eitaa logo
هر صبح یک آیه
856 دنبال‌کننده
608 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
❇ تفســــــیر از جمله درس هائى که داستان اصحاب کهف به ما آموخت این بود که معیار ارزش انسان ها پُست، مقام ظاهرى و ثروتشان نیست، بلکه آنجا که راه خدا است وزیر و چوپان در یک صفند. این آیات، نیز در حقیقت همین مسأله مهم را تعقیب مى کند و به پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین دستور مى دهد: با کسانى باش که صبحگاهان و عصرگاهان، پروردگار خود را مى خوانند و تنها ذات پاک او را مى طلبند (وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِىِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ). تعبیر به: وَ اصْبِرْ نَفْسَکَ: خود را شکیبا دار اشاره به این واقعیت است که پیغمبر(صلى الله علیه وآله) از ناحیه دشمنان مستکبر و اشراف آلوده، در فشار بود که گروه مؤمنان فقیر را از خود براند، لذا، خداوند دستور مى دهد: در برابر این فشار فزاینده، صبر و استقامت پیشه کن، و هرگز تسلیم آنها مشو! تعبیر به صبح و شام اشاره به این است که در همه حال، و تمام عمر به یاد خدا هستند. و تعبیر به: یُرِیْدُونَ وَجْهَهُ: ذات او را مى طلبند، دلیل بر اخلاص آنها است، و اشاره به این که آنها از خداوند خود او را مى خواهند، حتى به خاطر بهشت (هر چند نعمت هایش بزرگ و پرارزش است) و به خاطر ترس از دوزخ و مجازات هایش، (هر چند عذاب هایش دردناک است) بندگى خدا نمى کنند، بلکه فقط، به خاطر ذات پاک او، او را مى پرستند که ما از تو، به غیر از تو، نداریم تمنا! و این بالاترین درجه اطاعت، بندگى، عشق و ایمان به خدا است. 🌺🌺🌺 پس از آن به عنوان تأکید ادامه مى دهد: هرگز چشم هاى خود را از این گروه با ایمان، اما ظاهراً فقیر، برمگیر، و به خاطر زینت هاى دنیا به این مستکبران از خدا بى خبر، دیده میفکن (وَ لاتَعْدُ عَیْناکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا). باز براى تأکید فزون تر اضافه مى کند: و از آنها که قلبشان را از یاد خود غافل ساختیم اطاعت مکن (وَ لاتُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا). از آنها که پیروى هواى نفس کردند (وَ اتَّبَعَ هَواهُ). همانها که همه کارهایشان افراطى است و خارج از رویه و توأم با اسرافکارى (وَ کانَ أَمْرُهُ فُرُطاً). جالب این که قرآن صفات این دو گروه را در مقابل یکدیگر چیده است: مؤمنان راستین اما تهیدست، قلبى مملوّ از عشق خدا دارند، همیشه به یاد او هستند، و او را مى طلبند. اما ثروتمندان مستکبر به کلّى از یاد خدا غافلند، و جز هواى نفس چیزى نمى طلبند، و همه چیز آنها از حد اعتدال بیرون، و در مسیر افراط و اسراف است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۸ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلظَّالِمِينَ نَارًا أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن يَسْتَغِيثُوا يُغَاثُوا بِمَاءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِي الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَسَاءَتْ مُرْتَفَقًا» بگو: «این حقّ است از سوی پروردگارتان! هر کس می‌خواهد ایمان بیاورد (و این حقیقت را پذیرا شود)، و هر کس می‌خواهد کافر گردد!» ما برای ستمگران آتشی آماده کردیم که سراپرده‌اش آنان را از هر سو احاطه کرده است! و اگر تقاضای آب کنند، آبی برای آنان می‌آورند که همچون فلز گداخته صورت‌ها را بریان می‌کند! چه بد نوشیدنی، و چه بد محل اجتماعی است! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۲۹) @ayehsobh
❇ تفســــــیر اهمیت موضوع فوق به قدرى است که قرآن در آیه بعد، با صراحت به پیامبر(صلى الله علیه وآله) چنین مى گوید: بگو این برنامه من است و این حقیقتى است از سوى پروردگارتان، هر کس مى خواهد ایمان بیاورد و این حقیقت را پذیرا شود، و هر کس مى خواهد کافر گردد (وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ). اما بدانید این ظالمان دنیاپرست که با زندگى مرفه و زرق و برق و زینت هایشان، لبخند تمسخر به لباس پشمینه سلمان ها و ابوذرها مى زنند، عاقبت شوم و تاریکى دارند; چرا که ما براى این ستمگران آتشى فراهم کرده ایم که سراپرده اش آنها را از هر سو احاطه کرده است (إِنّا أَعْتَدْنا لِلظّالِمِینَ ناراً أَحاطَ بِهِمْ سُرادِقُها). آرى، آن‌ها در این زندگى دنیا، هر گاه تشنه مى شدند صدا مى زدند و خدمتکاران انواع نوشابه ها را در برابرشان، حاضر مى کردند ولى در جهنم هنگامى که تقاضاى آب مى کنند آبى براى آنها مى آورند، همچون فلز گداخته! که اگر نزدیک صورت شود صورت ها را بریان مى کند! (وَ إِنْ یَسْتَغِیثُوا یُغاثُوا بِماء کَالْمُهْلِ یَشْوِی الْوُجُوهَ). چه بد نوشیدنى است ؟! (بِئْسَ الشَّرابُ)! و دوزخ چه بد جایگاه محل اجتماعى است ؟! (وَ ساءَتْ مُرْتَفَقاً). فکر کنید آبى که اگر نزدیک صورت شود، حرارتش صورت را بریان مى کند آیا قابل خوردن است؟ این به خاطر آن است که در دنیا انواع نوشابه هاى گوارا و خنک مى نوشیدند، در حالى که آتش به دل محرومان و مستضعفان مى زدند، این همان آتش است که در اینجا بدین صورت، تجسم یافته است!. 🌺🌺🌺 عجیب این که قرآن در اینجا براى ثروتمندان ظالم، و دنیاپرستان بى ایمان، تشریفاتى در جهنم همانند تشریفات این جهان، قائل شده است ولى، با این تفاوت که در دنیا سُرادِق یعنى خیمه هاى بلند ( سُرادِق در اصل از کلمه فارسى سراپرده گرفته شده است) و اشرافى دارند که فقیران را در آن راهى نیست و محل عیش و نوش و باده گسارى است اما در آنجا خیمه هاى عظیمشان از شعله هاى آتش سوزان دوزخ است ! در اینجا در سراپرده هایشان انواع مشروبات وجود دارد، همین که ساقى را صدا مى کنند، جامهائى از شراب هاى رنگارنگ، پیش روى آنها حاضر مى نمایند، در دوزخ نیز ساقى و آورنده نوشیدنى دارند، اما چه آبى؟ آبى همچون فلز گداخته! آبى به داغى اشک سوزان یتیمان، و آه آتشین مستمندان! آرى هر چه آنجا است تجسمى است از آنچه اینجا است! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۹ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا» مسلّماً کسانی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند، ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۳۰) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و از آنجا که روش قرآن، یک روش آموزنده تطبیقى است، پس از بیان اوصاف و همچنین کیفر دنیا پرستان خودخواه، به بیان حال مؤمنان راستین و پاداش هاى فوق العاده ارزنده آنها مى پردازد. نخست به صورت مختصر و بعد نسبتاً مشروح. و چنین مى گوید: آنها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد. کم باشد یا زیاد، کلى باشد یا جزئى، از هر کس، در هر سن و سال، و در هر شرایط (إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ إِنّا لانُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۰ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144151472514200177.mp3
3.66M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۲۸ @ayehsobh
2_144151472514200390.mp3
3.2M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۲۹ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «أُولَئِكَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَابًا خُضْرًا مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا» آنها کسانی هستند که بهشت جاودان برای آنان است؛ باغ‌هایی از بهشت که نهرها از زیر درختان و قصرهایش جاری است؛ در آنجا با دستبندهایی از طلا آراسته می‌شوند و لباس‌هایی (فاخر) به رنگ سبز، از حریر نازک و ضخیم، دربر می‌کنند؛ در حالی که بر تخت‌ها تکیه کرده‌اند. چه پاداش خوبی، و چه جمع نیکویی! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۳۱) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آنان کسانى هستند که بهشت‌هاى جاویدان از آن آنها است (أُولئِکَ لَهُمْ جَنّاتُ عَدْن). باغ هائى از بهشت که نهرها از زیر درختان و قصرهایش جارى است (تَجْرِی مِنْ تَحْتِهِمُ الاْ َنْهارُ). آنها با دستبندهائى از طلا آراسته اند (یُحَلَّوْنَ فِیها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَب). و لباس‌هاى فاخرى به رنگ سبز از حریر نازک و ضخیم در بر مى کنند (وَ یَلْبَسُونَ ثِیاباً خُضْراً مِنْ سُنْدُس وَ إِسْتَبْرَق). 🌺🌺🌺 در حالى که بر تخت ها و کرسى ها تکیه زده اند (مُتَّکِئِینَ فِیها عَلَى الاْ َرائِکِ). وه! چه پاداش خوبى است ؟ (نِعْمَ الثَّوابُ). و چه جمع نیکوئى از دوستان ؟! (وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقاً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۱ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144151472517696761.mp3
2.52M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۳۰_۳۱ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا» (ای پیامبر!) برای آنان مثالی بزن: آن دو مرد، که برای یکی از آنها دو باغ از انواع انگورها قرار دادیم؛ و گرداگرد آن دو (باغ) را با درختان نخل پوشاندیم؛ و در میانشان زراعت پر برکتی قراردادیم. (سوره مبارکه کهف/ آیه ۳۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیات گذشته دیدیم چگونه دنیاپرستان سعى داشتند در همه چیز از آن مردان حق که تهیدست اند، فاصله بگیرند و سرانجام کارشان را در جهان دیگر نیز خواندیم. این آیات، با اشاره به سرگذشت دو دوست، یا دو برادر که هر کدام الگوئى براى یکى از این دو گروه بوده اند، طرز تفکر، گفتار، کردار و موضع این دو گروه را مشخص مى کند. 🌺🌺🌺 نخست، مى گوید: اى پیامبر! داستان آن دو مرد را، به عنوان ضرب المثل، براى آنها بازگو کن که براى یکى از آنها، دو باغ از انواع انگورها قرار داده بودیم، و در گرداگرد آن، درختان نخل، سر به آسمان کشیده بود، و در میان این دو زمین زراعت پر برکتى وجود داشت (وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً رَجُلَیْنِ جَعَلْنا لاِ َحَدِهِما جَنَّتَیْنِ مِنْ أَعْناب وَ حَفَفْناهُما بِنَخْل وَ جَعَلْنا بَیْنَهُما زَرْعاً). باغ و مزرعه اى که همه چیزش جور بود، هم انگور و خرما داشت و هم گندم و حبوبات دیگر، مزرعه اى کامل و خودکفا. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۲ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِم مِّنْهُ شَيْئًا وَفَجَّرْنَا خِلَالَهُمَا نَهَرًا» هر دو باغ، میوه آورده بود، (میوه‌های فراوان،) و چیزی فروگذار نکرده بود؛ و میان آن دو، نهر بزرگی جاری ساخته بودیم. (سوره مبارکه کهف/ آیه ۳۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر این دو باغ از نظر فرآورده‌هاى کشاورزى کامل بودند. درختان به ثمر نشسته و زراعت‌ها خوشه بسته بود، و هر دو باغ چیزى فروگذار نکرده بودند (کِلْتَا الْجَنَّتَیْنِ آتَتْ أُکُلَها وَ لَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَیْئاً). 🌺🌺🌺 از همه مهم تر آب، که مایه حیات همه چیز مخصوصاً باغ و زراعت است، به حد کافى در دسترس آنها بود; چرا که میان این دو باغ نهر بزرگى از زمین بیرون فرستاده بودیم (وَ فَجَّرْنا خِلالَهُما نَهَراً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۳ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا» صاحب این باغ، درآمد فراوانی داشت؛ به همین جهت، به دوستش -در حالی که با او گفتگو می‌کرد- چنین گفت: «من از نظر ثروت از تو برتر، و از نظر نفرات نیرومندترم!» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۳۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر به این ترتیب، صاحب این باغ و زراعت، هر گونه میوه و درآمدى در اختیار داشت (وَ کانَ لَهُ ثَمَرٌ). ولى از آنجا که دنیا به کام او مى گشت، و انسان کم ظرفیت و فاقد شخصیت هنگامى که همه چیز بر وفق مراد او بشود، غرور او را مى گیرد و طغیان و سرکشى آغاز مى کند، که نخستین مرحله اش، مرحله برترى جوئى و استکبار بر دیگران است، صاحب این دو باغ، به دوستش رو کرده در گفتگوئى با او چنین گفت: من از نظر ثروت از تو برترم، و آبرو، شخصیت و عزّتم بیشتر و نفراتم فزون تر است (فَقالَ لِصاحِبِهِ وَ هُوَ یُحاوِرُهُ أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مالاً وَ أَعَزُّ نَفَراً). 🌺🌺🌺 بنابراین، هم نیروى انسانى فراوان در اختیار دارم، هم مال و ثروت هنگفت، و هم نفوذ و موقعیت اجتماعى، تو در برابر من چه مى گوئى؟ و چه حرف حسابى دارى؟! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۴ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَن تَبِيدَ هَذِهِ أَبَدًا» و در حالی که نسبت به خود ستمکار بود، در باغ خویش گام نهاد و گفت: «من گمان نمی‌کنم هرگز این باغ نابود شود! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۳۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر کم، کم این افکار ـ همان گونه که معمول است ـ در او اوج گرفت، و به جائى رسید که دنیا را جاودان، مال و ثروت و حشمتش را ابدى پنداشت: مغرورانه در حالى که در واقع به خودش ستم مى کرد، در باغش گام نهاد، (نگاهى به درختان سرسبز که شاخه هایش از سنگینى میوه خم شده بود، و خوشه هاى پردانه اى که به هر طرف مایل گشته بود، انداخت، و به زمزمه نهرى که مى غرید، گوش فرا داد، و از روى غفلت و بى خبرى) گفت: من باور نمى کنم هرگز فنا و نیستى دامن باغ مرا بگیرد (وَ دَخَلَ جَنَّتَهُ وَ هُوَ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ قالَ ما أَظُنُّ أَنْ تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۵ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِن رُّدِدتُّ إِلَىَ رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْرًا مِّنْهَا مُنقَلَبًا» و باور نمی‌کنم قیامت برپا گردد! و اگر به سوی پروردگارم بازگردانده شوم (و قیامتی در کار باشد)، جایگاهی بهتر از این جا خواهم یافت!» (سوره مبارکه کهف/ آیه ۳۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر باز هم از این فراتر رفت، و از آنجا که جاودانى بودن این جهان، با قیام رستاخیز، تضاد دارد به فکر انکار قیامت افتاده گفت: من هرگز باور نمى کنم قیامتى در کار باشد (وَ ما أَظُنُّ السّاعَةَ قائِمَةً). اینها سخنانى است که گروهى براى دلخوش کردن خود به هم بافته اند. سپس اضافه کرد: گیرم قیامتى در کار باشد، من با این همه شخصیت و مقام اگر به سوى پروردگارم بازگردم، مسلماً جایگاهى بهتر از این خواهم یافت (وَ لَئِنْ رُدِدْتُ إِلى رَبِّی لاَ َجِدَنَّ خَیْراً مِنْها مُنْقَلَباً). 🌺🌺🌺 او در این خیالات خام غوطه‌ور بود، و هر زمان سخنان نامربوط تازه اى بر نامربوط هاى گذشته مى افزود که رفیق با ایمانش به سخن درآمد، و گفتنى ها را که در آیات بعد مى خوانیم گفت. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۶ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144151472533506090.mp3
3.94M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۳۲_۳۶ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلًا» دوست (با ایمان) وی -در حالی که با او گفتگو می‌کرد- گفت: «آیا به خدایی که تو را از خاک و سپس از نطفه آفرید و پس از آن تو را مرد کاملی قرار داد، کافر شدی؟! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۳۷) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آیات بعدی، ردّ بافته هاى بى اساس آن ثروتمند مغرور و از خود راضى و بى ایمان است، که از زبان دوست مؤمنش مى شنویم: او که تا آن موقع دم فرو بسته بود و به سخنان این مرد سبک مغز گوش فرا مى داد، تا هر چه در درون دارد برون ریزد، سپس یک جا پاسخ دهد، وارد گفتگو شد و به او گفت: آیا به خدائى که تو را از خاک آفرید و سپس از نطفه و بعد از آن تو را مرد کاملى قرار داد کافر شدى؟! (قالَ لَهُ صاحِبُهُ وَ هُوَ یُحاوِرُهُ أَ کَفَرْتَ بِالَّذِی خَلَقَکَ مِنْ تُراب ثُمَّ مِنْ نُطْفَة ثُمَّ سَوّاکَ رَجُلاً). 