eitaa logo
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
1.1هزار دنبال‌کننده
886 عکس
1.6هزار ویدیو
21 فایل
‏﷽«أَلَّذِيٖنَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ‌ٱلْلَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّاٱللَّهَ وَكَفَى بِٱللَّهِ حَسِيبًا» «احزاب-۳۹» 🌐 پایگاه‌ فرهنگی،تبلیغی «بلاغ» ارتباط:👇 @Rorouji
مشاهده در ایتا
دانلود
7.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📹 : 🇮🇶 ویژه پیاده روی اربعین ۱۲ 🇮🇷 🎬 توصیه های مهم وکاربردی بخش ۱ 💎 ابتداباید نیتش رادرست کند و برای تجدید عهد با امام عليه السّلام برود... 🎙استاد حاج شیخ جعفر ناصری 🆔 @balaq_ir
5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۴۷ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1132 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📹 : 🇮🇶 ویژه پیاده روی اربعین ۱۳ 🇮🇷 🎬 توصیه های مهم وکاربردی بخش ۲ 💎 طریق،طریق تلاوت قرآن و زیارت عاشورا و زیارت ناحیه و... است. 🎙 استاد حاج شیخ جعفر ناصری 🆔 @balaq_ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۴۷ و ۲۴۸) 👌عنوان:عبرت از تاریخ گذشتگان 💎آیه: وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَدَارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا أَفَلَا تَعْقِلُونَ (سوره یوسف آیه ۱۰۹) و پیش از تو نیز جز مردانی از اهل شهرها که به آنان وحی می کردیم به رسالت نفرستادیم. پس آیا در زمین گردش نکرده اند، تا بنگرند عاقبت کسی که پیش از آنان بودند (و بر اثر طغیان هلاک شدند) چگونه بوده است ؟ و بی شک، سرای آخرت برای کسانی که تقوا پیشه کرده اند بهتر است ؛ پس آیا عقل خود را به کار نمی گیرند؟ 🖋مقدمه آیات گذشته ، خاطر نشان ساخت که دعوت پیامبر، ناشی از رسالت الهی است و از اغراض مادی دور است . در این آیه ، به این مسأله اشاره دارد که آنچه گفتیم ، مطلب تازه و جدیدی نبوده است ؛ بلکه سنت الهی در طول تاریخ بوده و انبیاء الهی در گذشته نیز فرشته نبوده اند؛ بلکه از میان همین مردم مبعوث می شدند. 📋واژه ها: لم یسیروا: سیر و گردش نکردند (فعل مضارع مجزوم به لم از ماده « سیر» ) ینظروا: تأمل و اندیشه می کنند (فعل مضارع از ماده نظر) قری: شهرها و آبادی ها (جمع قریه) 📌نکات تفسیری ۱-پیامبران، انسان هایی از جنس بشرند. قسمت نخست آیه می فرماید: ( و ما ارسلنا من قبلک الا رجالا نوحی الیهم من اهل القری ) یک اشکال همیشگی بت پرستان به پیامبران، این بوده که چرا آن ها از جنس بشر هستند؟ چرا خداوند، پیامبری از جنس ملک و فرشته نمی فرستد؟ مردم عصر جاهلیت نیز این ایراد را به رسول خدا ص می گرفتند . قرآن کریم، به آن ها را چنین پاسخ می دهد : (و ما ارسلنا من قبلک الا رجالا نوحی الیهم) ما هیچ پیامبری را قبل از تو نفرستادیم ، مگر این که آن ها مردانی بودند که وحی به آنان می فرستادیم ؛ مردانی که از شهرهای آباد و مراکز جمعیت بودند. و می فرماید: آنچه گفتیم: مطلب تازه ای نیست ، بلکه سنت الهی بوده که همواره در دعوت به سوی دینش جریان داشته است. انبیای گذشته نیز فرشته نبودند؛ بلکه مردانی از اهالی آبادی خویش بوده اند که میان آنان رفت و آمد داشتند و همه اهالی آبادی آن ها را می شناختند و با آن ها نشست و برخاست داشتند. ۲- عبرت از تاریخ گذشتگان در قسمت دوم آیه برای این که مشرکان به عاقبت مخالفتشان با انبیاء پی ببرند، آن ها را به سیر و سیاحت در زمین دعوت می کند، تا سرنوشت امت های گذشته را با دقت بنگرند و از آن ها درس عبرت بگیرند (افلم یسیروا فی الارض فینظروا کیف کان عاقبه الذین من قبلهم) این آیه امت پیامبر ص را انذار می کند ، همان انذاری که برای امت های گذشته هم بود و آن ها نشنیدند و در نتیجه ورز و بال کار خود را چشیدند: هان ای دل عبرت بین ! از دیده عبرکن هان ایوان مدائن را آئینه عبرت دان ۳-سرای آخرت برای پرهیزگاران درپایان آیه، انسان را از سیر و سفر روی زمین به سوی اندیشه در سرای جاودانه آخرت سوق داده و میفرماید: (ولدار الاخره خیرللذین اتقوا الا تعقلون) به تحقیق، سرای آخرت برای کسانی که تقوا پیشه کردند، بهتر است؟ آیا نمی اندیشید؟یعنی ای بشر ! اگر تعقل کنی و به آثار گذشتگان با دیده عبرت بنگری ؛ خواهی دید این دنیا چند روزی بیش نیست و خانه های آبادش روبه ویران است به فکر خانه واقعی و پایدارت خواهی افتاد و برای آن جا زاد و توشه خواهی برداشت. اگر به فکر زاد و توشه هستی و به سعادت جاودانگی خودت می اندیشی بدان که بهترین توشه برای سعادتت تقوا است و سرای آخرت برای کسانی است که تقوا پیشه کردند (وتزودوا فان خیر الزاد التقوی) 📢پیام ها ۱-تمام پیامبران ، مردانی از جنس بشر و از اهل آبادی ها و شهرهای آنان بوده اند (رجالا نوحی الیهم من اهل القری ) ۲-سیاحت در زمین و مطالعه در تاریخ آن کار ضروری است (افلم یسیروا فی الارض) ۳-سیر در زمین باید هدفمند و همراه عبرت گیری باشد (افلم یسیروا فینظروا) ۴-تکذیب پیامبر به سبب بشر بودنش ، نشانه بی خردی و دلیل بی اطلاعی از تاریخ بشر ، پیامبران پیشین و سنت الهی است (افلا یعقلون) ۵-آخرت، سرای پرهیزگاران است (ولدار الاخره خیر للذین اتقوا) ۶-دوری از تقوا و پرهیزگاری ، بی خردی است (خیر للذین اتقوا افلا تعقلون ) ۷-خردمندان ، خانه آخرت را به دنیا نمی فروشند (خیر للذین اتقوا افلا تعقلون) ۸- آنان که درباره فرجام تکذیب کنندگان پیامبران نمی اندیشند و نیکوئی سرای آخرتی تقواپیشگان را در نمی یابند، سزاوار سرزنش و ملامتند. (افلم یسیروا افلا تعقلون) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
13970729000740_Test.mp3
4.05M
﷽🔊 : 📣 انتشار برای اولین بار: 🇮🇶 ویژه پیاده روی اربعین۱۴🇮🇷 🎙 تحلیل۴۵سال قبل رهبر معظم انقلاب از پیاده‌روی اربعین 🕌مسجدامام حسن علیه السلام مشهد ۱۳۵۲/۱۲/۲۴ 🆔 @balaq_ir
﷽📋 #حتماً_بخوانید: 📣 #انتشار_برای_اولین_بار 🇮🇶ویژه پیاده روی اربعین ۱۵🇮🇷 🎙 بیانات۴۵سال قبل رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی درباره پیاده‌روی #اربعین 📝 #متن_بیانات :
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
﷽📋 #حتماً_بخوانید: 📣 #انتشار_برای_اولین_بار
﷽📋 : 📣 🇮🇶ویژه پیاده روی اربعین ۱۵🇮🇷 🎙 بیانات۴۵سال قبل رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی درباره پیاده‌روی 📝 : ⛓شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعه‌ای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمی‌کردند. در مدینه بودند‌، در کوفه بودند‌، در بصره بودند‌، در اهواز بودند‌، در قم بودند‌، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. ⚡اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزاء متشتت در جریان بود.زیارت الاربعین؛ می‌دانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمی‌دانم این روایت چقدر صحیح است. اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همینی است که من گمان کردم. 📿مثل دانه‌های تسبیح یک رشته و یک نخ همه‌ این‌ها را به هم وصل می‌کرد. چه بود آن رشته؟ رشته‌ اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه‌ این رشته‌ها به آنجا متصل می‌شد. قلبی بود که به همه‌ اعضاء فرمان می‌داد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آن‌ها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود. ⚖ همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آن‌ها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر می‌دیدند. اهل یک شهر‌، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را می‌دیدند. اما یک کنگره‌ جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه علیهم السلام. ✅ این کنگره‌ جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است‌، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. 🚩 شیعه هر جا که هست دنباله‌روی عاشورای حسین است. این هم که می‌بینی همه جا این تپش‌هایی که در شیعه مشهود شده‌، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعله‌هایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جان‌ها و روح‌ها رسیده. انسان‌ها را به گلوله‌های داغی تبدیل کرده و آن‌ها را به قلب دشمن فرو برده. ⚠بنابراین مسأله‌ یک مسأله‌ مهمی است‌، 💎 یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره‌ بین‌المللی‌ و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطره‌انگیز است آن سرزمین‌. سرزمین خاطره‌ها است‌، خاطره‌های باشکوه‌، خاطره‌های عزیز‌، سرزمین شهدا‌، مزار کشته شدگان راه خدا‌، اینجا جمع بشوند تشیع‌، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند. 🔰اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنباله‌گیری از راهی است که از ائمه‌ هدی علیهم السلام به ما ارائه دادند. 🕌 مسجدامام حسن علیه السلام مشهد مقدس ۱۳۵۲/۱۲/۲۴ مصادف با حسینی ۱۳۹۴ ه ق 🆔 @balaq_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۴۸ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1133 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📹 : 🇮🇶 ویژه پیاده روی اربعین ۱۶ 🇮🇷 🎬توصیه های مهم وکاربردی بخش۳ 💎 ارتباط با اسوه های عاشورا: 🎙 استاد حاج شیخ جعفر ناصری 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
5.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۲۴۹ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1134 🆔 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽📜درسی از قرآن کریم (منتخب صفحات ۲۴۹ و ۲۵۰) 👌عنوان: محافظان پنهان 💎آیه: لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَالٍ (سوره رعد آیه ۱۱) برای انسان، فرشتگانی است پی در پی که او را به فرمان خدا از پیش رو وپشت سرش حفظ می کنند. بی تردید، خدا وضع قومی را تغییر نمی دهد ، مگر این که آنان رفتار خود را تغییر دهند. و هر گاه خدا برای قومی (به سبب گناهانشان) بدی بخواهد، هیچ چیز مانع آن نخواهد بود؛ و جز او کارسازی نخواهند داشت. 🖋مقدمه دنیا، جایگاه تزاحم نیروهای طبیعی و دنیایی با نیروهای معنوی و روحی است . از آن جا که پروردگار متعال، انسان را برای رسیدن به کمال آفریده است ؛ درگیر و دار نیروهای طبیعی و فطری ، خود او زمینه رشد و پرورش او رافراهم می سازد و با اراده قاهره خویش ، انسان را در کنف ربوبیتش پرورش می دهد ، چنان که آیه شریف بیان می فرماید: « له معقبات من بین یدیه و من خلفه» که نگهبانان الهی مأمورت تحقق بخشیدن به اراده الهی را دارند. 📋واژه ها: معقبات: مراقبانو تعقیب کنندگان جمع معقبه (اسم فاعل از ماده عقب باب تفعیل) من بین یدیه: پیش رو لایغیر: تغییر نمی دهد (فعل مضارع با لانفی – از ماده غیر باب تفعیل) من خلفه : پشت سر وال: یاور، سرپرست ، ازماده ولی لامرد: بازگشت و برگردانی نیست. 📌نکات تفسیری ۱-مأموران حفاظت خداوند، به گروهی از فرشتگان مأموریت داده است شب و روز، به طور متناوب به سراغ انسان بیایند و از پیش رو و پشت سر ، نگهبان و حافظ او باشند ؛ چنان که در آیات دیگر هم بیان فرموده است : « و ربک علی کل شی ء حفیظ» و «و ان علیکم لحافظین» برای این حفظ ، وسایلی قرار داده است . پس اگر خدای متعال، آثارحاضر وغائب انسانی را به وسیله وسایط که گاهی آن ها را حافظین نامیده و گاهی معقبات خوانده است حفظ نمی فرمود، هر آینه فنا و نابودی از هر جهت ، آن ها را احاطه کرده و هلاکت، از پیش رو وپشت سر به سویشان می شتافت . این حفظ ونگهبانی ، هم در امور معنوی است که حالات روحی و آثار اعمال انسان ، با حفظ او دوام می یابد و هم در امور جسمانی و مادی است که مرکبات جسمانی و بدن انسان با حمایت او از فساد در امان است ؛ برای نمونه می توان حوادثی را نام برد که از درون و بیرون می جوشد ، مانند انواع میکروب ها و حادثه ها و خطراتی که در زمین و آسمان است و انسان را احاطه کرده اند به ویژه در دوران کودکی که آگاهی انسان از اوضاع و اطراف خود بسیار ناچیز است و هیچگونه تجربه ای ندارد و در هر گامی خطری در کمین او نشسته است گاه انسان تعجب می کند که کودک چگونه از لابه لای این حوادث ، جان به سلامت می برد و بزرگ می شود در بسیاری از مواقع ، حوادثی خطرناک برای انسان پیش می آید و معجزه آسا از آن ها رهایی می یابد ، به طوری که احساس می کند همه این ها تصادف نیست بلکه نیروی محافظی از او نگهبانی می کند در حدیثی از امام صادق ع می خوانیم: هیچ بنده ای نیست ، مگر این که دو فرشته با اوهستند و او را محافظت می کنند ، اما هنگامی که فرمان قطعی خداوند (مرگ قطعی) فرا رسد ، او را تسلیم حوادث می کنند. ۲-انسان سرنوشت ساز انسان ، موجودی جامد و بی روح نیست که محکوم تغییر و تبدیل ها باشد ، بلکه خدا انسان را به گونه ای آفریده است که با اراده و حرکت های سرنوشت ساز، فکر و اندیشه و زندگی شخصی و اجتماعی خویش را می سازد . او است که تاریخ ساز است ؛ نه این که تاریخ و زندگی او را بسازد . این است معنای آیه شریف « ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» پس قانون الهی در عالم، انسان را سرنوشت سازقرارداده است ، نه این که سرنوشت او را به شانس یا بخت و اقبال و امثال این ها ربط داده باشد؛ بنابراین ، این انسان است که بر وسوسه های نفسانی و شیطانی درونی و بیرونی مسلط است و می تواند سرنوشت خود و ملت خویش را به سربلندی رساند یا به سرافکندگی کشاند. ۳-جایگاه مجازات ها و بلاها با وجود حمایت های الهی چیست؟ برای این که کسی به اشتباه ، گمان نکند که با وجودحمایت ها و محافظت های آلهی ، انسان از همه بلاها دور می ماند ، توجه می دهد که مأموران الهی محافظ انسان هستند ، تا آن جا که اراده و مشیت الهی تعلق گرفته باشد ، ولی آن جا که، برای مجازات بندگان مشیت خداوند به چیزی تعلق گرفت ؛ هیچ عاملی بازدارنده اراده او نیست ؛ بلکه همان مأموران محافظ الهی ، از صحنه خارج می شوند و عوامل دیگر جایگزین آنان می گردند. (اذا اراد الله بقوم سوء افلا مرد له و ما لهم من دونه من وال) پس این ولایت الهی است که حاکم است و همه امور تحت ولایت او جریان می یابد. 📢پیام ها ۱-خداوند انسان را رها نمی گذارد. گروهی از فرشتگان الهی ، مح
افظ انسان ها هستند و آن ها را از خطرات و حوادث گوناگون که انسان را احاطه کرده است ، حفظ می کنند (له معقبات من بین یدیه و من خلفه یحفظونه ) ۲-خداوند ، نعمتی را که عطا فرماید، پس نمی گیرد ، مگر آن که مردم ، آن نعمت را ناسپاسی کنند (ان الله لا یغیر ما ) ۳-به سراغ شانس و بخت اقبال و فال ونجوم نروید، سرنوشت شما در دست خودتان است (حتی یغیروا ما بانفسهم) ۴-حفاظت خداوند، تا زمانی است که انسان کفران نعمت نکند و گرنه از لطف الهی محروم و به حال خود رها خواهد شد (اذا اراد الله بفوم سوءا فلا مرد له ) ۵-اراده الهی ؛ بالاتر از همه اراده ها است (اذا اراد الله بقوم سوءا فلا مرد له) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir