eitaa logo
بافتار
2.8هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
782 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
زبان نمادین نیرومند منتخب پوسترهای ضداستکباری «محمدحسین نیرومند» (بخش دوم آثار) 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
زبان نمادین نیرومند منتخب پوسترهای ضداستکباری «محمدحسین نیرومند» (بخش دوم آثار) 🔺رسانه بافتار 🆔http
هنوز که هنوز است شور و اشتیاق جوان‌های بیست‌ساله را دارد، انگارنه‌انگار که پا به سن گذاشته و ریشی سپید کرده است. از دفاع مقدس و فتنه ۸۸ و «زن،‌ زندگی، آزادی» گرفته تا همین روز‌های اخیر جنگ اسرائ/یل، همیشه با هنرش در میدان مبارزه حاضر بوده و خستگی نمی‌شناسد. او از آن هنرمندانی‌ست که هم به ابداع اثر در گرافیک و کاریکاتور شهرت دارد؛ هم به کتاب‌های گرافیکی‌ و سینمایی‌‌اش مثل «دستور عمل‌های فیل آبی برای ایده‌یابی»، «مدیریت چشم مخاطب» و «مبانی فرم فیلم». نیرومند دارای دو ویژگی مهم است که او را قدرتمند می‌کند: خیلی از هنرمندان وقتی به سن‌و‌سال استاد نیرومند می‌رسند گوشه عزلت اختیار کرده و چندان در وسط میدان حاضر نمی‌شوند و اثری هم اگر ابداع کنند، بیشتر حس‌و‌حال شخصی دارد. اما نیرومند همچنان هنرمند در میدان است و اهل پنجه انداختن بر صورت کسانی است که نسبت به انقلاب و اسلام، بغض دارند. همین اتصال او به میدان و مسائل انقلاب اسلامی است که هنر او را پویا و زنده نگه داشته است. نحوه حضور او در میدان هنر، یادآور منشور هنر امام است: «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌داری مدرن و کمونیسم خون‌آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی، اسلام مرفهین بی‏‌درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد». ویژگی دومی که استاد نیرومند را متمایز می‌کند در سبکی است که برای طراحی انتخاب کرده است. او در طراحی‌های خود از اَشکال ساده و هندسی بهره می‌برد. طراحی‌های او فضای مینی‌مالیستی دارد و معمولاً در آثارش از دو رنگ استفاده می‌کند. گرافیک او که معمولاً مبتنی بر اشکال هندسی و نمادهاست، باعث شده تا جهان و زبان هنریِ او جهانی‌تر و قابل فهم‌تر برای مخاطبان گسترده با زبان‌های مختلف باشد. آثار او عوام‌فهم و خواص‌پسند است. با اینکه ظاهر پوستر‌های او ساده است و شلوغ و پرطمطراق نیست؛ اما در ایده، پیچیدگی‌هایی دارد که باید تک‌تک آثارش را با حوصله دید، تأمل کرد و تحلیل کرد که در چه سر دارد. در دنیای گرافیک یکی از سخت‌ترین کارها، طراحی چند اثر متفاوت با یک نماد یا شکل هندسی ثابت است. معمولاً کسانی که به یک پختگی در گرافیک رسیده باشند، می‌توانند از پسِ این کار بربیایند. در آثار ضد‌صهیو/نیستی او، این تکنیک را زیاد مشاهده می‌کنیم: استفاده از یک یا چند نماد پرتکرار و خلق اثر و مفهومی جدید از همان نماد تکراری. پرتکرارترین نماد هم در طراحی‌های ضد‌صهیو/نیستی او، «ستاره داوود» و «موشک اسرائ/یلی» است. تلفیق این دو هم به‌خوبی، درون این جرثومه فساد را برای مخاطب رسوا می‌کند. او در کنار آثار سلبی و انتقادی‌اش، به جبهه مقاو/مت و مبارزه مردم غزه و حماس نیز می‌پردازد. مثل طراحی لوگو برای «انصار/الله یمن» یا پرداختن به عملیات موشکی «وعده صادق» با ترسیم موشک‌هایی که بر ستاره داوود یا نماد‌های اسرائ/یلی فرود می‌آیند و... . در این فرسته، منتخبی از آثار ضد‌صهیو/نیستی او را می‌بینیم. استاد نیرومند، در یک سال اخیر پس از طوفان‌الاقصی، جزو پرکارترین هنرمندان جهان است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔻هیئت ما؛ تکیه‌گاه مقاومت فراخوان جمع‌آوری نوحه و دکورهای مرتبط با «مقاومت» در فاطمیهٔ ۱۴۰۳ این فرسته، درخواست هم‌یاری و کمک از مخاطبان بافتار است. توضیحات تکمیلی در پیام بعدی است. پی‌نوشت: حروف‌نگاری استفاده شده در جلد، طراحی امیر خالقی است. 🔻رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔻هیئت ما؛ تکیه‌گاه مقاومت فراخوان جمع‌آوری نوحه و دکورهای مرتبط با «مقاومت» در فاطمیهٔ ۱۴۰۳ این ف
‌ 🔻 فاطمیهٔ ۱۴۰۳ را درحالی می‌گذرانیم که جنگ در منطقهٔ غرب آسیا گسترده شده و بیش‌از شصت روز است که مردم لبنان، درگیر جنگ هستند. سوریه نیز طی روز‌های اخیر در آتش جنگ با تروریست‌های نیابتی اسرائیل افتاده است. شرایط منطقه و ملت‌های مقاوم مسلمان، بیش‌ازپیش به‌سمت جنگ می‌رود و هر‌روزه گوشه‌ای از این جهان مقاومت، جگر‌گوشه‌ای را تقدیم آرمان فلسطین می‌کند. در چند ماه اخیر، هیئت‌ها در حمایت از جبهۀ مقاومت، آبروداری کردند و محافل دعا و توسل و جمع‌آوری کمک برای مردم لبنان و غزه را فراهم آوردند. بسیاری از مداح‌ها و هیئت‌های مطرح کشور در کارهای این‌چنینی میدانی نیز حاضر بودند؛ اما آنچه که به همین اندازه بلکه شاید بیشتر اهمیت دارد، کارهای هنری در بافت خود هیئت است. یعنی ما از مداح و هیئت، این انتظار را داریم که در همان فرم اصلی‌‌ هیئت نیز توجه خود را به مسئلۀ مقاومت بروز دهند. این اهتمام، خود را در قالب نوحه،‌ دکور، فضاسازی و بخش‌های اصلی هیئت نشان می‌دهد. یعنی نمی‌توان این قالب‌های اثرگذار هنری را رها و تنها به کارهای بیرون از جلسۀ هیئت اکتفا کرد. با این نگاه می‌بینیم که کارهای متعدد و باکیفیت در تناسب با وقایع جبهه مقاومت خلق نشده است. البته ما در «بافتار» به چند دکور مراسم‌های فاطمیۀ اول که رنگ‌وبوی جهاد داشتند پرداختیم؛ اما این تعدادِ محدود با شمار هیئت‌های فعال ما تناسب ندارد. 🔻با همین دغدغه در محرم امسال، فراخوانی منتشر کردیم که با استقبال خوبی از‌سوی هیئت‌های شهرستان‌ها مواجه و منتخبی از دکورها و مداحی‌های ارسالی در بافتار، مرور شد. 🔻پیام‌های برخی از مخاطبین عزیز در همین ایام فاطمیه نیز نشان می‌دهد هیئت‌هایی هستند که مقاومت برایشان مهم بوده و هرکدام متناسب با امکانات خود به آن پرداخته‌اند؛ اما به دلایل مختلف در رسانه‌ها دیده نشده‌اند. 🔻 از مخاطبین بافتار، تقاضا داریم اگر در فاطمیه اول یا روزهای پیش رو با نوحه‌، دکور یا فضاسازی‌ مرتبط با موضوع فلسطین و مقاومت، مواجه شدند آن‌ها را به ما معرفی و فایل تصویری و صوتی این آثار را ارسال کنند تا با جمع‌بندی آثار فرستاده‌شده، منتخبی از آن‌ها را مرور کنیم. 🔻برای ارسال آثار به آیدی ادمین در کانال‌های ایتا، بله و تلگرام مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اطلاعات اثر را به‌همراه فایل‌ها برای ما بفرستید. این اطلاعات در نوحه‌ها شامل نام‌های: مداح، شاعر، هیئت و شهر است. همچنین درصورتی‌که از گرافیک، خط یا نقاشی در دکور هیئت استفاده شده، نام هنرمند و نام طراح دکور را به‌همراه عکس‌هایی باکیفیت و واضح از آن، ارسال کنید. 🔻رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
که بار پیراهنی را نمی‌کشد تن او پیوند «مرثیه» و «زندگی ساده» در اشعار فاطمی (به دلیل محدودیت تعداد صفحات در ایتا، برای دیدن صفحات کامل به صفحه بافتار در اینستاگرام مراجعه کنید) پی‌نوشت: نقاشی استفاده شده در جلد اثر علی بحرینی است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
که بار پیراهنی را نمی‌کشد تن او پیوند «مرثیه» و «زندگی ساده» در اشعار فاطمی (به دلیل محدودیت تعداد
‌ در میان سروده‌های فاطمی،‌ اشعار محدودی هستند که به زندگی سادهٔ روزمرهٔ حضرت زهرا (س) نزدیک شده‌اند و تلاش کرده‌اند تا آن را برای مخاطب ملموس کنند. این سروده‌ها این توفیق را می‌یابند که در داخل خانهٔ باصفای بی‌زرق‌وبرق حضرت سیر ‌کنند و بیشتر از خانه‌داری ایشان صحبت ‌کنند. همین توفیق تشرف به خانهٔ حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین (ع)، صمیمیتی را میان ما و ایشان حاکم می‌کند. برای مخاطب، شیرین است که بداند زندگی عادی حضرت، چگونه می‌گذشته. البته داستانِ همین تعداد محدود این‌جنس اشعار نیز حول نمادهای مشترکی مانند «دستاس»، «چادر»، «خانهٔ گلین و خشتی» و «سفرهٔ ساده نان و نمک» می‌گذرد و چندان مورد تأمل شاعران نبوده است. در این تلاش، اشعار جواد محمدزمانی پررنگ و پرتعداد است. البته خلاقیت‌ و زاویه‌دید استاد شفق نیز قابل اعتنا،‌ گوارا و خواندنی است؛ آنجایی که یک بار از زبان درختی که تبدیل به درب خانهٔ حضرت شده،‌ داستان را روایت می‌کند و جایی دیگر، از زبان تخته‌سنگی از دل کوهی که بخت یارش شده و شده دستاس خانهٔ زهرا (س). این دو شعر شفق به‌خاطر روایی بودن و محور عمودی شعر، باید کامل خوانده شوند و در صفحات این فرسته نیامده است. این توجه شاعران اگر جدی‌تر بود، می‌‌شد که حتی به شعرهای اجتماعی و سیاسی رسید. مثلاً از توصیف سادگی زندگی حضرت زهرا (س) و علی (ع) به نقد اشرافیت زندگی اهل تجمل پرداخت. مرور و بررسی اشعاری که طعم زندگی حضرت زهرا (س) در آن‌ها‌ پررنگ است، مجالی دیگر می‌طلبد؛ اما در اینجا به‌مناسبت ایام حزن و اندوه فاطمیه، به سراغ اشعاری رفته‌ایم که در عین مرثیه‌پردازی، رنگ‌و‌بوی زندگی دارند. غالب این اشعار، درحالی‌که روضه‌اند، زندگی‌اند. این روضه‌ها، چیزی هم از زندگی آن حضرت به ما می‌گویند و سادگی آن زندگی را به چشم ما می‌آورند و همین، چیز کمی نیست. پیوند «زندگی ساده» و «مرثیه» محور انتخاب این ابیات است. البته در بعضی انتخاب‌ها، یکی بر دیگری غلبه دارد و گاهی این پیوند صِرفا در یک بیت تکمیل نشده و ابیات دیگر به کمک آن آمده‌اند. پیش ازین دربارهٔ زندگی حضرت زهرا (س) در نوحه صحبت کردیم و مداحی‌های مهدی رسولی را در این زمینه متفاوت یافتیم. شاید دیدن آن فرسته در کنار این اشعار نیز، طعم دیگری داشته باشد. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35