🌺🌺🌺 در اینجا یک سوال پیش مى آید و آن این که: در سخنان آن مرد مغرور که در آیات گذشته آمده بود، چیزى صریحاً در زمینه انکار وجود خدا دیده نمى شد، در حالى که ظاهر پاسخى که مرد موحّد به او مى دهد، و نخستین مطلبى که به خاطر آن وى را سرزنش مى کند، مسأله انکار خدا است. لذا او را از طریق مسأله آفرینش انسان، که یکى از بارزترین دلائل توحید است، متوجه خداوند عالم و قادر مى کند. خدائى که انسان را در آغاز، از خاک آفرید، یعنى مواد غذائى که در زمین وجود داشت، جذب ریشه هاى درختان شد، درختان به نوبه خود غذاى حیوانات شدند، انسان از آن گیاه و گوشت این حیوان استفاده کرد، نطفه اش از اینها شکل گرفت، نطفه در رحم مادر مراحل تکامل را پیمود تا به انسان کاملى تبدیل شد، انسانى که از همه موجودات زمین برتر است؛ مى اندیشد، فکر مى کند، تصمیم مى گیرد و همه چیز را مسخر خود مى سازد، آرى، تبدیل خاک بى ارزش به چنین موجود شگرفى با آن همه سازمان هاى پیچیده اى که در جسم و روح او است یکى از دلائل بزرگ توحید است! در پاسخ این سؤال مفسران تفسیرهاى گوناگونى دارند: 1 ـ گروهى گفته اند: از آنجا که این مرد مغرور صریحاً معاد را انکار کرد، و یا مورد تردید قرار داد، لازمه آن انکار خداست; چرا که منکران معاد جسمانى در واقع، منکر قدرت خدا بودند، و باور نمى کردند: خاک هاى متلاشى شده، بار دیگر لباس حیات بپوشند; لذا آن مرد با ایمان با ذکر آفرینش نخستین انسان از خاک، سپس نطفه، و مراحل دیگر، او را متوجه قدرت بى پایان پروردگار مى کند، تا بداند مسأله معاد را همواره در صحنه هاى همین زندگى با چشم خود مى بینیم. 2 ـ بعضى دیگر گفته اند: شرک و کفر او به خاطر این بود که: براى خویشتن استقلالى در مالکیت قائل شد، و مالکیت خود را جاودانى پنداشت. 3 ـ احتمال سومى نیز بعید به نظر نمى رسد که: او در قسمتى از سخنانش که قرآن همه آن را بازگو نکرده است به انکار خدا برخاسته بود، که به قرینه سخنان آن مرد با ایمان، روشن مى شود، لذا در آیه بعد، مشاهده مى کنیم: آن مرد با ایمان مى گوید: تو اگر انکار خدا کردى و راه شرک پوئیدى، من هرگز چنین نمى کنم. به هر حال، این احتمالات سه گانه، که در تفسیر آیه فوق گفته شد، بى ارتباط با یکدیگر نیست، و مى تواند سخن آن مرد موحّد اشاره اى به همه اینها باشد. به علاوه در آیه بعد، خود اعتراف مى کند که کاش به خدا شرک نورزیده بودم. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۷ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «لَّكِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّي وَلَا أُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَدًا» ولی من کسی هستم که «اللّه» پروردگار من است؛ و هیچ کس را شریک پروردگارم قرارنمی‌دهم! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۳۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر پس از آن این مرد با ایمان، براى درهم شکستن کفر و غرور او، گفت: ولى من کسى هستم که اللّه پروردگار من است و من بر این عقیده افتخار و مباهات مى کنم (لکِنَّا هُوَ اللّهُ رَبِّی). 🌺🌺🌺 تو به این افتخار مى کنى که باغ، زراعت، میوه و آب فراوان دارى، ولى من افتخار مى کنم که پروردگار من خدا است، خالق من، رازق من او است، تو به دنیایت مباهات مى کنى، من به عقیده و ایمان و توحیدم! و من هیچ کس را شریک پروردگارم قرار نمى دهم (وَ لاأُشْرِکُ بِرَبِّی أَحَداً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۸ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh