🖊 نویسنده: حجت امانیان
موسیقی یک هنر حیاتبخش به جامعه است. ظرفیتهایی که در یک اثر موسیقایی میتواند به جامعه تزریق شود، گاهی از خواندن دهها کتاب تاریخ سیاسی اجتماعی بیشتر است.
این روزها و در گرماگرم اعتراضات مردمی، گرگهای دستآموز نظام سلطه و استعمار همچون داعش، این جرأت را یافتهاند که در خیابانهای سرزمین ایران دست به کوردلانهترین اقدام ممکن یعنی ترور بزنند. ریختن خون مردم در ترور حرم حضرت احمد ابن موسی (شاهچراغ) در شیراز با ۱۵ شهید، صحنه را به خوبی نمایان کرد.
موسیقی به عنوان یک هنر پویا اما این روزها اغلب با سکوت سرآمدان موسیقیدان و خواننده همراه شده و جز همراهی با موضوعات اختلافی جامعه، کمتر به مسأله شهادت حافظان امنیت یا ترور مردم، واکنش درخوری نشان داده است. این خلق نشدن ترانههای کارآمد متناسب با حال و هوای این روزهای مردم، «بافتار» را بر آن داشت تا به سراغ آثار قدیمی برود که هنوز ارزش شنیده شدن دارند و آنچنان که باید و شاید شنیده نشدهاند. یکی ازین آثار، قطعه «ترور» است که توسط «حامد زمانی» اجرا شده است. این قطعه دیروز او، هنوز صدای این روزهای ماست. این قطعه را مرور کنیم.
#موسیقی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
Hamed Zamani - Terror 97 (128).mp3
5.93M
قطعه «ترور»
خواننده و آهنگساز: حامد زمانی
ترانهسرا: علیمحمد مودب
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸 ۸فیلم دهه نودی با محوریت قهرمانِ زن
#سینما
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔸 ۸ فیلم دهه نودی با محوریت قهرمانِ زن
حتما بارها و بارها فیلمها و ملودرامهایی درباره زنان را مشاهده کردهاید اما در معدود آثاری زنان به عنوان قهرمان با قدرت در فیلمها حضور دارند. شخصیتی که در برابر مشکلات، سر خم نمیکند. بلکه سعی میکند بحران و مشکلات را سامان دهد.
ناخودآگاهِ جمعیِ ما از حافظه مشترک جهانی و تصاویری تشکیل شده که به اصطلاح «کهنالگو» نامیده میشوند. «ویلیام ایندیک» در فصلی از کتاب «روانشناسی برای فیلمنامهنویسان» طیفهای گوناگونِ ظهور و بروز شخصیت در نمایش را واکاوی کرده است. او معتقد است کهنالگوها «مفاهیمی بنیادی» و «تصاویر اولیه» و صورتهای مهم ناخودآگاهند که همه انسانها قادرند با آنها ارتباط برقرار کنند. برای مثال، کهنالگوی مادر در فیلمها و داستانها، به نامها و شکلهای گوناگونی وجود دارد اما مفهومی بنیادی در پسِ ذهن همه این بازنماییها یکسان است که میتوان آن را «کهنالگوی مادر» نامید.
البته نمیشود گفت شخصیت قهرمان زن همه این فیلمها براساس یک کهنالگو وجود دارد. گاهی شخصیت زن براساس کهنالگوی «الهه بهمثابه مادر»، گاهی براساس کهنالگوی «شیرزن» و گاهی نیز براساس اسطوره دِمِتر (مادر پرورشدهنده) است.
اما قهرمان زن در فرهنگ ایرانی ما مولفههای خاص ایرانی اسلامی خودش را دارد که باید هنگام تولید اثر هنری درباره او، به آن مولفهها توجه کرد. مثلا زن ایرانی در متن هر صحنه اجتماعی که باشد، وقار و حجب و حیا را فراموش نمیکند.
در این فرسته به فیلمهایی توجه کردهایم که در آنها، زنان نقش پررنگی ایفا کردهاند. زنانی که در عمده این فیلمها نقش مادرانه را ایفا میکنند و فداکارند و هرکدام به نوعی و تا حدی به آن الگوی زن قهرمان ایرانی نزدیک میشوند.
شما چه فیلمهای دیگری با محوریت زنان میشناسید؟
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸 من عاشقانه شاعرم و شاعر وطن...
ابیاتی از مرتضی امیری اسفندقه به مناسبت زادروزش.
#امیری_اسفندقه #شعر #تک_بیتی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35