بلد طیّب/منان رئیسی
خانه پدری (به مناسبت روز پدر): زمان لازم برای مطالعه: ۲ تا ۳ دقیقه یکی از واژههایی که برای همه ما
طبق سرشماری سال ۱۳۷۵ حدود ۷۳ درصد از مردم دارای خانه ملکی بودهاند؛ اما این آمار در سال ۱۳۹۵ به ۶۰ درصد رسیده است که البته در کلانشهرها وضعیت بغرنجتر است و مثلا در تهران، هم اکنون بیش از ۵۰درصد از مردم، مستاجر هستند. مغلوبه شدنِ نسبت مالک به مستاجر، با مفاهیمی همچون خانه پدری چه خواهد کرد؟ یادداشت "خانه پدری" را در لینک زیر ملاحظه بفرمایید:
https://eitaa.com/baladetayyeb/109
@baladetayyeb
رنگ خدا
تا به حال به تونالیته و رنگبندی شهرهای سنتی دقت کردهاید؟ در شهر سنتی، سیما و منظر عمومی شهر کاملا یکدست و همرنگ بود به جز یک استثناء که آن هم ابنیه مذهبی و بقاع متبرکه بود. در چنین شهری، تمام ابنیه دیگر، چه به لحاظ ارتفاع و فرم و چه به لحاظ تونالیته، نسبت به ابنیه مذهبی تواضع معمارانه داشتند و همگی با تواضع و سکوت رنگی در مقابل رنگبندیِ بقاع متبرکه، بستری بودند برای تجلیِ شهرسازانهی "صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً: رنگ خدا؛ و چه رنگی از رنگ خدا بهتر است؟" (بقره/۱۳۸).
نتیجه این رنگبندی، تحقّق شهر/عبودیت بود: "وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُون: و ما تنها او را عبادت میکنیم" (بقره/۱۳۸). زیرا چنین شهر/عبودیتی با آن نوع تواضع رنگی و هندسی، ترجمانی کالبدی بود برای این آیه شریفه: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِی: اى كسانى كه ايمان آوردهايد، صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد" (حجرات/۲)؛ اما بیادبی، عدم تواضع و تکبر شهر معاصر در مقابل بقاع متبرکه، شما را به یاد کدام آیه میاندازد؟ این نوع شهرسازی، شخصا برای بنده یادآور این آیه شریفه و توصیه آن به تواضع و فروکاستن صداست: "وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِير" (لقمان/۱۹).
✍ محمدمنان رئیسی
🔸بلد طیب/ کانال رسمی دکتر محمد منان رئیسی 👇
https://eitaa.com/baladetayyeb
لطفا این نقشه را بنگرید. مدیران محترمی که در شورای عالی شرّسازی به بهانه صرفهجویی در مصرف زمین، زمینهای دولتی را احتکار کردهاند و اجازه گسترش افقی شهرها را نمیدهند پاسخ دهند که ایران عزیزی که هر استانش به اندازه یک کشور اروپایی است چرا باید عمودیسازی کند و اروپاییهایی که به مراتب کمتر از ما زمین دارند شهرهایشان را افقی توسعه دهند؟! آیا میدانستید که غربیها سالهاست که با پی بردن به اشتباهشان، سیاست بلندمرتبهسازی برای ابنیه مسکونی را کنار گذاشتهاند و برخلاف ما، برجهایشان اغلب، مراکز تجاری و اداری است و نه ابنیه مسکونی؟!
@baladetayyeb
از نابازار تا نامسجد
وقتی به جای آنکه اقتصادمان را فرهنگی کنیم، فرهنگمان را اقتصادی کنیم نتیجهاش این میشود که برخلاف شهر سنتی که حتی بازارش هم با تاثیرپذیری از معماری مساجد، بُعد فرهنگی پیدا میکرد و به نابازار تبدیل میشد، در شهرهای معاصر حتی برخی مساجد هم با تاثیرپذیری از مراکز اقتصادی و تجاری، بُعد ضدفرهنگی پیدا کردهاند و به نامسجد تبدیل شدهاند. مسجد ولیعصر (عج) تهران یک نمونه از نامسجدهایی است که خیلی بیش از آنکه به یک مسجد شبیه باشد به یک مجتمع تجاری و یا تفریحی (آن هم از نوع غربیاش) شبیه است! جالب آنکه تیم اسبق شهرداری تهران بعد از آنکه متوجه شدند که چه کلاهی سرشان رفته است قصد داشتند با اضافه کردن مناره، این نامسجد را به مسجد تبدیل کنند! به همین سادگی و سادهاندیشی!
@baladetayyeb
از پاپ کاتولیک تر!
تصور شما از نیویورک چیست؟ احتمالا شهری مملو از آسمانخراشها و برجهای بلندمرتبه؛ شبیه به چیزی که در قلب آن (منتهن) میبینیم. اما خوب است بدانیم که منتهن عمدتا متعلق به مراکز تجاری و اداری است و نه مسکونی و اگر از زاویه دیگری به کل شهر بنگریم، تصویر دیگری میبینیم که تصورش را هم نمیکنیم. در این تصویر بنگرید که وقتی از منتهن فاصله میگیریم چقدر بافتهای مسکونی شهر، به لحاظ ارتفاع و مقیاس، متفاوت میشود. آنها سالهاست که از سیاستهای اشتباهشان برای بلندمرتبه سازیِ ابنیه مسکونی دست کشیدهاند اما برخی مدیران ما کماکان در حال تکرار سیاستهای شکست خورده چند دهه پیش آنها هستند!
نیویورک فقط یک مثال بود و سایر شهرهایشان هم اغلب به همین نحو است. مثلا جالب است بدانیم که مساحت لندن با جمعیت مساوی با تهران، بیش از ۲برابر تهران است! چون به جای اینکه شهر را عمودی توسعه دهند و جمعیت چند میلیونی را در مساحتی محدود جا دهند، با گسترش افقی شهر سعی کردهاند شهری انسانیتر برای شهروندانشان بسازند. حالا سوالی که مطرح میشود این است که ما بیشتر زمین داریم و یا انگلستان؟ اگر بدانید که مساحت ایران بیش از ۱۰ برابر انگلیس است چه خواهید گفت؟ آیا معنای اصرار ما بر سیاستهای اشتباهی که خود غربیها سالهاست که آنها را کنار گذاشتهاند این نیست که از پاپ کاتولیکتر شدهایم؟!
پینوشت: در کنار توسعه افقی و آزادسازی زمین، تنظیمگری بازار مستغلات با انواع سیاستهای مالیاتی ضروریست؛ درغیر این صورت، زمینهای آزاد شده وارد چرخه سوداگری شده و به کام سرمایهداران خواهند شد.
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
یکی دیگر از بهره گیریهای حیرتآور معمار ایرانی از نور را در این ویدئو ملاحظه بفرمایید و ببینید ک
5.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در این ویدئو بخش دیگری از تاریخ پر افتخار تمدن این سرزمین را ملاحظه بفرمایید و ببینید که معمار ایرانی چطور قرنها پیش دانش آکوستیک را در معماری، آن هم نه در فضای بسته بلکه در فضای باز که به مراتب سختتر است به کار میبرده است!
@baladetayyeb
این قفسهایی که میبینید محفظههایی بود که برخی از خانوادههای غربی حدود ۱۰۰ سال قبل مجاور پنجرههای آپارتمانهایشان کار میگذاشتند و کودکانشان را ساعاتی از روز درون این قفسها میگذاشتند تا از مواهب طبیعی نظیر باد و نور خورشید و ... محروم نباشند! چند نکته در همین خصوص:
۱. اینکه عرض میشود آپارتمان خانه نیست و لانه است دلیلش چنین اسنادی هست؛ جالب آنکه در احادیث ما، قرنها قبل به مزاحمت توسعه عمودی در برخورداری از برخی حقوق طبیعی نظیر حق برخورداری از نور و باد و ... تصریح شده است؛ نظیر این روایت از پیامبر اکرم(ص): "أتدرون ما حقّ الجار؛... و لا تستطل عليه بالبناء فتحجب عنه الرّيح الّا باذنه: آیا می دانید حق همسایه چیست؟ ... و خانه خود را بالاتر از ساختمان او قرار ندهى كه مانع گردش هوا در منزلش بشود، مگر با اجازه او" (شهید ثانی، مسكن الفؤاد).
۲. آنهایی که میگویند معماری اسلامی نداریم و اگر هم باشد صرفا معماری دوره اسلامی و یا معماری مسلمین است و نه معماری اسلامی چه توجیهی درخصوص چنین روایاتی دارند؟!
۳. خود غربیها هم حالا بعد از ۱۰۰ سال متوجه اشتباهاتشان شدهاند و دیگر به ندرت برجهای بلندمرتبه را به ابنیه مسکونی اختصاص میدهند. اما ما که از قرنها قبل در متون روایی و دینی، نکات مهمی در این خصوص داشتیم هنوز هم با نادیده گرفتن این همه روایات و میراث دینی و تاریخی خود، کماکان مجری سیاستهای منقضی شده ۱۰۰ سال پیش غرب هستیم و همچنان در حال توسعه عمودی کلانشهرهایمان هستیم! حیف از این همه آیه و روایتی که قدرش را ندانستیم و هنوز هم نمیدانیم.
@baladetayyeb
پیشنهاد انتقال مالیات.pdf
566.2K
پیشنهادی برای تنظیم بازار مسکن و مستغلات:
🔹همراه با آزادسازی اراضی و افزایش محدوده شهرها، از مهمترین الزامات کنترل بازار مسکن و مستغلات، تنظیمگری بازار با سیاستهای مالیاتی است. اگر اخذ مالیات از قشر سرمایهدار به درستی اجرا نشود (که هم اکنون نمیشود) هرقدر هم که اراضی را آزاد کنیم تاثیر چندانی بر کاهش قیمت زمین و مسکن ندارد زیرا بعد از آزادسازی اراضی، اگر مالیات موثری ستانده نشود باز هم آن کسی که ۱۰۰ قطعه زمین دارد با نگاه سوداگری، زمینهایش را مثلا به ۲۰۰ قطعه افزایش میدهد. در این فایل که قبلا تقدیم شهرداری تهران کردیم، پیشنهاد مهمی برای تفویض مالیاتستانی از دولت به شهرداری ارائه شده که در صورت اجرای آن، با تحقّق معامله برد-برد، هم شهرداریها منتفع میشوند و هم دولت. برآورد ما برای عایدیِ حاصل از اجرای این پیشنهاد در سال گذشته صرفا برای شهرداری تهران بالغ بر چندین هزار میلیارد تومان بود که اگر به سایر شهرها نیز بسط یابد، عایدی به مراتب بیشتری حاصل میشود.
🔹این پیشنهاد دارای دو جنبه صرفههای هزینهای و درآمدی است. در صرفههای هزینهای، مالیات جمعآوری شده توسط شهرداریها با هزینه کمتری نسبت به دولت اخذ میشود. صرفههای درآمدی نیز ناشی از اِشراف اطلاعاتی بیشتر و توانایی بیشتر شهرداریها در شناسایی مودیان است؛ به نحوی که فرار مالیاتی کاهش مییابد و در نتیجه، شاهد تنظیمگریِ مطلوبتری در بازار مسکن و مستغلات خواهیم بود. به علاوه، افزایش درآمد پایدار شهرداریها و به تبعش، امکان کاهش تراکم فروشی نیز از دیگر فواید مهم اجرای این پیشنهاد است.
@baladetayyeb
آیتاللهمیرباقری.mp3
1.7M
مهم/ آیتالله میرباقری: اگر مالهای بزرگ درست کردید میوه اخلاقیاش را هم میچینید؛ وقتی به جای شهر افقی، شهر عمودی و متراکم ساختید اقتضائات فرهنگیاش را هم باید بپذیرید.
طی مدتی که با شهرداری تهران همکاری داشتم هر هفته یکشنبهها ساعت ۶ صبح، عضو قرارگاهی بودم با عنوان قرارگاه آسیبهای اجتماعی که با حضور شهردار محترم و برخی دیگر از مدیران ارشد از قوه قضائیه و بهزیستی و نیروی انتظامی و ... تشکیل میشد. بارها به برخی دوستان عرض میکردم که با سیاستهای فعلی شهرداری، راهاندازی چنین قرارگاهی در شهرداری تهران، نقض غرض است زیرا ماهیت این قرارگاه در تعارض با تراکمفروشیها و شهرفروشیهای فعلی است. نمیشود که شهر را دائما متراکمتر کنیم و در همان حال، انتظار کاهش آسیبهای اجتماعی (نظیر سرانه طلاق و نزاع و جرم و ...) را داشته باشیم. اگر هنوز عضو قرارگاه بودم حتما و حتما، این چند دقیقه را برای جناب شهردار و سایر مدیران محترم عضو آن قرارگاه پخش میکردم.
پیشنهاد میکنم این صوت ۴دقیقهای را با دقت گوش دهید و بعد از آن قضاوت بفرمایید که در خصوص برخی مسائل فرهنگی نظیر عفاف و حجاب، چه کسانی بیشتر مستحق امر به معروف هستند؟ بانوان بدحجاب و بیحجاب و یا مدیرانی که با سیاستهای اشتباهشان شهرهای ما را برای چنین اقتضائات و میوههای فرهنگی آماده کردهاند؟!
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
از بازار سنتی و اقتصاد کوثری تا بازار مدرن و اقتصاد تکاثری زمان لازم برای مطالعه: ۲ دقیقه در ادبیا
تمیز کردن شیشه با دستمال کثیف!
تاکنون به تفاوت معماری بازارهای سنتی و معاصر دقت کردهاید؟ بازار سنتی با فرم خطی و به صورت راسته راسته (نظیر راسته بزازها، راسته مسگرها و ...) ساخته میشد اما مالهای معاصر اغلب با هندسه متمرکز و عمودی و با کاربریهای مختلط تجاری ساخته میشوند به نحوی که معمولا بعد از ورود به مال، با انبوهی از کالاهای مختلف تجاری مواجه میشوید. فلسفه این تفاوت در چیست؟ اولا مالها با وُیدها و کریدورهای بصری گسترده، دامنه دید بیشتری را به مشتری عرضه میکنند تا در راستای ترویج مصرفگرایی و اقتصاد تکاثری (در مقابل اقتصاد کوثری) او را به خرید هرچه بیشتر، ترغیب کنند.
ثانیا رکن دیگر تفاوت بازارهای سنتی و معاصر را بایستی در تفاوت مفهوم جمعگرایی و فردگرایی جستجو نمود. فرهنگ سنتی ما، مبتنی بر آموزههای دینی، فرهنگی جمعگرا بود که نمود معمارانهاش، خانههای گسترده بود؛ همانطور که نمود دیگرش در جمع شدن همه شاغلان یک صنف در یک راسته از بازار بود. اما فرهنگ معاصر غرب که مبتنی بر فردگرایی (Individualism) است هم در معماری ابنیه مسکونی جلوهگر شده (با آپارتمانهای مستقل در مقابل خانههای گسترده) و هم در معماری مالهای متشکل از کالاهای مختلف. نهادهای انقلابی و یا دوستان متشرعی که با مالسازی در حال ترویج فردگراییِ غربی و تقویت اقتصاد تکاثری در مقابل اقتصاد کوثری هستند و درعین حال، بخشی از عایدیِ مالها را صرف امور خیریه میکنند و مثلا بخشی از درآمد فلان مال را صرف تهیه فرشهای حرمهای مطهر میکنند! بدانند که با دستمال کثیف نمیتوان شیشه را تمیز کرد.
@baladetayyeb
ایرانمال و ما ادراک ما ایرانمال:
ارزش ایران مال (همان مالی که مالکش واقف فرشهای حرم مطهر سیدالشهدا علیهالسلام است) را در این نامه رسمی بنگرید؛ ۲۵۵ هزار میلیارد تومان ناقابل، یعنی بیش از ۳ برابر کل بودجه امسال شهرداری تهران و یا بیش از ۳۰ برابر کل بودجه امسال شهرداری قم! اگر رقم تمام شده هر مسکن در طرح نهضت ملی مسکن را یک میلیارد تومان فرض کنیم با پول همین مال (که بخش قابل توجهی از آن فیالواقع خلق پولی بوده است که توسط بانک آینده انجام شده و به تورم و کوچکتر شدن سفره ۸۵ میلیون ایرانی منتج شده است) میشد ۲۵۵ هزار مسکن ملی ساخت؛ یعنی میشد حدود ۱ میلیون ایرانی را از مستاجری نجات داد!
اساتیدی که نگران افزایش پایه پولی و افزایش تورم به دلیل تسهیلات نهضت ملی مسکن هستند بفرمایند که الان دقیقا مشکل کجای کار است؟ مشکل از تسهیلات نهضت ملی مسکن است که بانکها به بهانههای مختلف پرداختش نمیکنند و یا مشکل این نوع مالسازیهایی است که اساسش خلق پول است و یا مشکل وامهای بیحساب و کتابی است که بانکها به کارمندان خود پرداخت میکنند (که رقمش صرفا در سال گذشته حدود ۲ برابر کل تسهیلاتی بوده که برای نهضت ملی مسکن پرداخت کردهاند!) در این فکر هستم که سفر بعدی به کربلا، آیا روی فرشهای وقفی حرم مطهر میتوانم نماز بخوانم یا خیر؟!
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
از تواضع شهر سنتی تا تفرعن شهر معاصر: چنین نقل شده است که شب قدر، قله سال است؛ اما معنای قله چیست و
تصویری قدیمی و ارزشمند از منظر عمومی قم المقدسه در ۱۴۰ سال قبل و ادب و تواضع بافت کالبدی این شهر در برابر حرم مطهر حضرت معصومه(س).
سالروز میلاد کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه سلام الله علیها و آغاز دهه کرامت مبارک باد 🌹