eitaa logo
بلاغ | دستیار فرهنگی
22هزار دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
2.8هزار ویدیو
645 فایل
پایگاه اطّلاع‌رسانی بلاغ: www.balagh.ir شماره‌ تلفن‌ معاونت‌: balagh.ir/content/20802 تبادل و مسابقات: @goabsent
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بررسی تقابل رضایت خدا با رضایت مردم اگر امری مورد پسند ما انسان‌ها باشد، از آن به رضایت تعبیر می‌کنیم؛ اما به راستی مقصود از رضایتِ خدا چیست و در چه مواردی میان رضایت خدا با رضایت دیگران تقابل به وجود می‌آید؟ 🌐 مشاهده ادامه مطلب: https://www.balagh.ir/content/16223 🆔 @balagh_ir
🏴 ▪️ به سوی کربلا 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
💠 اطّلاعیه اعزام مبلّغ هفته دفاع مقدّس و دهه آخر صفر المظفر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با توجه به رسالت فرهنگی و تبلیغی خود جهت تبلیغ دین اسلام، تبیین و گسترش معارف اسلامی و ترویج معارف قرآن و اهل بیت (عليهم السلام) به مناسبت دهه آخر صفر المظفر که مصادف است با هفته دفاع مقدّس، با شرایط ذیل اقدام به اعزام مبلغ می‌نماید: 🔻 اعزام در اين مناسبت در دو قالب زير انجام می‌شود: 🔹 اعزام گروه‌های تبلیغی جهادی: ▫️ اعزام گروه‌های تبلیغی توانمند و فعّال با هماهنگی و درخواست نهادهای فرهنگی منطقه پس از دريافت پيامک مدير گروه از طریق سایت سمتا (samta.ir) برنامه تبلیغ گروهی را بارگذاری نموده و اعضا شرکت‌کننده در اعزام گروهی را تأیید نمایند.   🔸 اعزام مبلّغان فردی: ▫️ مبلّغان فردی با درخواست نهاد فرهنگی منطقه پس از دریافت پیامک از طریق سایت سمتا (samta.ir) درخواست اعزام خود را ثبت نمایند. 👈 جهت دریافت ظرفیت‌های مناطق تبلیغی و اطّلاعات تماس به کانال زیر در نرم‌افزار ایتا مراجعه نمایید: https://eitaa.com/ezamtabligh 🔻 شرایط اعزام: ▫️ آمادگی و تعهد به اعزام از ۲۶ شهریور تا ۵ مهرماه ۱۴۰۱ (به مدت ۱۰ روز)؛ ▫️ دريافت حکم اعزام صرفاً از يک نهاد تبلیغی امکان‌پذیر می‌باشد. ▫️ تلبّس به لباس مقدّس روحانيت در ايام تبليغی الزامی است. ▫️ ثبت درخواست اعزام در سامانه سمتا از ۸ صبح شنبه ۱۲ شهریور آغاز و تا ۲۴ شهریور فعال می‌باشد. ▫️ مبلغانی که علاوه بر تبليغ حضوری، در فضای مجازی فعاليت دارند امتيازی در گزارش‌دهی برای آن‌ها لحاظ می‌گردد. ▫️ گزارش تبليغی و پيگيری تأييد آن (از سوی نهاد درخواست کننده، از طريق سامانه سمتا) بلافاصله پس از اتمام تبليغ ارائه گردد. ▫️ این اعزام بدون تسویه خواهد بود. 🌐 برای مشاهده جزئیات کامل اینجا کلیک کنید 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
می‌رسد جمعه‌ی موعود و سواری از راه هر که دارد هوس کرب‌وبلا بسم‌الله 🆔 @balagh_ir
زیارت جابر بن حیان.mp3
2.03M
▪️ زیارت جابر بن عبدالله انصاری 👤 مرحوم استاد فاطمی‌نیا 🆔 @balagh_ir
🔰 لقب ثارالله (خونِ خدا) برای امام حسین (ع) به چه معناست؟ و اساسا مگر خدا جسم دارد که خون داشته باشد؟ ✍️پاسخ: ثار از ريشه ثَأر و ثُؤره به معنای انتقام و خونخواهی و نيز به معنای خون است. برای ثارالله بودن امام حسين (ع) معاني مختلفي ذكر شده كه هر يك تفسير خود را مي‏طلبد. 1️⃣ گروهي ثارالله را به معناي كسي كه انتقام خونش را خداوند مي‌گيرد مي‌دانند. خداوند، وليّ دم حضرت است. خود او خون‌بهاي آن بزرگوار را از دشمنانش طلب مي‏كند؛ چرا كه ريختن خون سيدالشهدا در كربلا، تجاوز به حريم و حرمت الهي و طرف شدن با خداوند بود. از آن جهت كه اهل بيت (ع) آل الله هستند، شهادت امامان، ريخته شدن خونِ خداوند است. اگر چه اين واژه در قرآن نيامده است، اما مي‏توان آن را با آيات اين گونه توجيه نمود. خداوند مي‏فرمايد: مَنْ قُتِل مظلوماً فقد جعلنا لوليّه ‏سلطاناً؛ آن كس كه مظلوم كشته شد، براي وليّ‏اش سلطه (و حق قصاص) قرار داديم. بنابراين ثارالله به اين معنا است كه خون‌بهاي امام حسين (ع) از آنِ خدا است. اوست كه خون‌بهاي امام را خواهد گرفت. 2️⃣ بعضي لفظ اهل را در تقدير گرفته و گفته‌اند ثارالله يعني اهل ثارالله؛ اهل خونخواهي الهي كه خداوند انتقام خونش را مي‌گيرد. 3️⃣ برخي گفته‌اند: ثارالله يعني كسي كه در دوران رجعت مي‌آيد و انتقام خونش را مي‌گيرد. ▫️ در ضمن اگر ثار به معناي خون باشد، مراد از ثارالله معناي حقيقي نيست؛ بلكه يك نوع تشبيه، كنايه و مجاز است. چون مسلّم است كه خدا موجودي مادي نيست تا داراي جسم و خون باشد؛ پس اين تعبير از باب تشبيه معقول به محسوس است؛ يعني همان گونه كه خون در بدن آدمي نقش حياتي دارد، وجود مقدس امام حسين (ع) نسبت به دين خدا چنين نقشي دارد و نهضت عاشورا احياگر اسلام بوده است. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 زیارت امام حسین (ع) از راه دور ▪️ یه عدّه‌ای هستن که هر روز عمرشون اهل زیارت عاشورا هستن، هر روز حداقل یک سلام به امام حسین (علیه السلام) داشته باشید. 👤 حجةالإسلام عالی 🆔 @balagh_ir
Ziyarat Arbaeen.pdf
5.82M
🏴 فایل pdf زیارت أربعین 🆔 @balagh_ir
AUD-20220901-WA0017.mp3
9.2M
🏴 زیارت أربعین 🎙 با نوای: حاج مهدی سماواتی 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 اربعین امسال از همه دوران تاریخ با شکوه‌تر و معظم‌تر انجام گرفت / این یک مژده و بشارت است برای پیشرفت داعیه اسلامگرایی ▫️ رهبر انقلاب اسلامی، صبح امروز: اربعین پرچم سربلند حسین بن علی (علیه السلام) است. اربعین امسال از همه‌ِی سالها، از همه‌ی دوران تاریخ، باشکوهتر و معظم‌تر انجام گرفت. حقاً و انصافاً باید گفت حادثه‌ی اربعین، این پیاده‌روی، این حضور همگانی مردم مسلمان، یک حرکت و یک پدیده‌ی معجزه‌گون و معجزه‌آساست. این یک چیز طبیعی نیست. با هیچ ترتیبی، با هیچ تدبیری، با هیچ دستی، با هیچ سیاستی امکان نداشت و امکان ندارد یک چنین حادثه‌ای پیش بیاید. این فقط دست خداست. این برای من و شما مژده و بشارت است. پیداست که دست خدای متعال در حال اقدام برای پیشرفت داعیه‌ی اسلامخواهی و اسلامگرایی است و اسلامِ اهل بیت روز به روز پرچمش را خدای متعال دارد بلندتر میکند. این نشانه‌ی این است که راه پیش روی ما راه روشنی است، راه ان‌شاءالله پیمودنی است. ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
ثواب والای امر به معروف و نهی از منکر.mp3
444.5K
▪️ ثواب والای امر به معروف و نهی از منکر 👤 آیةالله مظاهری 🆔 @balagh_ir
💢 اگر کسی حق الناسی بر گردنش باشد و اصلا يادش نيست که اين حق الناس‌ها چه بوده و حتی چه شخصی بوده بايد چه کاری انجام داد؟ ✍️ پاسخ: اگر حق الناس غير مالي است مثل شکستن دل و يا غيبت در اين صورت توبه کنيد و در حق آن افراد دعا کنيد و برايشان از خداوند طلب بخشش و استغفار کنيد که به اين سبب خداوند جبران کرده و از حق الناس غير مالي شما بگذرد. 👈 و اگر حق الناس مالي است اگر ميزان مال و يا فردي که نسبت به او بدهي داريد را يادتان است بايد مال مذکور را به او برگردانيد و يا از او طلب بخشش کنيد و اگر ميزان مال و يا فرد مذکور را فراموش کرده‌ايد از دفتر مرجعتان اجازه بگيريد و رد مظالم مبلغ را به فقيري بدهيد. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
💠 ابتلا در فرهنگ قرآنی ✍️ در فرهنگ اسلامی و قرآنی، ابتلا (آزمایش)، یکی از سنت‌های الهی است که از همان ابتدای خلقت آدمی در بهشتی که خداوند برای اولین فرد از نوع ما آفرید، آغاز گردید. خداوند آدم (ع) و حوا را با پرهیز دادن از شجره ممنوعه، آزمایش کرد و اگرچه آنان در این اولین‌ امتحان موفق نبودند، امّا این سنت هم‌چنان ادامه یافت و تا قیامت نیز ادامه خواهد داشت. در این نوشتار می‌کوشیم، سنّت ابتلا را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. 🌐 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر: https://www.balagh.ir/content/16365 🆔 @balagh_ir
▪️ویژه‌نامه رحلت (ص) 📥 سخنرانی مکتوب 📥 کلیپ و نماهنگ 📥 نگارخانه 📥 مقالات 📥 اشعار 📥 صوت 📥 استوری 📥 پرسمان 📥 نرم‌افزار 🌐 لینک دانلود مطالب: https://www.balagh.ir/content/16654 🆔 @balagh_ir
▪️ویژه‌نامه شهادت (ع) 📥 سخنرانی مکتوب 📥 کلیپ و نماهنگ 📥 نگارخانه 📥 مقالات 📥 اشعار 📥 صوت 📥 استوری 📥 پرسمان 📥 نرم‌افزار 🌐 لینک دانلود مطالب: https://www.balagh.ir/content/16609 🆔 @balagh_ir
بال‌های پرواز.mp3
853.5K
▪️ بال‌های پرواز 👤 مرحوم آیةالله ناصری 🆔 @balagh_ir
🔰 آیا می‌شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ ✍️ پاسخ: استاد مطهرى مى‌گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهی،‌ انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى‌تواند وجود داشته باشد». 🔹 بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهی در زندگی انسان است و قضا و قدر الهی مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگی پذيرفتنی است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئی از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مؤمن باشد و چه كافر - چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئی از تقديرات الهی است. 🔸 بشر هميشه خود را در سر چهار راه‌هايی می‌بيند. هيچ‌گونه اجباری كه فقط يكی از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكی از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعنی طرز فكر و انتخاب او است كه يک راه خاص را معيّن می‌كند. 🔹 اين كه از يک طرف مسئله تقدير الهی مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكی از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهی كه انسان با اراده خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهی كه خداوند از ازل می‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندی اين است كه بشر افعال خود را از روی اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يك طرف مجبور سازد. 🔸 اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى‌كني؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى‌برم. «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يک حلقه از سلسله قانون عليت است و يک عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔹 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى‌كند. اما من مى‌توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه‌گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد». 