🏴 فلسفه و حکمت عزاداری بر اهلبیت عصمت و طهارت(ع)
۲- انسانسازی
از آنجا که در فرهنگ شیعی، عزاداری باید از سر معرفت و شناخت باشد؛ همدردی با آن عزیزان، در واقع یادآوری فضایل، مناقب و آرمانهای آنان بوده و بدین شکل، آدمی را به سمت الگوگیری و الگوپذیری از آنان سوق میدهد.
فردی که با معرفت در مجالس عزاداری، شرکت میکند؛ شعور و شور، شناخت و عاطفه را درهم میآمیزد و در پرتو آن، انگیزهای قوی در او پدیدار گشته و هنگام خروج از مراسم عزاداری، مانند محبی میشود که فعال و شتابان، به دنبال پیدا کردن اوصاف محبوب در وجود خویشتن است.
6.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیام استاد ماندگاری به هیئت های مذهبی در آستانه ماه محرم
13.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 زخم خباثت انگلیس
❓ ریشه مشکل امروز #کشمیر و کشتار مسلمانان در آن منطقه چیست؟
KayhanNews759797104121495450102306.pdf
10.26M
بسم الله الرحمن الرحیم
تمام صفحات روزنامه کیهان
امروز سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🏴 فلسفه و حکمت عزاداری بر اهلبیت عصمت و طهارت(ع)
۳- جامعهسازی
هنگامی که مجلس عزاداری، موجب انسانساز گشت؛ تغییر درونی انسان به عرصه جامعه نیز کشیده میشود و آدمی میکوشد تا آرمانهای اهلبیت را در جامعه حکمفرما کند.
به بیان دیگر، عزاداری بر اهلبیت؛ در واقع با یک واسطه زمینه را برای حفظ آرمانهای آنان و پیاده کردن آنها فراهم میسازد. به همین دلیل میتوان گفت: یکی از حکمتهای عزاداری، ساختن جامعه بر اساس الگوی ارائه شده از سوی اسلام است.
20.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 در آرزوی شهادت
✉️ پیام شهدا به آنان که هنوز به ایشان ملحق نشدهاند، بشارت است!
بشارتی به منتظران شهادت...
🌹 موسی صدر:
من حسینیه را حسینیه نمیدانم مگر اینکه دلاورانی را برای نبرد با دشمن اسرائیلی فارغ التحصیل کند.
#منبرهای_محرم
#هیئت_سکولار_نداریم
❓سوال:
قمه زدن چه حکمی دارد ؟
🔸آیت الله خامنه ای(دام ظلّه):
قمه زنى علاوه بر اینكه از نظر عرفى از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمىشود و سابقهاى در عصر ائمه «علیهم السلام» و زمانهاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شكل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مىشود بنابراین در هیچ حالتى(چه پنهان و چه آشکار) جایز نیست. (رساله اجوبه، سوال ۱۴۶۱)
🔸آیت الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
قمه زنی قطعا حرام است و باید از انجام اعمالی که موجب وهن مذهب و یا آسیب به بدن می شود اجتناب کرد .
🔸آیت الله سیستانی(دام ظلّه):
باید از کارهایی که عزاداری را خدشه دار می کند اجتناب شود .
🔸آیت الله فاضل لنکرانی(ره) :
توجه به گرایشی كه نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در اكثر نقاط جهان پیدا شده است و ایران اسلامی به عنوان ام القرای جهان اسلام، شناخته میشود و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است، لازم است در رابطه با مسائل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان، حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ به گونهای عمل شود، كه موجب گرایش بیشتر و علاقهمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد. پیداست در این شرایط، مسئله قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلكه به علت عدم قابلیت پذیرش، و نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است، شیعیان علاقهمند به مكتب امام حسین ـ علیه السلام ـ از آن خودداری نمایند؛ و چنان چه در این مورد، نذری وجود داشته باشد؛ نذر واجد شرایط صحت و انعقاد نیست.
🔸آیة الله جوادی آملی(دام ظلّه):
چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است جایز نیست، انتظار می رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود.
🔸آیت الله بهجت(ره):
ازهرعملی كه باعث وهن به تشیع می شود باید پرهیز نمود.
🔸آیت الله نوری همدانی(دام ظلّه) :
قمه زدن اشکال دارد.
🔸آیة الله مظاهری اصفهانی(دام ظلّه):
قمه زدن و مانند آن جائز نیست.
🔸آیة الله سید كاظم حائری(دام ظلّه):
خرافاتی مانند قمه زنی، موجب بدنامی اسلام و تشیع است.
🔸آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
عزاداران محترم و متعهد به جای اینکه قمه را بر فرق خود بکوبند در فکر آن باشند قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنها را به مخاطره می اندازند بکوبند . خداوند توفیق بیشتر برای پیمودن این راه به همه ی مسلمانان عنایت بفرماید.