eitaa logo
هر صبح یک آیه
885 دنبال‌کننده
613 عکس
127 ویدیو
13 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا» همان پروردگار آسمان‌ها و زمین، و آنچه میان آن دو قرار دارد! او را پرستش کن و در راه عبادتش شکیبا باش! آیا مثل و مانندی برای او می‌یابی؟! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۵) @ayehsobh
❇ تفســــــیر سپس اضافه مى کند: این‌ها همه به فرمان پروردگار تو است. پروردگار آسمان‌ها و زمین و آنچه در میان این دو قرار دارد (رَبُّ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ وَ ما بَیْنَهُما). حال که چنین است و همه خطوط به او منتهى مى شود، تنها او را پرستش کن (فَاعْبُدْهُ). عبادتى توأم با توحید و اخلاص. و از آنجا که در این راه ـ راه بندگى، اطاعت و عبادت خالصانه خدا ـ مشکلات و سختى‌ها فراوان است، اضافه مى کند: و در راه عبادت او صابر و شکیبا باش (وَ اصْطَبِرْ لِعِبادَتِهِ). 🌺🌺🌺 و در آخرین جمله مى گوید: آیا مثل و مانندى براى خداوند پیدا مى کنى؟ (هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِیّاً). این جمله، در حقیقت دلیلى است بر آنچه در جمله قبل آمده، یعنى مگر براى ذات پاکش شریک و مانندى هست که دست به سوى او دراز کنى و او را پرستش نمائى؟! کلمه سَمِىّ گرچه به معنى هم نام است، ولى روشن است منظور در اینجا تنها نام نیست، بلکه محتواى نام است، یعنى آیا کسى غیر از خدا، خالق، رازق، محیى، ممیت، عالم و قادر به همه چیز و بر همه چیز، پیدا خواهى کرد؟ (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۵ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
926_20717713076732.mp3
2.74M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۶۵ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَيَقُولُ الْإِنسَانُ أَئِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا» انسان می‌گوید: «آیا پس از مردن، زنده (از قبر) بیرون خواهم آمد؟!» (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۶) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیات گذشته، بحث‌هاى قابل ملاحظه‌اى درباره رستاخیز، بهشت و دوزخ به میان آمد. آیات بعد نیز، در همین زمینه سخن مى‌گوید. در آیه نخست، گفتار منکران معاد را چنین بازگو مى کند: انسان مى گوید: آیا هنگامى که من مُردم، در آینده زنده مى‌شوم، و سر از قبر برمى دارم؟! (وَ یَقُولُ الاِْنْسانُ أَ إِذا ما مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیّاً). 🌺🌺🌺 البته این استفهام، یک استفهام انکارى است، یعنى چنین چیزى امکان ندارد اما تعبیر به انسان (مخصوصاً با الف و لام جنس) با این که مناسب بود به جاى آن کافر گفته شود، شاید از این روست که این سؤال در طبع هر انسانى در ابتدا کم و بیش نهفته است که، با شنیدن مسأله زندگى بعد از مرگ فوراً علامت استفهامى در ذهن او ترسیم مى شود. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۶ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا» آیا انسان به خاطر نمی‌آورد که ما پیش از این، او را آفریدیم در حالی که چیزی نبود؟! (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۷) @ayehsobh
❇ تفســــــیر و بلافاصله با همان لحن و تعبیر، به آن پاسخ مى گوید که آیا انسان این واقعیت را به یاد نمى آورد که ما او را پیش از این آفریدیم، و او ابداً چیزى نبود؟! (أَ وَ لا یَذْکُرُ الاِْنْسانُ أَنّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ یَکُ شَیْئاً). تعبیر به الإِنْسان در اینجا نیز ممکن است اشاره به این نکته باشد که انسان با آن استعداد و هوش خداداد نباید در برابر چنین سؤالى خاموش بنشیند، باید خودش با یادآورى خلقت نخستین، به آن پاسخ گوید و گرنه حقیقت انسانیت خود را به کار نگرفته است. این آیات مانند بسیارى از آیات مربوط به معاد، تکیه روى معاد جسمانى دارد، و الا اگر بنا بود تنها روح باقى بماند و بازگشت جسم به زندگى مطرح نباشد، نه آن سؤال جا داشت، و نه این پاسخ. 🌺🌺🌺 بعضى از مفسران، در اینجا سؤالى مطرح کرده اند که اگر این دلیل درست است که هر کس کارى را انجام داد، قدرت دارد مانند آن را نیز انجام بدهد، پس چرا ما کارهائى را انجام مى دهیم و گاه نمى‌توانیم عین همان را تکرار کنیم؟ مثلاً گاهى قطعه شعرى بسیار عالى مى‌سرائیم و یا خط بسیار زیبائى مى‌نویسیم، اما بعداً هر چه تلاش مى‌کنیم، مثل آن را نمى‌توانیم انجام دهیم. پاسخى را که ما براى این سؤال انتخاب کرده ایم این است: درست است که ما اعمال خود را از روى اراده و اختیار انجام مى دهیم، ولى گاهى یک سلسله امور غیر اختیارى در بعضى از ویژگى‌هاى افعال ما اثر مى گذارد، لرزش نامحسوس دست ما، گاه در شکل دقیق حروف مؤثر است و از این گذشته، قدرت و استعداد ما همیشه یکسان نیست. گاه عواملى پیش مى آید که تمام نیروى درونى ما را بسیج مى کند، و ما مى توانیم به اصطلاح شاهکارى بیافرینیم، ولى گاه عوامل محرکه ضعیف است و تمام نیروى ما بسیج نمى شود، به همین دلیل، کار مرتبه دوم به خوبى مرتبه اول انجام نمى گیرد. ولى خداوندى که قدرتش بى انتها است، این گونه مسائل براى او مطرح نیست، هر کارى را انجام دهد عین آن را بى کم و کاست مى تواند تکرار کند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۷ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
931_20801806303010.mp3
3.06M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۶۶_۶۷ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا» سوگند به پروردگارت که همه‌ی آن‌ها را همراه با شیاطین در قیامت جمع می‌کنیم؛ سپس همه را -در حالی که به زانو درآمده‌اند- گرداگرد جهنم حاضر می‌سازیم. (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۸) @ayehsobh
❇ تفســــــیر در آیه بعد، با لحن بسیار قاطع، منکران معاد و گنهکاران بى ایمان را تهدید مى کند، و مى گوید: قسم به پروردگارت که ما همه‌ی آنها را با شیاطینى که آنان را وسوسه مى کردند، و یا معبودشان بودند، محشور مى کنیم (فَوَ رَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّیاطِینَ). سپس همه آنها را گرداگرد جهنم در حالى که به زانو درآمده اند حاضر مى کنیم (ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیّاً). 🌺🌺🌺 این آیه نشان مى دهد دادگاه افراد بى ایمان و گنهکار در نزدیکى جهنم است!. تعبیر جِثِیّاً (با توجه به این که جِثِىّ جمع جاثى به معنى کسى است که بر سر زانو نشسته) شاید اشاره به ضعف، ناتوانى، ذلت و زبونى آنها باشد، گوئى قدرت ندارند بر سر پا بایستند، البته این کلمه معانى دیگرى هم دارد. از جمله این که بعضى جِثِىّ را به معنى گروه، گروه تفسیر کرده اند، و بعضى به معنى انبوه و متراکم بر روى هم، همانند خاک ها و سنگ ها، ولى تفسیر اول مناسب تر و مشهورتر است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۸ سوره مبارکه مریم) @ayehsobh
2_144189955899968605.mp3
2.61M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مریم آیه: ۶۸ @ayehsobh
اسامی، سن، مکان، تاریخ و نحوۀ شهادت هفت در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ در تهران 1⃣ بسیجیِ آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید حسین تقی‌پور 🩸۴۳ ساله 🩸۳ مهرماه 🩸فلکه سوم تهرانپارس 🩸با ضربات متعدد بوسیلۀ پنجه‌بوکس به سر و صورت 2⃣ مأمور انتظامی و آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید فرید کرم‌پور حسنوند 🩸۲۱ ساله 🩸۳۰ شهریور مجروح و ۵ مهر شهید می‌شوند 🩸در شهر پرند 🩸بوسیلۀ فردی به نام قبادلو با ماشین زیر گرفته می‌شوند. 3⃣ پاسدارِ آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید امیر کمندی 🩸۳۱ ساله 🩸۴ آبان با اصابت نارنجک دستی به سر 🩸در خیابان ستارخان به شهادت رسیدند. 4⃣ بسیجیِ آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید سلمان امیراحمدی 🩸۳۵ ساله 🩸۱۶ مهرماه 🩸با شلیک با سلاح ساچمه‌ای و اصابت ۵۲ ساچمه، با فاصلۀ کم به صورت و گردن 🩸در محلۀ فلاح شهید شدند. 5⃣ بسیجیِ آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید پوریا احمدی 🩸۴۴ ساله 🩸۳۰ شهریور مجروح و ۱۲ مهرماه شهید شدند؛ 🩸با ۹ ضربۀ چاقو در محلۀ پیروزی 6⃣ مأمور انتظامیِ آمر به معروف و ناهی از منکر و حافظ قرآن، شهید مهدی لطفی‌پور 🩸۲۸ ساله 🩸۲۴ مهرماه 🩸در اطراف زندان اوین به خاطر روغن ریختن در مسیر موتورسواران و پرتاب کوکتل مولوتوف دچار آسیب‌دیدگی شدید شدند و به شهادت رسیدند. 7⃣ طلبۀ بسیجیِ آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید آرمان علیوردی 🩸۲۱ ساله 🩸۶ آبان در محلۀ اکباتان 🩸بوسیله شکنجه و ضرب و شتم شدید، به شهادت رسیدند.
☫ ستاد  و  استان تهران
🚦 @setadabmtehran