بلد طیّب/منان رئیسی
رابطه تعرّف و تبرّج: 🔹 به دو آیه زیر دقت بفرمایید؛ هیچ ارتباطی بین این دو نمیبینید؟! "وَجَعَلْنَاك
مستوره و مستور در دوگانه همسر و خانه
زمان لازم برای مطالعه: ۲ تا ۳ دقیقه
🔹از اشتراکاتی که مبتنی بر آموزههای دینی میتوان برای همسر مطلوب و خانه مطلوب استنتاج نمود عدم تبرّج است. مبتنی بر آموزههای دینی، همسر ایدهآل، همسری است که اهل خودنمایی و تبرّج نباشد: "وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ" (احزاب/۳۳). در خصوص عدم خودنمایی و تبرّج از طریق معماری خانه نیز توصیههای زیادی شده است نظیر این روایت نبوی که تلویحا خودنمایی و فخرفروشی با معماری خانه را مذمّت فرمودهاند: "آن، بنایی است که زیاده بر قدر احتیاج، کسی بسازد برای زیادتی بر همسایگان خود و از برای مباهات بر برادران مومن خود". لذا عدم تبرّج، از ویژگیهای مشترک خانه مطلوب و همسر مطلوب است که این عدم تبرّج، در معنای ستر و پوشش تجلی مییابد. به این معنا که همسر مطلوب همسری است که غیر متبرّج و مستوره باشد، کمااینکه به تصریح برخی روایات ازجمله روایت نقل شده از امام صادق(ع)، خانه مطلوب نیز خانهای است که مستور باشد (نظیر خانههای درونگرا در معماری اسلامی ایرانی که با مکانیابی حیاط در قلب و مرکز خانه و نه در مجاور خیابان و کوچه، حداکثرِ ستر و پوشانندگی را برای ساکنان خود تامین میکردند).
🔹جالب آنکه واژه تبرّج که غالباً به معنای جلوهگری آمده است به لحاظ لغوی، ریشه در معماری خانه دارد زیرا ریشه آن بدینگونه بوده است که زنان تمدن جاهلیت، خود را از بالای برج (خانهها و ساختمانهای مرتفع)، متبرّج (جلوهگر) میساختند. لذا دلالت معمارانه این واژه این است که زنان عرب جاهلی عادت داشتند از درون خانه و در برابر پنجرهها و درها اندام خود را برای رهگذران جلوهگر سازند. علامه طباطبایی(ره) در همین خصوص چنین میفرماید: "کلمه تَبَرُّج به معنای ظاهر شدن در برابر مردم است، همانطور که برجِ قلعه برای همه هویداست".
🔹نکته جالب دیگر آنکه طبق ادبیات قرآنی، در کنار شب، خانه و همسر نیز به عنوان سه عامل سَکَن و آرامشبخش معرفی شدهاند: "وَجَعَلَ اللَّيْلَ سَكَنًا (انعام/۹۶)؛ وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا (روم/۲۱)؛ وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا (نحل/۸۰)". اما این آرامش برای خانه و همسر زمانی محقق میشود که این دو نیز همچون شب، قرین معنای ستر و پوشش باشند کمااینکه راز آرامش بخشیِ شب و همسر نیز در همین قابلیت ستر و پوشش است: "وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِبَاسًا (فرقان/۴۷)؛ هُنَّ لِبَاسٌ لَكُمْ وَأَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ (۱۸۷/بقره)". به این معنا که همسر آنگاه آرامش بخش است که هم خودش مستوره باشد و هم همچون شب، پوشاننده باشد و ساتر عیوب و کاستیهای همسرش باشد.
🔹پس عدم تبرّج به معنای عدم خودنمایی است که در مستوره بودن ظهور مییابد و آنگاه که این مستوره بودن محقّق شود، آرامش را نیز به دنبال خود خواهد آورد. اینکه زندگیهای سنتی پر از آرامش بود را میتوان از همین منظر تفسیر نمود؛ گرچه رفاه و آسایش آنها در مقایسه با زندگیهای معاصر کمتر بود اما با همسران محجّبه و مستوره و خانههای مستور و غیر متبرّج، طعم شیرین سَکَن و آرامش را خیلی بیشتر از زندگیهای پر از تفاخر و تبرّج معاصر میچشیدند.
@baladetayyeb
دو تصویر و دو آیه:
🔹بین دو تصویر فوق و دو آیه زیر هیچ ارتباطی نمیبینید؟!
- وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا: و زمین پاک است که گیاهش به اذن پروردگارش بیرون می آید، و زمینی که ناپاک است، جز گیاهی اندک و بی سود از آن بیرون نمیآید (اعراف/۵۸)
- قُلْ لَا يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ: بگو ناپاک و پاک یکسان نیستند؛ هر چند فراوانی ناپاک ها تو را به شگفت آورد. پس ای صاحبان خرد! از خدا پروا کنید تا رستگار شوید (مائده/۱۰۰).
🔹گرچه انبوهسازیها و توسعههای عمودی با توجیه افزایش و کثرت عرضه مسکن در متراژ محدود انجام میشود اما اگر دقیق و همه جانبه بنگریم این افزایش عرضه مسکن در متراژ محدود، به تعبیر قرآن کریم چیزی نیست جز "کثرت الخبیث"؛ همان کثرت الخبیثی که خروجی آن چیزی نیست جز بهرهوری اندک (به تعبیر قرآن کریم، نَکِدا) که در انبوهی از معضلات و مسائل اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی و ... جلوهگر شده است. مدیران محترمی که کمافیالسابق، چشمان خود بر روی کثرت الخبیث و کثرت مشکلات فرهنگی و زیست محیطی و ... در انبوهسازیها و توسعههای متراکم و عمودی بستهاند را مبتنی بر انتهای آیه دوم، به خردورزی و تدبّر همه جانبه در نتایج این نوع شرّسازی دعوت میکنم: فَاتَّقُوا اللَّهَ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون: پس ای صاحبان خرد! از خدا پروا کنید تا رستگار شوید (مائده/۱۰۰).
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
یک تهدید و یک فرصت شهرسازانه در برنامه هفتم توسعه: این متن برنامه هفتم توسعه است که فصل هشتم آن به
احسنت به این توان لابیگری:
🔹امروز نسخه نهایی برنامه هفتم توسعه برای ارائه به مجلس محترم به دستم رسید و همانطور که حدس میزدم متاسفانه ماده ۱۱۴ نسخه قبلی این لایحه که یک فرصت ارزشمند بود در نسخه جدید لایحه با لابی شهرداری تهران حذف شده است تا کمافی السابق، مدیریت کمیسیون ماده ۵ در شهر تهران برخلاف سایر کلانشهرها، با شهرداری تهران باشد. البته همین الان هم درصد تحقّق طرحهای بالادست نظیر برنامههای پنج ساله توسعه، طرحهای جامع و تفصیلی و ... به شدت پایین است و اگر هم آن بند حذف نمیشد معلوم نبود که چقدر اجرای آن محتمل باشد. اما در عین حال، آیا دوستانی که نسخه نهایی برنامه را تهیه کردهاند واقعا متوجه نبودهاند که حذف آن بند با لابی و فشارهای مدیران شهری تهران، مصداق بارز تعارض منافع است و مدیریت کمیسون ماده ۵ که به کیسه پول شهرداری تهران تبدیل شده است نباید با خود شهرداری تهران باشد؟!
🔹از حجم مصوبات این کمیسیون در دوره جدید مدیریت شهری اطلاع دارید؟ آیا نمیدانید که افزایش چندصد درصدی مصوبات این کمیسیون و شخم زدن طرح جامع و تفصیلی تهران در این دوره، به معنای تباه کردن آینده این شهر است؟ آیا با این حجم از شهرفروشی نگران آلودگی هوا و ترافیک این کلانشهر در سالهای آینده و حتی تبدیل این معضلات به مشکل امنیتی برای کلیت نظام نیستید؟ انصافا اگر همین حجم از شهرفروشی مثلا در دوره فلان شهردار که همقبیله ما نیست انجام میشد آیا خود شماها کفن نمیپوشیدید و معترض نمیشدید؟ آیا سکوت شما و اینکه همه چیز حتی آینده فرزندانمان در این هوای آلوده را با عینک سیاسی میبینید عقلانی و بلکه شرعی است؟ زبان حقیر دراز است چون هیچ منفعتی جز لبخند رضایت رهبرم و بالاتر از ایشان، امام زمانم(عج) ندارم اما شما را با انبوه منافعتان که در چنبره حجم عظیمی از لابیگریها مدفون شده است به خدای متعال واگذار میکنم. به بنده و امثال بنده و این ملت مظلوم که پاسخگو نیستید اما قطعا در روزی که "وَلَا يُؤْذَنُ لَهُمْ فَيَعْتَذِرُون: و رخصت نمىيابند تا پوزش بخواهند"(مرسلات/۳۶) در پیشگاه خدای متعال بابت این نوع عملکردتان پاسخگو خواهید بود؛ والعاقبه للمتقین.
@baladetayyeb
13.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چشم همه ما روشن!
@baladetayyeb
8.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از طنزهای تلخی که با آن مواجه هستیم این است که عنوان بسیاری از پستهای حساس و کاملا تخصصی را این گذاشته ایم: "پست سیاسی"! بعد هم با همین رویکرد، چهارتا آدم سیاسی را میگذاریم در راس امور کاملا تخصصی و نتیجهاش میشود آنچه نباید. مگر نه این است که سیاست ما عین دیانت ما است؟ اگر بله، کجای دین و دیانت به ما اجازه داده است که مسئولیتهای مهم تخصصی را به افراد غیر متخصص و صرفا سیاسی واگذار کنیم؟!
امروز که این ویدئو را بعد از مدتها دوباره دیدم اشکم جاری شد. به آنهایی که با سیاسی بازی، سودای ریاست و پستهای تخصصی را دارند (چه در قبیله راستیها و چه در طایفه چپیها) نیز توصیه اکید میکنم که این فرمایشات رهبری را ببینند و برای رضای خدا اندکی بیاندیشند.
@baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدئویی دیدنی مربوط به افتتاح حساب ۱۰۰ امام(ره)
۲۱ فروردین سالروز صدور پیام امام(ره) و افتتاح حساب ۱۰۰ برای حل مسئله مسکن مستضعفین است. مردمی که در این ویدئو فوج، فوج و از هر قشری در کنار هم ایستادهاند نه در صف نان و نفت هستند و نه در صف ارائه کوپن؛ بلکه به دستور امامشان در صف واریز وجه برای خانهدار کردن اقشار مستضعف ایستادهاند! این اولین فرمان اقتصادی امام به فاصله کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب بود که بیانگر جایگاه و اهمیت ویژه مسکن در اندیشه ایشان بود. حال چه شده که از آن حال و هوا به این حال و روز رسیدهایم که عدهای اشخاص حقیقی و حقوقیِ از خدا بیخبر با استثمار همین مردم نازنین، صدها، هزاران و بلکه میلیونها خانه خالی را احتکار کردهاند تا به قیمت لِه شدن اقشار مستضعف، بر دارایی خود بیافزایند؟ ما را چه شده و به کجا میرویم؟ فَأَيْنَ تَذْهَبُون
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
اندیشه یا اندیشیدن؟
به این جمله ماندگار شهید مطهری توجه بفرمایید: "من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت و نه اندیشهها را". حالا به تصویر فوق عنایت بفرمایید؛ یک نمونه از سوالاتی است که امروز در آزمون پایان ترم درس مبانی نظری معماری به دانشجویانم ارائه کردم. باور دارم که دو معضل نظام آموزشی ما این است که اولا تاکید آن بر انتقال اندیشهها و حفظیات است و به دانشجو توان اندیشیدن و تحلیل لازم را نمیدهد و ثانیا نسبت به بسیاری از چالشها و مسائل روز بیتفاوت است. سعیم بر این بوده است تا با چنین سوالاتی، اولا با عبور از اندیشهها، قوه اندیشیدن دانشجویانم را تحریک کنم و ثانیا از آنها بخواهم که نسبت به مسائل و چالشهای روز جامعه بیتفاوت نباشند. خدمت همه بزرگوارانی که مشغول به کار شریف معلمی (چه در مدارس و چه در دانشگاهها و چه در حوزههای علمیه و ...) هستند نیز پیشنهاد میکنم که این دو نکته را لحاظ بفرمایند تا انشاالله بتوانیم نسلی پویاتر و اندیشمندتر به جامعه تحویل دهیم.
تحلیل حقیر در خصوص همین سوال و نسبت معماری با شعار "زن، زندگی، آزادی" را نیز میتوانید در لینک زیر ملاحظه بفرمایید؛ این یادداشت را چندماه قبل و در بحبوحه اغتشاشات و تلاش عدهای برای فراگیر شدن شعار زن، زندگی، آزادی منتشر کرده بودم 👇
https://eitaa.com/baladetayyeb/67
@baladetayyeb
اینها تصاویری از روستای زیبای کندوان است که به لحاظ معماری نظیر ندارد و تنها روستای صخرهای جهان است که هنوز در آن زندگی جاری است. به عقیده برخی محققین، قدمت خانههای این روستای منحصر به فرد به قرن ۷ هجری (همزمان با یورش مغولها) برمیگردد؛ این گونه نقل شده است که نخستین کسانی که به کندوان پا گذاشتند، کسانی بودند که برای در امان ماندن از حمله مغولها، از مناطق مجاور به دشتی در مقابل کندوان فعلی مهاجرت کردند و سپس به تدریج درون صخرهها را حفاری کرده و به این پناهگاههای امن در دل سنگها پناه بردند. بر این اساس، شکل گیری این روستا را میتوان به نوعی یادآور این آیه شریفه دانست: فَأْوُوا إِلَى الْكَهْفِ يَنْشُرْ لَكُمْ رَبُّكُمْ مِنْ رَحْمَتِهِ وَيُهَيِّئْ لَكُمْ مِنْ أَمْرِكُمْ مِرْفَقًا: پس به غار پناه ببرید تا پروردگارتان از رحمتش بر شما بگستراند و در کارتان گشایشی فراهم سازد (کهف/۱۶).
@baladetayyeb
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دعوت میکنم حتما این ویدئوی دو دقیقهای را ببینید و بنگرید که تراکم بیش از حد جمعیت با موجودات زنده چه میکند؟ نام این آزمایش جهان ۲۵ است: «UNIVERSE-25»؛ زیرا کالهون (محقّق آمریکایی) ۲۵ بار این آزمایش را انجام داد و هر ۲۵ دفعه به یک نتیجه مشابه رسید!
کاش میشد این ویدئو را برای همه مدیران شهری کلانشهرهایی که از شدت تراکم در حال انفجار هستند پخش کنیم و از آنها بخواهیم که اندکی به ارتباط آسیبها و معضلات اجتماعی شهرهایمان با تراکم بیش از حد این کلانشهرها بیاندیشند.
@baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
از پاپ کاتولیک تر! تصور شما از نیویورک چیست؟ احتمالا شهری مملو از آسمانخراشها و برجهای بلندمرتبه؛
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تا حالا لس آنجلس را (همان شهری که هالیوود را در خود جای داده است) از این زاویه دیده بودین؟
@baladetayyeb
جمعیت شهرهای ایران در ۱۵۰ سال قبل و توضیحی در خصوص مسئله مسکن در تهران و کلانشهرها:
🔹به تفاوت جمعیت شهرها در ۱۵۰ سال قبل دقت بفرمایید: تهران و تبریز ۲۵۰ هزار نفر، یزد ۱۰۰ هزار نفر، کرمان ۹۰ هزار نفر، شیراز و قزوین ۷۰ هزار نفر و ...؛ عدم توجه به آمایش سرزمین سبب شده است تا در حالیکه جمعیت تهران بیش از ۴۰ برابر رشد کرده است، در همین مدت جمعیت کرمان و یزد فقط ۵ برابر شده و یا جمعیت قزوین فقط ۶ برابر شده است.
🔹کلید اساسی و اصلی برای حل مسئله مسکن تهران، توجه به آمایش سرزمین و توزیع عادلانه امکانات و مقدورات کشور است؛ در غیر این صورت، هرچقدر هم که در تهران مسکن بسازیم و تراکم بفروشیم و بارگذاری مازاد کنیم باز هم مشکل حل نخواهد شد چون ریشه مشکل بایستی از مبدا حل شود و نه مقصد. مانند ظرفی که به یک شلنگ آب متصل است و هرچقدر هم که آن ظرف را بزرگ کنیم باز هم طی چند دقیقه پر میشود چون شلنگ متصل به آن دائما جریان آب را از جاهای دیگر به داخل آن ظرف هدایت میکند. سعی کردم مثال را به سادهترین وجه ممکن توضیح دهم تا مشخص شود که چرا هرچه در تهران عرضه را زیادتر میکنیم مشکل مسکن حل نمیشود.
@baladetayyeb
9.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 درخصوص این ویدئو، کارشناسان مربوطه پاسخ ادعای اشتباه جناب نیلی را بارها دادهاند و لذا شرح دوباره پاسخها موضوعیت ندارد؛ اما روی سخن حقیر با نهادهای نظارتی و قوه قضائیه و ... است.
🔹 چطور است که برای یک مالک، خط و نشان میکشیم که اگر از مستاجرت مثلا دو قران بیشتر بگیری و قراردادت بالاتر از فلان درصد باشد مجرم هستی و دادگاهیات میکنیم اما مدیری که با ترک فعل و عدم انجام مسئولیتش سبب تشدید تورم چند صددرصدی مسکن شده و میلیونها مستاجر را به خاک سیاه نشانده را به کلی رها کردهایم؟! اگر اولی را مصداق ارتکاب منکر بدانیم قطعا دومی مصداق اقامه منکر است و عجیب آنکه در مملکت ما ارتکاب منکر جرم است ولی اقامه منکر هیچ هزینهای ندارد و میتوانید راست راست بچرخید و هیچ کسی هم کاری به کارتان ندارد!
@baladetayyeb