eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
15.5هزار دنبال‌کننده
326 عکس
301 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
امروز هنگام خروج از صحن حرم مطهر رضوی مادری را دیدم که با حال نزار، در جستجوی فرزند کوچکش بود که او را گم کرده بود. چنان مضطر و با عمق جان، نام کمیلش را صدا می‌زد که هر بیننده‌ای را میخکوب می‌کرد. فرصت نشد بایستم و عاقبت جستجویش را نظاره کنم اما مطمئنم که با آن اضطرار و با آن جستجوی پر احساسی که داشت، حتما کودکش را یافته است. این مادر مضطر، برایم یادآور گم شده‌ای بود که قرنها در انتظار اضطرار ما آدمهاست تا با عمق جان صدایش بزنیم تا برایمان رخ بنماید. آری، مشکل از نخواستن ما و بلکه از خواستن‌هایی است که فقط لقلقه زبان است؛ وگرنه اگر خواستن‌هایمان از سویدای وجود بود و با اضطرار، در جستجویش بودیم قطعا فراق به وصال بدل شده بود. گفتم که روی خوبت از من چرا نهان است گفتا تو خود حجابی ورنه رخم عیان است @baladetayyeb
بسم الله الرحمن الرحیم باسلام و احترام. به استحضار می‌‌رساند حسب اصرار جمعی از دوستان و فعالان جبهه انقلاب برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم نام نویسی کرده‌ام. خدای متعال از نیت حقیر از این امر آگاه است و خود او که به همه اسرار عالم است شاهد است که فارغ از برخی شعارهای اصحاب قدرت و ثروت، این مهم بر خلاف میل باطنی حقیر بوده و اگر اصرار دوستان و تکلیفی که بعد از مشورتهای فراوان به حقیر تحمیل شد نبود قطعا خود را در معرض چنین چالشی قرار نمی‌دادم. اکنون در آستانه انتخابات، نیازمند همفکری دوستان و دغدغه‌مندان برای تبیین برنامه‌ها و چارچوب فعالیتهایم (با رویکرد تمدنی) هستم. بنده نه عِدّه و عُدّه‌ای دارم و نه مال و منالی دارم که صرف این موضوع کنم. خودم هستم و خدای خودم و نیتی که او از آن آگاه است؛ مستقل از هر گروه سیاسی و رها از هر قید و بند کذایی. اگر از دوستان، کسی تمایل به کمک برای تدوین برنامه‌ها و یا همکاری در امور اجرایی دارد (اعم از کمکهای فکری، علمی، رسانه‌ای و ...) لطفا مراتب مذکور را از طریق آیدی زیر در پیام‌رسان ایتا اطلاع دهد تا در فرصت مقتضی با ایشان تماس حاصل شود: @mannanraeesi ضمنا چنانچه درخصوص خط و ربط و جهت‌گیری حقیر نیز ابهامی وجود دارد می‌توانید یادداشتهای قبلی حقیر در کانال بلد طیب را مشاهده بفرمایید. بنده ناچیز خدا و معلم کوچک دانشگاه، محمدمنان رئیسی إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيب: من جز اصلاح تا آنجایی که توانایی دارم نمی‌خواهم، و توفیقم جز با خدا نیست؛ بر او توکّل کردم و به سوی او بازمی‌گردم (هود/۸۸). @baladetayyeb
بهترین همسرها و بهترین خانه‌ها 🔹در قرآن کریم، از مخلوقات و پدیدارهای مختلفی به عنوان عوامل آرامش‌بخش یاد شده است اما سه تای آنها فرازمانی و فرامکانی هستند که عبارتند از شب و همسر و خانه. اولا شب نظیر این آیه: "هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيه: اوست که شب را برای شما پدید آورد تا در آن آرامش یابید"(یونس/۶۷). ثانیا همسر نظیر این آیه: "وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا: و از نشانه‌های او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید"(روم/۲۱). ثالثا خانه نظیر این آیه: "وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خداوند از خانه‌هایتان برایتان آرامش قرار داد"(نحل/۸۰). 🔹اما با بررسی سایر آیاتی که حاوی واژه‌های شب و همسر هستند چنین به نظر می‌رسد که رمز آرامش‌بخشی آنها، پوشانندگی آنهاست زیرا تنها صفت مشترک دیگر این دو در قرآن همین قابلیت ستر و پوشانندگی است که خدای متعال از آن، تعبیر به "لباس: پوشش" فرموده است؛ نظیر این آیه برای شب: "وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا: و شب را پوشش قرار دادیم"(نبأ/۱۰). و یا این آیه برای همسر: "هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ: آنان (همسرانتان) برای شما پوشش و شما هم برای آنان پوشش هستید"(بقره/۱۸۷). 🔹در برخی تفاسیر چنین ذکر شده است که توصیف همسر به لباس و پوشانندگی به این معناست که همسر باید همچون لباس، عیوب و نواقص همسرش را بپوشاند؛ و در چنین صورتی است که آرامش‌بخشیِ او معنا می‌یابد. اما وجه دیگر این تعبیر آن است که لباس از انسان در برابر خطرات مختلف و گرم و سرد روزگار محافظت می‌نماید و همسر نیز باید به همین نحو، محافظ و حامی همسرش در برابر گرم و سرد روزگار باشد. فلذا آن همسری بهتر و آرامش‌بخشتر است که بیشتر در برابر گرم و سرد روزگار، پوشاننده و حامی همسرش باشد. 🔹حال با توجه به نکات فوق، در خصوص خانه نیز می‌توان چنین گفت که آن خانه‌ای بهتر و آرامش‌بخشتر است که پوشانندگی بیشتری داشته باشد و حریم ساکنانش را هرچه بیشتر و بهتر حفظ نماید. شبیه به خانه‌ سنتی که با مکان‌یابی حیاط در دل خانه و استفاده از الگوهای درونگرا، حداکثرِ پوشانندگی را برای ساکنانش فراهم می‌کرد؛ برخلاف آپارتمانهای برونگرا و حریم‌زدای معاصر که نه پوشانندگی چندانی دارند و نه محافظ خوبی برای حفظ حریم خصوصی خانواده هستند‌. شاید از دلایل افزایش نزاعها و اختلافات خانوادگی در سبک زندگی معاصر در مقایسه با سبک زندگی سنتی نیز همین باشد زیرا آپارتمانهای قوطی کبریتی و عریانی که این روزها سراسر کلانشهرهایمان را اِشغال کرده‌اند نمی‌توانند لباس و پوشاننده خوبی برای حریم خصوصی ساکنانشان باشند و به همین دلیل، نمی‌توانند همچون خانه‌های درونگرا و حریم‌مندِ سنتی، آرامش بخش باشند. پس می‌توان چنین گفت که بهترین و آرامش‌بخشترین خانه‌ها، پوشاننده‌ترین آنهاست، کمااینکه بهترین همسران نیز آن کسی است که بیش از همه برای همسرش لباس و پوشاننده‌ باشد تا بتواند به بهترین وجه ممکن برای او آرامش‌بخش‌ باشد. 🔹پی‌نوشت: جانها به فدای آن همسری که به احسن وجه، لباس همسرش شد و به بیشترین وجه ممکن، حامی و پوشاننده او در برابر سرد و گرم روزگار شد؛ تا جایی که جسم و جان خود را در برابر گرمای آتش درب سوخته سپر کرد تا مبادا گزندی به همسرش برسد؛ و به جز چنین همسری، چه کس دیگری شایسته صفت بهترین بانوان و سیده نساء العالمین است؟ صلی الله علیک یا اماه یا فاطمه الزهرا (س) @baladetayyeb
برگی از تاریخ: وقتی خیابان‌هایمان به‌نام سفاک‌ترینها نامگذاری می‌شد این تصویری است از روزنامه اطلاعات مربوط به ۸۰ سال قبل (مورخ ۲۲ آذر ۱۳۲۲). طبق خبر اعلام شده در این صفحه از روزنامه، برگزاری کنفرانس تهران با حضور روسای جمهور آمریکا، انگلیس و روسیه در تهران باعث شد تا نام سه خیابان تهران به افتخار حضور روسای جمهور این سه کشور، به نام این سه سفاک تغییر کند! خیابان استالین(میرزار کوچک خان) خیابان چرچیل (نوفل لوشاتو) و خیابان روزولت (شهید مفتح) در تهران طی اعلام انجمن شهر تهران به نام این سه نامگذاری شد تا حاکمیت وقت ایران نشان دهد که تا چه حد، سرسپرده ابرقدرتها است. خدا را شاکرم که این روزها به برکت انقلاب اسلامی، به جای چنین سفاکهایی، اسامی شهدا و مفاخر این مرز و بوم زینت‌بخش خیابانها و معابر سرزمینم شده است. پی‌نوشت: تغییر نامهای ناپسند علاوه بر عقل، مورد تایید نقل هم است‌. امام باقر (ع) از پدرانشان چنین نقل می‌فرمایند که رسول خدا (ص) اسامی زشت مردان و شهرها را تغییر می‌داد (وسائل الشیعه جلد ۱۵). @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
مهم/ مشهد مقدس در آستانه ثبت یک دسته گل تاریخی! 🔹با کمال تاسف مطلع شدیم که طرح بلندمرتبه‌سازی در مش
1.58M
درپاسخ به سوال برخی عزیزان درخصوص راه حل مسئله مسکن در کلانشهرهایی نظیر تهران و مشهد و ... این صوت را تقدیم کردم. با احترام، منان رئیسی (مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی) @baladetayyeb
پیام یکی از خواهرانی که در یکی از دیدارهای اخیر بانوان با حضرت آقا، به عنوان یکی از بانوان فعال، در محضر ایشان نکاتی را ارائه کردند و پاسخ حقیر به ایشان. @baladetayyeb
پورعباس در پی حکم عجیب دیوان عدالت اداری برای بازگشت به تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب در کنکور از ریاست سازمان سنجش استعفا کرد. ۱. آقای پوعباس درود بر شرفت. اگر همه مدیران نظام روحیه شما را داشتند مملکت گلستان می‌شد. چه دلیلی دارد که میز و منصب خود را به هر قیمت ممکن حفظ کنیم؟! ۲. در صورت تکرار چنین احکامی از سوی دیوان عدالت اداری، پیشنهاد میشود نام این دیوان به دیوان ناعدالت اداری تغییر یابد. مملکت اسلامی و عدل علی(ع) چه ربطی به چنین احکام محیرالعقولی دارد؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
معماری حرم و فلسفه زیارت احمد بن فارس می‌گوید: «زائر را از آن جهت زائر می‌گویند که وقتی به زیارت تو
معماری، دینِ بدنی شده یا بدنِ دینی شده؟! 🔹امروزه واقعیتی به نام «دین بدنی شده» به طرز فزاینده‌ای در حال بازتولید و بازنمایی است و غفلت از آن، به دلیل غلبه‌ی نوعی از «باطن‌گراییِ افراطی» در خوانش دینی، سبب انفعال جامعه‌ی دینی در مقابل احکام شرعی‌ شده است. این واقعیت، دین را در یک تکثر نامنظم، آشوب‌محور و مملو از بی‌غایتی و لذت‌های آنی که عمدتا «بدن» را محور این مفاهیم در نظر گرفته سوق می‌دهد. درنتیجه‌ی چنین تصوری، شما دیندارید حتی با شلوارهای ۹۰سانتی! دیندارید و هرچقدر دوست‌دارید می‌توانید نماز زیارت بخوانید حتی با ناخن‌های کاشته! و شما دیندارید بدون پذیرفتن شریعت و احکام آن! 🔹در مقابل اما، سخن از بدنی که در ساحت فقه و شریعت دینی می‌شود و انواع تدبیر بدن را در مولفه‌های مختلف نظم توحیدی (از خوراک و پوشاک تا معماری و شهرسازی و ...) سامان می‌بخشد، توضیحی است از «بدن دینی شده» که مقوله «سلامت و سعادت» را توامان در نظر گرفته و تعلیق آن، روز به روز ضربات سنگین‌تری را به متن زندگی انسان ایرانی تحمیل می‌کند. این «بدن دینی‌شده»، بر خلاف آن تکثر بی‌غایت، کاملا غایتمند و در یک نسبت منظم امور، سبکی از زندگی را پیش رو قرار می‌داد که نه تنها هویت زن مسلمان، که هویت انسان مسلمان را متناسب با جغرافیا و فرهنگش نیز سامان می‌بخشد. اما دریغ آن‌که با ورود مدرنیته به جامعه ایرانی، این مهم کم‌کم به تعلیق رفته و در مورد تبعات هویتی و دینی آن نیز غفلت جدی وجود دارد. @azmanegasht 🔹پی‌نوشت: «بدن دینی‌شده» را می‌توان نتیجه صعود امر دانی به حقیقتی عالی و «دین بدنی شده» را می‌توان نتیجه تقلیل و فروکاهی امر عالی به مولفه‌های دانی دانست. مصداق معمارانه‌ی تقابل این دو را می‌توان در نحوه آرایه‌های عبادتگاه‌های دو آیین اسلام و مسیحت مشاهده نمود. در کلیساها، سنت بر آن بوده است که غالبا از نقاشی‌ها یا تمثالهای عینی و بدنی برای آرایه‌ها استفاده می‌کردند نظیر استفاده از تصاویر و نقاشی‌های زنان و فرشتگان و ... با جزییات اندامها و بدن آنها بر روی سقف یا بدنه کلیساها که این نوع آرایه‌پردازی، ترجمانی معمارانه بود برای دین بدنمند. اما در مساجد، همواره از اَشکال انتزاعی (نظیر انواع طرحهای اسلیمی و گره‌های اسلامی و ...) استفاده می‌شد و هیچگاه از تمثال یا نقاشی بدن انسان و حتی بدن سایر موجودات، به عنوان آرایه استفاده نمی‌شد. جالب آنکه حتی در تزیینات حرمهای مطهر، همواره از آیینه‌های شکسته استفاده می‌شود تا زائر، تصویر کامل بدن خود را در آینه نبیند و بلکه اجزای شکسته و نامفهومی را در خرده آیینه‌ها ببیند تا به این ترتیب، زائر از خود هیچ نبیند و همه را مزور ببیند. چنین رویکردی، ترجمانی معمارانه برای بدن دینی شده است، بدنی که هیچ مزاحمتی برای تجلی معنای واقعی زیارت (حضور زائر عند المزور) ایجاد نمی‌کند تا امر دانی به معنایی عالی بار یابد. @baladetayyeb
لینک متن کامل صحبتهای ارائه شده توسط منان رئیسی در نشست جایگاه تمدنی قم: https://qom.ac.ir/Notifications/Pages/6543.aspx 🔹آپارتمان می‌سازیم و به علما و طلاب می‌گوییم در این خانه‌ها ساکن شوید؛ طلابی که خود باید مبلّغ فرهنگ عفاف و حجاب باشند وقتی ظرف زندگی‌شان ظرف حریم‌زدا هست چگونه می‌توانند فرهنگ عفاف و حجاب را تبلیغ کنند؟! تأکید می‌کنم ابنیه و البسه دو بال تمدن اسلامی هستند. 🔹قبل‌ از انقلاب بعضی از جامعه‌شناسان و بعضی از تحلیلگران اقتصادی تحلیل می‌کنند که یکی از دلایل وقوع انقلاب اسلامی، همین غفلت رژیم پهلوی از مسئله مسکن کلان‌شهرها بود و به‌عنوان یکی از علاقه‌مندان و مریدان انقلاب اسلامی به متولیان امر هشدار می‌دهم که در مسئله توسعه مسکن و شهرسازی نباید مسیر اشتباه قبل را دوباره تکرار کرد و تداوم داد و باید مشکل مسکن مردم حل شود که در غیر این صورت تهدیدی جدی برای کشور به حساب خواهد آمد. 🔹چرا در شهر قم به‌عنوان بستر انقلاب ما باید نسخه‌های منقضی شده هفتاد سال قبل غرب را اجرا کنیم و با شعار انقلابی‌گری، به عمودی سازی و بلندمرتبه‌سازی دامن زده شود که به شما وعده می‌دهم و در واقع انذارتان می‌کنم که باید آماده برداشت میوه‌های اخلاقی و فرهنگی این نوع شهرسازی باشیم، میوه‌هایی که همین الان هم نتایجش هویدا شده است. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
طبق آموزه های سنتی، رنگ ها و نورها نیز مانند انسانها، طبایع مختلف دارند و لذا هر نوع فضایی با توجه ب
نمایی کم‌نظیر از رستورانی بسیار زیبا در تهران؛ پیشنهاد نمی‌کنم که در چنین جایی غذا میل کنید چون هیچوقت سیر نمی‌شوید، البته نه از غذا بلکه از دیدن معماری این فضا! به انتخاب هوشمندانه رنگها و متریال فضا دقت بفرمایید؛ رنگهای گرم نظیر قرمز و متریالهای گرم نظیر آجر که می‌توانند سبب افزایش اشتها شوند و کاملا متناسب با کاربری رستوران هستند. @baladetayyeb
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ویدئوی کوتاه را ببینیم و از خود بپرسیم که جایگاه فرهنگ بومی در متن زندگی ما چیست؟ تزیینی و حاشیه‌ای یا جدی و در متن زندگی واقعی؟ چرا برخی از ما دیوان حافظ را فقط برای شب یلدا و قرآن را فقط برای شبهای قدر می‌خواهیم؟! عزیزی (از فلاسفه و شاگردان مشهور مکتب هایدگر) چند وقت قبل سفری به قم داشت و بعد از مشاهده حجم انبوه فست فود و پیتزا فروشی‌های این شهر گفته بود که باورش برایم سخت است که در شهری که مهد فلسفه صدرایی است این حجم از پیتزافروشی وجود داشته باشد. غرب اگر در تمدن سازی موفق شد، به دلیل امتداد فلسفه‌اش در اجزای مختلف سبک زندگی بود. امتداد فلسفه در کنش‌های عملی است که تمدن‌ساز است وگرنه آن تمدن، صورت عینی نمی‌یابد و صرفا در حوزه نظر باقی می‌ماند و مناسک و نشانه‌هایش نهایتا نقشی تزیینی و حاشیه‌ای می‌یابد. مدت زمان: ۱ دقیقه و ۴۰ ثانیه @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
مساجد تفریحی _تفنّنی! برخلاف شهرهای سنتی که شهر/عبودیت بودند و همه اجزای شهر حتی اجزای تجاری و بازا
ذکر و فکر 🔹به هندسه مساجد دقت کرده‌اید؟ در اغلب آنها مطابق با سنت ما از هندسه‌های چهارگوش استفاده شده است. انتخاب مربع یا مستطیل برای هندسه شبستان سبب تطبیق هندسه با کاربری اصلی مسجد بوده است زیرا این نوع هندسه‌ها، به دلیل فرم ایستا، متوازن و متقارنی که داشته‌اند سبب القاء حس سکون می‌شدند که متناسب با تفکر بوده است، بر خلاف هندسه‌های پویا (نظیر فرمهای مدوّر و سیال و ...) که مناسب تحرک است و نه تفکر. علاوه بر هندسه شبستان، در آرایه‌ها و تزیینات مسجد نیز از هندسه‌های انتزاعی (نظیر اسلیمی‌ها و گره‌های اسلامی و ...) و همچنین رنگهای سرد و آرامش‌بخش (نظیر آبی فیروزه‌ای و ...) استفاده می‌شده است که این نوع تزیینات و رنگها، به دلیل تناسب با مفهوم سکون، بسترساز تفکر است. 🔹این نوع معماریِ سکون‌آفرین و تفکربرانگیز مساجد، به نمازگزار کمک می‌کند تا ذکر خود را با فکر همراه کند؛ فکر و ذکری که به تعبیر برخی علما، توامان شدن این دو با هم از ویژگی‌های أُولِی‌الْأَلْبَاب (آل عمران/۱۹۰) است؛ همانهایی که قرآن کریم آنها را چنین توصیف می‌فرماید: "الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض"(آل عمران/۱۹۱). اما برخلاف این نوع معماریِ مساجد سنتی، در برخی مساجد معاصر نه در هندسه و نه در جزییات کالبدی آنها، به تطبیق معماریِ مسجد با دوگانه‌ی ذکر و فکر توجهی نمی‌شود و بالتبع، معماری چنین مساجدی تناسب چندانی با تربیت خردورزان و أُولِی‌الْأَلْبَاب نیز ندارد. @baladetayyeb