✨﷽✨
♻️ #پندانه
🔴 «کینه»
✍️معلّم یک کودکستان به بچههاى کلاس گفت که میخواهد با آنها بازى کند. او به آنها گفت که فردا هر کدام یک کیسه پلاستیکى بردارند و درون آن، به تعداد آدمهایى که از آنها بدشان میآید، سیب زمینى بریزند و با خود به کودکستان بیاورند. فردا بچهها با کیسههاى پلاستیکى به کودکستان آمدند. در کیسه بعضیها ٢، بعضیها ٣، بعضیها تا ۵ سیب زمینى بود. معلّم به بچه ها گفت تا یک هفته هر کجا که میروند کیسه پلاستیکى را با خود ببرند.
👈روزها به همین ترتیب گذشت و کم کم بچه ها شروع کردن به شکایت از بوى ناخوش سیب زمینی هاى گندیده. به علاوه، آنهایى که سیب زمینى بیشترى در کیسه خود داشتند از حمل این بار سنگین خسته شده بودند. پس از گذشت یک هفته، بازى بالاخره تمام شد و بچه ها راحت شدند. معلّم از بچهها پرسید: «از این که سیب زمینیها را با خود یک هفته حمل میکردید چه احساسى داشتید؟» بچهها از این که مجبور بودند سیب زمینیهاى بدبو و سنگین را همه جا با خود ببرند شکایت داشتند.
👆آنگاه معلّم منظور اصلى خود از این بازى را این چنین توضیح داد: «این درست شبیه وقتی است که شما کینه آدمهایى که دوستشان ندارید را در دل خود نگاه میدارید و همه جا با خود میبرید. بوى بد کینه و نفرت، قلب شما را فاسد میکند و شما آن را همه جا همراه خود حمل میکنید. حالا که شما بوى بد سیب زمینی ها را فقط براى یک هفته نتوانستید تحمل کنید پس چطور میخواهید بوى بد نفرت را براى تمام عمر در دل خود تحمل کنید؟» پس همیشه سعی کنیم کینه کسی رو به دل نگیریم بلکه به خوبیهای شخص بیشتر بیاندیشیم تا کینه ای از اون به دل بگیریم.
✍️امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
🔹اَقَلُّ النّاسِ راحةً الحَقودُ؛
🔅کم آسایش ترین مردم، کینه توز است.
📚فرهنگ جامع سخنان امام عسکری علیه السلام، ص 414
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️شرط جواز کفر
🎤حجت الاسلام استاد #قرائتی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
جشن گرفتن در ایام فاطمیه⁉️
👇👇👇
♨️سوال:
🔰تاريخ دقيق ايام دهه فاطميه را بيان کنيد؟
🔰آيا در ايام فاطمیه ميتوان جشن تولد گرفت؟
✍️پاسخ:
✅درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.
♻️بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می خوانند.
🔹اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می خوانند.
💠بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.
🔰و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.
🗞اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.
✅در مورد برگزاری جشن:
✍️از آنجا که چگونگی بزرگداشت ایام فاطمیه درشهرها و مناطق،متفاوت است و روز شهادت، مصادف با سیزدهم جمادی الاول (هشتم دی ماه)و سوم جمادي الثاني (بیست و هشتم دی ماه) می باشد، برگزاری مراسم جشن و عروسی و موارد مشابه، با رعایت یک روز قبل و یک روز بعد از زمان شهادت و ملاحظه عرف منطقه (در منطقه پرسشگر برگزاری جشن، هتک حرمت محسوب نشود) مغایر با حفظ شئونات و شعائر نیست.
📎 #تاریخی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
📲فراخوان مقاله "فصلنامه علمی تخصصی افق تبلیغ"
✅گروه تولید و محتوا معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم جهت انتشار مقالات مبلغان توانمند در فصلنامه علمی تخصصی افق تبلیغ، اطلاعیه "فراخوان مقاله" صادر کرد.
♻️گفتنی است موضوعاتی چون؛ راهکارهای تقویت و تعمیق باورهای دینی، روش های ایمان افزایی در جامعه معاصر، اصول و مبانی تبلیغی، روش های تبلیغ، آسیب شناسی تبلیغ، تبلیغ در ادیان و مذاهب، مطالعات تحقیقی تبلیغ، نوآوری های تبلیغ، ابزار های تبلیغی، مخاطب شناسی در تبلیغ، مدیریت تبلیغ، سیره تبلیغ پیامبران و اهل بیت(علیهم السلام)، شیوه های تبلیغ مبلغان نخبه، اخلاق مبلغ، نقد و برسی روش های تبلیغی، بایسته های تبلیغ جهادی محوریت موضوعات این فراخوان می باشد.
💢کسب اطلاع بیشتر و نحوه ارسال مقالات
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/13899
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔹☀️🔹☀️🔹
💢پرسش:
🔰به چه نگاهی حرام گفته میشود؟
✍️پاسخ:
✅در آیات و روایات بسیاری به مردان و زنان مؤمن پیرامون نگاه به نامحرم سفارش شده است.
🌱 خداوند در قرآن کریم در باره نگاه به نامحرم فرموده است:
«قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِم (1)
🌱به مؤمنان بگو: چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند.»
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن (2)
و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند.»
🍀 در روایات:
امام صادق (علیه السلام) نیز در این باره می فرماید: «
النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ مَسْمُومٌ وَ كَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِيلَةً.(3)
📌نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای مسموم شیطان است و چه بسا یک نگاهی که حسرتی طولانی بر جای گذارد».
نگاه های حرام عبارتند از:
👈نگاه به چهره آرایش کرده زن.
👈نگاه به زیور آلات زن.
👈 نگاه به عکس بی حجاب زن آشنا.
👈 نگاه با ریبه (ترس افتادن به حرام).
👈نگاه به بدن مرد نامحرم البته در این مسئله بین مراجع اختلاف نظر وجود دارد.
👈 نگاه به تمام بدن زن نامحرم (به جز صورت و دست ها تا مچ).
👈 نگاه هوس آلود (هرچند به صورت و دست ها و یا به بدن هم جنس)
📚پی نوشت:
1.نور/30.
2.نور/31.
3. كلينى، محمد بن يعقوب،الكافي( ط- الإسلامية)، ج5، ص559، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1407ق.
📎 #اخلاقی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: یکشنبه - ۰۷ دی ۱۳۹۹
میلادی: Sunday - 27 December 2020
قمری: الأحد، 12 جماد أول 1442
🌹 امروز متعلق است به:
🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام
🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
💠 اذکار روز:
- یا ذَالْجَلالِ وَالْاِكْرام (100 مرتبه)
🆔 @balagh_ir
🔹 #یادداشت_تبلیغی؛
♻️زندگي امروز با حضرت زهرا(سلام الله عليها)
✍️مکتب فاطمه (سلام الله عليها) مکتبي اعجازآميز است. مکتبي است که تمام آثار درخشان پديد آمده از اين مکتب، حيرت آدمي را بر مي انگيزاند. هر بُعد و جنبه اي از حيات فاطمه (سلام الله عليها)که مورد مطالعه قرار مي گيرد، نکته آموزنده و هدايت کننده و شگفت آوري دارد.
👈برکات آن بر همه افراد نازل است و بر امتي که خواستار رهايي است نازل تر. چه بسيارند درس هايي که از زمينه هاي مختلف زندگي فاطمه (سلام الله عليها)حاصل مي شود و مسلمانان با استفاده از آنها، مي توانند راه حيات را براي خود هموار سازند.
👈از مسايل درس آموز حيات فاطمه (سلام الله عليها)، مسأله همسرداري و خانه داري اوست. بناي زندگي ويژه اي که اساس آن مبتني بر اهداف و مقاصد انساني و الهي، انس و صفا، تکميل و تکامل، خلوص و وحدت بوده است و ثمره آن رشد طرفين، توليد نسل و گزينش بر اساس کفويت ايماني و اخلاقي و برتري يکي بر ديگري در رديف افسانه هاست.
📎 #ایام_فاطمیه
💢مشاهده ادامه مطلب:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/6120
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
پایگاه اطلاع رسانی بلاغ - مقام و منزلت حضرت زهرا.mp3
636.5K
♨️مقام و منزلت حضرت زهرا(س)
🎤 #آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
📎 #ایام_فاطمیه
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
🔰چرا تاثير گناهان ما بر نسل ما اثر ميگذارد مگر نه اينکه هر کس را در قبر خود ميگذارند چرا بايد مثلا من تاوان گناهي را که اجدادم انجام داده را پس دهم؟
✍️پاسخ:
✅اصل کلّی و قاعده ی شک ناپذیر و محکم در دین اسلام همان است که خداوند متعال بیان فرموده که:
💢هیچ كس بار گناه دیگرى را بر دوش نمى گیرد. و اینكه براى انسان بهره اى جز سعى و كوشش او نیست. و اینكه تلاش او به زودى دیده مى شود. سپس به او جزاى كافى داده خواهد شد.»1
👈طبق براهین عقلی و صریح آیات قرآن کریم شکّی در این نیست که خداوند متعال عادل است؛ پس محال است کسی را به خاطر کاری که نکرده است مجازات کند؛ لذا عذاب، فقط در مقابل گناه اختیاری است و بس.
👈حوادث و اتفاقات در این عالم بر اساس علت و معلول صورت می گیرد؛ بنابراین هر حادثه ای و از جمله تولد فرزندان و تکوین آن ها، نیز روحیات و آثارشان، بر اساس علت های خاص خود است و خداوند نیز بر اساس همان چیزی که علت ها اقتضا دارد، به موجودات فیض می بخشد. پس اگر فرزندی در خلقت جسمانی یا روحی دارای نقص است، مربوط به علت های آن است.
👈بنابراین تأثیر کارهای پدر و مادر بر فرزندان، یکی از آثار وضعی و تکوینی اعمال آنها است و اگر به خداوند نسبت داده میشود، به خاطر آن است که تمام آثار تکوینی و خواص علت و معلول به او منسوب است و به هیچ وجه ظلم و ستمی از ناحیه خداوند بر کسی نخواهد شد.
💥به قول شاعر همواره «گندم از گندم بروید جو ز جو » بر این اساس از زمین خوب و حاصل خیز گیاه خوب می روید و در زمین نامرغوب گیاه نامرغوب رشد می کند.2
♻️جهان آفرینش، جهان تأثیر و تأثر است و به ویژه پدیده ها از علل حقیقی و اعدادی خود تأثیر می پذیرند. پدر و مادر نیز از علل اعدادی و شرایط پیدایش فرزندان هستند كه بدین دلیل رفتار آنها در پیش از تولد كودك و انعقاد نطفه و در حین آن و در دوران بارداری و تولد و پس از آن بر كودك تأثیر دارد.
🔹اما در قیامت به هیچ عنوان آثار رفتار پدر و مادر از فرزندان بازخواست نمی شود.
همان گونه که بیان شد این ها نتیجه طبیعی اعمال و بر اساس قانون علیت است. اگر این شخص تمام تلاش اختیاری خود را انجام دهد ولی به خاطر اعمال دیگران (چه والدین و چه افراد دیگر) نتواند به کمال لایق خود برسد؛ شخص او مقصّر نیست؛ ولی در مقابل، آن کسانی که با اعمالشان مانع از رشد این شخص شده اند مقصّرند؛
🌱لذا عدل الهی ایجاب می کند که حق این شخص را از آن افراد بستاند؛ و طبق روایات اهل بیت(علیهم السلام) در چنین مواردی یا گناهان چنین کسی را بر دوش آن افراد می گذارند یا ثواب آنها را به این شخص منتقل می کنند؛ یا اگر با این دو روش حق این شخص ادا نشد ، خداوند متعال او را از فضل خود برخوردار می کند.
💠بنابراین، عدل خدا اجازه نمی دهد که کسی حتی ذرّه ای هم از حق خود محروم بماند. همچنین اگر کار والدین و دیگران باعث شده که این شخص راحت تر در مسیر عبودیت قرار گیرد، والدین او یا هرکسی که در رشد او نقش داشته است؛ از ثواب این شخص بهره می برند؛ بدون آن که از ثواب این شخص چیزی کاسته شود.
🔹در مقام تکلیف هر انسانی بر اساس تواناییها و استعدادهای ویژه ای که دارد (که بعضاً از پدران به ارث رسیده) تکلیف میشود و خداوند بر اساس عدل با آنها رفتار خواهد نمود و چه بسا نقائص به ارث رسیده به نوعی جبران شود.
🔸1. (نجم/38-41) « أَلَّا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى وَأَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرَىثُمَّ یُجْزَاهُ الْجَزَاء الْأَوْفَى
🔸2. « وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَكِدًا كَذَلِكَ نُصَرِّفُ الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَشْكُرُونَ» (اعراف/58)
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir