هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
🔔 قانوناً فعالیت مدارس در نرمافزارهای خارجی ممنوع است ⛔️
⚠️ لطفاً موارد تخلف را به وزارت آموزشوپرورش اطلاع دهید:
🔗 http://shekayat.medu.ir
⚠️ و اگر توجه نکردند به دادستانی کل کشور شکایت کنید:
🔗 https://internet.ir/shekayat
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَالَّذِينَ آمَنُوا مِن بَعْدُ وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا مَعَكُمْ فَأُولَٰئِكَ مِنكُمْ ۚ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»
و کسانى که بعداً ایمان آوردند و هجرت کردند و همراه شما جهاد نمودند، از شما هستند. و خویشاوندان نسبت به یکدیگر، در احکامى که خدا مقرّر داشته، (از دیگران) سزاوارترند. خداوند به هر چیزى داناست.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۷۵)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
در آخرین آیه، به چهارمین گروه مسلمانان، یعنى مهاجران بعدى اشاره کرده، مى فرماید: آنها که بعد از این ایمان بیاورند و هجرت کنند و با شما در جهاد شرکت جویند، آنها نیز از شمایند (وَ الَّذینَ آمَنُوا مِنْ بَعْدُ وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا مَعَکُمْ فَأُولئِکَ مِنْکُمْ).
یعنى، جامعه اسلامى یک جامعه مدار بسته و انحصارى نیست، بلکه درهایش به سوى همه مؤمنان، مهاجران و مجاهدان آینده نیز گشوده است، هر چند مهاجران نخستین مقام و منزله خاصى دارند.
ولى این برترى به آن معنى نیست که مؤمنان و مهاجران آینده که در زمان نفوذ و پیشرفت اسلام به آن گرویدند و به سوى آن آمدند، جزء بافت جامعه اسلامى نباشند.
🌼🌼🌼
و در پایان آیه اشاره به ولایت و اولویت خویشاوندان نسبت به یکدیگر کرده، مى فرماید: خویشاوندان (نیز) نسبت به یکدیگر و در احکامى که خداوند بر بندگانش مقرر داشته، اولویت دارند (وَ أُولُوا الأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْض فی کِتابِ اللّهِ).
در حقیقت در آیات گذشته، سخن از ولایت و اولویت عمومى مسلمانان نسبت به یکدیگر بود، و در این آیه تأکید مى کند که این ولایت و اولویت در مورد خویشاوندان به صورت قوى تر و جامع ترى است; زیرا خویشاوندان مسلمان علاوه بر ولایت ایمان و هجرت، ولایت خویشاوندى نیز دارند.
به همین جهت آنها از یکدیگر ارث مى برند، در حالى که غیر خویشاوندان از یکدیگر ارث نمى برند.
بنابراین، آیه اخیر، تنها حکم ارث را بیان نمى کند، بلکه معنى وسیعى دارد که ارث هم جزء آن است، و اگر مشاهده مى کنیم که در احکام ارث در روایات اسلامى و در تمام کتب فقهى به این آیه و آیه مشابه آن در سوره احزاب استدلال شده، دلیل بر این نیست که منحصر به مسأله ارث باشد، بلکه مى تواند روشنگر یک قانون کلى که ارث هم بخشى از آن است، بوده باشد.
🌼🌼🌼
و در آخرین جمله این آیه که آخرین جمله سوره انفال است، مى فرماید: خداوند به هر چیزى دانا است (إِنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْء عَلیمٌ).
تمام احکامى را که در زمینه انفال، غنائم جنگى، نظام جهاد، صلح و احکام اسیران جنگى و مسائل مربوط به هجرت و مانند آن در این سوره نازل کرده است، همه را روى حساب و برنامه دقیقى بیان نموده که با روح جامعه انسانى و عواطف بشرى و مصالح همه جانبه آنها کاملاً منطبق است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۵، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«بَرَاءَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ»
این، (اعلام) بیزارى از سوى خدا و پیامبر او، به کسانى از مشرکان است که با آنها پیمان بسته اید!
(سوره مبارکه توبه/ آیه ۱)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
پیمان هاى مشرکان الغاء مى شود
در محیط دعوت اسلام، گروه هاى مختلفى وجود داشتند، که پیامبر(صلى الله علیه وآله) با هر یک از آنها طبق موضع گیرى هایشان رفتار مى کرد.
گروهى با پیامبر(صلى الله علیه وآله) هیچ گونه پیمانى نداشتند، و پیامبر(صلى الله علیه وآله) در مقابل آنها نیز هیچ گونه تعهدى نداشت.
گروه هاى دیگرى در حدیبیه و مانند آن پیمان ترک مخاصمه با رسول خدا(صلى الله علیه وآله) بسته بودند، این پیمان ها بعضى داراى مدت معین بود، و بعضى مدتى نداشت.
در این میان بعضى از طوائفى که با پیامبر(صلى الله علیه وآله) پیمان بسته بودند، یک جانبه و بدون هیچ مجوزى پیمانشان را به خاطر همکارى آشکار با دشمنان اسلام شکستند، و یا در صدد از میان بردن رسول خدا(صلى الله علیه وآله) بر آمدند، همانند یهود بنى نضیر و بنى قریظه، پیامبر(صلى الله علیه وآله) هم در مقابل آنها شدت عمل به خرج داد و همه را از مدینه طرد کرد، ولى قسمتى از پیمان ها هنوز به قوت خود باقى بود، اعم از پیمان هاى مدت دار و بدون مدت.
🌼🌼🌼
اولین آیه مورد بحث به تمام مشرکان (بت پرستان) اعلام مى کند: هر گونه پیمانى که با مسلمانان داشته اند، لغو خواهد شد، و مى فرماید: این اعلام برائت و بیزارى خداوند و پیامبرش از مشرکانى که با آنها عهد بسته اید، مى باشد (بَراءَةٌ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذینَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکینَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱، سوره مبارکه توبه)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«فَسِيحُوا فِي الْأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ مُخْزِي الْكَافِرِينَ»
(شما اى مشرکان!)، چهارماه (مهلت دارید آزادانه) در زمین رفت و آمد کنید (و بیندیشید). و بدانید شما نمى توانید از قدرت خدا فرار کنید. (و بدانید) خداوند خوارکننده کافران است!
(سوره مبارکه توبه/ آیه ۲)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
سپس براى آنها یک مهلت چهارماهه قائل مى شود، که در این مدت بیاندیشند، و وضع خود را روشن سازند، و پس از انقضاى چهار ماه یا دست از آئین بت پرستى بکشند و یا آماده پیکار گردند، مى فرماید: چهار ماه در زمین آزادانه به هر کجا مى خواهید بروید (ولى بعد از چهار ماه وضع دگرگون خواهد شد) (فَسیحُوا فِی الأَرْضِ أَرْبَعَةَ أَشْهُر).
اما بدانید که شما نمى توانید خداوند را ناتوان سازید، و از قلمرو قدرت او بیرون روید (وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیْرُ مُعْجِزِی اللّهِ).
و نیز بدانید که خداوند کافران مشرک و بت پرست را سرانجام خوار و رسوا خواهد ساخت (وَ أَنَّ اللّهَ مُخْزِی الْکافِرینَ).
🌼🌼🌼
سیحُوا از ماده سیاحت به معنى گردش توأم با آرامش و مهلت است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲، سوره مبارکه توبه)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَأَذَانٌ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ أَنَّ اللَّهَ بَرِيءٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ۙ وَرَسُولُهُ ۚ فَإِن تُبْتُمْ فَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ ۖ وَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ غَيْرُ مُعْجِزِي اللَّهِ ۗ وَبَشِّرِ الَّذِينَ كَفَرُوا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ»
و این، اعلامى است از ناحیه خدا و پیامبرش به (عموم) مردم در روز حجّ اکبر [= روز عید قربان ]که خداوند و پیامبرش از مشرکان بیزارند! با این حال، اگر توبه کنید، براى شما بهتر است! و اگر سرپیچى نمایید، بدانید که شما نمى توانید از قلمرو قدرت خداوند خارج شوید. و کافران را به مجازات دردناکى بشارت ده!
(سوره مبارکه توبه/ آیه ۳)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
آنها که پیمانشان محترم است
در این آیات، بار دیگر موضوع الغاى پیمان هاى مشرکان با تأکید بیشترى عنوان شده است و حتى تاریخ اعلام آن را تعیین مى کند، مى فرماید: این اعلامى است از طرف خدا و پیامبرش به عموم مردم در روز حج اکبر که خداوند و فرستاده او از مشرکان بیزارند (وَ أَذانٌ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى النّاسِ یَوْمَ الْحَجِّ الأَکْبَرِ أَنَّ اللّهَ بَریءٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ وَ رَسُولُهُ).
در حقیقت خداوند مى خواهد با این اعلام عمومى در سرزمین مکّه و آن هم در آن روز بزرگ، راه هاى بهانه جوئى دشمن را ببندد و زبان بدگویان و مفسده جویان را قطع کند، تا نگویند ما را غافلگیر ساختند و ناجوانمردانه به ما حمله کردند.
قابل توجه این که تعبیر اِلَى النّاسِ به جاى اِلَى الْمُشْرِکِیْنَ نشان مى دهد لازم بوده است به همه مردمى که در آن روز در مکّه حاضر مى شوند این پیام ابلاغ شود تا غیر مشرکان نیز گواه بر این موضوع باشند.
سپس روى سخن را به خود مشرکان کرده و از طریق تشویق و تهدید براى هدایت آنها کوشش مى کند.
🌼🌼🌼
نخست مى فرماید: اگر توبه کنید و به سوى خدا باز گردید و دست از آئین بت پرستى بردارید به نفع شما است (فَإِنْ تُبْتُمْ فَهُوَ خَیْرٌ لَکُمْ).
یعنى، قبول آئین توحید به نفع شما و جامعه شما و دنیا و آخرت خودتان است و اگر نیک بیندیشید همه نابسامانى هایتان در پرتو آن، سامان مى یابد، نه این که سودى براى خدا و پیامبر در بر داشته باشد.
بعد از آن به مخالفان متعصب و لجوج چنین هشدار مى دهد: اگر از این فرمان که ضامن سعادت خودتان است، سرپیچى کنید، بدانید هرگز نمى توانید خداوند را ناتوان سازید و از قلمرو قدرت او بیرون روید (وَ إِنْ تَوَلَّیْتُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیْرُ مُعْجِزِی اللّهِ).
و در پایان این آیه به کسانى که با سرسختى مقاومت مى کنند اعلام خطر مى نماید و مى گوید: کافران بت پرست را به عذاب دردناک بشارت ده! (وَ بَشِّرِ الَّذینَ کَفَرُوا بِعَذاب أَلیم).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳، سوره مبارکه توبه)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«إِلَّا الَّذِينَ عَاهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنقُصُوكُمْ شَيْئًا وَلَمْ يُظَاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَدًا فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلَىٰ مُدَّتِهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ»
مگر کسانى از مشرکان که با آنها پیمان بستید و چیزى از آن را در حق شما فروگذار نکردند، و هیچ کس را بر ضدّ شما تقویت ننمودند. پیمان آنها را در حق آنان تا پایان مدّتشان محترم بشمرید. زیرا خداوند پرهیزگاران را دوست دارد.
(سوره مبارکه توبه/ آیه ۴)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
این الغاى یک جانبه پیمان هاى مشرکان، مخصوص کسانى بود که نشانه هائى بر آمادگى براى پیمان شکنى از آنها ظاهر شده بود، لذا در آیه بعد یک گروه را استثناء کرده، مى گوید: مگر آن دسته از مشرکین که با آنها پیمان بسته اید، هیچ گاه بر خلاف شرائط پیمان گام برنداشتند و کم و کسرى در آن ایجاد نکردند، و احدى را بر ضد شما تقویت ننمودند (إِلاَّ الَّذینَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکینَ ثُمَّ لَمْ یَنْقُصُوکُمْ شَیْئاً وَ لَمْ یُظاهِرُوا عَلَیْکُمْ أَحَداً).
در مورد این گروه تا پایان مدت به عهد و پیمانشان وفادار باشید (فَأَتِمُّوا إِلَیْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى مُدَّتِهِمْ).
زیرا خداوند پرهیزکاران و آنها که از هر گونه پیمان شکنى و تجاوز اجتناب مى کنند را دوست مى دارد (إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْمُتَّقینَ).
🌺🌺🌺
نکته:
مواد چهارگانه اى که در آن روز اعلام شد
گر چه قرآن اعلام بیزارى و برائت خدا از مشرکان را به صورت سربسته بیان کرده است، اما از روایات اسلامى استفاده مى شود که على(علیه السلام) مأمور بود چهار موضوع را به مردم ابلاغ کند:
الف ـ الغاى پیمان مشرکان.
ب ـ عدم حق شرکت آنها در مراسم حج در سال آینده.
ج ـ ممنوع بودن طواف افراد عریان و برهنه که تا آن زمان در میان مشرکان رایج بود.
د ـ ممنوع بودن ورود مشرکان به خانه خدا.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴، سوره مبارکه توبه)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«فَإِذَا انسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ ۚ فَإِن تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَخَلُّوا سَبِيلَهُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ»
و هنگامى که ماههاى حرام پایان گرفت، مشرکان را هر جا یافتید به قتل برسانید
و آنها را اسیر و محاصره کنید و در هر کمینگاه، بر سر راه آنها بنشینید. ولى اگر توبه کنند، و نماز را برپا دارند، و زکات را بپردازند، آنها را رها سازید. زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است.
(سوره مبارکه توبه/ آیه ۵)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
شدت عمل توأم با نرمش!
در آیات مورد بحث، وظیفه مسلمانان پس از پایان مدت مهلت مشرکان، یعنى چهار ماه بیان شده است و شدیدترین دستور را درباره آنها صادر مى کند، مى فرماید: هنگامى که ماه هاى حرام پایان گرفت، بت پرستان را هر کجا یافتید به قتل برسانید! (فَإِذَا انْسَلَخَ الأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ).
سپس مى فرماید: آنها را بگیرید و اسیر کنید! (وَ خُذُوهُمْ).
و آنها را در حلقه محاصره قرار دهید! (وَ احْصُرُوهُمْ).
و در هر نقطه اى در کمین آنها بنشینید و راه ها را بر آنها ببندید! (وَ اقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَد).
🌼🌼🌼
در اینجا چهار دستور خشن در مورد آنها دیده مى شود: بستن راه ها، محاصره کردن، اسیر ساختن، و بالاخره کشتن و ظاهر این است که چهار موضوع به صورت یک امر تخییرى نیست، بلکه با در نظر گرفتن شرایط محیط، زمان، مکان و اشخاص مورد نظر، باید هر یک از این امور که مناسب تشخیص داده شود، عملى گردد.
اگر تنها با اسارت، محاصره کردن و بستن راه بر آنها در فشار کافى قرار مى گیرند از این راه باید وارد شد.
و اگر چاره اى جز قتل نبود، کشتن آنها مجاز است.
این شدت عمل به خاطر آن است که برنامه اسلام ریشه کن ساختن بت پرستى از روى کره زمین بوده، و همان طور که سابقاً نیز اشاره کرده ایم، مسأله آزادى مذهبى، یعنى ترک اجبار پیروان مذاهب دیگر براى پذیرش اسلام، منحصر به ادیان آسمانى و اهل کتاب مانند یهود و نصارى است، و شامل بت پرستان نمى شود; زیرا بت پرستى مذهب و آئین نیست که محترم شمرده شود.
بلکه انحطاط و خرافه و انحراف و بیمارى است که به هر حال و به هر قیمت باید ریشه کن گردد.
ولى این شدت و خشونت نه به مفهوم این است که راه بازگشت به روى آنها بسته شده باشد، بلکه در هر حال و در هر لحظه بخواهند مى توانند جهت خود را تغییر دهند، لذا بلافاصله اضافه مى کند: اگر آنها توبه کنند و به سوى حق باز گردند، نماز را بر پا دارند و زکات را ادا کنند، آنها را رها سازید و مزاحمشان نشوید (فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبیلَهُمْ).
و در این صورت با سایر مسلمانان کمترین تفاوتى را ندارند و در همه احکام و حقوق با آنها شریکند.
زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است (إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ) و کسى که به سوى او باز گردد را از در خود نمى راند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵، سوره مبارکه توبه)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
💫 با سلام و با تشکر از همه بزرگوارانی که از طریق پیام رسان های ایرانی (سروش، ایتا، گپ و بله) از سراسر کشور در مسابقه #عکاسی مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه شرکت کردند.
✅🏅 لازم به ذکر است مؤسسه رهروان راه قرآن، در هیچ پیام رسان و شبکه اجتماعی خارجی کانال یا صفحه ندارد و همه، صرفاً در پیام رسان های ایرانی است. ✅🏅
اسامی برندگان #مسابقه شماره ۱۵:
۱. خانم مریم مؤمنی مبارکه ۰۹۳۰۰۰۰۰۵۶۵
۲. خانم فرشته یاوری گلپایگان ۰۹۱۶۰۰۰۰۲۰۴
۳. آقای محمدصادق اکبری مبارکه ۰۹۱۳۰۰۰۰۱۶۶
💳 ضمن تبریک، شماره کارت بانکی ترجیحا ملی، را به آیدی زیر بفرستید:
🆔 @shahed
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَ إِنْ أَحَدٌ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْلَمُونَ»
و اگر کسى از مشرکان از تو پناه بخواهد، به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (و در آن بیندیشد). سپس او را به محل امنش برسان، چرا که آنها گروهى ناآگاهند.
(سوره مبارکه توبه/ آیه ۶)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
سپس این موضوع را در آیه بعد با دستور دیگرى تکمیل مى کند تا تردیدى باقى نماند که هدف اسلام از این دستور تعمیم توحید، آئین حق و عدالت است، نه استعمار و استثمار و قبضه کردن اموال یا سرزمین هاى دیگران، مى فرماید: اگر یکى از بت پرستان از تو در خواست پناهندگى کند به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکینَ إِسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتّى یَسْمَعَ کَلامَ اللّهِ).
یعنى، در نهایت آرامش با او رفتار کن، و مجال اندیشه و تفکر را به او بده تا آزادانه به بررسى محتواى دعوت تو بپردازد، و اگر نور هدایت بر دل وى تابید آن را بپذیرد!
🌼🌼🌼
بعد از آن اضافه مى کند: او را پس از پایان مدت مطالعه به جایگاه امن و امانش برسان تا کسى در اثناء راه مزاحم او نگردد (ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ).
و سرانجام علت این دستور سازنده را چنین بیان مى کند: این به خاطر آن است که آنها قومى بى اطلاع و ناآگاهند (ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْلَمُونَ).
بنابراین، اگر درهاى کسب آگاهى به روى آنها باز گردد، این امید مى رود که از بت پرستى که زائیده جهل و نادانى است خارج شوند، و به راه توحید و خداپرستى که مولود علم و دانش است، گام بگذارند.
در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده که یکى از بت پرستان پس از الغاى پیمان آنها، به على(علیه السلام) گفت:
اى فرزند ابوطالب، اگر کسى از ما بعد از گذشتن این چهار ماه بخواهد پیامبر ص را ملاقات کند و مسائلى را با او در میان بگذارد و یا سخن خدا را بشنود، آیا در امنیت خواهد بود؟!
على(علیه السلام) فرمود: آرى; زیرا خداوند فرموده: وَ اِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکِیْنَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ...
و به این ترتیب، سختگیرى فوق العاده اى که از آیه اول استفاده مى شود، با نرمشى که در آیه دوم به کار رفته، تعدیل مى گردد، و راه و رسم تربیت همین است که همیشه شدت عمل را با نرمش بیامیزند و از آن معجونى شفابخش بسازند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶، سوره مبارکه توبه)
@ayehsobh