🔸 در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: « لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلّا ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». و : «إِنَّ اللهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأنْفُسِهِمْ؛ خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى‌دهد، مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر در موارد خاص به خوبی روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكی از مهم‌ترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir
💠 راز سیّد المرسلین بودن پیامبر أعظم (ص) ✍ سیّد محمّدتقی قادری از بین خصایص ملکوتی و قدسی رسول الله (صلی الله علیه و آله) که آن حضرت را افضل و سرآمد همه انبیاء قرار داده است، یکی از آن‌ها «سید المرسلین» است، در این که چه خصوصیت ویژه‌ای در پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) وجود داشته است، که در چنین منزلت ویژه قرار گرفته است، در صورتی می‌توان به راز آن پی برد که چند نکته مهم عرفانی و کلامی به درستی تبیین و تحلیل شود. 🌐 مشاهده متن کامل یادداشت: https://www.balagh.ir/content/13681 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
▪️ویژه‌نامه رحلت (ص) 📥 سخنرانی مکتوب 📥 کلیپ و نماهنگ 📥 نگارخانه 📥 مقالات 📥 اشعار 📥 صوت 📥 استوری 📥 پرسمان 📥 نرم‌افزار 🌐 لینک دانلود مطالب: https://www.balagh.ir/content/16654 🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
▪️ویژه‌نامه شهادت (ع) 📥 سخنرانی مکتوب 📥 کلیپ و نماهنگ 📥 نگارخانه 📥 مقالات 📥 اشعار 📥 صوت 📥 استوری 📥 پرسمان 📥 نرم‌افزار 🌐 لینک دانلود مطالب: https://www.balagh.ir/content/16609 🆔 @balagh_ir
▫️ مرکز آموزش‌های کاربردی «دفتر تبلیغات اسلامی» برگزار می‌کند: 🔻 نشست‌های آنلاین اقتضائات عصر اهل بیت (ع) با محورهای: 1⃣ پیامبر أعظم (ص) ؛ تبلیغ و توسعه دینی 📆 پنج‌شنبه ؛ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ 2⃣ از صلح حسنی تا قیام حسینی 📆 شنبه ؛ ۲ مهر ۱۴۰۱ 3⃣ امام رضا (علیه‌السلام) و ولایتعهدی 📆 دوشنبه ؛ ۴ مهر ۱۴۰۱ 🕚 ساعت برگزاری: ۱۰ الی ۱۱ 🌐 ثبت‌نام از طریق: el.balagh.ir 🆔 @balagh_ir
بیماری های انسان در صحیفه سجادیه.mp3
4.04M
▪️ بیمارهای انسان در صحیفه سجّادیه 👤 حجةالإسلام رفیعی 🆔 @balagh_ir
🔰 در مورد بدبينی نظر و احاديث اسلام چيست؟ () ✍️ پاسخ: آيات و احاديث متعددی در مورد اين صفت بد وارد شده است و نکات ظريفی در اين باره بيان شده است، البته بيان همه ابعاد آن در پيام ممکن نيست و فقط به چند نکته اکتفا می‌شود. 🔹 قرآن می‌فرمايد: «يا اَيُّها الَّذينَ آمنَوا اِجْتَنِبُوا كثيراً مِنَ الظَنِّ اِنَّ بَعْضَ الظنِّ اِثْم وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً، اَيُحِبُّ اَحَدُكُمْ اَنْ يَأكُلَ لَحْمَ اَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ، وَ اتَّقُوا اللّهَ اِنَّ اللّهَ تَوّاب رحيم»؛ اي افراد با ايمان! از بسياري گمان‌ها بپرهيزيد؛ زيرا برخي از گمان‌ها گناه (و بي اساس) است؛ در امور مردم كنجكاوي نكنيد و از يكديگر غيبت ننماييد؛ آيا كسي از شما دوست دارد كه گوشت برادر خود را در حالي كه مرده است، بخورد حتماً اين كار را بد و ناپسند مي‌شماريد (غيبت برادر مسلمان همانند اين عمل است) و از مخالفت خدا بپرهيزيد؛ خداوند توبه پذير و رحيم است. 🔸 در اين آيه، خداوند جامعه اسلامي را ملزم می‌سازد كه سه اصل اخلاقي را به عنوان حقِ لازم كه از لوازم و آثار اخوت اسلامی و برادری ديني است نسبت به يكديگر رعايت نمايند؛ اينك به طور اجمال به اين سه اصل اشاره می‌كنيم:. ▫️ بدگمانی و بدبينی نسبت به مسلمانان ممنوع است؛ ▫️ يک فرد مسلمان نبايد در امور مردم كنجكاوی كند؛ ▫️ غيبت و بدگويی پشت سر مسلمان حرام است. 🔹 از آن جا كه اصول ياد شده از مباحث اساسي اخلاق اسلامي هستند و در اصلاح اجتماع نقش مهمي ايفا مي‌كنند و از پيشوايان بزرگ ما بيانات جالب و شيوايي در اين زمينه وارد شده، شايسته است كه هر كدام را جداگانه مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار دهيم. اكنون نخستين اصل يعني (بدگمانى) را مورد بحث قرار مي‌دهيم. 🔸 بدبيني يك حالت رواني منفي است كه شخصيت و احترام و تقوا و پاكي افراد در فضاي فكر و قضاوت دارنده آن، لطمه مي‌بيند. 🔹 افراد بدبين از ميان هزاران نقاط روشن و جلوه‌هاي خوب زندگي مردم، فقط به نقطه‌هاي مبهم و تاريك و تيره زندگي آنان، متوجه مي‌گردند. 🔸 همه ما مي‌دانيم كه جان و مال و آبروي مسلمان محترم و هرگونه تعدي به آن حرام است، ولي در آيه به تعدّي ديگري اشاره نموده و مي‌فرمايد: حيثيت و آبرو و شخصيت هر مسلمانى، حتي در عالم فكر و پندار و در دايره داوري دروني ما نيز محترم است. هيچ فرد مسلمانى، نبايد بي جهت در درون خود، به حريم شخصيت و پاكي مسلماني با بدبيني و بدگماني و داوري بد، تجاوز نمايد. 🔹 به قول يكي از دانشمندان معاصر: حدود امنيتي كه اسلام براي جامعه مسلمانان به وجود آورده، منحصر به جان و مال و آبرو نيست، بلكه علاوه بر اين امنيت‌هاي سه گانه، امنيت چهارمي را نيز خواستار شده است و آن، امنيت قضاوت‌هاي ديگران است؛ يعني افراد ديگر را در محيط فكر خود، مورد هجوم افكار و داوري‌هاي بد و ناروا قرار ندهد؛ احترام و شخصيت مسلمان، علاوه بر مرحله عمل، بايد حتي در محيط افكار ديگران نيز محفوظ بماند. 🔸 از اين نظر، اسلام هرگونه بدگماني و بدبيني را كه منجر به لكه دار ساختن شخصيت كسي در محيط فكر و پندار مي‌شود، تحريم نموده و دستور داده است كه جامعه با ايمان از هرگونه سوءِ ظن نسبت به همديگر بپرهيزند. 🔹 پيامبر اكرم (ص) در يكي از بيانات شيواي خود به امنيت‌هاي چهارگانه مزبور اشاره نموده و چنين مي‌فرمايد: «اِنَّ اللّهَ حَرَّمَ عَلَي الْمُسْلِمِ دَمَهُ، وَمالَه وعِرْضَهُ، وَاَنْ يَظُنَّ به سُوءَ الظّنِ» ؛ خداوند، تجاوز به خون، مال و آبروي مسلمانان را حرام نموده و هرگز اجازه نداده است كه كسي به يك فرد مسلمان بدگمان شود و حتي در ذهن و فكر خود، به او نسبت ناروا بدهد. 🔸 اگر امنيت‌هاي سه گانه، نخست در پرتو حكومت‌هاي مادي و سازمان‌هاي اداري تأمين گردد، ولي امنيت از نظر قضاوت مردم، جز در سايه ايمان به خدا عملي نمي‌شود؛ زيرا حدود حكومت‌هاي مادي منحصر به ظواهر است و جلوگيري از تجاوزهاي باطنى، از حريم قدرت عوامل مزبور، بيرون مي‌باشد؛ فقط ايمان به خداست كه مي‌تواند جلو اين‌گونه تجاوزها را بگيرد؛ زيرا يك فرد مسلمان ايمان دارد كه خداوند از كارهاي برون و درون او آ گاه است. 📣 ادامه دارد ... 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🆔 @balagh_ir