eitaa logo
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
1.2هزار دنبال‌کننده
886 عکس
1.6هزار ویدیو
21 فایل
‏﷽«أَلَّذِيٖنَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ‌ٱلْلَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّاٱللَّهَ وَكَفَى بِٱللَّهِ حَسِيبًا» «احزاب-۳۹» 🌐 پایگاه‌ فرهنگی،تبلیغی «بلاغ» ارتباط:👇 @Rorouji
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
﷽ 📖 اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَابْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمينَ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَابْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يَابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا حَبيبَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا صِفْوَةَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا اَمينَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا حُجَّةَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا نُورَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا صِراطَ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا بَيانَ حُکْمِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا ناصِرَ دينِ اللهِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا السَّيِدُ الزَّکِيُّ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِيُّ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الْقائِمُ الاْمينُ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأْويلِ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الْهادِي الْمَهْديُّ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِيُّ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا التَّقِيُّ النَّقِيُّ السَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقيقُ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ اَيُّهَا الشَّهيدُ الصِّدّيقُ اَلسَّلامُ عَلَيْکَ يا اَبا مُحَمَّد الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ. 📿 التماس دعا 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
اوند بر رضایت مردم ترجیح دارد (رب السجن احب الی مما یدعوننی الیه ... و اکن من الجاهلین) ۷-گناه سبب سلب علوم خدادادی و موهبت های الهی است . در آیات قبل خواندیم : آتیناه حکما و علما و این جا یوسف می فرماید: اکن من الجاهلین . ۸-ارتکاب گناه ، سفاهت و نادانی است (اکن من الجاهلین) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۳۹ و ۲۴۰) 👌عنوان: زندان محبوب 💎آیه: قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُنْ مِنَ الْجَاهِلِينَ (سوره یوسف آیه ۳۳) (یوسف) گفت: پروردگارا ! زندان نزد من محبوبتر است از آنچه اینان مرا به آن دعوت می کنند و اگر نیرنگشان را از من نگردانی به آنان میل پیدا می کنم و از جاهلان می گردم. 🖋مقدمه رلیخا و زنان مصر ، برای رسیدن به مقصود خود از امور مختلفی استفاده کردند. اظهار عشق و علاقه شدید و تسلیم محض و سپس تطمیع و بعد از آن تهدید و توسل به زر و زور. این راهی است که همه خود کامگان و طاغوت ها به آن متوسل می شوند. آنان برای رسیدن به هدفشان استفاده از هر وسیله ای را مجاز می شمردند. در این میان افراد ضعیف الایمان در مراحل نخستین ، تسلیم می شوند و بسیارند کسانی که مانند زنان هوسباز مصر ، هنگامی که در کنار گود نشسته اند، خود را پاک و پاکیزه نشان می دهند و لاف پارسائی می زنند ولی هنگامی که در وسط گود قرار می گیرند در همان مراحل اول از پای در می آیند. ولی اولیای حق ، با شجاعت و شهامتی که در پرتو نور ایمان دست یافته اند همه این مراحل را پست سر می گذارند و سازش ناپذیری خود را با قاطعیت نشان می دهند که البته عاقبت آن پیروزی است حضرت یوسف ع یکی از این افراد بود. 📋واژه ها: سجن: زندان لاتصرف: بر نمی گردانی (فعل مضارع مجزوم به حرف شرط از ماده « صرف» ) کید: مکر و حیله أصب: از جاکنده می شوم، فعل مضارع مجزوم ، جواب شرط ، از ماده (صبو) 📌نکات تفسیری ۱-گناه ، در همه حال مطرود است معنای « احب الی» این است که اگر اختیار دست خودم باشد ، زندان را بر آنچه که این زنان می خواهند ، اختیار می کنم نه این که پیشنهاد این ها هم محبوب است اما زندان و رضای تو محبوبیتش بیشتر است ۲-زنان مصر ، شریکان جرم جمله « یدعوننی» (این زنان مرا به آن دعوت می کنند) و کیدهن (نقشه این زنان) به خوبی نشان می دهد بعد از ماجرای بریدن دست ها و دلباختگی زنان هوسباز مصر به یوسف، آنها هم به نوبه خود وارد میدان شدند و از یوسف دعوت کردند تسلیم آن ها یا تسلیم همسر عزیز مصر شود یوسف ع هم خواسته آن ها را رد کرد . ۳- حافظ و نگهدار حقیقی هنگام گرفتاری در چنگال مشکلات و در مواقعی که حوادث ، پای انسان را به پرتگاه ها می کشاند ، باید تنها به خدا پناه برد و از او استمداد جست. اگر لطف و یاری او نباشد ، کاری نمی توان کرد. این درسی است که یوسف پاکدامن به ما آموخته و می گوید: پروردگارا ! اگر نقشه های شوم آن ها رااز من بازگردانی ، من هم به آنها متمایل می شوم ، تویی که حافظ و نگهدار منی ، نه قوت و قدرت من این حالت « وابستگی مطلق» به لطف پروردگار علاوه بر این که قدرت و استقامت نامحدودی به بندگان خدا می بخشد سبب می شود از الطاف خفی او بهره گیرند. ۴- آثار بندگی و ترک گناه در روایت آمده است هفت گروهند که خداوند آن ها را روز که سایه ای جز سایه او نیست ، در سایه عرش خود قرار می دهد . از جمله آنها مردی است که زن زیبا و صاحب جمالی او را به سوی خویش دعوت کند و او بگوید: « من از خدا ترسانم » و دیگری جوانی که از آغاز عمر ، در بندگی خدا پرورش یافته است. ۵ آثار و برکات توحید قرآن کریم ، همه برکات وجودی حضرت یوسف ع را بر اثر بینش توحیدی آن وجود مبارک می داند زیرا معرفت توحیدی مبدأ اصلی همه کمال ها و معارف است . آن حضرت در همه حالات حتی وقتی به زندان می افتد در پاسخ به سوالهای زندانیان سخن از توحید به میان می آورد (یا صاحبی السجن أأرباب متفرقون خیرام الله الواحد القهار) لذا برجسته ترین مقامی که قرآن کریم به او می دهد این است که یوسف ع را مخلص می داند اخلاص درجه عالیه کمال انسانی است و بنده مخلص کسی است که اولا صحیفه نفس او را خلوص و محبت خدا پرکرده و در حرم قلب او غیر خدا راه نداشته و مجالی برای اندیشه بد و شیطنت نباشد ثانیا خدا او را برای خود برگزیده و خالص کرده باشد لذا می فرماید: انه من عبادنا المخلصین او از بنده های مخلص ماست . ا زاین رو گرچه به سنگین ترین آزمون الهی مبتلا شد ، پیروز در آمد و در همه حالات صبور و شاکر بود و نه به احدی متوسل شد نه حزن و هراسی داشت. 📢پیام ها ۱-اولیای خدا ، فشار زندگی همراه با اطاعت خداوند را از رفاه در گناه بهتر می دانند (رب السجن احب الی ) ۲-رنج و سختی نمی تواند مجوز ارتکاب گناه باشد (رب السجن احب الی مما یدعوننی الیه) ۳-هر آزاد بودنی ارزش نیست و هر زندان بودنی عیب نیست (رب السجن احب الی ) ۴-دعا و نیایش و استمداد از خداوند ، یکی از راههای مصون ماندن از گناه است (رب ... و الا تصرف عنی کیدهن) ۵-رهایی از دام تمایلات جنسی و مکر زنان بدون امداد الهی ، حتی برای پیامبران و بندگان خالص خدا نیز میسور نیست (والا تصرف عنی کیدهن اصب الیهن)
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۴۰ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1125 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۴۱ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1126 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📹 #حتماً_ببینید: 🇮🇶 ویژه پیاده روی اربعین ۷ 🇮🇷 🎬 ما کجاییم ؟! عرفان اینجاست... 🚩 دیدم اباعبدالله علیه السلام در خواب به من گفت: بیا... یا الله تعال... _الی الحبیب، الی الحسین، الی العزیز، الی الغریب، الی الله... التماس دعا 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
: 📣 معرفی گروه : محیطی برای تعامل عشاق حسینی 🇮🇶 ویژه پیاده روی اربعین ۱۴۴۰ 🇮🇷 📲در این گروه فقط مطالب مرتبط با پیاده روی اربعین شامل :{اخبار، اطلاعات، دلنوشته ها، خاطرات، اشعار، تصاویر، فایلهای صوتی و ویدئویی } توسط اعضاء محترم بارگذاری میشود. 📩 لینک دعوت : 🆔 ble.im/join/MTVhNTFiYj 🆔 https://gap.im/arbainkarbala
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۴۱ و ۲۴۲) 👌عنوان: خود ستایی ممنوع 💎آیه: وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ (سوره یوسف آیه ۵۳) و من خود را تبرئه نمی کنم ؛ زیرا نفس، بسیار به بدی وا می دارد ؛ مگر این که پروردگارم رحمت آورد. به یقین ، پروردگار من بسیار آمرزنده و مهربان است . 🖋مقدمه پس از این که حضرت یوسف ع در زندان ، خواب پادشاه مصر را تعبیر کرد ، دستور آزادی او توسط پادشاه مصر صادر شد ، ولی وقتی فرستاده پادشاه نزد حضرت یوسف آمده حضرت یوسف برای حفظ عزت و اثبات بی گناهی خود درخواست کرد ماجرای زنان مصر که دست های خود را بریدند ، روشن شود. آن حضرت ، علت این درخواست را بیان کرده و می فرماید: این درخواست من ، به دلیل آن است که پادشاه مصر بداند من در غیاب او به او خیانت نکرده ام و بداند که خداوند مکر خائنان را هدایت نمی کند در ادامه کلام حضرت یوسف ع به این آیه می رسیم که مشتمل بر معارف بلند توحیدی است. 📋واژه ها: ما ابری: تبرئه نمی کنم ، بی گناه نمی دانم (فعل مضارع از ماده « برء» باب تفعیل) اماره: به شدت امر کننده (از ماده امر) بالسوء : بدی ، زشتی 📌نکات تفسیری ۱-خودستانی ممنوع حضرت یوسف ع که از انبیای مخلص و تجسم توحید است بعد از آن که می فرماید: « من در غیاب، به او خیانت نکردم» و بی گناهی خود را ثابت می کند ، بلافاصله برای دوری از خودستایی و این که کسی گمان نکند حضرت ، مستقل و بدون عنایت خداوند از این امتحان ، سربلند بیرون آمد می فرماید: « ما ابری نفسی ! من هرگز خودم را تبرئه نمی کنم » یعنی اگر من گفتم گناهی مرتکب نشده ام ، بدین منظور نیست که نفس خود را منزه و پاک جلوه دهم و بگویم: این من بودم که دامن به چنین خیانیت نیالودم، بلکه به این منظور بود که لطف و رحمت خدای را درباره خودم حکایت کرده باشم. با بیان فوق، روشن می شود حضرت یوسف با جمله « ما ابری نفسی» درصدد نیست بگوید من گناه کرده ام بلکه با توجه به عبارت « الا ما رحم» در مقام بیان این حقیقت است که اگر من مرتکب گناه نشده ام ، به دلیل توان شخصی نیست ، زیرا نفس هر کس و نیز نفس من ، ترغیب کننده به گناه و بدی است ، پس آلوده نشدن من به گناه ، به توفیق الهی و رحمت او بوده است . ۲-در قرآن کریم ، برای نفس مراحلی بیان شده است که عبارتند از : الف) « نفس اماره» که انسان را بسیار به سوی زشتی ها سوق می دهد و اگر با عقل و ایمان مهار نشود، انسان یکباره سقوط می کند در این آیه شریف ، به این مرحله اشاره شده و با تأکید فراوان بیان می کند که نفس آدمیان به جز در پرتو امدادهای الهی ، همواره آنان را به ارتکاب گناهان و بدی ها فرا می خواند . ب) « نفس لوامه» حالتی است که انسان خلافکار، خود را ملامت و سرزنش کرده و به توبه و عذرخواهی می پردازد و در سوره قیامت از آن یاد شده است . ج) « نفس مطمئنه » حالتی است که تنها در انبیاء اولیاء و تربیت شدگان آنان یافت می شود آنان از هر وسوسه و حادثه ای پیروزمندانه بیرون می آیند و دلبسته خدایند. در سوره فجر به این افراد اشاره شده است. ۳-امید به رحمت خداوند نفس اماره، انسان را پیوسته به گناه زشتی فرا می خواند ولی اگر کسی خود را در معرض رحمت خداوند قرار دهد، از شرّ نفس اماره در امان می ماند. اگر کسی بخواهد در معرض رحمت خداوند قرار گیرد . باید از خطاهای گذشته خود که حاصل تبعیت از نفس اماره است، استغفار کند و یقین بداند که خداوند او را آمرزیده و مورد رحمت خود قرار می دهد ، چرا که خداوند غفور یعنی بسیار بخشنده و رحیم یعنی بسیار مهربان است (ان ربی غفور رحیم) 📢پیام ها ۱-هرگز خود را به پاکی نستاییم و تبرئه نکنیم (ما ابری نفسی) ۲-انبیاء نیز همانند دیگران دارای کشش های نفسانی هستند (ما ابری نفسی ان النفس لاماره بالسوء ) ۳-خطر هوای نفس جدی است ، آن را ساده ننگرید (ان النفس لاماره بالسوء ) در ایه چهار تأکید به کار رفته است (ان لام تأکید، صیغه مبالغه و جمله اسمیه ) ۴-نفس ، خواهش خود را تکرار می کند تا انسان را گرفتار کند (لاماره) ۵-ترک گناه و پرهیز از بدی ها و آلودگی ها ، تنها با توفیق و امدادهای خداوند میسر است (ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربی) ۶-مربی ، باید رحمت و بخشش داشته باشد (ان ربی غفور رحیم) ۷-آمرزش گناهان و خطاهای انسان ها ، شرط شمول رحمت خداوند بر بندگان است (ان ربی غفور ر حیم) تقدم « غفور» بر« رحیم» گویای این نکته است که نخست باید از گناه پاک و مشمول غفران پروردگار شد، تا زمینه برای رحمت او فراهم گردد. 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۴۳ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر: balaq.ir/post/1128 @balaq_ir|بلاغ|balaq.ir
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
📣 شماره جدید خط حزب الله منتشر شد: تشکیل اتاق ✴️ خط حزب الله در این شماره بررسی می‌کند که با چه راهکاری، و می‌توانند کشور را از شرایط خطیر کنونی عبور دهند؟ ♨️ : حاشیه‌های خط حزب الله از دیدار امروز نخبگان علمی با رهبر انقلاب ❇️ اطلاع‌نگاشت: دعای مکارم‌الاخلاق را با این دید بخوانید @khattehezbollah