eitaa logo
پایگاه‌ فرهنگی‌تبلیغی بلاغ
1.1هزار دنبال‌کننده
886 عکس
1.6هزار ویدیو
21 فایل
‏﷽«أَلَّذِيٖنَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ‌ٱلْلَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَايَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّاٱللَّهَ وَكَفَى بِٱللَّهِ حَسِيبًا» «احزاب-۳۹» 🌐 پایگاه‌ فرهنگی،تبلیغی «بلاغ» ارتباط:👇 @Rorouji
مشاهده در ایتا
دانلود
⬆️ مقدمه موجودات از نظر نوع تغذیه چند گروهند: گروهی گیاهخوارند، مانند گاو و گوسفند، گروهی گوشتخوارند، مانند شیر، پلنگ و گروهی، هم گیاه خوارند و هم گوشتخوار، مانند انسان. برخی حیوانات نیز مردار خوارند و از بدن حیوانات مرده و بقایای اجسادمتعفن استفاده می کنند؛ مانند کفتار. این گروه، زشت ترین حیوانات هستند. قرآن مجید، برخی انسان ها را نیز همان لاشخوران معرفی کرده است. این آیه به معرفی یک دسته از آنان می پردازد. 📋واژه ها: اجتنبوا: دوری کنید ، بپرهیزید (فعل امر از ماده « جنب» باب افتعال) لاتجسسوا: کنجکاوی و تفحص نکنید (فعل مضارع مجزوم به « لا» ناهیه از ماده « جسس» باب تفعل) لا یغتب: غیبت نکنید، بدگوئی کنید (فعل مضارع مجزوم به « لا» ناهیه از ماده « غیب» باب افتعال) کرهتم: ناخوش و ناپسند داشتید (فعل ماضی از ماده « کره») 📌نکات تفسیری ۱-خوردن گوشت سلمان و اسامه در یکی از سفرهای پیامبر اکرم ص دو نفر از اصحاب که در قافله بودند غذا نخورده بودند. آن دو ، سلمان را نزد پیامبر ص فرستادند تا غذایی بیاورد. حضرت رسول ص سلمان را نزد اسامه بن زید که انباردار قافله بود فرستاد؛ ولی اسامه گفت: « غذا تمام شده است» . سلمان ، نزد آن دو نفر برگشت و جریان را تعریف کرد. آن دو نفر غیبت کردند و پشت سر اسامه گفتند: « اسامه بخل ورزیده است » سپس خودشان نزد حضرت رسول ص رفتند و در این بین با خود گفتند: « اگر سلمان را به سراغ چاه پر آب بفرستیم ، خشک می شود» وقتی آن دو به محضر پیامبر ص رسیدند و قضیه را تعریف کرده و غذا خواستند حضرت فرمود: « آثار خوردن گوشت را در دهانتان می بینم » عرض کردند: « ما امروز گوشتی نخورده ایم» حضرت فرمود: « با غیبت کردن ، گوشت سلمان و اسامه را می خوردید» گفتند:« یا رسول الله ! پس برایمان استغفار کن» حضرت فرمود: « به همان برادرتان که گوشتش را جویدید ، بگوئید برایتان استغفار کند» ۲-سوء ظن ممنوع سوء ظن سه نوع است : الف) سوء ظن به خدا: (و یعذب المنافقین و المنافقات و المشرکین و المشرکات الظانین بالله ظن السوء) و نیز خدا خواست تا همه منافقان و مشرکان را ( از مرد و زن به کیفر شرک و نفاق ) عذاب کند که آنها به خدا بدگمان بودند. ب) سوء ظن به خود این سوء ظن ، یعنی انسان به نفس خود بدبین باشد و همیشه خودش را سرزنش کند و خود را در برابر خداوند متعال گنهکار بداند و آمرزش بخواهد ، همان گونه که در دعاهای روایت شده از امامان ع چنین حالاتی (سرزنش نفس و آمرزش خواهی) بسیار به چشم می خورد این نوع سوء ظن ، بسیار خوب است و به آن سفارش و تأکید شده و موجب از بین