eitaa logo
این عمار
3.4هزار دنبال‌کننده
29.3هزار عکس
23.8هزار ویدیو
699 فایل
اتباط با مدیر @fanoodi
مشاهده در ایتا
دانلود
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬حسین حقیقی این عمار👇👇👇 @aynaammar_gam2 ─┅═ঊঈ🍃🍂🍁🍃ঊঈ═┅─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(6).mp3
6.74M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 🌺 سهم روز سی وششم از حکمت ۳۳۱ تا حکمت ۳۴۴
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز سی وششم ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : خدای سبحان طاعت را غنيمت زيركان قرار داد آنگاه كه مردم ناتوان كوتاهی كنند. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : حاكم اسلامی، پاسبان خدا در زمين اوست. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : (در توصيف مومن فرمود:) شادی مومن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است، سينه اش از هر چيزی فراخ تر، و نفس او از هر چيزی خوارتر است، برتری جویی را زشت، و رياكاری را دشمن می شمارد، اندوه او طولانی، و همت او بلند است، سكوتش فراوان، و وقت او با كار پر است، شكرگزار و شكيبا و ژرف انديش است، از كسی درخواست ندارد و نرم خو و فروتن است، نفس او از سنگ خارا سخت تر اما در دينداری از بنده خوارتر است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : اگر بنده خدا اجل و پايان كارش را می ديد، با آرزو و فريب آن دشمنی می ورزيد. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : برای هر كسی در مال او دو شريك است: وارث و حوادث. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : كسی كه چيزی از او خواسته اند تا وعده نداده آزاد است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : دعوت كننده بی عمل، چون تيرانداز بدون كمان است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : علم دو گونه است: علم فطری و علم اكتسابی، علم اكتسابی؛ اگر هماهنگ با علم فطری نباشد سودمند نخواهد بود. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : استواری رأی با كسی است كه قدرت و دارایی دارد، با روی آوردن قدرت روی آورد و با پشت كردن آن روی برتابد. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : پاكدامنی زيور تهيدستی و شكرگزاری زيور بی نيازی (ثروتمندی ) است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : روز انتقام گرفتن از ظالمان سخت تر از ستمكاری بر مظلوم است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : برترين بی نيازی و دارایی، نوميدی است از آنچه در دست مردم است. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : گفتارها نگهداری می شود و نهان ها آشكار و هر كسی در گرو اعمال خويش است و مردم گرفتار كمبودها و آفت هايند جز آن را كه خدا نگه دارد ؛ درخواست كنندگانشان مردم آزار و پاسخگويان به زحمت و رنج دچارند و آن كس كه در انديشه از همه برتر است با اندك خشنودی يا خشمی از رأی خود باز گردد. و آنكس كه از همه استوارتر است از نيم نگاهی ناراحت شود يا كلمه ای او را دگرگون سازد. ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ 📒 : ای مردم از خدا بترسيد، چه بسا آرزومندی كه به آرزوی خود نرسيد و سازنده ساختمانی كه در آن مسکن نکرد و گردآورنده ای كه زود آنها را گرد آورده رها خواهد نمود، شايد كه از راه باطل گرد آورده و يا حق ديگران را باز داشته و با حرام به هم آميخته كه گناهش بر گردن اوست و يا سنگينی بار گناه در می گذرد و با پشيمانی و حسرت به نزد خدا می رود كه: «در دنيا و آخرت زيان كرده و اين است زيانكاری آشكار» ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5816862032187623526.mp3
5.85M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
✨بسم اللّه الرّحمن الرّحیم✨ الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ وَ أَعْمَالُ الْعِبَادِ فِي عَاجِلِهِمْ نُصْبُ أَعْيُنِهِمْ فِي آجَالِهِمْ . و درود خدا بر او، فرمود: صدقه دادن دارويى ثمر بخش است و كردار بندگان در دنيا فردا در پيش روى آنان جلوه گر است. 🌹 شرح 🔹 امیرالمؤمنین (علیه السلام ) در حکمت هفتم نهج البلاغه پیرامون نقش و تأثیر صدقه دادن سخن به میان آوردند. می فرمایند: « الصَّدَقَةُ دَوَاءٌ مُنْجِحٌ» یعنی "صدقه دادن دارویی اثر بخش است ". مقصود حضرت ممکن است یکی از این دو معنا باشد: 1⃣ معنای اول: اینکه صدقه دادن برای درمان دردهای جسمانی اثر بخش باشد، با توجه به استفاده از لفظِ "دواء" 2⃣ معنای دوم: مقصود حضرت این باشد که صدقه دادن برای رفع مشکلات معنوی و مشکلات غیر جسمانی مؤثر است، که در این صورت چند مورد از این مشکلات که با صدقه دادن پیشگیری یا درمان میشود، در نهج البلاغه بیان شده است: 🔻1. نکته اول افزایش روزی است. در حکمت ۱۳۷ می خوانیم: «إسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ» ؛ "رزقتان را با صدقه دادن فرود آوردید." 🔻2. دفع و رفع فقر: در حکمت ۲۵۸ میخوانیم: « إِذَا أَمْلَقْتُمْ فَتَاجِرُوا اللَّهَ بِالصَّدَقَةِ» هنگامی که تنگدست شدید، پس با خدا از طریق صدقه دادن تجارت کنید." ممکن است این حکمت ۲۵۸ ناظر به آن آیه شریفه ( آیه ۱۶۰ سوره انعام) باشد که فرمود: «مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها» ؛ "کسی که یک حسنه بیاورد، ده برابر برای او اثر خواهد بود" 🔻3. ایمان: مسأله دیگری که در نهج البلاغه با صدقه حفظ میشود، مسأله ایمان است. در حکمت ۱۴۶ نهج البلاغه می خوانیم: « سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ » "ایمان خود را با صدقه دادن حفاظت و صیانت کنید." 🔻4. دیگر مسأله ای که از طریق صدقه دادن حل میشود، کفّاره گناهان است. حضرت در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه در بیان فلسفه صدقه پنهانی می فرمایند: « وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُكَفِّرُ الْخَطِيئَةَ» ؛ "صدقه پنهانی گناهان را می پوشاند و کفّاره گناهان حساب میشود." 🔻5. دفع مرگ بد : نکته آخر دفع مرگ بد است که انسانها میخواهند سعی کنند عاقبت بخیر شوند. یکی از راههای دفع عاقبت به شرّی، صدقه آشکار است. در همان خطبه ۱۱۰ می خوانیم: « وَ صَدَقَةُ الْعَلَانِيَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِيتَةَ السُّوءِ» ؛ "صدقه آشکار دفع مرگ بد می کند." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌳شجره آشوب« قسمت سی و ششم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻و اشخاص بی بصیرت، برای پی بردن به حق، به این افراد رجوع می کنند. اما در سیره حضرت امیر، چنین طرز فکری خطا است. ایشان معیار تشخیص را نه افراد، بلکه تشخیص صحیح حق قرار دادند. در جریان جمل، حضور صحابه والای پیامبر و همچنین همسر ایشان، چنین نقشی را ایفا کرد و اگر کسی این صحنه را می دید پیش خود فکر می کرد که در سپاه امام نیز صحابه حضور دارند و در سپاه رو به رو نیز، صحابه و همسر پیامبر هستند و به راستی حق با کیست؟ 🔻در اینجا بود که حضرت با ارائه شاخص، نوع دیگری از جهاد را عرضه کرد و این جهاد عبارت بود از روشنگری و نشان دادن معیار حقانیت برای تشخیص حق از باطل و نجات از ورطه 🔻2.شخصی به نام حارث بن حوط نسبت به اینکه طلحه و زبیر و عایشه بر باطل باشند، تردید کرد. وی به خدمت امام رسید و حضرت به او عرض کرد که امر بر وی مشتبه شده و فرمود: «همانا حق و باطل با افراد شناخته نمی شوند، حق را بشناس، تا اهل حق را بشناسی و باطل را بشناس تا اهل باطل را تشخیص دهی.» این جمله خط بطلانی بر اینکه افراد، میزان حق و باطل هستند می کشد. 🔻در نتیجه به آسانی می توان فهمید در جریان فتنه دنیا طلبان درجنگ جمل، هواهای نفسانی، افراد را به سمت خط گمراهی کشانده و سبب کشتار بسیاری از مسلمانان و تلبیس کردن حق و باطل شدند. 🔻3.طارق بن شهاب، نزد امام آمد. او از صحابه و شیعیان حضرت بود. وی می گوید قبل از اینکه امام را ملاقات کنم می گفتند که طلحه و زبیر و عایشه با حضرت مخالفت کردند. پیش خود گفتم آیا این جنگ است؟ آیا با ام المومنین و حواریون پیامبر بجنگم؟ این موضوع بزرگی است. بعد پیش علی آمدم و او اولین مومن به خدا و پسر عموی رسول الله و وصی ایشان بود و این مسئله ای بزرگتر از آن سه نفر بود. نزد علی آمدم و وی برای من ماجرای آن قوم را توضیح داد. 🔻گزارش طارق، بسیار عجیب است. طارق از جمله شیعیان حضرت محسوب می شد و این مطلب نشان می دهد، حتی شیعیان که در اطراف حضرت بودند، به تردید افتادند و شک و شبهه تنها منحصر در غیر شیعیان امام نبود. 🔻نکته دیگر این است که در جنگ جمل، از حدود 7 تا 10 هزار نفر به یاری امام آمدند. در حالی که برای صفین قریب به 90 هزار نفر حداقل از کوفه امام را یاری کردند. این موضوع نشان می دهد، که امر بر اکثر مردم کوفه مشتبه شده بود؛ لذا فضای فتنه گونه بر جمل حاکم است.... 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد...