eitaa logo
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز
61 دنبال‌کننده
35 عکس
6 ویدیو
1 فایل
طرح با علی تا مهدی (علیهماالسلام) ارتباط با ادمین @montazer143 eitaa.com/baalitamahdimeybod
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۷۳_۳۷۷.mp3
3.39M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۳۷۳ تا ۳۷۷ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 🌹eitaa.com/baalitamahdimeybod
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت بیست وششم: ✳️ گفتگوی مستدل با ابوبکر 🔻 ابوبکر ناراحتی ام را از چهره ام می خواند و هر چه تلاش می‌کرد با خوشرویی مرا به سوی خود جلب کند، موفق نمی شد، تا اینکه یک روز مرا در خلوتی پیدا کرد و از آنچه اتفاق افتاده بود عذرخواهی کرد و از دلایلش برای پذیرش خلافت سخن گفت. او به من گفت: ای ابوالحسن! به خدا سوگند که این جریان از روی تبانی و اقدام و حرصِ من صورت نگرفت و هیچ اعتمادی به خود نداشتم که بتوانم از پس این امر بر بیایم، من از هرگونه قدرت مالی و خویشان و خاندان زیاد دستم خالی بود، لذا نمی توانستم از آن طریق اساس نقشه خود را استوار سازم، پس برای چه از من ناراحت شده ای؟ و با ناراحتی و بغض و عداوت به من می نگری؟ ✳️ چرا خلافت را پذیرفتی؟! 🔻 من از او پرسیدم اگر به زمامداری حریص نبودی، پس چرا آن را پذیرفتی؟ ابوبکر در پاسخم گفت: به دلیل حدیثی بود که از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم: "خداوند امتم را بر گمراهی و خطا هم رای نمی‌کند" و چون اجتماع امت را دیدم از همان فرمایش پیروی کردم، به همین دلیل تن به این تکلیف سپردم اگر میدانستم حتی یک نفر هم از موافقت با خلافت من سر باز خواهد زد، خودداری می‌کردم. ✳️ آیا من یکی از افراد این امت نبودم؟! 🔻 به او گفتم درباره حدیثی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کردی؛ آیا من نیز یکی از افراد این امت هستم یا نه؟ 🔻 ابوبکر گفت: آری. گفتم هچنین آیا آن گروهی که از بیعت با تو خودداری کرده‌اند؛ مانند: سلمان، ابوذر، عمار، مقداد، سعد بن عباده و انصارِ همراهِ وی از امت به شمار می آیند یا نه؟ ابوبکر: آری، همه از امت بودند. از او پرسیدم پس با اینکه این افراد حاضر نشدند با تو بیعت کنند، چگونه به حدیث رسول خدا استدلال می کنی؟ ابوبکر گفت: پس از تحقق بیعت بر من متوجه مخالفت این افراد با خلافت شدم و ترسیدم اگر کنار بکشم اوضاع مسلمانان به هم بخورد و حتی غالب مردم از دین خارج شوند. پذیرش این کار برایم بهتر از آن بود که امت مسلمان به کفر سابق خودشان برگردند، علاوه بر این، فکر می‌کردم شما نیز در این باره با من موافق باشید. 📗 کتاب علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد... eitaa.com/baalitamahdimeybod
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ بسم اللّه الرّحمن الرّحيم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت ششم خطبه ۱۶۵ بند چهارم: بر فراز گردن طاووس به جای يال، کاکلی سبز رنگ و پر نقش و نگار روييده و برآمدگی گردنش مانند آفتابه ای نفيس و نگارين است و از گلوگاه تا روی شکمش به زيبايی وَسْمِه يمانی رنگ آميزی شده يا چون پارچه حرير بَرّاق يا آيينه ای شفّاف که پرده بر روی آن افکندند. در اطراف گردنش گويا چادری سياه افکنده که چون رنگ آن شاداب و بسيار می باشد می پنداری با رنگ سبز تندی در هم آميخته است، در کنار شکاف گوش طاووس خطی است باريک، مانند سَرِ قلم به سفيدی گل بابونه که در کنار سياهی آن جلوه خاصّی دارد. کمتر رنگی می توان يافت که طاووس از آن در اندامش نداشته باشد يا با شفّافيّت و صيقل فراوان و زرق و برق جامه اش آن را جلای برتری نداده باشد. طاووس مانند شکوفه های پراکنده ای است که باران بهار و گرمای آفتاب را در پرورش آن نقشی چندان نيست و شگفت آور آن که هر چند گاهی از پوشش پرهای زيبا بيرون می آيد،( یعنی پرهایش می ریزد) و تن عريان می کند پرهای او پياپی فرو می ريزند و از نو می رويند، پرهای طاووس مانند برگ خزان رسيده می ريزند و دوباره رشد می کنند و به هم می پيوندند تا ديگر بار شکل و رنگ زيبای گذشته خود را باز می يابد، بی آنکه ميان پرهای نو و و پرهای ريخته شده تفاوتی وجود داشته باشد يا حتی رنگی جابجا برويد. اگر در تماشای يکی از پرهای طاووس دقّت کنی، لحظه ای به سرخی گل و لحظه ای ديگر به سبزی زَبَرجَد و گاه به زردی زر ناب است. راستی هوش های ژرف انديش و عقل های پُرتلاش چگونه اين همه از حقايق موجود در پديده ها را می توانند درک کنند؟ و چگونه گفتار توصيف گران به نظم کشيدن اين همه زيبايی را بيان توانند کرد؟ و در درک کمترين اندام طاووس گمان ها از شناخت، درمانده و زبان ها از ستودن آن در کام مانده اند. پس ستايش خداوندی را سزاست که عقل ها را از توصيف پديده ای که برابر ديدگان جلوه گرند ناتوان ساخت، پديده محدودی که او را با ترکيب پيکری پرنقش و نگار با رنگ ها و مرزهای مشخّص می شناسد، باز هم از توصيف فشرده اش زبان ها عاجز و از وصف واقعی آن درمانده اند! (حال چگونه خدا را می توان درک کرد؟) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت ۳۷۸ تا حکمت ۳۸۹.mp3
4.61M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۳۷۸ تا حکمت ۳۸۹ ✅ روز ۴۱ ┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄ 🌹eitaa.com/baalitamahdimeybod
🌹سهم مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۳۷۸ تا حکمت ۳۸۹ ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 بخل ورزيدن كانون تمام عيبها، و مهاری است كه انسان را به سوی هر بدی می كشاند. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 ای فرزند آدم! رزق و روزی دو گونه است، روزیی كه تو آن را جویی، و روزیی كه تو را می جويد، كه اگر به سراغش نروی به سوی تو آيد، پس اندوه سال خود را بر اندوه امروزت منه، كه برطرف كردن اندوه هر روز از عمر تو را كافي است، پس اگر سال آينده، در شمار عمر تو باشد همانا خدای بزرگ در هر روز سهم تو را خواهد داد، و اگر از شمار عمرت نباشد تو را با اندوه آن چه كار است؟ كه هرگز جوينده ای در گرفتن سهم روزی تو بر تو پيشی نگيرد، و چيره شونده ای بر تو چيره نگردد، و آن چه برای تو مقدر گشته بی كم و كاست به تو خواهد رسيد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 چه بسيار كسانی كه در آغاز روز بودند و به شامگاه نرسيدند، و چه بسيار كسانی كه در آغاز شب بر او حسد می بردند و در پايان شب عزاداران به سوگشان نشستند. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 سخن در بند توست، تا آن را نگفته باشی، و چون گفتی، تو در بند آنی ، پس زبانت را نگهدار چنان كه درهم و دينار را نگه میداری، زيرا چه بسا سخنی كه نعمتی را طرد يا نعمتی را جلب کرد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 آنچه نمی دانی مگو، بلكه همه آنچه را كه می دانی نيز مگو، زيرا خداوند بزرگ بر اعضاء بدنت چيزهایی را واجب كرده كه از آنها در روز قيامت بر تو حجت آورد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 بترس كه خداوند تو را به هنگام گناهان بنگرد، و در طاعت خويش نيابد، پس آنگاه از زيانكارانی، هرگاه نيرومند شدی توانت را در طاعت پروردگار بكار گير، و هرگاه ناتوان گشتی، ناتوانی را در نافرمانی خدا قرار ده. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄
┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 به دنيا آرامش یافتن در حالی كه ناپايداری آن مشاهده می گردد، از نادانی است، و كوتاهی در اعمال نيكو با وجود يقين به پاداش آن، زيانكاری است، و قبل از آزمودن اشخاص، اطمينان پيدا كردن از عجز و ناتوانی است. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 از خواری دنيا نزد خدا همان بس كه جز در دنيا، نافرمانی خدا نكنند، و جز با رها كردن دنيا به پاداش الهی نتوان رسيد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 جوينده چيزی يا به آن يا به برخی از آن، خواهد رسيد. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 خيری كه در پی آن آتش باشد، خير نخواهد بود، و شری كه در پی آن بهشت است شر نخواهد بود، و هر نعمتی بی بهشت ناچيز است، و هر بلایی بی جهنم، عافيت است. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 آگاه باشيد كه فقر نوعی بلاست، و سخت تر از تنگدستی بيماری تن، و سخت تر از بيماری تن، بيماری قلب است، آگاه باشيد كه همانا عامل تندرستی ،تقوای دل است. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 💠 آن كس كه كردارش او را به جایی نرساند، بزرگی خاندانش، او را به پيش نخواهد راند. (در نقل ديگری آمده ) آن كس كه ارزش خويش از دست بدهد، بزرگی خاندانش او را سودی نخواهد رساند. 📒 ┄┄┅┅✿❀🍃🌺🍃❀✿┅┅┄┄ 🌹eitaa.com/baalitamahdimeybod
۳۷۸_۳۸۹.mp3
2.51M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۳۷۸ تا ۳۸۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 🌹eitaa.com/baalitamahdimeybod