رفتن تکبر و غرور و ... می شود. ج) سوء ظن به دیگران این سوء ظن ، یعنی انسان به دیگران بدبین باشد و بدون تحقیق و دلیل، دیگری را متهم کند. منظور آیه، این نوع سوء ظن هاست که بسیار مذمت شده و گناه کبیره است. این که آیه فرمود: « کثیرا من الظن» به این دلیل است که ظن دو نوع است: الف) حسن ظن که به آن ، بسیار زیاد سفارش شده است و سوءظن از آن جا که بیشترین قسم از گمان ها سوء ظن است ، لفظ « کثیرا» را در آیه آورده است. ۳-درمان سوء ظن گمان های خوب و بد ، غالبا غیر اختیاری است و به واسطه برخی مقدمات به ذهن، منعکس می شود. حال این پرسش مطرح است که چنین امر غیر اختیاری ای چگونه مورد نهی واقع شده ودرمان آن چیست؟ در پاسخ چنین می گوئیم: الف) منظور از نهی، نهی از ترتیب آثار است ، یعنی هر گاه گمان بدی به مسلمانی در ذهنت آمد در عمل ، کوچک ترین اعتنائی به آن مکن و رفتار خود را دگرگون نساز. پیامبرا کرم ص می فرماید: سه چیز است که وجود آن در مومن پسندیده نیست و راه فرار ندارد ، از جمله سوء ظن که راه فرارش این است که به آن ، جامه عمل نپوشاند. ب) با تفکر در مسائل مختلف می توان گمان بد را از خود دور ساخت یا آن ها را حمل بر صحت کرد ؛ لذا در روایات دستور داده شده است که اعمال برادرت را بر نیکوترین وجه ممکن حمل کن ج) ممکن است سوء ظن در اختیار انسان نباشد؛ ولی عوامل و مقدماتی که باعث سوء ظن می شود را می توان از خود دفع کرد ۴-تجسس ممنوع از جمله آداب معاشرت این است که انسان نباید درکارهای برادر ایمانی خود تجسس کند. گمان بد، عامل و زمینه جست و جو جستجوگری است ، تا از اسرار و رازهای نهانی دیگران مطلع شود و در پایان به غیبت بینجامد، ولی اسلام می خواهد هر کس امنیت روحی و روانی داشته باشد ، لذا از سوء ظن تجسس و غیبت نهی کرده است ، تا حیثیت و آبروی همه حفظ شود. ⬇️
⬆️ ۵-غیبت کردن ممنوع غیبت ، عبارت است از این که در غیاب کسی چیزی بگویی که اگر بشنود ، ناراحت شود. اسلام، برای مسأله وحدت و یکپارچگی جامعه و انسجام و استحکام آن ، اهمیت فوق العاده ای قائل است ، ولی غیبت ، پیوندهای اجتماعی را سست کرده و سرمایه اعتماد را از بین می برد و پایه های تعاون و همکاری را متزلزل می کند و بذر کینه و دشمنی را در دل ها می پاشد و سرچشمه اختلافات، قتل ها و دشمنی ها می شود. همان طور که اگر جسد مرده ای درون اتاق باشد به مرور زمان ، بوی تعفن آن ، اتاق، محله و اجتماع را آلوده می کند و هر چه سریع تر باید آن را دفع کرد، تا موجب آسایش همگان شود، غیبت هم شخص را بین چند نفر ، چند گروه، اقوام، همسایگان و در نهایت نزد همه اجتماع تخریب می کند و سبب پلید جلوه دادن شخص و انزجار مردم از وی گردد، لذا باید غبت را در نطفه از بین برد تا موجب آسایش همگان شود. ۶-روان شناسی قرآن قرآن قبح و زشتی غیبت را به خوردن گوشت برادر مرده مثال زده است زیرا : الف) آبروی برادر مسلمان، همچون گوشت تن او است و ریختن این آبرو به وسیله غیبت و افشای اسرار پنهان همچون از بین بردن گوشت تن او است . ب) غیبت در غیاب افراد صورت می گیرد و غیبت شدگان همچون مردگان، قادر به دفاع از خویشتن نیستند. این که در آیه شریف، فعل ماضی « فکرهتموه» به کار برده و فعل مضارع نیاورده است، به این دلیل است که کراهت انسان از خوردن گوشت برادر مرده ، امری ثابت و محقق است و جای هیچ شکی نیست که کسی چنین کار نفرت انگیزی را مرتکب نمی شود. در پایان آیه چون امکان دارد کسی آلوده به بعضی از این گناهان سه گانه باشد و با شنیدن این آیه متنبه و متذکر شده و در صدد جبران آن برآید، لذا خداوند راه توبه را بازگذاشته و در انتها فرموده است : « ان الله تواب رحیم» 📢پیام ها ۱-گمان، به تنهایی برای متهم ساختن انسان مومن و داوری بر ضد او کافی نیست (اجتنبوا کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم) ۲-بدگمانی به مومنان، زمینه ساز تجسس و کنجکاوی های ممنوع است (اجتنبوا کثیرا من الظن ... و لا تجسسوا) ۳-بدگمانی، ریشه بسیاری از گناهان، از جمله تجسس ، غیبت، تهمت، نفرت ، کینه و قتل و ... است (اجتنبوا کثیرا من الظن .... ولا تجسسوا و لا یغتب) ۴-بدگمانی، تجسس و غیبت درباره مومنان، با توبه به درگاه خداوند قابل جبران است (اجتنبوا کثیرا من الظن ... تجسسوا و لا یغتب بعضکم بعضا ان الله تواب رحیم) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
﷽ 💠 🗓 پنجشنبه آخر سال است 🔹 به یاد همه آنهایی که بین ما نیستند و هیچکس نمی‌تونه جاشون رو توی قلبمون پر کنه، نثار روح پدران و مادران آسمانی و همه گذشتگان‌مان 📿 بخوانیم فاتحة و صلوات #پنجگان را به بلاغ دعوت نمایید.👇 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📹 #ببینید: ▪ ویژه شب زیارتی ارباب 💧...اَلسَّلٰامُ عَلَیْکَ یٰا اَبٰا عَبْدِاللهِ...💧 🎤 با صدای محمدحسین پویانفر #پنجشنبه_آخر_سال #هر_صبح_و_شام_با_قرآن #پایگاه_فرهنگی_و_تبلیغی_بلاغ دوستان را به بلاغ دعوت نمایید.👇 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
5.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۵۱۸ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1414 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ #هر_صبح_و_شام_با_قرآن #پایگاه_فرهنگی_و_تبلیغی_بلاغ دوستان را به بلاغ دعوت نمایید.👇 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
6.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۵۱۹ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1415 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ #هر_صبح_و_شام_با_قرآن #پایگاه_فرهنگی_و_تبلیغی_بلاغ دوستان را به بلاغ دعوت نمایید.👇 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir
﷽ 💌 ✍جمعه احوال عجیبی دارد هر کس از عشق نصیبی دارد جمعه، با نام تو آغاز شود یابن یاسین همه جا ساز شود جمعه هر ثانیه اش یکسال است جمعه از دلهره مالامال است… ابر چشمان همه بارانی است عشق در مرحله پایانی است کاش این مرحله هم سر می شد چشم ناقابل ما تر می شد… 🌷اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج🌷 #اععتتان رابه عاکفین دعوت نمایید.👇 @akefines |عاکفین| akefin.com
﷽📜 هر روز یک درس از قرآن کریم ۲۵۹ 📖 درس امروز منتخب صفحات ۵۱۸ تا ۵۱۹ 👌عنوان: نزدیکتر از خود 💎آیه: «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ»؛ (سوره ق آیه ۱۶) و همانا ما انسان را آفریدیم و آنچه را که نفسش او را به آن وسوسه می کند، می دانیم و ما از رگ وریدش به او نزدیکتریم. 🖋مقدمه عقل حکم می کند که برای استفاده بهینه و بهتر از یک دستگاه، باید به دستورات سازنده و خالق آن که از همه به آن داناتر است توجه کرد و توصیه هایش را جدی گرفت، و گرنه آسیب وارد خواهد شد . خالق این بشر پیچیده و ناشناخته نیز برای سعادت مخلوقش در کتاب راهنمای او که بزرگ ترین معجزه است ، اموری را متذکر شده که معاد، از جمله آن ها است و محور اصلی این سوره بر آن استوار است . در آیه قبل، منکران معاد جسمانی را با مقایسه خلقت اولی انسان و زنده کردن دوباره او هشدار داد. در این آیه، خداوند بر کیفیت علم و آگاهی و تسلط او بر بندگانش تأکید کرده است، تا شاید خفتگان بیدار شوند. ⬇️
⬆️ واژه ها: خلقنا: خلق کردیم، آفریدیم (فعل ماضی از ماده « خلق») توسوس: وسوسه می کند فعل مضارع رباعی (از ماده « وسوس») حبل: ریسمان، رگ (آن چیزی که مایه اتصال باشد) ورید: رگی است در گردن متصل به قلب 📌نکات تفسیری ۱-احاطه علمی خدا بر انسان با دقت در این آیه و آیه قبل، احاطه علمی و عملی خدا بر بشر ثابت می شود. در آیه قبل، خداوند با استفهام و پرسش، قدرت و عملش را بر مسأله معاد و خلقت دوباره انسان متذکر شده است ، به این بیان که در خلقت اول بشر که هیچ گونه سابقه و الگوی قبلی نداشته ، ما قادر و توانا بودیم، پس زنده کردن این بدن های مرده برای بار دوم، راحت تر است. حال چگونه منکران معاد در این امر روشن شک و تردید می کند ؟ ایمان نیاوردن به مسأله مهم معاد، میوه تلخ همین شک است. در این آیه نیز با تذکر و تأکید بر این که خداوند، خالق بشر است و به تمام جزئیات این افریده ، حتی خطورات قلبی، وسوسه های زودگذر، تمام افکار و اندیشه ها و اعمال و رفتارش بیش از هر کس و آگاهی دارد و غفلت انسان از این جریان، موجب گمراهی و فساد می شود. لذا از مجموع این دو آیه، معمای چگونگی ثبت و ضبط اعمال برای حسابرسی نیز حاصل می شود واین ، هم برای مومنان هشدار و بشارت ست و هم برای مشرکان جواب و دلیلی محکم ۲-مراد از « ما توسوس به نفسه» چیست؟ راغب می گوید: کلمه « وسوسه» به معنای خطور افکار زشت در دل است و اصل آن، از « وسواس» است که به معنای صدای زیورآلات زنان، و نیز به معنای آهسته سخن گفتن است که تمام این ها کنایه از افکار ناپسندی است که بر دل انسان می گذرد. کلمه « ما» در این جمله، موصوله است و ضمیر « نفسه» به انسن بر می گردد. « تعلم» فعل مضارع و بیانگر استمرار است ؛ یعنی ما همیشه و پیوسته از خطورات قبلی انسان آگاهیم. پس با جمله « و نعلم ما توسوس به نفسه» از علم خدا به پنهان ترین حالت ممکن نفس انسان پرده برداشته است گویا فرموده است: ما از ظاهر و باطن انسان و حتی از خطورات قلبی اش و از آن وسوسه ای که در امر معاد دارد، با خبریم و می دانیم که در دل خود می گوید: چگونه بعد از مردن و متلاشی شدن اجزاء دوباره مبعوث می شویم ؟ ۳-ریشه وسوسه چیست؟ طبق فرمایش قرآن کریم، ریشه و سرچشمه وسوسه در انسان سه چیز است : الف) نفس انسان که در این آیه آمده است که شاید همان نفس اماره باشد (توسوس به نفسه) ب) شیطان که در قضیه حضرت آدم و حوا ع در آیه ۲۰ سوره اعراف آمده است (فوسوس لهما الشیطان ... ) ج) بعضی از انسان ها و بعضی از جنیان که در آخرین سوره قرآن مطرح شده است (الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنه و الناس) ۴-نکاتی جالب در « نحن اقرب الیه من حبل الورید» الف) « ورید» از ریشه « ورود» به معنای رفتن به سراغ آب است از آن جا که این رگ، شاهراه گردش خون میان قلب و دیگر اعضای بدن است ، آن را « ورید» گفته اند. ب) این عبارت کوتاه، معنای بلندی دارد از جمله آن ها، حاضر ناظر بودن خدا در همه جا، احاطه کامل به همه موجودات از جهت علم، قدرت، هدایت ، حیات ، مرگ ، آرامش و امنیت، توفیق و سعادت و ... و خلاصه این که همه امور به دست او است ، نه چیزی از افکار و عقاید و اعمال از او مخفی می ماند و نه راه فراری از حیطه قدرت وسلطنت او و جود دارد و نه از غیر او کاری و بی خواست او حرکتی ممکن است . پس رو به سوی او کنیم و از غیرش چیزی نخواهیم، چرا که او هم مالک و هم خالق همه چیز است و با علمی دقیق و گسترده و بی واسطه بر ما و همه اشیا احاطه دارد و از همه چیز، حتی از رگ گردن به ما نزدیک تر است ؛ ولی ما از او فاصله می گیریم . یارنزدیکتر از من به من است این عجب تر که من از وی دورم 📢پیام ها ۱-خداوند ، خالق انسان و آگاه به وسوسه های نفسانی وی و نزدیک تر از رگ های قلبش به او است (و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه و نحن اقرب الیه من حبل الورید) ۲-داشتن یک عقیده و اندیشه سالم، بدون دوری و پاک شدن از وسوسه های نفسانی محال است (بل هم فی لبس ... و نعلم ما توسوس به نفسه) ۳-نفس آدمی ، دارای انگیزش های منفی و مرموز است (و نعلم ما توسوس به نفسه ) ۴-علم الهی به همه ابعاد وجود آدمی ، پشتوانه محکمی برای حسابرسی و مواخذه انسان در قیامت می باشد (و نعلم .... و نحن اقرب الیه من حبل الورید) ۵-توجه به علم و قدرت خداوند، موجب کاهش گناهان و غفلت هاست (لقد خلقنا ... و نعلم ... و نحن اقرب الیه ) 🗄 منبع: تفسیر همراه 🆔 @balaq_ir|بلاغ| balaq.ir
﷽ 💌 💎 آخرین جمعه سال است کجایی آقا ؟ 🌷 اَللّهُـــمَّ عَجـِّــل لِوَلیِّــکَ الفَـــرَج 🌷 #ا #اععتتان را به عاکفین دعوت نمایید.👇 @akefines |عاکفین| akefin.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽📖 هر صبح و شام با قرآن 📖 🎬 تلاوت صفحه ۵۲۰ 📲ویدئو باکیفیت ، ترجمه صوتی وتفسیر:👈 balaq.ir/post/1416 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~ #هر_صبح_و_شام_با_قرآن #پایگاه_فرهنگی_و_تبلیغی_بلاغ دوستان را به بلاغ دعوت نمایید.👇 @balaq_ir |بلاغ| balaq.ir