حجتالاسلام #جعفری:
«آیتالله خوشوقت» روی سحر تاکید فراوان داشتند. بین الطلوعین را هم همین طور. یک وقت کسی پرسید بین این دو کدام را انتخاب کنیم؟ یعنی سحر بیدار باشیم یا بین الطلوعین؟ گفتند بینشان دعوایی نیست. هر دو را بیدار باشید! ولی اگر کسی نمیتوانست اولویت را با سحر میدانستند. یکبار کسی گفت حاج آقا من سحرها خوابم میگیرد؟ گفتند اگر خوابت گرفت بخواب چون معلوم است اسمت را در لیست ننوشتهاند!
@bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع: شباهت پیامبر وامام زمان علیه السلام
#استاد_رفیعی
@bahjat_alabd
13.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 حضرت آیت الله #جوادی_آملی (مدظله العالی):
🔻عاجزترین مردم چه کسی است؟
@bahjat_alabd
#حکایت_زیبا
💚👈یکی از شاگردان شیخ رجبعلی خیاط (ره) می گوید:
شبی وارد جلسه شدم،کمی دیر شده بود و شیخ مشغول مناجات بود.چشمم که به افراد جلسه افتاد،یکی را دیدم که ریشش را تراشیده بود،در دل ناراحت شدم و پیش خود اعتراض کردم که چرا این شخص چنین کرده است.
💚👈جناب شیخ که رو به قبله و پشت به من بود،ناگهان دعا را متوقف کرد و گفت:
✨به ریشش چه کار داری؟
ببین اعمالش چگونه است،
شاید یک حسنی داشته باشد که تو نداری!
📚 کیمیای محبت
@bahjat_alabd
✅ در نظام تکوین، بشر آزاد است
🔸اگر معنای «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» (1) این باشد که در نظام شریعت، هر کس بیحجاب بود، بود، هر کس بیحیا بود، بود، این میشود اباحهگری.
🔸این «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ» (2) پس برای کیست؟، این بگیر و ببندهای قیامت پس برای چیست؟
🔸آنکه فرمود «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» یعنی نظام، نظام تکوینی است؛ یعنی بشر آزاد است، کمال در آزادی است.
🔸اما در حساب شریعت، در حساب دین، در حساب نظام اسلامی این طور نیست که بگوییم هر کسی آزاد است، میخواهد هر طور باشد، این طور نیست.
🔸اولاً اگر «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» به آن معنا باشد که میشود اباحهگری
🔸و ثانیاً اگر این «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» معنای آن این باشد، این همه بگیر و ببندی که خدا در قرآن دارد «خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحیمَ صَلُّوهُ» پس برای چیست؟
🔸معلوم میشود که تکوین را نباید با تشریع خلط کرد.
🔸اینجا هم تکوین است فرمود شما آزادید؛ این «لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ» (3) از همین قبیل است، من دینم این است، شما میخواهید بپذیرید، میخواهید نپذیرید.
🔸«قُلِ اللّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصاً لَهُ دینی * فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ» (4)، آزادید اما بدانید «إِنَّ الْخاسِرینَ الَّذینَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلیهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ»(5) که «اعاذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا».
🔹درس تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره مبارکه «زمر»، آیات 9 الی 15
↙️ پی نوشت ها:
1- سوره بقره، آیه256
2- سوره حاقه، آیات30 و 31
3- سوره کافرون، آیه6
4- آیات محل بحث
5- همان
@bahjat_alabd
⭕️مفهوم شناسی تقوا
🔸تقوا چیست...!؟
و چگونه میشود در ابعاد مختلف زندگی با تقوا بود...!؟
تقوا عبارت است:
از اجتناب و پرهیز از خطا و گناه اشتباه و آلودگی و ناپاکی و انحراف از راه و پیروی از هوس ها
و دل سپردن به خط مستقیم تکلیف و وظیفه...
در میدان های مختلف همه باید با تقوا باشند تا موفق بشوند.
تفوا شرط توفیق در هر راهی است. مخصوص دین هم نیست منتها تقوای دینی، روشن و شیرین و خوش عاقبت است
🔸یک مومن که میخواهد راه خدا را بپیماید و در صراط مستقیم حق حرکت کند باید با تقوا باشد، تا بتوانند رضای الهی را کسب کند از نورانیت الهی استفاده نماید به مراحل عالی معنویت برسد وبه حاکمیت دین خدا، دست پیدا کند.
🔸تقوا برای فردی که در راه دین و ایمان حرکت می کند یعنی:
رعایت کردن تکلیف دینی و دل ندادن به هوس ها و شهوت ها ومنحرف نشدن از راه خدا
#حیات_طیبه
#معیشت_پرهیزکارانه
__________________
تقوا در کلام
رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی)
@bahjat_alabd
حضرت امام هادى علیه السلام:
اِنَّ الحَرامَ لا يَنمى وَ اِن نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ وَ ما اَنفَقَهُ لَم يُؤجَر عَلَيهِ وَ ما خَلَّـفَهُ كانَ زادَهُ اِلَى النّارِ؛
به راستى كه حرام، افزايش نمى يابد و اگر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود، پاداشى ندارد و اگر بماند، توشهاى به سوى آتش خواهد بود.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 125، ح 7
🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃
@bahjat_alabd