💠بایستههای اخلاقی فضای مجازی
✍️امروزه که فنّاوری اطلاعات و ارتباطات جایگاه منحصر به فردی در زندگی بشر پیدا کرده، نقش شبکه اینترنت و فضای مجازی، در جابهجایی حجم زیادی از اطلاعات بهخوبی آشکار شده است. فضای مجازی، نسل جدیدی از روابط اجتماعی است که بهرغم عمر کوتاهش، بهخوبی در زندگی مردم جا باز کرده است.
👈فضای مجازی افراد بسیاری را با وجود اختلاف سنی و فاصله مکانی، گرد هم جمع کرده و زمینه ارتباط آنها را فراهم آورده است. پست الکترونیک، پیامهای کوتاه، چترومها، پایگاههای اینترنتی و بازیهای آنلاین، روشهای گسترش و حفظ روابط اجتماعی هستند. با توجه به استقبال وسیع افراد جامعه ـ بهویژه قشر جوان ـ از اینترنت و ارتباطات شبکهای و همچنین تأثیرات عمیق و گستردۀ فضای سایبر[۱] بر جنبههای گوناگون فردی و اجتماعی، کنکاش از مسائل اخلاقی مرتبط با آن بایسته است. رشد روزافزون حضور افراد در فضای مجازی و اختصاص بخش قابلتوجهی از وقت آنها به تکاپوی در شبکههای اجتماعی و نیز کمرنگتر شدن مباحث اخلاقی، تدوین اصول و چارچوبهای ویژه را برای در امان ماندن از بیاخلاقیهای رسانهای، اجتنابناپذیر کرده است.
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/14870
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔎📖🔍 🔎📖🔍
✅پرسش:
🔰تقدير و سرنوشت و قضاو قدر و شانس چيست و چه تفاوت هايي دارند ؟ايا اصلا وجود دارند اونها يا نه ؟
✍️پاسخ:
💠تقدير وسر نوشت وجود دارد ولي شانس وجود ندارد بدين بيان که :
🗞شانس همان بخت و اقبال خوانده مي شود كه در ميان عرف مردم بسيار رواج دارد و نوعي فرصت بهره مندي بيشتر از موفقيت ها محسوب مي گردد ؛ اما شانس و تعابيري مانند آن مثل بخت و طالع، واقعيت ندارد. اين امور ريشهدر نا آگاهي از علت حوادث و رويدادهاي طبيعي، اجتماعي و روانيدارد. هر کجا انسان هاي سطحي نگر، نتوانستند علت بروز رويدادهاي تلخ يا شيرين را تحليلکنند، آن را به شانس و بخت حواله ميکنند.
🔸عموميت قانون عليت، به اين که هر حادثهاي علتي دارد و هر موقعيتي براي انسان (فرد يا جامعه) و غير انسان پيشآيد، معلول علتياست و تقدير و اندازهگيري هر پديدهاي نيز متناسب با وضع علت آن ميباشد، امريقطعياست، چون آيات قرآننظير " قد جعلاللّهلکلِّ شيءٍ قدراً " (1) آن را بيان کرده و علماي اسلامي از آن تحت عنوان قضا و قدر تکويني و تشريعي و ساير انديشمندان جهان به عنوان "قانون علت و معلول يا اسباب و مسبّبات" بحث کردهاند.
☘️در نتيجه اگر منظور از شانس اتفاقات خارج از چارچوب عليت باشد يقينا نادرست خواهدبود . به طور كلي سرنوشتانسانها و عزتو ذلتآنانمرهونکارکردهايآنانو امور واقعي است نه امور خيالي و توهمي مانند شانس ؛ قرآن به صراحت ميفرمايد: " کلُّ نفسبما کسبترهينة؛(2) هر کسدر گرو اعمالخويشاست".
📚پينوشتها:
1. طلاق(65) آيه 3.
2. مدثر (74) آيه 38.
🗞 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۰۴ آبان ۱۴۰۰
میلادی: Tuesday - 26 October 2021
قمری: الثلاثاء، 19 ربيع أول 1443
🌹 امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
🆔 @balagh_ir
✍️امام صادق عليه السلام:
🔹المَنُّ يَهدِمُ الصَّنيعَةَ
🔹منّت نهادن، خوبى را از بين مى برد
📚ميزان الحكمه جلد6 صفحه241
🗞 #حدیث_روز
🆔 @balagh_ir
پایگاه_اطلاع_رسانی_بلاغ_تربیت_خدا.mp3
5.09M
♨️تربیت خدا
👌 #سخنرانی بسیار شنیدنی
🎤حجت الاسلام #عالی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
✅همایش بزرگ دوچرخه سواری
بمناسبت سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم
🌹گروه تبلیغی جهادی رشد
با همکاری ارگان های فرهنگی شهر مقدس قم
https://eitaa.com/joinchat/1849819174C471d8864d9
🆔 @balagh_ir
💠نشست علمی
👈توضیحات در پوستر
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🗞🔹🔹🗞
💢پرسش:
🔰آیا میتوان قبل از مرگ، تصویری از دنیای بعد از آن داشت؟
✍️پاسخ:
✅ اگر مقصود از داشتن تصویری از حوادث بعد مرگ، علم و آگاهی به آن است با مطالعهی کتابهایی که در مورد معاد و قیامت نوشته شده است میتوان به بخشی از آنچه بعد مرگ رخ میدهد آگاهی یافت.[1]
👈در همین راستا، اصل وجود جهانی دیگر، در آیات و روایات فراوانی مورد تأکید قرار گرفته است:
🗞قرآن کریم میفرماید: شما عالم نخستین را دانستید چگونه متذکّر نمیشوید(که جهانى بعد از آن است)؟[2]
✍️امام سجاد میفرماید: تعجب میکنم از کسی که قیامت را انکار میکند، در حالیکه این دنیا را مشاهده کرده است.[3]
🗞مفسران این آیه را با بیانات مختلف توضیح دادند:
🔗1. اگر از بیابانى بگذریم و در آن قصر بسیار مجلل و باشکوهى با محکمترین و عالیترین مصالح، و تشکیلات وسیع و گسترده ببینیم، و بعد به ما بگویند اینهمه تشکیلات و ساختمان عظیم براى این است که فقط قافله کوچکى چند دقیقهای در آن بیاساید و برود، پیش خود میگوییم این کار حکیمانه نیست؛
👈زیرا براى چنین هدفى مناسب این بود چند خیمه کوچک برپا شود. دنیاى با این عظمت و اینهمه کرات و خورشید و ماه و انواع موجودات زمینى نمیتواند براى هدف کوچکى مثل زندگى چند روزه بشر در دنیا آفریده شده باشد، و گرنه آفرینش جهان پوچ و بیحاصل است، این تشکیلات عظیم براى موجود شریفى مثل انسان آفریده شده تا خداى بزرگ را از آن بشناسد معرفتى که در زندگى دیگر سرمایه بزرگ او است.
🔗2. دیگر اینکه صحنههاى معاد را در این جهان در هر گوشه و کنار با چشم خود میبینید، همه سال در عالم گیاهان صحنه رستاخیز تکرار میشود، زمینهاى مرده را با نزول قطرات حیاتبخش باران زنده میکند، چنانکه در آیه 39 سوره فصلت میفرماید: «إِنَّ الَّذِی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتى» کسى که این زمینهاى مرده را زنده میکند هم او است که مردگان را زنده میکند!
🗞در آیه 6 سوره حج نیز به همین معنا اشاره شده است.[4]
🔗3. حوادث آخرت، در همین دنیا مشاهده میشود؛ مثلاً انسان از مرحلهی نطفه به علقه، از علقه به مضغه و از مضغه به صورت گوشت و استخوان تبدیل میشود و یا اینکه خاک تبدیل به گیاه و گیاه تبدیل به گوشت، پوست، خون، استخوان و دیگر اجزای انسان یا حیوان میشود.[5]
💢اما اگر مقصود دیدن با چشم ظاهری است، نباید از این چشم که در دنیای مادی وسیلهای برای یکی از حواس پنجگانه انسان بوده و حتی توانایی دیدن برخی نورهای مادون قرمز و ماورای بنفش را ندارد، انتظار داشت که تصویری از قیامت را دریافت کند، ولی اگر منظور از دیدن، علم حضوری و کشف و شهود است، از راه تقوا و ریاضت نفس میتوان به آن دست یافت. امام علی(ع) در اوصاف متقین میفرماید: «بهشت براى آنان چنان است که گویى آنرا میبینند و در نعمت آن غوطهورند و با دوزخ چنانند که گویى آنرا مشاهده میکنند و در عذاب آن گرفتارند».[6]
📚پی نوشت:
[1]. در این سایت نیز مطالب متنوع در مورد معاد وجود دارد که با جستوجو میتوانید بیابید: ر. ک: 125؛ 3891؛ 4905؛ 170 و 2609.
[2]. واقعه، 62.
[3]. «عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع یَقُولُ عَجَبٌ کُلُّ الْعَجَبِ لِمَنْ أَنْکَرَ الْمَوْتَ وَ هُوَ یَرَى مَنْ یَمُوتُ کُلَّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ وَ الْعَجَبُ کُلُ الْعَجَبِ لِمَنْ أَنْکَرَ النَّشْأَةَ الْأُخْرَى وَ هُوَ یَرَى النَّشْأَةَ الْأُولَى». کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 258، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[4]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 23، ص 245 و 246، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش.
[5]. ر. ک: کاشانى، ملا فتح الله، تفسیر منهج الصادقین فى الزام المخالفین، ج 9، ص 154، تهران، کتابفروشى محمد حسن علمى، 1336ش؛ طیب سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 12، ص 403، تهران، اسلام، چاپ دوم، 1378ش.
[6]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، خ 193، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:سایت اسلام کوئست
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه - ۰۵ آبان ۱۴۰۰
میلادی: Wednesday - 27 October 2021
قمری: الأربعاء، 20 ربيع أول 1443
🌹 امروز متعلق است به:
🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام
🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام
🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام
🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام
🆔 @balagh_ir
✍️امیرالمؤمنین علیه السلام:
💠ـ في صِفَةِ المُتَّقِينَ ـ :أمّا اللَّيلَ فَصافُّونَ أقدامَهُم ، تالِينَ لأجزاءِ القرآنِ يُرَتِّلُونَها تَرتيلاً ... وَيَستَثِيرونَ بِهِ دَواءَ دائهِم .
🔹ـ در توصيف پرهيزگاران ـ : شب هنگام به پا مى خيزند و آيات قرآن را با تأمّل و شمرده مى خوانند... و داروى درد خود را در آن مى جويند
📚نهج البلاغه، از خطبه 193
🆔 @balagh_ir
پایان متفاوت برای دو گناه.mp3
610.9K
♨️پایان متفاوت برای دو گناه
🎤حجت الاسلام #قرائتی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🆔 @balagh_ir
💠نشست علمی
💠الاجتماع التحضیری للموتمر الدولی
👈توضیحات در پوستر
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
💠ورکشاپ های مهرورزان ویژه ناشنوایان برگزار می شود
✍️مدیر گروه تبلیغ تخصصی مهرورزان اظهار داشت: گروه تخصصی مهروزان که یک گروه تخصص تبلیغی در عرصه معلولین می باشد، در بررسی های خود و با توجه به نیازسنجی قشر ناشنوایان و نابینایان تصمیم گرفته است تا در موضوعات مختلف، کارگاه های آموزشی برگزار کند.
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16822
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
💠تربیت مبلغان متخصص رکن اصلی امر تبلیغ
✍️نماینده ولی فقیه در استان مازندران در جلسه شورای هماهنگی گروه های تبلیغی استان مازندران اظهار داشت: فعالیت های تبلیغی زمانی موفق خواهد بود که یک مبلغ متخصصِ و کارشناس آن را اجرا نماید.
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16838
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🔰چرا با وجود دوازده امام، ما را شیعه جعفری مینامند؟
✍️پاسخ:
✅بیگمان تشیع همان حقیقت راستین اسلام ناب محمدی است که پیامبرش امت خود را به پیروی از علی(ع) و اهلبیت(ع) راهنمایی کرده تا آنان بتوانند از این در به شهر علم محمدی راه یابند.
🔹در زمان امام صادق(ع) شرایط بهتری برای ترویج علوم و معارف دینی فراهم شد و از این رو میبینیم که هفتاد در صد از روایات فقهی شیعه به نقل از آنحضرت بوده، همانگونه که مذاهب فقهی اهل سنت نیز در همین دوره پایهگذاری شده است. پس این دوره، دوره شکلگیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که بیشتر به امام صادق(ع) گفته میشود بیشتر ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل میشود که جز در مکتب اهلبیت(ع) قابل وصول نیست.
🔸بنابراین، اینگونه اصطلاحات، ناظر به شرایط تاریخی بوده و صرفاً جنبه توصیفی دارد، و تشیع به عنوان مکتب اهلبیت(ع) حقیقت راستین اسلام است و صرفاً مذهبی فقهی در عرض سایر مذاهب نیست. با اینحال؛ فقه متعالی شیعه به عنوان یکی از افتخارات تشیع در زمان امامت امام صادق(ع) در برابر سایر مذاهب فقهی اظهار شد، و از اینروی تبیین علم شریعت نیز بیشتر به آنحضرت اختصاص داشته است.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: پنجشنبه - ۰۶ آبان ۱۴۰۰
میلادی: Thursday - 28 October 2021
قمری: الخميس، 21 ربيع أول 1443
🌹 امروز متعلق است به:
🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليهما السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹امروز مناسبتی نداریم
🆔 @balagh_ir
✍️امیرالمؤمنین عليه السلام:
💢أيُّهَا النّاسُ ! اِعلَموا أنَّهُ لَيسَ بِعاقِلٍ مَنِ انزَعَجَ مِن قَولِ الزّورِ فيهِ ، ولا بِحَكيمٍ مَن رَضِيَ بِثَناءِ الجاهِلِ عَلَيهِ ، النّاسُ أبناءُ ما يُحسِنونَ ، وقَدرُ كُلِّ امرِىًءما يُحسِنُ ، فَتَكَلَّموا فِي العِلمِ تَبَيَّن أقدارُكُم
💠اى مردم! بدانيد كه آن كه از سخنى ناروا درباره خويش ناراحت گردد، خردمند نيست و آن كه از ستايش نادان، خشنود گردد، حكيم نيست. مردم، فرزند چيزى هستند كه به نيكى از عهده انجام دادن آن بر مى آيند و منزلت هر شخص، به اندازه كارى است كه به نيكى از عهده آن بر مى آيد. پس در حوزه دانش، سخن بگوييد تا منزلَتتان آشكار گردد
📚الكافی جلد1 صفحه50
🆔 @balagh_ir
ارزان می خرد.mp3
2.46M
♨️ارزان می خرد
🎤حجت الاسلام #عالی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🆔 @balagh_ir
🔹مدیر کل تبلیغ عمومی بیان کرد:
💠گروه های تبلیغی از ظرفیت های موجود در دفتر تبلیغات اسلامی استفاده نمایند
✍️مدیر کل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اظهار داشت: مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از ظرفیت های بسیاری در حوزه های فضای مجازی، تبلیغ تخصصی، آموزش های کاربردی و ... برخوردار است که گروههای تبلیغ می توانند از آن بهرمند شوند.
💢مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
https://www.balagh.ir/content/16839
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
💠نشست علمی
👈توضیحات در پوستر
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
🗞🔹🔹🗞
💢پرسش:
🔰آیا پیامبران(ع) هم در اعتقادات خود دچار شک و تردید میشدند؟
✍️پاسخ:
✅یکی از شرایط رسیدن به مقام نبوت و رسالت از جانب خداوند، برخورداری از روح قوی، مستحکم و ثابت است. در حقیقت، نبوت ارتقای وجودی و روحی انسان است؛ زیرا نبوت در واقع اتصال یا اتحاد با عوالم ملکوت، جبروت و لاهوت است.[1]
🗞قرآن کریم در مورد شرایط انتخاب برای پیشواى دین میفرماید: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یُوقِنُونَ»؛[2] و از آنان امامان (و پیشوایانى) قرار دادیم که به فرمان ما (مردم را) هدایت میکردند؛ چون شکیبایى نمودند، و به آیات ما یقین داشتند.
👈از این آیهی شریفه چنین استنباط میشود که برای رسیدن به مقام پیشوایی دینی(نبوت و امامت) دو شرط اساسی لازم است: یکی صبر و استقامت؛ دیگری برخورداری از یقین و بالاترین درجهی علم.
🔹گفتنی است که یقین سه مرتبه دارد که به ترتیب عبارتاند از: «علم الیقین»، «عین الیقین» و «حق الیقین»؛ بالاترین مرتبهی یقین، حق الیقین است.
👈در این راستا باید گفت؛ گاهى انسان آثار و علائم چیزى را مشاهده میکند و یا با کمک استدلال، حقیقت ثابتی را مییابد. گاهی هم علاوه بر استدلال عقلی، با روح و جان نیز آنرا درک میکند، و گاهی نه تنها با چشم دل آنرا میبیند، بلکه در حقیقتِ آن فانی و غرق میشود؛ مثلاً در مورد وجود آتش، اگر از راه مشاهدهی وجود دود، به آتش پی برد، آنرا «علم الیقین»؛ و اگر از راه مشاهدهی خود آتش پی برد «عین الیقین»؛ و اگر با افتادن در آتش و لمس گرمای آن پی برد«حق الیقین» میگویند.
🔷در مورد وجود باری تعالی نیز، انسان در ابتدا به وسیلهی دلیل و برهان و از آثار و نشانهها، وجود حضرتش را اثبات میکند که از آن به «علم الیقین» تعبیر میشود.
👈در مرحلهی بعد، با تزکیه و تهذیب دل و با صفا و طهارت باطن، با عالم نور ارتباط پیدا کرده، و با چشم دل این حقیقت را میبیند و درک میکند. به این مرتبه از یقین، «عین الیقین» گفته میشود. در مرتبهی بالاتر، انسان چنان فانى در عظمت حق تعالى میشود که غیر او را در آن مرتبه نمیبیند. از این مرتبه به «حقّ الیقین» تعبیر میشود.[3]
💠بنابراین، پیامبران(ع) دچار تزلزلهای روحی و شک و تردید نمیشدند و در اعتقادات ثابت و استوار بودند.
📚پی نوشت:
[1]. ر. ک: «وحی از نگاه دانشمندان غرب»، 37628؛ «پیامبران و انواع وحی»، 4979؛ «پیامبران(ع) و علم غیب»، 104673؛ «دلیل علم غیب داشتن ائمه اطهار(ع)»، 61459؛ «ویژگی علم انبیاء»، 2544؛ «سهو النبی و دیدگاه متکلمان»، 38042.
[2]. سجده، 24.
[3]. ر. ک: «مراتب و مراحل یقین»، 32270.
📎 #اعتقادی
🌐منبع:سایت اسلام کوئست
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir
☀️ امروز:
شمسی: جمعه - ۰۷ آبان ۱۴۰۰
میلادی: Friday - 29 October 2021
قمری: الجمعة، 22 ربيع أول 1443
🌹 امروز متعلق است به:
🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹غزوه بنی نضیر، 4ه-ق
🆔 @balagh_ir
هدایت شده از بلاغ | دستیار فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷زیارت #امام_زمان (عج) در روز جمعه
🎤با نوای استاد #فرهمند
🆔 @balagh_ir
_چگونه_امام_زمان_عج.mp3
1.7M
♨️چگونه #امام_زمان (عج) از احوال ما خبردار هستند
🎤حجت الاسلام #رفیعی
📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
🔴بهترین #سخنرانی های روز
🆔 @balagh_ir
🗞🔹🔹🗞
💢پرسش:
🔰چرا بیان شده ، روز جمعه متعلق به امام زمان (عج) است؟
✍️پاسخ:
✅در خصوص روز ظهور امام زمان(عج) روایت های مختلفی وجود دارد: برخی از روایات دلالت دارند که امام زمان(عج) روز جمعه ظهور می کند. امام جعفر صادق(ع) فرمود: "قائم ما اهل بیت در روز جمعه قیام می کند".)
🔸در مورد ندای آسمانی در روز ظهور اخباری رسیده است: اول روز گوینده ای از آسمان صدا می زند، به طوری که همه آن را می شنوند... ، .در اخبار آمده که آن روز، روز جمعه خواهد بود.
🔹سیّد بن طاووس در کتاب جمال الأسبوع گفته است: ابن بابویه(ره) به طور مستند از شخصی به نام "سقربن ابی دلف" روایت کرده است: وقتی متوکّل عباسی، حضرت امام علی النقی(ع) را به سامرا طلبید و او را زندانی کرد رفتم که حضرت را زیارت کنم. عرض کرد: از رسول خدا(ص) روایت شده است: یابن رسول اللَّه لا تعادوا الأیّام فتعادیکم؛ با روزها دشمنی نکنید که با شما دشمنی خواهند کرد". معنای این حدیث را نفهمیدیم. لطفاً راهنمایی ام کنید.
🔷حضرت فرمود: مراد از ایّام ما هستیم. شنبه به اسم حضرت رسول خدا است. یکشنبه امیرالمؤمنان. دوشنبه حسن و حسین(ع). سه شنبه به امام سجّاد و امام باقر و امام صادق(ع). چهارشنبه امام موسی کاظم و حضرت رضا و حضرت امام جوادالائمه و خود من. پنجشنبه به فرزندم امام حسن عسکری(ع) و جمعه متعلق به فرزند فرزندم حضرت مهدی امام زمان(عج) است.
🔸از این روایت استفاده می شود چون پیامبر اکرم(ص) از نظر زمانی جلوتر از همه معصومان(ع) هستند، شنبه به او تعلق دارد و حضرت امام عصر(عج) عقب تر از همه است، لذا جمعه به او تعلق دارد. چون روز جمعه متعلق به آن بزرگوار است و روز بزرگی می باشد، ظهور حضرت در آن روز اتّفاق می افتد.
🔹لکن روایات متعدد معتبر دلالت می کند که قیام حضرت در روز شنبه که مصادف با روز عاشورا است، واقع خواهد شد.
💠با توجه به اختلافات روایات، قضاوت درخصوص تعیین روز ظهور امام زمان(عج) مشکل است. آنچه مشهور است آن است که حضرت روز جمعه ظهور می کند.
📎 #مهدویت
🌐منبع:مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔴پایگاه اطلاع رسانی بلاغ
🆔 @balagh_ir