروغ انسان را از حق باز مى دارد به آن افک گفته مى شود. بعضى از مفسران در اینجا احتمال دیگرى در معنى آیه داده اند و آن این که: عصاى موسى، پس از آن که به صورت مار عظیمى درآمد، وسائل سحر ساحران را نبلعید، بلکه آنها را از کار انداخت و به صورت نخست بازگردانید، و چنین تصور کرده اند که: این کار، راه هر گونه اشتباه را بر مردم مى بست در حالى که بلعیدن آن وسائل نمى تواند، مردم را قانع سازد که موسى ساحرى قوى تر از آنها نبوده است. ولى این احتمال، نه با جمله تَلْقَفُ سازگار است و نه با تناسب مطالب آیه; زیرا تَلْقَفُ همان طور که گفتیم به معنى برگرفتن چیزى با دقت و سرعت است نه دگرگون ساختن آن. به علاوه اگر بنا بود اعجاز موسى(علیه السلام) از طریق ابطال سحر ساحران آشکار شود، لزومى نداشت که عصا به شکل مار عظیمى درآید، آن چنان که قرآن در آغاز این سرگذشت بیان کرده است. از همه اینها گذشته، اگر بنابر ایجاد تردید و وسوسه باشد، بازگشتن وسائل ساحران به شکل اول نیز، قابل تردید و وسوسه است; زیرا ممکن است احتمال داده شود که موسى(علیه السلام) آن چنان در سحر استاد است که توانسته سحر دیگران را ابطال کند و به حال اول برگرداند. بلکه چیزى که سبب شد، مردم بدانند عمل موسى(علیه السلام) یک امر خارق عادت الهى است که به اتکاى نیروى بى انتهاى پروردگار انجام گرفته، این است که: مصر در آن زمان، ساحران فراوان و بسیار آزموده داشت، و اساتید این فن و ساحران پر سابقه چهره هاى شناخته شده اى در آن محیط بودند. در حالى که موسى به هیچ یک از این صفات متصف نبود، مردى به ظاهر گمنام از میان بنى اسرائیل برخاست و دست به چنان کارى زد که همه در مقابل آن عاجز و ناتوان ماندند، از اینجا معلوم شد که یک نیروى غیبى در کار بوده و موسى(علیه السلام) یک فرد عادى و معمولى نیست. (تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۱۷ سوره مبارکه اعراف) @ayehsobh