eitaa logo
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
1.1هزار دنبال‌کننده
883 عکس
1.6هزار ویدیو
21 فایل
‏﷽«أَلَّذِيٖنَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ‌ٱلْلَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّاٱللَّهَ وَكَفَى بِٱللَّهِ حَسِيبًا» «احزاب-۳۹» 🌐 پایگاه‌ فرهنگی،تبلیغی «بلاغ» ارتباط:👇 @Rorouji
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰۷ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1091 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۰۷ و ۲۰۸) 👌عنوان: صفات رهبران آسمانی 💎آیه: لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ توبه،۱۲۸ همانا برای شما پیامبری از خودتان آمده است که رنج بردن شما بر او دشتوار است؛ بر هدایت شما حریص و نسبت به مومنان، بسیار دلسوز و مهربان است. 🖋مقدمه هر جامعه ای برای اداره خود، نیازمند مدیر و رهبری لایق است، تا بتواند در سایه مدیریت صحیح، جامعه و افراد آن را به سوی اهداف صحیح سوق دهد؛ معمولا برای انتخاب چنین مدیری ، شرایط ویژه ای را در نظر گرفته و از میان کسانی که دارای این اوصاف و ویژگی ها باشند، بهترین را انتخاب می کنند. با همه اینها می بینیم رهبران و مدیران شایسته برای اداره جوامع بشری بسیار محدود و اندک است. در این میان، خداوند برای راهنمایی مردم در انتخاب صحیح رهبر و مدیر جامعه، رهبرانی را در قالب پیامبر و رسول، فرستاده تا ضمن هدایت مردم به سوی خدا، الگوی کامل مدیر و رهبر جامعه را نیز به مردم بنمایانند. علاوه بر آن، صفات رهبران موفق را نیز در کتاب کامل خود بیان داشته که به برخی از آن صفات در این آیه پرداخته شده است. 📋واژه ها: عزیز: سخت و غیرقابل تحمل (صفت مشبهه، از ماده عزّ) عنتم: رنج بردید، به مشقت افتادید (فعل ماضی از ماده عنت) حریص: دارای علاقه شدید (صفت مشبهه از ماده حرص) رؤوف: دارای شدت مهربانی و محبت، بسیار مهربان (صفت مشبهه از ماده رأف) رحیم: دارای لطف و مهربانی (صفت مشبهه از ماده رحم) 📌نکات تفسیری ۱- صفات ویژه رهبران الهی الف. مردمی بودن رهبر یک جامعه، باید از میان همان جامعه باشد، تا به نیازها و مشکلات و ... آشنا باشد و بتواند راهکارهای مناسب برای رفع نیازهای بشر ارائه دهد و خود نیز در مقام عمل، پیشتاز باشد، تا مردم با دیدن او، عملی بودن دستورات و فرمان هایش را درک و د نبال او حرکت کنند. ب. همدردی با مردم رهبران باید احساس همدردی با دیگران داشته باشند؛ به طوری که رنج و گرفتاری افراد جامعه، مایه رنج و تاثر شدید آنان شود و خود را شریک غم های جامعه بدانند تا بتوانند برای رفع آلام مردم، گام های جدی بردارند. ج. دلبستگی عمیق به مردم و علاقه به هدایت آنها رهبر جامعه باید به مردم علاقه مند بوده، به هدایت آنها عشق بورزد. همچنین برای خیر و سعادت جامعه و هرگونه پیشرفت و ترقی و خوشبختی جامعه از هیچ کوششی دریغ نورزد؛ به طوری که در موارد لازم، از جان و مال خویش نیز بگذرد. د. محبت و مهربانی به دوستان محبت و مهربانی، صفت دیگر رهبر جامعه است که باید به دوستان و فرمانبرداران جامعه ابراز دارد، به طوری که افراد جامعه این محبت و مهربانی را احساس کرده و در مقابل، مردم نیز محبت خویش را در قالب وفاداری و اطاعت پذیری از فرامین وی اظهار نمایند. ه. ترحم و بخشش درباره گناهان و مخالفان در هر جامعه، خطاکار و مخالف حکومت وجود دارد. حاکم باید در برخورد با این گروه نیز از در رحمت وارد شده و هدفش، هدایت آنها به صراط مستقیم باشد. ۲- مصداق روشن و کامل رهبران الهی کاملترین مصداق این رهبری، پیامبر عظیم الشان اسلام(ص) است که آیه مورد نظر، درباره آن حضرت نازل شده و از زبان خداوند این اوصاف برای این رهبر الهی تبیین شده است. به راستی پیامبر(ص) از میان خود مردم برخاست و با آنها زندگی کرد، به طوری که سختی ها و مشقت های مردم، او را می آزرد و به آنها عشق می ورزید و با آنها رئوف و مهربان بود. پس از پیامبر، امیرالمومنین علی(ع) دارای چنین اوصافی بود و فرزندان گرانقدرش یکی پس از دیگری پا جای پای پدر و جدّ گرامی‌شان گذاشته و رهبری معنوی جامعه را به عهده داشتند تا روزی که –ان شاءالله- امام زمان(عج) ظهور کند و رهبری ظاهری را بر عهده گیرد و جهان را با بهترین مدیریت به سوی عدل و داد سوق دهد. 📢پیام ها ۱- امتنان الهی بر مومنان به سبب انتخاب فردی دلسوز، رئوف و مهربان از میان آنان برای پیامبری. (تفسیر راهنما، ج۷،ص۳۵۷) ۲- از عوامل تاثیر کلام در دیگران، خیرخواهی، دلسوزی، مهربانی، بی توقعی و تواضع است. (تفسیر نور، ج۵،ص۱۷۱) ۳- توجه به خصلت های پیامبر(ص) زمینه ساز سرنهادن انسانها به اطاعت او است. (تفسیر راهنما، ج۷،ص۳۵۷و۳۵۸) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰۸ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1092 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
📹 نماهنگ| گوشمالی سخت 🔺️ رهبر انقلاب، هفته گذشته: به تروریستهایی که دستشان در جیب سعودی و امارات عربی است، گوشمالی سخت داده خواهد شد 🚀 لحظاتی از انتقام موشکی جمهوری اسلامی ایران از سرکردگان تروریست‌های تکفیری حادثه‌ی تلخ اهواز 👈 فرمانده هوافضای سپاه پاسداران: ما تا محو کامل تروریست‌ها این مبارزه را ادامه میدهیم 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۰۹ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1093 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۰۹ و ۲۱۰) 👌عنوان: نیایش بهشتیان 💎آیه: دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ؛ یونس،۱۰ نیاش آنان در آنجا [بهشت] سبحانک اللهم و درودشان در آنجا، سلام و پایان عایشان الحمدلله رب العالمین است. 🖋مقدمه در قرآن مجید، آیات بسیاری به ترسیم سیمای بهشت و بهشتیان پرداخته است. برخی آیات، به قسمت های مادی پرداخته و برخی آیات به بیان لذت های معنوی و روحانی بهشت اختصاص یافته است. آیه مورد بحث از جمله این موارد است. 📋واژه ها: دعوی: خواستن و خواندن (از ماده دعو) تحیه: دعا برای حیات دیگران کردن (از ماده حی) 📌نکات تفسیری ۱- تسبیح، آغاز نیایش بهشتیان اولین کرامتی که خدای سبحان به اولیایش عنایت فرموده، این است که دلهایشان را از محبت غیر خود پاک کرده، تا آنجا که جز به خدا به هیچ چیز دیگر نمی اندیشند و جز در راه او قدمی بر نمی دارند؛ هیچ چیز دیگر دلهای آنان را به سوی خود نمی کشد و از یاد خدا غافل نمی کند. در سایه همین کرامت الهی است که خدایشان را از هر چیزی که لایق ساحت قدس او نیست؛ منزه دانسته و در اولین گام، خدایشان را تسبیح می کنند؛ نه تنها با زبان، بلکه با تمام وجود، او را ستوده و از هر کاستی منزه می دانند؛ چرا که نشان ادب در عبودیت و بندگی، تسبیح خداوند است. این مهم در آیات قرآن به خوبی مشهود است. اولیای خدا، از پروردگار خود محجوب نیستند خدا را حاضر می بینند و او را چنین تسبیح می کنند. (برگرفته از ترجمه المیزان، ج۱۰،ص۲۱) ۲- اهمیت و جایگاه سلام تمام مردم، برای اظهار محبت به یکدیگر در هنگام ملاقات، نوعی تحیت دارند که گاهی جنبه لفظی دارد و گاهی به صورت عملی است. در اسلام نیز سلام، یکی از روشن ترین تحیت ها است و بر آن تاکید زیادی شده است؛ به اندازه ای که از پیامبر(ص) نقل شده است: \"من بدأ بالکلام قبل السلام فلا تجیبوه\"؛ کسی که پیش از سلام، آغاز به سخن کند، پاسخ او را نگویید. (کافی، ج۲،ص۶۴۴) همانطور که در آیه فوق ذکر شد، بهشتیان در بهشت نیز به یکدیگر تحیت و سلام می گویند. از آیات دیگر استفاده می شود که خداوند نیز به آنها تحیت و سلام می گوید: \"سلام قولا من رب رحیم\"؛ برای آنها سلام است از سوی پروردگار رحیم. (یس، ۵۸) فرشتگان هم به آنها سلام می دهند: \"...وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بَابٍ سَلَامٌ عَلَيْكُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ...\"؛ فرشتگان، از هر دری وارد می شوند و به آنها می گویند: سلام بر شما به خاطر صبر و استقامتتان. (رعد آیات ۲۳و۲۴) ۳- دیدار دوستان بهشتیان، هنگام دیدار، یکدیگر را با سلام و تحیت مورد لطف قرار داده و حیات و زندگی سرشار از سلامتی را برای هم طلب می کنند. این برخورد اهل بهشت می تواند الگوی خوبی باشد برای تمام کسانی که می خواهند درست زیستن را بیاموزند؛ از این رو می توانند هنگام صله رحم و دیدار دوستان، برای آنان آرزوی سلامتی کرده و آنان را از بهترین دعاهای خود بهره مند سازند. ۴- ستایش خدا، پایان بخش نیایش ساکنان بهشت، کلام خود را با تسبیح پروردگار آغاز کرده و پس از دیدار یکدیگر و بهره مندی از الطاف الهی، نیایش خود را با ستایش الهی و سپاسگزاری از خداوند به دلیل نعمت هایی که به آنها ارزانی داشته است، به پایان می رسانند. چنان که از آیات قرآن نمایان است، هر حمد و ستایشی مورد توجه نیست؛ بلکه فقط حمد و ستایش انسانهای مخلص و برگزیده –همانند پیامبران- مورد امضای الهی است؛ چنان که می فرماید: \"سبحان الله عما یصفون الا عبادالله المخلصین\"؛ (صافات آیات ۱۵۹ و ۱۶۰) در آیات قرآن هم، از حمد و ستایش پیامبران و صالحانی چون نبی مکرم اسلام(ص) و نوح و ابراهیم و داود و سلیمان علیهم السلام سخن گفته است. (مومنون ۲۸، ابراهیم ۳۹، نمل آیات ۱۵ و ۹۳)؛ بنابراین از آیه استفاده می شود که خدای سبحان، مومنان اهل بهشت را سرانجام به بندگان مخلص خود ملحق می سازد که این، وعده ای زیبا و بشارتی بزرگ به مومنان است. (برگرفته از ترجمه المیزان، ج۱۰،ص۲۲) 📢پیام ها ۱- تسبیح آمیخته با حمد الهی عالی ترین نوع تسبیح است. ۲- مومن، عاشق خدا است، بهشت و لذت های بهشتی او را از یاد محبوب باز نمی دارد؛ بلکه در همه چیز، لطف و قدرت خدا را می بیند. (تفسیر نور، ج۵،ص۱۸۷) ۳- دوستان خوب، همیشه و همه جا خیرخواه هم هستند. 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۱۰ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1094 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۱۱ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1095 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۱۱ و ۲۱۲) 👌عنوان: پاداش نیکوکاران 💎آیه: لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَزِيَادَةٌ وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ؛ یونس،۲۶ برای کسانیکه نیکی کرده اند (پاداشی) نیکو و چیزی افزون است . نه هیچ گونه سیه رویی آنان را فرا می گیرد و نه هیچ گونه ذلتی اینان اهل بهشتند در آن جاودان خواهند بود. 🖋مقدمه احسان و نیکی کردن کار پسندیده ای است تشویق دیگران به انجام این عمل خوب ، کاری شایسته است ؛ زیرا با این عمل، هم شخص نیکوکار به تکرار عمل نیکش ترغیب می گردد و هم ثمرات این کار نیک، شامل حال دیگران شده و جامعه را به سوی پیشرفت و تعالی سوق می دهد . خداوند نیز که خود منشأ خرد است بارها به این مهم اشاره کرده و اهمیت کار نیک و پاداش آن را نیز بیان نموده است که این آیه ، نمونه ای از آنها است. 📋واژه ها: احسنوا: نیکی کردند (فعل ماضی از ماده « حسن» باب افعال) الحسنی : خوبی و نیکوئی بهتر (مونث احسن) لایرهق: نمی پوشاند ( فعل مضارع منفی از ماده « رهق») قتر: غبار، کدورت و تیرگی که از خوف و هول پدید می آید ذله : خفت و خواری (از ماده « ذل» ) 📌نکات تفسیری در این آیه شریف برای احسان پنج نتیجه ذکر شده است : ۱-نیکی ، جزای نیکوکاران خداوند احسان آن ها را با نیکی پاسخ می دهد : « الذین احسنوا الحسنی» چرا چنین نباشد حال آن که خود خداوند می فرماید: « هل جزاء الاحسان الا الاحسان) « آیا جزای نیکی جز نیکی خواهد بود؟» آیا آن ها که در دنیا کار نیک کرده اند، جز پاداش نیک الهی ، انتظاری درباره آن ها می رود ؟ ۲-پاداش مضاعف خداوند پاداش مضاعف و زیاده به آنان عطا می کند. منظور از زیاده با توجه به آیات قرآن، پاداش های فراوانی است که گاهی ده برابر و گاهی ده ها و صدها برابر ( به نسبت اخلاص و تقوا و ارزش عمل ) برآن افزوده می شود و گاه بی اندازه در آیه ۲۶۱ سوره بقره می خوانیم: مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ با توجه به آیات و روایات زیادی که در این زمینه موجود است ، می توان گفت این پاداش در جهان دیگر، پیوسته افزایش می یابد یعنی هر روز موهبت و لطف تازه ای از ناحیه خداوند به آن ها ارزانی می شود. ۳-چهره های نورانی در صفات دوزخیان می خوانیم تاریکی چهره های آن ها به اندازه ای زیاد است که « گویی پاره هایی از شب تاریک و ظلمانی ، یکی پس از دیگری بر صورت آن ها افکنده شده است » نتیجه دیگر احسان و نیکی ، آن است که انسان های نیکوکار، چهره هایی نورانی و درخشان دارند و به تعبیر آیه فوق ، غبار و دود، صورت آنها را نمی پوشاند علاوه بر این که در آیات دیگری می خوانیم : (یسعی نورهم بین ایدیهم و بایمانهم) نورشان ، پیش رو و سمت راستشان ، به سرعت حرکت می کند. ۴-عزت و دوری از ذلت ذلت، در مقابل عزت و به معنای خفت و خواری است نتیجه چهارم احسان آن است که « بر چهره نیکوکاران غبار ذلت نخواهد نشست» و این ، کنایه است ا زاینکه آنان همواره شاد و همه جا ارجمند خواهند بود ۵-جاودانه در بهشت خداوند ، نیکوکاران را اصحاب بهشت نامیده و در آن جاودانه خواهدماند و این بیانگر این معناست که روحیات نیکوکاران ، آن قدر با بهشت تناسب دارد که از آن ها به همراهان بهشت یاد شده است و این مصاحبت جاودانه خواهد بود. (اولئک اصحاب الجنه هم فیها خالدون) 📢پیام ها ۱-دریافت الطاف الهی و پاداش های اخروی پاداش ویژه نیکوکاران است (الذین احسنوا الحسنی) ۲-نیکوکاران در سرای اخرت افزون بر بهترین پاداش ها از نعمت هایی بی شمار و غیر قابل توصیف برخوردار خواهند بود (الذین احسنوا الحسنی و زیاده) ۳-احسان و نیکی در دنیای زودگذر و فانی، زندگی در بهشت جاودان را به دنبال دارد (احسنوا ... هم فیها خالدون) ۴-پاداش کار نیک افراد را بهتر و بیش از آن نیکی باید پاسخ داد (للذین احسنوا الحسنی و زیاده) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
👈 در آستانه دیدار بی‌سابقه رهبر انقلاب با ده‌ها هزار نفر از بسیجیان در ورزشگاه آزادی، خط حزب‌الله بررسی می‌کند: مأموریت جدید بسیجی‌ها ♨️ خبر ویژه | رهبر انقلاب خطاب به مجریان زن رسانه‌ ملی: این چادر را نگه دارید و به آن افتخار کنید ⭕️ اطلاع‌نگاشت: ۱۲ توصیه رهبر انقلاب به نیروهای بسیجی 🔍 بخوانید: 👇 @khattehezbollah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۱۲ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1096 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📹 : 🏴 ویژه شب زیارتی ارباب 💧...اَلسَّلٰامُ عَلَیْکَ یٰا اَبٰا عَبْدِاللهِ...💧 🚩 یاد سرور شهیدان را در دلهای خودمان در ذهن خودمان مغتنم میشماریم و عرض میکنیم: ای صبا ای پیک دور افتادگان اشک ما بر خاک پاک او رسان 🇮🇷مقام معظم رهبری امام خامنه ای مدظله العالی ۹۷/۷/۱۲ 📿التماس دعا 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
🏴 لوح| سلاح اشک ◾ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: چرا مسئله‌‌ى گریه‌‌ى حساب‌شده، گریه‌‌ى درازمدّت و طولانى در خاندان پیامبر اتّفاق افتاد؟ گریه‌ی حضرت زهرا (علیهاالسّلام)، گریه‌ای حساب‌شده و طولانی‌مدت بود.
♨️ 🌟 آسمان چهل سالگی انقلاب، پر از ستاره است... ✨ اما برای نسل کهکشانی، یک آسمان ستاره تازه اول راه است. 💯 آقا امروز مژده بزرگی دادند... 💫 آیت الله سیدعلی خامنه‌ای و نوجوانان ایران اسلامی 🌱 @Nojavan_Khamenei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۱۵ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1099 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۱۵ و ۲۱۶) 👌عنوان: آرامش خاطر در سایه ایمان 💎آیه: أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ؛ یونس،۶۲ آگاه باشید که دوستان خدا نه ترسی بر آنان است و نه غمگین می شوند 🖋مقدمه از جمله حالت های نامطلوب انسان ترس و اندوه است ترس از احتمال فقدان نعمت هایی که در اختیار دارد یا خطراتی که ممکن است در آینده او را تهدید کند و اندوه به سبب فقدان امکاناتی که در اختیار داشته است دانشمندان برای مقابله با خوف و حزن راههای گوناگونی را پیشنهاد کرده اند ولی خداوند در این آیه شریف با یک جمله کوتاه و زیبا، راه مقابله با ترس و اندوه را بیان می کند. 📋واژه ها: اولیاء : سرپرستان، دوستان ، جمع «ولی» لاهم یحزنون: آنها غمگین نمی شوند (فعل مضارع منفی، از ماده حزن) 📌نکات تفسیری ۱-اولیاء الله اولیای خدا کسانی هستند که میان آنان و خدا، حائل و فاصله ای نیست ؛ حجاب ها از قلبشان کنار رفته و در پرتو نور معرفت و ایمان و عمل پاک، خدا را با چشم دل چنان می بینند که هیچ گونه شک و تردیدی به دل هایشان راه نمی یابد و به سبب همین آشنائی با خدا (که وجودی بی انتها و قدرت بی پایان و کمال مطلق است) ما سوای خدا در نظرشان کوچک، کم ارزش ، ناپایدار و بی مقدار است . ۲-اولیای الهی با نگاهی به روایات الف) از رسول خدا ص پرسیدند: اولیای خدا چه کسانی هستند ؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: کسانی که دیدارشان خدا را به یاد می آورد همچنین از رسول خدا ص روایت شده است که خدای تعالی فرمود: محبت من قطعا شامل کسانی می شود که در راه من با یکدیگر دوستی می کنند و به دیدن یکدیگر می روند و با یکدیگر همنشینی دارند ؛ کسانی که مساجد مرا به وسیله ذکر من آباد می کنند و خوبی ها را به مردم می اموزند و آنان را به اطاعت من دعوت می کنند اینانند اولیای من که آنان را در سایه عرش خود جای می دهم ... سپس پیامبر این آیه را تلاوت فرمود: الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون) ب) در کتاب کمال الدین از امام صادق ع نقل شده است که فرمود: « یا ابابصیر طوبی لشیعه قائمنا المنتظرین لظهوره فی غیبته و المطیعین له فی ظهوره اولئک اولیاء الله الذین لا خوف علیهم و لا هم یحزنون « ای ابابصیر! خوشا به حال پیروان امام قائم که در غیبتش انتظار ظهورش را می کشند و هنگام ظهورش مطیع فرمان اویند آن ها اولیای خدا هستند همان ها که نه ترسی دارند و نه غمی. ۳-تفاوت خوف و حزن خوف و ترس ، حالتی است که به سبب اضطراب از وقوع ضرری در آینده یا روبه روئی با امری که امنیت را از بین می برد به انسان دست می دهد ولی حزن و غم که مقابل سرور و شادی است حالتی است که به دلیل از دست دادن منفعتی یا رسیدن ضرری به انسان دست می دهد و کاربرد آن نیز در مورد گذشته است به عبارتی دیگر خوف از اموری است که ممکن است در آینده به وقوع بپیوندد ولی حزن به سبب اموری است که در گذشته واقع شده است . ۴-آرامش خاطر دوستان خدا اولیای خدا ، از آرامش روحی خاصی برخوردارند و این آرامش به سبب نوع ایمان آنها به خداوند و عدم دلبستگی به امکانات مادی است چرا که معمولاً خوف و ترس یااز احتمال فقدان نعمت ها و دارائی های مادی است یا به دلیل وجود خطراتی است که ممکن است در آینده او را تهدید کنند غم و اندوه نیز زائیده فقدان نعمت هایی است که به آن ها تعلق خاطری داشته و آن ها را بخشی از خود می دانسته است از این رو اولیای راستین خداوند که از هر گونه وابستگی و اسارت آزادند نه با از دست دادن امکانات مادی غمگین می شوند و نه از آینده و از دست دادن آن امکانات ترس دارند لذا بخاطر آن ها هیچ اضطرابی نداشته و پیوسته در آرامش روحی به سر می برند. 📢پیام ها ۱-اولیای خدا ، کسانی هستند که حوادث ناگوار روزگار در دیدگاه آنان ناخوشایند جلوه نمی کند (الا ان اولیای الله لا خوف علیهم) ۲-اولیای خدا ، آینده ای روشن و بدون بیم و اندوه دارند (ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون) ۳-اولیای خدا از اطمینان سکون و آرامش نفس برخوردار هستند (الا ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽🔊 💎 درس اخلاق مهدوی 👌هر روز بنشینید و چند دقیقه ای با امام زمان علیه السلام درد دل کنید.... 🎙حجةالاسلام والمسلمین عالی 📿 التماس دعا 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۱۶ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1100 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۱۷ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1101 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۱۷ و ۲۱۸) 👌عنوان: ضرورت توجه حکومت به مسکن مردم 💎آیه: وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِيهِ أَنْ تَبَوَّآ لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ؛ یونس،۸۷ و به موسی و برادرش وحی کردیم که برای قوم خود در مصر خانه هایی آماده کنید و خانه هایتان را روبه روی هم قرار دهید، و نماز را به پا دارید ، و مومنان را (به رهایی از چنگال فرعون) نوید ده 🖋مقدمه برای پیشرفت و موفقیت در هر کار ، فراهم کردن بستر مناسب ، از لوازم ضروری آن به شمار می آید. خالق هستی ، با توجه به نیازهای بشر، مقدمات لازم را فراهم می کند ، آن گاه دستور انجام کار مهمی را صادر می نماید. در این آیه ، برای موفقیت و پیروزی مقابل دشمنان دین برنامه ها و دستوراتی را صادر فرموده است . 📋واژه ها: تبوء ا: اسکان گزینید شما دو نفر (فعل ماضی از ماده « بوأ» باب تفعیل) قبله: هم به معنای مقابل و روبه روی هم است و هم به معنای جهت کعبه 📌نکات تفسیری ۱-ضرورت توجه حکومت به مسکن مردم حاکمان الهی ، برای بهره برداری بهتر از نیروی انسانی در راستای اهداف الهی ، باید به ساماندهی نیروها پرداخته و گام اول را در زمینه اسکان و در پرتو آن ، ایجاد آرامش و سکون در میان آن ها بردارند. خداوند نیز در این بخش آیه ، این نکته را به موسی ع گوشزد می کند: که ای : موسی ع بنی اسرائیل را از این خانه به دوشی نجات داده و در سرزمینی فرود آور و برای تهیه مسکن آن ها ، اقدامات لازم را انجام ده چرا که تهیه مسکن مقدمه ای برای ایجاد حکومتی متمرکز و منسجم است البته حاکمی که می خواهد در امر حکومت ، از موفقیت چشم گیری برخوردار باشد ، باید به امر مسکن توجه کافی کند، تا مردم در پی آرامش حاصل از وجود مسکن مناسب ، خود را وام دار حکومت دانسته و در برابر برنامه های آن ، مطیع باشند. ۲-رعایت نکات شهرسازی در امر مسکن دین، همیشه بهترین ها را برای انسان ها به ارمغان آورده است. در مسأله مسکن سازی نیز با توجه به نظم و انضباط در ساختمان سازی ، در حقیقت به یک اصل شهر سازی پرداخته است. خداوند در این باره فرموده است: خانه هایتان را مقابل هم بسازید در این جمله ، نکات زیادی وجود دارد ؛ از جمله این که از پراکندگی افراد جلوگیری می کند. رو به روی هم بودن خانه ها ، در حقیقت نظم خاصی در مسکن سازی است و در نهایت ، به ایجاد محله ای منظم و در دراز مدت ، شهری منظم خواهد انجامید.علاوه بر این ها می توان از اجتماع مردم نیز به موقع استفاده کرد و تبلیغات دینی و دستورات الهی را بهتر به گوش مردم رساند و آن ها را هدایت کرد . ۳-اقامه نماز بعد از دستور به ساختن خانه برای بنی اسرائیل و روبه روی هم ساختن آن ها ، فرصت استفاده های تبلیغی و دینی از آن ها فرا می رسد لذا می فرماید: پس از کسب آرامش به خاطر ایجاد یک مجتمع مسکونی ، اکنون وقت آن شده که نماز را به پا دارید و یاد خدا را در همه جا زنده نگه دارید ، به طوری که با دیدن شما بدانند در حال زنده نگه داشتن یاد خدا هستید ، اگر چنین اتفاقی افتاد بشارت هایی از دشمنان را باید سر داد و به نجات از سلطه دشمنان امیدوار بود و به عبارتی دیگر نجات و رهایی از دشمن در گرو اتحاد و یکپارچگی شما در اطاعت از خدا است. 📢پیام ها ۱-تهیه مسکن برای مردم ، از مسائل مورد توجه دین است و رهبران دینی باید به مسائل مادی و رفاهی امت هم توجه کنند (ان تبوء ا لقومکما بمصر بیوتاو اجعلوا بیوتکم قبله ) ۲- خانه های مقابل یکدیگر ، از نظر تمرکز، حفاظت، نظارت و انس افراد جامعه با هم مناسب تر است (واجعلوا بیوتکم قبله) ۳-ایمان و اقامه نماز ، زمینه ساز نجات از سلطه دشمنان و پیروزی قطعی است (و اقیموا الصلاه و بشر المومنین) ۴-بنی اسرائیل تا پیش از بعثت حضرت موسی ع فاقد مسکن بوده و به صورت چادرنشینی زندگی می کردند (و اوحینا الی موسی و اخیه ان تبوءا لقومکما بمصربیوتا) ۵-طراحی ساختمان ها و خانه ها (شهرسازی) باید متناسب با اهداف کلی دین باشد (ان تبوءا لقومکما بمصربیوتا) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۱۸ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1102 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۱۹ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1103 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۱۹ و ۲۲۰) 👌عنوان: وعده خداوند به نجات مومنان 💎آیه: ثم ننجی رسلنا و الذین آمنوا کذلک حقا علینا ننج المومنین (یونس ۱۰۳) « آن گاه فرستادگان خود و کسانی را که ایمان آورده اند (هنگام عذاب) نجات می بخشیم . این گونه مومنان را نجات می دهیم، که این ، حقی است برعهده ما » 🖋مقدمه خداوند در آیات قبل، به عذاب استیصال اشاره کرد : عذاب استیصال ، سنتی است الهی که وقوع آن در هر زمان و مکان، بر مردمی که زمینه ایمان را از دست داده اند انتظار می رود بسیاری از اقوام گذشته به دلیل فقدان زمینه ایمان و تکذیب آیات الهی و نپذیرفتن هشدارهای پیامبرانشان ، با عذاب استیصال نابود شدند. خداوند مشرکان را به دلیل از دست دادن زمینه ایمان به عذاب استیصال تهدید فرمود بعد از بیان این عذاب ممکن است در ذهن عده ای این سوال پدید آید که وضعیت پیامبران و یارانشان در زمان عذاب چگونه بوده است آیا عذاب آن ها را هم شامل شده است یا خیر؟ و این آیه در صدد بیان این مطلب است. 📋واژه ها: نجات می دهیم (فعل مضارع از ماده « نجی» باب تفعیل) حقا: واجب و لازم 📌نکات تفسیری ۱-یک پرسش به تجربه مشاهده کرده ایم گاهی تر و خشک با هم می سوزند در آیه ۲۵ سوره انفال نیز هشدار می دهد که بترسید از فتنه ای که تنها به ستمگران نمی رسد بلکه مومنان را نیز فرا می گیرد (واتقوا فتنه لا تصیبن الذین ظلموا منکم خاصه و اعلموا ان الله شدید العقاب) بنابراین چگونه این آیه می فرماید: مومنان را هنگام نزول بلا نجات می دهیم ؟ پاسخ: اهل ایمان اگر در بین کفار و مجرمان ساکت باشند ، قهر خداوند همه را فرا می گیرد ولی اگر به وظیفه الهی خود یعنی نی از منکر عمل کنند خداوند هنگام خطر آنان را نجات می دهد ۲-وعده خداوند به نجات مومنان خداوند فرمود: (کذلک حقا علینا ننج المومنین) معنایش این است که همان طور که همواره رسولان و ایمان آورندگان از امت های گذشته را هنگام نزول عذاب نجات داده ایم ، همچنین نجات دادن مومنان به وسیله تو نیز حقی است برعهده ما این جمله بیانگر وعده جمیلی است به رسول خدا ص و به مومنان این امت که خدای تعالی آنان را نجات خواهد داد البته باید توجه داشت واجب بودن نجات مومنان بر خداوند به سبب وعده ای است که خداوند داده و حتما به آن عمل می کند . تذکر این نکته نیز لازم است که نجات مومنان به نجات دنیوی از دست کفار منحصر نیست بلکه نجات اخروی را هم شامل می شود. ۳-نجات شیعیان از حضرت امام صادق ع نقل شده است : « ما یمنعکم ان تشهدوا علی من مات منکم علی هذا الامر انه من اهل الجنه ان الله یقول: کذلک حقا علینا نتج المومنین » « چه چیز شما را مانع می شود گواهی دهید بر هر کس از شما که بر این امر (ولایت اهل بیت علیهم السلام) بمیرد که او اهل بهشت است زیرا خدای تعالی می فرماید: و همین گونه بر ما لازم است که مومنان را نجات دهیم. ۴-شرایط تحقق وعده الهی نجات دادن مومنان و اولیای حق از بلاها و مهالک به دلیل همین آیه و آیات دیگر ، برعهده خداوند متعال می باشد (کذلک حقا علینا ننج المومنین) ولی باید به شرایط تحقق وعده الهی نیز توجه کرد. اول این که آن گرفتاری را انسان به دست خود و به اختیار برای خود فراهم نکرده باشد و دوم این که آن گرفتاری از جانب خداوند روی صلاح و خیر(عمومی یا خصوصی یا معنوی) مقدر نشده باشد 📢پیام ها ۱-خداوند انبیاء و مومنان را به قهر خود گرفتار نمی کند (ننجی رسلنا ننج المومنین ) ۲-از سنت های الهی و از حقوقی که مومنان بر خداوند دارند ، نجات و حمایت آنان هنگام عذاب و خطر است (کذلک حقا علینا ننج المومنین) ۳-مومنان در پیشگاه الهی، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده از الطاف خاص او بهره مندند. (... و الذین آمنوا .... ننج المومنین ) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۲۰ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1104 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۲۱ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1105 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۲۱ و ۲۲۲) 👌عنوان: میهمانان خدا 💎آیه: و ما من دابة فی الارض الا علی الله رزقها و یعلم مستقرها و مستودعها کل فی کتاب مبین (هود ۶) و هیچ جنبند ه ای در زمین نیست ، مگر این که رزقش فقط بر عهده خدا است و او قرارگاه و ودیعت گاهش را می داند . همه این ها در کتابی آشکار(لوح محفوظ) ثبت است. 🖋مقدمه در آیه قبل ، به وسعت علم خداوند و احاطه او به اسرار نهان و آشکار اشاره شده بود. این آیه ، روزی دادن به همه موجودات بحث می کند که می تواند دلیلی برای آیه قبل باشد چرا که از روزی دادن خداوند به همه موجودات سخن می گوید و این کار بدون احاطه علمی دقیق و کامل به همه موجودات عالم امکان پذیر نیست. یکی از اساسی ترین مسائلی که همواره فکر انسان را به خود مشغول کرده مسأله به دست آوردن روزی است و این که روزی او چگونه تأمین خواهد شد مسأله بسیار عجیب این است که به راستی روزی این همه موجودات زمین ، از کجا و چگونه به دست می آید؟ خداوند ، در این آیه این سوال را چنین پاسخ می فرماید که خداوند که بر همه اشیا آگاه است روزی همه جنبندگان را برعهده گرفته برخود واجب کرده است . 📋واژه ها: دابه: هر موجودی که حرکتی هرچند اندک داشته باشد جنبنده (از ماده « دب» ) رزق: روزی، عطا و بخشش مستمر مستقر:قرارگاه، محل زیستن(اسم مکان، از ماده « قر» باب استفعال) مستودع: جایگاه موقتی و امانتی ، محل نگهداری (اسم مکان، از ماده « ودع» باب استفعال) کتاب مبین : کتاب روشنگر، لوح محفوظ. 📌نکات تفسیری ۱-روزی تضمین شده « دابه» به معنای آهسته راه رفتن و قدم های کوتاه برداشتن ، و معادل آن در فارسی « جنبنده» است ، لذا تمام انسان ها ، حیوانات اهلی و هر موجود زنده دارای حرکت را شامل می شود در فراز اول این آیه می فرماید: ( و ما من دابه فی الارض الا علی الله رزقها) دقت در ترکیب این فراز از آیه و تأکیدهای فراوان آن سبب می شود انسان مومن هرگز غم و غصه روزی نداشته باشد زیرا خداوند بر خود واجب کرده که روزی تمام جنبندگان را عطا فرماید و انسان هم یکی از آن هاست به راستی خداوندی که بر اساس رحمت گسترده خود ضامن روزی حشرات و خزندگان شده است بندگان مومنش را فراموش خواهد کرد؟اگر در این آیه تفکر کنیم ، هرگز برای به دست آوردن روزی خود به حرام نخواهیم اندیشید بلکه با تلاش و کوشش روزی حلال را می طلبیم خداوند ضامن روزی حلال است و چه تضمینی بهتر از تضمین الهی ؟ اگر به این آیه توجه شود دیگر هیچ فروشنده و خریداری دروغ نخواهد گفت چه رسد به قسم دروغ جامعه اسلامی از رشوه ، ربا و ... پاک خواهد شد و ثروتمندان از ترس فقر ، از انفاق در راه خدا فرار نخواهند کرد دیگر هیچ مسلمانی حرص روزی را نخواهد خورد به راستی ، اگر خداوند ضامن روزی است حرص چرا؟ ۲ – مفهوم رزق رزق، به معنای عطا و بخشش مستمر است از آن جا که روزی الهی عطای مستمر او به موجودات است به آن « رزق» گفته می شود و در نیازهای مادی خلاصه نمی شود بلکه هر گونه عطای مادی و معنوی را شامل می گردد لذا می گوئیم اللهم ارزقنی علما تاما خداوندا علم کامل به من روزی کن اللهم ارزقنی حج بیتک الحرام خداوندا حج خانه محترمت را روزی ام کن ۳ منشأ رازقیت لازمه رزق رسانی به همه موجودات، علم به مکان و نیاز آنها است باید یک سیستم بسیار دقیق وجود داشته باشد که آخرین آمار ، آخرین نیازها و آخرین جایگاه و قرارگاه آن ها را بداند تعداد انسان ها و موجودات دریایی و خشکی و هوایی ریز و درشت با ویژگی های گوناگون و نیازهای بسیار متنوع آنان را بداند تا بتواند متناسب با نیازهای آنان روزی آن را فراهم کند (یعلم مستقرها و مستودعها) 📢پیام ها ۱-موجودات زنده، حق تغذیه دارند خداوند این حق را بر خود واجب کرده است (ما من دابه فی الارض الا علی الله رزقها) ۲-رزق ما به دست خدا است پس برابر دیگران گردن خم نکنیم (.... علی الله رزقها) ۳-هر کجا برویم زیر نظر خدا هستیم چه در سفر و چه در حضر (یعلم مستقرها و مستودعها) ۴-همه اطلاعات و آمار این جهان ، به طور دقیق در مرکزی ثبت و ضبط است (کل فی کتاب مبین) ۵-علم همه جانبه خداوند پشتوانه توانائی او بر روزی رسانی به موجودات و تدبیر امور آن هاست (یعلم مستقرها و مستودعها) (هدف از بیان آگاهی خداوند به احوال موجودات، القای این نکته است که روزی رسانی به موجودات و تدبیر آن ها ، نیازمند علمی گسترده است که خداوند دارای آن است . 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir