eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
15.6هزار دنبال‌کننده
327 عکس
303 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بلد طیّب/منان رئیسی
بیت‌های خالی از رب‌ّالبیت! به علت فراموشی واژگانی همچون ربّ‌البیت در سبک زندگی معاصر اندیشیده‌اید؟
اقتصاد و کنشگری زنان دهم ماه عزیز رمضان، سال‌روز رحلت زنی‌ است که اگرچه در روایات به‌عنوان یکی از چهار زن بهشتی به‌عنوان الگو معرفی شده است، اما گویا همچنان عزمی بر بازگوکردن نوع کنشگری ایشان و تلاش برای بازسازی و ساختارسازی طبق این الگو به خصوص برای بانوان وجود ندارد. ماجرای تعریف زن در تمدن غرب که ذیل رویکرد سود‌محور، زن نیز در اقتصاد سرمایه‌داری هضم می‌شود و این اقتصاد فرهنگ و سیاست خودش را به صورت کلی و به صورت خاص درمورد زنان نیز می‌سازد با کنشگری زن مسلمان در این عرصه بسیار متفاوت است. البته گاهی مشاهده می‌شود که با حربه طرد اقتصاد سودمحور یا لذت‌محور(که البته به بهانه لذت، با ترویج مصرف‌گرایی نهایتا همان سودمداری حاکم است) کل کنشگری اقتصادی زنان و ظرفیت آن نادیده گرفته می‌شود که این نیز خطری بزرگ است. چرا که به هرحال، اگر ما در این زمینه تصمیم به نظرورزی و عمل برطبق آن نداشته باشیم، رویکرد بدیل همچنان عرض اندام می‌کند. امسال که رهبر معظم انقلاب، با تکیه بر مردمی‌شدن اقتصاد از جهش تولید سخن به میان آوردند، جا دارد که بیش از پیش، از نحوه کنشگری زنان_بعنوان نیمی از جامعه_ و مسائل فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در این حوزه و با رویکردی مبتنی بر کنشگری زن مسلمان_که حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها نمونه‌ی موفقی از آن بودند_سخن به میان آوریم، چرا که همه‌ی ما، بخشی از مسلمانی‌مان را مرهون این زن جلیل‌القدر و فعالیت و سرمایه عظیم وی، در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری اسلامیم و شاید بتوان یکی از دلایل اصلی غصب فدک را همین هوش سرشار اقتصادی دانست که حضرت صدیقه‌ی فاطمه‌ از مادرشان(سلام الله‌علیهما) به ارث برده بودند و بنی‌امیه به خوبی دریافته بود که بر کدام مساله برای بستن شریان اقتصادی شیعه دست بگذارد. https://eitaa.com/azmanegasht پی‌نوشت: در تکمیل یادداشت فوق مجددا تاکید می‌شود که توسعه کسب و کارهای خُرد، مهمترین شرط جهش تولید با مشارکت مردم است که با فرهنگ ما نیز سازگار است. روشهای دیگر (نظیر اتکا به صنایع بزرگ و مگاکارخانه‌ها و ...) همان راهی است که تمدن معاصر غرب با محوریت نظام سرمایه‌داری و با راهبرد تمرکز و انباشت سرمایه، سالها پیش آزموده است که نتیجه‌اش شد نابودی بنیاد و بنیان خانواده به دلیل کشاندن زن از خانه به کارخانه و خالی شدن بیت از ربّ‌البیت. اگر می‌خواهیم ظرفیت زنان (به عنوان نیمی از نیروی جامعه) را متناسب با سبک زندگی و فرهنگ بومی خودمان در خدمت جهش تولید قرار دهیم بایستی بتوانیم با الگوبرداری از حضرت خدیجه سلام الله علیها، بستر کنشگریِ خدیجه‌گونه‌ی بانوان را متناسب با الگوی سوم زن (نه زن متحجّر و نه زن متجدّد) فراهم کنیم و این بستر، چیزی نیست جز توسعه کسب و کارهای خُرد متناسب با حفظ شأن زنانه و مادرانه‌ی بانوان. در چنین صورتی با آزاد شدن ظرفیت بالقوه نیمی از جامعه، انشاالله به معنای واقعی می‌توانیم شاهد تحقّق جهش تولید با مشارکت مردم در بستر فرهنگ بومی خودمان باشیم. 🔹بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
مسئله عفاف و حجاب؛ پرداختن به معلول‌ها یا علت‌ها؟! 🔹سلام خدا بر مرحوم آیت الله حائری شیرازی که چنین فرمود: "از اذان گفتن غافل نباشید...اذان شما یک اثر دیگری دارد. شما می‌توانید مسألۀ بدحجابی را به طور غیر مستقیم حل کنید. بوی اسلام که آمد، بوی اذان که آمد، صدای اذان که بلند شد، یک عده بلند می‌شوند و می‌روند وضو می‌گیرند و نماز می‌خوانند. شما می‌خواهید مسئله حجاب را با گفتن حل کنید، توی روی خودش بگویید و حل کنید، اما این گاهی جواب نمی‌دهد. غنچۀ گل را با دست باز نمی‌کنند! اگر غنچۀ گل را با دست باز کنند، گل دیگر گل نمی‌شود، گل را باید گذاشت تا خودش باز شود. این امور را باید مثل گل آبش بدهی، هوایش را درست کنید؛ خودش به موقع باز می‌شود". 🔹 علاوه بر صدا (اینجا آوای ملکوتی اذان)، موارد مهم دیگری نظیر بو، ساختار فیزیکی یا کالبدی و ... نیز بر حس ما از محیط تاثیرگذار است و مجموعه این عوامل سبب شکل‌گیری برداشتهای مختلف ما (معنوی، خنثی یا غیرمعنوی) از محیط می‌شود و نوع برداشت ما نیز بر نحوه رفتار ما در آن محیط کاملا موثر است. معنای "كُلٌّ يَعمَلُ عَلىٰ شاكلَتِه" نیز همین است: "از کوزه همان برون تراود که در اوست". حالا لطفا به این دو تصویر و رابطه حجاب بانوان با محیط و ساختار فیزیکی آن بیاندیشید. اگر قرار است مسئله‌ عفاف و حجاب به صورت مبنایی حل شود گریزی نداریم جز آنکه بیش و پیش از آنکه به معلول‌هایی نظیر بدحجابی و بی‌حجابی بیاندیشیم، به علل (نظیر بسترهای حجاب‌زدا و عفاف‌زدا) بیاندیشیم و به تعبیر مرحوم آیت الله حائری هوایش را درست کنیم تا خودش به موقع باز شود. https://eitaa.com/baladetayyeb
قضیه اخیر زمین حوزه علمیه ازگل و گرگ زمین‌خوار! 🔹پیرو جنجال اخیر مربوط به زمین حوزه علمیه ازگل و حواشی ایجاد شده برای آقای صدیقی، حوزه علمیه مذکور با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دستور بازگشت زمین به حوزه صادر و مراحل اداری آن در حال انجام است. آقای صدیقی را سالهاست که می‌شناسم و باتوجه به ویژگی‌های ایشان، آخرین فردی که می‌توانم ادعای زمین‌خواری او را باور کنم ایشان است (در این تعبیر هیچ مبالغه‌ای به کار نبردم). البته فارغ از شخصیت مهذّب ایشان، نقدی که به ایشان و برخی دیگر از بزرگان در موضوعات مشابه وارد است عدم اِشراف لازم به دفتر و نزدیکان است که سبب بروز چنین جنجال‌هایی می‌شود. 🔹اما حالا که برخی با سوء استفاده از این قضیه، سعی دارند چنین موضوعی را به کل نظام جمهوری اسلامی بسط دهند و آنرا دلیلی بر وجود فساد سیستماتیک در نظام بدانند خوب است یادی کنیم از زمین‌خوار بزرگ، جناب رضاشاه پهلوی که پس از تبعید او، آقای ملک مدنی (یکی از نمایندگان مجلس وقت شورای ملی) در نطقی درباره املاک تصرفی او چنین نطقی ارائه کرد: شاه سابق را می‌دانم ۱۷ سال در این مملکت سلطنت کرد و به روز که حساب کنیم تقریبا ۶۰۰۰ روز می‌شود و او ۴۴۰۰۰ سند مالکیت صادر کرده‌اند، تقسیم که بکنیم ایشان روزی ۷ سند مالکیت گرفته‌اند! 🔹شدت زمین‌خواری پهلوی به حدی بود که یرواند آبراهامیان (تاریخ نگار ارمنی تبار) در کتاب ایران بین دو انقلاب چنین می‌نویسد: رضا شاه در زمان کناره‌گیری از سلطنت سرمایه‌ای در حدود سه میلیون پوند و بیش از سه میلیون اکر زمین (هر اکر برابر با ۴۷۴۰ متر مربع است) به ارث گذاشت! ولع رضاشاه برای کسب مالکیت اراضی به شکلی بود که برخی به او لقب گرگ زمین‌خوار دادند (نخستین بار سیدحسن تقی زاده وزیر مالیه رضاخان این لقب را به او داد). 🔹این چند سطر را نوشتم تا حالا که عده‌ای در این آب گل آلود، با رویکردی غیراخلاقی سعی بر انتساب موضوع زمین‌خواری به آقای صدیقی را دارند فراموش نکنیم که تا همین چند دهه قبل، شخص اول مملکت چنان در زمین‌خواری اسراف و افراط می‌کرد که حتی نزدیکانش به او لقب گرگ زمین‌خوار داده بودند! در عین حال امید است با اِشراف و التفات بیشتر بزرگان نسبت به دفتر، اقربا و نزدیکان خود، انشاالله دیگر شاهد چنین جنجال‌هایی که هم به اعتبار خود آنها لطمه می‌زند و هم به اعتبار نظام نباشیم. 🔹بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
خدمت بزرگوارانی که به تاثیر سیاستهای مدیریت شهری بر بروز آسیبهای اجتماعی فرهنگی بی‌توجه هستند عرض می‌شود که گرچه نمی‌توان مسائل چندوجهی مانند طلاق را به یک علت محدود تقلیل داد اما قطعا نمی‌توان سهم سیاستهای مدیریت شهری در افزایش این نوع آسیبها را نیز انکار کرد. شهرداران محترم عنایت بفرمایند که متولی ساخت ظرف زندگی مردم هستند و اگر ظرف زندگی مردم را با الگوهای غیر بومی راهبری کنند آنگاه بروز مظروف‌های غیر بومی (نظیر افزایش سرانه طلاق و نزاع و جرم و ...) کاملا طبیعی است. از موارد عجیبی که شخصا بعد از همکاری با برخی شهرداری‌های کلانشهرها با آن مواجه شدم این است که اغلب شهرداری‌ها برای افزایش درآمد خود به سمت سیاستهایی می‌روند که منتج به افزایش آسیبهای اجتماعی فرهنگی می‌شود و آنگاه با پولی که از همین راه کسب شده سعی می‌کنند همان آسیبهایی که نتیجه سیاستهای اشتباه خودشان بوده است را کنترل کنند! در این خصوص قبلا در لینک زیر توضیحاتی تقدیم کرده‌ام: https://eitaa.com/baladetayyeb/312 عرض خود را با این فرمایش رهبر معظم انقلاب به پایان می‌برم: "نکته‌ای که از شهرداری همیشه در ذهن من بوده این است که تهیه درآمد از هر طریق چیز خوبی نیست... اگر شما به قصد کسب درآمد دست به کارهایی زدید که نمی‌توانید عوارض فرهنگی آن را از پیش درست محاسبه کنید بسیار مضر است؛ نباید برای افزایش درآمد شهرداریها از روشهای غیرمعقول و مشکل‌آفرین نظیر تبلیغات شبه غربی و یا برج سازیهای بی‌رویه و بی‌منطق استفاده شود چراکه این گونه روشها آثار منفی فرهنگی اجتماعی به دنبال می‌آورد" (۱۳۷۹/۴/۲۷). https://eitaa.com/baladetayyeb
🔹به این نمودار بنگرید؛ در حالی که قیمت مسکن در تهران از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۱۸۰۰ درصد رشد داشته اما طی همین‌ مدت، حداقل دستمزد کارگران فقط ۷۸۲ درصد رشد داشته و این یعنی رشد دستمزد کارگران حتی به اندازه نصف رشد مسکن هم نبوده است. نتیجه؟ افت بیش از ۵۰ درصدیِ دسترسی به مسکن استطاعت پذیر. در چنین شرایطی راهکار چیست؟ اکنون چاره‌ای نداریم جز آنکه دسترسی به مسکن استطاعت پذیر را با همین شیب شدیدی که افت کرده، مجددا رشد دهیم. اما کلید این کار چیست؟ 🔹اولا زمین؛ زیرا زمین به تنهایی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از قیمت مسکن در کلانشهرها را شامل می‌شود و لذا عرضه گسترده آن در کلانشهرها به همراه تنظیم‌گری بازار با ابزارهای مالیاتی می‌تواند سبب افت قابل توجه قیمت زمین شود (سیاستگذاران توجه بفرمایند که عمده مشکل مسکن مربوط به کلانشهرها است و عرضه زمین در شهرهای کوچکتر و روستاها چندان دردی را دوا نمی‌کند). 🔹ثانیا کاهش شدید قیمت تمام شده مسکن در طرحهای دولتی در کلانشهرها از طریق تغییر الگوی ساخت از الگوی آپارتمانی و عمودی به الگوی افقی. زیرا در الگوی افقی به دو دلیل، قیمت تمام شده مسکن به شدت افت پیدا می‌کند؛ چون مسکن افقی هم زودتر به مرحله بهره‌برداری می‌رسد و لذا مشمول تورم کمتری می‌شود (برخلاف الگوهای عمودی که معمولا ساخت آنها چند سال زمان می‌برد) و هم چون مسکن افقی فاقد مشاعاتی نظیر لابی و پیلوت و آسانسور و ... است لذا هزینه ساخت در آن به مراتب کمتر می‌شود. در چنین صورتی می‌توان به معکوس شدن نمودار فوق امیدوار شد. 🔹بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این ویدئو که مربوط به ماه مبارک رمضان امسال است را بنگرید و ملاحظه بفرمایید که آل سعود چطور با معماری هتل‌ها و ابنیه مجاور کعبه، بیت الله الحرام را تحقیر کرده‌اند! البته حقیقت آن است که "إِنّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جمیعَا"(یونس/۶۵)، اما در عین حال نباید از این نوع معماری‌ها که منجر به تحقیر عمدی یا سهوی بقاع متبرکه می‌شوند غافل شد. آنچه اکنون جای نگرانی دارد، ترویج این نوع معماری‌های هویت‌زدا در مجاورت حرمهای مطهر در ایران اسلامی است. 🔹بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
امشب توفیق شد تا افطار را در جمع دانش آموزان مدرسه ماندگار امام صادق قم باشم. مدرسه‌ای که به تنهایی بیش از ۲۵۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است! افطاری را در کنار این چهره های پر امید، فلافل و عدسی خوردیم ولی فلافلی که خوردنش برایم در کنار این سرمایه‌های حقیقی انقلاب، از چلو کبابها و چلو جوجه‌های برخی سفره‌های آنچنانی به مراتب لذیذتر بود. قبل از افطار هم گپ و گفتی با بچه‌ها داشتم و گمان می‌کنم خیلی بیش از آنکه این بچه‌ها به حضور بنده در جمعشان نیازمند باشند این خود بنده و امثال بنده هستیم که محتاج حضور در چنین جمعهای بی‌ریایی هستیم تا یادمان نرود که ولیّ نعمت ما چه کسانی بوده و هستند. 🔹بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
15.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پای این ویدئو خیلی اشک ریختم؛ یعنی می‌شود راهی باز شود تا به جز اشک ریختن، سهم دیگری هم برای پایان دادن به این تراژدی داشته باشیم؟... https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
🔹علی(ع) فرقهای زیادی با سایر حاکمان داشت، آنقدر زیاد که از شدت همین فرقها نهایتا فرقش شکافته شد. حالا با دقت در این تصاویر بنگرید که گذر تاریخ چطور فرقهای اساسی علی(ع) با دیگر حاکمان را ارج نهاده است. این تصاویر، بخش بسیار کوچکی از انعکاس نام مبارک علی(ع) در معماری جهان اسلام است که در تمامی اینها، این اسم‌ مبارک با خط بنایی جلوه‌گری می‌کند. امروزه از شرق تا غرب جهان اسلام، گنجینه عظیمی از آثار معمارانه از قرون مختلف به جا مانده است که مفتخر به منقّش شدن به این نام مبارک و تجلیِ «ذكرُ عليٍ عباده» با ابزارهای معمارانه هستند. 🔹اما جالب آنکه حسب برخی پژوهشهای انجام شده، کهن‌ترین نمونه‌های شناخته شده از نقوش تزئینیِ نام علی(ع)، نه متعلق به ایران، بلکه متعلق به حوزه جغرافیایی شام بوده است! یعنی همان جایی که سالها تلاش شد تا نام مبارک ایشان محو شود. نمونه‌ای از این نقوش که در قلعه شهر حلب در شمال شامات به دست آمده را هرتسفلد (باستان‌شناس آلمانی) در کتاب خود که درباره کتیبه‌های اسلامی این سرزمین منتشر شده، معرفی کرده است. کدام حاکم دیگری را در جهان اسلام می‌شناسید که نام او پس از قرنها اینطور بر تارک آثار تمدنی کشورهای مختلف حتی در سرزمینی که سالها مشهور به دشمنی با او بوده، باقی مانده باشد و بدرخشد؟ "كذَٰلک يَضرِب اللَّه الْحَقَّ والْبَاطل فأَمَا الزَّبدُ فَيذهبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما يَنْفَعُ الناس فَيمْكثُ فی الْأَرض: خدا براى حق و باطل چنين مثَل زند، اما كف به كنارى افتد و نابود شود و آنچه براى مردم سودمند است در زمين باقی بماند" (رعد/۱۷). https://eitaa.com/baladetayyeb